Omezené cestování? Spotřeba pohonných hmot loni klesla jen o 6 %

Čerpací stanice. Ilustrační foto: Zdopravy.cz / Jan SůraČerpací stanice. Ilustrační foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Největší pád ve spotřebě loni zaznamenaly letecký petrolej.

Zpět na článek
15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dorota

A hlavně díky poklesu poptávky dochází k radikálnímu bezprecedentnímu zdražování pohonných hmot. Jiný důvod k tomu není a koncerny si huby nemohou ošidit.

Jan Sova

Letecký petrolej je na rozdíl od řepky vcelku slušná přísada do nafty (akorát musí být motor, který to bez větších problémů zkonzumuje). Z neověřených zdrojů mám i to, že v případě vhodné směsi klesají i emise. Stát to ale nerad vidí kvůli krácení daně, protože nižší zdanění leteckého paliva je přece svátost nadpozemská.

Dorota

Na odkalený letecký petrolej jezdí veškerá léta dieselové vozidla zaměstnanců letiště. Stačí trochu přimazat aditivy.

Lektor

To souhlasí před rokem 2020 jsem jezdil 70% cest vlakem, od zavedení roušek 100% autem….

Diesel

Stát může být jedině rád, alespoň zde si mastí trochu na daních z PHM.

Jiří Kocurek

Dělá to asi 80 miliard ročně. Plus DPH z ceny vč. spotřební daně a jsme bratru přes stovku miliard.

Pražský motoráček

Tady je vidět, že lidi do práce jet musí, a bohužel místo veřejné dopravy přešli na tu automobilovou.

Jiří Kocurek

Nejen lidi do práce. Nákladní doprava neklesne po zákazu pohybu osob, zemědělci a pracovní stroje pracují stále stejně. S omezením pohybu osob také nejspíš mírně narostly rozvážkové služby.

percula

Ma na tom podíl i narizeny homeoffice. Driv jsem se mezi zákazníky vracel do kanceláře. Nyní musim jet domu, t.j. tak 2_3x více najetých km než drive.

Blume

Ocividne zase tak moc lidi do prace jezdit neprestalo, navic kdyz vidim kolik aut pribylo na sidlisti, tak znacne vic lidi jezdi do prace autama nez MHD. Takze proc by mela a spotreba nejak znacne klesnout?

Willy

Lze to vyložit i tak, že pracující využívající homeoffice jezdili dříve veřejnou dopravou, proto tam je pokles poptávky největší (-35%). A auto využívají k dojíždění více ti, kteří nemohou pracovat z domova, proto u phm došlo jen k menšímu poklesu spotřeby.

Blume

Souhlas.

Willy

Jiným pohledem, pokud celkový objem dodávek benzinu za rok 2020 dosáhl 1468 tis. tun, odpovídalo to spotřebě cca mezi roky 1993-94, v případě nafty pak spořeba 4 789 tis. tun v roce 2020 odpovídala spotřebě mezi lety 2016-2017.
https://www.cappo.cz/info/spotreba-vybranych-ropnych-produktu-v-cr

55p

Díky, tudíž spotřeba benzínu je nyní přibližně konstantní (pokles před rokem 2013 je způsobem obměnou vozového parku?), zatímco spotřeba nafty (díky nákladní dopravě?) setrvale roste o 3 – 4 %.

Willy

Spíš to bude rostoucí obliba naftových motorů v té době. Po aféře dieselgate se to ale zřejmě již zas otočilo (po roce 2017), což v grafu už ale není vidět.