Omezené cestování? Spotřeba pohonných hmot loni klesla jen o 6 %
Čerpací stanice. Ilustrační foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Největší pád ve spotřebě loni zaznamenaly letecký petrolej.
Největší pád ve spotřebě loni zaznamenaly letecký petrolej.
A hlavně díky poklesu poptávky dochází k radikálnímu bezprecedentnímu zdražování pohonných hmot. Jiný důvod k tomu není a koncerny si huby nemohou ošidit.
Letecký petrolej je na rozdíl od řepky vcelku slušná přísada do nafty (akorát musí být motor, který to bez větších problémů zkonzumuje). Z neověřených zdrojů mám i to, že v případě vhodné směsi klesají i emise. Stát to ale nerad vidí kvůli krácení daně, protože nižší zdanění leteckého paliva je přece svátost nadpozemská.
Na odkalený letecký petrolej jezdí veškerá léta dieselové vozidla zaměstnanců letiště. Stačí trochu přimazat aditivy.
To souhlasí před rokem 2020 jsem jezdil 70% cest vlakem, od zavedení roušek 100% autem….
Stát může být jedině rád, alespoň zde si mastí trochu na daních z PHM.
Dělá to asi 80 miliard ročně. Plus DPH z ceny vč. spotřební daně a jsme bratru přes stovku miliard.
Tady je vidět, že lidi do práce jet musí, a bohužel místo veřejné dopravy přešli na tu automobilovou.
Nejen lidi do práce. Nákladní doprava neklesne po zákazu pohybu osob, zemědělci a pracovní stroje pracují stále stejně. S omezením pohybu osob také nejspíš mírně narostly rozvážkové služby.
Ma na tom podíl i narizeny homeoffice. Driv jsem se mezi zákazníky vracel do kanceláře. Nyní musim jet domu, t.j. tak 2_3x více najetých km než drive.
Ocividne zase tak moc lidi do prace jezdit neprestalo, navic kdyz vidim kolik aut pribylo na sidlisti, tak znacne vic lidi jezdi do prace autama nez MHD. Takze proc by mela a spotreba nejak znacne klesnout?
Lze to vyložit i tak, že pracující využívající homeoffice jezdili dříve veřejnou dopravou, proto tam je pokles poptávky největší (-35%). A auto využívají k dojíždění více ti, kteří nemohou pracovat z domova, proto u phm došlo jen k menšímu poklesu spotřeby.
Souhlas.
Jiným pohledem, pokud celkový objem dodávek benzinu za rok 2020 dosáhl 1468 tis. tun, odpovídalo to spotřebě cca mezi roky 1993-94, v případě nafty pak spořeba 4 789 tis. tun v roce 2020 odpovídala spotřebě mezi lety 2016-2017.
https://www.cappo.cz/info/spotreba-vybranych-ropnych-produktu-v-cr
Díky, tudíž spotřeba benzínu je nyní přibližně konstantní (pokles před rokem 2013 je způsobem obměnou vozového parku?), zatímco spotřeba nafty (díky nákladní dopravě?) setrvale roste o 3 – 4 %.
Spíš to bude rostoucí obliba naftových motorů v té době. Po aféře dieselgate se to ale zřejmě již zas otočilo (po roce 2017), což v grafu už ale není vidět.