OneTicket jako KlimaTicket. Cendis zvažuje zapojení integrovaných systémů
Cestující na pražském hlavním nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra
OneTicket by mohl fungovat jako tzv. door-to-door jízdenka, tedy jako jeden lístek na městskou i meziměstskou dopravu.
V porovnání c cenou V Rakousku a jejím průměrným platem.By v porovnání s Českou Republikou měla stát jízdenka OneTicket
12 500kč
Omyl je to 9400kč
Já pořád nerozumím tomu, proč nemůže být nějaká síťová varianta na jeden den, jako je u ČD. Tam by to (nejen) pro mě mělo význam na nějaké jednodenní výlety. Neuvažuje se o tom přeci jen?
Netflix byste si taky chtěl kupovat jen na den? All in lístky mají smysl jen jako dlouhodobe.
Např. v DÚK přesně tyhle jízdenky se zaměřením na jednodenní výlet mají
V JMK taky.
Stojí psáno kde…? Ještě, že to neví IREDO. 🙂
Vy nevíte kam jedete?Většina lidí jo.
Všimli jste si, že donedávna stál roční one ticket 24209 korun a nyní zničeho nic stojí 24981…. podivné…
Inflace?
To asi jo, ale informoval velkoministr Havlíček nebo jeho podržtašky někde o zdražení?
Kolik lidí si ho koupilo? 0?
Vono to pomalu půjde, pak se začnou znovuobjevovat některé lokálky, elektrizovat, zrychlovat, ozastávkovávat v místě průmyslových a obydlených zón, prostě individuální doprava pro masy na ústupu. Proč by třeba pod Krkonošemi nemohlo vzniknout něco jako mají v Tatrách, pak by mohli omezit automobily, když o to tak jde, pod Děčínskou vrchovinou a částí Kruškek už to vlastně mají, říká se tomu Kozí dráha, etc.
V první řadě by mělo výrazně stoupnout využití kapacity železniční dopravy… Vycházím např. z ročenky ČD, ze které chápu, že pasažérské vlaky mají sedačkovou kapacitu využitu zhruba na 30% (vzhledem k tomu, že od Pardubic do Prahy spousta cestujících stojí, tak je zřejmé že víc než 70% sedaček ve vlacích není využita).Také vzhledem k částkách za nově dodanou či objednanou techniku totiž buď zvýší využití kapacity (tak aby se prudce zvýšily tržby z jízdného) anebo nevím. Asi krachne. Podobně, když se člověk podívá na výsledky GWTR, tak buďto jízdné je dosti nízké, anebo rovněž i tato firma má většinu kapacitu… Číst vice »
Nechci vám bořit iluze o využití, ale na železnici je využití sedačkové kapacity 50% v podstatě maximum. Ty vlaky, kde se typicky ve špičce stojí, se musí vracet. A typicky se vrací prázdné. Takže plný vlak tam a prázdný zpátky je 50%. Takhle to funguje na příměstských linkách třeba kolem Prahy úplně běžně. To je hlavní problém železnice, že má malé využití kapacit. V letectví je to obecně mnohem lepší. Četl jsem výpočet, kdy spotřeba paliva na sedačku je v Německu v rychlovlacích větší než v letadlech na přepraveného pasažéra – pozor NE na přepravenou sedačku! Samozřejmě i ekologicky vychází… Číst vice »
U toho příměsta bude ten strop využití ještě o dost níž, protože z konečné pojede jen část lidí a většina bude přistupovat cestou (večer naopak vystupovat cestou a na konečnou jich dojede jen pár). Což ovšem není druhem dopravního prostředku, ale typem provozu… Pokud byste byl takový šílenec, že byste nasadil letadla na příměstskou dopravu, budou mít úplně stejný problém (jedním směrem přeplněná, opačným prázdná a večer to samé v opačném gardu), jako ty vlaky… Na těch dálkových spojích pak je rozdíl, že od vlaků je obvykle požadován rozumný takt, což po leteckých společnostech nikdo nechce. Tam jsou naopak zcela… Číst vice »
Byl by prosím příklad, co konkrétně myslíte pod pojmem „příměsto“? Spíše myslíte francouzské Transilien? Nebo spíše francouzské RER? Z mého pohledu na příkladu hypotetického rychlíku Zlín-Brno bych předpokládal, že využití kapacity příliš neovlivní, pokud by cestující vystoupili: a) v Brno Slatina (tato zastávka se prý má nějak radikálně předělávat) b) v hypotetické zastávce, která IMHO chybí – https://mapy.cz/s/nedecejofa c) na konečné Brno-ŽIdenice Tj., ten kdo by chtěl dojet do Brno-Černovice či Brno-Hlavní nádraží, tak buď by použil brněnské MHD nebo by přestoupil např. ve Slatině. (netroufnu si odhadnout eventuelní zájem cestujících dojet na zastávku Králova pole a myslím, že nynější… Číst vice »
Já Vám povím jak to je… od nás ze Slovácka vlakem do Brna (s příjezdem kolem 8:00) nejede nic pořádného. A to samé do Břeclavi, kde by člověk mohl přesednout do existujících rychlíků směr Bratislava či Vídeň ( s příjezdem kolem 8:00). Podobně i rychlíkem do Přerova, kde bych za pár minut přestoupil do rychlíku směr Ostrava Takže vítězí auto, bus. Zato jezdí fůra vlaků přes od brzkého dopoledne, logicky poloprázdných Vynikající ( ironie ) Takže o tomto mluvím… např. v souvislosti s dieslovým vagonky typu 854, které prý „půjdou do důchodu“… proč vagonky bez práce nejsou využity pro ranní… Číst vice »
Ta debata o procentuálním využití sedaček je docela zajímavá – IAD z toho s takřka trvalou zaručenou minimálně dvacetiprocentní provozní obsazeností zase nevychází tak špatně (tu zhorší až autonomní vozy manipulačními jízdami)
Ono jde o celkový kontext… ČD si napevno objednali 60x 3-vagonkových a 50x 2-vagonkových Panterů. Plus 31 RegioSharků 2 (plus je sjednána možnost dokoupit dalších 129)… Plus zvažovaných 180 vagonků na rychlost tuším 230 kmh…. A spoustu nových vagonků do provozu zařadili letos či brzy (InterJet, dvoupatráky od Škodovky). Plus Siriusy, Stadler Linty, další RS1 (ojeté), Stadler GTW. RGJ nakupuje lokomotivy jak o život z té necelé 1,5 miliardy kterou si napůjčoval v roce 2019 resp. v 2020 (takže v pácu má asi nějaké další vagonky, krom elektrovagonků PESA Elf II). Tj. existuje skupina vagonků, které jsou bez každodenní práce… Číst vice »
IAD může být obsazená i pod 20%.
1) Taxík bez zákazníka.
2) „Manipulační jízdu“ si představme třeba tak, že normálně jezdím do práce MHD. Dneska mám odpoledne nějaké nákupy, abych měl po práci auto ve městě tak jsem přijel autem.
On to ovsem neni nijak podstatny a dulezity parametr. Spis jen stripek kontextu. Takze to, ze zrovna v nem IAD nezaostava o tolik, vubec nic neznamena.
A když to nepůjde, tak ty lidi do vlaku nažene příslušník. Že Štítů do Šumperka povinně vlakem, ne autobusem.
Všímáte si toho rozdílu…
???
U nás ten lístek stojí 25tis a na spoustu prostředků to neplatí
a dole na jihu 28 tis. a to mají zcel a jiné výplaty
Není tohle i ten správný směr podpory dopravy.
Není tu zase u nás v ČR něco špatně…
Zas by někomu nezbylo ?
Dole na jihu to nestojí 28 tis. či kolik.
Ale výrazně víc. Přehlížíte dotace.
Ale celospolečenský efekt (menší příjmy státního rozpočtu z poplatků z aut, nárůst dotací do hromadné dopravy) nelze srovnávat, neboť v Rakousku jsou jné podmínky. A Rakušáci nejsou Češi/Moraváci/Slezané.
Rakušáci jsou nám dost podobní. Bývalé R-U se nezapře, i ta politická sféra je tam dost zkorumpovaná.
Ale jako bohatší stát mají samozřejmě lepší a kompletnější dopravní infrastrukturu.
Nejsou nám moc podobní. Mnohem víc preferují „domácí“, když si vybírají od koho koupí
… Zatímco, my v ČR, jsme víc otevření, víc slyšíme na „cenu“ (jak ve smyslu koupit co nejlevněji, tak ve smyslu že hledáme optimální poměr prodejní cena/užitná hodnota)
Zase efekt tučnější peněženky. Lidi vesměs hledají levnější alternativu, pokud je k tomu tlačí okolnosti. Naopak, pokud mají peněz dost, vesměs začnou vyhledávat dodatečnou kvalitu.
Srovnejte třeba složení a ceny běžného poledního menu v kancelářských centrech Prahy (dobře placení lidé) vs. v nějaké průmyslové zóně v Moravskoslezském kraji.
Neplatí to nevyhnutně. Třeba v Německu mají diskonty (Aldi, Lidl a spol.) jeden z nejvyšších trhových podílů v Unii. I proto tam mají na poměry západní Evropy poměrně levné potraviny, někdy i levnější v Česku.
Ostatně se říká, že Němec dvakrát otočí každý cent a z Německa se ozývá nejtvrdší kritika plánů na zrušení nejmenších eurocentů.
DPH na potraviny v Německu je 7%, loni sníženo na 5%. V ČR na potraviny 15%, resp. 10% na jídlo pro děti (kašičky, …), které prosadili lidovci… U DPH na pivo se to furt měnilo https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/nejen-pivo-a-nealko-dph-muze-klesnout-take-u-masa-mleka-masl/r~a09ccb80c9bb11e59d7b0025900fea04/ P.S. Souhlas, že němci se dokážou dohodnout, aby našli levnější alternativu… Viz to, že když VISA/MasterCard vybírali příliš vysoké poplatky za platby kartou, tak němci si vyrobili vlastní platební karty, aby bylo na výběr. Tj. němec může buď platit VISA/MasterCard (obvykle vyšší poplatky, ale tyto karty lze použít i v zahrničí mimo Německo). Nebo použije německý lokální systém Výsledek obrázku pro německo ec-Karte /… Číst vice »
Nevim, no. V dobe, kdy se da jizdne vyresit prilozenim platebni karty ke ctecce? Asi to je dalsi z „problemu“ hromadne dopravy resenych Ministerstvem dopravy, ktery me vubec nepali…
Takto by měl One tickét fungovat. Schválně, zda se to podaří ještě během platnosti mého prvního ročního síťového One ticketu, který jsem si koupil v srpnu tohoto roku. Asi ne, ale během platnosti mého příštího ročního síťového One ticketu by už se to podařit snad i mohlo:-).
V Rakousku na spuštění Klimaticket potřebovali 15 let! Problém není technický (pro cendis) ale politický (pro objednavatele) – v jakém poměru se rozdělí peníze za koupený oneticket na jednotlivé dopravce. Spousta dopravců resp. dopravních podniků se tomu brání, protože jim tím klesnou příjmy.
Pokud by byla zachována cena 24 206 Kč za roční síťový One ticket s doplněnými objednávanými autobusovými linkami a MHD v Praze, Ostravě, Olomouci, Brně, Plzni, Ústí nad Labem, Liberci, Mostu, Hradci Králové, Pardubicích a Jihlavě, tak to s příjmy Dopravních podniků a dalších dopravců zamává minimálně. Jednak cena za roční síťový One ticket je i tak dost vysoká a nějak si nedokážu představit, že by si víc lidí v rodině mohlo toto dovolit. To si v rodině koupí maximálně tak jeden dospělý, který to opravdu využije hlavně k cestám do práce a k pracovním cestám. Třeba to může pak… Číst vice »
Jasně, to máme 11 MHD které každé stojí 4 – 5000 ročně, teď by se měly podělit o 24206 Kč a neprodělají na tom 🙂 To by nevymyslela ani Maláčová.
Proc by na tom nutne meli prodelat? Beznej cestujici asi nema koupeno 11 rocnich kuponu na MHD.
Ne, nemá. Toho si ovšem zkásnou na drahém jednorázovém jízdném.
Což ovšem v průměru nebude nijak závratná částka ročně, většina lidí MHD mimo „své“ město nepoužívá nijak často. A byl by to hezkej bonus, kdyby člověk nemusel jako návštěvník v cizím městě zjišťovat, kde a jakej koupit lístek, pamatovat na to, že si ho musí každou jízdu koupit (pro člověka zvyklýho z domova na tramvajenku je to docela nezvyk, najednou kupovat jednotlivý jízdy)…
Ne, běžný cestující má právě jednu roční kartu na MHD.
ano a když jede jinam tak platí jednorázově a to ne zrovna levně (v poměru k té roční)
A když do toho města přijede služebně, tak ještě zpravidla na dražším a komfortnějším SMS jízdném, které už dnes většina solidních zaměstnavatelů poskytuje, protože je to use friendly.
Hlupák ABC si evidentně neuvědomil, že těžko se někdo bude vyskytovat v jedenácti MHD současně. Ale když si to takový velký myslitel myslí, je asi lepší ho u toho nechat:-).
Jenomže ten člověk asi ani teď nezatěžuje 11 různých měst intenzivním ježděním jejich MHD.
Typicky to bude tak, že bude používat MHD ve dvou městech („bydliště“ a „pracoviště“) a ve vlacích/busech mezi nimi. Ostatní použití bude do 5 % jízd.
Tak počítat že to zákazník možná neprojezdí, kdo by nesl to riziko?
Dopravce dostane kolik si řekl, cendis mu zaplatí? Nebo všichni dopravci kterými jsem jel dostanou dohromady to co jsem platil?
Kterému DP má připadnout platba, se dá velice slušně rozklíčovat dle místa bydliště. Tam se obvykle vyskytuje člověk většinu času.
Rozklíčování plateb je v pohodě, problém dopravce, projdu turniketem nebo mi jízdenku načte štíplístek.
Ale co kdybych za roční sjt zaplatil méně, než platím dneska za všechny jízdenky dohromady? Má se cena sjt vyšponovat aby to nebylo možné, nebo někdo to riziko ponese? Kdo a proč?
Zrovna tohle moc fungovat nebude. V Brně je asi 70.000 slováků, kteří mají trvalý pobyt na Slovensku. K tomu nějakých 50.000 studentů, většina má rvalý pobyt mimo Brno. Praha je na tom podobně.
Příjmy by klesly, ať už si to pořídí šotoš nebo normální člověk. Představte si, že někdo má momentálně síťový oneticket a k tomu ještě roční lístek na mhd ve svém městě (např Ostrava). Když mu oneticket začne beze změny ceny platit i v Ostravě, tak už si ten roční lístek na ostravskou mhd samozřejmě kupovat nebude. Ostravský dopravní podnik nově sice dostane nějaký podíl z toho síťového oneticketu, ale bude to nejspíš míň, než dostavali za zu roční jízdenku. Navíc se sníží podíly vyplacené ostatním účastníkům oneticket (ČD, RJ apod.). Neříkám, že síťová jizdenka na všechno je špatně, právě naopak.… Číst vice »
Zapomněl jste na České Budějovice 🙂
Pokud by to stálo těch 20 tisíc na rok, tak pořád je auto levnější. Když se vezme v úvahu nádrž na měsíc (jedna nádrž cca 1500 Kč) x12, amortizace auta je zase ušetřeny čas za použití VHD. Takže v tomhle by auto zvítězilo.
No nevím, kam za tu jednu nádrž dojedete =)
Super. Ale i když dojíždíte „jen“ do/z práce třeba 80km (celkem) denně, tak to nevychází, že ne 😀 Možná tak 1500 x 24 by těsně vyšlo. A kde jsou cesty jinam…
Jestli bude roční jízdenka stát jako v Rakousku cca čtvrtinu průměrné mzdy, sem s ním nejlépe dnes.
To bych bral. Ale za tolik to prostě nedají, to by bylo pod deset tisíc…
OneTicket se tak, pokud vím, od začátku plánoval: začne se vlaky, postupně se přidají linkové autobusy a MHD. Pak nastalo dlouhé ticho…
to ticho je dlouhé jen hypoteticky. Vždyť ani IDS JMK, nebo PID hned neobsáhli celé území krajů a šlo to postupně, rok za rokem. One ticket tu je první rok, navíc covid, uvidíme, ajk to bude vypadat třeba za dva tři roky.
O takové jízdence se mluví zhruba „jen“ 30 let a teprve jsme se dopracovali jen této předražené varianty na vlak. Takže na co ještě a kolik let čekat? Není to spíš tím, že politici nechtěli?
Inspirace Rakouskem, vždyť GA je je ve Švýcarsku snad od konce 19. století (kdy přesně tam zahrnuli MHD nevím, ale rozhodně to tam už nějaký pátek funguje na všechny druhy veřejné dopravy). I jednotlivé cesty jsou vyřešeny, jedete v rámci kantonu, máte to za tarif IDS, jedete-li mezi kantony máte to za kilometrický tarif či tarif dopravce. Proto jsem od začátku nepochopil, proč se OneTicket soustředil jen na vlaky, naprosto odignoroval tarify dopravců (zvýhodněné jízdné v rámci relací) a odignoroval všechny IDS. Ale tak třeba se nakonec tou Českou salámovou metodou dostaneme ke kýženému cíli.
Řím taky nepostavili za den
Stačilo by ze začátku propojit předplatní jízdenky na MHD v největších městech. Např. na roční ostravskou bych mohl jet v Brně a Praze, Plzni atd. Pokud vezmu do úvahy, že nějakou roční jízdenku na MHD si nepořizuje nikdo, kdo by denně cestoval mezi některými z těch velkých měst, ale spíše místní, který jednou za čas pojede služebně nebo na dovolenou do jiného města, pak ani potencionální ztráty a navýšení kompenzací nebude tak velké. Pro start jednotné celorepublikové jízdenky ideální.
…takže si pořídím předplatné v nejlevnějším městě a budu jezdit v drahém…
Nápad fakt dobrý, ale asi to narazí na rozdílných cenách. Místo koupení jízdenky v Praze za 5463 to koupí za 4000 v Ostravě (ceny se mohou lišit, jde jen o příklad) a Pražák si bude vesele jezdit za ostravskou cenu. Existuje i varianta, že všechny ceny se srovnají a jízdenka na MHD v Ostravě nebo v Praze bude stát stejně, ale to podstatně znevýhodní vsechny, kdo z Ostravy nejezdí do Prahy, protože se jim zdraží jízdenka o 1500 a oni to nevyužijí. Jedině zbývá udělat nový produkt s nejvyšší cenou nad všemi MHD a ten uznávat všude. Jedině tak se… Číst vice »
Pro vás to bude výhodné, ale provozovatel dopravy v ostatních městech přijde o své příjmy. Jízdenka nabízející jízdu ve více městěch logicky musí stát více než v každém jednotlivém městě. Otázka je o kolik víc.
To uz meli udelat davno, respektive to melo platit od zacatku tohoto tarifu, jenze to by musel nekdo myslet, jak vime mysleni boli
Na druhou stranu, proč myslet?
Stačí jen kopírovat.
Proč vymýšlet něco co už je dávno vymyšleno!
Jak tu někdo psal, počítali s tím od začátku, jen to rozdělili na etapy, aby to pro vlaky mohly spustit výrazně dřív. Což mi dává smysl. A upřímně, kdybychom v dopravě jen kopírovali to, co jinde funguje, byl by to dost pokrok. Často je i to zkopírování toho, co jinde skvěle funguje, velmi dlouhodobý boj. Ani ne tak reálně (i když samozřejmě, nějaké přizpůsobení do našich podmínek bude většinou nutné), jako prosadit to… Protože každý by kopíroval něco jiného. Najdou se i šílenci, kteří by chtěli kopírovat přístupy k dopravě z USA (přitom už i tam si čím dál víc… Číst vice »
Nutno dodat, že se tím nemyslí kombinování IDS na pokrytí celé trasy, ale vlak v tarifu SJT + dojezd v rámci IDS na jednom nebo obou koncích – aspoň tedy pokud MD zcela zásadně nezměnilo plány, což není úplně pravděpodobné.
Dá se inspirovat i Südtiroll.
https://www.suedtirol.info/en/information/how-to-get-there/local-transport/discover-south-tyrol-with-a-single-ticket
Tak regionální jízdenky tu již máme, např.Labe-Elbe (která by se dala přirovnat k Mobilcard, jen je lepší, protože platí i na území VVO). Tady jde o celostátní jízdenku.
Ano až bude roční na všechno, začne to být konečně zajímavý
Cely projekt je predrazeny a jednotlive jizdne pro bezneho cestujiciho se nevyplati, tak proc to rozsirovat dal.
To by bylo reseni ta celorocni prukazla na veskerou verejnou dopravu po CR za rozumnou a konkurence schopnou cenu, jako maji v Rakousku.
No pro tohle by to chtělo taky konečně zavést do Oneticketu denní síťovku. Pak to taky k něčemu bude
Gratuluju k probuzení v 21. století.
Milion prodaných jízdenek za rok. Cena systému na 4 roky dle MD 255 milionů Kč. Tedy náklad 63 Kč za jednu prodanou jízdenku. Dál bez komentáře.
Zastávám postoj, že vyjádření „bez komentáře“ je ve skutečnosti výstižným komentářem k dané věci.
Mimochodem, kolik prodaných jízdenek za rok byste považoval za dostačujících?
100x víc
To by musely být jízdenky nejvýhodnější na každou cestu a fungovat jako centrální nákupní bod místo jednotlivých dopravců. Takhle je to je jen doplňkový prodej když člověk neumí nebo nemůže sehnat jízdenku od každého jednotlivého dopravce zvlášť. A na doplňkový prodej je to sakra drahé.
Já bych si hlavně představoval daleko nižší náklady na provoz toho eshopu. Většina toho je automatizovatelná, lidi jsou potřeba akorát na údržbu serverů a největší položka má být na lidskou podporu a asistenci. Ale na to snad není třeba zaměstnávat sto lidí denně, ne?
Viděl jsi kde má v Praze Cendis své kanceláře?
Víš kolik je tam nájem? Přece nebudeš ty ubohé managery hnát dřít do levnější budovy. Třeba nádraží Moldava nebo Dolní Poustevna. 🙂
Tohle neprojde… ids a dopravci by přišli o své pochybné kšefty s vybavením vozidel, odbavovačkou atd …
Naopak, odbavovaky se budou muset jen rozsirit o SJT a tedy spousta prace pro dodavatele.
MHD začnou odbavovat oneticketem? Tak to ti co pořídili nové mašiny do vozidel rádi uslyší.
Ona vetsina tech veci je kompatibilni. Vzdyt ty plastove karty In-karta, Plzenska karta, Litacka … , jsou od jednoho jedineho dodavatele ze skupiny CD.
No otázka, jak to Cendis uchopí. Kdyby dal na první mesic fungování třeba 50% slevu na jizdenku, tak by se to třeba trochu rozjelo.
V tuhle chvíli o tom polovina lidí neví a ti informováni vedi, že se to finančně nevyplatí.
Takže je třeba informovat další, že to je nevýhodný, nebo jak to mám chápat?
A kdo těch 50 % zaplatí dopravcům?
Taky by mohli dopravci platit řidičům 50% mzdy na první měsíc, aby se rozjel prodej jejich jízdenek. Akorát byste nechtěl být tím řidičem.
Kéž by to už bylo. Za ty peníze si sednout kdekoliv na cokoliv a neřešit jestli musím použít jeden nebo druhý tarif. Klidně bych za celosíťovou roční,která platí na vše, byla ochotná zaplatit i víc.
Tohle je celkem neuvěřitelná zpráva. Jak něco takového může oznamovat Cendis, což není nic víc než dodavatel Ministerstva dopravy? Ministerstvo má poptávat, Cendis nabízet. Tohle spíš vypadá, že si Cendis dělá co chce a nikdo jo neřídí.
Tak to není. Zadání je samozřejmě od ministerstva, jen to v článku není úplně řečeno.
Hlavne ta integrace IDS se uvazuje od zacatku, jen se to dalo az do dalsi faze, aby slo co nejdrive spustit vlaky.
A že se jedná o státní podnik, který je de facto součástí MD ČR a je pověřen vývojem SJT, je pro Vás také neuvěřitelná zpráva?
Za max 20 000 bych do toho šel, ale podmínkou by musela být bezplatná rezervace místa k sezení ve vlacích.
a kafe
A obsluhu nahoře bez ? 😃
no… v některých případech raději ne 🙂
Další, co si myslí, že za málo peněz hodně muziky. Už jste někde pochytil informaci, abyste si začal šetřit na důchod? Nebo jste z těch co spoléhá na almužnu od státu a ještě pak bude reptat, že na nic nemá?
Klidně ať ta rezervace něco stojí, hlavně ať je to logisticky co nejjednodušší, na pár kliknutí a třeba i pět minut před odjezdem.
Hlavní smysl roční jízdenky vidím hlavně v tom, aby člověku umožnila co nejvíce „zapomenout“ na logistiku kolem jízdy. Žádné stání v nepředvídatelně dlouhých frontách před pokladnou, ze které si zrovna obsluha (nevyčítám jí to) odběhla na WC.
U nás, kdyby se zavedl něco podobného jako klimaticket, tak by měl stát tak max do 15000, páč vůči platu v Rakousku, ale zase obsahlosti naší sítě, to vychází přibližně na tuhle cenu.
Reálně to dopadne spíš česká kvalita za rakouskou cenu…
Ta rakouská cena je podbízivě (ideologicky) nízká.
Klimaticket je pro cestující extrémně levný – neboli extrémně dotovaný z veřejných rozpočtů. Takže jako obvykle skončíme na výkonu ekonomiky a společenské ochotě k přerozdělování.
Souhlasím tak z 90%, že je to o dotacích.
Ono totiž v Rakousko je to mířeno, aby se rakušáci zbavili auta se kterým typicky jezdí na dovču… tj. aby šlo z domu druhé resp. třetí auto. Čili pro nějaké % lidí to opravdu může přinést úsporu, když prodají jedno ze svých aut.
Ono totiž rakušáci většinou svoji dovču/prodloužený víkend tráví v Rakousku.
Čili případná adaptace roční rakouské univerzální šalinkarty do českých podmínek je nesmysl. Neboť ČR není Rakousko. A češi/moraváci/slezané nejsou rakušáci.
I rakušáci tráví letní dovolenou u moře čili fakt ne v Rakousku. A pokud jede na dovču celá rodina, tak to jezdí tím typicky druhým / třetím autem v rodině, což typicky bývá buď nějaká městská nákupní taška či nějaká postarší ošoupaná popelnice? Inu, jiný kraj, jiný mrav…. A kvůli jedný zimní dovolený a pár víkendů se zbaví toho druhého auta a celá rodina si koupí klimalítačky, které už pro celou rodinu zase takový pakatel nebudou?
V Rakousku jsou některé náklady při nákupu auta i při jeho provozu výrazně vyšší (např. povko)
Plus parking (tj. region od regionu to může být hodně nákladné, záleží na konkrétní situaci).
Já pouze citoval názory mých známých (kteří volí umírněné partaje, nikoliv radikály typu zelené) proč pro někoho dává smysl univerzální roční šalinkarta – tj. proč je to výhodné pro rakouskou společnost.
U nás je situace jiná, proto se srovnává nesrovnatelné, kdyby měl být koncept univerzální roční šalinkarty přenesen do ČR r „rakouské“ podobě.
Třeba si uvědomit jaká vláda je v Rakousku a jaká je/bude v Česku. Pokud by tady vládli Zelení, tak by to nestálo ani těch 15-tisíc.
A kdyby tady vládli komunisti, tak by to bylo zadarmo.
Každému podle jeho potřeb!
Tak zelení ve většině západní Evropy jsou jen nepříliš zdařile maskované komunisté…
No , teď jste to vymyslel…
pravda vyděsí
Program zelených není znárodňování soukromých majetků, ani zavírání hranic, ani potlačování náboženství. V kostce mají za cíl udržitelnou péči o životní prostředí a zahrnutí negativních externalit do ekonomiky, aby znečišťovatelé nebyli zvýhodňováni, protože se na sanaci způsobených škod vůbec nepodílí.
program kterých zelených? Možná nemám aktuální přehled, ale tuším, že jen v ČR jde o 3 až 4 různé partaje (které se spolu vzájemně až tak moc „nebaví“)… A v zahraničí leckdy „Zelení“ zastávají poněkud rozdílné postoje: a) Zelení (Strana Zelených) b) Demokratická strana Zelených-za práva zvířat c) Změna pro lidi a pro krajinu d) Liberálně ekologická strana e) Piráti Ono je to těžké hodnotit program, neboť program prosazují konkrétní lidi… což nevím jak chápat, když např. paní (ex)hatemanka Vildemutzová prošla partajemi Zelení, ODS, Akce Nespokojených Občanů… Takže předpokádám, že další partají paní političky po nějakém brzkém budoucím přestupu budou… Číst vice »
Třeba referendum o vyvlastnění bytů v Berlíně, kde zelení spoluvládnou…
Zapalování obchodů s drahým zbožím – neoliberální molotov, dozajista prostý ropných produktů…