ON-LINE: Nákladní železniční dopravci řešili, jak v přepravách dohnat silnici
Nákladní vlak v Rakovníku. Foto: ŽESNAD.cz
Z akce se stala za poslední roky největší konference v oboru.
Z akce se stala za poslední roky největší konference v oboru.
Proč firma jako Lidl postaví své překladiště uprostřed ničeho na Vysočině vedle dálnice? Na hony vzdálené od železničních tratí. Protože jí absolutně nic nenutí aspoň na vteřinu brát železnici vážně. A to už je chyba dopravní strategie státu, protože stát tyto stavby povoloval. Oni prostě věří, že budoucnost mají jen kamiony.
Povede tam VRT.
Se zájmem jsem si přečetl komentáře k naší konferenci. Nejvíc mě potěšilo, že se nikdo už nediví, že ji máme ve Špindlerově Mlýně 🙂
Klidně na Marsu, hlavně když to ve výsledku povede k omezení zbytečných přeprav po silnici. A k vyšší konkurenci pro silnici. Mám s tím i zkušenosti od nás z firmy. Dělala se poptávka na přepravu velkého objemu železa a nakonec vše jelo kamionem. místo 1 vlaku.
Dost blbej nápad ohledně branického mostu- nevyplatilo by se dodělat 10km tratě Dobříš- Hostomice + minispojku aby pak na trať do Příbramí nebyla uvrat ? Objízdná trasa by pak nemusela být přes Budějovice…
Nevyplatilo. Pro přetah jednoho nákladního vlaku není v ČR dostatek dieselových lokomotiv…
A to je prosím čí stanovisko? Mtr nebo ČDC.??
Dotaz pro našeho pana ředitele ČDC ing.Tomáše Tótha ( a není kupodivu myšlen vůbec ironicky🙂) :
Bylo by možné dát nějaký odkaz na ten „hraný film o situaci v nákladní dopravě“ v hlavní roli s vámi a ostatním velením nákladních dopravců do služebních tabletů, ať taky jízdní personál vidí…
Děkuji.
citace: Podle Jiřího Svobodu v EU často vymýšlí něco, u čeho netuší, jaký dopad má na dopravce.
Tak hlavně že SŽ a Svoboda je čistý jako křišťál…SŽ je primárně to, jenž podkopává dopravu. Hlavně že pan Svoboda potom nabízí novinářům úplatky, aby se pouštělo do médií jen něco. Zdroj logicky jmenovat nebudu.
Děkuji Žesnadu za organizaci konference, která odhaluje to, co všichni tušíme poslední roky: 1)nulová práce ministerstva dopravy ve věci podpory železniční dopravy 2)fakt, že Správa železnic je pobočka Skansky 3)neustále se opakující řeči o nedostatečné kapacitě tratí. K bodu 1. budou prostě potřeba peníze, pokud nechceme všichni zahynout ve smradu z kamiónů. Musí se současně zdražit mýto, ale současně být připravený nabídnout levnější alternativu pro tranzit. Dále přestat vybírat za dopravní cestu u jednotlivých zásilek – náklady za tuto slevu uhradíme Správě železnic my všichni a je to správně, protože budou volnější silnice a méně smradu ve vzduch. K bodu… Číst vice »
No ty příčiny jsou známé již dávno.Pouze s narůstající nespokojeností nákladních dopravců jsou nyní silněji prezentovány.Rozhodně nesouhlasím s ministrem dopravy,že nemáme stavět kamiony s železnici proti sobě.
Naopak,je potřeba porovnávat podmínky pro jejich činnost ve všech oblastech a tam,kde jsou podmínky pro kamionovou dopravu neodůvodněně zvýhodňovány, tyto podmínky srovnat.To je ale nutné v celé EU.
Dvě roviny – co stát chce vybírat od provozovatelů obou druhů doprav a zda je to vůbec nastaveno spravedlivě a druhá rovina, zda jsme natolik bohatí, že si můžeme dovolit (a zda vůbec chceme)dotovat ekologickou hromadnou dopravu z a do místa rozvozu.
Nejde o žádné dotace pro železniční dopravu.Jde o byrokracii a legislativu,která svazuje železniční dopravu.Ačkoliv kamionová doprava představuje ze své podstaty daleko větší riziko nehod,není pro ni řada opatření vůbec nebo ne plně aplikována, kdežto na železnici ano,navíc tím nejdražším možným způsobem.Platby za dopravní cestu nejsou tím,co by železnici nejvíce svazovalo.
Netroufám si tvrdit, že dokážu rozebrat cenu za přepravu. Ale byrokracie je velký problém. Tohle je pozice státu – zprůhlednit a zjednodušit.
Zda si můžeme dovolit neničit životní prostředí snsd není otázka. Tady vůbec nejde o množství finančních prostředků, ale o náš přístup. Třeba pokud si uvědomíme, že není nutnodt dovážet každou kravinu…
Dále, pokud chceme významnou část nákladu dostat na koleje, osolme mýtné.
Co třeba konečně zrušit kamionům nesmyslnou slevu na spotřební daň…
Omastit mýtné a peníze použít na zkapacitnění kolejí. Domnívám se, že je to vyzkoušené.
A víte kolik by nás to všechny stálo?
Jestli jezdíte s přetíženým kamionem tak vás kamioňáky to bude stát hodně. A ty silnice se opravují zadarmo?
Vím. Slabší provoz, méně nehod.
jsou věci které nelze vozit po železnici nebo hoooodně složitě a cena by šla hodně nahorů… existují vůbec vagóny co mají chladící zařízení? a můžou vozit třeba jogurty?
Ano, existují. Sice v dnešní době už to nejsou vagony, ale kontejnery.
Logicky pokud existují chladírenské návěsy, tak snad není problém tu ledničku umístit na železniční podvozek.
Nezapomínejte na napájení chlazení. I při odstavení. Technický vyřešené to je, ale je to drahé. Navíc, moc relací kam by například choceňské mlékárny vozily vlak jogurtu asi nebude.
K vozům; existují i vozy Interfrigo.
Tohle se mělo řešit už dávno, protože drtivá většina tratí je pro nákladní dopravu NEPOUŽITELNÁ.
Musím se ptát co se s těmi tratěmi stalo od pádu komunismu. Protože, ač nejsem příznivcem tehdejšího režimu, se vozilo násobně víc tun a vlaků po těch samých tratích.
Dobře, ale i komanči rušili tratě v 70 letech, doprava na nákladové nádraží Žižkov taky poklesla, spousty lokálek a úzkokolejek se rušilo právě za komančů v 60-70 letech. Můj názor je že komunisti neúměrně opotřebovali tratě i vozidla a na další provoz by v 90 rocích bylo potřeba dost investovat, tak se začalo ve velkým rušit. A vliv taky určitě sehrála kamionová lobby a nedomyšlení negativních důsledků a nekritický přístup k automobilové dopravě.
Máte asi pravdu v tom, že v závěru minulého režimu údržba neodpovídala provozu. Ale to, co dneska zažíváme, jsou násobně delší výluky, na kterých se nepracuje intenzivně. A ty stavby jsou předražené.
A nafta so kamionů byla tehdy velmi levná, požadavky na ekologii a bezpečnost nulové, profese řidiče atraktivní (šmelina)…
S těmi tratěmi se nestalo téměř nic,ale jiný způsob hospodaření po r. 1989 začal využívat právě tu neexistující byrokracii a legislativu u kamionů,která umožňuje podstatně flexibilnější a levnější přepravu po silnici.A po r. 1989 se též z důvodu nových tržních vztahů výrazně rozšířila kontejnerová přeprava mezî námořními přístavy a vnitrozemskými terminály a tato přeprava má zcela jiné požadavky na rychlost a dochvilnost,než přepravy před r. 1989.A pro tyto přepravy není ani po modernizaci naše síť tratí TEN-T vybavená.
Kamionem sice za levnější peníz, ale s vyšší spotřebou energie, rizikem nehody, větší ekologickou zátěží.
Uvidíme co bude lepší dnes, kdy just-in-time se ukazuje jako překonaný. A také se klade důraz na životní prostředí. S ohledem na přechod na elektrickou dopravu by byla blbost nevyužít stávající technologii elektrických vlaků.
Však tehdejší ekonomika byla velmi centralizovaná a neefektivní. Představa při dnešním počtu malých firem, které jsou kilometry nebo i dál od nádraží, že budou vozit z firmy na nádraží, odtud na další nádraží a znova překládat, aby to bylo tak 3-6x dražší a časově delší, než když kamiony od skladu ke skladu přejede dva okresy, je naprosto mimo jakoukoliv nešotoskou logiku.
Nejde jen o šoto ale o spotřebu elektřiny a energií obecně. A vlakem se toho dá přepravit víc. Nedivil bych se kdyby ti co se dnes ohánějí drahou přepravou vlakem lobbovali za spalovací motory i přesto, že dnešní elektromobily jezdí při spotřebě 0,8-0,9Kč/km oproti 3-3,5 Kč/km u spalováků.
A je v tom započítána amortizace aut, co před ekologickými regulacemi zvládali 800 000 – 1 200 000 kilometrů, tedy několika násobky těch elektroaut? Je v tom díky jejich vyšší váze započítana vyšší spotřeba pneumatik, brzd, nižší životnost rozvorů?
No
Ano, po tratích jezdilo tak maximálně více osobních vlaků, jelikož auta nebyla tolik dostupná. Ale nákladní rozhodně ne. Maximálně ty, kam vedou koleje přímo a to bylo už hodně dávno, co s tím i tyhle firmy přestaly.
Zaorat silnice.
Jak zde již bylo psáno, dokud nebude odpovídající infrastruktura, tak se silnici dohnat jen tak nepodaří.
A i když bude odpovídající infrastruktura, což nikdy nebude, tak je nutno počítat s ještě velkým množstvím předvídatelných i nepředvídatelných faktorů. Včetně toho lidského.
Je prosím někde zpětně k vidění ten debatě předcházející hraný film, dělající si legraci ze současného stavu na železnici? 😀🙏
Nějaký železniční speciál Pata&Máta?
Bylo na rovinu řečeno, že aktuální plané řeči o převodu nákladu na koleje nemají žádný odraz v realitě. Reálně se žádný převod nekoná. Pokud budeme v ČR chtít upřednostnit efektivnější a ekologičtější dopravu po železnici bude to nutné nařídit. A samozřejmě zbavit nesmyslných poplatků, kdežto kamionům naopak napařit masivní mýtné a kontroly. Dopady na zdraví lidí a přírodu stejně kamionové společnosti hradit nebudou. To zase půjde z našich daní.
A je zvláštní, že ekologická doprava není podporována. To je skoro jako kdyby se kuřákům dotovalo kuřivo, a od lidí,co nekouří by se vybírali pokuty. A od těch s rakovinou plic ještě o 50% větší.
Nařídit… Jó kdyby byly volné kapacity, tak možná. Jenže to nařízení by mělo znamenat zákaz osobní železniční dopravy, aby se ty trasy uvolnily pro náklady? Pokud ne, pak jediné možné „nařízení“ musí spočívat ve výstavě nových kolejí pro nákladní dopravu. Já osobně tomu ale příliš nevěřím…
Jiná cesta není. Ty dálnice taky musel někdo postavit.
Jak zařídit například méně prostojů na hranicích uvnitř celní unie? Stále tam stojí příliš mnoho vlaků. Zprůjezdnit velké vlečky, elektrifikovat je, omezit posun. Kombinka: kromě ČTř jsou terminály dost bída, vždy jim něco chybí, nebo se v nich aspoň musí hodně šíbovat. ČTř má stále nekvalitní silniční napojení. Urychlit přestavbu sítě TEN-T na požadované parametry a to uceleně bez výjimek a ne, že bude 780 m dlouhá kolej jenom jedna a ještě v každé 3. stanici! Zařídit výstavbu nákladních magistrál, nákladních úseků konvenčních tratí a jinde uprednostnit nákladní dopravu třeba i před osobní. Místo řešení nepraktických JVZ řešit kombinku. Pokud… Číst vice »
Ty kombinované terminály by se daly vylepšit pomocí portálových jeřábů místo současných manipulátorů. Mohly by se tak současně nakládat i vykládat čtyři a více vlaků bez nutnosti posunu. Ale také by to chtělo zařídit vlečky a nakládací místa v areálech odkud proudí hodně zboží.
Jasně, osekat vlaky osobní. Celá léta se pracovalo na tom, aby lidé přešli z aut do vlaků, dělaly se různé takty, vymýšlely tarify a různé „vifikundace“, – a teď to osekáme a lidi vrátíme do aut. Hlavně, že tu infrastrukturu rozšiřovat nebudeme jako to dělá doprava silniční. Přitom právě kvůli budování silniční infrastruktury, která je stále více kvalitnější, ten přesun na zanedbanou, nerozšiřující se železnici, je pouhou utopií.
Vite ze na soucasnou udrzbu dalnic, tedy opravy povrchu bude za par let potreba az 100mld. rocne?
Je logické, že když se jeden druh dopravy uměle znevýhodní a naopak nadržuje jinému tak ten první druh dopravy nebude konkurence schopný. A s tímto myšlením dodnes pracují různé totalitní státy.
‚Nebylo by lepší, kdyby se začaly více opravovat koleje než nádražní budovy? Mojmír Nejezchleb říká, že by toto téma nechtěl otevírat.‘
Jako nádražní budovy jsou leckde zanedbané, ale ty koleje jsou k provozu přece jen důležitější, než budovy..
Zanedbanost po komunistech je děsná, oni téměř neinvestovalo do železnice, na údržbu srali (dnes to také s údržbou není růžové), a investovali jen do toho, co se jim už rozpadlo. Zflikovanych ZZ, odflaknutych rekonstrukcí kolejí (typicky výměna roštu a štěrku, na ostatní se vystáli a ještě zahrabali škarpy a i odvodňovací žlaby!). Budovy 5aky děs a hrůza. Takže opravit vše je brutálně nákladné a přesto vidíme, kolik mnohem kvalitnějších rekonstrukci a modernizací se od roku 1993 udělalo. Bohužel stále ještě chybí koncept, aspoň dílčí koncept pro lepší průvoz vlaků a zboží. Stojí až za osobní dopravou. Bohužel. Je nutné vyřešit… Číst vice »
Komanci tady skoncili pred 34 lety.
Jenže evidentně se někou pořád hodí jako výmluva…
Životnost tratí je podstatně delší, než 34 let.
Nemyslím, že by železnice mohla výt konkurenceschopná v oblasti JVZ, to je nereálné, ale naopak by mohla být sakra dobrá v dálkových přepravách. Dvě třetiny toho, co se dnes valí po D1 (zejména tranzity Turecko/Balkán – Německo, příp. Polsko – Itálie) by mohly jezdit vlakem a pak by JVZ byly řešitelné těmi zbylými kamiony. Uvolní se silnice, odpadnou zdržení na cestách, zlepší se prostředí. Co vy na to, státe?
Záleží, který Balkán. Na dopravce s EU licencí z Balkánu je EU krátká. Ne EU Balkán (asi nejvýznamnější Srbsko) a Turecko fungují v režimu vstupních povolení – proto je tolik tureckých návěsů na vagónech. Za použití intermodální dopravy dostanou vstupní povolení automaticky.
Nemusí být krátká, pokud chce EU reálně dosahovat svoje cíle, co se s nimi pořád ohání. Pak může nastavit podmínky tak, aby se to po silnici nevyplatilo.
A v kontejnerech, resp v kombinaci, která s velkým průnikem může nahrazovat JVZ.
No aby hlavně měla kudy jet. Neoficiálně se hovoří o tom, že v přepravních špičkách z Prahy na Kolín už pro nákladní dopravu nebude místo.
Příkladem jen zmiňované ETCS je jedním z hřebíčků do rakve nejen JVZ, ale celkově třeba k vnitrodopravě. Náklady stoupají do astronomických výšek, byrokracie bují neskutečně a tady bude furt divení, že se náklady přesouvají na silnici.
ETCS je minoritní problém, ač se aktuálně jeví silný. Nástup je jen krátkodobá záležitost, pak prostě bude (i když nějaké změny přijdou, už to nebude nikdy takový skok). Na ceně nových vozidel se to nijak neprojevuje a spíše se časem zjednoduší. To že to prodražuje veterány je roztříštěností vozového praku a pořizováním na poslední chvíli (což chápu, ale ceny jsou důsledek) a také uzavřeným rybníčkem, kdy si do toho troufá málo firem. Za 10 let nikdo nebude chápat, co na tom bylo zvláštního. 🙂 Dálkové dopravě to naopak moc pomůže. Poněkud problematická je byrokracie zavádění, byrokracie, která měla dopravcům finančně… Číst vice »
S minoritním problémem se teprve uvidí, počkal bych na specifikaci BL4.
A to se raději chcete nechat zrakvit jako ten fíra u Perninku? Vysypat se jako ten s Pendolínem, kde škoda přesáhla cenu montáže do celé Pendolinní flotily? V ceně nové lokomotivy je to relativně nic a 60 let staré škopky?
Na silnici ta byrokracie taky bují, jenom o tom nevíte, že tirákovi to hlídá odstup automaticky a povinně.
Hlavně se většina nechce nechat zrakvit balkánským truckem na D1, neboť předražená nekonkurenční železnice …
Když to papírování a výrobu a dodávky ETCS nechce nikdo moc dělat, tak je to pomalé a strašně drahé. A to ani není oligopol, pouze malá konkurence. Ta byrokracie je asi největší příčinou.
Až dopravci zvládnou ETCS, bude něco dalšího. Spřáhlo je jen jedna z možností, raději sem ty další psát nebudu. Tím samozřejmě nezpochybňuju naprostou nutnost funkčního zabezpečení i přínos samočinného spřáhla oproti klasické šroubovce tam, kde je už dávno zavedeno.
Kontejnerová přeprava jako servis … vyzvednutí, dálková přeprava vlakem, digitální oběh dokumentů,on-line tracking.
Pokud něco v kontejnerech jede do/z přístavu kamionem tak je to selhání.
Pokud nechtějí být dominantní tady, tak ať soutěži s volskými/koňskými povozy do místního cukrovaru/pily.
Navíc ta kontejnerová přeprava by měla být co nejvíce auto automatizovaná… AI robot jeřáby, automatická spřáhla, video kontroly zámku, procesní roboti na celni dokumenty.
K těm kontejnerum: nedávno jsem četl článek o této rychlé možnosti překládka vagon-nákl. auto. Otázka pro znalé: Je to šance pro kusové zásilky? Jestli to tak mohu nazvat. https://www.contsystem.cz/cz/produkty/prekladace-kontejneru/
respektive možnost přivezení kontejneru z Hamburgu do stanice na lokále?
Ne, toto určitě není šance pro vozové zásilky (cena), tato technika primárně slouží k tomu, aby se u přijemce/odesilatele dal kontejner položit na zem (bez jeřábu).
chapu tedy dobře že snižuje jen náklady na pořízení dalšího jeřábu v menších překladištích? např pro pokrytí vyšsí intenzity provozu.
Tak to jste tedy na velkém omylu. Opak je pravdou.
Tak to jste na omylu, právě toto je určené na kusové zásilky!
Tak hlavně i u nás je to principielně v provozu již od 70.let – viz překladače Klaus. Řešení i pro překládku vg/truck. Jestli je železnice drahá a nespolehlivá, tak je pes zakopán jinde.
Takových pokusů už bylo a bez provozních dotací a úlev se tyhle překládky na obyčejné manipulační kolejí neujaly. Heslo: potřeba posunu, čekání na manipulák, nějaký překladač, co není zadarmo.
To je jediný způsob na kusové zásilky. To je taky jediný způsob jak dostat zboží z regionů na železnici. Pracujeme na tom již nějakou dobu, ale neochota železničních dopravců a systémy, které si terminály a rejdaři nastavili jsou opravdu tvrdý oříšek. Větší než (ne)propustnost infrastruktury. A o ekonomické stránce zde nemůže být ani řeč. Máme mnoho případů, kdy vycházíme finančně mnohem lépe, ale není vůle, protože systém…
Polovina až slabá většina jede po silnici. Odpoledne naložím kontejner a další den v poledne je v Hamburku pod jeřábem. Vlakem jede to, co nespěchá.
Ano mam právě na mysli to co nespěchá, ale vyplatí se z Hamburku do Uhříněvsi/ Brna/Paskova/Třebové zde přeložit a dopravit dalších 30km kamionem. Takto by to mohlo být dopraveno co nejblíže zákazníkovi který nemá vlečku.
Tak to budete potřebovat zhruba tohle:
– 2+2 koleje zkrz Bezpráví
– 2 koleje Chodeň-Hradec s přesmyky
– 2 koleje Hradec-Velký Osek (připravuje se)
– přesmyk v Libni (u ledu/soudu?)
– 2 další koleje přes hranici ČR do německa (připravuje se s němci)
– a druhou elektrickou trať jako zálohu (připravuje se, bez němců)
Protože dnešní sít stačila požadavkům 19. století. Kdo měl pračku, kdo měl ledničku, kdo měl vysavač, kdo měl … Bedřich byl třetí dítě z třetího manželství (celkem jedenácté) a první přeživší syn; idylka.
To si nemyslím, neodpovídají tomu statistiky přístavu Hamburg (https://www.hafen-hamburg.de/en/statistics/modal-split/). Většina silničních přeprav kontejner samořejmě míří někde do blízkého Německa, takže k nám/od nás bude většina vlakem.
No ale z Česka do Hamburku je to už dost daleko…
Co dneska nespěchá? A proč vlastně všechno spěchá?
„procesní roboti na celni dokumenty.“
A to jenom pro železnici, nebo pro všechny? Clo… bych pokud možno zrušil, ušetří se celá ta agenda okolo něho.
ŘO 130 Kušnír a jeho odbor MD ruší UTZ nejméně od doby jeho nástupu do funkce v r. 2010. Ideální vysvětlení stavu legislativy a podmínek provozování drážní dopravy u nás. 🙂
Třeba ETCS přesunu nákladní dopravy fest pomůže … Směrem na silnici. A tady bude furt divení, proč se nedaří přesun opačným směrem a proč jsou náklady železnice tak vysoké.
Chtělo by to osvobození trakční elektřiny a trakční nafty od daní.
Chtělo by to především pořádnou infrastrukturu. Zlevnění je k ničemu, když je nabídka nepoužitelná. Stejně tak marná je snaha nalákat lidi do veřejné dopravy z relativně drahých aut snížením jízdného, když spoje nenavazují a/nebo jsou příliš pomalé. Zatímco tady stále budujeme další přímé kapacitní silnice a rozlehlá parkoviště, kolejová síť je spíše redukována (pod heslem „nač rozšiřovat něco, oč po omezení není zájem“; s tím, že čím menší rozsah celku, tím ještě zpravidla dražší jednotka).
Pořádnou infrastrukturu budou mít například na trati Rybniště-Varnsdorf.
A jsme u jádra problému. Rušením infrastruktury se dostáváme do nemožnosti realizace dostatečně kapacitní a rychlé přepravy. Bylo to dokonce na té konferenci řečeno. A nejlepší na tom je, že přetížený kamion se dost často neřeší, ale přetížený vlak nepustí na trať. To je dost nefér.
Tak to fakt netuším, jak taková trať pomůže dálkové nákladní dopravě. Kdybych hledal objížďku za údolí Labe, tak to zkusím Rumburk-Ebersbach, kdbych chtěl jet z Čech do Zhořelce a dál na sever, tak se snažím prosadit tunel do Liberce, když už je to v TEN-T.
Ona se z trakční elektřiny platí nějaká spotřební daň? DPH … firmy (plátci DPH) nakupují za cenu bez ní, takže cotomelete?
U trakční elektřiny se jeví nejproblematičtější poplatky na solární barony, které nejvíc zabytečně navyšují náklady železničním dopravcům.
Které se již v drážní dopravě neplatí, což se ale fakticky zatím nemělo šanci projevit kvůli nárůstu silovky z jiných důvodů.
Jestli někde mít dotace, tak na kontejnerové nakládky/vykládky u skladišt. Půjde tak mít i multimodální přepravu a zlepší se i podmínky pro řidiče kamionů, kteří nebudou závislí se trefit do nějakého slotu. Prostě jim kontejner složí robot a nakládku/vykládku si můžou dělat kdy chtějí…kamion nemusí čekat.