Omezení aut v centru Prahy? Místní by to přivítali, ukázal průzkum

Malostranské náměstí. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMalostranské náměstí. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Debaty o omezení aut v centru ožily i díky uzavírce Malé Strany pro tranzitní dopravu během rekonstrukce tramvajové tratě.

167 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
lesov

Úkolem je zajistit, aby tam řidiči nemuseli a nechtěli jezdit. Maximálně zásobování. Parkování v Praze není ani pro pár koní, natož pro tisíce aut. Dneska nezaparkuju ani v okresním městě, ve své ulici. Každá rodina má dvě nebo tři auta a tatínek si ještě přijede z práce služební dodávkou, kdy zadek zabírá celej chodník a čumák má do půlky ulice. Aut se vejde do ulice 37+37 na každé straně a bytů je tady 8×23+4×17 to je 252. Některé rodiny auta nemají ale to jsou tak 3 na jeden vchod. Takže -36. Kapacita parkovacích míst prakticky nikde nedostačuje. V Ústí dokonce… Číst vice »

123

To je zase výzkum a vynalézání kola a světový objev. Skoro každý by chtěl, aby v lokalitě, kde právě on bydlí, mohl parkovat jen on sám a ideálně aby tam krom něj nikdo jiný nemohl autem ani jet. Na to není fakt potřeba anketa, které v podstatě říká jen … Nechceme aby nám tu nikdo cizí autem jezdil, natož tu s ním parkoval. To bychom měli jenom my.

Fakt si nedělám iluze, že by podobná anketa dopadla jinak na Smíchově, Vinohradech, Dejvicích, Holeškách a tak dál …

medical examiner

Ale proč toho nevyužít…
Pro začátek se zakáže vjezd aut jen přespolním…až pak i bydlícím…

marek hudec

a pak zásobování a nakonec budou muset jezdit na koloběžkách i IZS….. ale no tak…

PetrH

Tomu fandím. Pokud všichni omezíme nebo znemožníme průjezd přes svou čtvrť nebo ulici, mohlo by to problém automobilové dopravy nakonec eliminovat úplně.

Průzkumník

Ano a půjdeme se před dům napást a napít vody z blízkého potoka, na vzdálenější cesty se potom vydáme na sdíleném koni (kola také nebudou, protože je nebude jak dostat do prodejny kol).

David

Ve Vídni třeba omezují auta co stojí na ulicích, což mi přijde dobře. Ale taky tam mají parkovací domy a nebo parkování pod náměstím.

Když místní mají být s cenou za metr přes 200k, tak možné občas i rádi někam vyrazí na výlet.

Filip Jirsák

Kdyby je všude ve městě neotravovala auta, možná občas rádi vyrazí na výlet po městě a nebudou potřebovat auto. A možná když se nebude tolik investovat do automobilové dopravy, bude ještě snazší než dnes vyrazit na výlet jinak, než autem – veřejnou dopravou, na kole…

Mendy

Ti, co nechtějí auta ve městě, by měli spojit síly a postavit si město bez silnic. Pokud by o taková města byl zájem, města se silnicemi by se časem přirozeně vylidnila, nebylo by nutné nic zakazovat, a opuštěné silnice a domy by se mohly nahradit zelení.

Y.K.

No, jenže ona to není nějaká divná menšina. Mnohem jednodušší je vytlačit většinu aut z města než vyhnat většinu lidí do jiného města.

Filip Jirsák

Jenže nikdo nechce město bez silnic. A proč by ze stávajících měst měli odcházet ti, kdo tam nechtějí auta, když přivandrovalci jsou tam auta? To je jak kdyby se k vám někdo nakvartýroval do obýváku a pak vám řekl, že jestli se vám to nelíbí, můžete se přestěhovat jinam.

Mendy

Pokud se přestěhuji do města, musím počítat s tím, že tam jezdí auta. Pokud chci mít klid od aut, přestěhuji se na vesnici.

Filip Jirsák

Ve skutečnosti je to přesně opačně. Na vesnici je často auto ten nejefektivnější dopravní prostředek, protože se tam nesejde dost lidí, kteří jedou ve stejnou dobu stejným směrem, aby se vyplatila hromadná doprava. Navíc je tam spousta místa.
Naopak ve městě je málo místa, na malém prostoru je tam mnohem víc lidí, takže pro prostorově extrémně neefektivní individuální automobilovou dopravu tam není dost místa. Navíc díky daleko větší koncentraci lidí jich daleko víc jede ve stejný čas stejným směrem, takže se vyplatí hromadná doprava.

Y.K.

No to tedy nevím, to je nějaká divná logika. Většina lidí ve městě jezdí MHD (či pěšky dojde), na vesnici jsou lidi odkázaní na auto.

Často je to naopak, lidi ve městě musí trpět auta i když jím nejezdí (pravidelně), naopak většina mimopražských dost sobecky chce klid na žití a „právo“ dojet si do města autem.

Jiří Kadlec

Nejvíc zasekané auty mi v odpoledních a večerních hodinách přijde Smetanovo Nábřeží ve směru od Karlova mostu po Národní divadlo a dál k Mánesu. Bylo by zajímavé spočítat, kolik osob tudy za hodinu projde pěšky, kolik projede na kole a kolik autem. Nedivil bych se, kdyby na prvním místě vyšli pěší. Pozoruji to často na křižovatce u Národního divadla. Část aut jede rovně, část aut odbočuje vpravo na most Legií. Auta odbočující vpravo na most mají zelenou, ale ale musí pustit přecházející davy chodců na přechodu, kterých je někdy mnohonásobně více. Ve směru rovně po nábřeží a vpravo na most… Číst vice »

Průzkumník

Mě nejvíc z pražských ulic přijde zaseknutá Průmyslová. Určitě je to bude její nedostatečnou regulací, přidal bych pár ostrůvků, cyklostezsku, nebo vůbec zákaz vjezdu a budou tam konečně moct jezdit maminky s kočárkama a problém se vyřeší.

Y.K.

Proč nedat absurdní argument, že… Už název ulice naznačuje, že to je vyloženě procházková a rezidenční oblast.

Grossák

Po Smetanově nábřeží se nejvíce lidí pohybuje tramvají. V odpolední špičce to bude cca 2500 lidí za hodinu v 1 směru.

Jiří Kadlec

Souhlas, nejvíce lidí se tam pohybuje tramvají. A myslím si, že omezení průjezdu aut i ve směru sever-jih (v podjezdu u Karlova mostu) by pomohlo i tramvajím.

Libcha

Nevím, co myslí rezidenti na Praze 1 tím tranzitem. Jako že auta z Rakouska do severního Německa jedou přes Malou Stranu? A pokud rezidentům jedné ulice vadí, že kolem nich „tranzitují“ rezidenti sousední ulice, tak pro ně mám jednu radu: tohoto problému se zbaví jedině tak, že se nebude jezdit autem do centra Prahy vůbec, bez ohledu na rezidenta. Pak je ještě jedno řešení, že by každá městská část zakázala vjezd komukoli, kdo není její rezident. Pak by jistě došlo ke zklidnění na Praze 1.

Průzkumník

Není někde k dispozici metodologie toho průzkumu? Třeba jestli respondent musel ukázat OP s trvalým bydlištěm na Praze 1. Zrovna u PAQ Research bych si takový výzkum radši ověřil.

mgr.pavel

„Zrovna PAQ Research“ – oni se vyznačují nějak podprůměrně kvalitními vzorky respondentů, prosím?

Ptám se, fakt to nevím. Jejich výzkumy či zprávy obecně mi přijdou dost k věci, proto by mne takováto informace překvapila.

M82

Jj. zadny kolaps nenastal. Jenom jsou vsechny ulice okolo zasekany vic nez normalne i v dobe prazdnin a dostat se do Blanky znamena bojovku na pul hodiny i v casech, kdy to byva relativne v pohode…

Jan

Proto je lepší zvolit MHD. Pokud to udělá dost řidičů, tak odapdnou i důvody zdržení a pojede plynuleji podle jízdních řádů.

M82

A az to udela treba 30% ridicu, tak uz se tou MHD zase nikam nedostanem, protoze se do ni nevejdem. Jednou jsem zkusil jet odpoledne pidem trasu, kterou bezne jezdim autem a v tom dobytcaku me nikdo neuvidi zvlast ve chvili, kdy tam jeste pribudou dalsi cestujici…

Grossák

V MHD zrovna na Smetanově nábřeží je stále hodně volné kapacity. Spoj jede ve špičce každé 2 minuty. Jenže silný provoz aut způsobuje větší nepravidelnost provozu, kdy delší dobu tramvaj nejede a pak jich přijede více v krátkém sledu za sebou. Zpožděný a plný spoj má tendenci se stále více zpožďovat a plnit. Většina lidí se pak tísní v prvním přeplněném spoji, což vytváří dojem, že kapacita je vyčerpaná.

Y.K.

Proč by měla MHD zkolabovat kvůli 30 % řidičům v centru? Jejich počet je tam naprosto směšný, zlomek toho co vozí MHD. Naopak by to značně zlepšilo kvalitu MHD kvůli méně zdržením. Byla by to trocha navíc pro MHD ale spousta místa v ulicích navíc.

medical examiner

A té zeleně a chodníků, co by mohlo vzniknout tím, jak by se omezily jízdní pruhy na jediný…(IZS musí taky nějak jezdit)…

Vaclav

To je prece samozrejmost. Nemusi delat pruzkum.

MHD

Přesně tak, každý je tak trochu NIMBY a málokdo dokáže odolat správně položené otázce.

Martin

Uzavřete tranzit a ja bych na oplátku uzavřel výjezd z Prahy přeci nebudou obyvatelé venkova trpět když pražští řidiči jedou ven.

Jan

Jsou to obyvatelé toho venkova, kteří denně odpoledne z Prahy vyjíždějí po statisících z práce zpět domů.

PetrH

Nicméně, i tak tvoří většinu provozu aut v Praze pohyb po Praze, ne průjezd skrz ni nebo příjezd/odjezd venkovanů.

Huh

Středověcí myslitelé z ODS a jejich podnikatýlci v pozadí by to ale neuvítali. Možná by pak nešlo jezdit SUVéčkem po pěší zóně 😱

Průzkumník

Rozčilujete se zbytečně, starostka Prahy 1 je z TOP09.

PetrH

Jenže to už se dnes prakticky neliší.

David

Starostka ano, ale většina radních je za ODS.

medical examiner

Jojo…museli by ho nechat ve Zličíně nebo v Motole…

Karel

Auta nemají v centru co dělat a v Praze už vůbec ne!

Průzkumník

Jste občan s trvalým pobytem na Praze 1?

MaT

A jako občan s trvalým bydlištěm na Praze 2 si to můžu myslet?

Průzkumník

Jistě že jo, pouze se ptám. Mě by ale taky zajímalo, co si o parkování na obou náměstích a v centru Města Slavičín, myslí místní. A taky proč je tam tak málo cyklostezek. To je něco pro PAQ Research…

Y.K.

Slavičín má problém s tím, že je od rána do večera zasekaný auty?

Průzkumník

Nahodou jsem tam dnes byl a má. Auta parkovali na chodníku. Skandál!!!

Y.K.

To je prasárna a lenost policie, ne skandál. Tak jako tak si ve Slavičíně mohou zavést dopravní opatření jaká jim libo.

Jan

Bydlet na Praze 1 tak používám jen MHD, z centra se dostanu na všechny strany rychle.

Průzkumník

„Bydlet na Praze 1“ – už z toho vyplývá, že tam nebydlíte. A z centra se dostanete MHD rychle jenom po Praze, na chapupu na Šumavě už moc ne.

Jarda

takže už budou létající vozy nebo teleporty? Když tohle udělá každej, tak nebude jak cestovat po praze.

Y.K.

Tramvaj? Metro? Nohy? Většina to tak používá.

Průzkumník

Turista, který si to chce prohlídnout. Ale ti co tam bydlí to auto potřebují, třeba proto, aby mohli odjet na chatu, dovolenou, do OBI, když něco rekonstruují. Lidi kdekoliv jinde taky mají auto před barákem a jako bonus za to platí vždycky nižší daň z nemovitosti.

Jan

Auto před barákem mají na vesnici, kde mají dost místa na vlastní, soukromou garáž. V husté zástavbě s úzkými ulicemi, notabene v historické jádru nemůže nikdo příčetný požadovat úložný prostor pro své plechové miláčky pro každý byt před vchodovými dveřmi. Na dovolenou nebo chatu lze dojet veřejnou dopravou nebo si půjčit na víkend auto, což vyjde levněji než ho vlastnit. Kdo rekonstruuje tak buď si někoho platí, kdo si ten materiál doveze služebním autem anebo si objedná dovoz nebo zase půjčí auto. Obecně by mělo být víc míst pro krátkodobá zastavení a obsluhu než dlouhodobé odstavné prostory, kde leží auto… Číst vice »

Průzkumník

Vyjde levněji? Viděl jste někdy ceníky auzopůjčoven/pronajímatelů sdílených aut?

Pak lidé potřebují na tu chatu odvézt spoustu věcí, potraviny, atd., to prostě do vlaku nenaloží a při životnosti auta se ku to prostě nevyplatí. Úž teď lidi v Praze platí daň z nemovitosti 4,5x větší než na venkově a za to jim ještě někdo zakázuje parkovat před domem. Tohle má být opačně.

A. Mikulka

No tak nebydlete v Praze, zejména pak ne na Praze 1 a máte to vyřešené. Nižší daň z nemovitosti a jako bonus možnost parkovat před domem. Každý má něco.

Pavel

A co nemocní lidé, kteří na Malé Straně nebydlí, ale využívají zdejší služby? Vždycky se děsím, když někam vozím dlouhodobě nemocného příbuzného a začne se psát o zklidňování dopravy v tom místě.

mgr.pavel

Jééé to je ta urban legend o tom, jak každý člověk každý týden vozí nemocnou babičku k lékaři do centra, že? 🙂

Ještě jsem zde neviděl tu o stěhování klavíru..

Legraci stranou: i v centru by měla zůstat parkovací místa pro zákazníky firem/podniků. Ideálně v podzemních garážích, případně v krátkodobých park.stáních – aby ta místa nebyla zneužívána pro odstavení aut na dlouho, ale aby to park.místo za den obsloužilo (co nej)více cestujících/zákazníků.

Pavel

A znáte to pořekadlo o tom, že sytý hladovému nevěří. Žel vozím a nepřeju to nikomu…

Když jste tak chytrej, kde prosím vás je na Malé Straně možno dlouhodobě odstavit auto? Docela bych uvítal nechat tam auto na 2, 3 h aniž bych musel platit raketu.

mgr.pavel

Jen za minutu hledání:

https://en.mapy.cz/s/jodunegufo
https://en.mapy.cz/s/botucogalu

„aniž bych platil raketu“ – tak když si vyberete nejfrekventovanější centrum.. tak aspoň vidíte, jak drahé je komerční parkování (a jak za hubičku je město jinak poskytuje).

Jinak Praha 1 není jen Malá Strana, ale i Staré a Nové Město, tam je možností na parkování více 😉

A. Mikulka

A levné kvalitní diamanty máte? Co je to raketa?

Kebab

Urban legend jen dokud se vás to netýká.

Jan

Nemocnice na Františku je obsluhována autobusem, taxíkem i sanitkami. Osobně vyzkoušeno mnou i dalším členem rodiny, funguje to.

Pavel

Kdyby to bylo reálné a nebylo by to pouze v rovině teoretické, nemusel bych s nimi jezdit autem. Žel to neplatí pro všechny případy.

Průzkumník

OK, v rodině si někdo zlomil ruku, na autobus čekat nemůže, taxík je předraženej (možná od vás skrytá reklama) a sanitka? Jistě přijede, ale pak jsou na druhou stranu články v novinách, jak si lidé volají sanitku ke zlomené ruce, která pak chybí jinde, místo toho aby pacienta do nemocnice odvezli příbuzní.

PetrH

„taxík je předraženej“ – jj, typická pravicová chudina. Taxík drahý, elektromobil drahý, na parkování není, nezbývá, než smrdět všem pod nos starým autem a parkovat na trávě, jinak to nejde.

Kebab

Vy znáte Průzkumníka osobně, že máte takový přehled o jeho politické orientaci a finanční situaci? Možná vás to překvapí, ale pro průměrného Čecha je skutečně taxík při opakovaném používání drahý, o elektromobilu ani nemluvě.

marek hudec

inu PRažáci
my tady na vsi jezdíme 15 let starými benzínožrouty a naftožrouty…elektrohnus mi nesmí do baráku….

Y.K.

Já teda nevím, ale já bych jel do nemocnice normálně tramvají. Pokud je to vážné a urgentní tak zavoláte sanitku.

Pokud jde o nemohoucí tak existují speciální povolní, to nemá vůbec nic do činění se zklidňováním dopravy, jsou to jen maskovací argumenty, kdy se z okrajových a normálně řešitelných problémů dělají hlavní a neřešitelné.

Y.K.

Ano my víme, že ty kolony jsou plné nemohoucích babiček a dlouhodobě nemocných. Základní důvod proč dopravu neomezovat.

superhero

A takové službě jako senior taxi jste slyšel? Nebo klasické taxi? Víte, ono se někteří senioři o sebe umí postarat i bez auta nebo jim stačí jen doprovod bez auta. A možná tomu nebudete věřit, ale jsou i takoví, kteří mají pojízdné seniorské (elektrické) vozítka. Jejich použití ovšem ztěžují lidé, kteří si myslí, že můžou se svým autem zaparkovat kdykoliv a kdekoliv.

medical examiner

Protože se nedošourá z refýže na Karlově náměstí do té kliniky kam potřebuje?

A. Mikulka

Kolik máte těch dlouhodobě nemocných příbuzných, jak často a do jakého zařízení na Malé Straně je vozíte?

none

Jestli mas moznost, udelej si vylet do Prahy. Budes docela prekvapeny, co vsechno tam jezdi… A pozor, neco jezdi i pod zemi.

Martin

Dobře až pojedeš mimo Prahu tak taky použijte nohy,metro…

Y.K.

Vlak, autobus? Nic? Provoz na Malé straně opravdu nejsou místní houfně opouštějící Prahu autem.

Martin

I ty místní vyjíždějí přes nějakou čtvrt, obec,město…pochybuji že jsou celí život na jednom místě.

Průzkumník

Taky tam máte spoustu úřadů, ambasád. Nařiďte velvyslancům at jezdí po Praze na kole, nebo zrušte parkoviště na Loretánském náměstí a postavte tam cyklověž…už rok a půl to tam řídí Piráti a pořád žádný výsledek, přitom tam nikdo nebydlí

Jan

Velvyslanci zvládnou přijet i tramvají, viděl jste například to uvítací video britského Matt Fielda?

Y.K.

Proč by velvyslanec nemohl jet tramvají?

Jan

Mimo Prahu jezdím často a využívám nohy, vlak, autobus.

Filip Jirsák

Naopak. Čím méně aut bude v Praze, tím lépe se po Praze bude cestovat. A to i těm zbývajícím řidičům aut.

medical examiner

V Praze jezdí 3 linky metra, 26 linek tramvají a nějaké autobusy. Nějaké řešení spojení se jistě najde…

milan

Bydlím ve 3. podlaží. Skrz naše podlaží vede schodiště a výtahová šachta do vyšších podlaží. Vadí mi, mé rodině i sousedům na patře hluk výtahu i hluk na schodišti i jeho znečišťování špínou z bot. Máme tedy jako „místní“ právo požadovat uzavření schodiště a výtahové šachty?

mgr.pavel

Pokud se do vyšších pater dá rozumně dostat i jinak..?

Schodiště či výtah má primárně sloužit místním, ne přespolním co si přes váš výtah zkracují cestu do domu přes ulici či do domu z druhého konce města či státu. A taky nikdo nemá co odstavovat svoje boty ve vašem výtahu.

Pochopil jsem tu vaši „analogii“ správně?

milan

Pochopil jste ji naprosto špatně. Protože tady přeci bydlím JÁ místní a nemá tam nikdo, kdo by mi rušil, co chodit. Tady je otázkou co jsou to ti „místní“. Mne z toho vyplývá, že ti co nebydlí na našem patře, které chceme uzavřít nejsou „místní“, když za „přespolní“ jsou považováni např. nepohybliví registrovaní pacienti Nemocnice na Františku bydlící na Praze 2. Město si tam udělá městskou nemocnici (respektive Praha 1) a udělá z ní „Hospodu na mýtince“.

Filip Jirsák

Jenže otázka nebyla, zda se má něco uzavřít nebo nemá. Otázka byla, co by místní uvítali. Vy máte plné právo na to, že byste uvítal, aby vaším patrem nikdo nejezdil. Jenže pak vás možná napadne, že by to samé uvítali i lidé, kteří bydlí v 2. patře. A vy byste se nijak nedostal domů. Takže možná začnete hledat nějaký kompromis. Možná tím kompromisem bude to, že nebudete v baráku dělat individuální kabinku pro každého jednoho obyvatele; nezaberete těmi individuálními kabinkami skoro všechny společné prostory; nebudou muset všichni uživatelé společných prostor dávat přednost všem kabinkám a to i tehdy, kdyby kabinka… Číst vice »

none

Ne, ale pokud ti to tak vadi, budes se muset prestehovat. Kazde misto ma sva + a -. Taky nebydlim zrovna idealne.

Mendy

Někde se mi líbí podmínky pro život, tak si tam postavím dům a přestěhuju se tam. Potom přijdou volby a nové zastupitelstvo prosadí něco, co je pro mě nepřijatelné. Mám si tedy po každých volbách postavit nový dům v jiném městě?

Luboš Beneš

Možno zkusit samotu

medical examiner

Třeba v té chalupě na Šumavě 😀 😀 😀

Tomáš

Omezení aut na Praze 1 přivítáme i my, turisté z Prahy 5. Jaká je to trapná ostuda, když těsně u Karlova mostu jede nekonečná řada aut, ten průjezd na jih je pro lidi totálně nepoužitelný (i bez aut by asi nebyl kvůli tramvajím) a auta jsou většinou prázdná. Zde měla být dávno pěší zóna. Malostranské náměstí zase se značkou Průjezd zakázán. A dodavatelům připomenout, že nemusí parkovat na chodíku těsně před zákazníkem, protože existují ruční vozíky. Vše ODS slibovala roky, volili jsme ji, a teď nový primátor udělal coming-out, že je…pro zrovnoprávnění všech druhů doprav, tedy že auta mají na… Číst vice »

Průzkumník

Mě spíš vadí cyklisti na chodníku. Nicméně máte pravdu, že ODS je banda pokryteckých lhářů, která nedělá pravicovou politiku.

David

Cyklisti by rádi jezdili po vlastní infrastruktuře, té se však v Praze postaví jen pár set metrů do roka. Jaký rozdíl např. oproti Paříži, Londýnu či vlastně jakémukoli hlavnímu městu v Evropě.

Twix

No, jakémukoli… Bukurešť a Sofie jsou na kole sebevražda a autem je to taky dost šílené, ale kam nejede metro, nic moc nezbývá. Nejsme na tom nejhůř, některé části Prahy se na kole projedou celkem dobře.

mgr.pavel

Tak měli bychom se srovnávat s těmi nejlepšími, že 😉 To má být naše motivace ke zlepšování.

Ale je pravda, že je také vhodné si uvědomit, že relativně vůči průměrné světové populaci se máme nadprůměrně dobře.

Lukas K

Zrovna v Bukurešti se na kole krásně jezdilo už v roce 2015. V Rumunsku sice celkově moc cyklostezek není, ale Bukurešť byla obrovským překvapením, centrum jsme projeli po oddělených cyklostezkách. Už v té době jsme si říkali proč je Praha tak strašně pozadu.

A. Mikulka

Twix totiž žije v tom, co slyšel před třiceti lety.

Průzkumník

Mohou založit sbírku a postavit si ji, nic jim nebrání. Jinak nemá cyklista na chodníku co pohledávat, ale jet po krajnici vozovky. V Praze po 4 letech vlády Pirátů a KS.. pardon Prahy Sobě velmi udržované.

Jan

Problém je v tom, že Praha 1 už dávno nepatří místním ale provozovatelům všeho toho turistického humbuku…

ZdendaP

Za čož ale mohou samotní místní, jelikož opakovaně volí vedení městské části, které jde na ruku právě provozovatelům turistického humbuku a na ně samotné kašle.

David

Tak ti provozovatelé turistického humbuku tam mají všichni oficiálně bydliště (i když tam nebydlí) a tak tam mohou voli.

Jan

Tipnul bych si, že ti provozovatelé tam ve velké většině nebydlí.

Průzkumník

Docela by mě zajímal zdroj.

mgr.pavel

Tak „patří“ těm, kdo tam mají trvalý pobyt a volí ve volbách.

Sice tedy přání rezidentů (omezit auta v centru) se zřejmě míjí s přáním jimi zvolených zástupců (hello, petrolheads from ODS), ale to si už musí vyřešit oni sami..

Twix

S tím trvalým pobytem to může být trochu komplikované, spousta lidí ho tam má ale bydlí úplně jinde (a naopak). Znám lidi co jsou hlášení na Praze 1, bydlí mimo Prahu a ten trvalý pobyt si tam nechávají především kvůli možnosti využít modré zóny pro rezidenty. Těm současný stav vyhovuje a auta je neobtěžují, když tam nežijí.

David

Spousta lidí tam naopak bydlí v nájmu a trvalý pobyt tam nemají, protože v ČR je změna trvalého pobytu neuvěřitelně komplikovaná, musíte si to oběhat sami po několika úřadech a zaplatit několik správních poplatků a nechat si vyměnit všechny doklady (občanka, řidičák, techničák a zdravotní pojištění).

Jan

Další věc je že i když ke změně trvalého pobytu dnes už nepotřebujete souhlas majitele bytu tak pokud se mu to líbit nebude tak vám prostě vypoví smlouvu a ubytuje is tam jiného bez pobytu. S nahlášeným pobytem taky přibyde třeba poplatek za odpad.

PetrH

Nemáte pravdu, dnes už je to výrazně jednodušší. Zdravotní pojišťovny a finanční instituce čerpají informace ze základních registrů, na kartičce zdravotní pojišťovny trvalý pobyt ani není. Stejně tak není na řidičáku.

Jediné, co musíte, je přihlásit se, zažádat o novou občanku a ano, ten techničák. To poslední jsem řešit nemusel, tak to byla jedna návštěva úřadu, kam jsem přišel s potřebnými doklady a nejvíc práce dalo přesvědčit úřednici, že třídím odpad i bez 4 barevných pytlů, které se mi při nahlášení pobytu pokoušela vnutit.
Pak vyzvednout novou občanku cestou do práce.

medical examiner

A jak to teprve půjde rychle v případě, že občan místo všech dokladů dostane jen kartičku s fotografií a kódem, po jehož zadání by úředník všechna data získal v databázi (pochopitelně jen tu část, která se ho týká).

A. Mikulka

Není to vůbec tak komplikované.

Kubrt

Když se člověk podívá do těch výsledků, tak zjistí, že respondentům vadí tranzit (jasně, komu by nevadil), ale zároveň za největší problém v oblasti dopravy považují parkovací místa. Takže se dostáváme ke klasickému motoristickému rozporu, chcete-li pokrytectví: chci auto, chci ho parkovat u baráku, chci s ním jezdit – a dělat někde někomu tranzit, ale zároveň nechci aby někdo jiný dělal tranzit u mě doma. To samozřejmě nemá úplně uspokojivé řešení a musí se hledat nějaký kompromis. Těch lidí, co musí tranzitovat Malou Stranou, asi skutečně bude naprosté minimum. Když se to vezme za celou Prahu 1, je tu magistrála,… Číst vice »

Jan

Měl jsem na mysli de facto, nikoliv de iure…

Pražec

Svoboda ven! 😀

Jan T.

Před pár týdny jsem se byl projít v trase uzavřené tramvajové trati. Zrovna jsem chytil čas kdy skončila jedna etapa rekonstrukce a koleje byly už skoro všude volné, ale bez aut, za to ulice byly plné lidí. To byla krása se procházet historickým centrem bez neustálého proudu aut a turistických pseudoveteránů.

Huh

Já si to užívám cca 1x za rok, když čistí ulici a jsem náhodou poblíž. Tak je tu asi na 4 hodiny volný prostor a je vidět do dálky – neuvěřitelný zážitek 🙂 Jak fotka z 30-40 let 🙂

medical examiner

Jojo…když měli turisti útlum kvůli nákaze…to vám byla krása jít přes Staroměstské náměstí!

Márty

…”Těším se na podrobnější data, protože je to dobrý argument pro dopravní zklidnění této části města,“ uvedl Hřib.
Vždyť ta stejná data už byla vyhodnocena při uzavírce v roce 2019, za jeho primátorování! Tak na co čeká?

jkjk

Tehdy to blokovala radnice Prahy 1 (a v tom se nic nezměnilo).

PepaM

Tak to je snad samozřejmost, že auta do center měst nepatří. Umweltzone na tmavě modrou plaketu, omezit na 30 km/h, výrazně zpoplatnit (mimo zásobování, ale muselo by se to důsledně kontrolovat, rezidenti třeba jen nějaké mírnější poplatky, když už platí parkovací zóny).

medical examiner

Jojo…ta třicítka není vůbec špatný nápad…

Panda

Souhlas, ale tranzit by se musel zarazit i na pravém břehu, protože ten to v posledních týdnech velmi odnáší.

Y.K.

Tak se nám v té studii zase jednou zase ukazuje modal split v centru města, který potvrzuje to co víme a politici ignorují.

Denně:
chůze 69 %
MHD 59 %
auto 21 %
kolo 6 %

Nízký dopravní výkon, zato spousta prostoru.

Kubrt

Toto ovšem není modal split přepravního výkonu, ale anketa, jaké způsoby dopravy používáte na denně. Samozřejmě nikdo nepopírá, že osobní auta jsou prostorově náročná.

Márty

Ale to, že 30% přepravního výkonu zabírá v průměru 80% veřejného prostoru je fakt.

Kubrt

To plyne z jakých dat? Z těch výše uvedených jistě ne.

Luboš Beneš

To je matematika, to tak prostě platí Paretův princip.

Y.K.

Čistý přepravní výkon by podle mě dopadl ještě hůře pro auta. Tramvaje a metro tamtudy protlačí to, na co by auta potřebovala více než Barrandovský most a pěší budou také mnohonásobek, zejména z důvodu turismu.

Ta anketa má mnohem více částí. Důležité je, že ukazuje, že vymlouvání se na nemožnost omezit dopravu hlavně kvůli místním, kteří se nějak musí dostat domů, není pravdivá.

Kubrt

Nicméně s místními a jejich auty by takové omezení silniční dopravy muselo nějak počítat – jak právě plyne z té ankety, a už to zmiňuju někde výše, za největší dopravní problém respondenti považují nedostatek parkovacích míst. Z toho plyne, že sice většina z nich autem nejezdí denně a hojně využívají MHD, ale přesto auto mít – a parkovat ho co nejblíže domu chce – minimálně 50 % respondentů.

Filip Jirsák

Chtít můžete co chcete. Kdybyste se lidí zeptal, zda by chtěli Ferrari nebo soukromý tryskáč, také vám většina odpoví, že ano. Stačí, aby se za parkování platila tržní cena, a uvidíte, jak málo lidí najednou bude chtít parkovat přímo před barákem. Navíc jste zapomněl na to, že pokud auta přestanou být tak protežovaná, bude spoustu věcí, ke kterým je dnes pohodlnější auto, pohodlnější dělat bez auta. Například když jsou ulice plné odložených aut, kurýři nemají kde parkovat a trčí v zácpách, stojí doručení nákupu kurýrem více. Když máte auto, vyplatí se pak na nákup dojet do hypermarketu na kraji města.… Číst vice »

Kubrt

Fajn. Půjdete s tímto programem do voleb?

medical examiner

Jo…přidáte se?

Mendy

„Stačí, aby se za parkování platila tržní cena, a uvidíte, jak málo lidí najednou bude chtít parkovat přímo před barákem.“ V současné situaci ano. Ale pokud bychom měli skutečnou tržní ekonomiku s minimem daní a regulací, kde bychom platili jen za to, co chceme, našlo by se hodně těch, kteří by upřednostnili parkování před něčím jiným. Mimochodem, z vlastních zkušeností můžu říct, že auto zvyšuje mobilitu. Než jsem si koupil auto, spočítal jsem si, jak jezdím. Za předpokladu, že bych jezdil pouze autem, bych měl mít nájezd cca 9000 – 9500 km ročně, a to jsem záměrně přestřelil kilometry, abych… Číst vice »

medical examiner

No…a kolik by vám vyšla ta tržní cena při 9% dani z přijmů?
A zároveň při tak vysokém zdanění alkoholu, že na lahvi vína by byla 144,-Kč jen ta daň, obdobně jako 141,13 Kč na krabičce cigaret…

Y.K.

50 % respondentů zcela určitě nemůže parkovat poblíž. 30 % vůbec auto nepoužívá a další musí parkovat někde kde to jde. Ani tady na Praze 3 nemůže mít každý před domem auto, ač to tak působí. Před naším domem je místo na tři a máme 23 bytů, cca 40 nájemníků (v ulici je 14 čísel popisných a asi 30 míst).

Ten Onen

Když jdu dohromady cca 5x za den s košem/na nákup/se psem ven cca 500 m až 1 km a pak jednou za den pojedu 10 km do práce autem a zase zpátky. Ve kterém případě bude dopravní výkon větší? Většina lidí volí adekvátní způsob přepravy, k popelnici nejezdím autem, do práce jedu podle toho co je rychlejší a na nákup podle toho, co povezu a kam jedu. Porovnání nejčastějších způsobů dopravy neříká vůbec nic o dopravních výkonech. A pořád nemáte vyřešeno, kde budou jezdit autobusy, popeláři, sanitky, zásobování… Opět jen demagogie bez reálného základu. Automobilová doprava (osobní i nákladní) má… Číst vice »

Filip Jirsák

A když pojedete do práce 10 km autem, a když těch 10 km pojede autobus se 40 pasažéry, kdo bude mít větší přepravní výkon? Podle různých statistik je přepravní výkon IAD v Praze méně než 30 %. Tomu ale vůbec neodpovídá to, jakým způsobem je IAD všude preferovaná. Ať si lidi volí, jaký způsob dopravy chtějí, ale ať si ho také sami zaplatí. Když někdo chce jet autem, ať si jede, ale za své. O rušení silnic nikdo nemluví, a autobusy, popeláři, sanitky i zásobování na tom budou mnohem lépe, když se IAD omezí.

Ten Onen

A on někdo jezdí autem za cizí peníze? Možná politici a státní úředníci, těm to platíme z daní. Jinak si to všichni platí ze svého, nebo jim to jako bonus platí zaměstnavatel. Těch 40 lidí jede autobusem jen ve špičce, jinak autobusů jezdí mnoho poloprázdných, aby jednotlivé spoje linky pokrývaly víceméně celý den. Některé linky ale nejezdí zaplněné ani v té špičce. Navíc na 10 km mnohokrát zastavovat a rozjíždět se kvůli těm pasažérům, protože málokdy jedou všichni ze stejného bodu A do stejného bodu B. Bez těchto nevyužitých autobusů by se ale vytratil síťový efekt DPP (v Praze) a… Číst vice »

Filip Jirsák

Všichni jezdí autem za cizí peníze. Výstavba a údržba silnic něco stojí, prostor pro silnice něco stojí, auta produkují externality jako hluk a exhalace…

Mendy

Všechno tohle platíme nepřímo prostřednictvím daní a poplatků.

Filip Jirsák

Ano, tedy je to za cizí peníze.

Mendy

Právě že ne. Koupím si auto – zaplatím daň. Zaregistruji si auto – zaplatím poplatek. Natankuji – zaplatím daň. Nechám si opravit auto – zaplatím daň. Udělám změnu v technickém průkazu – zaplatím poplatek.

Filip Jirsák

Poplatek za změnu v technickém průkazu pravděpodobně nepokryje ani náklady na tu změnu, natož aby se z něj postavil kus dálnice. Daně z příjmů a DPH platí všichni, ne jenom automobilisté. Takže to není specifický příjem z automobilové dopravy. To je jenom spotřební daň z pohonných hmot. A ta na pokrytí nákladů na výstavbu, údržbu a provoz silnic nestačí.

Kebab

Ovšem celá řada automobilistů by bez auta například neplatila daň z příjmu, naopak bychom jim my ostatní platili podporu v nezaměstnanosti a další dávky. DPH by taky nejspíš zaplatili nižší.

Filip Jirsák

Nikoli, ti automobilisté by dělali něco jiného a daň z příjmů by platili též.

medical examiner

Akorát později jen 9% výměnou za poplatky za ježdění a mýto.

medical examiner

Až budete platit
– za vydání SPZ 5 000,-Kč,
– vydání ŘP 1 500 Kč za první a 750,-Kč za prodloužení
– povolení vjezdu 1500,-Kč za první a 150 Kč za každoroční prodloužení
…pak teprve to možná bude z vašich peněz…

Y.K.

Vyjít z baráku s košem a se psem není žádná doprava. Ta musí mít cíl. Nákup, cesta do práce, na výlet… Když si přečtete originál, tak zjistíte, že součet je více než 100 % a je to logické, spousta cest je kombinací, třeba pěšky + MHD, atp. Zásobování, popeláři, záchranné složky s tím nemají nic společného. Jak se dostanou do ulice Na příkopech? Že by existovaly výjimky? Zato to má hodně společného s nulovým omezením provozu. Ve skutečnosti ten výkon aut bude nižší než 21 %, protože území je silným tranzitem pro MHD (linky 22, 23, 15, 12), těch pár… Číst vice »

Ten Onen

A ví to ti lidé při průzkumech, když se jich někdo ptá, jak se po městě dopravují? Já bych také instinktivně odpověděl, že nejčastěji chodím pěšky. Ale pokud bych si poctivě počítal kilometry, tak loni jsem měl půl roku nejvíc autem a druhý půlrok nejvíc metrem. Nejvíc cest pěšky, ale po přepočtu na osobokm to bylo ve srovnání s autem i metrem hodně málo. A pokud jde o psa, tak i cesta může být cíl 😉 Dopravní výkon navíc nelze měřit jen na osoby, velké množství dopravy generuje i náklad a tím nemyslím jen tatrovky s pískem. Spoustu osobních aut… Číst vice »

Y.K.

Ano ví, ty otázky mívají dovysvětlení.

Osobokilometry jsou nesmysl, nejvíce uděláte letadlem, což se jaksi k cestování po centru moc nehodí. Jde o cesty a ne celkové kilometry.

Venčit psa může být cíl, ale není to žádná doprava.

Co by tam mohlo jezdit za služby je otázka formy, každopádně dovážky až pod nos jsou také forma individuální dopravy a když to nepůjde autem, převáží poslíčci v jiné formě. V centru to fakt není problém.

Martin Peterka

To asi nikoho nepřekvapí, tranzitní doprava nemá v historickém centru Prahy co dělat. Snad už to také konečně pochopí politici na pražském magistrátu.

Jan T.

Někteří to chápou, ale konzervativní primátor s myšlením zamrznutým v minulém století, zvyklý jezdit do centra autem, asi těžko, ten se teprve nedávno dozvěděl z mdií, že se metro D už skutečně staví.

Huh

Asi tak a myšlenka, že tramvaj zabírá místo autům je také skvostná.

John334

Tak zrovna tohle chápu, co tím myslí, i když mě to nepřijde jako nevýhoda. TT Kobylisy – Bohnice asi způsobí změnu z 2+2 na 1+1 pruhy pro auta. 2+1 se tam podle mě v některých místech nevejde, pokud teda nemají chodníky vypadat jak v tom nejhnusnějším místě v Čimicích: https://mapy.cz/s/pomuzopezu

medical examiner

No a?
Hasiči anebo sanitka tam snad projedou a ti ostatní nemají na silnici co dělat…

Y.K.

Což o to že jezdí autem, ale to zamrzlé myšlení, že když se omezí jiné druhy dopravy, tak to automobilovou dopravu prý zlepší (ehm, bude méně omezovat), ty jsou fakt na úrovní poloviny minulého století.

Mendy

Zkuste se na to podívat i z druhé strany. Těžce jsem pracoval a za tu těžkou práci jsem dostal hodně peněz, za které si koupím auto. Potom přijde úředník a vymyslí přednost autobusů při výjezdu ze zastávek, zákaz objíždění tramvají v zastávkách, bus pruhy, preferenci MHD na semaforech, zákaz otáčení před železničním přejezdem a zákaz vjezdu aut. Co z toho plyne: 1) Přestože jsem pro lidi udělal více než ostatní, mám zakázáno jezdit s modrými majáky. MHD, která vozí méně pracovité, to má dovoleno. 2) Přestože jsem pro lidi udělal více než ostatní, mám zakázáno objíždět překážku v provozu, kterou… Číst vice »

Filip Jirsák

To, že těžce pracující jezdí osobními auty a méně pracovití jezdí MHD, je nesmysl.

Kdybyste chtěl pro každý druh dopravy vlastní infrastrukturu a měla by být spravedlivá (odpovídat počtu přepravených osob), musel byste zbourat půlku města. Protože pro auta byste postavil dvoupruhé silnice s minimální šířkou pruhů, a vedle byste měl další dva pruhy pro pěší a cyklisty a několik pruhů pro MHD.

A pokud byste tu oddělenou infrastrukturu nestavěl v poměru, v jakém je lidmi užívána – jak byste to zdůvodnil? Jak byste zdůvodnil, že pro osobní auta dáváte z veřejného mnohem víc?

Mendy

Vycházím z toho, že cestování autem je dražší než cestování MHD. Logicky tedy musím více pracovat, pokud chci cestovat autem.
Je mi jasné, že ne všude je místo a rozpočet je omezený. Proto jsem napsal „tam, kde to jde“ a „Chápu, že by to bylo drahé a ne všude je na to prostor.“
Jinak jsem jen chtěl poukázat na to, že majitelům aut se nemusí líbit to, že jim někdo znemožní vjezd tam, kam to dříve bez problémů šlo, přestože si připlatili za nadstandartní způsob dopravy.

Y.K.

Líbit se jim to nemusí, ale více si platí jen čistě za své osobní pohodlí a za svůj osobní majetek, neplatí více městu, městské části atp. Tudíž městu může být jedno, že se to části lidí líbit nebude. Logicky nebude, část lidí staví své pohodlí nade vše. To nelze tolerovat do nekonečna, zvláště když se většina omezit dokáže (bavíme se pořád o centru).

Filip Jirsák

A nebo opačně – při cestování autem strávíte více času neproduktivně (při řízení auta nemůžete pracovat), takže vyděláte méně. Majitelům aut se nelíbí, že by mohli přijít o svá privilegia. To je pochopitelné, naopak by bylo divné, kdyby o ně nebojovali – to, co ušetří díky privilegiím, mohou investovat do obhajoby privilegií, a stále se jim to vyplatí. Ale je potřeba to tak vnímat – že jenom hájí své současná privilegia. Za nadstandardní způsob dopravy si nepřiplácí, naopak jim ho doplácíme my ostatní. To, že je i tak pro ně dražší, svědčí akorát o tom, jak moc neefektivní a drahá… Číst vice »

Kebab

„…při cestování autem strávíte více času neproduktivně (při řízení auta nemůžete pracovat)…“
Ale no tak 🙂 Na kole snad můžu pracovat? Pokud mě tedy nějak neživí přímo ta jízda. A v narvané MHD se dá pracovat jak? Snad jedině ve vlaku, s trochou štěstí.

Filip Jirsák

Ale no tak. Kolo je MHD? V MHD můžete číst, soustředěně poslouchat, přemýšlet… Nebo aspoň relaxovat.

Kebab

Pokud zrovna nestojíte na jedné noze a ještě ne na své, případně nemáte ručičku a nožičku uskřípnutý venku. Znám to, jezdil jsem tak denně 15 let, 2x 40 minut autobusem.

Filip Jirsák

Tak je holt potřeba omezit preferenci aut, aby MHD mohla jezdit častěji a mohl jste si sednout.

Kebab

Kdo to ale zaplatí a hlavně kdo bude řídit? Řidiči nejsou už teď.

Filip Jirsák

Zaplatí se to z peněz ušetřených za nižší podporu IAD. A ještě zbyde. Množství řidičů závisí jenom na platu.

Mimochodem, když MHD nebude stát v zácpách, není potřeba ani další vozy ani další řidiče, prostě ten jeden vůz s jedním řidičem stihne za stejnou dobu víc kol.

medical examiner

Ne…ale v tramvaji to jde přeci jen snadněji…

medical examiner

No tak si holt budete kupovat nějaký jiný druh luxusu.
Třeba investiční zlato…