Omezte jízdy autem, choďte pěšky a jezděte na kole, vyzval občany starosta Liverpoolu
Cyklista v Liverpoolu. Foto: Mersey Travel
Nejlepším vozidlem na krátké vzdálenosti jste vy sami, vzkázal lidem starosta.
Nejlepším vozidlem na krátké vzdálenosti jste vy sami, vzkázal lidem starosta.
Chválím pana starostu, že jde sám příkladem. Něco takového se jen tak nevidí. Většinou se káže voda a v klidu se pak pije víno.
Jde spíš o to, aby lidé neměli potřebu mobility. Ona kongesce jde udělat i na kole nebo chodníku.
Jen pro připomenutí, dřív měl obvodní lékař, bryčku, nebo auto a objížděl nemocné, klidně dvacet, třicet denně. Dnes těch dvacet nebo třicet pacientů, musí z domova za lékařem a to většinou autem. Takže je to 1:30 aut na silnici.
Jo, zácpa jde udělat i na cyklostezce nebo na chodníku. Ostatně už i v Praze cyklostezky praskající ve špičce ve švech máme. Ale je to furt o dost vzácnější vzhledem k tomu, že stejným prostorem, jakým dokážete procpat X lidí v autech za hodinu, může X lidí na kole projet nebo X chodců projít během pár minut…
Ale samozřejmě, vytvářet podmínky pro to, aby lidi nemuseli pro každou prkotinu přes půl města, ale aspoň základ bez problémů obstarali v blízkosti bydliště, to nemůže ničemu uškodit.
Omezení mobility nejvíc přispívá homeoffice, resp. prostředky vzdál. komunikace typu teams. Pak si ovšem dopravci stěžují na pokles tržeb a žádají pomoc (ještě více dotací) od státu. Takže s omezením potřeby mobility má jít ruku v ruce adekvátní omezení objednávky veřejných spojů, bez toho je provoz veřejné dopravy neudržitelný. Snad se tedy podaří aspoň zavřít nevyužívané lokálky.
obávám se, že to chápete špatně.
Jo home office (doufejme, že část jich zůstane i po pandemii, třeba ve formě práce část dní v kanceláři, část z domova pro ty, u koho je to možné) určitě taky s omezením mobility pomůže. Omezení velmi málo používaných spojů je jedna věc, rozhodně k zamyšlení pro ty, kdo je objednávají. Určitě jsou místa, kde opravdu jezdí nějaká forma VHD zbytečně a adekvátní obslužnosti veřejnou dopravou by se dalo docílit i levněji. Třeba i zlepšením možností pro kombinování individuální dopravy na „poslední míli“ a veřejné na drtivou většinu trasy. Jinde by to naopak chtělo objednávku veřejné dopravy (někdy i značně)… Číst vice »
On je problém, že sice všichni mluví o omezení aut, alkoholu a kouření. No ale nikdo neřekne, co by se místo aut vyrábělo a co by se zdanilo, aby to nahradilo spotřební daně.
Praha je potřeba zahustit, oproti jiným velkoměstům, má řídké osídlení.
Není třeba Prahu zahušťovat. Buďme rádi, že tady máme tolik zeleně.
Což ale způsobuje nutnost vyšší mobility. Je to zajímavé ale pokud to vezmete ad absurdum, tak každý park zvyšuje délku jízdy dopravních prostředků,
https://www.iprpraha.cz/uploads/assets/dokumenty/obecne/znate_prahu_e.pdf
Zeleň jo, ale máme tu furt i spoustu proluk a brownfieldů a zahuštění výstavbou na nich by rozhodně prospělo. Parky naopak nechat nebo místy i přidávat.
To určitě ne. Zaplať přírodo za to, kolik je v Praze parků a další zeleně. Spíš si myslím, že by naopak pomohlo, kdyby lidé z regionů už hromadně nezůstávali po studiu v Praze, což by pomohlo i v celé řadě dalších aspektů.
toto není dobrý příklad…už vidím tu brycku s ekg a kartotekou pacientů a počítačem a tiskárnou.
omezení mobility může nastat při lokalizaci zaměstnání a obchodu, možná i škol. jinak neeee
EKG nevím, ale komplet kartotéka v příruční verzi dneska může vážit kilo nebo dvě, záleží jak chce pan doktor velkej displej a jestli trvá na externí myši, nebo mu stačí touchpad.
EKG váží kilo. Je napojeno kartou do notebooku.
https://www.szo.cz/cs/lekarske-pristroje/?kardiograf-biocare-ekgbio15
Tady už to nabízejí http://www.homedic.cz/
Až budou mimo Prahu srovnatelné výdělky, tak nastane ta lokalizace zaměstnání.
Nejde jen o ty výdělky. Práce, kterou dělám, jinde než v Praze není.
Tak by se mělo zdanit, že je závislá na lokalitě a tím způsobuje zvýšení mobility.
Jak je vidět většina souhlasí s tím, že to za tyto profese, nesme náklady na jejich mobilitu i nadále všichni.
Rádio Jerevan zase říká, že v Záhřebu rozdávají kola zadarmo.
Ovšem někteří tvrdí opak, kola se podle nich nerozdávají, nýbrž kradou.
Pobavilo. Btw, Václav Pravda, ředitel FFka? Nebo jen shoda jmen? 🙂
Správný přístup, alespoň zbyde více nafty pro nás.
Vystěhujte se z bytů a domů a vraťte se do jeskyní.
budete první? pokud se do těch jeskyní nechceme stěhovat všichni, tak doporučuji si přestat vozit vždy a za všech okolností prdel gumokolem, jen proto že:
– ušetříte 5 minut na cestu
– gumokol údajně vyjde levněji než MHD
– nebudete se mačkat se smrdicima sockama u mastné tyce
– jedu tedy jsem (svobodný)
– neudělám ani krok pesky
apod
Fanatismus je šílená věc a je jedno zda je zelený nebo automobilový.
Zbytečný fanatismus. Pokud chcete lidi o něčem přesvědčit, musíte jim nabídnout lepší alternativu a ne jim nadávat nebo se snažit je převychovat.
Mně se líbí ty ilustrační záběry k článkům na téma cyklodoprava. Vždy ideální počasí, všude spousta prostoru, naprosto rovný povrch, cyklista s minibatůžkem nebo zcela bez zavazadel. Realita je ale pak diametrálně odlišná a třeba v Praze nelze očekávat významné rozšíření cyklodopravy, mimo účely rekreace. V takových městech je jediným řešením pro zlepšení ovzduší přechod na elektromobilitu.
A co teprve ty reklamy na auta – čisté a prázdné silnice, žádné kolony, žádní agresivní piráti, všude se dá zaparkovat… 😀
Přesně tak, přičemž zrovna v Británii takové počasí není zdaleka samozřejmostí.
Tak elektromobilita jsou i elektrokola, ne?
A poučovat někoho z UK o tom, že občas nesvítí slunce asi není třeba. 🙂
Pokud budou lidi při sebemenší šanci deště tahat dva tuny deštníku s sebou, tak to nezachrání ani elektroauta – jako dnes ráno. https://twitter.com/DPMBaktualne/status/1397078835154374656
Nejprodávanější EV v Číně má sotva třetinovou hmotnost https://en.wikipedia.org/wiki/Wuling_Hongguang_Mini_EV
Tak já ty dvě tuny odvolám, až budou jako deštník místo Kodiaqů používat tohle.
Hlavně je to falešné dilema, protože kromě aut a kol existuje možnost i využití MHD.
A kolony = problém v neexistujícím/nedostatečném komunikačním systému + mj. v tom, že zjevně nedostatečné % lidí jezdí jinak než autem.
Kdyby to Praha myslela s VHD opravdu vážně, tak by tu už dávno musely stát tak nejméně 2 další linky metra a/nebo S-Bahn. Pokud ta podpora využití MHD má spočívat v tom, že se jen narve víc lidí do stávajícího metra, nebo ještě hůře pomalých tram a autobusů tak to asi řada lidí za lákavou alternativu nebude považovat.
presne tak, neschopnost jít se skladacim deštníkem pěšky a radši vytáhnout gumokol a stát v koloně, toť ukázka degenerace civilizace
No kola (a pěší chůze) aspoň ten prostor ve městech skutečně šetřej. Takže i když ten prostor na těch záběrech není dnes reálnej všude, aspoň je to propagace něčeho, co ten prostor skutečně uvolnit pomáhá (a jo, jsou to samozřejmě vybraný fotogenický místa, ale místa v daným městě skutečně existující) Daleko horší jsou v tomhle reklamy na auta s volnými, snadno průjezdnými ulicemi, kvůli jejichž natáčení se musí ty ulice vyklidit a zavřít. Navíc to rozhodně není vždycky, spousta ilustračních záběrů k článkům o cyklodopravě jsou naopak z míst, kde má infrastruktura pro kola k ideálu daleko a je to… Číst vice »
Elektromobilita je skutečně plnohodnotná náhrada dosavadních aut a reálná cesta ke zlepšení ovzduší. Výkřiky typu „choďte pěšky nebo jezděte na kole místo autem“ zapůsobí na mnohé spíše jako drzost a může mít spíš opačný efekt, než aby se podle toho kdokoli začal řídit.
Jakože místo řízení… budou řídit? 😛
Ne, jen podobné výkřiky pana starosty zůstanou bez odezvy a možná naštvaností občanů, kteří ho zvolili. Protože výzvu „jeďte na kole místo autem“, se snad nedá pochopit jinak než jako výsměch občanům. Něco podobného, když Bokštefl drze vyzýval „jeďte do Polska, když chcele levnější mobilní služby“.
To záleží na tom, jestli zůstane u proklamací, nebo jestli pro to město něco udělá, přidá těmto druhům dopravy prostor a bude pracovat na zlepšení infrastruktury a vůbec podmínek pro ně.
Starostové, kteří v tomto nezůstávají u proklamací, ale opravdu něco pro zlepšení podmínek pro kola a pěší ve svých městech dělaj, maj často v dalších volbách ještě silnější podporu než v těch předchozích.
Však to o těch elektromobilech píšu, lokální emise nula (super) (jo, pominul jsem otěr pneumatik a prach z brzd, ohrožení/poškození okolí v případě nehody, beru, že to maj spalovací auta minimálně nastejno). Přínos pro úsporu prostoru (a tedy zmenšování kolon, zrychlování cest, , emisí z výroby, emisí z výroby „paliva“ je u nich ale nulovej nebo dokonce zápornej. A ve městech potřebujeme řešit i tyhle problémy. Proto i kdyby se podařilo přeměnit všechna auta na elektromobily lusknutím prstů, nevyřeší to zdaleka všechny problémy s auty ve městech. Bude třeba i citelně zmenšit jejich počet, jinak se v nich budem dál… Číst vice »
To uz je pak jedno, cim jsou ulice ucpany. Ovsem elektrokolo je vyborny napad 🙂
Kde budete elektrokolo ukladňovat, když potřebujete něco zařídit? Helmu budete nosit celou dobu v ruce jako další zavazadlo? To už je rozumnější použít MHD. Elektrokolo je vyborny napad, ale stále jen pro zábavu a rekreaci.
No budete se možná divit, ale jezdí to i bez helmy. A když si ji někdo vzít chce (jsou samozřejmě situace/cesty, kdy je to rozumný), dá se, pokud člověk parkuje na bezpečném místě, často nechat u kola, třeba v jeho brašně/košíku. Nebo se dá hodit do tašky/batohu/whatever. Je to předmět velikosti většího trsu banánů vážící pár set gramů, to člověk fakt bez problémů unese. Taky už jsem ji v obchodě použil místo nákupního košíku (zrovna na ty banány), ale na to pravda nějak extra praktická není. Jo, bezpečné parkování pro dražší kola ve městech často chybí, ale to je zase… Číst vice »
Helma má takový popruhy, jde to připnout k batohu. Doporučuju.
Elektrokolo nemám, takže zbytek neposoudím, ale doma i v práci mám uzamykatelný prostor. V obchodě beru, že to může být problém – ale snad tomu jde oddělat baterie a těžší zámek s elektromotorem snad nevadí.
Ale možná mě nějaký majitel opraví.
Baterie je na klíč a není potřeba ji oddělávat.
Pamatuju si jeden zazitek z Rakouska. Na chodniku byla kolobezka u stojanu. Normalne tam stala… Jen tak, bez zamku. Nechapal jsem.
Vedle nekdo prijel na motorce, zastavil, polozil na ni helmu a sel pryc. Take jsem nechapal.. Bylo to nekdy tesne po prevratu. Proste se tam nekradlo vsechno, co nebylo privazany.
O samoprodeji na poli (vaha, kasicka, cedule s cenou) uz jsem jednou psal.
Pokud se bere doprava na kole jako nejaky doplnek k autu, je to k nicemu. Musi to byt nahrada, pak bude vsude mista dost.
Je to o ceně a pravděpodobnosti, jsou relativně levná nelákavá elektrokola (takové známý roky nechával zamčené obyč. zámkem ke stojanu na ulici před posilovnou, kam jsme chodili, a nikdy nebyl problém. Nechával v něm myslím i baterku (ta má často zámek integrovaný, takže na její sundání je třeba klíč, někteří výrobci vám dodají zámek na stejnej klíč i na zadní kolo…) a elektrokola, ke kterým aby s vámi jezdil hlídač na druhém kole… Kdyby se město rozhodlo stavět bezpečná, střežená parkovací místa pro dražší kola, jako je staví pro auta, určitě by to pomohlo. Ale úplná podmínka používání elektrokol to… Číst vice »
Stačí partička vandalů a obyčejné nůžky na přestřižení pár kablíků a máte na elektrokole škodu za desítky tisíc. Prostě tudy cesta nevede. Kolo, ať je jakékoliv, nikdy nebude adekvátní náhradou za auto, to je třeba brát jako fakt. A chceme-li ovzduší ve městech změnit, je to podpora elektromobility, tedy zajistit zde dostupnější EV, viz uváděný Mini EV, sloupky pro nabíjení u parkovacích míst atp.
A když si ta partička vandalů vybere vaše auto, máte škodu v desítkách tisíc taky. Navíc poškozené kolo nějak dopravíte do servisu vlastní silou, na hůř poškozené auto budete muset volat odtah. Stačí jim klíč, šutr, cihla, nebo i ty nůžky, nebo jen bota, když ukopnou zrcátko (elektrické, vyhřívané, s kamerou / senzorem mrtvého úhlu, to máme slušnej účet. U Formana jsem kdysi v bývalém bydlišti měnil ukopnutá zrcátka několikrát ročně, naštěstí tam byla ještě za pár stovek a naučil jsem se to dělat sám, bez placení servisu). Když budou jo šikovní, tak to bude o řád víc. Naopak na… Číst vice »
Neco zaridit… zrusim na parkovisti pet mist pro auta a dam tam stojany na kola + nabijecku.
To jistě, jen tak někdo nechá na stojanu parkovišti vystavené ekolo v ceně ojetého auta.
Ano, byť s rozšířením elektrokol už ten argument s kopci trochu padá. Já třeba ze Zižkova na elektrokole už celkem běžně do práce jezdím, což by mě dříve opravdu ani nenapadlo. Na druhou stranu samozřejmě, není to pro každého, počasí atd.
Vyloženě se těším na pohled na desetitisíce rozvášněných rowdies, směřujících za hlasitého cinkání zvonků na Anfield road stadium.
Pamatuju dobu, kdy u nas z „tovarny“ kazdy den ve 14:00 vyjelo asi 2000 cyklistu. V tu dobu meli absolutni prednost pred cimkoli a pokud se objevil nejaky nestastnik v aute, jel sporadane uvnitr naseho hroznu 😉 V protismeru mohl maximalne zastavit a cekat az se to kolem nej prezene 😉 Ta kolona mela nekolik set metru.
Dnes tu dela zlomek lidi a minimalne 3/4 jedou domu tech par km autem i kdyz auto maji zaparkovane 50m od zastavky autobusu, ktery jezdi presne ve chvili, kdy oni nastupuji do sveho auta. A to si v zime jeste musi oskrabat skla…
Zastavuje ten autobus doma 50 m od vchodu?
Zastavuje 20-300m. Podle toho kde kdo bydli. Zastavek je tu vic. Autobus jede na minutu presne. Stejne nekdo radeji rano v mrazu skrabe 🙂 Pres leto to ma na kole max 15 minut cesty. Driv spousta lidi na kole jela, ted jedou 3km autem k vratnici a pak 500m pesky 😉
Kolik lidí bydlících v jednom vysokém paneláku může zaparkovat 50 m od vchodu? 😀
To je správný přístup. Nechápu, proč si lidi v těch smradlavých pekáčích myslí, že město je tady jen pro ně, že mají na parkovací místo nějaké výsadní právo a že se všechno bude přizpůsobovat jim. Kdy si uvědomí, že město má jen omezený prostor? Kdy si uvědomí, že není možné plýtvat prostorem pro parkoviště a silnice? Kdy si uvědomí, že ne všude lze postavit parkovací dům nebo podzemní garáže?
Potíž je ta, že třeba Praha, Brno (ale i další) je nestaví ani tam, kde by měly a mohly být. Prodlouží se metro linky A, na P+R se zapomene? Je to strašně poddimenzované, neřešené (s čestnou výjimkou – Čerňák), zanedbané. Neodpovídající lidnatosti našich největších měst a u Prahy je alarmující číslo dojíždějících ze středočeské oblasti. Srovnejte s možnostmi (a za směšný peníz), které třeba má automobilista-turista či někdo, kdo pravidelně dojíždí třeba do zaměstnání či za kulturou, například v Mnichově (taky jim chybí kus okruhu, byť proti našim největším městům nesrovnatelně kratší kousek). Ke smradlavosti pekáčů: čuchněte k vejfukům aut… Číst vice »
Čichat k nim nemusím, postižený autíčkář nejsem, raději čichám k trolejbusům a tramvajím. 😉
S rozumnou regulací souhlasím. Ale aby každý rodič vozil každého školáka až k lavici, je zhůvěřilost. Zbytné jízdy se eliminovaly loni v půlce března. Sám sis určitě všiml, že odpolední špička pracovního dne vypadala jako nedělní ráno. Kdyby to tak zůstalo, tedy kdyby se odstranily zbytné jízdy, bylo by to fajn. Protože tehdy se ukázalo, kdo tím autem skutečně musí jet.
Ona byla zavřená celá ekonomika, ale „odstranily se zbytné jízdy“. Ach jo.
Agresivní rétorikou lidi z aut nedostaneš, řešením je pouze rozumná nabídka VHD. Ani ten nejlepší systém VHD ale „neřeší“ všechny existující přepravní potřeby, IAD má své místo, svou úlohu, i v hypoteteickém světě s „ideální veřejnou dopravou“.
Nepotřebuju je odnikud dostávat, v těch kolonách hnijí oni, ne já. 🙂 Jestli si to sami nedokážou uvědomit, tak je to jejich problém. Budou v koloně stát zítra, pozítří…
O úloze IAD vůbec nepochybuju a ani ji odstranit nechci. Pořád se bavím o jejím nadužívání.
Tak to proste je, radeji hodinu v kolone nez pul hodiny v autobuse.
Když budou aspoň chápat, že je to jejich volba, jejich problém a nebudou zdržovat ten autobus a ostatní efektivnější druhy dopravy, je to jejich věc.
Jenže ono to takhle většinou není, protože lidi jsou sice blbci, ale takoví zase ne. Ono to je hodinu v koloně, protože tři děti, krámy co někam vezu a odpoledne pak ještě jedu k babičce do Mělníka. Mně se musím říct moc nelíbí ten přístup, že všichni ostatní nejlépe vědí, co je pro koho dobré. Namísto kritiky a pejorativních poznámek o „vození prdelí“ bych uvítal víc práce ohledně zvyšování konkurenschopnosti těch alternativ.
Jasně, IAD své místo má a jsou a vždycky budou cesty, kdy je nutná nebo aspoň jednoznačně nejvýhodnější. Z reality dnešních cest autem po městě typu Prahy je to zlomek. A to loňské jaro opravdu velmi nestandardní bylo, ale co ukázalo hezky je, jak malej pokles IAD by ve skutečnosti stačil pro velký zlepšení situace ve městě. Myslím, že to v Praze bylo max. 20 %, jestli ne ještě míň (kvůli pandemii výrazně klesl počet jízd celkem, ale podíl cest autem naopak narostl, jak se lidi vyhýbali MHD, takže absolutní počet aut v ulicích klesl jen takto) a kolony prakticky… Číst vice »
Obvykle se pro odstranění všech zásadních problémů s kongescí a dalším tlakem na zábor jízdními pruhy a bypassy uvádí cca 30 %.
To by měl podle mne být cíl.
Třicet procent čeho? Pokud by to bylo 30 % IAD na celkovém objemu dopravy, pak už má Praha dávno splněno a nejspíš měla splněno vždy.
Celá ekonomika rozhodně zavřená nebyla. Jen obchod a služby.
O „zbytnosti jízdy“ rozhodneš ty, soudruhu? 😮
Ne, soudruhu. 😉
o zbytnosti jízd rozhodne realita.
a protože jsme národ sebestrednych jajinku, tak tu realitu nám vytvoří někdo jiný.
dobre nám tak.
pokud někdo je schopen ignorovat negativa moderního automobilismu ve městech (a nejen tam), tak je zbytečná jakákoliv diskuze a musí dojít k drsné restrikcí.
EU to již pochopila.
za pár let to taky pochopíte.
kdybyste jezdili těmi pekaci méně, mohli jste jimi jezdit i nadále. takhle si připravte hodně peněz nebo bicykl.
PS: vzhledem k tomu, že se nevyplatí už vyrábět žádné auto jen pro naši republiku, tak stejně se budou vyrábět akorát ekomodely pro EU, takze vyrvavani czexit nepomůže. akorát by se nevyrabely už žádné a půlka dělníků se může jít napast
Parkovací místo je strašně drahá věc, Praha je staví v P+R za víc než půl milionu kč jedno, výběr parkovného nezaplatí ani provoz (20kč denně za místo). Lepší by bylo udělat infrastrukturu takovou, aby těch aut jezdilo co nejméně ina P+R
Ono se to možná vyřeší autonomními sdílenými auty, která nebudou muset být většinu svého provozního času zaparkovaná na něnjakém dostupném místě, ale to je zatím hudba budoucnosti.
Sdílená auta se nerozšíří, za ceny a s omezeními, která jsou teď, vlastnictví auta vyjde výhodněji i pro lidi s minimálním ročním nájezdem km.
No já nevím, platit cca 5000 měsíčně za menší nové auto mi moc výhodné na 5 jízd měsíčně nepřijde. To už je lepší taxík.
Kolik by stálo zapůjčení auta na čtyři víkendy v měsící? Našel jsem např. Fabii za 1.990Kč/víkend s omezením na 200km. Tak to si pochopitelně každý dobře rozmyslí si auto půjčovat nebo raději vlastnit.
Pokud jezdíte 4 víkendy v měsíci, a každý víc jak 200km, tak to patrně nebude služba pro vás, ani „minimální roční nájezd km“.
Pokud si to každý rozmyslí, spočítá a podle toho se rozhodne, tak je to snad dobře, ne? 🙂
Psalo se tady o údané „výhodnosti“ půjčování auta při pěti jízdách v měsíci místo vlastního auta. A na to jsem reagoval, že za zjištěných podmínek to výhodné prostě není.
Pokud je pět jízd každovíkendová cesta přes republiku, tak jistě.
Pokud je to dvakrát 15km k rodičům a zpět a třikrát pojížďka po městě kvůli stěhování/nákupu skříně/pytlům betonu/těhotné ženě/(vložte jiný důležitý důvod pro vlastnictví auta), tak bych ten poměr čekal opačný.
Mně to je upřímně fuk, já kde parkovat mám, ale právě od aktivních řidičů bych čekal, že ocení, že lidí co najedou jednotky tisíc ročně nemají auto a nezavazí s ním u bytu ve městě.
Ale mohu se plést.
Sdílení aut, je jako sdílení čehokoli jiného. Hybrid mezi privátním a veřejným prostorem, který prostě nefunguje.
Autonomní auta jsou hudba vzdálené budoucnosti. Minimálně co se týče volného nasazení ve městech. Ony si velmi slušně poradí na dálnici a v podobných prostředích, kde mají kolem sebe jen další auta, jenže to je pro ně to nejsnazší zadání (proto se ta technologie uplatňuje hlavně v izolovaných prostředích typu metro nebo jiné uzavřené systémy).
Pusťte je do města s hustým provozem chodců, kol a podobně, bez předem pečlivě připravené, vybrané a co nejvíc od zbytku provozu oddělené trasy, a v lepším případě někde uváznou nebo se budou pohybovat minimální rychlostí, v horším někoho zraněj nebo zabijou.
Obecně ke tvým komentářům – mám radost, že se zde objevil tak osvícený člověk jako ty. 🙂
Jak vzdálená je ta vzdálená budoucnost? Deset let? Patnáct? Nebo jen pět? Vzpomeňte si, jak vypadala autonomní auta před deseti lety. To, jaká bude nová infrastruktura za deset patnáct let se plánuje teď.
Tak vzdalena, ze to ani nejde takto rict. Je tam klasickej problem strojovyho uceni, ze zacatku jsou pokroky obri, postupne silne zpomalujou. Taky to muze byt jak fuzni reaktory nebo reaktory rizeny urychlovacem. Teoreticky super technologie, ktera je za dverma. Uz za nima je hodne desitek let.
Sdilena auta jsou fajn, ale je to bohuzel nesmysl. Skoro kazde auto je v provozu hodinu rano a hodinu vecer. Dojizdeni do prace a zpet. Takze 90% casu je volne, ale v tech 10% ho potrebuje 90% lidi… Uz dnes lze pouzit sdilenou MHD.
Jenže zrovna ty každodenní cesty do práce a z práce jsou (minimálně ve městech) ty, kde by se auta dala často nahradit nejsnáz. Ty cesty, kde je auto skutečně potřeba, jsou daleko víc rozprostřené do celého dne. A dá se to hezky regulovat nastavením tarifu na výrazně vyšší ceny ve špičce a nižší mimo špičku.
Nic se nenahradi, lidi maji uz dnes moznost MHD nebo vlastni auto. A vybrali si auto. Lidi nelze donutit, jen motivovat 😉
Samozřejmě. Já o motivaci celou dobu píšu. Když jsme dali autům ve městě prostor naprosto nepřiměřený jejich významu, je to samozřejmě motivace jezdit autem i tehdy, když by jiný dopravní prostředek byl vhodnější. Když ten prostor dáme radši MHD, pěším, kolům, a auta budou stát v zácpách (přičemž prostor bude alokován tak, aby ty jejich kolony ostatní dopravu nezdržovaly, bude to motivace jet radši jinak, pokud to jen trochu jde. Když bude sdílené auto mimo špičku podstatně levnější, bude to motivace půjčit si ho radši mimo špičku (pro ty, kteří mohou hodinu, kdy pojedou, ovlivnit, není jich zas tak málo).… Číst vice »
podepisují.
Vhodnou motivací je zpoplatnění parkovacích míst. Není důvod, aby město budovalo bezplatná parkoviště. Pokud chci na veřejném prostranství cokoli odložit, musím požádat o zábor a zaplatit. Není důvod, aby auto mělo mít výjimku. Já si svou garáž i parkoviště před domem musel vybudovat za své. Proč by někdo kdo bydlí ve městě, kde mu jezdí (taky dotované) tramvaje pod nosem, měl mít zadarmo ještě parkoviště? A navíc, do práce jezdím HD. Není důvod kvůli jedné zadnici přesouvat 2200kg železa.
Nyní jsou lidi mnoha různými způsoby motivováni používat auta. První kroky jsou omezovat tuhle motivaci, přestat IAD tolik protežovat. Ideální by bylo dostat se výhledově až do stavu, kdy IAD nebude protežována vůbec. Ale to je běh na hodně dlouhou trať.
1. Konfrontační tón neprospívá žádné diskusi (to je hlavně na vašeho předřečníka) 2. Je-li něčeho nedostatek (zde parkovacích míst, resp. uličního prostoru pro dopravu) je zpoplatnění naprosto spravedlivým a logickým krokem jak takový „vzácný zdroj“ co nejlépe alokovat. Všechny ostatní způsoby, zejména takové ty založené na úřední administrativě, jsou vždy jen a jen horší. 3. Problém českých měst je ovšem v tom, že jak mají zastaralou a nedostačující infrastrukturu pro individuání dopravu, tak totéž bohužel platí i pro hromadnou dopravu. Upřímně si nedovedu přílíš představit, že kdyby se třeba v Praze pohnul modal split o 20 % oním „žádoucím směrem“,… Číst vice »
souhlas s panem starostou Liverpoolu, na toho pan Hřib nemá
A proč nemá? Protože ho autíčkáři umlátí pneumatikami. Oni přece mají právo smradit na ulicích se svými pekáči.
a u toho budou řvát něco o neomarxistech…
Byvše sami komunisty. 🙂
„Potřebujeme revoluci ve způsobu, jakým žijeme naše životy…“
Jistě, protože takové nápady nikdy, ale nikdy nekončí špatně.
A proto radši budeme sedět na zadku a nedělat nic, dokud se neudusíme a naše děti budou plivat na naše hroby. 😉
Výchova vašich dětí je váš problém. Skoková změna, revoluce, v myšlení populace je iluze, které nejde dosáhnout. Navíc popírá přirozenost. Místo toho, abychom se starali o to, aby byli lidi zodpovědní, myslící rozumní, tak je silou vmáčkneme do něčeho, co očividně není „jejich“. Jo, tohle funguje.
Proto se vždycky režimy založené na stejné ideji podělaly. Protože lidi jsou jací jsou a chovají se, tak je se chovají. Ne tak, jak si přejeme.
Ale tohle se právě děje. Když jsme v minulosti věnovali 80 -90 % prostoru ve městech autům, která v něm zvládnou míň jak polovinu přepravního výkonu a ještě výrazně brzděj a znepříjemňujou ostatní způsoby dopravy, nemůžeme se divit, že to způsobilo spoustu problémů. Revoluce v tom citátu je řečnická figura, ne doslovná revoluce. Ale napravit to hloupé sociální inženýrství, které přivedlo používání aut do dnešního neudržitelného objemu budou města dřív nebo později muset. Jo, budem si na to muset chvíli zvykat, ale to je vše. Průšvih je právě v té nepovedené „automobilizační revoluci“ u které se ukazuje, že na ni… Číst vice »
Ona treba Praha vznikala jeste v dobe, kdy se o autech nevedelo 🙂 Pak bylo v kazde rodine jedno auto, lidi delali vsude mozne v miste bydliste. Ted jezdi do Prahy a doma ma kazdy alespon dve auta. A to jen proto, ze nemaji kde parkovat. Je docela tezke to ted menit, nemame tu sestiproude silnice, kde by slo dopravu delit pro auta, kde sedi jen ridic a nebo je to zaplnene auto + bus.
Naopak, oni těma autama jezdí právě proto, že mají moc příležitostí, kde parkovat. I nesmyslně hluboko ve městě.
Je teda fakt, že občas je to úplně paradoxně tak, že hluboko ve městě se parkuje snáz, než na okraji (z některých směrů) a to by se rozhodně mělo změnit. A tam, kde na okraji parkovací kapacity opravdu nejsou, je doplnit. Ale taky je potřeba to dělat opatrně a nebrat to jako všelék. Jednak je to velmi drahý, a za druhé to zas může motivovat k přesednutí z VHD do aut na příměstu, kde jsou problémy s kapacitou leckde taky. Radši několik mini P+R parkovišť po trase vlaku (tam, kde je slušná trať) nebo příměstskýho busu s vyhrazeným pruhem, než… Číst vice »
Jakých 80-90%? V Praze nikdy nebyl nadpoloviční podíl osobních aut na dopravních výkonech. Ani smykem. A pokud to má být podíl na ploše ulic, tak to by měl zajímalo, jakým způsobem jste k tomu číslu dospěl.
jenže část lidí si nesmyslné dupe nozickou, že budou jezdit autem vždy a všude a kdo je limituje, je neomarxista.
s podobnými je možná diskuze asi stejně jako s malým uminenym dítětem.
Ne pane. Ideál „mírného vývoje v mezích zákona“ za každou cenu je něco, co škodí úplně stejně.
Palčivé problémy je nutno řešit ihned a efektivně.
A to se neděje, protože lidi vašimi slovy „jsou jací jsou a chovají se jak se chovají“. Takže přichází klasický a neměnný rituál v pořadí „odmítání, kolize, krize, katastrofa“.
Von ani ten komunismus nevznikl tak, že by lidi prostě zblbli. Jejich problémy ale bohorovní papaláši dlouhodobě neřešili, a tak se holt naštvali. A několik vykuků toho umně zneužilo, tak jako vždycky.
Revoluce opravdu není žádné fuj slovo. Internet byl revolucí komunikace a fuj není.
Jenže internet, stejně jako celá řada jiných obdobných výborných technologií se prosadil sám silou svého přínosu pro uživatele. Zde ale celá řada lidí usiluje o zmenšování podílu automobilové dopravy ve městech direktivní cestou – tedy buďto administrativními překážkami (zákazy atd.) nebo nepřímo znechucením či přímo buzerací řidičů tak, až je to odradí. A v tom tedy vidím podstatný rozdíl. Aby to bylo srovnatelné, musel byste nabídnout těm, co se doposud přepravují auty, o tolik lepší alternativu, že na ni přejdou sami bez jakéhokoli donucení. Teprve pak to bude s tím internetem srovnatelné. V diskusi často slýchám argument, že ona ta… Číst vice »