Omezí České dráhy nostalgii? RetroTatran smysl moc nedával, říká nový šéf obchodu
Jednou z největších akcí ČD Nostalgie je setkání parních lokomotiv v Lužné u Rakovníka. Na snímku lokomotiva 477.043 přezdívaná Papoušek. Foto: Jan Sůra
S výměnou vedení Českých drah v oblasti obchodu dojde i k revizi některých aktivit v oblasti železniční nostalgie. Podle člena
A kdy bude ten NDŽ?
Za cenu kolem 17000 Kč za 1 osobu i s ubytováním se není čemu divit, že se vlak Tatran nevyprodá. Cesta pendolinem tam a zpět cca 900 Kč +ubytování max 3 000 Kč. Za 8 dní s polopenzí platím Tatranské Lomnici 5600 kč
On je v tom trochu rozdíl. Zčásti dotované pendolíno vs. komerční mimořádný vlak. Denní vlak se sedačkami vs. noční s dvěma osobami v kupé. Ubytování bez programu vs. ubytování s nějakými „retro animátory“.
Promlém není cena, ta je prostě za speciální akce vyšší a jiné nostalgické akce jsou taky dražší než jet běžným vlakem. Problém je spíš ten námět, který prostě moc lidí nezaujal.
Ono je to částečně pravda obje – komonoatalgie frčí hlavně u těch, co by za to ty peníze nedali, ale s „dotací FKSP“ by si určitě říct dali; na druhé straně ti, co by je dali, asi nestojí o tu zanedbanost a původní starobu vydávanou za „recesistické retro“.
Takhle se ta nabídka s poptávkou holt neprotly.
vězte že problém je v ceně, on by zaujal ale za normálnější cenu, ne 4x víc, to nedá ani příznivce železnic
Takže na tom měly ČD prodělat?
A když pojedete do Tater s RJ, budete to mít ještě levněji než pendolínem.
Tak to nehrozí
Kdo jezdí lokálkou každý den, třeba do práce nebo do školy, a jsou tam nasazovány motorové vozy 810 či 809, kterým je skoro 50 let, tak ten dotyčný zažívá retro cestu pořád. Řada 809/810 obsluhuje většinu lokálek, šotouši nostalgické jízdy můžete zažívat každý den a vychutnávat si jízdu plnými doušky !
Ale no tak, 810 jsou přece ve srovnání s ojetými německými šroty (desiro, 646) moderní, klimatizovaná a nízkopodlažní vozidla, to tady čteme furt.
810 v konfiguraci jednoho vozu je trošku jiné vozidlo než Desiro, co se týká kapacity.
Ano, je to krám. Ale náhrada stejné velikosti a kapacity aktuálně neexistuje.
Že 810 jezdí málem jako rychlík…někde…to je už jiná věc. Na druhou stranu, je vždy otázkou, zda zastaralá infrastruktura nebo úseky s nízkou propustností dovolí využití předností novějších souprav.
A mimochodem…spočítal už někdo náklady na údržbu u 810 vs. Desiro, Shark aj?
Důležité je, aby ta 810 měla správně modrou barvu, pak je akceptovatelná. Zelenooranžová nebo nedejbože žlutá (!!!), to by byl průšvih.
„810 v konfiguraci jednoho vozu je trošku jiné vozidlo než Desiro, co se týká kapacity.
Ano, je to krám. Ale náhrada stejné velikosti a kapacity aktuálně neexistuje.“
Tou náhradou sólo 810 se na mnoha tratích stala Regionova. I ČD to pochopily (nebo k tomu byly jednotlivými objednateli „přinuceny pochopit“).
vé zákazníky našel, ale není jich rozhodně tolik, kolik by bylo potřeba,“ potvrdil Dvořák.
– asi to bude tím že ceny jsou přepálený, že. Konkrétně u zmiňovného Tatranu
Po shlédnutí Dlabajova „Po stopách filmu Anděl na horách“ je pro mě akce tohoto typu cenově přepálená i zadarmo.
Ajajaj, novej šéf, zisk chce hned v penězích a co nevydělává na fakturu to půjde do šrotu.
Takže pápá všechny neparní stroje, pokud je nezafinancuje NTM. Protože pouze parní mašina má pro obyčejné kaštany nějakou nostalgickou zájmovou hodnotu…
Nepropadejte beznaději, ona to je spíš dělostřelecká příprava na nějaký mimořádný dosyp… stejně jako „mezinárodní závazky“, „síťový charakter“ nebo „obranyschopnost státu“, na které taky dojde.
Ale to není zdaleka pravda, že pouze parní mašina má pro obyčejné kaštany nějakou nostalgickou zájmovou hodnotu. Záleží na marketingu, záleží na zaměření akce, doprovodném programu, atd. Jako příklad můžeme uvést žabotlamy či bobiny při Dnech PID, Solvayovy lomy, Cyklohráček, zážitkové jízdy KDS Kladno…. Samozřejmě parní mašina je největší magnet, ale kdyby jezdila každý víkend (jako např. na některých saských úzkorozchodkách, kde jezdí v zásadě denně), tak by to zas až takový magnet také nebyl. Naopak mezi objednateli je velký potenciál v různých starších vozidlech motorové a elektrické trakce, poněvadž jejich objednávka vyjde stále o dost laciněji, než parní vlak.… Číst vice »
tak cena za tunu železa ve šrotu není úplně marná, co říkate? že by ty parní věci konečně přinesli nějaký zisk!
Tento výsledek co se týče RETROTATRANU se dal očekávat. Opravdu je v ČR málo lidí, kteří mají tolik rádi železnici, aby vyhodili 12 000 za 3 nebo 4 dny v Tatrách v průměrném hotelu, když mohou za tytéž peníze letět na týden do Egypta s all inclusive. Při této ceně má dopravce více jak 100% přirážku (marži). Navíc co bylo na minulém retrotatranu tak retro? Vzoy v Najbrtu a krom Bobiny, respektive Brejláka s Pielstickemna tom vlaku retro nic není.
ad Retrotatran) „Zvláštní vlak bude sestaven ze čtyř vozů. Tři vozy budou lůžkové s plánovanou kapacitou celkem 60 míst, v každém oddíle budou jen dvě místa. K tomu připojíme ještě společenský vůz, ve kterém se bude podávat také občerstvení,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Zásadní problém nostalgie ČD je v tom, že to na GŘ dlouhodobě neumí dělat. Když se zajistí pořádná propagace, tak je zájem veřejnosti o takové nostalgické akce až extrémní (někdy až nežádoucím způsobem vysoká). Zásadní je spolupráce s regiony, které z velké většiny na takových záležitostech spolupracovat chtějí, už jen protože se politici mohou na takových akcích ukázat, mohou se setkat s obchodními partnery atd. Samozřejmě žádná o tom, že dosah takových akcí je daleko vyšší, než spoty v televizi, reklamy v novinách či sponzorování Davis cupu. Zůstanu ve svém regionu. Tady stačí zmínit všelijaké Pražské železniční dny, Středočeské železniční… Číst vice »
ČD Nostalgie teď na xichtoknize vydala „kalendář“ historických jízd na 2019. Na starém webu, stažené PDFko se jmenuje jaksi jinak, ani nemá pdf koncovku, a po otevření jsou tam na bílém papíře nějaké φ a γ. Takto se propagace vážně nedělá.
Hezký, avšak pouze teoretický příspěvek. Z jeho délky usuzuju, že tady tomu rozumíte nejvíc. Jak si teda představujete třeba ekonomicky úspěšnou akcii, která by zaplatila albatrosa?
Akci s „Albatrosem“ nelze zaplatit pouze z jízdného, na to bude vždycky třeba sehnat i nějaké sponzorování. Ale jde o to, aby hrubým ekonomickým propadem nebyla vlastně každá pořádaná jízda. A hodně záleží i na dalším programu každé akce – a záměrně nepoužívám termínu „doprovodném“, protože tím „doprovodným programem“ k jinému ve skutečnosti hlavnímu programu může být právě i ta jízda parního (či i jen jiného zvláštního) vlaku, a na organizaci celé akce: klasickým příkladem nezvládání organizace jsou různé větší akce v ŽM Lužná u R., když muzeum není ochotno (a příslušný management ČD schopen) zajistit adekvátní předprodej vstupenek do… Číst vice »
Pokud je myšlena oprava albatrosa, tak zde podle mého názoru má místo státní dotace, poněvadž může-li stát opravovat hrad ve státním vlastnictví, stejně tak může být přínosné opravit parní lokomotivu ve státním vlastnictví. Pokud je myšleno konání akce, pak naznačil důchodce železničář, mimochodem dlouholetý úspěšný organizátor nostalgických akcí, byť ve zcela jiných ekonomických poměrech. Ostatně naznačil jsem to již ve svém dlouhém příspěvku. Příspěvek veřejné entity (jsou města či kraje, která jsou ochotna přispět speciálně na parní vlak). Pokud se to zdá nelogické, tak na provoz toho hradu také stát přispívá, vstupné všechny náklady (až na výjimky) nepokrývá. Nebo také… Číst vice »
Že by rozumný hlas jednoho z nemnoha skutečných odborníků z ROPIDu, za nimiž je propagační a organizační aktivita v oblasti dopravní nostalgie skutečně dobře vidět? Škoda, že mám možnost přidat jen jediný „palec nahoru“ – jinak bych na něj „kliknul“ aspoň tisíckrát: především ta neuvěřitelně neumětelská (ne)propagovanost akcí je to, co musí „trknout“ každého, kdo se někdy na pořádání akcí pro veřejnost účastnil – a to ostatní je v podstatě popis modelu, který na Slovensku díky hlavně Jirkovi Kubáčkovi funguje dobře už od doby rozdělení Československa …
Nelze se divit, že není zájem, když za víkendový balíček s cestou Retrotatranem chtějí skoro 12.000Kč (v ceně nejsou lanovky ani TEŽ).
O levnější komonostalgii by zájem byl? Tak ať si to zadotují z příspěvků na odborové rekreace OSŽ…
Já mám pravidelně retro jízdu pokaždé, když sednu do rychlíku Brno – Bohumín…
Od 12/2019 tam začnou jezdit úplně jiné typy vozů, mj. v režii úplně jiného dopravce.
xyz: myslíte???
Aby tam nezačaly jezdit vozy „jaké svět neviděl“ 😀
60-70 vagónů a 8-10 lokomotiv, to se jen tak někde neválí…
Už se ví, co tam bude jezdit, a jak to Baron Prášil zalepí?
to su zvědavý, jak dlouho Jančura na tom gypsy expresu vydrží 🙁 jinak, donedávna tam jezdily soupravy z linky Praha – KH – Havlbrod – Brno, které mi přijdou dost slušné, dokonce zásuvky. Na to, že je obojí kategorie R.
Vydrží tam minimálně 8 let.
„dost slušné“?
já myslel, že na R9 jezdí jen starý Beéčka + jedno Bdgmee
Mají tu správnou barvu + v nich platí režijky, v tom případě je slušné všechno i rybák.
Je to stejný Dvořák co tuneloval dp praha? Nevím co pořád blbnou a nepracují. Třeba v kroměříži je hurvínek a muzeum a mají dobré akce, hlavně to nejsou škarohlídi, jak tady někteří z tvrdýho jádra čd, bych řekl, že jsou to Ajznboňáci , jo a ještě tady máme 510 a 810. http://www.prototypy.cz/KMD/
Ne, ředitel DPP (+ předtím mj. i TV Prima) byl Martin (ne Radek) Dvořák.
Jo, odborník na všechno. Kdyby se daly ulít miliony na šití podprsenek, bud dělat i to.
Mezinárodní den železnice bude zatím o lokomotivách, ale jak české dráhy prodají/předají loko NTM tak už žádná nikdy nevyjede. Protože co muzeum schvátí na kolej se nevrátí. Bohužel noc v muzeu funguje jen v televizi.
RetroTatran a RetroOstravan s koženkou a osožáky má určitě smysl pro „modrou armádu“ s velmi nadprůměrným počtem příslušníků nostalgicky vzpomínajícím na komorežim…
No vždyť ČD tu nostalgickou reklamu vymyslelo málem se vším, co Andělovy agitky obsahovaly. Mám nostalgické vlaky rád, ale že bych jel kvůli tomu s Kyklopem do Tater na „odborářskou dovolenou“, to by mě ani ve snu nenapadlo. Takže nevím, na koho tím vlastně cílili.
Já jsem se RetroOstravanem s Kyklopem svezl a nelituji toho. Svézt se v ČR 140 km/h s dieselem mi za ty peníze stálo. Jak by řekl klasik, byl jsem „sám v přeplněném kupé“ a mohl jsem celou dobu otevřeným oknem poslouchat K12V230DR aniž by někdo prudil. V ostatních kupé určených pro platící cestující byly obvykle 2, někdy dokonce až 4 lidi. Zato VIP část byla narvaná k prasknutí…
Čili i vy potvrzujete, že to je ekonomický omyl.
Ano
mají jim vymyslet vlak režijkář, ten by jezdil i tam co čd nebudou jezdit a platila by to odborářká strana čd.
T.H. vás už dlouhodobě sleduji. Zjevně trpíte alergií na modrou barvu a jakési nedefinovatelné uspokojení Vám přináší naopak barva žlutá. Slovo řežijka je pro Vás to co muleta pro býka. Léky zásadně berete až po napsání příspěvku. To neděláte dobře, takto se to nedá dlouhodobě vydržet.
soudruhu bureši T.H. napsal v diskuzi svůj názor, já zase vás pozoruji jestli jste to nebyl náhodou vy, co jste kádroval a posílal lidi do dolů. Snad každý může mět svůj názor a pamatuji dobu, že komunisti to nestrpěli a chovali se jak vy-přesně jak vy.
Ne, tady nejde o nějaký názor, ale o to, že T.H. nevynechá jedinou příležitost k napsání hloupého, štvavého a někdy i urážejícího komentáře, asi jako chlapeček v mateřské škole, který druhé co chvíli tahá za vlasy a raduje se, když se vztekají.
tohle už je příliš, dám jeden mínus a komunista bureš dostane ode mně i dva plusy. Tvrdý jádro čdáků se nezapře.
Nepsal jste prve o tom, cituji: „snad každý může mět svůj názor“ ??? Tak může nebo nemůže???
Může, ale nesmí to být v rozporu desatero jak se chovat na internetu.
Po napsání +/- se aktualizuje celé „skóre“. Takže během tvého čtení příspěvku a udělování záporného hodnocení, někteří jiní udělili dvě kladná, která se taktéž zobrazila. Co je na tom, proboha, k nepochopení?
Letošní rok je (přinejmenším na delší dobu) poslední, kdy do Lužné u Rakovníka ze všech směrů zajišťují osobní dopravu právě ČD. Tzv. Národní den železnice se tam bude konat jen asi 2,5 měsíce předtím, než budou ČD na rychlíkové lince Praha – Rakovník vystřídány Arrivou, resp. na Sp lince Lužná u Rak. – Jirkov vystřídány dopravcem Die Länderbahn.
Možná i to hrálo určitou roli v tom, že se onen „Národní den“ bude konat nezvykle v lokalitě, která mj. není elektrizovaná a nezvykle v lokalitě, která různé zvláštní jízdy zažívá i v jiných částech roku.
Především je Lužná lokalita, kde na větší akce není zázemí. Parkoviště, WC, apod.
nejlepší to bylo v ostravě, nejhorší pro republiku v českých budějkách, tam jede vlak z moravy dlouho. Ta lužná je taky přes 6 hod. cesty a tak my z východu prohlídneme jen obrázky a budeme se ptát, jestli to dělají pro nás.
„jestli to dělají pro nás“
Á, tradiční moravská ukřivděnost a mindrák z „Prahé“…
A v Chebu jste byl? Tam problém s dostupností narozdíl od ČB nebyl? Jen jestli Vy jen tak blbě nekecáte náhodou
v jakým roce byl v Chebu den železnice?
V Chebu byl v roce 2016.
Pro připomenutí: NDŽ se koná od roku 2012, a to v těchto lokalitách:
2012: Brno
2013: nikde (dle vyjádření ČD „Národní den železnice se neuskuteční z důvodů výrazných škrtů v rozpočtu marketingu a komunikace společnosti. Děkujeme za pochopení.“)
2014: Břeclav
2015: Hradec Králové
2016: Cheb
2017: Bohumín
2018: České Budějovice
České Budějovice jsou stejně „špatné“ jako Ostrava. Do Budějovic to je daleko z Moravy, do Ostravy zase z Čech.
Pokud bychom to měli brát takto, tak je ideálem H. Brod, nebo Jihlava což je cca střed republiky
nikde není psáno, že den železnice je dní čd.
Tak jej uspořádejte vy, když tomu tak rozumíte – třeba se svým jediným nejlepším „řepkovým“!
já se zapojuji na místní oslavy.
Otázka jestli jízda parního vlaku neudělá větší reklamu, než nějaká nic neříkající reklama v televizi.
Hodně štěstí: Tak díky parnim vlakum JHMD přežívá. Protože jezdi hodně plné a v zajímavé krajině. Podobně tomu bylo přes léto i u ČD v úseku Hořice na Šumavě – Černý Kříž.
Ale jet z Prahy do Tater priskoky, když normálně cesta trvá 6 až 7 hodin je jen pro sotouse.
Psal sem parní jízdy, ne Retrotatrana.
noef: Jakým přískokem ? RetroTatran byl vedený Bobinou. Žádné přískoky se nekonaly a navíc se jelo přes noc a aby byl člověk trochu odpočatý, tak se logicky v noci trochu protahují jízdní doby. Spíš to zkrachovalo na tom, že ČD za tři dny, za tento „zážitek“, chtěly cca 10 tisíc korun. Což při průměrném platu v ČR skoro nikdo nedá. Když za 10 tisíc máte 7 denní dovolenou třeba v Chorvatsku., tak se pak není čemu divit.
Před nastupem Gwtr na trasu České Budějovice – Volary/Nové Údolí
Domnívám se ovšem, že nic zásadního kromě ješitnosti či zlomyslnosti některých lidí nebránilo ČD (a vlastně i ani nikomu jinému), aby „Šumavské léto s párou“ uspořádaly i tehdy, kdy už na Šumavě pravidelnou osobní dopravu neprovozovaly: rychlík ČD do Českého Krumlova přece jezdí také, a dokonce celoročně denně – jen to asi nikdo na ČD nebyl ochoten „zafinancovat“ (pouhé vybrané jízdné na to asi nestačí), a ani nikdo jiný by toho asi nebyl schopen, takže se místo toho jezdilo aspoň po jiných tratích.
Ať si tam nostalgii pořádá, kdo chce. Peněz od kraje má firma (s neznámými vlastníky) dost, mnohem více, nežli by kdo čekal.