ONLINE: Jízdenka za 9 eur na měsíc. V Německu začíná experiment s ultralevnou veřejnou dopravou

Siemens Desiro společnosti ODEG v Žitavě. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSiemens Desiro společnosti ODEG v Žitavě. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

První den provozu s mimořádně levnou jízdenkou sledujeme živě přímo v Německu.

Německo se dnes pouští do ojedinělého experimentu ve veřejné dopravě, který už týdny před svým startem budí velké vášně. Po dobu tří měsíců umožní využívat většinu veřejné dopravy po celé zemi za fixní poplatek 9 eur na měsíc (zhruba 220 korun).

Jízdenka, na kterou dosáhnou i cizinci, platí v MHD, vlacích a autobusech s výjimkou dálkových vlaků kategorie ICE, IC nebo EC a komerčních spojích. Za necelé dva týdny se jí prodalo přes sedm milionů kusů.

Jde o součást balíčku na úlevu od vysokých cen energií. Spolkový ministr dopravy Volker Wissing (FDP) v Spolkové radě prohlásil, že jízdenka umožní prozkoumat výhody veřejné dopravy i těm, kteří ji dosud nevyužívají. Experiment potrvá tři měsíce, Německo vyjde na 2,5 miliardy eur.

Řada spolkových zemí se netají obavami z nové jízdenky. Hrozí přetížení veřejné dopravy, které z ní vypudí i dosavadní cestující. Dopravci před startem oznámili navýšení kapacity.

První den platnosti jsme sledovali v Německu na vlastní kůži v online reportáži.

20:50 Poslední německý vlak. Z Bad Schandau linkou U28 do Děčína. První den ukázal, že jízdenka bez problémů funguje a zatím nepřinesla zásadní komplikace ve veřejné dopravě. Velkou zkouškou pro dopravce ale může být už následující víkend. Každopádně po dnešní zkušenosti mohu cestu do Německa doporučit jako zajímavý výlet.

20:20 Příjezd s mírným zpožděním do Bad Schandau. Od konce června zde čeká nákladní vlaky zásadní omezení.

19:30 Včas v Drážďanech. Chaos v hlášení S-Bahn do Schöny, dvakrát změna nástupiště.

18:52 V relativní blízkosti českých hranic jezdí dva regionální expresy s mnohahodinovou jízdní dobou a zajímavými tratěmi: jeden z Drážďan do Hofu pod Krušnými horami, druhý z Norimberku do Lipska.

18:48 Pokud hledáte inspiraci, kam v Německu vyrazit, před časem vznikla i dokumentární série o nejhezčích německých tratích.

18:05 Odjezd RegionalExpress Hof – Dresden do Drážďan. I přes varování v aplikaci, že vlak je velmi plný nakonec bez problémů nalezeno volné místo.

17:50 Chemnitz je jedním z měst, které umí skvěle propojit vlak s tramvajemi. Více jsme o zdejším systému psali zde.

17:35 Příjezd do Chemnitz se zpožděním asi deset minut, přípoj na Drážďany nečeká. Naštěstí za necelou půlhodinu jede další.

16:55 První větší zpoždění, aktuálně 9 minut. Důvodem práce na trati. Stále plno bez míst k sezení.

16:20 Odjezd do Chemnitz na stojáka, dvě motorové jednotky zcela plné.

15:54 Příjezd do Lipska, jednoho z největších úvraťových nádraží. Opět na čas .

15:15 Odjezd z Namburgu do Lipska, vlak téměř plný, začíná odpolední špička.

Tramvajový provoz v Naumburgu. Foto:  Jan Sůra / Zdopravy.czTramvajový provoz v Naumburgu. Foto:  Jan Sůra / Zdopravy.czTramvajový provoz v Naumburgu. Foto:  Jan Sůra / Zdopravy.cz

15:00 Naumburg je jedním z mnoha historických měst v Německu, jeho Dóm je zapsaný na seznamu UNESCO. Z pohledu dopravy je tu ale i jiná zajímavost: tramvajový provoz s vozidly v provozu ještě z 50. let minulého století.

14:03 Příjezd do Naumburgu a hodinová pauza od dopravy.

13:23 Přestup v Halle. Ve stanici finišuje povedená modernizace. Poprvé s dopravcem Abellio.

13:05 Deutsche Bahn se na jedné straně obávají přeplněných vlaků, na straně druhé ale vidí jízdenku jako příležitost nalákat lidi do vlaku trvaleji.

13:03 Jízdenka může výrazně zvýšit cestovní ruch v Německu, někde ale až příliš. Například na ostrově Sylt, kam se dá dojet vlakem, mají obavy z výrazného zahlcení ostrova návštěvníky. (Nutno podotknout, že první plány pro tuto trasu počítaly s tím, že dojedu na Sylt:-)

12:46 Rychlý přestup v Bitterfeld na další S-Bahn, nyní směr Halle. Poprvé kontrola jízdenky včetně dokladu totožnosti.

12:30 Zajímavý přístup k dopravě mají na nádraží ve Wittenberge. Nejblíže k vlakům mohou parkovat jízdní kola, pak jsou autobusy a nejdále osobní auta.

S-bahn směr Lipsko. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRE z Berlína do Wittenbergu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRE z Berlína do Wittenbergu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czKola parkují vlaku nejblíže. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czVlak se vrací na sever směr Stralsund.  Foto: Jan Sůra /Zdopravy.cz

12:20 První vlak za celou dobu jízdy se skutečně funkční wi-fi. Opět ale s dlouhým čekáním na předjetí rychlovlakem.

12:06 S minutovým zpožděním odjezd linkou S-Bahn do Lipska. Vlak poloprázdný, zaplněn hlavně školním výletem.

12:00 Souprava se vrací až do Stralsundu u Baltského moře. S dobou jízdy 4 hodiny a 46 minut je ukázkou toho, jak dlouhé trasy některé regionální expresy mají.

11:55 Opět příjezd na minutu přesně do Wittenbergu.

11:45 Po trati jezdí i rychlovlaky ICE, RegionalExpress tak musí čekat 7 minut ve stanici Zahna, aby pustil na trať rychlejší kolegy. Stále jízda přesně podle jízdného řádu.

11:20 Jízda nepříliš atraktivní rovinou lesy, poli a občas pár městy.

Ve vlaku z Liberce do Žitavy. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNádraží v Žitavě. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSiemens Desiro společnosti ODEG v Žitavě. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRegionalExpress Cottbus - Berlin s půjčenou jednotkou z Bavorska. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRegionalExpress Cottbus - Berlin s půjčenou jednotkou z Bavorska. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czBerlin Ostrkreuz. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czBerlin Ostrkreuz. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czTramvaj v zastávce Frankfurter Tor. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMetro Berlín. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czBerlín- Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czBerlín- Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czBerlín- Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

11:08 Velké obavy z jízdenky mají Deutsche Bahn a zejména FlixMobility v oblasti dálkové dopravy. Je totiž možné, že zejména cestující, kteří tak nepospíchají, namísto dálkového vlaku či autobusu pojedou regionálními vlaky.

10:32 Odjezd s RegionalExpress zcela přesně do Lutherstadt Wittenberg. Vlak zaplněný zhruba z poloviny.

10:30 Berlínská MHD nevykazuje žádné přetížení, provoz obvyklá na čas lehce mimo špičku. Přesun na hlavní nádraží.

9:41 Malý průzkum berlínské MHD včetně tramvají a metra.

09:10 S minutovým zpožděním příjezd do stanice Berlin Ostkreuz.

8:54 S blížícím se příjezdem do Berlína je vlak už zcela plný a lidé musejí stát. Může to být ale způsobeno končící ranní špičkou. Kontrola jízdenek dosud neproběhla.

8:44 Z Česka můžeme být trošku zhýčkaní dostupností mobilního internetu ve vlaku. Nejen díky wi-fi od dopravců, ale celkově pokrytím trati. V této části Německa jsou poměrně dlouhé úseky tratí prakticky bez jakéhokoliv signálu.

8:33 Jak se k jízdence za 9 euro dostat: je to jednodušší, než si myslíte. Prodává se v Německu na všech nádražích, kde je pokladna nebo v automatu. Online jde koupit bez problémů přes stránky většiny dopravních svazů nebo přes Bahn.de. Jízdenka je na jméno a nepřenosná. Na četné dotazy z minulosti: ano, jízdenka platí i pro české občany.

8:22 Podle prvních zpráv německých médií nenastal zatím nikde žádný kolaps z přeplněných vlaků. Je ale možné, že řada možných cestujících vyčkává, jaký bude první den provozu. Trošku to připomíná situaci s omezením na Barrandovském mostě, kdy zaznívaly obavy z dopravního kolapsu. Ten ale nenastal. Zajímavé ale bude sledovat provoz o víkendech.

8:01 Rychlý přestup v Cottbus do RegionalExpress směr Berlín. Vlak je celkem obsazen, volná místa ale jsou.

7:40 Vlak se ve Sprembergu zcela zaplnil hlavně dětmi mířícími do školy.

7:35 Na plánování cesty jsem používal hlavně vyhledávač bahn.de, který ukazuje i spoje ostatních dopravců. Mobilní verzí je pak aplikace DB Navigator, ve které mám i jízdenku.

7:25 Trať Görlitz -Cottbus je na seznamu těch, které čeká v budoucnu elektrizace. Už dnes je zajímavou konkurencí pro auta: vlaky zde mohou jezdit téměř v celé trase 120 km/h. Je jednokolejná.

7:12 I když trať Zittau – Cottbus nepatří k těm nejkrásnějším v Německu, poskytuje přímé spojení do řady opomíjených výletních cílů v Sasku. Příkladem může být Görlitz s historickým jádrem na břehu Nisy nebo Bad Muskau s anglickým parkem zapsaným v UNESCO.

7:02 Německo je jednou ze zemí, které v regionální železniční dopravě výrazně otevřelo dveře konkurenci. Dnes mě tak čeká jízda s řadou různých dopravců, často se státními majiteli. Z Liberce do Žitavy s Die Länderbahn, ze Žitavy s Ostdeutsche Eisenbahn Gmbh (ODEG). Jízdenka za 9 eur platí u všech dopravců, hlavní jsou pravidla objednatele.

6:45 I když regionální spoje nejsou zdaleka tak rychlé jako dálkové, v řadě oblastí může být jízdenka zajímavou alternativou pro výlet. Například z Liberce do Berlína se dá dojet za 9 eur za méně než čtyři hodiny, k Baltu za méně než 7 hodin.

6:35  Jízdenky budou platit v hromadné dopravě ve všech německých městech, stejně tak regionálních vlacích a autobusech. Pod pojmem regionální expres (RE) se v Německu ukrývají i dálkové linky s jízdní dobou několika hodin nebo několika stovek kilometrů. V českém pohraničí jde například o vlaky Norimberk – Mnichov s jednotkami od Škody Transportation nebo z Drážďan do Hofu. Jedním z nejdelších spojů je RE z Wittenbergu přes Berlín až do Stralsundu na pobřeží Baltského moře, vlak jede téměř pět hodin. Pro vyhledávání železničního spojení, na které platí tato jízdenka, je nutné ve vyhledávači spojení na bahn.de zaškrtnout možnost Nur Nahverkehr.

6:20 V Německu stále platí povinnost nosit ochranu dýchacích cest. Po dvou měsících bez této povinnosti v Česku si člověk rychle uvědomí, že mu tato pomůcka pro cestování rozhodně nechybí. Respektovanost této povinnosti je ve vlaku poměrně velká.

6:10 První kontrola jízdenky za 9 eur bez problémů. Průvodčí nechtěla ani vidět doklad totožnosti. Jízdenka je nepřenosná, vždy napsaná na jméno. K tomu, jak jízdenku koupit, dostaneme ještě během dne.

6:03 Slušně zaplněný vlak společnosti ODEG ze Žitavy (Zittau) až do Chotěbuzi (Cottbus). Podle jednoho z cestujících je vlak zhruba stejně plný, jako v jiných dnech, velkou část tvoří zejména studenti mířící do Görlitz.

 

Tagy Doporučeno jízdenka za 9 eur Německo
125 komentářů