Ombudsman řeší hluk z odstavených drážních vozidel, ministerstvo připravuje metodiku

RegioPanter v Židlochovicích. Foto: České dráhyRegioPanter v Židlochovicích. Foto: České dráhy

Dopravci mají ministerstvu odpovědět, jak dlouho musí při odstavení zůstat vozidlo v chodu kvůli klimatizaci či topení.

218 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
patology_chef

By mě zajímalo, kdo jste se tam byl podívat a poslechnout 😉

Podle mě je problém v pětivozové soupravě. Mašina stojí na volném prostranství. Kdyby se podařilo v českých podmínkách nemožné, to jest dobudování nástupiště do konce kusé koleje, po objetí a přivěšení brejlovce by se souprava zatlačila na konec, a tím by se dostala lokomotiva za výtopnu za nádražím, zvuk motoru by se neodrážel od činžáků na druhé straně a byl by podstatně větší klid. Tak se mi to jevilo.

Dušan Janovský

Stěžovatelka neuspěla u Krajské hygienické stanice. To mi přijde zásadní. Možnosti, jak se bránit před soustavným hlukem, jsou u nás velmi malé a KHS, které jediné v řešení teoreticky můžou pomoci, rovnou všem odpovídají, že hluk neměří (a mezi řádky píšou, že je to vůbec nezajímá).

súdružka Kolesárová

Směla bych požádat o doplnění obecného tagu „hluk“. Děkuji

medvěd

Ombusman by měl říci: vozidlo překračuje limit hlučnosti = vyřadit z provozu a vrátit výrobci nebo pokud vozidlo plní limit hlučnosti = má stěžovatel smůlu.

FP1

Kdyby překračovalo, tak těžko může být schváleno do provozu.

Leinad

Jenže měřák postavený vedle vozu (nebo dokonce i v bytě) ukazuje překročení hygienických limitů.
A s tím je potřeba něco dělat, PHS, odstranění jiných zdrojů hluku (nedělá tam bordel i něco jiného?), ..

súdružka Kolesárová

Tím si jste jist? Měřák ukazuje překročení jakých limitů? Zmiňujete měření vedle vozu (tím myslíte limity plynoucí z nějaké typové „homologace“?) nebo v bytě (tedy limity pro chráněný vnitřní prostor staveb?). Nemyslím to nijak konfliktně, jen se ptám.

vtvt

prosím smazat patří k jinému článku. Díky.

Moš

Já se spíš divím tomu, že ještě nikdo nezačal řešit naprosto zbytečnou spotřebu energie při aktivním odstavení jednotek. Například jednotky 471 mají smetáky 24 hodin nahoře i když jezdí třeba jen 15 hodin denně. Pořád se mluví o ekologii, ale energie se propaluje naprosto zbytečně. Hluk, který produkuje odstavné nádraží Praha jih je také obrovský. Bydlet v paneláku nad odstavnýn nádražím bych v létě fakt nechtěl.

Leinad

Jo tady se dá dobře čarovat s čísly.
Ušetří se hodina ze směny fíry (přípravy na jízdu). Energii dopravce neplatí (ujede 0tkm).
Taky je otázkou, zda musí běžet všechny systémy celou noc – nestačilo by jenom jakýsi „spínač“, zapínal by to depák/fíra smskou hodinu před odjezdem?

Alibaba

Ono pak je ale problém, kolik se té elektriky ušetří,
Když při odstavení vypnete chlazení/topení, tak před odjezdem potřebujete dotčené vozidlo znova vychladit/vytopit. A pak třeba obzvlášť to chlazení musí pracovat na plný výkon.

XYYY

Jak dlouho musí zůstat spalovací motor v chodu před stopnutím je uvedeno v technickém popisu vozidla.

Někde v příručkách pro strojvedoucí se psalo, že teplota chladicí vody musí klesnout na nějakých 60.
Tomu sice odporuje stopování spalovacího motoru u elektrického vytápění při odpojování kabelu a zase okamžitý start, aby se mohlo odjet …

Traktor 750.7 s „ostravským“ PUSH-PULL vrní po celou dobu pobytu, jak v Přívoze, tak ve Frenštátě …

Jiří Kocurek

Zvlášní, že 810 a ŠL 11 mají tentýž motor, ale v autobusu se nemusí protáčet do noci, aby teplota klesla pod 60 ˚C

Protože v červencovém hicu je pokles teploty motoru pod 60 ˚C prakticky nemožný.

Karel

Protože 810 se neprotáčí kvůli teplotě motoru po jízdě, ale před jízdou. Má mnohem víc vody než autobus, tou vodou se vytápí.

Hajnej

To těžko, na 60 °C hned tak neklesne, protože se zavřou termostaty.

súdružka Kolesárová

Nejak z me strany nebylo postrehnuto, zda je plnen limit, ci nikoli. Nebo zda je predpoklad, ze limit pro hluk z dopravy plnen je, ale limit pro hluk ze stacionarniho zdroje by uz plnen nebyl, a proto je navrzeno odstavku soupravy posuzovat dle limitu stac.zdroje

Pitrys

Dobře zvolený ilustrační obrázek k tématu 👍

mirek

Nj, mantra, že všechno musí mít klimu sklízí své úspěchy. Dřív to fíra po objetí zdechnul a nahodil pár minut před odjezdem. Dnes díky klimě musí hučet celou hodinu. A ten slavný catr má mnohem nepříjemnější zvuk na volnoběh než původní motor. Tož tak to směřujeme k lepším zítřkům. A to v mnoha ohledech. třeba přejezdy, ty nové řvou jak prase, zatímco staré jsou ještě přijatelně hlučné. Bezstykovka v obloucích tak řve že vlak je slyšet přes kolejnici klidně i dva kilometry dopředu. Ideálním příkladem třeba trať mezi Hanušovicemi a Jeseníkem. Zatímco dřív vlak byl slyšet jen díky mašině a… Číst vice »

Alibaba

Intenzita hluku z přejezdu se dá zregulovat, piště stížnosti.
Beztykovka se dělá kvůli lepší jízdě a náročné údržbě styků, které mimochodem taky dělají hluk.

Milda

Paní potřebuje nová plastová okna místo původních dřevěných a shání investora?

Jirik

Nejhorsi je, kdyz se politici a urednici nudej🙄

Alibaba

Prd se nuděj. Dostal podmět a tak řeší, řeší záležitosti, které jiné úřady nezvládají a pak dává podměty ke změně. Prostě tahle problematika v minulosti nebyla řešena, protože aktivní odstavení a klimatizace je záležitost posledních cca 20 let, a budou se požadavky zvyšovat.

Jarmark

To je sranda, jak tu šotouši kopou za dráhu. Kdyby vám ustlali pod Sergejem, tak budete pořád spokojení. 😀👍

Martin z topírny

Tak na většině místech byla železnice dřív, než novodobí stěžovatelé. A dělala ve většině případech mnohem větší hluk než dnes. Ale na to se jaksi zapomíná. Když se postaví nové domy u železnice, že budou více či méně obtěžovány hlukem z provozu železnice. Dříve se muselo na příslušný úřad osobně zajít či poslat doporučený dopis. Dnes „stěžovatel“ pošle jen mejl a všichni se po…te. „Stěžovací“ mejly by měly býti zpoplatněny – třeba jen symbolicky 1 Kč Ona by si to pak většina rozmyslela 😀👍 ————————————————————————————————- Zvláštní doba, kdy se jednotlivcům ustupuje na úkor stovky, tisíce uživatelů…zájmů obcí, krajů, státu. Tím… Číst vice »

David

Ono už je „vadně“ umístěné to nádraží v Židlochovicích, bohužel tam, kde bylo to staré ….

XYYY

A byste reklamoval u výrobce – hluk … výrobce kolejového vozidla má „doklady“ od výrobce „hlučného“ zařízení, že toto zařízení splňuje hlukové limity … tudíž není de iure hlučné …

Jiná věc je, že každé vozidlo soupravy má svoje „de iure“ nehlučné zařízení, takže ten „nehluk“ se tam tam kumuluje (násobí). Každé zařízení se reguluje individuálně, takže nemusí běžet současně, ale třeba jen střídavě ….

Jiří Kocurek

Tak jo, pošlem vám tam Hells Angels, aby si kluci trošku zatůrovali.

Na většině míst byla silnice dřv než novodobí stěžovatelé.

Vojtěch Suchan

Je vtipné, jak je tohle exkluzivně problém schadewerku. Hlučnost Pantera při odstavení imo nemohla splnit TSI noise, tohle žádná jiná jednotka prostě nedělá, a myslím, že jsem jich na železnici v Evropě potkal dost. I Poláci jsou v tomhle úplně jinde.

George

No nechci se zastávat Škody ale nevím že by v Luhačovicích jezdil Panter. A co psali stížnost je na ty Luhačovice

Vojtěch Suchan

Nojo, ale tam to jsou přecejen stará vozidla a bublající diesel, to je nějak očekávatelné. Ale to, že nejvíc řve moderní elektrická jednotka která má být budoucností české železnice mi nepřijde zrovna ideální.

Martin z topírny

Na Židlochovice s Pantery bylo stížností už taky dost 🙂

adviser

Sice jej vidíte na zlomyslném ilustračním fotu, ale problém se týká především DMU, typicky jednotek 844. Jak se mohlo něco, co produkuje tak ohlušující randál dostat na koleje je záhadou. To i starý loďák byl méně hlučný.

Vojtěch Suchan

Nojono, ale to dělá randál hlavně za jízdy. Ještě aby nedělalo, když to má pomalu 90t, zatímco ekvivalentní LINT 41 se stejným pohonem váží o dvacet tun méně. O tom, jaké to má účinky na trať a spotřebu ani nemluvím.

Apollo17

Lint 41 je o 8 tun lehčí,než 844.

Vojtěch Suchan

Lint 41 váží 68t. Pesa Link II 86.

Tomáš

Jestli to vyřeší, jako mnohem nadměrnější hluk z aut a motorek s (úmyslně) rozervanými tlumiči výfuků, tak stěžovatelce jen odepíše, že není co řešit, že současná legislativa ji chrání dostatečně.
Že si ani v létě neotevřeme okno, to ombudsmana nezajímá.

Martin

No vono je to těžké, kolem hlídky PČR projede auto z tunning-výfukem a policie je slepá či spíše hluchá a nekoná … To samé borci se sazomety Audi a VW TDi. Dovezou plečku a nemají na opravu motoru. A opět: sazomet projede kolem PČR a tej jen mávne rukou.

Vašek

Na měření hluku by museli mít přístroje a sazomety řeší emise na STK.

Alibaba

Jenže vyčůránci si prý pro STK do toho sazometu ten filtr nechají dočasně namontovat.

Jiří Kocurek

Podle komentářů hádám, že se nejedná o odstavené vlaky v majetku Arrivy…

zdydy

KŘEČKU ty potřebuješ pořádnou gumoléčbu, jdi se starat o duležitější věci ale to asi neumíš vid.

Původní Pražák

Mohl bych poprosit správce? Tohle už je mimo všechny meze.

Jiří Kocurek

Ombudsman opravdu nemůže za to, že si lidi stěžují, že u vlaku nejde vypnout motor během stání. … v autě mají start-stop povinně.

Leinad

Ony jsou vlaky, které při aktivním odstavení neřvou. Ale dvorní dodavatel to neumí.

XYYY

Problém je s brejlovcem řady 754. Hydra 286.1 (851) měla motor hlučnější … „dvorní“ dodavatel brejlovcové trakce dávno neexistuje …

oce

Asi jste neslyšel hluk odstaveného city elephantu. Nedivím se ze si lidi stěžují. Ani hlášení staničního rozhlasu v tom kraválu není slyšet.

XYYY

Ale slyšel, už v minulém tisíciletí …

Pája

Jednu dobu tam jezdily 842. Z Luhačovic dolů často jen na jeden motor. Nahoru samozřejmě na oba. Nevím, jestli to bylo v rámci nějakých zkoušek, ale každopádně 842 s jedním spuštěným motorem tak daleko jako Brejlovec rozhodně slyšet nebyla. Paní má ovšem patrně problém se stojícím rychlíkem, ten na koncovém nádraží Luhačovice dřív opravdu nehuhlával. Jenže ono je u novějších vozů CZE. Takže buď stojan, nebo jiný způsob.

George

Jo Brejlovec….

Marian Kechlibar

Zcela upřímně – mělo by se řešit i příšerné skřípání některých vlaků při brzdění. Vlaky mám rád, ale svoje uši mám rád taky.

Před pár dny jsme jeli na výlet. Brzdící rychlík v Kralupech nad Vltavou „zněl“ tak, že měl člověk pocit, že ohluchne. Nějaká nebohá děvčata kolem 18 let věku vypadala, že z toho omdlí.

A připomněla mi, že podobné ječení a skřípání jsem v osmnácti poslouchal taky, a že za těch 26 let se to nikdo na velké dráze neobtěžoval vyřešit… proč taky, blbej substrát to přece musí nějak vydržet, ať jsou rádi, že jedou.

Zdeněk

Skřípot = špalíkové brzdy. Koutouče jsou mnohem tišší.

JardaP

To už trochu přeháníte. Vlakem jsem dojížděl za vzděláním, tehdy zelené vagonky pískaly snad všechny a nezaznamenal jsem nějaké přímé následky v podobě omd

JardaP

… omdlívajících spoluobčanek. Jestli už jako společnost nejsme “trochu” zpovykovaní.

Qěcy

No vidíte a v roce 1998 staré švýcarské zelené osobákové vagónky jen tiše šustily. Protože měly špalky z kompozitu a ne z litiny.

XYYY

A neměly ty švýcarské vagonky monobloky místo obručí …
Když objednavatelé více zaplatí za vlakové kilometry, tak třeba i dopravci budou používat tišší brzdící materiál …
Objednatel chce hodně muziky za málo peněz, tak dostává i muziku v podobě skřípění brzd nebo zvuk tamtilátorů a klimatizace ….

***** Petr

Hloupost , několik desetiletí i ČSD dostávaly co si řekly a vliv na kvalitu to nemělo žádnou a jeli si stále svoje blues

Leinad

Docela dlouho ČD dostávaly co si řekly, dodneška jsou výkony které se nesoutěžily. A hlavně na takových výkonech jezdí šroty.
Jde o to, co si objednavatel exaktně dá do zadání.

XYYY

Asi nechápete význam slova šrot.

V rámci českého soutěžního práva nemůžete dát do podmínek, že hluk nějakého tamtilátoru (celého vozidla při odstavení) bude v nějaké hodnotě, protože tím konkludentně specifikujete vozidlo s těmito hodnotami a soutěžící, jejích vozidla jsou hlučnější, ale v duchu „české hlukové normy“ podají námitky … a ÚHOS jim vyhoví ….

Až se přihlásí „nehlučný“ výrobce, tak jeho výrobek bude při porovnatelných parametrech dražší a bude rozhodovat cena … do hodnocených parametrů těžko dáte hlučnost vozidla … tu na nevyrobeném vozidle o které soutěžíte nezměříte ….

Leinad

Ale lze, stejbě jako šlo vysoutěžit Elefanty kvůli šírce dveří a nepřipustit výrobce, který by dal lokomotinu, patráky a řidičák.

Karel

I to se zkoušelo. Bylo to mnohem tišší, ale zase to špatně brzdilo a nadměrně to opotřebovávalo kola.

Jiří Kocurek

Pamatujete řadu 460 alias Tornádo? To přeřve všechno.

Marian Kechlibar

Pamatuju, to je skoro akustická zbraň.

Gargy

Tornádo..je úplně v pohodě..když s tím strojvedoucí umí brzdit tak ani nepoznáte že brzdí..

Pezos

Řada 460, která nemá EDB a brzdí jen pomocí špalků? Povídejte, přehánějte…

Martynick

Řada 460, že nemá dynamickou brzdu? Ale no ták..

XYYY

Tak navrhněte nějaké technické řešení – co tak třeba ty špalky namazat … pak to sice nebude brzdit, ale hlavně že to nebude skřípat ….
Nepochybně těm mladým dámám vadilo, že skřípění brzd přehlušilo jejich tlachání o velkém kulovém nebo žvanění s mobilem témže ….

Marian Kechlibar

Nevíte, o čem se bavily, ale i tlachání o kulovém je furt lepší než tenhle skřípot.

Většina modernějších vozů toto nedělá, takže technické řešení zjevně existuje a netřeba jej znovu vynalézat…

PvvS

Tak třeba kotoučový brzdy, nebo nekovový špalky. Řešení existují, jen by modrá armáda nesměla posledních 50 let chrápat a trvat na §1 – Vždycky se to tak dělalo! (Nikdy se to tak nedělalo!)

FP1

Tak kotoučové brzdy se u nových vozů používají naprosto běžně, u nekovových špalíků je problém, že hůře brzdí a při dosazení na vozy, kde byla původně litina to má vliv i na technický stav kola.

Martin H.

Nic jednoduššího než ty vozy vyměnit. Jeden nový je cca za 60 milionů…..

jal

Nekovové špalky má třeba půlka regionovy. To znamení že je to moderní tiché vozidlo a také to, že se dělalo.

: – )

XYYY

Jenže ta brzdí nejvýše z rychlostí 80 …

XYYY

Nekovové špalíčky se používaly na lok 15X v době kdy nesly označení E 499.2 a díky nim docházelo k uvolňování obručí dvojkolí … čili ohrožení bezpečnosti ….

Takže s tím vaším – hloupým § 1 – jste poněkud mimo.

PvvS

Zajímavý. A po reko na 151 už mají nekovový špalky. Pár úprav a jde to. Což jen potvrzuje § 1 .

Karel

151 má jinak udělanou EDB. Proto může mít i jinou pneumatickou brzdu.

Micky

Tenhle problém se vyřešil sám postupnou obnovou vozidel. Za jak dlouho to nastane zaleží, kdo tam bude. Jestli objednají vždy to nejlevnější nebo budou chtít noval vozidla.

XYYY

Uvidíme, jak budou vypadat nová vozidla objednaná JMK.
Sice NOVÁ, ale v rámci soutěže NEJLEVNĚJŠÍ ….

Martin z topírny

A řvoucí, uši trhající průjezd motorek nebo kamionů přes ulici vám nevadí?

Marian Kechlibar

Vadí, samozřejmě, ale tenhle článek je o hluku na železnici, tak sem přece nebudu zatahovat silnici podle vzoru „vy zas mlátíte černochy“.

Alibaba

Na skřípání jsou speciálně podvozky VUKV, což maj právě Tornáda a M296. Proč skřípou, to nevím.

Petr Šimral

Ať se to železnici líbí nebo ne, bude muset začít svůj „kravál“ řešit i na straně vozidel. Je něco jiného, když obcí projede vlak a něco jiného je, když tam stojí nějakou dobu a emituje hluk trvale v místě. Zde má železnice obrovské rezervy a je prd platné, že to splňuje nějakou normu, když ten „kravál“ tam prostě je… Nepostaví – li se k tomu železnice čelem, přijdou opatření. A to pak bude hodně bolet, může to dojít klidně až k zákazům nočního provozu či odstavování. Jakmile se to dostane až sem, těžko už budete vysvětlovat, že prostě zkouška brzdy… Číst vice »

K.S.

Spíš bych to viděl na kravál ze strany stěžovatelky, než ze strany dráhy, který je třeba řešit. Už jenom to že přišel jen jeden dopis ve kterém, podle článku, mluví za celou ulici, je nadmíru podezřelé.

Jiří Kocurek

Možná je jediná, která se nebojí toho, že jí úderka zapálí barák a s odvoláním na den bez aut tam nepustí hasiče…

K.S.

Možné to samozřejmě je, ale vzhledem k obecnému standardu zde bych se řídil poučkou duck typingu.

P.S. Ty přednášky na které jste mne navedl jsou super.

XYYY

Zajímavé bude, jak hlučná budou v provozu vozidla JMK a zda to bude muset řešit vlastník zastupovaný hejtmanem nebo náměstkem / radním pro majetek nebo dopravu.

Pokud bude „kravál“ z dálnice, sic v normě, ale bude obtěžovat, tak se taky v době 22.00 – 6.00 zastaví provoz na dálnici nebo jiné silnici ?

Petr Šimral

Když bude kravál z dálnice „přes“, tak se tam dá třeba „šedesátka“ s radarem, ostatně značky snižující rychlost s dodatkovou tabulkou 22 – 6 jsou k vidění například v Praze v ulici 5. května.
Jenže zde je řešen kravál stacionární, tam jaksi snížení rychlosti nepomůže…

Gwann

Dle mého není horší hluk než monotónní hučení dálnice. Klidně i přes údolí.

Ale tohle řešit nechceme, to by bolelo.

Spíš vymyslíme další překážku pro železnici. Ať ti lidi jezdí tím bezva nesmrdicim tichým autíčkem, které je vždy kde zaparkovat a nikdy nezůstane v koloně.

PS: tím se proti vám nevymezuju, jen mne štve ten dvojí metr

Martin

Monotonni hluk je mnohem horsi, defacto je to stacionarni hluk…

Martin

horsi ze zdravotniho hlediska, narazovy…

K.S.

Je, věřte že je. Domov důchodců kde má každý vyhulenou televizi a otevřené okno.

Micky

Kdyby vymysleli normu na hlučnost vlaku při odstavení a uvedli v platnost. Tak třeba by to mohlo být pozitivní.

Leinad

Proč? Je norma, která říká, jaká hlučnost může být na ulici či v bytě.
Pokud zavřu okna a hlukoněr ukazuje víc, ať se stará původce hluku. (A nehledá alibisticky, že jeho stroj je v pořádku)

Leinad

A co s tím děláte vy?

XYYY

Ach jo, tak tichý brejlovec v Luhačovicích vadí.

Co kdyby tam brumlala bardotka s hrncema 310 mm.

Když se v minulém desetiletí rozjížděla 749 139 (ex T 478.1039) AŽD na Smíchově, tak vibrovaly tabulky v oknech a to už měla tlumič …

I na stanovišti strojvedoucího byl K12V230DR na 8. stupni tišší než bardotkový KS6310DR na témže stupni a což teprve ten lahodný zvuk motoru. V tiché noci býval slyšet zvuk motoru R 638 z Masaryčky do Chebu jedoucí na stoupání z Dejvic na Veleslavín až na Vinohradech v Riegrových sadech ….

Marian Kechlibar

Nevím, jestli odkazovat na technické standardy chudší a primitivnější minulosti je na místě. S takovým přístupem se nikdy nic nezlepší.

Když vám dva dny nedojde e-mail, taky budete zkoumat, co se v té síti děje, a nebudete si říkat, že papírovému dopisu to mohlo trvat ještě déle.

XYYY

Celé je to o tom, daný hluk nevnímat …. mám sice z hlediska „persky“ sluch v pořádku, ale tramvaje jedoucí v průměru každá 2 a půl minuty nevnímám = neslyším …

tarten

Zeptejte se na lékařské komoře, co hluk dělá se zdravím mnoha lidí (ne všech).

Qěcy

Jo vadí, protože LIAZ trambus už skoro nikde nejezdí, když to potkám na Slovensku a slyším to zezadu, tak se vždy ptám, kterej debil to vymyslel. A i ten trambus se nenechává stát se zapnutým motorem. Zkrátka doba se pomalu posouvá k menší hlučnosti výrobků a vůbec k menšímu obtěžování okolí i přírody jakýmikoliv druhy znečištění.

Kámo

Ještě, že ji tam nejezdí Sergeje 😉

tarten

Ano, vyráběly se ještě mnohem horší stroje. No a?

Paolo

Když si koupím levný pozemek. A postavím dům byt u nádraží,tram tratě a podobně hold s touhle situaci musím počítat,že může vzniknout….daň za nižší pořizovací náklady mě nemovitosti

Marian Kechlibar

A když si koupím pozemek nedaleko jaderné elektrárny, tak mě můžou ozařovat?

Když si koupím pozemek nedaleko vojenského cvičiště, můžou mě občas rozplácnout zatoulanou dělovou střelou?

Všechno má nějaké meze, ne?

Gwann

Ne, ale můžu čekat, že na dělostřelecké střelnici bude furt kravál a že jak do jaderný, tak na střelnici furt tahají nějaký velký věci…

Marian Kechlibar

Ani na té dělostřelecké střelnici nejspíš nebudou střílet v noci.

Jenisej

Ale budou a střílí.

Herold

Anebo si koupili pozemek u nádraží v legitimním očekávání, že na nádraží budou dodržovat hlukové normy…

XYYY

Ale ony ty hlukové normy jsou dodržovány, ale přesto ten hluk obtěžuje ….

Luboš Beneš

No tak dle článku se něco změnilo. Dřív ty mašiny vypínali, dnes jedou furt….v tom bude asi ten problém.

Karel

Vozidla dieselové trakce se v noci nevypinala, pokud nestála v hale, kde nebyla zima. A elektrická vozidla se vypínala, neboť tam nebylo nic, čemu by mráz uškodil. Strojvedoucí přišel dřív, vozidlo nahodil , ale to bylo drahé.

tarten

A nebo jsou hlukové limity spočítány na optimální provoz, je odškrtnutá kolonka, a pak tam jaksi přibudou dlouho odstavovaná vozidla. Kdyby někdo přišel a tajně tam změřil reálně produkovaný zvuk za celý den i noc, to by se asi spousta lidí „divilo“.

Elb

Nebo jen ten pozemek osídlen delší dobu, než tam vůbec před sto lety postavili nějaké nádraží?

Jiří Kocurek

Wiki:
„První stopy slovanského osídlení v tomto kraji jsou doloženy již v 7. a 8. století, což dosvědčují archeologické nálezy v Oboře u Luhačovic. Nejstarší písemná zmínka o Luhačovicích pochází z roku 1412“

Gwann

Jo, a když vezmete, jaký klid musel být v predmosti a na musove v době lovců mamutů, tak je přeci úplně jasný, že tam žádná dálnici nikdy vést nesmi

Leinad

Jedna věc je průjezd/mibutový pobyt a ticho. Druhá věc je celonoční řev chladičů, protože nejde odstavit.

Vašek

Jako vždy se řeší následek a nikoli příčina. Neměl by hlučnost řešit spíš výrobce vozidel než ochránce lidských práv? Když se objednávají nová vozidla, je nějaký požadavek na hlučnost- tichost třeba klimatizace?
Je pravda, když stojí Elefant pod halou na Phn, není slyšet vlastního slova. Natož třeba hlášení rozhlasu. Nedivím se lidem, že jim to vadí.

Kubrt

Když občan napíše stížnost do ZVIL, tak poletí rovnou do koše, zatímco ten ombudsman se k tomu nějak musí postavit. Samozřejmě nejlepší by bylo, aby dopravce řešil hluk už při nákupu vozidel, ale to se zjevně nestalo.

JirkaK

Jak to dopravce může řešit při nákupu, když podle norem pro vozidla je ten hluk v normálu.

Kebab

“Podle norem” je jen další z řady zaklínadel, vedle např. “covidu”, “vysokých fixních nákladů” nebo “specifického trhu”. Cokoliv je na první pohled blbě, ale “podle norem”, tak je v pořádku a naopak funkční (a především lepší, než současné zcela mimo normy) řešení nemůže být realizováno. Malý příklad. Křižovatka typu T, kde vedlejší silnice není k rovné hlavní kolmá a obě jsou poměrně úzké. Jeden z hlavních požadavků při kompletní přestavbě místa zní – možnost odbočení kamionu z vedlejší na obě strany a ostrůvek uprostřed vedlejší silnice. Už před stavbou bylo jasné, že to nemůže fungovat, ale na papíře a “podle… Číst vice »

Qěcy

A co kdyby požadoval něco lepšího, než jen podle normy?

XYYY

A proč by to výrobce dělal ?

Leinad

Alibisticky je hluk při jízdě v normálu, nicméně něřák postavený vedle odstaveného vlaku ukazuje hodnoty mimo normu.
A některé typy vozdiel způsobují menší hluk

Qěcy

Blbý výrobce pouze splní normy. Chytrý přidá něco užitečného navíc, například brutální snížení hlučnosti vně (Bombardierovy nové elektrické jednotky).

Karel

To přidání není zadarmo.

Bangor

U hřbitova by paní měla klid,když jezdili Sergeje ,nebo berta bez tlumičů taky si dotyčná stěžovala? By jí poslali do ….

Pája

Jste si úplně jistý, že Luhačovice obsluhoval Sergej?

Byvaly autobusak

Aby se nepos… kráva jedna. Tyhle stežovatele by bylo potřeba přesídlit někam na Sibiř. Tam by měli tucho a klid.
Uživatel ondra156matousek@seznam.cz, IP 46.13.179.235 na vlastní žádost přesunut na Sibiř.

Pája

Luhačovice jsou lázeňské město. Huhlání odstaveného Brejlovce je při „správném“ větru slyšet i v lázeňských domech a u pramene. Na druhou stranu se sluší připomenout, že silnice na Zlín je tam také zdroj stálého hluku a to i když ji oddělují stromy.

Marian Kechlibar

S vaší mentalitou lze leda tak doporučit přestěhování do Ruska vám … tam je jednotlivec nic a systém všechno.

Já dávám přednost životu ve světě, kde se průmyslový hluk (taky určitý druh zplodiny) nějak řeší a neignoruje.

Qěcy

Jsou vozidla, třeba od bombardérů DoSto poslední generace, která nehluci vůbec, ani klimatizací, ani větráky, ani zrakčaky, brzdami, prostě ničím, protože někdo chtěl, aby to bylo z venku opravdu tiché. U nás se to neřeší, takže hlučný kompresor, nebo větrák strávíme na střechu a snaha o minimální výšku protihlukových stěn je v řiti. Zkrátka řešme ZDROJE HLUKU PŘÍMO! Nikoliv pouze dodatečně. Pouze snad aerodynamický hluk vozidel jedoucích cca nad 100 ale hlavně nad cca 180 je nezbytné řešit i na straně infrastruktury, tam ten aerodynamický hluk od sběračů a čela jinak omezit asi ani nejde. Ale stojící vozidla řešit zdmi?… Číst vice »

XYYY

A o kolik je takové vozidlo dražší … zákazník ve veřejné soutěží podle českého soutěžního práva nemůže nadiktovat jak hlučné / nehlučné má být vozidlo, protože tím by diskriminoval ostatní soutěžící.
Vozidlo musí odpovídat hlukové normě státu, kam má být vysoutěženo …

Leinad

Když je někdo šikovný a má páky na UOHS, dá se zdůvodnit dost věcí, třeba šírka dveří na Elefanta a zadání které splní jediný výrobce.

Hajnej

Tady si někdo plete zvířata, ale hlavně když si flusne…

A.F.

Konkrétně v Luhačovicích by stačilo vybudovat topný stojan a soupravu vždy na těch 50 minut nebo kolik tam má na obrat připojit a brejláka po objetí soupravy vypnout. Jenže pokud vím, tak v Luha není žádná obsluha, čili strojvedoucí si vlak odvěsí, objede, svěsí… a ještě by musel připojit a odpojit z topného stojanu…
Myslím, že při současných cenách nafty brzy stane, protože nechávat 50 minut bublat mašinu nestojí malé peníze, kór když je na kabelu a musí topit/chladit.

XP3

Nápad dobrý a kdo ten stojan má zaplatit?

Gwann

Dobrá správa? Když ma na nové gr, nebo kravinu v Konepulkach, má na topný stojan

Stara skola

Postavili si nadrazi, ale jezdily jim na nej vlaky.

Vašek

Dokud byly parní lokomotivy, tak při stání nevydávaly žádný hluk, maximálně dýchal kompresor. Kravál začal až od motorových lokomotiv a pokračuje s klimatizacemi elektrických, těch z Plzně obzvlášť.

XYYY

Ale ty parní lokomotivy nejsou v pravidelném provozu 42 léta. Kdysi jezdila do Luhačovic hlučná M 286.1 depa Veselí nad Moravou, M 262.0, později M 810 …

K.S.

*Zatím nejsou v pravidelném provozu… 😉

Armando Andreoli

Vizionářská myšlenka 🙂

Vašek

Jenomže pokud tam stála celou noc, tak ji stopli a strojvůdce šel spát. Ráno třeba hodinu topil bufíkem a odjel. Zatímco aktivně odstavená vozidla hlučí celou noc.
Ty parní lokomotivy jsem vzpomněl proto, že někteří diskutující argumentují tím, že tam byla železnice dřív, než zástavba.

Jiří Kocurek

Ano, osídlování Českého království započalo až v roce 1840, dří tady města neexistovala.

… a římané byli idioti, stavěli silnice a přitom neměli automobily. Před vanálezem automobilu přece silniční doprava neexistovala.

XYYY

A v zimě ? Vozidla se musela protáčet, pomocné cirkulační čerpadlo napájení ze sítě buď nebylo vůbec nebo neexistovalo připojení ze sítě (tehdy 220 V), takže se muselo protáčet. Strojvedoucí to měl veskrze bez přerušení (letní / zimní turnus byl jiný) nebo v zimě jezdil – například na M 296.1 (852/854) v TS „Broumov“ (tuším O2 M) LD Libeň RG Praha – Broumov strojvedoucí na střídavé noční protáčení a ráno jel zase RG do Prahy. Turnusoví strojvedoucí měli odpočinek na nocležně. Pamětníci doby Sergejové pamatují situace, kdy Serjožka čekal v Řikovicích X hodin na „volno“ do přednádraží v Přerově se… Číst vice »

Gwann

Jo, akorat ta blafajici párovka smrdí přes půl okresního města a ty saze lítají snad až do nebe

tarten

Přesněji řečeno, hustý smrdící dým byl v centru Prahy tak hrozný, že v Sherwoodu, co se ještě nejmenoval Sherwood, nebylo vidět na krok. Tak se páry v centru Prahy prostě zakázaly a na Hlavák se muselo dojíždět na mlno s přepřahem např. ve Vrškách. A to je už hodně dávno.

Jiří Kocurek

Jak je možné, že u stojícího autobusu nemusí běžet motor? Přitom má taky vzduchovou brzdu…

Vašek

To není kvůli brzdě, může se zajistit ruční, střadačovou atd. Autobus má v chladiči fridex. U mašin upravená voda. Proč nemá mašina fridex? Chladicí okruh není těsný a dopravce by se nedoplatil. Protáčení je levnější. Proč není chladící okruh těsný? Protože bagr.

Hajnej

Nové mašiny nemrznoucí směs mají.

Ten kdo vi

Není možné aby ombudsman v osobě pana Křečka něco řešil. Na úřad dochází spíš omylem než pravidelně, své zástupkyni odebral všechnu agendu, úředníky rozeštval, tak kde by mohl vzít čas zabývat se podružnostmi jako nějaký hluk.

Stara skola

Naopak, pan Krecek vic resi problemy obcanu a min zalezitosti typu mali dafki more a nemuzu si vzit ovci za manzelku.

lsp

Přesně tak. Práva náležejí jen slušným, spořádaným občanům, kteří mají kladný vztah k našemu státnímu a společenskému zřízení. Nikoli živlům.

K.S.

Pozor, dostáváte se do hodně nebezpečných vod, dvakrát si rozmyslete jestli to myslíte vážně a zda po tom toužíte. Víte přece jak se to zpívá v písničce od Wericha, Voskovce a Ježka, ne?

PepaM

A vy si před napsáním komentáře dvakrát rozmyslete, jestli neodpovídáte na komentář očividně sarkastický.

K.S.

Na to o jak vážnou věc jde, je ten sarkasmus příliš málo vidět.

ABC

zatímco jeho předchůdkyně (z jejíž éry pochází i ona zástupkyně) řešila důležité otázky jako muslimské šátky ve školách

Lukáš F.

Kdyby se někdo z občanů obrátil na ombudsmana ve věci nošení šátků ve školách, tak by to i Křeček musel řešit.

ABC

no ono jak to říct kulantně …. různé podněty se dají řešit s různou vervou a prioritou, že. Lidí je málo a podnětů hodně, chápejme.

Marian Kechlibar

Kapacita ombudsmanského úřadu je omezená a podnětů jim chodí hodně. Samozřejmě si vybírají.

tarten

„Kapacita ombudsmanského úřadu je omezená“ – to jste mě docela rozesmál, v kontextu chování páně Křečka. 😀

PepaM

Tenhle žvást myslíte vážně? Pokud bylo muslimské školačce znemožňováno praktikovat její víru – nosit do školy šátek – pak je rozhodně na místě, aby úřad ombudsmana zasáhl. Svoboda víry vám nepřijde jako důležitá otázka?

ABC

A neměli jí tam třeba ještě zřídit modlitebnu s koberečkem? Aby mohla praktikovat….

PepaM

Proč? Co je tohle za argument? Čemu vadí, aby nosila šátek? Žádnou modlitebnu nechtěla, kaple nebo synagoga tam také není.

Alibaba

A proč by ten šátek měla nosit, když byl ve škole zákaz pokrývek hlavy?

Alibaba

Svoboda víry je obzvlášť u islámu nedůležitá až nebezpečná.
Islám není tolerantní k jiným vírám a „nevírám“, tak není důvod ho tolerovat. A navíc islám je jen maskovaná totalitní ideologie.

XYYY

Jeho paní zástupkyně se na veřejné scéně pohybuje dlouho; je zjevně nějak patologicky posedlá každým potížistou – například když ten zfetovaný narkoman v Teplicích dělal výtržnosti, přijela PČR, narkomana zpacifikovala, leč ten na následky fetování odešel – v zájmu společnosti a veřejného pořádku – tam odkud není návratu a milá paní Šimůnková po měsících „vyšetřování“ (čeho) dospěla k závěru že policisté měli zfetovanému výtržníkovi poskytovat předlékařskou pomoc …. I pitva prokázala, že příčinou smrti bylo požívání drog, nikoli policejní zásah. Ta paní by si měla najít jinou práci než ochraňovat „lidská“ práva narkomanů a výtržníků …. Já se Křečkovi nedivím,… Číst vice »

Jiří Kocurek

Takže hodinu stojící lokomotiva s motorem běžícím naprázdno je vpořádku, protože v Teplicích běhá narkoman.

Kaba boom!

tarten

Právě že neběhá. A motor také běhat za čas nebude, uvidíte. To bude řevu, jako když se zavádělo stavění PHS…

Martin

Zajimave je porovnani Stadleru Flirt a RegioPanhera… Stadlera neslysie skoro se rozjizdet, ani jako stojici vlak ve stanici, zadny hluk z vetraku… U panthera je hluk dost patrny, zvlaste z klimatizace a pri rozjezdu…
O CityElefantech ani nemluvim… u nej neslysite vlastniho slova…

Martin

No a v Praze vadi i odstavena nocni tramvaj…

Martin

resp. dokonce jen projizdejici,… v nekterych mistech tak na nove trati v noci budou jezdit nocni autobusy…

XYYY

A jinde i to, že v noci zvoní zvony na kostele, jinému vadí kokrhající kohout, dalšímu zase když si vesniční hafani v noci povídají ….

Martin

No uplne nejlepsi jsou strunove sekacky a cirkularky…

Jiří Kocurek

A tak zavolali policajta na bábi Haptákovou, která srpem brala kopřivy na sušení: Sekat trávník o víkenku je přece zakázané!

Martin

…s kosou mate posekano prakticky hned a s minimalnim hlukem…

Ale uz jsem videl i elektricke sekacky…

arel

Sekal jste někdy kosou? Opravdu to bylo hned, rychleji než sekačkou? Víte, jak se seká elektrickou sekačkou tam, kde není zavedena elektřina?

Hajnej

To přijde na to…
Třeba přerostlou trávu posekám kosou určitě rychleji, než bych ji pižlal sekačkou na anglickej trávník.

Karel

A křovinořezem to posekate ještě rychleji a s podstatně nižší námahou.

Alibaba

Ale tiché taky úplně nejsou. I ten elektromotor ve vysokých otáčkách a mlácení trávy nějaký hluk dělá.

Jiří Kocurek

Asi u Štadlera neznají „Finger! user policy“, abych byl alespoň trošku slušný.

IGCT

Zákon o drahách říká, že občané jsou povinni v ochranném pásmu dráhy strpět negativní vlivy drážní dopravy. Takže fuck of!

P_V

S takovým přístupem dráha brzy dodráhuje, My vám tady budeme z odstaveného vlaku pouštět kravál 80dB, protože můžeme. Proto se například Černošice z rekonstrukce vyňaly do samostatné etapy, aby se vůbec mohlo začít něco stavět, a vlak tam nebude moci končit, ale pojede až do Dobřichovic.

Martin

a v Dobrichovicich to nevadi?

Radim

Buď tam jsou tolerantnější lidi a nebo je nádraží dál od obce, nevím, nikdy jsem tam nebyl

Martin

https://en.mapy.cz/s/refevonaru

Cela oblast je huste zastavena, je to jako mesto… Cernosice, Vsenory, Dobrichovice, Lety, Revnice, Z.Treban…

A dal se stavi a mistni i odmitaji PHS…
Je to nadherne udoli, az po Beroun a dal pak od Berouna na Krivoklatsko…

Otos

Vy jste nějaký znalec. Asi erudovaný právník, když tak rezolutně předkládáte názor. A to jste vzal kde?

Twix

Pokud vím ochranné pásmo dráhy není 700 m na obě strany – toto uvádím jako příklad, tak daleko je vzdušnou čarou dům rodičů od nádraží v Řevnicích a večer je velmi dobře poznat jestli ve stanici stojí Elefant nebo ne. Kvůli oběhům tam někdy večer hučí opravdu dlouho v kuse.

Herold

Kde přesně to tam je? Prosím konkrétní paragraf a odstavec.

Martin Verner

Jistěže to tam není.
A ono kdyby to tam bylo, bude to jen motivací pro občany nepřipustit, aby se kdykoli ono ochranné pásmo k jejich obydlí byť i přiblížilo.

Martin

Ono je zajimavejsi spise toto:

Hladina hluku v obytných místnostech by v souladu s Nařízením vlády č. 272/2011 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací, neměla přesáhnout základní limit 40 decibelů přes den a 30 decibelů v noci. Tato hladina zhruba odpovídá tlumenému hovoru či šepotu.

Ale toho nedosahne nikdo kdo ma otevrena okna, pac i silnice dela mnohem vetsi hluk…

jouda

To se ale týká něčeho jiného:

§ 10
Ochrana dráhy

(1) Vlastníci nemovité věci v sousedství dráhy jsou povinni strpět, aby na jejich pozemcích byla provedena nezbytná opatření k zabránění sesuvů půdy, padání kamenů a lavin, vznikne-li toto nebezpečí výstavbou nebo provozem dráhy nebo přírodními vlivy; vznikne-li toto nebezpečí z jednání těchto vlastníků, jsou povinni učinit nezbytná opatření na svůj náklad. O rozsahu a způsobu provedení nezbytných opatření a o tom, kdo je provede, rozhodne drážní správní úřad.

Jiří Kocurek

Stěžovatelka bude určitě s nenáviděné kasty kaštanů, nebo substrátů. A tak se na ní mají použít i vylhané paragrafy, aby byl pořádek.

Vašek

Poručte hluku, aby nepřekročil ochranné pásmo dráhy, ale pochybuji, fyzikální zákony zatím nikdo nepřečural.

tarten

Kupovat vlaky normálně hlučné jako u Stadlera místo nadměrně hlučných jako u Škodovky podle vás odporuje nebo neodporuje fyzikálním zákonům?

Vašek

Určitě neodporuje.

Marian Kechlibar

Přečtením zákona o drahách, konkrétně pak paragrafů týkajících se ochranného pásma dráhy, se snadno přesvědčíte, že tam žádná takto široká a obecná povinnost zakotvena není.

https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1994-266

Uložené povinnosti jsou naopak specifikovány docela přesně a týkají se hlavně bezpečnosti provozu dráhy (zabránění padání stromů a kamení na trať, bezpečný provoz návěstidel atd.) Mimo tyto povinnosti nejste povinen strpět nic.

PepaM

Ochranné pásmo dráhy je 60 metrů, bližší baráky ulice Školní jsou od nádraží 70 metrů.

P_V

Už to bude tak 9 let, kdy v Železničním magazínu psali o tom, jak se dílenskou úpravou krytu a výměnou ventilátoru podařilo snížit hluk chladiče ešusu o neuvěřitelných 24 dB, a zároveň to i chladilo lépe.
https://www.koridory.cz/upravy-klimatizace-u-city-elefantu/
Ono to hlučí zbytečně, protože by to šlo mnohem lépe, kdyby se chtělo. Ale nechce se. Výrobci ani národnímu dopravci.

Martin

Ventilátory jsou tedy nového typu, od španělského výrobce Soler Palau, jež byly upraveny přímo na konkrétní požadavky. Jejich použitím se zvýšil průtok vzduchu, čímž je dosaženo lepšího a rychlejšího vychlazení chladícího média, a snížila se hlučnost klimaagregátu na 57 dB z původních 80 dB (což je max. hodnota dle ČSN ISO 3744 a dle nařízení vlády č.148/2006 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací).

Marian Kechlibar

Nadměrný řev, emise atd. jsou většinou známkou nějaké neefektivity.

Brumla

@Marian Kechlibar, děkujeme za všeobecné moudro. Máte jich víc?

Jiří Kocurek

Vždyť má pravdu. Žádný kapitán -ponorky- nechce provozovat lodní šroub v kavitaci. Ani energetik nechce na turbíně kavitaci.

Hajnej

Platí to i pro nadměrný řev úst…?

JirkaJJ

Už jednou se tu řešila hlučnost odstavených Regiopanterů. To je to fakt tak strašné? Hm, já nevím, u nás pořád ještě jezdí hlavně Tornáda a přijde mi že ty hlučí daleko víc. Navíc podle mě daleko horší je brždění které vydává daleko větší hluk… a to nemluvím o cinkání železničního přejezdu. Bydlím asi 50 m od nádraží i železničního přejezdu a popravdě hučení Tornád narozdíl od brždění, hlášení železničního rozhlasu (zo se tu ale také řešilo, že na to si taky už někdo někde stěžoval) nebo cinkání přejezdu neslyším. A to žádnou protihlukovou stěnu nemáme, dostali jsme ale plastová okna…… Číst vice »

mikemp

Cinkani prehezdu je jeho nezbytnou součástí. Jedině se da ulevit když spadnou zavory tak prestane vyzvanet.

Brzdění vlaků se da omezit použití jinych typů brzdovych špalku či desticek. Ale to je pak už jenom na dopravcich.

Reaktor

Nebo udělat nadjezd/podjezd.

Martin

Pokud jde o tornada, tak spise vymena za nove vlaky, tam uz spalky nebudou a hluk bude nizsi…

K.S.

A nešla by z toho pouštět třeba dechovka? 😀 Dnes stejně klinká elektronika, ne? To by možná v dědinách bylo průchodnější.

Qěcy

Zvonění pzz se nastavuje a budete možná překvapen, že nemusí všude zvonit po celou dobu výstrahy a také, že se dá nastavit i směr zvuku.

jerry

U Pamterů je nepříjemné předevšít to pískání elektroniky. A to ak, že jswm před časem čekal na vlak a vedle stojící Panter „pištěl“ natolik, že jsem šel na druhou stranu perónu. A to bych měl být zvyklý, na Panterech dělám.

zwi

Problem lidi s plastovymi okny je, ze si je neumi zavrit. Proto se to resi hlavne v lete, kdy maji lidi potrebu spat s otevrenymi okny. Nevim proc si neotevrou okna na stranu od nadrazi. Ja mam okno v loznici do ulice. To mam v noci zavrene a otevru si okna na druhou stranu. Spime v Zidlochovicich hned u nadrazi, okna zavreme a o panterech ani nevime.

P_V

Hlukové normy se zabývají i venkovním hlukem před fasádou. To zavření okna neřeší.

Kebab

Co když jsou všechna okna do ulice?

Qěcy

A on má každý na to, si pořídit pořádná okna a odhlučnit stěny? A co nájemníci? A co hluk venku, tam to nikomu vadit nesmí? S každý, komu vadí cizí hluk na jeho vlastním pozemku, je povinen to řešit zavřením oken?

Geralt

V Americe musí každý vlak před každým přejezdem třikrát dlouze zahoukat. Bez ohledu na to, jestli jsou na přejezdu světla/závory. A lidem to tam zřejmě nevadí – prostě si zvykli.

Plecháč

Ale vadí, proto tam zavádí tzv. quiet zones kde se preventivně houkat nesmí, a pak se zase diví že lidi umírají na přejezdech.

Jiří Kocurek

A taky tam bijou černochy.

Jenom tam teda neprovozují lokomotivy s 50 let starým motorem.

Pitrys

A ve stanici cinkají…

Vladki

Ano aktivně odstaveny panter je fakt hlucny. A všem co tady mají chytré řeči o tom že dráha prostě hlučná je… Chápete rozdíl mezi hlukem projíždějícího (minuta) a odstaveneho (celou noc) vlaku ?

Průjezd tornáda je v pohodě, odstavene tornado je taky zticha, zastavujici tornádo je peklo to jo. Ale v noci jich moc nejezdí.