dkv-spojujeme

Omezení aut v centru Prahy? Místní by to přivítali, ukázal průzkum

Malostranské náměstí. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMalostranské náměstí. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Debaty o omezení aut v centru ožily i díky uzavírce Malé Strany pro tranzitní dopravu během rekonstrukce tramvajové tratě.

Praha 1 a zejména Malá Strana by se mohla dočkat částečného omezení automobilové dopravy. Nový výzkum společnosti PAQ Research pro městskou část Praha 1 ukázal, že si to přejí i obyvatelé centra metropole. O omezení aut mluví i nový náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.

„Další dobrou zprávou je, že i přes obousměrnou uzavírku Újezdu tady zatím nenastaly větší dopravní komplikace. Těším se na podrobnější data, protože je to dobrý argument pro dopravní zklidnění této části města,“ uvedl Hřib na Twitteru ke zprávě o pokrocích na rekonstrukci tramvajové trati napříč Malou Stranou. Ta na více než dva měsíce omezila automobilový provoz na levém břehu Vltavy. I přes obavy z dopravního kolapsu ale k žádnému zásadnímu problému nedošlo. Pojmem zklidnění se nazývá v dopravě soubor kroků, který omezuje zejména individuální automobilovou dopravu. Na dotaz, o jaký způsob zklidnění dopravy by mělo jít, neodpověděl.

Omezení zejména tranzitní dopravy by chtěli i místní, vyplývá z reprezentativního výzkumu, který pro městskou část zpracoval PAQ Research ve spolupráci s NMS Market. Celou studii najdete na webu Praha 1 očima občanů.

Rozdíl ve vnímání počtu aut proti jiným částem Prahy

„Jedním z klíčových zjištění výzkumu je, že neplatí mediální zkratka o sporu mezi zastánci automobilismu a pěší či cyklistické dopravy. Většinu obyvatel spojuje odpor vůči tranzitní dopravě a parkování nerezidentů. Platí tak mnohem spíš dualita ‚místní‘ versus ‚cizí a zatěžující‘, kdy ‚cizí‘ – tranzitní doprava a parkování nerezidentů – vadí chodcům i řidičům,“ uvádí se ve shrnutí výsledků výzkumu.

Automobilová doprava není podle obyvatel Prahy 1 dostatečně přizpůsobená pro místní, soudí dvě třetiny obyvatel. Dramaticky se v tom liší od zbytku Prahy, kde si to myslí jen třetina lidí. Velké většině chybí místa k parkování (před domem i v podzemních garážích), zároveň se jim nelíbí celkový počet aut, zácpy, auta parkující na ulicích a příliš parkujících nerezidentů.

Většina respondentů by navrhovala zvýšit poplatky za parkování v modré zóně pro auta ambasád a úřadů (66 %), velká část i pro podnikatele s provozovnou (47 %) a druhé a další automobily domácností (42 %). Dvě třetiny by omezily parkování zdarma pro auta carsharingu. Mírná většina (58 %) by podpořila víc zón bez aut (jen pro chodce, nebo chodce a MHD a cyklisty). Že by bylo zón bez aut příliš, si myslí jen každý osmý.

Tagy PAQ Research Praha 1
167 komentářů