lot
Letecké společnosti Letectví Lidé

Havlíček: Vsadit místo záchrany Smartwings na Ryanair by byla sebevražda

Boeing 737-800 společnosti Smartwings v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Boeing 737-800 společnosti Smartwings v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com

Škoda 1,2 miliardy korun, kterou by měl údajně přinést krach letecké skupiny Smartwings, vychází z analýzy ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO). Zahrnul do ní zejména ztráty ze sociálních odvodů nebo leteckých plateb. Převzetí letů jinými dopravci by podle něj bylo nevýhodné. Havlíček to dnes řekl novinářům. Smartwings i ostatní dopravci by podle něj měli mít nárok na stejné záruky jako jiné firmy v Česku. Vláda nyní zvažuje poskytnutí záruky letecké společnosti za až 900 milionů Kč, rozhodnout o ní chce během června.

„Chtěl jsem mít alespoň nějakou základní shodu, kolik by to stát stálo a co by krach přinesl. Okamžitě by to znamenalo, že všechny letiště by nedostaly žádné peníze. Zahrnul jsem i ztráty pro všechny sociální úřady. Ztráta 1,2 miliardy by byla okamžitá ztráta jen pro Českou republiku,“ řekl Havlíček. Na odvodech podle něj Smartwings v posledních pěti letech státu vyplatily kolem tří miliard korun.

Odmítl návrh, že řešením by mohlo být převzetí leteckých linek po Smartwings jiným dopravcem, například Ryanairem. „To by byl kolaps. Lokální letiště by jim musely první tři roky platit za to, že by tam přistávali. Vsadit na ně by byla sebevražda,“ podotkl.

Havlíček dále uvedl, že Smartwings a ostatní dopravci, by měli mít možnost čerpat záruky jako jiné firmy. Zákon to totiž v současnosti dopravním firmám neumožňuje.

Stát jedná se Smartwings o záruce 500 až 900 milionů korun za úvěry, které mají firmě pomoci překonat dopady zastavení provozu v době pandemie koronaviru. Podmínkou je přejmenování firmy na ČSA a udržení 2500 zaměstnanců. Vlastníci společnosti, která ČSA ovládá, jsou do aerolinek připraveni vložit 1,6 miliardy korun.

O pomoci pro Smartwings se mluví posledních několik týdnů. Zástupci vlády včetně premiéra Andreje Babiše (ANO) možnost podpory připustili, podle nich jde o strategický podnik. Pomoc naopak nepodporuje ministryně financí Alena Schillerová (za ANO), k jedné firmě podle ní není možné přistupovat jinak než k ostatním podnikům. Možnost podpory kritizují také někteří zástupci opozice, podle nichž nejde o strategickou firmu.

Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Firma v minulosti uvedla, že nemá zájem o majetkový vstup státu do společnosti, ale potřebuje od státu půjčku nebo garanci za úvěr na 1,7 až dvě miliardy korun. V pátek nechala v několika českých denících zveřejnit inzerát, kterým upozorňovala na to, že na rozdíl od desítek jiných leteckých společností pomoc od státu nedostala.

ČTK

171 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Majitel smg byl za svědka na svatbě pana Bureše, tak se není čemu

Petr

Majitel smg byl za svědka na svatbě pana Bureše, tak se není čemu

Adam

Havlíček výrokem o sebevraždě v případě převzetí linek Ryanairem dokázal, že letectví absolutně nerozumí.

František

Zde je z dalších odpovědí na gesta pana Havlíčka o státní pomoci SWG, to je jak házet peníze do žumpy.
https://www.planes.cz/cs/article/204519/premalovani-smartwings-za-takrka-miliardu

skyline

Článek omílá stále dokola to, co už jsme četli nesčetněkrát. Kdo si pročte diskuzi pod článkem, zjistí, že velká část diskutérů s obsahem článku a jeho zařazením mezi NOVINKY nesouhlasí, je to přece KOMENTÁŘ. Na názor má právo každý, ale KOMENTÁŘ na planes.cz musí být opatřen jménem autora, což u článků v sekci NOVINKY být nemusí. Pořád je to o tom, že anonymně se pindá snadněji. Myslím, že tímto odkazem jste si trochu naběhl na vidle, celkový dojem „článek + diskuze“ vyznívá spíše pro podporu SW/ČSA.

František

Nechci se vás dotknout, ale působíte dojmem, že neumíte číst a proto vám chybí naprosto základní ekonomické myšlení. A dám po tisící dotaz, proč by měl stát dávat záruku za česko – čínskou soukromou společnost. Pokud máte opačný názor, tak se soukmenovcema složte na v Top 100 , 18. miliardáře v ČR pana Šimáněho. A v podstatě jak SWG dopadne, mě již nezajímá.

Vlastimil Kocurek

Anonymně pindáte především vy.

beija

Proč by měl stát zachraňovat prázdnou skořápku Smartwings/ČSA?
https://a2larm.cz/2020/06/neni-duvod-aby-stat-zachranoval-ohlodanou-kost-smartwings/

Filip

Prohlášení akcionářů společnosti Smartwings, a.s Praha, 15. června 2020 Akcionáři letecké společnosti Smartwings, a.s., se důrazně ohrazují proti nepravdivým informacím, které se o nich objevují v médiích a které s neustálou pravidelností šíří někteří politici. Čeští akcionáři, UNIMEX GROUP, a.s. a EH Group s.r.o., prohlašují, že ve struktuře jejich podnikatelských skupin se nenachází žádné společnosti registrované v daňových rájích mimo Evropské společenství. 100% vlastníkem zahraničního akcionáře Smartwings, a.s., společnosti Rainbow Wisdom Investments Limited se sídlem v Hongkongu ( 32ND FLOOR, CITIC TOWER 1 TIM MEI AVENUE CENTRAL, HONG KONG, IČ: 2345876) je státní korporace CITIC Group Corporation. Společnost drží prostřednictvím… Číst vice »

beija

A tuhle o Oslíčkovi otřes se, znáte?

Filip

Znám. Dal jsem to sem jen pro souhrn dat publikovaných Smartwings. Pokud má někdo nějaké odlišné informace, ať je také zveřejní.

Shark

Nesmysly. Státní záruka pro čínský státní podnik za situace, kdy firma nemá žádnou hodnotu, nevlastní letadla a ještě k tomu zničila značku ČSA. JE TO JEN HRADNÍ A BABISUV KOMPLOT

František

Značka ČSA se zničila sama za pomoci státem dosazených Tvrdíků atd., ale nesouhlasím se zárukou za jakýkoliv úvěr pro česko – čínský SWG.

amey

zcdla odlišný názor od lobbismu pana Havlíčka z řad renomovaných ekonomu:
https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/ekonomove-o-podpore-smartwings-nesmyslny-vypocet-bez-opory-v-realite-

František

Dnes probíhá focení zaměstnanců TVS před branou č.19, účast přislíbilo 250 – 300 zaměstnanců z 2500. Zbytek si budou muset někde půjčit.

beija

A budou mávat a smát se do kamery? Nebo mají nařízeno plakat?

beija

Tak proto tu je málo negativích lajků u dopoledních příspěvků..

CORONER

Staci ti 40 kousku? Nebo chces vic?

František

Teď jste to zakřikl.

Alice

Tak není jen báze Praha, ale i v Polsku, Madarsku, na Slovensku a ve Francii. Než začnete plácat nesmysly, oveřte si fakta.

František

Tak nesmysly zde plácáte pouze vy a všude na těchto bázích mají nasmlouvanou místní údržbu a handling service a posádky na kontraktory a jsou kombinované a střídají se tam z Prahy, takže asi tak.

Anybody

Tak vy jste fakt úplně mimo…

Alice

Tak to opravdu ne

Filip

Ono to není jen tak vystoupit z anonymity a připojit svůj obličej k tak „krajně oblíbené“ společnosti

František

Havlíčku vysvětli mi když by krach SWG stál stát 1,2 miliardy a musí udržet 2500 zaměstnanců, proč si dopustil aby státní podnik Letiště Praha propustilo 550 lidí z cca 2600 zaměstnanců a nebylo je schopné udržet.

amey

Protože to nevlastní soudruzi Vik a Šimáně:):)..a protože Havlíčkovi nenabídli zdarma členství golfovém klubu, jak uvedení soudruzi:)…

cbv

Ekonomové: Nesmyslný výpočet bez opory v realitě „Výpočet ministra Havlíčka je zcela nesmyslný. Nelze předpokládat, že vysoce kvalifikovaní zaměstnanci Smartwings nenajdou práci. Šéf Ryanairu ostatně už řekl, co je zřejmé, že po krachu Smartwings by jejich linky převzaly jiné společnosti. Logicky by tyto konkurenční aerolinky potřebovaly také další zaměstnance,“ uvedl na dotaz Novinek ředitel Liberálního institutu Martin Pánek. https://cs.wikipedia.org/wiki/Martin_Pánek Opravdu uzasna analyza na Novinkach od experta z nic nerikajiciho ( rekl bych samozvaneho ) Liberalniho institutu (viz wiki)…. Pan Martin Panek asi zapomnel , ze krom vetsiny aerolinek propousti posadky i Ryanair. Zcela naivni je predstava , ze da do… Číst vice »

Petr766

To by byla, to by mu Babis s kamarády neodpustil.

Dalibor

Jak velká by to byla „národohospodářská“ škoda kdyby Havlíček spáchal sebevraždu?

Petr766

Nulová

Viki

Zítra se budou zaměstnanci SW fotit. Má jich přijít hafo, kdoví kdy a kde se ta fotka objeví s ubrečeným textem. Tipuju že hned ve čtvrtek 😂

Vlastimil Kocurek

To bude něco, fraška pokračuje.

Vlastimil Kocurek

Pletou si to s koncem školního roku, kdy se fotky fakt dělají.

Dalibor

1) No dobře pokud to zákon dopravním firmám neumožňuje, pak by se měl změnit zákon, nebo jej dodržet. JIný řešení je notně nesystémové.
2)Pokud mají na kompenzace a podpory dosáhnout dopravní firmy, tak všechny. úbytek cestujících (a také přepravovaného zboží) nepostihl pouze leteckou dopravu.

Analytik

Já nerozumím tomu, proč třeba zaměstnanci neudělají demonstraci před ambasádou. Ať si to Čína zaplatí sama. Čínský velvyslanec by tak čuměl, až by se mu srovnaly oči.

Peet

Když oni se asi bojí, aby na ně Číňani neposlali tanky, jako svého času na náměstí Nebeského klidu…., a ano, je to v zemi, kam se viróza Zeman jezdí učit demokracii!

beija

Já být zaměstnancem Smartwings, tak píšu i čínskému vlastníkovi – potažmo panu Tvrdíkovi a velvyslanci. Psát Babišovi a Schillerové je v jejich případě málo, když má 49% čínská firma. Škodováci také psali na Volkswagen. V dobrém kontaktu je s Číňany pan prezident, tak by bylo dobré mu také poslat petici, aby se přimluvil u Číňanů, a ti jim poslali na výplaty..

beija

Nechápu, jak mohli zapomenout napsat otevřený dopis čínskému velvyslanci a panu Tvrdíkovi !?!

Vlastimil Kocurek

Pořád se zapomíná, že jde o Čínskou firmu (49%).

František

Je komické, že dnes zaměstnanci SWG vydali prohlášení adresované Babišovi, Havlíčkovi, Schillerové, kde je vyzývají o poskytnutí pomoci. To je jak dopis Pragováků do Moskvy v 68 roce.

Greta

Zaměstnanci ČSA snad žádají o okupaci? Srovnáváte nesrovnatelně.

František

Žádali stejně o pomoc spřáteleného státu a politického uskupení, Varšavskou smlouvu. Dnes by přijelo NATO.

Y.K.

To asi těžko, protože NATO není ovládáno jedinou správnou, velkou a moc si držící stranou.

František

Vy jste tak legrační, že byste mohl vystupovat v opeře Trabuko.

Y.K.

No já vím, že lidem milující odešlý režim se to těžko poslouchá.
O opeře Trabuko jsem nikdy neslyšel.

František

Já miluji současný, takto dobře jsem se nikdy neměl, to víte když jste měl dobře zajištěný předky, tak dnes nemusíte chodit ani do práce. Ty restituce to byl výborný nápad.

Y.K.

tak určitě.

Tswq1

Bojí se že přijdou o svých par šušňů na výplatě. Jsou to zaměstnanci, ti myslet jinak nebudou.

Vlastimil Kocurek

Možná se vzdají poloviny platů, to se tak dělá, aby byli loajální k firmě (nyní ČSA).

beija

Tak je třeba, aby jim napsali i ti, kdo záchranu SW nechtějí – společně s důvody. A nejlépe i svému poslanci. Abychom si to tady jen nepovídali na fóru, ale také pro záchranu peněz z našich kapes něco dělali. Potřebnější lidé – třeba matky samoživitelky mají prodávat lednici. A na letadýlka pro miliardáře(která jim ani nepatří) se peníze najdou.

beija

A k dopisům vládě by se tedy měli přidat i lidé z dalších velkých podniků, kde se propouštělo či přešlo na dlouhodobý kurzarbeit nad rámec období propláceného státem. Velký podnik není jen Smrtwings. Ten jen umí jet svou PR kampaň v čele s oligarchou Šimáněm s telefonem na Babiše, a tak si chce ty peníze vydupat. Šimáně ani nemá ani žádnou hrdost, když dokáže takhle brečet a střídavě zastrašovat v médiích. I když je fakt, že by spousta lidí nekoukala na hrdost za pár desítek tisíc korun natož za pár stovek miliónů až miliardy ze státního rozpočtu..Když jsou ze státního… Číst vice »

František

Já pevně doufám, že tento tunel ve sněmovně neprojde.

František

Koukám, že mínusáři se klepou o fleky.

Roman

Proc bych mel?

Honza

Františku… vy jste prostě tur domácí

František

A vy zřejmě Honza Bělina.

Jiří Kocurek

Takže zaměstnanci SW/ČSA by měli začít mínusovat Havlíčka. Proč? Protože je přece nemožné, aby tuhle půjčku platil ručitel, jak zde bylo od zaměstnanců ČSA/SW vysvětlováno.

František

Havlíčku, pokud skončí SWG tak se vůbec nic nestane tak jako se vůbec nic nestalo, když jste nechali padnout Motorlet Praha n.p. Dnes na jeho místě stojí luxusní bytovky, kanceláře a shopy a zrovna tak SWG plně a lépe nahradí další společnosti a nastupující generace ani nebude tušit, že zde nějaký SWG vůbec někdy byl, tak jako dnes nevědí, že byl nějaký Motorlet.

Roman

Waltrovka končila 2008 to tam pan Havlíček ještě nebyl ne?

František

Hovořím zde obecně o vládnoucí garnituře a každopádně měla Waltrovka ,Motorlet větší historii než celý SWG.

Y.K.

Hmm, měla historii ale neměla výrobní program a konkurenceschopný produkt. M601 je zastaralý produkt ze 60 a 70 let, M602 nikdy nedokončen. Trochu problém. Co by s tím garnitura měla dělat?

R2R2

SWG nema historii, vyrobni program ani konkurenceschopny produkt. Nejlepsi je, kdyz tomu stat necha volny prubeh, jenze to bychom nesmeli budovat socialismus, volny prubeh soukromeho podnikani je s nim v primem rozporu.

Y.K.

Volný průběh soukromého podnikání ovšem znamená, že nevydáte zákon, který zakazuje opustit stát, otevřít krám atp.

František

Protože popřevratový odborníci zarazili vývoj a celý program výroby jako v Tatře, Zbrojovce Brno, Zetoru atd.

Y.K.

Aha. Jestli to nebylo spíše tím, že Sovětský svaz přestal brát po tisících kusů furt toho samého a na západním volném trhu firma neměla vhodný produkt a bez peněz se dost těžko vyvíjí. Většina fabrik zoufale zastaralých, vyrábějících často ještě na strojích zabavených při znárodnění.

navratp

Teď jste mne rozesmál. Upřímně. Zdravím.

Roman

Ne nepíšete obecně, píšete scela konkrétně o panu Havlíčkovi který u toho ani nebyl. A srovnávat výrobní formu a přepravce kulhá na obě nohy.

František

Proč by to mělo kulhat na obě nohy? Z obecného pohledu jde u obou kumulovat zisk ve prospěch daného subjektu a je úplně jedno jak si to nazýváte a navíc se jedná o soukromé podniky, takže když jsem kapitalista, tak musím počítat se vším a ne, že budu kapitalisticky žít a budu mít socialistický manýry.

Tonda Sehnal

Před časem nás prezident ujišťoval o tom jaké potoky čínských peněz potečou do naší republiky. Není lepší šance než teď, jak to jedním gestem dokázat a vyvrátit spekulace o tom, jak velká lež to byla. Nebude lepší šance, než aby Nejedlého klika ukázala, že to myslí s čínskými investicemi vážně. Dokážete nám to, nasypte prachy do vlastní firmy!

Dáda

Jsem přesvědčen, že potoky pramenící mj. i v Číně tečou, jenže končí výhradně v soukromých rybníčcích

rtep

Že by i rybníček Havlíček a rybníček Hamáček?

Peet

Tak to vypadá, že pan ministr Havlíček, kromě ministrování na dvou ministerstvech také přijal práci pro SW a pana Šimáněho a Vika.

Dáda

Tak pan ministr ve svým červeným svetru je něco jako bůh. všecko ví, všude byl a od všeho má klíče. A když náhodou ne, tak mu Andrej ochotně zavelí.

Liboros

v jakym svetru

rtep

Možná si Dáda plete Havlíčka s Hamáčkem, ba i s lahváčkem. To třetí jmenované je aspoň k něčemu dobré…

Viki

A tam kde nebyl, tak odtamtud má aspoň pohled 😂

Analytik

Tady se řeší opravdu hlouposti.
Ostraváci budou dále létat z Polska, Moraváci z Vídně a z Prahy bude vždy něco létat.
Smartwings nejsou potřeba, akcionáři můžou zkusit vydírat třeba Čínu…

eLKá

A Praha bude tlačit na VRT Berlín-Vídeň přes Prahu…

Původní Pražák

Nejsem nějak zásadně proti, aby stát podpořil domácí letectví, i když to asi budou vyhozené peníze. S čím mám problém, že tam nevidím „něco za něco“. Akcionáři tam dají peníze. Fajn. Je to taky jejich. Akcionáři se vzdají na 10 let dividend. No tak si je vyplatí pak nebo si peníze vyvedou jinak. Přejmenování? Směšné. Vůbec celý přištup SW „žádáme podporu“ místo „za podporu nabízíme“, čímž, aby nebyly pochybnosti, nemyslím případnou nabídku pro jednotlivé členy vlády, ale pro stát jako takový.

Analytik

Tohle je něco za nic, pokud by to bylo něco za něco tak to pro ně ztrácí smysl a stát by k tomu nepotřebovali. Když přijdeš do banky pro úvěr, tak potřebuješ něčím ručit, když nechceš ručit vlastním majetkem řekneš si o státní garanci.

beija

Ano, celou dobu vedení SW diktuje podmínky a někteří zástupci státu pomalu jako pejsek poslouchají. To je úplně neskutečné. Žádná jiná letecká společnost si tohle nedovolila. A SW nic nenabízí jako protihodnotu. Pokud nebudou na hospodaření dohlížet důvěryhodní dohlížitelé státu (ideálně za každou politickou stranu jeden, co tomu alespoň trochu problematice letectví rozumí), tak si akcionáři peníze z půjčky se státními zárukami obratem vyvedou a společnost nechají krachnout. To, že ručí stát, fakticky znamená, že jim ty peníze stát dává z našich daní. Garance půjčky státem je jen obezlička na lidi, přímá pomoc byla nepřijatelná pro veřejnost.

V.N.

OK. Jakou protihodnotu byste si představoval ?

Pavel

Koukám klikaci liků z Travlu posílili 🙈. No Hoši jen smele vpřed. Já bych za plat uklízečky či prodavačky z Lidla tuhle práci nedělal. Hrdost už je u nás asi sprosté slovo..

Laik

Tohle smrdí. Věřím že jim to voliči spočítají.

náhodný kolemjdoucí

Máte analýzu?
A mohla bych ji vidět? 😀

Mimochodem, neví někdo, kolik z těch 1,6 mld platí akcionáři zastupovaní Tvrdíkem?

beija

Ano, měla by se zveřejnit analýza. Jinak je to jedna společnost(SW) za 18, druhá (Ryan) bez dvou za 20.
Ryanair nemá zpoždění a má o něco lepší kulturu cestování.
Kdo asi Havlíčkovi ta čísla a údaje připravuje, když tým (a Lesný) už čerpá dovolenou?Že by vedení Smartwings? Nátlakové PR protředky už využili a využívají úplně maximálně, tak teď pojedou hausnumera a zavádějící informace?

Honza

Beija… stačí vás volně citovat že už sem nebudete psát, nebo chcete doslovný citát? Já když něco slibím, tak to platí…

beija

A znáte tenhle? Slibem neurazíš..A splnit ho nemusíš.

beija

Každopádně nikde nenajdete v mých komentech zmínku, že sem nebudu psát. Pokud se někdo za mě nevydával( třeba nick Beija).

Honza

No a víme s kým máme tu čest… hochu hochu, je mi té líto

beija

Kdo státu a daňovému poplatníku zajistí, že ta půjčka nebude z firmy vyvedena „šikovnými“ šmelináři – Šimáněm a spol. ?

Tomas

Nesmíš každého posuzovati podle sebe.

RHood

Tak mě stačí, že sedíte v jedné budově asi o patro níž, nebo na stejném patře jako jeden člen představenstva, který je v té společnosti zodpovědný za finance a je spojován z vyvedením cca 500 Mio na „neznáme soukromé účty“ ze státní ČKA. Takže backround máte ve firmě kvalitní.

Petrs

Je videt, ze jste byvaly zamestnanec, kdyz mate takove povedomi kdo, kde sedi….

RHood

Bohužel, a opětovně vedle jako obvykle. Vás je normálně škoda v tomto typu bussines. Nechcete raději do politiky, tam by vám to s těmi komentáři a smajlíky bezvadně fungovalo a slušelo. Ale jste můj oblíbenec. A nezapomínejte, CZ je jedna velká vesnice.

František

Tak pan Jurán byl opravdu výborný správce pohledávek ČKA. O tom žádná jak se vypracoval z pracovníka za přepážkou v KB v Bruntálu.

Nekdo

Nevěděl jsem, že když poločínský-polomafiánsky aeroklub bez letadel, zvaný QS, přestane létat, tak na pražskám letišti zmizí i AF, KL, LH, OS, SU, Rossiya, DY, EY, AY, W6, LO, BA, Ukrainian, TK, SAS, Emirates a vůbec…

cestuící z brna

FV, PS, SK, EK

Jiří Kocurek

Ale říkal to pan ministr, takže to zaručeně bude pravda!

Kirak

Vyjímečně s vámi souhlasím.

Tomáš
beija

Jsou to mediální bubliny a dělání bububu, nevidíme žádná konkrétní čísla. Výroční zpráva Smartwings z roku 2018:
https://or.justice.cz/ias/ui/vypis-sl-detail?dokument=60276003&subjektId=703122&spis=77624
Doporučuji si najít zaplacenou daň z příjmu a její výši ( text je i strojově čitelný) a také položku Stát – daňové závazky a dotace. Jsou tam i náklady na zdravotní a sociální pojištění, které ale jsou (jak všichni dobře víme) daňově uznatelným nákladem, pokud jsou zaměstnavatelem uhrazeny, a to nejpozději do konce následujícího měsíce po uplynutí zdaňovacího období.

beija

Pardon, je to účetní závěrka, ale je tam.

Y.K.

Asi netušíte, co přesně znamená daňově uznatelný náklad, co?
Protože to samozřejmě a dokonce zcela logicky je daňově uznatelný náklad, tedy prostě položka co se řadí mezi „výdaje“, kterou nepochybně je stejně jako mnoho jiných (uznatelných) výdajových položek.

Nekdo

Sileny Ryanair by NIKDY nebral letusky jako brigadnice pouze na leto, nedaval vpdu chudakum cestujicim, nenutil piloty letat pres normy. Oh wait…

UzNechciRousku

Vy jste z businessu, že?

jakub

Klidně piště česky, tady to nevadí

UzNechciRousku

Pravda, mohl jsem napsat z oboru 🙂

beija

No way, to by Smartwings přece nikdy, ale nikdy neudělal.. 🙂
A nemá žádné dobytčáky, když mimo PRG nechává lidi dovolenkáře také nastupovat a vystupovat bez můstku. Proč by ho také platil, tam to nikdo nevidí a dovolenkář drží hubu a nechá si všechno líbit.

Petrs

Asi je to tim, ze vetsina “dovolenkarskych” letist zadne mustky nema….a uprimne si myslim, ze je vcelku kazdemu jedno jak nastupuje…

jakub

mě ne, mnohem raději nastupuji chobotem přímo do letadla, než absolvovat cestu busem

eLKá

A vidíte, SW vám na letu ČSA dopřeje obojí, hotové 2v1.
Z letadla vystoupíte chobotem, abyste se po schodišti domotal k autobusu, který vás přiveze k tomu správnému terminálu…

Samuel

Hej, nikdy, iba Buzz, ktorý má z Prahy lietať berie pilotov a letušky ako živnostníkov, tzv. contractorov. Takže tak. Čiže bez nároku na dovolenku, a poistky a dôchodok si plat plne sám. Viem že TVS má veľa dohodarou, ty ale väčšinou pracujú pre firmu len cez leto.

Daniel Mach

Ten výpočet bych chtěl někdy vidět. Nevím, na jaká letiště Smartwings létají, ale je jasné, že kromě Brna jsou ostatní letiště nesmyslná. A na sociálních odvodech by se tolik netratilo určitě. Buď by zaměstnanci přešli do jiných firem mimo obor a nebo k jiné letecké firmě, ale jako zaměstnancům by se všechna pojištění a odvody platily u nás do doby, dokud by se nevystěhovali. To ale asi Havlíček raději vysvětlovat nebude, protože i jemu musí být jasné, že je to blábol pro jejich koblihové voliče.

Mat

Havlíček mě nikdy moc neoslovoval, ale teď opravdu díky za něj, jeden z mála lidí, co má na celou věc realistický pohled. Nikdo soudný nemůže do Ryanairu vkládat žádné naděje, všechny oškubají, jak jen můžou. To dokazuje i ta pobočka Buzz, která vznikla jen proto, aby mohli podle polských zákonů zametat se zaměstnanci ze střední Evropy, kdyby je měli pod irskou společností, tak by si mohli dle irských zákonů dovolit daleko méně.

RHood

Bohužel máte pravdu. Ale položil jste si někdy otázku, kdo vlastně v tom celém airline indusrty vydělává, kdo má ty krásné marže. Jsou to právě ty letiště, které Ryanair oškubává, a který je pro pana ministra sebevraždou. Porovnejte si schválně marži QS a marži AP PRG a uvidíte sám.

beija

Zmiňovalo se tu, že už před koronavirovou krizí měl SW úlevy a Letišti Praha nic neplatil…Ověřoval to někdo?

tom

Vsadit na ANO byla a je sebevražda. Koblihy to ale pochopí a hlavně pocítí, až bude pozdě. Ale dobře jim tak.

rtep

Koblihy to sice doufejme také pocítí, ale rozhodně to nepochopí.

Andys

Kde Ryanair říká, že by po převzetí provozu SW chtěl ještě dotace na linky, dyť se jich ani nikdo neptal? není 8 mil cestujících, kteří by jim spadli do klína samo o sobě slušná „dotace“? :))

Tomas

chce je vždycky. mají na tom postavený business model.

nebo díky čemu myslíš, že ryanair (a wizz, a další ULC) mají tak nízké ceny letenek? no , protože si nechávají platit od letišt a regionů, kam lítaj.

Nekdo

raději budu platit funkční aerolince, než hochštaplerům, kteří ani nedokáži rozpoznat, že let jejich kolegu na jeden motor nebyl OK. on totiž byl QS a to je tak vlastní Vaší firemní kultuře, že jenom arogantně prskáte kolem a ani nerozeznáte, že se stala chyba. natožpak kde a proč…

atat

Amen … psali na Parlamentnich listech a Aeronetu, ze? Jen platte, plaťte, to je v pořádku …. Koblihu?

Andys

Business model možná za normálního fungování, nikoliv při převzetí x milionů cestujících, kteří nemají s kým letět k moři…viz Malev a Budapešť

eLKá

Tak myslím, že Condor by se také nenechal 2x pobízet 😉

Adam H

Více méně každá aerolinka, která se netopí v mínusu (zdravím Alitalii) dostala státní pomoc, protože ta situace je bezprecedentní a nikdo se na ni nemohl připravit.

Pak ta stejná aerolinka, která dostala půjčku a přitom se sama topí v hotovosti (zdravím Ryanair) začne lobovat proti ještě nepodpořeným aerolinkách. Po nedávném rozhoru s šéfem Buzze si přeci nikdo soudný nemohl myslet, že by opravdu Smartwings nějakým způsobem dobrovolně, bez jakýchkoliv pobídek, nahradili.

Adam H

A to nemluvíme ani o tom, že Buzz už teď pro Ryanair provozuje v Praze linky. (Operated by Buzz) No a Buzz je polský, tudíž jsou posádky zaměstnány v Polsku. Ti co přešli z Prahy pod Buzz mají normální smlouvy, avšak Polsko umožňuje i „švarcsystém“…. takže jediný kdo vydělá je Ryanair.

Nekdo

Uff, jeste ze zde mame hodne milijardare Vika a Simane a cinske soudruhy, kteri vozi nas tesce pracujici delny lid k mori do BOJkovic jenom pro jejich smutne oci a z lasky k CeskoFERT s.r.o

RZSTR

Navrhovat tohle Kalousek, tak jsou okamžitě obrovské odborářské demostrace proti odvádění peněz ze státního rozpočtu do soukromých rukou, jenže jakmile to dělá někdo se sekty ANOfertu, voliči plácají ploutvema a už se těší, až budou platit až do konce života tyhle dluhy.

jakub

a platí to i opačně, takže si nemáte moc co vyčítat

Analytik

Ten ministr je totální amatér, naskakuje na nesmyslné argumenty SW.

Modré zábradlí

Neumím úplně dobře anglicky. Wings znamená křídla. Překládám smart dobře jako vyčuraná?

petr 5

V tomto případě je to celkem výstižné. Občas jsem viděl to Smart také psát bez první písmena abecedy uprostřed.

Nekdo

SmrtWings, ale to nevadi, jenom drobna chybicka, jako v inzeratu. To se lehce stane…

beija

No, to je kvůli té jejich (ne) bezepečnosti v letovém provozu. Let na jedno křídlo, šmrncnutí letadel o sebe, nerespektování leteckých norem, a td.

beija

Na jeden motor 😉 A nikdo z klikajících mě neopravil a neuvedl to na správnou míru…. !?! 🙁

beija

Dobře Vy! 🙂

Honza

ne… doučte se angličtinu za domácí úkol

Analytik

Tenhle viceministr se v tom vůbec nevyzná a podle toho ta analýza a požadavky na Smartwings vypadají. 1) Proč do toho pořád tahá ten Ryanair? Smartwings by nahradili všichni dopravci z regionu a ještě by se o ty linky porvali – mají velké množství nevyužitých letadel na zemi která musí splácet a která jim nic nevydělávají. 2) Požadavek na 2,500 zaměstnanců je totální amatérský nonsens – co ti lidé budou jako dělat? 3) Přejmenování na ČSA nic neřeší, jsou to pro firmu jen další náklady. Problém je v byznysmodelu a firemní kultuře. 4) Když už krach Smartwings, tak teď je… Číst vice »

Fesoj

Boze, ten Havlicek jenom papouskuje, co mu nekdo nakuka… ted to vypada, ze nasloucha v zatacce u Ladeny Dufkovy…

V.N.

1) Nahradili všichni dopravci z regionu ? To je otázka. Pokud současná recese bude ve tvaru „V“ tak za půl roku už budou všichni zase létat. A každý dopravce má svojí klientelu. 2) Jsou to všichni lidé, kteří jsou na SW nějak napojeni. SW na rozdíl od jiných zahraničních dopravců má v Praze svoje zázemí . Navíc z tohoto dopravce i hodně profituje i Letiště Praha. 3) Řeší. Je to reklama na Českou republiku, létající po celém světě. Vzpomínám , jak jsem byl kdysi v Braziílii na zájezdu a přiletěl pro nás A310 ČSA. Rázem se spousta cizinců , kteří… Číst vice »

beija

Přesně tak. 1) Ryanair je profláknutý, proto je použit. Způsoby jednání se zákazníkem mají obě společnosti podobné, Ryanair je však o něco kvalitnější než Smartwings a hlavně dochvilnější. 2) To by byl návrat do komunismu, objem letů se logicky bude snižovat, a tak ( když společnost nekrachne) bude muset restrukturalizovat a propouštět. Oznámily to již téměř všechny letecké společnosti, ať s podporou nebo bez. Smartwings/ČSA by měl umělou zaměstnanost a to je mimo koministické země neudržitelné. 3) Ano, ale ČSA má pro Čechy lepší zvuk, proto na to hrají. A zřejmě nechce váda zánik značky, co teď vlastní Smartwings. Bohužel… Číst vice »

V.N.

My nemáme státní orgány , jejichž náplní a funkcí je mimo jiné dozorovat na plnění zákonů , norem a předpisů ? Pokud víte , že se tyto věci nedodržují , měl byste podat trestní oznámení.. jde o obecné ohrožení.

beija

Já své povinnosti v tomto směru plním. 🙂 Na ÚCL psal i pan Sůra, let na jeden motor se stále vyšetřuje, i když už to brzy bude rok, co se incident odehrál.

Dubaf

Sazka na cinu byla a je sebevrazda nikoliv ta kourova clona a la havlicek! A to nas cekaji zakazky na dostbu dukovan a 5g site.. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zakazka-za-miliardu-na-kulture-byla-zmanipulovana-sledovali-jsme-jak-109463

Dubaf

K tomu v druhe polovine roku se bude Zeman ucastnit summitu 17+1 viva RBI.. Smartwings jsou jen stripkem co se tady deje umocnene tzv politikou vsech azimutu..

Pavel

Co to je za pitomost, že by letiště platila Ryanu??? Ryan by platil standardní služby naopak letišti. Stejně tak i ostatní LC a ULC i aerolinky. Stát by příp. pouze dotoval udržení linek typu Brusel, Ženeva, Řím, Paříž, Vídeň, jde sídlí mezinárodní organizace. Koupáky a rodinné návštěvy přece nebudou dotovat čeští daňoví poplatníci?!

Adam H

Vzpomínám si na konec Wizze v Brně. Mluvilo se o tom, že chtěli pobídku na linku, která ale byla v plusu, tudíž kraj jim ji dát nemohl. Tak šli.

Tomas

Nejen konec wizze v brně .. stejnou epizodu má za sebou i ryr v praze.

Adam H

A předpokládám, že i Wizz a jejich úprk z Prahy.

Y.K.

To je bohužel častý případ. Ryanair používá velmi silné nátlakové techniky a když se nedohodne na slevě (či dotaci či neplacení), prostě s prásknutím dveří odejde. jako na Ukrajině: https://aviationvoice.com/ryanair-cancels-planned-ukrainian-service-201707121241/

Nekdo

QS nikdy nikdy nepoužívá žádné nátlakové techniky. A ta částka taky nesedí…

Y.K.

Diskutovat k věci je příliš komplexní úloha?

eLKá

Otázka je, jestli si to bude moci nyní dovolit.
Praha není špatná destinace a že by Evropa trpěla nedostatkem kapacity letecké dopravy v následujících letech, to se myslím tvrdit nedá (konečně, i ten Ryanair se nakonec vrátil).

Y.K.

Já myslím, že se téhle taktiky nevzdá. Oni jsou tvární a půjdou tam kde je levněji.
Spíše jsem zvědavý, jestli se mu letos podaří fungovat, protože Ryan je kriticky závislý na vysoké obsazenosti a to minimálně z počátku bude oříšek.

eLKá

No, půjdou tam, kde se jim to vyplatí, chladná kalkulace.
Ale kalkulovat budou i ostatní a ti budou mít také volnou kapacitu.

Tomas

Inkaso dotací z letišt a regionů je jednou ze základních součástí business modelu ULC dopravců.

Ostatně, pokud si pamatuješ, dobu před asi deseti lety, kdy ryanair v praze byl poprvé. po pár letech své přítomnosti se z prahy úplně stáhl – poté, co skončily „oficiální“ incentivy, jako odpuštění letištních poplatků apod. a letiště odmítlo ryanair dál dotovat.

do prahy se vrátil po asi 4 letech.

Adam H

PRG má nějaký slevový program pro nové linky. A pokud je více s jedním vlastníkem – jako Buzz, Lauda, Malta Air, Ryan – a létají pod svým kódem, tak mají každá separátně možnost dostat podporu pro novou linku. Aspoň tak se vyjadřoval mluvčí letiště, když pražské posádky podepisovali s Buzzem.

Tomas

a souvislost s tím, co píšu, je jaká?

Nekdo

tak pokud nevýznamné regionální letiště PRG hledá nové dopravce, tak taky tam nezačnou létat proto, že tam všichni máte modré oči a světlou kštici…

Pavel

Jestli, tak spíš vyžírání letišť, bylo! Dneska si to letiště i státy, těžko budou moct dovolit.

Frantisek

Ono i to umělé udržování vnitroevropských letů na trasách, kde by byl efektivnější vlak, je mrhání veřejnými penězi, a to hned v příčinách i důsledcích zároveň…

Andrej

Minister, zastupujúci českých daňových poplatníkov, by pri vyjednávaní eventuálnej podpory mal tvrdo vyjednávať čo najvýhodnejšie podmienky pre štát, nie byť hovorcom zachraňovanej spoločnosti, navyše takými absurdnými neargumentami typu „Vsadit místo záchrany Smartwings na Ryanair by byla sebevražda“. To je čo za analýzu dopadov?

Pitr

Je to naprosto logický pohled na situaci. Nevím co tady řešíte.

Nekdo

logický je jenom pro koblížky, zaměstnance QS a najaté trollíky… jinak je to jenom snůška blábolů bez jakékoliv hodnoty.

Pitr

Chápu že někdo jako vy nedokáže přijmout jiný názor, tak se pak výmlouvá, že jsem zaměstnanec QS a jiné nesmysly.

Fesoj

Naprosta Pravda, Andrej