Jsme v povodni a máme vodu po pás. Sledovali jsme konferenci nákladních železničních dopravců

Nákladní železniční doprava. Foto: Ondřej Kubala / Zdopravy.czNákladní železniční doprava. Foto: Ondřej Kubala / Zdopravy.cz

Akce se koná ve velmi složitém roce pro nákladní dopravce.

184 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
none

Stát má nějaké priority. To je vše.

McTrump's

Asi.

Klemovak

Ano pan ministr jezdí po dálnici s majákem a zataženýmy záclony . Nevidí kvanta kamiónů. Jinak při přestavbách nádraží ruší nakládkové koleje i celé nádraží – Rajhrad. Čekal jsem , že zadrátují vlečku do Dukovan a oni dají peníze na zesílení mostů a silnic.

Karl vB.

Vlečka do Dukovan vede ze stanice RAKŠICE, která je na neelektrifikované jednokolejné trati 244 Střelice – Hrušovany/J.-Šanov. Neelektrifikovalo se protože se v současné době projednává způsob zkvalitnění spojení relace Brno – Znojmo.
Rozhoduje se mezi dvěma variantami:
– varianta 3: vylepšení stávající trati 244
– varianta 5: nová odbočná trať z koridoru v Unkovicích do HNJ-Š a vylepšením stávajícího úseku úseku HNJ-Š – ZN
Nelze vyloučit rizikovou situaci, že by rozšíření JEDU padlo do časového souběhu s přestavbou ŽUB. Z tohoto důvodu se jeví lepším mít na vlečku spojení spodem od Břeclavi, než přes velké staveniště v Brně.
https://zdopravy.cz/brno-znojmo-za-25-minut-nova-studie-resi-jak-zrychlit-spojeni-mezi-nejvetsimi-jihomoravskymi-mesty-160004/

Oldřich Sládek

Ano, Brno-Znojmo je už po projednání a ŽESNAD.CZ podpořil variantu s modernizací a elektrizací Břeclav – Znojmo pro nákladní dopravu.

Dan V.

Smazáno pro porušení pravidel slušné diskuze

Karl vB.

Váš návrh není reálný:
– mezi vlečkou na vojenské letiště Náměšť a JEDU je hluboké údolí řeky Jihlavy se dvěma přehradami, Dalešice a Mohelno – musel by tam být velký most, podobný Ivančickému viaduktu
– na stráních toho hlubokého údolí je přírodní rezervace Hadcové stepi
– z hlediska zranitelnosti je třeba snížit rizika, diversifikovat, tedy nebýt závislý na jiném subjektu, vojenské letiště je v případě nějakých mezinárodních nepokojů velmi atraktivní cíl

Klemovak

Raději dají peníze na silnice. Jinak Brno se řeší 97 let. Proč začínají s VRT v lehkém úseku . Napřed měli vyřešit Brno.

Tonda Sehnal

Prosba k redakci: bylo by, prosím, možné příště řadit zápis shora od nejstaršího směrem k nejnovějším dolů? Líp se to bude číst a naváže na prolog článku. Díky za zvážení.

richmond

17:41 Výrazné zdražení mýta na silnicích podle Kupky není řešení, povede jen ke zdražení. Podle něj i silniční dopravci bojují s nízkými maržemi. Mýto se podle něj v poslední době zvýšilo o 30 %. Zabít silnici je nesmysl. Cestou je spolupráce obou módů dopravy, dodal Kupka.

A proto díky nerovnovážným podmínkám radši zabijeme nákladní železnici, protože kamionová lobby je lepší a o starost míň

David

Jo, ale on cil není není, aby někdo porad mohl rekonstruovat 30+ let starý popelnice a udržovat skanzen, ale aby se dařilo ekonomice a lidem… tomu by zdražení kamionový dopravy pomohlo jak? Lidi z výrobních hal si jen tak neudělají rekvalifikaci na DevOps engineera a nepřesunou se do služeb

Dan V.

Zajímavé, že v Německu, Švýcarsku a v Rakousku mají 2× až 4× vyšší mýtné a potraviny mají stejně drahé jako my. Teď lidl a kaufland v německu dělal nějaké slevy a u nás nic. Pohádky o zdražení zboží jsou jen demagogie autodopravců. Autodoprava nevydělá ani tolik, kolik je rozpočet sfdi na silnice. A elektrický vectron nebo class99 je prosím jaký 30let starý skanzen?

Jan

A železniční doprava vydělá tolik, kolik je rozpočet SFDI na železnice? Když pominu i fakt, že na rozdíl od mýta a dálničních „známek“ (za rok 2024 23,5 miliardy + převod spotřební daně 8,3 mld.) poplatek za železniční dopravní cestu do příjmů SFDI ani nespadá? Příspěvek „silnice“ v roce 2024 cca 32 mld. dráho nula (ano, možná část spotřební daně u nafty). Výdaje SFDI 2024 pozemní komunikace 83 mld, železnice 62 mld. Poměr přeprav silnice : železnice je zhruba 80 : 20. Neměly by vydané peníze odpovídat výkonům jednotlivých módů?

Petr David

A kde máte ve výpočtu externality?

Jan

No samozřejmě, když nevyhovují data, přijde zaklínadlo internalizace externích nákladů.

Dan V.

Aha, takže výdaje zmíníme jen ty, které se nám hodí a ostatní zameteme pod koberec.

Petr David

Zaklínadlo? Já vnímám situaci tak, že doprava postupně likviduje krajinu, významně se podílí na odvodu vody, zabírá prostor. Na to stačí oči a úsudek. Celá situace vyplývá z lidské nenasytnosti. Rešení vidím ve větším zpolatnění každého ujetého kilometru.

Dan V.

V roce 2024 investoval každý kraj do svých silnic kolem 2miliard. 14×2 je dalších 28 miliard a ty máte započítané kde? Nemáte, protože šly z kapes daňových poplatníků. Další miliardy na likvidaci nehod a léčbu zraněných, výjezdy hasičů a záchranek, léčbu rakoviny a sanaci vyteklé ropy jste taky pro jistotu nezahrnul.

richmond

Poplatek za použití železniční dopravní cesty spadá do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. A navíc ten váš výběr z mýta a spotřební daně ani nepokryje plánovanou údržbu silniční sítě, která se pod nekonečně rostoucí kamionovou dopravou rozpadá. Dále kamiony neplatí ani emisní povolenky a netřeba vám říkat, že ty externality co tvoří jsou mnohem větší a to nepočítám celospolečenské ztráty nebo bezpečnost.
A výsledkem je, že do silnic cpeme ještě víc peněz.
Tak nám tady laskavě nelžete.

Jan

Nespadá, je to příjem SŽ.

martin749

Tak zrovna emisní povolenky a zavedení systému znečišťovatel platí celkově, je ve výsledku jen přesunutí peněz z jedné kupky na druhou. Dnes se následky znečištění, místo položky doprava, platí z položek životní prostředí a zdravotnictví.
Navíc pokud budou všichni za tunu znečištění platit stejně, tak to hodně zvýhodní hromadnou dopravu celkově, protože kdo bude mít menší měrnou spotřebu, bude platit míň.

Petr David

„Zabít silnici je nesmysl.“
Zatím se mu úspěšně daří zabíjet železnici.
Jak bojují silniční dopravci o přežití je vidět všude kolem nás.

„Výrazné zdražení mýta na silnicích podle Kupky není řešení, povede jen ke zdražení.“

Ono se tak někdy někde stalo? A co je vlastně špatné, když si koncový spotřebitel připlatí za zhoršené prostředí?

Jan

Poraďte to některé politické straně a nechte projít testem voleb, kolik lidí s takovým názorem souhlasí.

Petr David

Tady nejsem na politickém foru, ale na diskuzi. Tak dávám názor.

Dan V.

Smazáno pro porušení pravidel slušné diskuze

Jirka

Vlečku má i kamenolom v Liticích a ten je ještě mnohem blíž, než Chornice.

Stráťa

Krásná ukázka použitelnosti železnice. I na svou stavbu to radši dovezou po silnici.

Frantisek X

A je čemu se divit? Vždyť si vezměte, čemu dává přednost tento stát. I na té konferenci to jasně zaznělo. A závěrečná slova jsou příznačná. Je to už čiré zoufalství.

Dan V.

Ano, to je přesná ukázka příčiny. Nechce se aby to šlo. Kdyby místní nepožadovali vlak, tak to jsou SŽ a stavbaři schopni navozit všechno kamiony. Jo, a přesně v duchu konference jsem mladý, perspektivní co se angažuje v rozvoji železnicní nákladní dopravy. Takže mi nezapomeňte dát spousty mínusů, naházejte mi fůru klacků pod nohy a napíšte jak to nejde, jak jsem hloupý, naivní, staromilecký, fanatický šotouš mimo realitu.

El Barto

Ale kdepak Halásku, my víme že jsi ten nejlepší odborník inženýr jedničkář s mraky peněz a nevím čím vším. A vůbec úplně nejlepší jsi ve vychvalování sebe sama.

Petr David

A argument by nebyl?

Karl vB.

Poslední věta evokuje tuto legendární pohádku. 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=AKc2ACtRXsY

Frantisek X

Přesně tak, mám to podobně.

Fucker

Tyhle konference jsou jen mrhání času. Starší dobří známí se potkají, pobaví, pojí, potykají, zachlastají, někteří dokonce zapíchají, ale pro dobro železnice se neudělá vůbec NIC.

Dotaz – zaznělo s úst ministra a MD, co KONKRÉTNĚ udělali pro podporu železniční nákladní dopravy a kolik zboží díky těmto krokům bylo na koleje převedeno?

A pak by mě zajímalo, proč pořadatelé nepozvali zástupce nějaké velké fabriky typu logistický sklad, Barum, Amazon… a nezeptali se jich, proč nevyužívají železniční nákladní dopravu. Možná by se všem rozsvítilo.

Karl vB.

On se vám tam z těch firem určitě někdo bude 2 hodiny crcat, aby tam během 10 minut odpověděl na několik dotazů.
Tyhle věci se řeší zpravidla on-line přes pc a kameru, když to už není možné vykorespondovat mejlem..

Dan V.

https://www.dnoviny.cz/silnicni-doprava/martin-kupka-automobilkam-se-ulevi-boj-o-zachovani-jejich-konkurenceschopnosti-nekonci Proč není MD stejně aktivní i v železničním průmyslu a dopravě? Výroba vlaků, stavba železnic a doprava nákladu přece také zaměstnává lidi a zasloužili by si nějaké úlevy.

Frantisek X

V podstatě hlavní vládnoucí strana nemá zájem na omezení silničních přeprav a posílení těch železnicích. Ani minulé vlády to nebraly stylem převodu, nýbrž jen zvyšování objemů, ž nichž si možná něco vezme i železnice. V podobném duchu smýšlí teď už i většina dopravních fandů…

Bohumil Pokorný

Je to hodně smutné, ale bohužel pan Hořínek zakončil konferenci správnou úvahou. Pokud chtějí manažeři železničních nákladních dopravců dále pracovat ve svém oboru, musí přejít na kamiony. Železniční nákladní doprava není po pás ve vodě při povodni, nýbrž až po krk ve vodě v napuštěném přehradním jezeře. O tom, že uhlí se jednou přestane přepravovat, víme každý už více než třicet let. A o tom, že železnice se musí naučit přepravovat i jiné zboží se ví už přes padesát let. Bohužel z dlouhodobých názorů MD ČR, SŽ a bohužel i samotného ŽESNADu je zcela jednoznačně patrné, že nikdo z nich… Číst vice »

Kolvrat

Prosím o konkrétní návrhy, výčet možností, co a jak zlepšit namísto negativního sumáře. Obecná formulace – mladá generace – tomu snad nevěříme, jako v jedinou možnost.

Karl vB.

Prosíte o konkrétní návrhy, tak já se jako neinformovaný laik zeptám:
Kolik máme v Česku veřejných nákladních překladišť (multimodálních terminálů) mezi první/ poslední mílí a železnicí? S námi srovnatelné Rakousko/ ÖBB jich má 5.
Pokud by snad byl můj dotaz nejasný, tak mám na mysli toto:
https://infrastruktur-oebb-at.translate.goog/de/geschaeftspartner/gueterzentren-und-terminals/mediengalerie-terminals?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=cs&_x_tr_hl=cs&_x_tr_pto=sc

Bohumil Pokorn

Těch řešení je celá řada.Není v omezených možnostech této diskuze tato řešení popisovat.To bych očekával právě od takové „odborné“ konference, jaká se koná např. ve Špindlu.

Ales

Sorry, ale jste moc velký teoretik. Problém železničních nákladních dopravcu není o jak vy říkáte nerovných podmínkách, ale o tom, že železniční nákladní dopravci nejsou schopni nabídnout to, co od nich jejich zákaznici požadují. Toť vše. Apropos..jeden příklad. Jako speditér si se silničními dopravci muzete dohodnout časová okna. Takže Vám do firmy budou kamiony najíždět dle nějakého rozvrhu a dle tohoto rozvrhu muzete zajistit i jejich vykládku. U železnice vám vagony prijedou nahodile, takže se muže stát a stává, že ve čtvrtek a pátek vaší lidí nemají do čeho píchnout, protože vagony nedorazily a v sobotu musíte organizovat mimořádnou směnu,… Číst vice »

neautíčkář

To není pravda, na železnici také funguje systém just in time a ke spokojenosti všech už desítky let – co chybí jsou koleje k firmám a ty se nestaví…

Bohumil Pokorn

A právě třeba tohle je jedna z věcí, jejíž prvotní příčinou je ona nerovnost podmínek.

Michal M

Ano, ale nerovnost podmínek není daná náklady na přepravu, ale předpotopní povahou železniční dopravy, kde pokusy o multimodalitu nikdo doposud dobře neuchopil ani nedotáhl, jen se kňourá.

Nákladní dopravci platí taky zlomek nákladů na dráhu, z toho se nezaplatí ani výpravčí.

Ales

Souhlas, jenže pro férovost je třeba uvést, že toto není jenom o železničních dopravcích. Je to o státu, jak moc je pro něj železniční nákladní doprava prioritní. Je to infrastruktuře, ktera je kapacitně vyčerpaná, je to o nepříliš silném regulatorovi, který umožňuje, aby na koridoru jezdily krátké osobní vlaky, je to o objednavatelich, kteří pro klid a pro své další zvolení jsou schopni objednavat vlaky tam, kde by byly efektivnější autobusy a tím odčerpávat kapacitu nákladním dopravcum….

Frantisek X

Jedna věc jsou krátké osobní vlaky, které by v krátkém intervalu šlo i nahradit delšími v delším (15 minut ve špičce místo 7,5 alespoň), druhá vůbec vůle tu infrastrukturu zlepšovat tak, aby se tam vešlo pokud možno obojí, či ještě lépe, aby tratě vedené obcemi využila místní doprava (osoby, případně nákladiště, vlečky) a zrychlování nad 120 km/h se dělo extra napřímenými úseky, nad 160 km/h pak ideálně rovnou novými dálkovými tratěmi (v přímých úsecích možno vést v souběžném koridoru, kvůli minimalizaci fragmentace krajiny). Autobusy mohou být efektivnější tam, kde je již stávající hlavní trať vedena přímo mimo sídla, a současně… Číst vice »

Karl vB.

1. Tak si představte, že i tady se najde dost zastánců teorie, že autobus není dost kvalifikovaná náhrada pro spoje, kde v Šukafonu sedí jedna bába s nůší a rodinka na výletě.
2. Píšete, že kapacita tratí v aglomeracích je vyčerpaná, souhlas. A teď si představte, jak by to vypadalo za situace, kdyby nákladní doprava tak rapidně nepoklesla, to by ty nákladní vlaky ani neměly kde čekat. Poslední dobou sice máme pěkně opravená nádraží, ale zvýšení počtu traťových kolejí, nebo alespoň výhyben, je jak šafránu.

Bohumil Pokorn

Nerovnost podmínek už ze svého principu nezávisí na technologii jednotlivých dopravních módů,nýbrž na

Bohumil Pokorn

na tom,jak je nastavena legislativa.

Jan

Promiňte, Bohumile, ale co pro vás znamenají ty rovné podmínky?

Bohumil Pokorný

Tak třeba tohle, jeden střípek z mozaiky: https://ekonomickydenik.cz/co-musi-splnit-dopravci/
Vyžaduje tohle někdo od silničních dopravců. A víte kolik to stojí a kolik to zaměstnává lidí? Nejsem proti opatřením pro zvýšení bezpečnosti, právě naopak. Ale proč mají pro bezpečnost tohle všechno dělat jen železniční dopravci a silniční ne? Tam je ta bezpečnost nějaká jiná?

Jan

Silniční dopravci musí trvale dokládat tzv. finanční způsobilost, kdo jiný „to má“? Řidiči musí každý rok na minimálně sedmihodinové školení, jejich život je trvale monitorovaný záznamem tachografu, včetně volna, dnes už i s možností stažení dat za jízdy bez zastavení, dopravci mají tzv. skóre dopravce, při dosažení určitého počtu bodů přicházejí o koncesi, přičemž body získávají nejen z Česka, ale i ze zahraničí, dopravci musí reportovat zákazníkům ESG atd. atd. atd.

Petr Herbrik

Ano, souhlasím s Vámi, že zásadním problémem železnice je přístup železničních dopravců. Ale ten přístup je absolutním způsobem formován vládní politikou a hlavně přístupem SŽ, která má nad železnicí absolutní moc. V současné době je to tak, že železnici je předhozen medvěd, který se porcuje podle libosti MD a SŽ a pokud chcete nějakou porci získat a přežít, musíte panáčkovat jak cvičená fretka a žel. dopravcům prostě nic jiného nezbývá, jinak dle doporučení Hořínka nechť nakoupí kamiony a přejdou na silnice.

David Peca

Nemáte pravdu. Železnice už dneska umí přepravu JIT. Problém je, že firmy na železnici vůbec nesází a z pohledu povolování staveb a užívání objektů se s ní přestalo počítat. Myslíte, že soupravy s naftou v přístavu se skutečně nakládají nahodile? Pro vaší informaci dojíždí i k zákazníkům dle plánů, pokud nedojde k nepředpokládané výluce.

Ales

To, co píšete je pouhopouhá teorie. Kdybych měl vozit do fabriky kamiony na linku zboží dle stejného JITu, jaký je uplatňován ve směru k nám zrleznici, už by nám dávno ta fabrika zakroutila krkem…

Dan V.

Řešení krize nákladní dopravy je zcela jednoduché. Dejte firmám, kterým se aktuálně daří (zbrojaři, výrobci MHD a vlaků, domácí spotřebiče a potravináři) pobídky, aby objednávali dopravu po železnici. Pobídky, dotace na vlečky, zákaznický servis jako naložení a upevnění zásilek na vagonech, lastmile transport atp. Problém je totiž, že firmy často automaticky objednávají autodopravu, aniž by přemýšleli zda to nejde převézt vlakem. Pokud ovšem firma co dělá součástky do vagonů (nárazníky, spřáhla) expeduje veškerou výrobu kamiony“ Protože ne všichni výrobci vagonů sídlí u železnice“ (skutečná odpověď firmy), firma co vyrábí ocelové konstrukce, ruší vlečku, protože jim tam 5 let nepřijel vlak… Číst vice »

jbb

Čichám, čichám další Haláskův nick 😂

Frantisek X

Koleje nedostávají v průběhu času odpovídající údržbu a potřebné úpravy, na rozdíl od silnic. Pak by ani ty pobídky nemusely být tak vysoké, a kdyby se ještě narovnaly zmiňované podmínky v úhradách, možná by nebylo potřeba vůbec žádných. Synergický efekt většího množství přeprav by mohl účinkovat celkem spolehlivě. Jo, ještě revidovat i byrokratické překážky.

Aleš Krška

Možná by stačil jednoduchý seznam toho, čím vším pomohlo MD, SŽ, DÚ, ERA atd. nákladním dopravcům na železnici dejme tomu za posledních 5 let. Počítám, že zůstane prázdný blok. A vedle toho seznam toho, čím vším jim přitížilo jak byrokracií, nákladovostí, neprůjezdností, nefunkčností a nezájmem. Ten druhý by možná vydal na malou brožuru s několika kapitolami. Furt se všude mluví o krizi hospodářství, ale tohle je dle mě s tím buď srovnatelné či i horší.

Frantisek X

Tak tak. Útlum některých odvětví je spíše poslední ranou (jakkoli pouhý přesun některých jinam je z hlediska celkového přínosu planetě včetně lidstva sporný, na druhé straně jej lze i dopravně využít) po „zdařilém“ ústupu z mnoha dalších oblastí přeprav.

Ondřej Wagner

Stát by měl jednak nastavit podmínky pro to, aby se našel optimální prusecik mezi ekonomikou silniční a železniční nákladní dopravy a jejich zátěži na životní prostředí, zábor půdy apod. Na základě takového optima musí být ale také vybudovana optimální železniční cesta, které z hlediska rychlosti a vcasnosti umožní nákladní železniční dopravě konkurovat nákladní silniční dopravě, tzn aby železniční nákladní doprava nemusela na své trase často čekat než se uvolní trať po dopravě osob. Čili úkolem státu je jednak ekonomicky, tzn poplatky zatížit, popř. ulevit jednotlivé mody dopravy, tak aby došlo k optimální rovnováze mezi jednotlivými způsoby nákladní dopravy. Ale musí… Číst vice »

Frantisek X

No, přičemž na tom koridoru zdárně zlikvidoval napojení vleček a redukoval možnosti odstavů. Plus některé zastávky i zbytečně vzdálil zástavbě, nezachová odchylné úseky u Budějovic pro místní dopravu a nakládku; ano, zastávkové vlaky pak může na druhé straně úplně zrušit, čímž získá kapacitu alespoň pro nějaký ten další nákladní tranzit, ale je to bohužel trochu málo.

Karl vB.

Letos na mně z toho setkání čiší především úzkost a beznaděj.
Na jedné straně od železničních dopravců nářky, na straně druhé od zástupců státu povrchní neutralizované výroky a pro jistotu žádné konkrétní sliby (budou volby a kdo ví, co bude potom).
Svět se rychle změnil, navíc ve více rovinách najednou.

Dan V.

Sleduji to už pátý rok, a přiznám se, že jsem asi o nic nepřišel, když jsem to nesledoval živě. Chlapi si popláčou, dají si dva chlebíčky a minerálku, ministr řekne kvákne něco o ETCS a DAC, o laboratoří evropy, a hurá zpět do svých kanclíků spoléhat na neviditelnou ruku trhu, že se to nějak vyvine. Přestože je Žesnad určitě dobrá myšlenka, bohužel vidíme, že navzdory jejich snahám (oproti lobby ČESMADu) to stejně jde s železnicí do kytek, takže otázka jestli něco nedělají špatně. Chybí mi nějaká vize, návrhy řešení, které by se hodnotily, brainstorming jako v podniku. Protože reálně se… Číst vice »

Jan

Žesnad může lobbovat sebelépe, ale přesvědčit zákazníky musí dopravci svoji nabídkou. Čekání na to, že to stát nebo Žesnad nějak zařídí, že donutí zákazníky využívat železnici, není podnikatelský plán. A k tomu patří i realistická reflexe, odhad a volba strategie, když je evidentní, že některé kdysi tradiční zboží , jako je uhlí, se už prostě vozit nebude a že to znamená snížení kapacit, snížení počtu zaměstnanců atd. Věřím, že pro některé železniční dopravce je to příležitost.

Libor

Já jen doufám, že na tuto akci všichni přijeli vlakem a občerstvení taky přivezli po kolejích. Aby to bylo stylové… A běda jestli ne.

Tonda Sehnal

Jojo, do Špindlu… 🤦
Já tam byl letos vlakem už pětkrát. Doporučuju vyzkoušet tamní nádražku! Držková, jako svět neviděl. 😁

Frantisek X

A přitom už léta leží v zásuvkách stolů prodloužení tratí nejen sem, nýbrž i do Pece pod Sněžkou (jasné, tunely na druhou stranu hor a propojení se sousedy jsou asi spíše sci-fi, nicméně náhrada kolon automobilů se zdá být celkem racionální). Pravda, namísto zlepšení příjezdových tratí od Chlumce, Hradce a Týniště zase akorát doplňujeme další silnice…

Fucker

Konferenci, kde se řeší úpadek železniční nákladní dopravy, pořádají a účastní se ti, kteří pád železniční nákladní dopravy způsobili. A to pouze z jednoho důvodu, aby sami sebe zabavili odpovědnosti a odvedli pozornost jinam. Jak typické pro Česko.

Dan V.

Přesně jste to odhadl. Kupka nezvýší mýtné, protože zničené silnice přece občané zaplatí. Ale železnici podporovat nebude, protože jsme kapitalistická ekonomika. To není ministr dopravy, ale lobbista Česmadu. Doufám, že už tam po volbách nebude. Takže výsledek konference zní jasně. Železnice je v loji, díky kamionovému socialismu, Svoboda + Kupka si zakolovrátkovali o ETCS, a dál pokračujeme v nastaveném kurzu konce průmyslu a železnice. Výsledek nula, přetížené koleje se řešit nebudou, žádné úlevy nečekejte.

Fucker

Naprosto s vámi souhlasím. Jenže ještě to ma jeden point – za Havlíčka z Agrofertu to bylo ještě horší.

Dan V.

Bohužel. Z bláta do louže.

neautíčkář

Horší to nebylo, Agrofert vlečky má a využíval, jiné ZZN vlečky reaktivovali a např. Lovochemie „zajistila“ různým „garážovkám“ důchod…

Frantisek X

No, spíše zhruba setrvale stejné, jako ostatně za většiny vlád už od konce minulého století, jen s rozdílnou intenzitou. Někdo to prostě tolik neřešil. Teď to nabralo spád, když to vede strana přímo proautomobilní (už od Klause a spol.).

Kubrt

Vážně máte pocit, že české veřejné rozpočty nepodporují železnici?

Dan V.

Jasně dáte 100mega na všechny vlečky v republice a pak za 150mega postavíte odpočívadlo pro kamiony, za 500míčů obchvat za 220 miliard zrekonstrujete D1. Ale ano, máte pravdu několik drobných halířků občas do kolejí jde. Alibisti se mají na co vymluvit a železnice krachuje dál.

Frantisek X

No, dost toho jde také do modernizace, v jejímž rámci se ovšem ořeže kapacita, některé tratě se i vzdálí zdrojům a cílům cest tak, aby nadále sloužily hlavně tranzitu (čímž se vyšachují některé segmenty) a za zbytek peněz se mění často i ještě funkční zázemí, protože jiná zlepšení nejsou cílem současné dopravní politiky, ještě by za to někdo byl popotahován…

Bohumil Pokorn

Podporují,ale na rozdíl od silnice neřeší priority a mají mizernou efektivitu.

Chronosphere

Vy jste naprosto odtržený od reality současného světa.
A jen tak mimochodem,cargo – myšleno všeobecně – je v loji, protože máme svobodu podnikání, kombinované s rádoby zeleným progresivismem,a ne centrálně řízené hospodářství. To už tady bylo,a neosvědčilo se to. Chcete si střihnout nový Vítězný Únor?

El Barto

Však je to zase jenom Halásek obcházející ban pod novou přezdívkou.

Karl vB.

Koukněte dole na konci na „Emane“.
Že by Axel/ Olcit?

El Barto

Ano 🙂 I soudě podle příspěvků pod stejným nickem z posledních několika dní.

Frantisek X

Reality, kterou nechceme změnit, protože – proč, že. Ještě, že to lze svést na lidi, kteří chtějí změnu, když to staré struktury zbastlily tak, aby nemusely měnit vadný základ, čímž z toho vznikl opravdový paskvil. Něco jako dotace na sluneční energii, jejichž nesmyslná nekonečnost prosazená většinou jiných je dávána za vinu menšinovým autorům původně celkem dobrého námětu. To samé dosavadní státní IT lobby… Přitom by stačilo jediné – nastavit systém tak, aby jen motivoval k šetrnosti.

Vectron

Akorát si staří páprdové udělají žranici a chlastačku ve Špindlu a hovno vyřeší….jako vždy 🤔

Kolvrat

Kluci jedou perly. To je jak novinový věstník odborářů. Soutěž o negativnější, populističtější sdělení. Možná by to chtělo konkrétní vize, požadavky.

„…uzavírá konferenci slovy, že začne přemýšlet o tom, že začne nakupovat kamiony a prodávat lokomotivy.“

„Jsme v povodni a vodu máme po pás“.

Něco konstruktivního, konkrétního k řešení?

David

Na koridorech jim chybí kapacita, pořád se nedokážou dohodnout se SZ na elektrifikaci a tak maji unikátní drahý vicesystemovy lokomotivy a přepřahají … do automobilek pořád nemaji vlečky s dráty…

Za ten skanzen si můžou ti bafuňáři sami. Nikdy žádnou vizi neměli a teď před důchodem se to asi nezmění.

Výpravčí

A ČDC z esa na eso přepřahá proč? Nebo střídá na ose každých 50 km? 😀 Tohle se tam asi neřešilo. A jejich antizákaznický přístup taky ne.

Frantisek X

Konstruktivní náměty jsou ideologicky odmítány těmi, kteří by mohli něco změnit. Jasně, na obou stranách jsou i starší, zaběhlí v mrtvých schématech, ale to není hlavní problém. Dopravci si opravdu nemohou sami za to, že státní správa má železnici za něco, co počká, na rozdíl od silnice – i tam, kde by to ta železnice mohla řešit už dnes. Zastaralé koleje těžko vyřeší sami dopravci. Silnice si ti automobiloví také nespravují sami. Ale někomu se to, soudě dle zdejších příspěvků ve smyslu „viníkem je oběť“, náramně hodí. No bodejť…

Dan V.

Protože to je banda neumětelů, co dovedou hodiny mluvit a po hodině se dozvíte, že ty jejich kecy neobsahují žádné podstatné informace. Nikdo nemá žádnou vizi, tah na branku – a toto nám vládne.

Petr

„17:06 ETCS ulehčuje strojvedoucím práci, říká Kupka.“
Zajímalo by mě, zda to takto opravdu řekl?
Práce s ETCS je totiž v reálu nesrovnatelně složitější než se staršími zabezpečovači a případné závady jsou podstatně komplikovanější. Číst zpětně chybové protokoly překvapí pokaždé něčím novým.
Potlačování v kombinaci s těžkými vlaky je samostatná sportovní disciplína.

Funkční ETCS je jinak super, až na nepřetržité otravné mačkání.

Ales

Potřebu mladých lidí na železnici obecně beru, ale proč se to řeší na konferenci nákladních dopravců ? Na jednu stranu potřebujeme více mladých lidí a na druhou stranu tam padne číslo poklesu železniční nákladní dopravy do roku 2030 o 70% . Což jde proti sobě. Zjednodušeně řečeno, pokles výkonů o 70% znamená pokles personální potřeby minimálně o 70%, tudíž bude třeba ještě x % lidí propustit a žádné nenabírat. Souhlasím s tím, že díky politice EU a díky odklonu od fosilních paliv jsou železniční firmy ve špatné situaci. Nicméně, když si vezmu pouze naší zemi, tak jsme svědky toho, že… Číst vice »

Dan V.

Je to tak. Co kdyby na dálnicích byly kvóty, že na sto osobáků může jet jeden kamion. Navíc by bylo dobré počítat objemy na železnici na ložené vozy. Protože kontejner plyšáků pro Metrans není to stejné co vagon rudy. A pak kvičí kolik málo tun převezli. Ale jinak, SŽ a spol jsou banda arogantních neumětelů, kteří absolutně nechápou základní smysl železnice a to je rychlá a levná přeprava.

Fucker

Pane Sládek dotaz. Kolik účastníků přijelo na konferenci vlakem?

N.N.

Až přestanou šotouši používat auta https://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/sranda012.jpg

Středohor

Všichni jeli do Vrchlabí zvlaštním vlakem a do Špindlu je poslední míly dovezl autobus.

Fucker

A na to nádraží kde nastupovali se dostali předpokládám pěšky anebo lokálkou…

Dan V.

To měli jet v dobytčáku, nebo na stojáka v uhláku, aby reprezentovali tu nákladní dopravu, nebo jak?

Petr Drozda

Jste v povodni, proti které jste nikdy nic neudělali. MD si kreslí čáry VRT tratí na mapě, SŽ opravuje nádražní budovy, ROPID a IDSK si ze železnice dělají metro.

N.N.

Zastanu se jich: Nebýt ŽESNADu, tak 740 m dlouhé předjízdné koleje nejsou snad ani v projektech. Libeňský přesmysk je pak případ sám o sobě.

Dan V.

ŽESNAD udělal dost. Bohužel jde proti proudu, kdy SŽ a ministerstvo odmítá udělat železnici použitelnou pro byznys.

Oldřich Sládek

Děkuji!

František Plášek

Druhou větu podepisuju!!

Bohumil Pokorný

Pokud druhá věta vyjadřuje realitu, tak proč se její obsah neobjevil v závěrečném vystoupení prezidenta ŽESNADu? Kdo jiný, než ŽESNAD to má veřejnosti oznámit? Ministr dopravy a generální ředitel SŽ měli odjíždět ze Špindlu jako hodně špatně hodnocení manažeři. A ta první věta vyjadřuje skutečnost, že ŽESNAD v řadě případů nahrazuje práci MD ČR a SŽ. Což je záslužné, ale naprosto nekoncepční.

Petr Herbrik

Je mi z toho velmi smutno, ale na druhou stranu se musím sarkasticky smát. Pánové ze Špindlu sice horlivě jednají a vymýšlejí jak železnici zatraktivnit, ale při tom zásadně odmítají jakékoli změny svého myšlení, které už je desítky let stejné a vede jen tam kam vede. A když jim člověk toto řekne a změny navrhne, je za blbce a to nejenóm u nich, ale i tady na diskuzi, protože problém železnice je všeobecně v zamrzlosti nádražáků v hluboké minulosti a odmítání změny myšlení. Železnice si ze značné části může za současný stav sama, tedy respektive železnice doplácí na zkostnatělost všech… Číst vice »

Oldřich Sládek

Hele, Petře, každý rok Tě zvu a nepřijedeš. Přitom Tvůj obchodní partner je naším významným sponzorem. Zkus to proto přijet už příště a klidně tohle můžeš v diskusi prednést. A kdybys tady byl, tak bys věděl, že o tom diskutujeme i mimo konferenci.

Martin S.

Pana Herbrika chápu, proč by tam jezdil? Co se změní na z úrovně konference, když pak v Bruselu se nic nezmění, i když je příležitost, a naopak se vymyslí další křídový nesmysl?

Oldřich Sládek

Třeba proto, že tady máme zástupce ERFA, europoslance nebo že třeba máme vlastního lobbistu v Bruselu a nebo na příští rok se snažíme dostat sem opravdu klíčové lidi z EK?

Martin S.

Posílal jsem vám, co mi odepsal zodpovědný komisariát přes ZEK v Praze. Pokud tam někdo takový působí, tak bohužel pro všechny jako kdyby tam nebyl, protože změny v koncepcích nula. Ostatně ani u nás na SFDI nesedí v Radě ani jedna osoba, která by chápala pojem „stabilita GVD“, jinak by už vyšlo dávno všechno na 010, co nevychází léta. 🙂

Petr Frýdlant

Pane Sládku, nezlobte se na mě, před covidem jsem byl na vašich konferencích a setkáních několikrát. Uběhlo několik let a nic se nezměnilo. Politici nemají zájem, SŽ jako infra je ještě ve větším bordelu než bylo a honí maximálně body na sociálních sítích a neustále omílá VRT. ČDC je v totálním rozkladu a levá ruka neví co dělá práva. Soukromí dopravci pláčou pořád víc a víc. Němci absolutně nechtějí nic řešit, Elbtal jako jediný fungující přechod, nefunguje, protože 20 let výluky. Nákladní vlaky jezdí jak kamiony v kolonách a čekají kdy bude volno a nebo kdo si je na Děčíně… Číst vice »

Dan V.

Bohužel musím souhlasit. Posledních 5 let co jsem v průmyslu, jsou to pořád kecy o podpoře nákladní železnice a nic se neděje. Naopak to jde pořád od 10-5. Konference, brífinky, ale že by se masívně začaly budovat tratě, překladiště silnice-železnice, depa s vlečkami tak to ne. Obávám se, že za dalších 5ĺet bude zase konference, jejíž výsledkem bude to, že nákladní železnice klesla na 5% a vody v povodni máme po krk. Když si čtu historické články jak Perner za dva roky postavil železnici mezi Olomoucí a Prahou a SŽ za tu dobu vyplivne tři studie, tak je mi z… Číst vice »

Frantisek X

No, ale celkový dluh podle všeho stále „krásně“ bobtná, mám-li věřit číslům kouzleným pravidelně ekonomy. To podle starých pravidel k bankrotu vést má… Bohužel. Jenže modla trvalého růstu spotřeby a domnělého blahobytu…

Oldřich Sládek

Proč bych se měl zlobit?!? 🙂 A máme to definitivně vzdát?!? To už bychom mohli rovnou zhasnout. A to teda nechceme.

Petr Herbrik

Ano Oldo máš pravdu, že mě tam zveš a já bych tam docela i rád přijel, jenže já jsem natolik zaměstnán záchranou vleček a nákladišť, že nemám vůbec žádný osobní život a tak na podobné konference jako je Špindl se prostě nedostanu. Ty klacky, co mi v tomto snažení SŽ hází pod nohy, sotva přeskákávám a jsem rád, že mám alespoň dílčí úspěchy v tom, že se mi daří přesvědčovat vlastníky vleček, aby je nerušili, respektive nereflektovali na SŽ, které je svým konáním k rušení vleček vybízí. Raději jezdím na konference, kde se potkávám s potenciálními zákazníky a vlečkaři.

Dan V.

Podle toho jak k tomu přistupuje MD a SŽ tak by vaše účast stejně ničemu neprospěla a byla by to možná pro vás i ztráta času. Oni mají bohužel svůj svět a nějaký průmysl a funkční dopravní systémy je nezajímají. Pány ze Žesnadu nekritizuji a pan Hořínek to řekl na závěr správně. MD vám vzkazuje, že pokud chcete podnikat v dopravě, tak máte využívat kamiony, které jsou ty jediné správné. ETCS, DAC, nízké mýtné, chiméra.

Petr Herbrik

Nejen neprospěla, ale já už mám do mnohých dveří SŽ vstup zakázán. Například jedny dveře se mi zavřely poté, co jsem si chtěl pronajmout jedno neprovozní nákladiště a sám si ho opravit. SŽ, že to nejde, oni ho za mé peníze opraví a pak tepřiv mi ho pronajmou. Nechtějte vědět, kolik za tu opravu chtěli. Kdyby nějaký snob prodal garáž i s se všemi luxusními vozy v ní, nestačilo by mu to, zatímco já bych si to nákladiště opravil v řádu desítek tisíc korun. To už jsem nervově nevydržel a neudržel za zuby neslušná slova.

Dan V.

Nám nikdo levněji a účelněji hospodařit s drážními objekty nebude. Ještě by se mohlo ukázat, že to jde i jinak, bez nás a lépe. To bychom se na to podívali. Vaše Sabotáž Železnic.

Oldřich Sládek

Jenže ty zákazníci a vlečkaři jsou Petře tady taky. Letos asi 230 účastníků.

Dan V.

Smazáno pro porušení pravidel slušné diskuze

Oldřich Sládek

OK. Zbývá drobný detail. Kde na ty konzultace vzít peníze, podotýkám, že jsme jako spolek financovani pouze ze členských příspěvků a ze soukromých zdrojů, žádné veřejné prostředky 🙂Nechtějte vědět, kolik času a peněz stojí tahle naše akce, přičemž to zdaleka není jen konference,, ale máme řadu doprovodných aktivit, včetně naší valné hromady.

Dan V.

Smazáno pro porušení pravidel slušné diskuze

Oldřich Sládek

Víš co? Napiš si do kalendáře 28.5.2026.

Martin S.

Ono pro vztah k lidem v osobní dopravě je totéž. Třeba tichý oddíl 1. třídy neexistuje…

Petr Šimral

V Leosovi existuje.

Martin S.

Takže systémově neexistuje…

Frantisek X

Hm, no mě trápí spíše ty přípoje a vazby v území vůbec. Jednodušší je naplánovat to jako metro, a lid už si nějaké spojení najde (no často i tak ne, protože vazby na okrajích); a to i to metro by teoreticky mimo špičky pro nějaký ten náklad (Uhříněves – Zličín/Letňany/… :D) hypoteticky nějakou kapacitu mělo. Na ticho má osvědčené špunty do uší, i když beru, že to je jen záplata, a i na toto by se myslet dalo. Kdyby tak šlo ještě vymáhat pravidla…

Petr Herbrik

A ta nekonečná kritika bílé knihy je také jen proto, že nikdo nemá ani nejmenší zájem na tom, aby se cokoli z té knihy snažilo prosadit a prosazují se jen rozhodnutí, které jdou opačným směrem. Stav nákladní železniční infrastruktury v západní evropě je jednoznačným důkazem mého tvrzení. A u nás jdeme stejným směrem. Když chce člověk prosadit nějakou revitalizaci jakékoli nákladní infrastruktúry, nastane turnaj v házení klacků pod nohy ze strany SŽ, MD a bohužel ŽESNAD a spol tomu jen nečinně přihlížejí, ale když se podaří prosadit jakékoli rušení, nastane podobný turnaj, ale v rychlosti zrušení (Loketská).

Martin S.

Psal jsem ohledně toho (Bílá kniha a že je to všechno jen alibismus) osobně i do Bruselu. No, co jsem dostal zpátky jako… reakci, neboť odpovědí to nelze nazvat, po pomalu 2 měsících, z toho zvrací i pytlík na zvracení… 🙁

Kubrt

A jak zařídíte, aby byl tento, dnes skomírající, model pro zákazníky atraktivní tak moc, že se k němu vrátí?

Martin S.

No, musí se nutně začít tím, co vyžaduje i ten „jednodušší“ model, tedy zajistit dostatečnou kapacitu dráhy a stabilitu GVD, aby doba přepravy nebyla někdy spíš věcí připomínající stochastický proces, v lepším případě jen jako náhodnou procházku. Zároveň jinde ve světě je podíl železnice na nákladní dopravě citelně vyšší, tak hledejme další důvody i zde.

Petr Herbrik

Já nijak, protože na to jsem příliš malý pán. Tohle mohou udělat jen politici, kteří stejně jako donutili automobilky vyrábět elektromobily, mají možnost stejným způsobem donutit úředníky postupovat podle bílé knihy. Já mnohem víc spolupracuju s autodopravcema než železničníma a mnoho z nich chtělo jít do železniční dopravy, ale totální chaos v podmínkách a předpisech, které železnici ovládají a neskutečná korupce na SŽ téměř všechny autodopravce od železnice odradila (Hanzalík je světlá vyjímka). Dokud si bude mít právo SŽ dělat na železnici co chce a nikdo jim nebude revidovat předpisy, které zaviňují nespolehlivost železnice a nehodovost (Marjánky, Pardubice, Hustopeče aj.),… Číst vice »

Matěj Šedivý

Teď už rozumím Vašemu pohledu na věc, dovolím si také přidat krátkou reakci.

To že SŽ nevytváří pro železniční nákladní dopravce zrovna dobré podmínky je známá věc, v tom s vámi rozhodně souhlasím, ale je to opravdu jen o tom? Já si myslím, že ten tradiční model železniční nákladní dopravy už prostě dneska nemůže moc dobře fungovat. Temhle systém byl poplatný době, ale ta se změnila.
Jsou pořád i oblasti nákladní přepravy, kde má železnice navrch a je v podstatě nenahraditelná, ale tou oblastí nejsou JVZ.

Dan V.

Železnice je bezkonkurenční v přepravě zásilek těžších cca 28 tun, překračující běžné rozměry návěsu z plachtou. Dle mé ekonomické analýzy je přeprava takových strojů i zařízení právě v režimu JVZ už na 15km výhodnější po železnici, pokud je na začátku i na konci kolej (vlečka) a dál to nepovezete. A se vrůstající vzdáleností je úspora financí opravdu závratná. To je dodnes zachovaný systém vleček velkých podniků typu ČKD, Kolbenky, strojírny, automobilky a slévárny. A tento systém je nepřekonaný, předci to měli vymyšlené dobře. Jak máte kolej do haly nebo na dvůr firmy, je to obrovská výhoda.

Matěj Šedivý

To je ten zásadní problém: ,,pokud je na obou koncích vlečka.” Ona totiž právě většinou není. A nezlobte se, ale té ekonomické analýze moc nevěřím.
Když něco povezu byť i dvěma kamiony na vzdálenost 15 km, tak to přece nemůže být dražší než po železnici. Kamion naloží, půl hodiny jede, vyloží, hotovo. U železnice nejdřív tak dvacetiminutový posun z vlečky, pak čekání na volnou trať, půl hodiny jízdy a pak zase 20 minut posun na druhou vlečku. A to vše s pěkně žížnivou mašinou a posunovou četou, která potřebuje výrazně vyšší kvalifikaci než kamioňák.

Dan V.

Právěže ještě vlečka je, ale většinou zarostlá, máme nejhustší žel. síť. Bohužel metrová tráva je pro některé firmy, známka nepojízdnost vlečky. A jak mám rozdělit 40 tun těžký svarek či odlitek na dva kamiony, neporadíte mi, chytráku? Vyjadřujete se k něčemu, čemu nerozumíte. Realita je trochu jiná. Kamion čeká na vjezd do haly, pak 15min couvá, poskodí služební auto, propadne se do kanálu, zničí dlažbu,obrubníky. Ano, posunovací četa půl hodiny operuje na vlečce, ale pak mám dva dny na složení tří vagonů se 120tunami materiálu

Frantisek X

No, a proto se zrušila vlečka ve Vysočanech, napojující onehdy i stavbu sportovní haly, dnes by na ní byly haly velkoskladů nápojů a nábytku. A o kus dál na okrajích Prahy ty velké haly také nejsou všechny tak daleko, aby je nešlo napojit. O velkoskladech v Ruzyni, které snad mohly zčásti nahradit Žižkov, ale určitě Smíchov, leč dosud je lze obsloužit jen jednokolejkou bez drátů, již je navíc v plánu minimálně od východu zabetonovat víceméně jen pro osobní dopravu, nemluvě. Jinak v Kladně na místě vleček rostou další sklady, napojené ale nově už jen na silnici…

Petr Herbrik

Souhlas, já už několik desítek let tvrdím, že staré pořádky na železnici musí skončit a je nezbytná inovace a změna myšlení. To je ale přesně to, čemu se železniční dopravci zuby nehty brání a přístup SŽ jim v tom přizvukuje: dělejte to jako doposud pořád stejně a my vám milostivě nějakou kostičku hodíme, ale běda když budete chtít změnu, se zlou se potážete. Podle mne je jediná šance železnice na přežití pustit na železnici silniční dopravce zvyklí pružně reagovat na měnící se poptávku. A autodopravci jsou zvyklí na svobodu, která je podmínkou pružnosti myšlení. Dokud ta svoboda myšlení na železnice… Číst vice »

Dan V.

Smazáno pro porušení pravidel slušné diskuze

David

Co jsem se tak bavil se strojvedoucími, tak kromě toho, že se nedá moc spoléhat na pauzy na čůrání a jídlo, tak hodně vadí spolehlivost sítě. Když by chtěli mít nějaký den bez prečasů – protože jako vyzvednout deti, jít někam večer tak ne. Protože zůstanou viset kdo ví kde a nebude vhodný nikdo na vystřídaní … nestihnou vlak zpátky domů.

Cítit na lidi bez rodin či osobního života asi není to pravé.

Matěj Šedivý

Teď úplně nerozumím vaší myšlence. Jestli může železnice v něčem konkurovat silnici, tak je to právě v přepravě velkých zásilek na velké vzdálenosti.
JVZ v dnešní době nemají absolutně žádný smysl.

Martin S.

V současném stavu. A proč tomu tak je?

Dan V.

Nesmysl, právě systém JVZ, spěšniny a doprava pro zákazníky a firmy udělala železnici v 19. stol skvělou. Vozilo se všechno, ne jen ucelenky s uhlím na vzdálenost více jak 500km.

Herold

Možná vás to překvapí, ale v 19. století neexistovaly auta. Zeleznice vytlačila formany, protože byla rychlejší a efektivnější, no a holt teď vytlačuji kamiony železnici, ze stejného duvodu: jsou rychlejší a flexibilnejsi.

Dan V.

Tak to není. Zvítězí vždy ten systém, který je „v módě“, pro který se buduje infrastruktura a který se dotuje, mediálně a politicky podporuje. Jsou státy, kde má železnice i dnes 40%přeprav. Když si dáte oběd, tak taky neřešíte jestli řízek vytlačil pečené kuře, ale prostě si vyberete co aktuálně preferujete. Neexistuje žádná „neviditelná ruka trhu“ ale každá společnost se rozhodne a prolobuje to co aktuálně preferuje.

Matěj Šedivý

To co píšete je v podstatě popření základních poznatků ekonomie.

Dan V.

Součástí každého ekonomického případu jsou náklady a zisky. Jeden systém může být ekonomičtější, protože někdo jiný hradí ostatní výdaje. Pak může být ekonomický systém, do kterého nalijete tolik peněz, aby fungoval a vydělával víc peněz, než bylo investováno. A nejekonomičtější řešení je nedělat nic a jen sbírat pečené holuby co lítají do úst, případně si zajít do pralesa něco ulovit. A stejně tak může být ekonomičtější řízek, a stejně tak kuře. Ale opravdu je ekonomika to jediné kritérium ve vašem ctěném životě?

Chronosphere

Máte to naprosto domotané,to lití peněz není hrazením výdajů ostatním? Naprosté většině lidí nic jiného,než brát ekonomiku jako základní kritérium života nezbývá,neboť by jinak umřeli hlady. Lití peněz do ztrátových projektů není ničím jiným,než házením pečených holubů do hub pochybných existencí. Avšak počet darmožroutů ve společnosti je limitován trpělivostí těch ostatních.

Frantisek X

Kromě toho se dá pozorovat jistá forma spirály – kam se investovalo, tam to táhne, a je vůle dále investovat, a naopak. Důsledkem této spirály je jednak skomírající podíl železnice, jednak ohromné množství vnitřních periferií a přetížení center tak, že v nich ubývá místo pro spokojený život. Takže občas přehodit výhybku je jedině zdravé.

neautíčkář

A proto jsou kamiony přetížené a a chtějí tady zavézt systém silničních vlaků z Austrálie…tohle myšlení z devadesátek, že dráha je jen na velké těžké věci ( a proto ke slévárnám/strojírně nepostavím ani vlečku ) přivedlo dráhu na současné dno!

neautíčkář

Naprosto s vámi souhlasím, například chemii kontejnery nijak nepomohli, jen se zboží přesunulo ze železničních cisteren do kamionů s tank-kontejnerem, který to veze po celé Evropě či do přístavu a koleje v továrně se trhají…

hopa

V úterý jsem měl v rámci poznání profese na lokomotivě studenta ze železniční školy z České Třebové. Milý, mladý kluk. Líbilo se mi, že byl (pŕekvapivě s ohledem k věku 17 let ) v obraze. V rámci praxe prý jsou ještě v dílnách, kde to prý není věru velká zábava. Na škole je prý jen asi 9 holek dohromady, u nich ve bohužel třídě ani jedna. Dělá si řidičák, auto v autoškole je Kia Stonic. Je z Českých Libchav, prý už u nich na škole vyjadřuje zájem o ně samotné dopravce Radim, ČD jim nabízí možnost udělat si licenci. Režínku… Číst vice »

M.M

Ja jsem spokojen, v 18 jsem si dělal DPČ na stavědle a jsem tam uz 2 roky, rok na HPP, neměnil bych, lidi se najdou vždy, ale ten úbytek přeprav nákladních vlaků je opravdu špatný ..

Captain

Jsem otec kluka, který také letos vybíral střední školu. Od mala je milovník železnice ať už fotograf nebo modelář. Volba byla jasná, Česká Třebová. Sám vím, že pokud má člověk nadšení pro železnici tak v budoucnu bude chodit do práce s radostí a kariéra na železnici nebude práce ale součást celoživotního koníčku. Na takových lidech by měli dopravci a provozovatelé drah stavět své HR strategie.

Stráťa

Kravaťáci před důchodem diskutují o přáních mladých lidí místo aby se jich zeptali. To bude ještě sranda, jestli to teda nebude spíš k pláči.

Jan Tichavský

Zajímavé je, jak jsou zmíněni mladí, kteří jsou v oboru, protože je už od malička zajímají vlaky. Já jsem se motal u kolejí už před dvaceti lety kdy jsem byl na střední, ale od několika strojvůdců jsem byl varován, abych se na železnici nedával, že to není tak hezký job, jak si řadový šotouš představuje. U dopravy jsem zůstal, ale spíš v pozadí jako technik jednoho z dodavatelů infrastruktury.

Captain

Práce na draze je krásný job:). Škoda, že jste se nechal odradit. Dneska jste se mohl prohánět vectronem …..a to je luxus.

Vectron

Nebo rozhrkanou kraksnou 130 u čdcarga…

MilanSima

Zajímavé by bylo zjistit poměr lidí, pracujících na dráze všeobecně (strojvedoucí, vypravčí, průvodčí atd.), kdo z nich má dráhu jako koníčka a kdo se nalákal na podmínky, zrovna neměl práci atd.

Středohor

Co je u vás před důchodem? třeba když je někomu 50 a musí ještě 15 let čekat? ( pokud nemá naspořeno na předdůchod )

Oldřich Sládek

Kdybyste tady byl, viděl byste studenty natočená videa přesně o tomto. Bude televizní záznam z naší konference, tam to uvidíte a možná odvoláte ty „kravaťáky“ 🙂

david

Pritom by asi stacilo se zeptat, kolik z tech lidi tam prijelo vlakem a proc teda dali prednost autu.

Asam

Měli přijet nákladním vlakem myslíte, když je to konference o nákladní dopravě?

Kubrt

To všichni vědí, že cestovat vlakem někam ke Špindlu je nesmysl, na to se nemusí nikdo ptát. A samozřejmě, je to konference o nákladní dopravě.

Pražák

za mě je i absurdní proč je konference o nákladní dopravě ve Špindlu??

Jan Tichavský

Správně, měla by být ideálně v překladišti Metransu, který jako jeden z mála prosperuje.

Oldřich Sládek

Aby se nás každý rok přesně na tohle někdo mohl zeptat 🙂

Pražák

Dobře je to jen názor z venku… ale čtu v článku jak chcete motivovat mladé lidi. Ale konference je ve Špidlu, kde to PŮSOBÍ jak schůzka „bafuňářů“ s cílem udělat si hezký výlet. Jsem rád že PR máte zvládnuté.

Kubrt

Úkolem této akce není působit na mladé lidi hledající budoucí kariéru. Ideálním výstupem by bylo, kdyby si tam manažeři vyměnili zkušenosti a případně se dohodli, co konkrétně budou v tomto směru dělat.

Petr Drozda

Budou dělat studie, prezentace, videa a další bezobsažné plky. Výsledkem je bolavá hlava po přehnaném požití nebo pocit z hezkého výletu autem do přírody. Nic víc, jako obvykle. Účastním se podobných konferencí a tam je to stejné.

Daniel Jablonecký

Ale hezký výlet to nepochybně byl. Všichni si tam v lůně krkonošské přírody kolektivně zavzdychali nad zlou dobou, občerstvili se, vzájemně se pochválili a poplácali po zádech a nakonec vyrazili benzínovými automobily zpátky do svých domovů s předsevzetím, že teď už těm mladým budou fakt, ale teď už opravdu fakt naslouchat. Tyhle konference jsou jedna velká komedie.

Kubrt

Mají tam vyzkoušený osvědčený hotel?
Je to úplně jedno, diskuze o nákladní dopravě není podmíněná tím, že pod okny bude ranžír.

Error

14:01 Musíme ukázat, že železnice není jen kolomaz a špína, říká Philipp.

… ale i chlast a chlebicky 🙂

David

Když by se jim nelíbilo v Třebové, tak třeba v Pardubicích by něco na konferenci asi taky našli…

Středohor

Jeli do Vrchlabí autovlakem. Zde si nechali jiným nákladním vlakem přivézt rampu a do Špindlu pokračovali auty.

182-097

Svého času kolovala vtipná historka jednoho státního úředníka, který se tam vydal hromadnou dopravou, po celém dní cestování tam přijel, zchvácený pronesl nějaký projev, a už zase běžel zpět na autobus aby stihl poslední vlak domů 🙂

Frantisek X

To ale není moc vtipné. Mimo jiné proto, že to krásně ukazuje i nedostatky samotné infrastruktury. Stavíme dálnice, abychom dostali právě tyto přepravy na koleje…

Flek

Jako přepravy ministerských úředníků do Špindlerova Mlýna?

Martin S.

Já bych naopak zakázal použít k cestě do Špindlu na tuto konferenci jinou než železniční dopravu kromě last-mile. Aby mluvili z praxe a ne četli bláboly z křídových papírů.

Emane

????

Kolejová doprava osob v ČR má smysl v těch několika městech, kde už nyní je provozována.

Plus na obou dálkových linkách Berlín-Praha-Vídeň a Ostravsko-Praha-Mnichov.

Ostatně modal split pasažérské dopravy v ČRuž dneska tomu témšř odpovídá. Směšných cca 5 až 7% přes obrovské dotace, které zejm. skrze SŽ doputují mj. do chřtánů nádražních monopolů.

Chronosphere

Největší „potenciál“ jak v osobní tak nákladní dálkové dopravě v ČR má Ferdinandka. Pak něco z Prahy na sever,jih a východ. V osobce okolí asi tak 5-7 aglomerací. Zbytek půjde dříve či později háje,pokud se nechytí se coby turistické tratě. Přesně tak to směruje po celém světě,a těžko očekávat, že budeme vyjímkou.

Karel

Praha-Plzeň a minimálně v pátek a neděli si bez místenky nesednete.

Oldřich Sládek

Píšete neskutečný bláboly

Dan V.

A to pomůže nákladní dopravě jak?