lot
Doprava ve městě Infrastruktura

Olšanská ulice na Žižkově má být přívětivější. Praha chystá studii

Olšanská ulice v Praze na Žižkově. Autor: VitVit – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=80304683
Olšanská ulice v Praze na Žižkově. Autor: VitVit – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=80304683

Jedna z hlavních žižkovských tepen, čtyřpruhá Olšanská ulice v údolí mezi Parukářkou a Olšanskými hřbitovy, se má změnit. Rada hlavního města Prahy dala svému Institutu plánování a rozvoje (IPR) za úkol, aby zpracoval zadání pro vytvoření studie na rozvoj ulice a jejího okolí.

„Přestože se ulice nachází v širším centru hlavního města, neodpovídá kvalitou veřejných prostranství svému potenciálu. V oblasti je také diskutováno hned několik stavebních projektů, které nejsou vzájemně koordinovány,“ uvedl IPR.

Vedle samotné Olšanské ulice chce Praha výrazně ovlivnit i podobu jejího okolí, kde se mimo jiné chystá výstavba několika administrativních i bytových budov. Ulice pak na kopci končí u nákladového nádraží Žižkov, jehož území rovněž projde v příštích letech proměnou.

„Celé území od Olšanského náměstí až po plánovanou novou čtvrť na místě nákladového nádraží Žižkov, čekají velké změny. Hlavní osu této oblasti pak tvoří Olšanská ulice, která by se měla vhodně zapojit do okolní struktury a měla by být příjemná pro současné i budoucí obyvatele této lokality,“ uvedl náměstek primátora Petr Hlaváček.

Hlavním úkolem IPR, potažmo vznikající studie, bude zejména zkoordinovat investice, které s kolem Olšanské chystají. Cílem je rovněž nastavit „objemovou a prostorovou regulaci pro plánovanou výstavbu v území a také prověřit kapacity této lokality“.

Podle města je třeba v ulici a okolí také zlepšit podmínky pro cyklistickou a veřejnou dopravu a zajistit i lepší prostupnost území pro chodce.

„Začneme analýzami, které nám napoví, jak je na tom lokalita z hlediska dopravy nebo třeba kvality zeleně. Cílem je pak připravit podrobný plán včetně odhadu finančních nároků a komunikace s městskou částí Praha 3, dopravním podnikem nebo například památkáři. Shoda nad takto důležitým územím je pro nás zásadní,“ doplnil ředitel IPR Ondřej Boháč.

Mnohem dál než oživení Olšanské jsou plány na proměnu navazujících ulic Táboristká a Seifertova.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jakub

Vyskytuji se tam jen občas, ale vždy mě to tam přišlo vyhovující. Prachy bych spíše narval třeba do úpravy Revoluční.

Jakub

Studie na revolucni je hotova. Tato ulice ma do metske tridy stejne daleko jako magistrala a urcite je to spravny krok

Luděk S.

Jéminkote, Olšanská. Tam sedí spousta kamarádů! Na fotce ten první barák vlevo.

Jiří Kocurek

Ajo, Sudop. Já prvně myslel že Ministerstvo vnitra. Že jenom změnili funkci na věznici a celý ansámbl tam rovnou zavřeli.

Jan

Nevím jestli i ministerstvo vnitra ale naproti je sídlo cizinecké policie, ten panelák.

dopravák

„Začneme analýzami, které nám napoví, jak je na tom lokalita z hlediska dopravy nebo třeba kvality zeleně.“
O jaké zeleni je řeč, když tam žádná není? Nejbližší je přece ve skutečnosti až na Olšanských hřbitovech a nahoře na Parukářce, tedy obojí až za většinou novou zástavbou, a to mnoho možností k vylepšení kvality Olšanské ulice nedává.
A cyklisty bych odtud pokud možno úplně vymístil na nějakou souběžnou klidnější komunikaci, nejlépe asi pod Parukářku – já vím, překáží tam trochu budova SUDOPu, ale i to by se snad dalo nějak vyřešit …

Jan

Zrovna Olšanská je poměrně klidná, horší je to s navazující Jana Želivského. Ale za deset nebo dvacet let po výstavbě těch tisícvek bytů na východním konci to bude daleko rušnější ulice.

sch

Na toto je nam třeba odborníků. Nyní na té ulici prakticky nic není, proto není přívětivá, ne proto, ze má dva pruhy, což tam taky nikdo neříká. Ale ono to z toho článku trochu vyplývá, ze chtějí v první řadě ovlivnit jak bude vypadat parter nových budov. Takže Jiričné věže nebudou.

Jarek

Ulice bude v oblasti bývalé mezinárodní ústředny zastavěna obytnou výstavbou, takže dává smysl úvaha o její polidštění.

...

Vždyť tam reálně stejně skoro nikdo bydlet nebude. Kdo by taky toužil po výhledu do té jisté části budoucností (tj. na hřbitov)?

Byty nakoupí různí Italové a Rusáci jako investice a 80 % jich zůstane buď prázdných nebo krátkodobě pronajímaných přes airbnb, jako v těch věžácích přes ulici, jako většina podobných objektů v Holešovicích apod.

Jan

To nemusí být navždy. Reálně už tam ty věže na hřbitov koukají dnes, akorát tam přibyde pár dalších na rohu Jana Želivského. Zbytek bude koukat jinam a velká výstavba se soustředí až za konec ulice v prostoru bývalého nádraží a dále.

...

Takže neomarxisté z IPRu s Cachem v čele domrví další jakž-takž průjezdnou ulici. IPR rozpustit!

petr766

Přesně, místo jedné relativně průjezdné ulice, bude zase další neprůjezdná oblast, ale hlavně že tam bude zbytečný cyklo-mhd pruh. Místo aby cyklisti jezdili po klidnějších ulicích a zůstala zachována i dopravní obslužnost. Ono se stačí podívat třeba na Karlín, jak to tam zóny 30 a nesmysly „polidštily“. Samozřejmě že ne každá ulice má být „magistrála“, ale pokud by se odpůrci dopravy podívali třeba do té Vídně, tak zjistí, že tam sice je více cyklostezek (cyklochodníků), ale současně jsou zachovány ulice bez snížené rychlosti pro ostatní (v rámci možností) rychlou dopravu. A nápady typu „vysázíme na magistrálu stromy nebo přetneme ji… Číst vice »

pony

Pokud byste se podívali třeba na tu Olšanskou, zjistili byste třeba, že tam konfigurace 2+2 je naprosto zbytečná.

Jiří Kocurek

Do chvíle, kdy se protáhne nová ulice směrem k Českobrodské a v nové zástavbě přibude plánovaných 15.000 lidí. To je celá Česká Třebová, pro srovnání.

pony

A u Olšanského náměstí se s těmi auty stane co? Vypaří se?

...

Ne, část jich pojede rovně, část odbočí na Prokopovu a část odbočí na Jičínskou. Není to tak dávno, co Táboritská bývala taky 2+2 pruhy, teď je tam místo jednoho pruhu vyšrafovaný naprosto nevyužitý prostor, přesně ve stylu IPRu.

...

Ona by nebyla, kdyby se už před pár lety nezdegradovala v jednom místě na 1+1.

pony

Ano, před tím jedním přechodem se pravidelně vytváří kilometrové kolony, každý den to tam vidím.

Že na ani jednom konci té ulice není fyzicky jak vygenerovat ani vstřebat provoz, který by potřeboval dva jízdní pruhy v každém směru, to radši budeme ignorovat.

...

Ale jistě, že je. Křižovatka s Jana Želivského toho pobere hodně.

...

Jistě. Jinak na kole to vždycky bude příjemnější přes park na Parukářce nebo mnohem klidnější Jeseniovou, Žerotínovou, Roháčovou, ví to každý, jen AutoM*t bude vždycky hledat důvody, proč ne, neboť jim ve skutečnosti nejde o ta kola, ale o třídní boj.

pony

Fajn, tak začněme prosazením omezení parkování na Roháčově, aby se tam vešly cyklopruhy v obou směrech. To bude ječák.

...

A proč? Dolů Roháčovou, nahoru Žerotínovou a Jeseniovou, cyklopruhy tam vůbec nikdo kromě pachatelů dobra nepotřebuje. If it works, don’t fix it.