ONLINE: Jízdenka za 9 eur na měsíc. V Německu začíná experiment s ultralevnou veřejnou dopravou

Siemens Desiro společnosti ODEG v Žitavě. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSiemens Desiro společnosti ODEG v Žitavě. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

První den provozu s mimořádně levnou jízdenkou sledujeme živě přímo v Německu.

125 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Terez

Platí to i na MHD v Berlíně? A pro cestu Berlín Postupim? Děkuji

Gajda

Mě ještě napadlo, jak je to s Basel Bad, tam by s tímdle lístkem mělo jít taky dojet, když na nádraží je logo DB a defakto je v Německu.

Marcel Štancl

Ano a pak můžeš na Vašem HBF dojet klidně tramvají dojít pěšky nebo si koupil jízdenku na vlak, ale asi by tě tam průvodci nekontroloval.

Daniel

Jízdenka platí do žst Basel Bad Bf a Basel SBB. Je to taková výjimka do žst. Basel SBB.

Jerry

Předpokládám, že v městech, kde se nacházejí např. lanovky pro městskou přepravu je možné i využívat tento lístek ? nebo se pletu ?

xyz

https://www.bahn.de/angebot/regio/9-euro-ticket Už dokonce i upozorňují ohledně toho, co jsem psal níže – možné přetížení některých spojů o prodloužením, svatodušním víkendu: „Bitte beachten Sie, dass es im Regionalverkehr an den reisestarken Tagen rund um Pfingsten aufgrund des 9-Euro-Tickets zu einer zusätzlich erhöhten Auslastung in Zügen und Bahnhöfen kommen kann. Dies gilt insbesondere für beliebte touristische Ziele.“

Neboli: zavedli ultralevnou jízdenku, ale jezdili na ni lidi. 🙂

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Já bych tedy ještě chtěl upozornit zdejší „ekonomy“, že německé rozpočty byly dlouhá léta v přebytku.
Což je něco, co se u nás nepovedlo ani za největší konjunktury v poválečných dějinách.
No, patří nám to…

xyz

Škoda, že z těch přebytkových peněz nezavedly dostatečný počet dalších spojů veřejné dopravy (resp. úpravy infrastruktury toto umožňující, pakliže to není možné na stávající infrastruktuře) + souběžně s tím PŘIMĚŘENÉ (o cca 1/3 – 1/2) snížení jízdného.

Petr David

No, na silnici se přetížení cest řeší zkapacitněním. Domníváte se, že na kolejích to nejde? Nebo, že je lepší na diskuzích dokola kritizovat?

xyz

Jistě že to na železnici jde. Proto píšu, že to už mělo na konkrétních německých tratích být provedeno**, čímž by (eventuálně souběžně s přiměřeným sníženým jízdného) se dalo do veřejné dopravy přitáhnout víc lidí, a to systémově a dlouhodobě, a ne huráakcí na 3 měsíce s jízdným prakticky zadarmo, zato leckde skoro bez možnosti cokoliv posílit.

** Zrovna v SRN je to na fůře tratí takové, že vyjezdit tam lze leda tak 1h takt vlaků osobní přepravy a víc ani ťuk, protože vše ostatní bylo vytrháno.

Petr David

Mělo to být provedeno nejen na německých tratích. Bez poptávky to ale nejde, sleva napřed je správný krok, jde jen o nastavení tarifu. Bez zájmu nikdo stavět nebude, ani nebude kupovat nová vozidla.

xyz

Ale jistě že bude, resp. dělo se tak na přelomu tisíciletí, kdy na mnoha zejména ex-DDR tratí jezdilo dejme tomu jen 5 párů spojů denně, většina dřívějších cestujících už přesedla do aut, přesto na mnoha místech došlo ke zrychlení + ztaktování.

Petr David

A to za toho DDR byla takováto supersleva? Já měl za to, že je řeč o: sleva vs kapacita dráhy. A hlavně o řešení!

xyz

Píšu o období okolo roku 2000.

Kdy se možná ukazuje, že 1h takt je leckde málo k tomu, aby přitáhl dostatek lidí z aut do vlaků (do kterých by se při tomto taktu ostatně ani nevešli).

Petr David

Ano, uhybate od tématu.

Jyrka

S námi ve středních Čechách zas experimentuje Borecký. Loni zdražil o 25% a letos zdraží zas.

ABC

a prej je to stále ještě moc levné….

xyz

S ohledem na růst cen vstupů je zdražení logické.

Petr David

U věcí ve veřejném zájmu ne vždy.

Daniel Jablonecký

To je slovník jak z dílny ANO…

Jan

Chci se zeptat, jak je to s platností v přeshraničních regionálních vlacích. Konkrétně např Munich – Weil am Rhein nabízí spojení přes Basel, bude v něm platit jízdenka? Díky

wxdf

Na reiseauskunft.bahn.de se vždy uvede, zda taková jízdenka platí anebo ne. V tom konkrétním případě platí. Anebo podívej se na link, co tu uvedl Pájin (strana 16).

ABC

Budou v těch přeplněných vlacích stačit kapacita záchodů? 🙂

Korytnacka

Vlakem se cestuje,ne sere.

xyz

Konání přirozených biologických potřeb je věcí obvykle neočekávanou + do nemalé míry neodkladnou.

Tzn. jedno s druhým se samo o sobě nevylučuje.

(Pomíjím, že na WC se uspokojuje nejen potřeba velká, ale i malá + taky pomíjím, že zrovna z německých regionálních vlaků mám relativně častější zkušenosti s úplnou nefunkčností WC; asi procentuálně vyšší než u nás.)

MHD

Mohu potvrdit. Buď ty DB nejsou, co bývaly, nebo se ČD prostě časem zlepšily.

Pája

Po dnešním cestování v ČR jsem taky měl silné nutkání napsat reportáž. SŽ s výlukami předvedla nemožné a pokud to člověk zkusí po silnici, objížďky cestu neusnadní. Lidičky v provozu i cestující, přeju vám všem opravdu hodně síly a pevné nervy.

Pájin

Horko těžko jsem se probil k tomuto PDF. Doufám že vám k něčemu bude…
https://assets.static-bahn.de/dam/jcr:d50b2540-7050-414f-9399-00c5dc9a22e2/20220601_BB_9-Euro-Ticket_f%C3%BCr-bahn-de.pdf

Daniel

Díky, to vypadá obsahově velmi nadějně, až se tím prolouskám 🙂

babilon

Možná bych se zaměřil i na platnost Letní jízdenky, jestli neplatí do první zahraniční stanice podobně jako některé jiné síťovky.

Daniel

Nikde se mi nepodařilo zjistit bližší detaily územní platnosti, zda půjde v létě kombinovat cestu na naši Jízdenku na léto do pohraničního bodu, ze kterého naváže tato německá jízdenka, bez přeshraničního doplatku, např. cesta Alexem z Plzně do Mnichova nebo osobák Cheb – Schirnding. Není v tomto někdo znalejší? Jestli ano, předem díky za poučení

Daniel Jablonecký

Možná tak na trati Schöna – Sebnitz.

Gajda

Zrovna z Chebu je to kousek, ale na větší vzdálenost, třeba z Varů už se vyplatí Egronet. Stejně tak to bude asi všude jinde, protože ty jízdenky jen přes hranici jsou často za rovných 200.

Daniel

Právě proto mě napadlo, jestli jde tyto dvě jízdenky provázat, respektive zda při cestě na sebe mohou navazovat, bez nutnosti další jízdenky, nebo je tato zapotřebí. Kdyby šlo o jednorázovou záležitost, tak nejde o nic tragického, ale kdybych takto chtěl jet opakovaně během těch 14 dní, respektive měsíce, tak by „jízdenky přes hranici“ vyšly na nesmysl v porovnání s oběmi „letními nabídkami“

rozinka

Stačí, když si koupíte celodenní jízdenku pro region u ČD a ta platí i do sousední PPS.

Mirek Zv.

Doufám, že u kasy jde jízdenka do pohraničního přechodového bodu (Gr) nadále koupit, že to ještě zrušeno nebylo. Ovšem ČD je asi jediná, kdo takovou možnost má?

Marcel Štancl

Dneska Country radio vypustilo z pusy, že jízdenka neplatí u soukromých vlaku! Tak to je samozřejmě například u Trilexu blbost. Ale takhle vznikají dezinformace.

Pája

Problém je v tom, že blábol, který vypustí „moderátor“ vezme spousta lidí jako fakt. “ Říkali to v rádiu….

ABC

Jerevan!

Vě#tec

Tomu co říkají v rádiu a televizi věří jen blb

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Simvás, tady mi před časem nějaký pán tvrdil, že na to bude muset člověk dokladovat, že žije v Německu…

Zdenek

Jojo, jakýsi Daniel tu před pár dny na toto téma vehementně a nesmyslne prosazoval názor, že ta jizdenka je jen pro Němce….

Miky

My Čechové snad nejsme o nic horší Němci než Bavoři nebo Sasové.

plp

Spíš je problém, že nějaký RE, který je běžně považován za regionální je provozován DB Fernverker a tudíž u něj jizdenka neplatí. Narazil jsem konkrétně na RE 52270 z Elsterwerdy do Berlína s odjezdem v 10.02.

RTO

OT: bude i tento rok report z 1. jízdy RJ do HR?

Ketchup1970

RJ jezdi do Grazu . RGJ jezdi do Chorvatska použitím plného jména se lecos ulehčí . UK a UA taky není totéž . Jak někteří v jiných diskusích si pletou .

RTO

jo, díky a co tedy znamená RJ 1220/1? ty . . . tečky se nauč psát nebo je to tak standardem v jiných diskuzích?

Daniel Jablonecký

Nikoli. Do Grazu jezdi rj.

Petr

S tebou musí být v životě sranda

rozinka

Nikoliv RJ je zkratka dopravce a jezdí mimojiné do HR. Nesprávné označení RGJ začali modrogumní šotoušci používat teprve nedávno, ale to na věci nic nemění.

xyz

Zkratka RGJ je pro něj používána v Rakousku.

rozinka

Ale my jsme v Čechách. V Rakousku taky říkají ROeEE místo GYSEV a u nás se to nepoužívá.

rozinka2

Sorry, já nejsem v Čechách, já jsem v Česku.

Mirek Zv.

Gottwaldovec?

Petr

„Je totiž možné, že zejména cestující, kteří tak nepospíchají, namísto dálkového vlaku či autobusu pojedou regionálními vlaky.“
§7 Cestující by to zneužili

Daniel Mach

Titulek článku je mírně zavádějící. Ultralevnou veřejnou dopravu mají v Lucembursku. Jízdné je 0 Eur.

Aleš

I když nulou se dělit nedá, tak je německá nabídka vzhledem k pomeru velikostí sítí výhodnější (radši bych zaplatil 9 za rozsah velikosti Německa než nulu za rozsah velikosti Luxu) 🙂

PetrH

Dokonce je v této ceně i jedna tramvajová linka. A asi 7 železničních. Můžeme jen závidět.

Jiříkovák

Konečně je středa 1.červen.2022! Start německého oneticketu začíná 9euro-ticket no to je vysněný sen těch co rádi v Německu jezdí na výlety.. když se zmapuje kolik cestujících jezdí vlaky,MHD či busy tak to povede určitě k nějakým obnovám lokálek Löbau-Ebersbach(Rumburk)| Eibau-Seifhennersdorf a další.

Petr

Pokud se v září chystají vrátit ke standardnímu tarifu, tak bych s tou obnovou zas tolik nepospíchal.

Kajman

Nevím, jestli tak rychle stihnou z Eibau do Sajfiku vykácet ty dřeviny.

cbv

Povedena reportaz ! pekné !

Viktor Nárožný

Ještě se zeptám. Platí tato jízdenka také na žitavských úzkokolejkách ?

Vašek

Měla by, stejně jako platí EURO-Nisa. Ale počítej s doplatkem, jako obvykle.

wxdf

Nejen „měla by“, ale platí s doplatkem 5 € pro parní provoz : https://www.zittauer-schmalspurbahn.de/9-euro-ticket-dampfbahn-und-natur-erleben-von-juni-bis-august-2022/#content . Kromě toho platí i na jiných úzkorozchodkách, jenom ne v úseku Drei Annen Hohne – Brocken.

xyz

Tam to z pohledu „ulehčení od drahé nafty“ (coby oficiálnímu zdůvodnění zavedení tak levné jízdenky) zní zcela absurdně. Jednak, velmi pomalý – vyloženě turistický – provoz s jen menšinovou rolí pro běžné dojíždění (včetně toho, že ranní spoje „do města“ a odpolední „ze města“ skoro neexistují).

A dále samozřejmě provoz na fosilní paliva.

wxdf

Například na úzkorozchodce Radeburg – Radebeul existuje ranní vlak pro žáci do školy. A pokud někdo se vzdá auta na dovolené a pojede na výlety parním vlakem, to je zlé ?

xyz

Zato na úzkolejkách z Žitavy nahoru žádný takový školní vlak neexistuje.

Parním vlakem na dovolenkový výlet lze jet i za standardní tarif.

Nekdo

díky za skvělou reportáž!

Marcel Štancl

Berlín – Liberec za 9 Euro je skutečně trhak! A ten ODEG si ještě pro cestující do Liberce rád dojede.

Viktor Nárožný

Ono to není 9€ . 9€ je po Německu. Ale na ty hranice je třeba si koupit jinou jízdenku, nebo ne ?

Marcel Štancl

To je pálka 50 korun!

xyz

Zajímavé by bylo i sledování silničního provozu (neříkám že hned první den, ale třebas za pár týdnů).

Neboli „Silnice jsou oproti minulému týdnu (ve stejnou část pracovního/víkendového dne) poloprázdné“ či „čerpací stanice nemají do čeho píchnout; skoro žádná osobní auta už u nich netankují“ (či co tedy má být cílem toho všeho, pokud by se všichni ti lidé měli do veřejné dopravy najednou vejít).

🙂

babilon

Železnice nemá takovou kapacitu, aby se z plných silnic mohly stát poloprázdné. Když dostanete do vlaku v půlhodinovém taktu 100 lidí navíc, tak ze silnice zmizí 3 auta za minutu.

xyz

Já vím a taky jsem na to porůznu pod různými články upozorňoval.

O to nelogičtější to celé je.

Videosen

Dráha nemá dostatečnou kapacitu a pokud se s tím nic neudělá, budou mít naopak silice dál a dál větší kapacitu. Jde jen o výši tarifu, tím bych reguloval celou tu věc.

Jiří Kocurek

Že by Liaz ML 634 měl slevu na naftu, protože je v železničním vozidle?

Videosen

Psal jsem něco o motorech?

Pája

Tak kdysi dávno měl. Jenže osobní auta jezdily na benzín a vlastnit náklaďák nebylo vůbec jednoduché. Ale dnes by z toho byla obrovská šmelina.

Honza

Je skvěle, že zde autor článku otevřeně píše o „pochybení“ vlakového personálu, v podobě vynechání kontroly dokladu totožnosti. Možná by stálo za to občas přemýšlet, než něco napíšu…

Josef22

Vždyť je to dobrej vopruz. Jaký blbec by si prominutím od někoho půjčoval jízdenku za 9€, když jsou to pro Němce drobné. A takto kontrolovat každého 10.cestujícího je fakt na hlavu.
Kontrola věku u studentů a žáků je OK, tam je potenciál k zneužívání jízdenky. Tady doopravdy ne.

ABC

no ja a proč jí teda vlastně kontrolovat vůbec když to jsou pro Němce drobné a na tom vyspělém západě jsou samozřejmě občané poctiví 🙂

xyz

Každého desátého?

Tzn. jen 1/10 cestujících by byla „převedených do veřejné dopravy vlivem velmi nízké jízdenky“?

To by byl značný neúspěch celé té kampaně.

A pokud by ta kampaň měla být úspěšnější, tak by to byl např. každý pátý. Či každý třetí (a ani tak by to leckde nebylo na vytížení silnic či celkové objemu prodeje PHM poznat).

Josef22

Je vidět, že jste očividně nečetl článek. Pak by jste se totiž dočetl, že si jízdenku koupilo cca 7 milionů cestujících, což je při přepočtu na obyvatele tedy každý 11-12.cestující, abych byl konkrétní.
Naopak já si myslím, že strmě to začne růst až následující týdny. Jízdenka navíc platí až od dneška. Spoustu lidí čeká, co se stane s dopravou, aby to mělo vůbec smysl, takže bych tomu ještě chvíli času dal.

babilon

7 mil. je každý 12. občan. Mezi cestujícími bude ten podíl výrazně vyšší.

Honza

S tím naprostou souhlasím. „Vopruz“ byla u národního dopravce spousta věcí, nepřehledný tarif, spousta akčních nabídek, kdy musel mít člověk hlavu jak pátrací balon. Najít mnohdy v POPce správný způsob výdeje stálo za to. Mezi největší nesmysly bylo vypisování kilometrické banky, nedejbože doplatek do první třídy. Nicméně můj příspěvek byl myšlen tak, že nikdy nevíme, kdo z nadřízených článek čte, tak není úplně vhodné takovéto informace zveřejňovat. Což ale autor bohužel nepochopí…

Daniel Jablonecký

Někteří čtenáři mají problém se čtením a pochopením jednoduchých vět. O to horlivější jsou pak v jejich komentování.

Honza

Děkuji za Vaši sebekritiku 😉

Honza

Toto pochopí pouze člověk, který byl v pozici vlakového doprovodu… Takže všem díky za mínusy. 😉

Karl vB.

Na textech některých přispěvatelů zde lze úspěšně ilustrovat naší mentální dispozici k obavám typu „aby se náhodou někdo neobohatil“
Myslím si, že Němci se k tomu stavějí poněkud velkoryseji a pragmaticky:
– stát o jízdence rozhodl – stát to platí a zaplatí to stejně z našich daní
– berme to jako letošní „letní atrakci“
– pokud by měla být zavedena přísná kontrola omezující zneužití, znamenalo by to další zvýšení nároků na personální potřebu průvodčích a tedy ještě další vícenáklady…

xyz

– A pokud by to stát neplatil, tak by to z jejich daní prostě nezaplatil. – „Atrakce“ není něco, co by znamenalo zavedení návyku na dlouhodobé používání veřejné dopravy (což by snad měl být jeden z cílů tohoto opatření), ale prostě jen „dokud je to tak laciné, tak se svezeme někam, kam bychom možná jinak vůbec nejeli“. – Zajímavé přiznání, jaké vícenáklady můžou nečekaně vzniknout se zavedením jiných vícenákladů. 🙂 Ale reálně: dejme tomu počet cestujících krát průměrně dlouhá kontrola… Nevidím to tak horké, že by zrovna kvůli tomuto museli jezdit další průvodčí. A ještě mě napadá parafráze – jestliže… Číst vice »

Otansiho

Tak ono se nepocita, ze nekdo bude za 9,-EUR jeste fixlovat. Mozna vychcanej cechacek.

Nekdo

no tak to počkejte na domorodce z Moravistanačky Gračanice, až jim někdo řekne, že v zemi Němých je lupen na šaliny za devět peněz. Zdar z Brna!

Kamui

Je to úplně stejné jako u InterRailu, tam také v podmínkách píší že jízdenku máte vždy předkládat společně s OP/pasem. Reálně doklad nikoho nezajímá. Zajímavé je že u FIPky v podmínkách je, že personál může požadovat doklad totožnosti.

TU 134

Zatím nezačaly prázdniny, takže se ještě asi žádné návaly čekat nedají

xyz

To by pak ale znamenalo, že do veřejné dopravy nepřesedli z aut pracující dojíždějící do práce.

Poudy

Znáte nějaký dobrý vyhledávač spojení?

Vojta Přichystal

Co CG Transit?

Vojta Přichystal

Právě, tam snad možná ani busy v Německu nejsou.

Daniel Jablonecký

Nejsou náhodou v bahn.de i ostatní druhy dopravy?

xyz

Zajímavý co do (zde výletního) vytížení regionálních vlaků bude zejména nadcházející prodloužený víkend 4. – 6. 6. (kdy pondělí je Svatodušním pondělím čili státním svátkem nejen v Německu).

Ondřej P.

Děkuji za online reportáž. Je mi jasné, co budu celý den sledovat na bočním monitoru. 🙂

Viktor Nárožný

Díky za pěkný článek. Je dobré si někde přečíst o zajímavých cílech v blízkosti hranice, kam lze na tuto jízdenku dojet. Nicméne Bad Muskau neleží na této trati, nebo se pletu ?

Daniel Mach

Nebo úzkokolejkou … o víkendech.

Mirek Zv.

Zítra ho zkusím. Průser je jen ten, že neexistuje doprava pro české území z Prahy. Vlak v 8:30 z Liberce se z Prahy nedá stihnout, to je opravdu zlý sen. Nazpátek totéž (2h autobus z Liberce s příjezdem skoro o půlnoci na Čerňák). Hrůza.

Martin

Německo je prostě nejlepší 👍👍👍👍

xyz

Zejména do (ne)rozsahu linkové autobusové dopravy v mnoha mimoaglomeračních oblastech, resp. co do rozsahu rušení železniční osobní dopravy v minulých desetiletích. 🙂

Jiří Mazal

Ani zadarmo ten jejich koronafašismus nepodpořím.

Augusto Pinochet

…tak, teď jsi zasadil imperialistům tvrdou ránu…

robert

Nikdo tě nenutí.
A co ještě nepodpoříš, Mazale? 😀

rtep

Co oni si tam bez vás počnou….

Zdenek

Mazal, ty jsi ale vymázlej…..

Karl vB.

To je od vás pěkné, že jste se s námi podělil o váš názor.

Nováček

Ještě, že ponechali ta dusítka. To by jinak vlaky asi opravdu praskaly ve švech. Takto si každý rád na benzínce připlatí za pocit, že je výletník či cestovatel a ne chirurg, co se omylem ocitl namísto na operačním sále mezi lidmi. 😀

Frantisek

A budou nadále praskat ve švech silnice? No nevím, zda je namístě psát „ještě, že“. Ale odfiltruje to případy „vyjedeme si kvůli ceně, ač bychom jinak nejeli nikam“, což je v pořádku.

Frantík

Zase kdyby si ti lidi tu jízdenku nekupovali vůbec a nejezdili nikam, pak by na tom železnice tratila ještě víc (oproti tomu, kdyby jeli zadarmo). Takto aspoň dostanou těch 9 euro.

xyz

Těch 9 euro za měsíc je v podstatě nic.
Tzn. z hlediska nějakého „tracení“ by snad bylo skoro lepší, kdyby takoví lidé (tzn. kteří nejsou ochotni zaplatit za přepravu přiměřené jízdné) nejeli nikam.

Šašek

🚂🇩🇪👍