Brno – Znojmo za 25 minut. Nová studie řeší, jak zrychlit spojení mezi největšími jihomoravskými městy

Železniční stanice Znojmo. Autor: Vojtěch Dočkal – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=42953091Železniční stanice Znojmo. Autor: Vojtěch Dočkal – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=42953091

Náklady na rychlejší spojení dosahují 25 miliard korun.

Jízdní doba vlaků mezi Brnem a Znojmem se má v budoucnu zkrátit ze stávajících dvou hodin na 25 minut. Nové rychlé spojení má vzniknout díky chystané vysokorychlostní trati mezi Brnem a Břeclaví, nové železniční spojky a modernizací trati z Břeclavi do Znojma.

Jde o výsledek studie proveditelnosti, která řešila zlepšení železničního spojení mezi dvěma největšími městy Jihomoravského kraje. Dnes je železniční spojení prakticky nepoužitelné, doprava po silnici je výrazně rychlejší. Kompletní studie je ke stažení zde.

Studii proveditelnosti zpracovala společnost AFRY CZ, Správa železnic (SŽ) ji v závěru dubna již představila starostům dotčených měst a obcí. Doporučila dvě varianty. První vychází podle studie ekonomicky i bez započítání nákladní dopravy, je označená jako 5. Počítá s využitím budoucí vysokorychlostní trati Brno – Šakvice. V Unkovicích vznikne odbočka do nové trati Unkovice – Nový Dvůr, která propojuje VRT Brno – Šakvice s tratí Břeclav – Znojmo západně od Hrušovan nad Jevišovkou.

Studie počítá s půlhodinovým intervalem pro expresní vlaky s jízdní dobou 25 minut a rychlíky Brno – Hrušovany nad Jevišovkou – Mikulov na Moravě s jízdní dobou 34 minut. Rekonstruovaná trať Břeclav – Znojmo je zdvoukolejněna v úsecích Novosedly – odbočka Travní Dvůr a odbočka Dyje – výhybna Suchohrdly. Novostavba trati odbočka Unkovice – odbočka Nový Dvůr je v úseku odbočka Unkovice – odbočka Emin zámek dvoukolejná.

Varianta 3 pro vedení trasy Brno - Znojmo. Foto: AFRY CZVarianta 5 pro vedení trasy Brno - Znojmo. Foto: AFRY CZ

Druhá varianta s novostavbou Ivančice – Oslavany

Druhá navrhovaná varianta řeší jinou trasu. Zahrnuje rekonstrukci a elektrizaci trati Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov – Střelice (mimo), Moravské Bránice – Ivančice a Břeclav (mimo) – Znojmo a novostavbu trati Ivančice – Oslavany centrum a odbočky Nový Dvůr – odbočka Emin zámek, která propojuje tratě Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov – Střelice a Břeclav – Znojmo v oblasti západně od Hrušovan nad Jevišovkou-Šanova pro přímé jízdy Brno – Znojmo. Doba jízdy je 59 minut. Ekonomicky lépe vychází varianta po vysokorychlostní trati, především díky výrazně kratší jízdní době.

Zpracovatel studie proveditelnosti doporučuje k dalšímu sledování jednoznačně variantu 5,“ uvádí AFRY ve studii. Variant v hodnocení bylo více, kromě verze 3 a 5 ale byly všechny postupně vyřazeny. Výjimkou je ještě varianta 1a, která má rovněž kladné ekonomické hodnocení a řeší samostatnou oblast provozu příměstské regionální linky S41 Brno – Moravský Krumlov / Ivančice. Týká se rekonstrukce a elektrizace trati Moravský Krumlov – Střelice (mimo) a Moravské Bránice – Ivančice. Tu zpracovatel studie doporučuje k realizaci.

Náklady na variantu 5 odhaduje AFRY na 25 miliard, na variantu 3 na 21 miliard korun. Termíny dokumentace neřeší, je ale jasné, že i v případě schválení centrální komisí půjde o akci s realizací v horizontu desítek let. Dosud není toto spojení ani v seznamu plánovaných investic.

Tagy AFRY CZ Jihomoravský kraj Správa železnic Trať 246 Břeclav - Znojmo trať Brno - Znojmo
263 komentářů