Jsme v povodni a máme vodu po pás. Sledovali jsme konferenci nákladních železničních dopravců
Nákladní železniční doprava. Foto: Ondřej Kubala / Zdopravy.cz

Akce se koná ve velmi složitém roce pro nákladní dopravce.
Akce se koná ve velmi složitém roce pro nákladní dopravce.
Prosba k redakci: bylo by, prosím, možné příště řadit zápis shora od nejstaršího směrem k nejnovějším dolů? Líp se to bude číst a naváže na prolog článku. Díky za zvážení.
17:41 Výrazné zdražení mýta na silnicích podle Kupky není řešení, povede jen ke zdražení. Podle něj i silniční dopravci bojují s nízkými maržemi. Mýto se podle něj v poslední době zvýšilo o 30 %. Zabít silnici je nesmysl. Cestou je spolupráce obou módů dopravy, dodal Kupka.
A proto díky nerovnovážným podmínkám radši zabijeme nákladní železnici, protože kamionová lobby je lepší a o starost míň
Jo, ale on cil není není, aby někdo porad mohl rekonstruovat 30+ let starý popelnice a udržovat skanzen, ale aby se dařilo ekonomice a lidem… tomu by zdražení kamionový dopravy pomohlo jak? Lidi z výrobních hal si jen tak neudělají rekvalifikaci na DevOps engineera a nepřesunou se do služeb
A ještě něco k tématu. Se divím, že to na Zdopravy nebylo:
https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/doprava-protest-kameni-vlaky-zeleznicni-uzel-ceska-trebova.A250519_851625_pardubice-zpravy_lank
Vlečku má i kamenolom v Liticích a ten je ještě mnohem blíž, než Chornice.
Krásná ukázka použitelnosti železnice. I na svou stavbu to radši dovezou po silnici.
Tyhle konference jsou jen mrhání času. Starší dobří známí se potkají, pobaví, pojí, potykají, zachlastají, někteří dokonce zapíchají, ale pro dobro železnice se neudělá vůbec NIC.
Dotaz – zaznělo s úst ministra a MD, co KONKRÉTNĚ udělali pro podporu železniční nákladní dopravy a kolik zboží díky těmto krokům bylo na koleje převedeno?
A pak by mě zajímalo, proč pořadatelé nepozvali zástupce nějaké velké fabriky typu logistický sklad, Barum, Amazon… a nezeptali se jich, proč nevyužívají železniční nákladní dopravu. Možná by se všem rozsvítilo.
On se vám tam z těch firem určitě někdo bude 2 hodiny crcat, aby tam během 10 minut odpověděl na několik dotazů.
Tyhle věci se řeší zpravidla on-line přes pc a kameru, když to už není možné vykorespondovat mejlem..
https://www.dnoviny.cz/silnicni-doprava/martin-kupka-automobilkam-se-ulevi-boj-o-zachovani-jejich-konkurenceschopnosti-nekonci Proč není MD stejně aktivní i v železničním průmyslu a dopravě? Výroba vlaků, stavba železnic a doprava nákladu přece také zaměstnává lidi a zasloužili by si nějaké úlevy.
Je to hodně smutné, ale bohužel pan Hořínek zakončil konferenci správnou úvahou. Pokud chtějí manažeři železničních nákladních dopravců dále pracovat ve svém oboru, musí přejít na kamiony. Železniční nákladní doprava není po pás ve vodě při povodni, nýbrž až po krk ve vodě v napuštěném přehradním jezeře. O tom, že uhlí se jednou přestane přepravovat, víme každý už více než třicet let. A o tom, že železnice se musí naučit přepravovat i jiné zboží se ví už přes padesát let. Bohužel z dlouhodobých názorů MD ČR, SŽ a bohužel i samotného ŽESNADu je zcela jednoznačně patrné, že nikdo z nich… Číst vice »
Prosím o konkrétní návrhy, výčet možností, co a jak zlepšit namísto negativního sumáře. Obecná formulace – mladá generace – tomu snad nevěříme, jako v jedinou možnost.
Sorry, ale jste moc velký teoretik. Problém železničních nákladních dopravcu není o jak vy říkáte nerovných podmínkách, ale o tom, že železniční nákladní dopravci nejsou schopni nabídnout to, co od nich jejich zákaznici požadují. Toť vše. Apropos..jeden příklad. Jako speditér si se silničními dopravci muzete dohodnout časová okna. Takže Vám do firmy budou kamiony najíždět dle nějakého rozvrhu a dle tohoto rozvrhu muzete zajistit i jejich vykládku. U železnice vám vagony prijedou nahodile, takže se muže stát a stává, že ve čtvrtek a pátek vaší lidí nemají do čeho píchnout, protože vagony nedorazily a v sobotu musíte organizovat mimořádnou směnu,… Číst vice »
Řešení krize nákladní dopravy je zcela jednoduché. Dejte firmám, kterým se aktuálně daří (zbrojaři, výrobci MHD a vlaků, domácí spotřebiče a potravináři) pobídky, aby objednávali dopravu po železnici. Pobídky, dotace na vlečky, zákaznický servis jako naložení a upevnění zásilek na vagonech, lastmile transport atp. Problém je totiž, že firmy často automaticky objednávají autodopravu, aniž by přemýšleli zda to nejde převézt vlakem. Pokud ovšem firma co dělá součástky do vagonů (nárazníky, spřáhla) expeduje veškerou výrobu kamiony“ Protože ne všichni výrobci vagonů sídlí u železnice“ (skutečná odpověď firmy), firma co vyrábí ocelové konstrukce, ruší vlečku, protože jim tam 5 let nepřijel vlak… Číst vice »
Možná by stačil jednoduchý seznam toho, čím vším pomohlo MD, SŽ, DÚ, ERA atd. nákladním dopravcům na železnici dejme tomu za posledních 5 let. Počítám, že zůstane prázdný blok. A vedle toho seznam toho, čím vším jim přitížilo jak byrokracií, nákladovostí, neprůjezdností, nefunkčností a nezájmem. Ten druhý by možná vydal na malou brožuru s několika kapitolami. Furt se všude mluví o krizi hospodářství, ale tohle je dle mě s tím buď srovnatelné či i horší.
Stát by měl jednak nastavit podmínky pro to, aby se našel optimální prusecik mezi ekonomikou silniční a železniční nákladní dopravy a jejich zátěži na životní prostředí, zábor půdy apod. Na základě takového optima musí být ale také vybudovana optimální železniční cesta, které z hlediska rychlosti a vcasnosti umožní nákladní železniční dopravě konkurovat nákladní silniční dopravě, tzn aby železniční nákladní doprava nemusela na své trase často čekat než se uvolní trať po dopravě osob. Čili úkolem státu je jednak ekonomicky, tzn poplatky zatížit, popř. ulevit jednotlivé mody dopravy, tak aby došlo k optimální rovnováze mezi jednotlivými způsoby nákladní dopravy. Ale musí… Číst vice »
Letos na mně z toho setkání čiší především úzkost a beznaděj.
Na jedné straně od železničních dopravců nářky, na straně druhé od zástupců státu povrchní neutralizované výroky a pro jistotu žádné konkrétní sliby (budou volby a kdo ví, co bude potom).
Svět se rychle změnil, navíc ve více rovinách najednou.
Sleduji to už pátý rok, a přiznám se, že jsem asi o nic nepřišel, když jsem to nesledoval živě. Chlapi si popláčou, dají si dva chlebíčky a minerálku, ministr řekne kvákne něco o ETCS a DAC, o laboratoří evropy, a hurá zpět do svých kanclíků spoléhat na neviditelnou ruku trhu, že se to nějak vyvine. Přestože je Žesnad určitě dobrá myšlenka, bohužel vidíme, že navzdory jejich snahám (oproti lobby ČESMADu) to stejně jde s železnicí do kytek, takže otázka jestli něco nedělají špatně. Chybí mi nějaká vize, návrhy řešení, které by se hodnotily, brainstorming jako v podniku. Protože reálně se… Číst vice »
Já jen doufám, že na tuto akci všichni přijeli vlakem a občerstvení taky přivezli po kolejích. Aby to bylo stylové… A běda jestli ne.
Jojo, do Špindlu… 🤦
Já tam byl letos vlakem už pětkrát. Doporučuju vyzkoušet tamní nádražku! Držková, jako svět neviděl. 😁
Konferenci, kde se řeší úpadek železniční nákladní dopravy, pořádají a účastní se ti, kteří pád železniční nákladní dopravy způsobili. A to pouze z jednoho důvodu, aby sami sebe zabavili odpovědnosti a odvedli pozornost jinam. Jak typické pro Česko.
Přesně jste to odhadl. Kupka nezvýší mýtné, protože zničené silnice přece občané zaplatí. Ale železnici podporovat nebude, protože jsme kapitalistická ekonomika. To není ministr dopravy, ale lobbista Česmadu. Doufám, že už tam po volbách nebude. Takže výsledek konference zní jasně. Železnice je v loji, díky kamionovému socialismu, Svoboda + Kupka si zakolovrátkovali o ETCS, a dál pokračujeme v nastaveném kurzu konce průmyslu a železnice. Výsledek nula, přetížené koleje se řešit nebudou, žádné úlevy nečekejte.
Naprosto s vámi souhlasím. Jenže ještě to ma jeden point – za Havlíčka z Agrofertu to bylo ještě horší.
Bohužel. Z bláta do louže.
Vážně máte pocit, že české veřejné rozpočty nepodporují železnici?
Jasně dáte 100mega na všechny vlečky v republice a pak za 150mega postavíte odpočívadlo pro kamiony, za 500míčů obchvat za 220 miliard zrekonstrujete D1. Ale ano, máte pravdu několik drobných halířků občas do kolejí jde. Alibisti se mají na co vymluvit a železnice krachuje dál.
Vy jste naprosto odtržený od reality současného světa.
A jen tak mimochodem,cargo – myšleno všeobecně – je v loji, protože máme svobodu podnikání, kombinované s rádoby zeleným progresivismem,a ne centrálně řízené hospodářství. To už tady bylo,a neosvědčilo se to. Chcete si střihnout nový Vítězný Únor?
Však je to zase jenom Halásek obcházející ban pod novou přezdívkou.
Koukněte dole na konci na „Emane“.
Že by Axel/ Olcit?
Ano 🙂 I soudě podle příspěvků pod stejným nickem z posledních několika dní.
Akorát si staří páprdové udělají žranici a chlastačku ve Špindlu a hovno vyřeší….jako vždy 🤔
Kluci jedou perly. To je jak novinový věstník odborářů. Soutěž o negativnější, populističtější sdělení. Možná by to chtělo konkrétní vize, požadavky.
„…uzavírá konferenci slovy, že začne přemýšlet o tom, že začne nakupovat kamiony a prodávat lokomotivy.“
„Jsme v povodni a vodu máme po pás“.
Něco konstruktivního, konkrétního k řešení?
Na koridorech jim chybí kapacita, pořád se nedokážou dohodnout se SZ na elektrifikaci a tak maji unikátní drahý vicesystemovy lokomotivy a přepřahají … do automobilek pořád nemaji vlečky s dráty…
Za ten skanzen si můžou ti bafuňáři sami. Nikdy žádnou vizi neměli a teď před důchodem se to asi nezmění.
Protože to je banda neumětelů, co dovedou hodiny mluvit a po hodině se dozvíte, že ty jejich kecy neobsahují žádné podstatné informace. Nikdo nemá žádnou vizi, tah na branku – a toto nám vládne.
„17:06 ETCS ulehčuje strojvedoucím práci, říká Kupka.“
Zajímalo by mě, zda to takto opravdu řekl?
Práce s ETCS je totiž v reálu nesrovnatelně složitější než se staršími zabezpečovači a případné závady jsou podstatně komplikovanější. Číst zpětně chybové protokoly překvapí pokaždé něčím novým.
Potlačování v kombinaci s těžkými vlaky je samostatná sportovní disciplína.
Funkční ETCS je jinak super, až na nepřetržité otravné mačkání.
Potřebu mladých lidí na železnici obecně beru, ale proč se to řeší na konferenci nákladních dopravců ? Na jednu stranu potřebujeme více mladých lidí a na druhou stranu tam padne číslo poklesu železniční nákladní dopravy do roku 2030 o 70% . Což jde proti sobě. Zjednodušeně řečeno, pokles výkonů o 70% znamená pokles personální potřeby minimálně o 70%, tudíž bude třeba ještě x % lidí propustit a žádné nenabírat. Souhlasím s tím, že díky politice EU a díky odklonu od fosilních paliv jsou železniční firmy ve špatné situaci. Nicméně, když si vezmu pouze naší zemi, tak jsme svědky toho, že… Číst vice »
Je to tak. Co kdyby na dálnicích byly kvóty, že na sto osobáků může jet jeden kamion. Navíc by bylo dobré počítat objemy na železnici na ložené vozy. Protože kontejner plyšáků pro Metrans není to stejné co vagon rudy. A pak kvičí kolik málo tun převezli. Ale jinak, SŽ a spol jsou banda arogantních neumětelů, kteří absolutně nechápou základní smysl železnice a to je rychlá a levná přeprava.
Pane Sládek dotaz. Kolik účastníků přijelo na konferenci vlakem?
Až přestanou šotouši používat auta https://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/sranda012.jpg
Všichni jeli do Vrchlabí zvlaštním vlakem a do Špindlu je poslední míly dovezl autobus.
A na to nádraží kde nastupovali se dostali předpokládám pěšky anebo lokálkou…
To měli jet v dobytčáku, nebo na stojáka v uhláku, aby reprezentovali tu nákladní dopravu, nebo jak?
Jste v povodni, proti které jste nikdy nic neudělali. MD si kreslí čáry VRT tratí na mapě, SŽ opravuje nádražní budovy, ROPID a IDSK si ze železnice dělají metro.
Zastanu se jich: Nebýt ŽESNADu, tak 740 m dlouhé předjízdné koleje nejsou snad ani v projektech. Libeňský přesmysk je pak případ sám o sobě.
ŽESNAD udělal dost. Bohužel jde proti proudu, kdy SŽ a ministerstvo odmítá udělat železnici použitelnou pro byznys.
Je mi z toho velmi smutno, ale na druhou stranu se musím sarkasticky smát. Pánové ze Špindlu sice horlivě jednají a vymýšlejí jak železnici zatraktivnit, ale při tom zásadně odmítají jakékoli změny svého myšlení, které už je desítky let stejné a vede jen tam kam vede. A když jim člověk toto řekne a změny navrhne, je za blbce a to nejenóm u nich, ale i tady na diskuzi, protože problém železnice je všeobecně v zamrzlosti nádražáků v hluboké minulosti a odmítání změny myšlení. Železnice si ze značné části může za současný stav sama, tedy respektive železnice doplácí na zkostnatělost všech… Číst vice »
Hele, Petře, každý rok Tě zvu a nepřijedeš. Přitom Tvůj obchodní partner je naším významným sponzorem. Zkus to proto přijet už příště a klidně tohle můžeš v diskusi prednést. A kdybys tady byl, tak bys věděl, že o tom diskutujeme i mimo konferenci.
Pana Herbrika chápu, proč by tam jezdil? Co se změní na z úrovně konference, když pak v Bruselu se nic nezmění, i když je příležitost, a naopak se vymyslí další křídový nesmysl?
Třeba proto, že tady máme zástupce ERFA, europoslance nebo že třeba máme vlastního lobbistu v Bruselu a nebo na příští rok se snažíme dostat sem opravdu klíčové lidi z EK?
Posílal jsem vám, co mi odepsal zodpovědný komisariát přes ZEK v Praze. Pokud tam někdo takový působí, tak bohužel pro všechny jako kdyby tam nebyl, protože změny v koncepcích nula. Ostatně ani u nás na SFDI nesedí v Radě ani jedna osoba, která by chápala pojem „stabilita GVD“, jinak by už vyšlo dávno všechno na 010, co nevychází léta. 🙂
Pane Sládku, nezlobte se na mě, před covidem jsem byl na vašich konferencích a setkáních několikrát. Uběhlo několik let a nic se nezměnilo. Politici nemají zájem, SŽ jako infra je ještě ve větším bordelu než bylo a honí maximálně body na sociálních sítích a neustále omílá VRT. ČDC je v totálním rozkladu a levá ruka neví co dělá práva. Soukromí dopravci pláčou pořád víc a víc. Němci absolutně nechtějí nic řešit, Elbtal jako jediný fungující přechod, nefunguje, protože 20 let výluky. Nákladní vlaky jezdí jak kamiony v kolonách a čekají kdy bude volno a nebo kdo si je na Děčíně… Číst vice »
Bohužel musím souhlasit. Posledních 5 let co jsem v průmyslu, jsou to pořád kecy o podpoře nákladní železnice a nic se neděje. Naopak to jde pořád od 10-5. Konference, brífinky, ale že by se masívně začaly budovat tratě, překladiště silnice-železnice, depa s vlečkami tak to ne. Obávám se, že za dalších 5ĺet bude zase konference, jejíž výsledkem bude to, že nákladní železnice klesla na 5% a vody v povodni máme po krk. Když si čtu historické články jak Perner za dva roky postavil železnici mezi Olomoucí a Prahou a SŽ za tu dobu vyplivne tři studie, tak je mi z… Číst vice »
Ano Oldo máš pravdu, že mě tam zveš a já bych tam docela i rád přijel, jenže já jsem natolik zaměstnán záchranou vleček a nákladišť, že nemám vůbec žádný osobní život a tak na podobné konference jako je Špindl se prostě nedostanu. Ty klacky, co mi v tomto snažení SŽ hází pod nohy, sotva přeskákávám a jsem rád, že mám alespoň dílčí úspěchy v tom, že se mi daří přesvědčovat vlastníky vleček, aby je nerušili, respektive nereflektovali na SŽ, které je svým konáním k rušení vleček vybízí. Raději jezdím na konference, kde se potkávám s potenciálními zákazníky a vlečkaři.
Podle toho jak k tomu přistupuje MD a SŽ tak by vaše účast stejně ničemu neprospěla a byla by to možná pro vás i ztráta času. Oni mají bohužel svůj svět a nějaký průmysl a funkční dopravní systémy je nezajímají. Pány ze Žesnadu nekritizuji a pan Hořínek to řekl na závěr správně. MD vám vzkazuje, že pokud chcete podnikat v dopravě, tak máte využívat kamiony, které jsou ty jediné správné. ETCS, DAC, nízké mýtné, chiméra.
Ono pro vztah k lidem v osobní dopravě je totéž. Třeba tichý oddíl 1. třídy neexistuje…
V Leosovi existuje.
Takže systémově neexistuje…
A ta nekonečná kritika bílé knihy je také jen proto, že nikdo nemá ani nejmenší zájem na tom, aby se cokoli z té knihy snažilo prosadit a prosazují se jen rozhodnutí, které jdou opačným směrem. Stav nákladní železniční infrastruktury v západní evropě je jednoznačným důkazem mého tvrzení. A u nás jdeme stejným směrem. Když chce člověk prosadit nějakou revitalizaci jakékoli nákladní infrastruktúry, nastane turnaj v házení klacků pod nohy ze strany SŽ, MD a bohužel ŽESNAD a spol tomu jen nečinně přihlížejí, ale když se podaří prosadit jakékoli rušení, nastane podobný turnaj, ale v rychlosti zrušení (Loketská).
Psal jsem ohledně toho (Bílá kniha a že je to všechno jen alibismus) osobně i do Bruselu. No, co jsem dostal zpátky jako… reakci, neboť odpovědí to nelze nazvat, po pomalu 2 měsících, z toho zvrací i pytlík na zvracení… 🙁
A jak zařídíte, aby byl tento, dnes skomírající, model pro zákazníky atraktivní tak moc, že se k němu vrátí?
No, musí se nutně začít tím, co vyžaduje i ten „jednodušší“ model, tedy zajistit dostatečnou kapacitu dráhy a stabilitu GVD, aby doba přepravy nebyla někdy spíš věcí připomínající stochastický proces, v lepším případě jen jako náhodnou procházku. Zároveň jinde ve světě je podíl železnice na nákladní dopravě citelně vyšší, tak hledejme další důvody i zde.
Já nijak, protože na to jsem příliš malý pán. Tohle mohou udělat jen politici, kteří stejně jako donutili automobilky vyrábět elektromobily, mají možnost stejným způsobem donutit úředníky postupovat podle bílé knihy. Já mnohem víc spolupracuju s autodopravcema než železničníma a mnoho z nich chtělo jít do železniční dopravy, ale totální chaos v podmínkách a předpisech, které železnici ovládají a neskutečná korupce na SŽ téměř všechny autodopravce od železnice odradila (Hanzalík je světlá vyjímka). Dokud si bude mít právo SŽ dělat na železnici co chce a nikdo jim nebude revidovat předpisy, které zaviňují nespolehlivost železnice a nehodovost (Marjánky, Pardubice, Hustopeče aj.),… Číst vice »
Teď už rozumím Vašemu pohledu na věc, dovolím si také přidat krátkou reakci.
To že SŽ nevytváří pro železniční nákladní dopravce zrovna dobré podmínky je známá věc, v tom s vámi rozhodně souhlasím, ale je to opravdu jen o tom? Já si myslím, že ten tradiční model železniční nákladní dopravy už prostě dneska nemůže moc dobře fungovat. Temhle systém byl poplatný době, ale ta se změnila.
Jsou pořád i oblasti nákladní přepravy, kde má železnice navrch a je v podstatě nenahraditelná, ale tou oblastí nejsou JVZ.
Železnice je bezkonkurenční v přepravě zásilek těžších cca 28 tun, překračující běžné rozměry návěsu z plachtou. Dle mé ekonomické analýzy je přeprava takových strojů i zařízení právě v režimu JVZ už na 15km výhodnější po železnici, pokud je na začátku i na konci kolej (vlečka) a dál to nepovezete. A se vrůstající vzdáleností je úspora financí opravdu závratná. To je dodnes zachovaný systém vleček velkých podniků typu ČKD, Kolbenky, strojírny, automobilky a slévárny. A tento systém je nepřekonaný, předci to měli vymyšlené dobře. Jak máte kolej do haly nebo na dvůr firmy, je to obrovská výhoda.
To je ten zásadní problém: ,,pokud je na obou koncích vlečka.” Ona totiž právě většinou není. A nezlobte se, ale té ekonomické analýze moc nevěřím.
Když něco povezu byť i dvěma kamiony na vzdálenost 15 km, tak to přece nemůže být dražší než po železnici. Kamion naloží, půl hodiny jede, vyloží, hotovo. U železnice nejdřív tak dvacetiminutový posun z vlečky, pak čekání na volnou trať, půl hodiny jízdy a pak zase 20 minut posun na druhou vlečku. A to vše s pěkně žížnivou mašinou a posunovou četou, která potřebuje výrazně vyšší kvalifikaci než kamioňák.
Co jsem se tak bavil se strojvedoucími, tak kromě toho, že se nedá moc spoléhat na pauzy na čůrání a jídlo, tak hodně vadí spolehlivost sítě. Když by chtěli mít nějaký den bez prečasů – protože jako vyzvednout deti, jít někam večer tak ne. Protože zůstanou viset kdo ví kde a nebude vhodný nikdo na vystřídaní … nestihnou vlak zpátky domů.
Cítit na lidi bez rodin či osobního života asi není to pravé.
Teď úplně nerozumím vaší myšlence. Jestli může železnice v něčem konkurovat silnici, tak je to právě v přepravě velkých zásilek na velké vzdálenosti.
JVZ v dnešní době nemají absolutně žádný smysl.
V současném stavu. A proč tomu tak je?
Nesmysl, právě systém JVZ, spěšniny a doprava pro zákazníky a firmy udělala železnici v 19. stol skvělou. Vozilo se všechno, ne jen ucelenky s uhlím na vzdálenost více jak 500km.
Možná vás to překvapí, ale v 19. století neexistovaly auta. Zeleznice vytlačila formany, protože byla rychlejší a efektivnější, no a holt teď vytlačuji kamiony železnici, ze stejného duvodu: jsou rychlejší a flexibilnejsi.
Tak to není. Zvítězí vždy ten systém, který je „v módě“, pro který se buduje infrastruktura a který se dotuje, mediálně a politicky podporuje. Jsou státy, kde má železnice i dnes 40%přeprav. Když si dáte oběd, tak taky neřešíte jestli řízek vytlačil pečené kuře, ale prostě si vyberete co aktuálně preferujete. Neexistuje žádná „neviditelná ruka trhu“ ale každá společnost se rozhodne a prolobuje to co aktuálně preferuje.
To co píšete je v podstatě popření základních poznatků ekonomie.
Součástí každého ekonomického případu jsou náklady a zisky. Jeden systém může být ekonomičtější, protože někdo jiný hradí ostatní výdaje. Pak může být ekonomický systém, do kterého nalijete tolik peněz, aby fungoval a vydělával víc peněz, než bylo investováno. A nejekonomičtější řešení je nedělat nic a jen sbírat pečené holuby co lítají do úst, případně si zajít do pralesa něco ulovit. A stejně tak může být ekonomičtější řízek, a stejně tak kuře. Ale opravdu je ekonomika to jediné kritérium ve vašem ctěném životě?
V úterý jsem měl v rámci poznání profese na lokomotivě studenta ze železniční školy z České Třebové. Milý, mladý kluk. Líbilo se mi, že byl (pŕekvapivě s ohledem k věku 17 let ) v obraze. V rámci praxe prý jsou ještě v dílnách, kde to prý není věru velká zábava. Na škole je prý jen asi 9 holek dohromady, u nich ve bohužel třídě ani jedna. Dělá si řidičák, auto v autoškole je Kia Stonic. Je z Českých Libchav, prý už u nich na škole vyjadřuje zájem o ně samotné dopravce Radim, ČD jim nabízí možnost udělat si licenci. Režínku… Číst vice »
Ja jsem spokojen, v 18 jsem si dělal DPČ na stavědle a jsem tam uz 2 roky, rok na HPP, neměnil bych, lidi se najdou vždy, ale ten úbytek přeprav nákladních vlaků je opravdu špatný ..
Jsem otec kluka, který také letos vybíral střední školu. Od mala je milovník železnice ať už fotograf nebo modelář. Volba byla jasná, Česká Třebová. Sám vím, že pokud má člověk nadšení pro železnici tak v budoucnu bude chodit do práce s radostí a kariéra na železnici nebude práce ale součást celoživotního koníčku. Na takových lidech by měli dopravci a provozovatelé drah stavět své HR strategie.
Kravaťáci před důchodem diskutují o přáních mladých lidí místo aby se jich zeptali. To bude ještě sranda, jestli to teda nebude spíš k pláči.
Zajímavé je, jak jsou zmíněni mladí, kteří jsou v oboru, protože je už od malička zajímají vlaky. Já jsem se motal u kolejí už před dvaceti lety kdy jsem byl na střední, ale od několika strojvůdců jsem byl varován, abych se na železnici nedával, že to není tak hezký job, jak si řadový šotouš představuje. U dopravy jsem zůstal, ale spíš v pozadí jako technik jednoho z dodavatelů infrastruktury.
Práce na draze je krásný job:). Škoda, že jste se nechal odradit. Dneska jste se mohl prohánět vectronem …..a to je luxus.
Nebo rozhrkanou kraksnou 130 u čdcarga…
Zajímavé by bylo zjistit poměr lidí, pracujících na dráze všeobecně (strojvedoucí, vypravčí, průvodčí atd.), kdo z nich má dráhu jako koníčka a kdo se nalákal na podmínky, zrovna neměl práci atd.
Co je u vás před důchodem? třeba když je někomu 50 a musí ještě 15 let čekat? ( pokud nemá naspořeno na předdůchod )
Kdybyste tady byl, viděl byste studenty natočená videa přesně o tomto. Bude televizní záznam z naší konference, tam to uvidíte a možná odvoláte ty „kravaťáky“ 🙂
Pritom by asi stacilo se zeptat, kolik z tech lidi tam prijelo vlakem a proc teda dali prednost autu.
Měli přijet nákladním vlakem myslíte, když je to konference o nákladní dopravě?
To všichni vědí, že cestovat vlakem někam ke Špindlu je nesmysl, na to se nemusí nikdo ptát. A samozřejmě, je to konference o nákladní dopravě.
za mě je i absurdní proč je konference o nákladní dopravě ve Špindlu??
Správně, měla by být ideálně v překladišti Metransu, který jako jeden z mála prosperuje.
Aby se nás každý rok přesně na tohle někdo mohl zeptat 🙂
Dobře je to jen názor z venku… ale čtu v článku jak chcete motivovat mladé lidi. Ale konference je ve Špidlu, kde to PŮSOBÍ jak schůzka „bafuňářů“ s cílem udělat si hezký výlet. Jsem rád že PR máte zvládnuté.
Úkolem této akce není působit na mladé lidi hledající budoucí kariéru. Ideálním výstupem by bylo, kdyby si tam manažeři vyměnili zkušenosti a případně se dohodli, co konkrétně budou v tomto směru dělat.
Budou dělat studie, prezentace, videa a další bezobsažné plky. Výsledkem je bolavá hlava po přehnaném požití nebo pocit z hezkého výletu autem do přírody. Nic víc, jako obvykle. Účastním se podobných konferencí a tam je to stejné.
Ale hezký výlet to nepochybně byl. Všichni si tam v lůně krkonošské přírody kolektivně zavzdychali nad zlou dobou, občerstvili se, vzájemně se pochválili a poplácali po zádech a nakonec vyrazili benzínovými automobily zpátky do svých domovů s předsevzetím, že teď už těm mladým budou fakt, ale teď už opravdu fakt naslouchat. Tyhle konference jsou jedna velká komedie.
Mají tam vyzkoušený osvědčený hotel?
Je to úplně jedno, diskuze o nákladní dopravě není podmíněná tím, že pod okny bude ranžír.
14:01 Musíme ukázat, že železnice není jen kolomaz a špína, říká Philipp.
… ale i chlast a chlebicky 🙂
Když by se jim nelíbilo v Třebové, tak třeba v Pardubicích by něco na konferenci asi taky našli…
Jeli do Vrchlabí autovlakem. Zde si nechali jiným nákladním vlakem přivézt rampu a do Špindlu pokračovali auty.
Svého času kolovala vtipná historka jednoho státního úředníka, který se tam vydal hromadnou dopravou, po celém dní cestování tam přijel, zchvácený pronesl nějaký projev, a už zase běžel zpět na autobus aby stihl poslední vlak domů 🙂
To ale není moc vtipné. Mimo jiné proto, že to krásně ukazuje i nedostatky samotné infrastruktury. Stavíme dálnice, abychom dostali právě tyto přepravy na koleje…
Jako přepravy ministerských úředníků do Špindlerova Mlýna?
Já bych naopak zakázal použít k cestě do Špindlu na tuto konferenci jinou než železniční dopravu kromě last-mile. Aby mluvili z praxe a ne četli bláboly z křídových papírů.
????
Kolejová doprava osob v ČR má smysl v těch několika městech, kde už nyní je provozována.
Plus na obou dálkových linkách Berlín-Praha-Vídeň a Ostravsko-Praha-Mnichov.
Ostatně modal split pasažérské dopravy v ČRuž dneska tomu témšř odpovídá. Směšných cca 5 až 7% přes obrovské dotace, které zejm. skrze SŽ doputují mj. do chřtánů nádražních monopolů.
A to pomůže nákladní dopravě jak?