Olomoucký kraj začíná škrtat ve vlakovém jízdním řádu, od prosince zruší 36 spojů

Elektrická jednotka RegioPanter v Koutech nad Desnou. Foto: České dráhyElektrická jednotka RegioPanter v Koutech nad Desnou. Foto: České dráhy

Největší škrty hrozily na Šumpersku, obce si za vlaky raději připlatí.

194 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karen

Děkuji za zrušení vlaku 3704, nemám šanci se dostat do práce na 6:00 do Olomouce

Honza_KL

Kupte si auto! >_)

dzejejc

Ten Borecký je fakt strašný zlo… (ironie)

Mirek Zv.

Samozřejmě že je zlo. Ony totiž vlaky vždy poskytovaly nějakou síť (abstrahujeme-li od momentální sabotáže přestupů že strany SŽ) a bylo možné se odněkud někam dostat. To umožnilo lidem z velkých měst nemít auto (zejména spolu se současně přišlým trendem doručení zboží přes kurýry) a postupem doby na tento životní styl lidí ve městech přecházeli. To zabil covid a teď to dorazí Borecký. A vrhne nás do 00.let v Srbsku, resp. 80-tých let ve vyspělejším světě. Od pořádné integrace vlaků s autobusy jsme daleko, ty autobusy ani jezdit nebudou, natož aby se integrace prudce zlepšovala. Lidi budou muset zmíněný styl… Číst vice »

vtvt

Je to v článku správně: „zrušených AUTOBUSŮ Šumperk – Zábřeh“?

Budou se rušit autobusy nebo vlaky nebo oboje do Šumperka?

Petr David

30 roků se cpe do silnic horem, dolem. 30 roků se kašllle na koleje a tady na každé třetí diskuzi se probírá, jak se dá spousta tratí nahradit autobusy. Škrtat umí každý, nemělo by se jít cestou něco pro tu dobrou dopravu udělat?

vtvt

A proto například DB provozuje v Německu víc autobusů než kolik provozuje vagonů.

To nezahrnuje autobusy v DB Arriva.

Podobně má silnou autobusovou divizi i ÖBB, která se silně prosazuje i v ČR, např. v Jižních Čechách

Petr David

Tedy poopravím se, 30 roků se v Evropě, až na výjimky, cpe do silnic. 30 roků se kašle na koleje.

Jarda

Kdyby radeji lepe koordinovali, omezili autobusy, tak mohli vlaky zůstat, takhle je to pro vsechny demotivující, kdyz uz to udelali s naklady, ze to kazdej radeji cpe na silnice, tak ted rusi vlaky, lidi pujdou do aut případně do busu. Takže na co vlastně zeleznici, když se vse cpe na silnicie? Nema to být obráceně? Dopravu dostat ze silnic na zeleznici? Čím tam premejslej….

PvvS

Njn místo autobusu jednou za hodinu bude vlak 3x denně ?

Jarda

proč jen 3x za den? určite by to šlo častěji, ale to by museli byt vlaky a finance na udržbu či rekonstrukci tratí at z nich brzo nejsou polni cesty nebo cyklostezky.

PvvS

A když nejsou právě ty peníze, tak co potom ?

Jarda

nebýt různe korupce viz aktualní kauza atd, tak by jistě byli. Zajimavé, že na nakladnejší busy penize jsou a to včetně řidičů.

PvvS

Od kdy je autobus nákladnější ?

Jarda

Kolik lidi se vejde do busu? Kolik do vlaku? Navic u vlaku se jednoduse zveda kapacita pridanim dalšího vagónu, ale uz vidim treba 100 metrovej bus na silnici, uz takhle jsou problematické „kloubaky“ hlavne v tech zatackach a kruhacich atd. Takže mega dlouhých busu moc nejde, zato u vlaku se to da, no a jak to řešit? Vypravit vic autobusů, to je další ridic u kazdyho busu, zato u vlaku nepribyvaji další masinfyrove a další…. Zatimco u vlaku je lepší moznost preprav baglu, kol atd… U busu je problém, pokud to neni extra cyklobus.

PvvS

Na většině lokálek jezdí 810, která má obsaditelnost stejnou, jak průměrnej linkovej bus. Kola se u autobusů přepravují na plošině u druhých dveří. Pro specielní trasy s větším náporem cyklistů jsou možný i závěsy na zadním čele.

Jarda

a když chcete větší kapacitu? Tak u vlaku zapřahnete ještě jeden vagon, to u busu udelate těžko.

PvvS

A je ten vlek k okamžité dispozic i na obou koncích tratě ? Případně po cestě ? Lze ten sólo motor na konci objet ? kdo zaplatí další vagon mimo objednávku ?

Mirek Zv.

Je to ale přesně naopak, než píšeš. Je vidět, že taky veřejnou dopravou nejezdíš (možná leda mezi velkými městy).

PvvS

Kdepak se zavedl vlak jezdící častěji jak předtím autobus ?

Zbyněk

No jo, věřící na Moravě, ty se určitě inspirovali od bezvěrce pana Boreckého. Akorát s rozdílem, že se půjdou v neděli se vyvzpovídat do chrámu Páně. Ve vzpovědi: „Víte pane faráři, to jsem musel zrušit, to že už se Vaši věřící k Vám v neděli nedostanou, za to já nemůžu, ruší i naši partneři ze středních čech, chceme být trendy. 🙂

Roman

Vím jak ušetřit.Vyprat ven stovky úředníků ať jdou dělat manuálně protože takové lidi potřebujeme a ředitelům snížit plat.

XYYY

A škody, které napáchají ti manuálně pracující úředníci, protože z hlediska odborné kvalifikace – např. výuční list v oboru, v němž by měli pracovat – žádnou kvalifikaci nemají, tudíž budou produkovat zmetky, nepochybně zaplatíte vy, že ?

Podobnou pitomost udělala po Vítězném únoru komunistická vláda, když vyhnala 77 000 řemeslně nekvalifikovaných úředníků do výroby …. oni napáchali, protože TO neuměli, nesmírné škody, další škody napáchali jejich nástupci v modrých košilích s logem ČSM ….

ABC

náhodou most inteligence stojí dodnes! 🙂

Honza

😆😆😆👍🏻Hodně dobrej

Pavel Skládaný

Vynikající nápad. Už ho v minulosti někdo měl a díky tomu vznikl v Praze pozoruhodný most Inteligence. Ještě o něm hodně uslyšíme, jen co se zavře železňák pod Vyšehradem.

Pavel

Nebylo by lepší zrušit v pracovní dny Prostějov-Senice než ty posily Prostějov-Olomouc? I když tady to zrušení aspoň přispěje ke stabilitě jízdního řádu

Kosmik

To je z volebního programu vlády kraje? Opravdu slíbili voličům omezení veřejné dopravy?

Petr David

Potřeboval bych z chaloupky do rána udělat vilu. Pomůžete?

Gargy

Co máte pořád z 810?jejich počty neustále klesají..a pokud mne veze 20 minut do jiné stanice ..kde je rychlík .přežil sem to v pořádku.

vid

Kdyby se zavedlo pro autobusy mýto na všechny silnice, tak by se ta cena možná srovnala. Je vidět, jak stát pořád mluví o podpoře železnice, ale činy žádné. Regiomyš je pro mě pohodlnější vozidlo než kterýkoliv autobus.

Mirek Zv.

Mínusy od automobilistů a zaměstnanců v dopravě. Trapné.

XYYY

Nemusíte rušit osvobození linkové dopravy od silniční daně, ale postačí aby se od poplatku za železniční dopravní cestu osvobodila vozidla / vlaky vykonávající stejnou službu ….

Elb

Emisemi to vyjde jak, když vlak spotřebovává méně a přežije několik autobusů?

Gajda

810 si emisema proti čemukoliv absolutně neškrtne. A pokud někde jezdí s 6 lidma, je to ekonomicky i ekologicky špatně. Druhej problém je to, že tam kde jezdí 810 je někdy nádraží absolutně mimo obce, a jízdní řád vypadá jako noty na buben, takže motivuje spíš ten vlak nevyužít než využít.

Gargy

A já se ráno dostanu o půl páté z Frenštátu do valmezu?

Mirek Zv.

A to je otázka nákladů dopravce? Nebo otázka smělého nacenění dopravcem?

Mirek Zv.

Ano, pane Sůra. Překvapuje mě, že takový nesmysl napíšete zrovna Vy. 810-kou se jezdit dá a rozhodně je to lepší, než myšlenka drahých nákupů právě teď, kdy to vede k omezování dopravy a rušení spojů. V 810 se aspoň sedí podélně a ne příčně, sedadla jsou přijatelně pohodlná, orientována proti sobě, mají třeba (i když nic moc) stoleček. Sedadla umožňují navýšit kapacitu sedících (typicky třeba děti), pokud je opravdu nával, což je u vlaků pro cca 45 cestujících zásadní. Záchod je mizerný, ale funguje. Ne jako v Lužici v rádoby moderních motorácích, kde běžně přestoupíte z jednoho 2h jedoucího motoráku,… Číst vice »

PvvS

Jaký záchod ? Ta díra na koleje ? Kde se sedí v 810, nebo autobusu podélně ? To je max v metru.

PetrH

Krajské volby budou až za dva roky. Takže narozdíl od obcí si mohou dovolit i nepopulární kroky.

Koloťuk

V tomto státě je škrtání a prodej čehokoliv, co „nám“ ještě zbylo historickou praxí.
Český volič je majoritně manipulovatelný kus masa a toto jsou důsledky – opakovaně.

Petr

Dalšího ropáka získá Olomoucký kraj už tak je spojení a přípoje o víkendech v…..to samé udělal pán Borecký ve středočeském kraji vše je o nás bez nás ale nikdo nemisli ekologická jenom kolík ušetřit aby měl stát tisícové prémie a odměny na lidí se z vysoká sere a proto branné se

vtvt

Odhadne někdo kolik by muselo činit % zdražení jízdného, aby pokrylo těch 29 milionů provozních dotacích?

Jestli není lepší zdražit. A teprv když to nezabere, tak pak škrtat.

Petr

To už je jízdné od 1.6. dražší a stejně na nic nečekali a škrtají spoje.

Petr David

Jestliže má být veřejná doprava v zájmu celku, pak oba vaše návrhy nedávají smysl. Nevydělají si na sebe knihovny, hasiči, školy….peníze je potřeba vytáhnout z kamionové dopravy.

xyz

Už z ní je taháno mýto + spotřební daň.

Mimochodem kamiony nejsou konkurencí vůči vlakům osobní přepravy.

Petr David

Pokud jsou silnice zaplněné kamiony, které vozí proti sobě v podstatě stejné zboží, jsou jejich náklady naprosto směšné. Například Švýcaři mají jiný tarif.
O konkurenci kamionů jsem nic nepsal, psal jsem o vhodném zdroji financí.

xyz

Taky ti Švýcaři mají poněkud jiné ceny zboží, přičemž ta cena je tvořena mj. i náklady na přepravu toho zboží.

Chcete-li, aby vlivem výrazně zdraženého mýta zdražilo zboží i u nás, tak O. K., prosím, ale ať jsou tedy výslovně uvedeny všechny důsledky takového kroku.

Petr David

Když došlo k razantnímu zdražení mýtného, narostla koncová cena o několik setin procenta. Zdroj-Švýcarská veřejná doprava.
Jestliže se tahá stejné zboží republikou proti sobě, jde o finanční náklad, ze kterého společnost nic nemá. Tedy krom třeba třiceti jogurtů v obchodě. Nenapadlo vás, že relativně levná doprava likviduje domácího producenmta?

JardaP

Zkuste s vaším návrhem agitovat v nějaké přepravní společnosti, nejlépe osobně. Zdráv nevyváznete. Balancují na hraně přežití, válcují je Poláci, Maďaři a další, kteří mají v této těžké době vládní podporu. Nevím, co byste z nich chtěl ještě tahat!

Petr David

Škoda, že jste neagitoval u domácích producentů, kteří kvůli dotacím v jiných zemích a levné dopravě přišli o práci. Ta mince má totiž dvě strany.
Kde jse byl, když železniční doprava balancovala na hranici přežití?
Kde jste, když píšete, že by někdo nemusel za názor vyváznout zdráv???
Já mám za to, že stále žiju ve svobodném státě a můžu tedy v rámci slušnosti psát to, co uznám za vhodné!

Petr

Hlavně, že se objednaly nové elektrické jednotky. Teď bude min. jedna jen tak postávat.

xyz

Nebude – tohle vypadá na škrty bez vlivu na počet potřebných vozidel (mimochodem tím hůř – fixní náklady téměř či dokonce zcela nepoklesnou).

xyz

Přinejmenším u spojů okolo Olomouce a Šumperka jde o spoje jedoucí ve špičce. Tzn. žádné okrajové spoje.

Z pohledu společenského přínosu možná větší škoda než škrtání Mochovů apod.

Dostanou ouřadové Olomouckého kraje nominaci na Ropáky roku? 🙂

jan v

Jako lék na zdražující se pohonné hmoty zrušíme veřejnou obslužnost, aby ti lidé, na něž zdražení ropných produktů dopadne nejhůře neměli jinou možnost než nadále dojíždět autem. Country for the future.

Jakub Moučka

Víte o někom, kdo kvůli vysokým cenám PHM nechává auto doma a začal jezdit veřejnou dopravou?
Spíše si myslím, že lidé budou nadávat, jak je to drahý, ale stejně do toho auta opět sednou.

Honza_KL

Nějak se prachy z lidí vytáhnout musej!

Dachs

„Podle materiálu se zruší nedostatečně vytížené vlaky, data z dopravních průzkumů z loňského roku uvádí průměrnou obsazenost v řádu desítek cestujících, v některých případech jednotek.“
Je-li něco vyvozováno z loňského covidového (respirátorového) roku, kdy i cestování do práce tím bylo ovlivněno, pokládal bych to za nerelevantní (a hloupé, pokud je o to opírána argumentace).

Přijde mi, že střípků do mozaiky vyhánění lidí z vlaků, poslední dobou přibývá. Ve finále také vzroste tlak na posílení autobusových spojů.
Celé je to ovšem o politické otázce a odpovědi směrem k veřejnosti: Chceme mít ve svém kraji kvalitní dopravu?

K.S.

Souhlasím že dělat závěry z pandemie je blbina a argumentační faul.

Nesouhlasím a nevěřím na nějaké spiknutí s cílem vyhnat lidi z vlaků. VHD má obecně sakra velký problém s financováním, nízké jízdné a dosypy mají také své limity, časté spoje, dobře placený personál, moderní vozidla a nízké náklady prostě nevybalancujete. moderní, častý a dobře placený nebude levný, dobře placený moderní, levný nebude častý atd.

Buď se podraží jízdné, nebo se osekají jiné akce kraje a zvedne se dosyp. A nebo cena a dosyp budou stejné, ale bude toho jezdit holt míň.

Petr David

A co řádně omastit mýtné a část výtěžku dát na veřejnou dopravu?

Jinak netuším, kde vidíte nějaké spiknutí. Vyhánění lidí z vlaku nemusí být rovnou spiknutí, ale nnedomyšlenou dopravní politikou.

hank

K.S.: Díky za tento příspěvek, který – i když tak možná nebyl myšlen – zároveň nepřímo poukazuje i na zvrácený systém finacování krajů; centrum jeho prostřednictvím drží kraje pod krkem, aby si moc nevyskakovaly.

Kde je ta zásada subsidiarity, jejíž realizaci nám všichni hlavouni z práglu slibovali při parcelování republiky na co největší počet krajských hnojišť pro co nejvíc politických kohoutů?

XYYY

Budiž, ale to byla nižší cena PHM ….

Daniel Jablonecký

Zase se bude udělovat Ropák roku? Nebylo přeci jenom předčasné nominovat p. Boreckého?

XYYY

Ne, ten titul dostanou příští rok … možná se bude udělovat více kandidátům ….

Šumperk

Nádhera!Tak zrušíme všechny odpolední vlaky Zábřeh -Velke Losiny, které byly dobře využité (mimo vracející se 13041).Spoje jezdívají na sezení plné nebo na 75%.
A tak motor od 13013 bude 3 hodiny brucet v Zábřehu i s vlakovou četou.
Pracně budovaný relativně kvalitní systém jde do háje…
Redukce přitom naruší dopravní integrovaný systém a občané začnou jezdit auty.Vzdyt právě dobrá nabídka spojů motivuje k využití veřejné dopravy. Po nedávném zdražení další dáreček KIDSOKu.

David

No holt když se sníží daně a rostou náklady, tak se buď musí zvýšit cena služeb a nebo omezit jejich rozsah. V Olomouckém kraji je 30 zastupitelů jejichž strany hlasovali pro bezprecedentní snížení daní o 100mld (ANO+ODS+SPD) a jen 25 zastupitelů ze stran, co tak neučinili, tedy stěžovat si na nedostatek prostředků nemohou a tak musí nastat škrty.

Martin Zm.

Tak hlavně že za škrty nepoužitelných vzduchovozičů na lokálkách se dostává Ropák, kdežto u spojů na důležitějších tratích je to zřejmě správně v rámci celostátní kampaně šetřit, šetřit, šetřit peníze veřejných rozpočtů za každou cenu.

David

Kdyby se nesnižovaly daně, nemusí se šetřit.

NightmareFreddy

Jo no, připadá mi to jako groteska ze Simpsonových – každý chce lepší služby, ale zároveň nižší daně. A tak to nějak fungovat nemůže 🙂

PetrH

Ale spousta voličů si to takhle představuje, i přes narůstající strukturální deficity. Lékem na tyhle představy bude státní bankrot a zrušení všech státních služeb.

K.S.

Snížení stále příliš vysokých daní není problém, problém je v příliš nízké ceně jízdného.

NightmareFreddy

Otázka je, zda chcete provozovat veřejnou dopravu „tržně“ nebo „sociálně“, tedy pokud chcete nahnat lidi z auta do vlaků, protože vlak má být „to lepší“, nebo chcete zajistit, že se chudší dostanou do škol/práce/… V současné chvíli (i za tak vysokých cen ropy a benzínu) je pořád levnější jet někam autem ve dvou lidech než použít hromadnou dopravu. Otázkou je, jestli toto je skutečně tak „nízká cena jízdného“ a jestli si navyšování budou moci lidé dovolit.

K.S.

V první řadě nechci nikoho do ničeho nahánět, ať se každý rozhodne sám.

Druhá věc je že se mi nelíbí systém kdy se třeba 10 let s jízdným nehnulo, což znamená že každý rok reálně zlevnilo o 2-3% (neplatí pro poslední dva roky), tím tam vzniká díra kterou musí někdo zalepit. Ať už je to zaměstnanec nízkou mzdou, nebo kraj dosypem.

NightmareFreddy

Máte pravdu, nicméně v současné době jsme v bezprecedentní krizi, kdy se inflační spirála roztáčí do ohromných obrátek. Nechci spekulovat, co všechno za to může, ale je otázkou, jestli je skutečně teď vhodná chvíle zdražovat veřejné služby (a samozřejmě pominu to, zda se to nemělo udělat v době ekonomické konjunktury).

Martin Prager

To tak není. Daňové zatížení je v ČR jedno z nejvyšších v EU. Problémem je řada populistických řešení některých vlád, rozhazovačnost systému, neefektivní státní správa, vysoká míra byrokracie a projídání budoucnosti.

David

Problém je, že máme daňové zatížení strašně nerovnoměrné. V podstatě celý IT sektor odvádí jen pár % (protože paušál), k tomu nemáme žádnou daň z majetku (a daň z nemovitosti je u nás směšná), naopak je skoro 50% procenty zdaněn běžný zaměstnanec.

Martin Prager

Ano, struktura daní je nerovnoěrnè rozložena. Banky, IT a nadnárodní společnosti tu odvádějí v poměru k realizovaným ziskům směšné daně a kapitál ještě vyvezou k matkám do zahraničí. Daň z nemovitostí je, z mého pohledu vzato, nesmyslná. Nemovitost jste si přece pořídil za již zdaněné peníze. A to včetně DPH. Daňové zatížení zaměstnanců je jistě vysoké, avšak daleko vyšší je zatížení zaměstnavatele. Dohromady je pak daňové zatížení lidské práce v ČR jedno z nejvyšších v EU.

Jelen

Neškrtaly se jen nepoužitelné vzduchovoziče. Škrtaly se i vytízené vlaky, jako Dobříš, Trhový Štěpánov a Mšeno.

idk123

Jenže ono mezi rušenými (nebo nyní opět rušičem obecným k rušení uvažovánými) spoji nebyly pouze vzduchovoziče.

EC104

Jasně kolem Hranic zrušte všechno, šak tam to stejně stojí za nic, co vy krajští kašpaři?…Nejlepší gól je jak s velkou slávou se zaváděly Sp že bude rychlé spojení z/do Olomouce s Valachy a nasadí na to největší hnůj na štrece, styďte se….porušit kraje a nechat to pouze na JM a SM. Tak to mělo smysl.

Peeetr

Měli by se domluvit s ČD, kterým teď chybí vlaky, a zavést to už od září.

460

Vlaky 32xx jsou vesměs nedávno zavedené na zahuštění taktu a velice dobře se chytly.

No nic no, další záminka k nepoužívání veřejné dopravy, člověk nikdy neví kdy mu zruší spoj nebo rozvrtají dobře fungující nedávno zavedený koncept.

Radim

Jen pro upřesnění, 32xx jezdí už … dloooooho. 3200-3219 jezdily Hranice – Střelná -(Púchov), 3220-3239 Hranice – Vsetín, 3240-3259 Vsetín – Střelná – (Púchov) a vyšší čísla vykrývaly meziúseky nebo zajížděly jinde (Bylnice). Co jelo z Přerova/Olomouce na Vsetín nebo dál, mělo číslo 333x nebo 334x, některé dokonce jezdily až ze Zábřehu s číslem 37xx, to už si moc nepamatuju. Až „teď nedávno“ to změnili a s číslem 32xx jezdí všecko co odbočí z Hranic doprava.

veli.k

Přesně tak. To mi na tom všem přijde nejhorší. Že místo toho, aby tu byl nějaký stabilní, dlouholetý systém, na který si lidé mohou zvyknout, tak aby se člověk každý rok bál, co mu škrtnou, co přehodí o hodinu nebo půlhodinu sem, tam, kde zmizí/objeví se jaký přípoj.

JirkaJJ

„Z velké části mají cestující využít buď jiný vlak nebo autobus na souběžné trase. Materiál ale varuje, že se do autobusů nemusí všichni pohodlně vejít. „Cestující v něm budou stát, takže bude tlak na navýšení autobusového spojení,…“ Jetí jiným vlakem znamená většinou déle čekat na nádraží. S tím jak budou snižovat takt, tak jen lidi otráví a ti si koupí auto, protože pokud vám ujede vlak a musíte čekat hodinu nebo déle, tak to při každodenním dojíždění do práce sebere kus života. Nacpané autobusy jistě také přimějí lidi aby zvolili hromadnou dopravu před auty… Navíc jezdit autobusem když souběžně vede… Číst vice »

Pezos

„protože pokud vám ujede vlak a musíte čekat hodinu nebo déle, tak to při každodenním dojíždění do práce sebere kus života.“

Jen počkejte, kancelářské krysy z home office na pražském sídlišti Vám to vytmaví!

tarten

Nevěděl jsem, že Olomouc je pražská čtvrť.

Pezos

Nepochopení. V diskusích o dojíždění do práce na venkově jsou to právě pokrytci ze sídlišť ve velkoměstech (klidně si místo Prahy dosaďte něco jiného), kdo naprosto přesně ví, jak to má vypadat.

PetrH

No já jsem říkal, že mají zdražit jízdné a nemuseli by tolik rušit spoje. O kolik za posledních pět, deset let vzrostla čistá mzda (záměrně říkám čistá, vzhledem ke snížení daní z příjmu) a o kolik jízdné? A jak stouply náklady dopravcům? Nemůžete čekat, že všechno bude platit stát (tady kraj, ale to je jedno) při vysokém schodku.

XYYY

Jízdné inkasuje dopravce a činí zlomek nákladů na vlakový kilometr, zbytek dofinancovává objednavatel.
Při platnosti jízdenek IDS se kupuje universální pásmová jízdenka, aniž by bylo zřejmé, kde konkrétně se využije ….

Roman Čadek

Jednak většina občanů na venkově auto už vlastní, za druhé na pořízení auta nejsou potřeba dotace z veřejných peněz, za třetí nevyužitý, byť elektrický, vlak nemá s ekologií ani udržitelností nic společného, za čtvrté demagogii s důchodkyní a Teslou jste si mohl odpustit.

JirkaJJ

Třeba mí rodiče ani mí tchánovci auto nemají. Jsou závislí na hromadné dopravě, zejména vlaku. A pokud někdo z jejich okolí nějaké auto vlastní tak je to 20 let stará fabie nebo něco podobně starého navíc v dieselu, takže ekologie sama. Na nic nového by si z důchodu nenašetřili. Na pořízení auta nejsou většinou potřeba dotace z veřejných peněz. Ale silnice se ze státního staví a opravují. Navíc opomíjíte vedlejší náklady jako poškození životního prostředí ať už přimo z emisí (a to nejen výfukových ale třeba i emisí pevných částic z brzd a pneumatik) nebo nepřímo třeba z toho že… Číst vice »

Ic540

Souhlas. A těch lidí bude ještě přibývat v současné situaci a nebudou si moct pořídit ani něco neekologického okolo 20 let starého na nutné pojíždění…

Na jízdním řádu hodně záleží…

Tomariero

Já jenom napíšu že silnice se udržují i kvůli IZS a to vlakem fakt nezajistite

XYYY

Když se zruší / nebude udržovat silnice po níž nejezdí objednaná linková doprava, zcela jistě vede do obce jiná komunikace, jíž může IZS využít ….
Konec konců, když mají připlácet obce na vlaky / autobusy, tak pak může kraj chtít, aby si – kvůli IZS připláceli i na „okresku“ po niž krajem objednané busy nejezdí …. (ono k tomu může dojít)…..

PvvS

Mno a co takhle dojezdové časy ? Ony ty závazkové autobusy nejezdí po nejpřímějších trasách, ale záchranky musí . Ten čas je daný zákonem a ne obcema.

Petr David

Každé auto si vyrobí svoji betonovou plochu. Ta vyroste u obchodů, úřadů, sportovišť, památek, obydlí, škol….
Dále si auto dříve, nebo později vynutí rozšiřování silnic a obchvatů.
To je pro prostředí horší, než zplodiny a než ekologická stopa, která vznikne při výrobě auta.

PetrH

No nemyslím si, že betonová plocha je horší než zplodiny, které dýcháme, ale jinak ok.

Petr David

To je na zvážení. Jde o trend, zatímco zplodiny se snižují, betonové plochy, které mají zásadní vliv na klima dramaticky rostou. Ale o tom se moc nemluví.

Juraj

Za prvé: řada lidí z vesnic to auto každý den vozí do města, kde si pak všichni stěžují na příšerný provoz.
Za druhé: závislost na automobilu při prudce rostoucích nákladech víc ohrožuje socioekonomické poměry vesměs chudšího obyvatelstva na periferiích.
Za třetí: Udržitelnost bych vůbec nevytahoval, při průměrné obsazenosti staršího osobního auta v městském provozu.
A demagogii s dotacemi jste si mohl odpustit, když každá koruna investovaná do konkurenceschopné veřejné dopravy je návratná díky celé řadě pozitivních externalit.

JirkaJJ

Navíc – ve městech ani není kde zaparkovat a to i přes extrémně drahé parkovné.

Gargy

I když někteří lidé auto mají ..tak později přijdou o řidičský průkaz..ze zdravotních důvodu.a jak se asi mají dostat k lékaři do města?

XYYY

Ono nejde ani o „ztrátu“ ŘP, ale i o to, že mnozí jej nikdy neměli a nikdy nebudou mít, protože nemusí mít odpovídající zdravotní způsobilost – a současně to nejsou osoby „invalidní“ nebo sami cítí, že schopnosti k řízení silničního vozidla nemají ….a jsou odkázáni na veřejnou dopravu nebo „soucit“, že je někdo vezme …
Na vesnicích se ruší základní obchody, takže ten bez auta, příbuzných apod. je odkázán na veřejnou dopravu.

PvvS

Asi tím vlakem pár kilometrů od obce.

Vojtěch

Chápu argument, ale zabrušovat do zákazu ICE a tlaku EV a pak říct Teslu jako volbu pro důchodkyni je blbost. Ona snad teď jezdí v Jaguáru?

Radim

Olomouc – Vsetín zrušení spojů OK, ale proč ruší ty spoje co jedou „přes den“? Proč nezruší třeba Os 3202 který jede ze Vsetína ve 3:50 a veze 4 lidi včetně průvodčí a strojvůdce? V opačném směru 3221 z Hranic ve 4:51 taky veze minimálně do Valmezu jenom vzduch. Dále by určitě lidi přežili zrušení 3229 (z Hranic ve 22:55, na Vsetíně v 0:00), ten by stačil kdyby jezdil v pátek a sobotu. No a kdyby to nestačilo tak by mohli zrušit ještě některý z těch Sp v úseku Olomouc – Hranice (kde to stejně nestaví nikde, takže lidi můžou… Číst vice »

Tom

Z Hranic na Vsetín se mění kraje a tam to nejspíše dotuje zlínský. Osekat poslední večerní spoje je blbost a ráno taky někteří musí brzy do práce…

Radim

Ne, platí to Olomoucký kraj až na Vsetín. Teda kromě těch několika málo spojů co jede třeba z Rožnova nebo Valmezu na Vsetín (a případně dál) – to si platí Zlínský kraj Arrivě.

Gargy

Ten první vlak ze Vsetína je v Hranicích připoj na rychlík do Prahy
A jezdil s s ním do Přerova a 4 lidí tam nebyli.

Radim

Když jsem jel já, tak tam 4 lidi byli, schválně jsem si to prošel. Teda ne vlastně, 5 lidí. Kromě mne tam byli 2 lidi, průvodčí a někdo to musel řídit, takže ještě strojvůdce. Je teda pravda že už to je nějaké 3 měsíce cca. Jestli někdo z nich přestupoval na ten Ostravan, to nevím, já ne. Rušit něco je vždycky na nic, ale lepší zrušit tyhle vzduchovoziče než pak čumět 2 hodiny na nádraží protože vám to ujelo před nosem a ten co jezdil za (necelou) hodinu zrušili… I když je teda pravda, že tenhle okolo třičtvrtě na 4… Číst vice »

voko11

3202 z Přerova vozí minimálně 100 lidí do Olomouce a v Přerově vystupuje cca 10 – 20 lidí většinou, to už prázdnější jezdí 3842 o 20 minut dříve ale i tak je tam minimálně 60 pravidelných cestujících

Radim

Tam asi ano, je to tam později a jsou to o poznání větší města, já psal o úseku do Hranic, dál ne, tam ať to klidně nechají když to je obsazené…
Vlastně to je jedno, plácáním v diskuzi stejně nic nezměním 😀

XYYY

Nezměníte, předložte konktétní návrh, včetně změny oběhů souprav EJ řady 460 …. abyste pokryl všechny výkony, když nějaké vlaky „moudře“ zrušíte. Výsledkem bude, že souprava pojede bez cestujících, ale opticky jste ušetřil – možná tam pojede i průvodčí, protože nemá jinou možnost, jak se tam dostat.

XYYY

Tak vy jste tím vlakem jel jednou a podle toho vyvozujete, že je to tak každý den …
Opravdu geniální myšlení ..

Gargy

Ja s tím vlakem jezdil tři roky a obsazenost přes týden z valmezu jezdilo kolem 15-20 lidí ale z Hranic už se to pěkně plnilo.v Přerově se to prohodilo a jeli lidí do Olomouce.

Samo

Lebo cez deň sú dostupné aspoň nejaké alternatívne spoje. Osekať okrajové spoje znamená časti ľudí úplne zrušiť obsluhy bez náhrady.

Radim

Chápu. Takže místo vlakem z Hranic do Valmezu (osobákem 29 minut, Ex2 19minut) pojedete autobusem s přestupem přes Kelč (80 minut) nebo přes Bystřici pod Hostýnem (93 minut)? Přímý nejezdí. Skvělé ne? Proto je potřeba to přes den zrušit aby zůstal takt 2 hodiny (stejně jako o víkendu). Ač jsem spíš „na vlaky“ tak když MUSÍ šetřit, ať to zruší v okrajových časech 5 lidem, než přes den 40 (i víc) lidem na spoj. A nebo ne a v těch okrajových časech ať jezdí autobus ve stejné trase (okolo trati je silnice, takže tady by to v pohodě šlo).

XYYY

Vy denně tím vlakem 3202 jezdíte v celé trase a vedete si podrobnou statistiku nástup/výstup. Pokud tím vlakem jedete, tak těžko můžete sledovat tytéž statistické údaje u vlaku 3221.
Vámi uváděný vlak 3202 jede X do Olomouce, obrací na vlak 3203 X. Když nepojede vlak 3202, tak vlak 3203 odvezete čím ?
Souprava na vlak 3221 přijede ze Suchdola nad Odrou, ze Vsetína se vrací jako vlak 1426 – ten poveze čím ?
Nejdříve si prostudujte oběhy vozidel a pak mudrujte ….

Tom

Olomoucký kraj by měl vymyslet pořádný taktový grafikon do všech směrů a hlavně čekat na vzájemné přípoje a né si ujíždět s přípoji. Možná by pak více lidí tím vlakem jelo. Spěšné vlaky do Prostějova a Hranic jsou v některých obratech naprosto zbytečné a přišlo mi, že jsou zavedeny jen kvůli obratům.(Odpoledne z Prostějova a z Hranic do Olomouce)

vspingu

„přišlo mi, že jsou zavedeny jen kvůli obratům.“
Tak světě div se, když jedou odpoledne 2 Sp z Olomouce do Prostějova, tak musí taky nějaký jet zpět. Teleport nemají panťáky ve výbavě. Celkově jednou za celý den 4 spěšné vlaky, tak by mne zajímalo, který z nich je ten zbytečný.

Domis

V těch Sp Olomouc – Prostějov jezdí i dle předložené důvodové zprávy kolem 100 cestujících. Rušení takových vlaků je opravdu exces. Kde jinde pak vlaky mají smysl nežrychlá spojnice velkých blízkých měst?

Bukáčkova Olga

Dobrý den zrušit spoje na hlavní trati? jezdím denně do práce v době covidu jsem neměla žádné úlevy na jízdném a nemohla pracovat z domu i tak opět zdraží chápu všechno se zdražuje,ale zrušit spoje je hovadina ať je to jakykoliv vlak.

Roman Čadek

Kraj zajišťuje potřebnější služby občanům, než je dotování nevyužívaných vláčků. Veřejné rozpočty nejsou neomezené.

navratp

No, v Německu na to jdou jinak. Zase historie ukáže kdo skončí bohatší…..

Roman Čadek

ČR ale není na úrovni Německa a vysávání rozpočtu drážními dotacemi z éry socialismu jsou jedním z důvodů, proč na úrovni Německa dlouho ještě nebude.

Haha

Na to jste přišel jak? Ono se třeba podívejte na německý daňový systém, ten negeneruje strukturální deficit přes 3 % HDP ročně. Z poloviny odhlasováno ODS+ANO+SPD. Potom není z čeho investovat a chybí desítky miliard do infrastuktury. Pár mega na ZDO fakt důvodem našich problémů není.

xyz

V tom Německu, kde jsou bez osobní dopravy či zcela zrušené i takové tratě, které u nás dále fungují?

V Německu by zřejmě byly bez provozu i tratě typu Lipová Lázně – Javorník či Prostějov – Dzbel.

Luboš Beneš

Ano, třeba spoustu zastávek na hlavních tratích zrušili, nechali jen větší sídla. Tím zrychlili osobní dopravu.

Jindra

Třeba prázdné autobusy

Gargy

Zrušit úředníky..hromada je jich k h..

Aaabbb

Tady nejsme v Mochově. Tohle opravdu nejsou tratě, kde lidé nejezdí. A světě div se, pokud mají ti lidé vlaky využívat, tak ty vlaky musí jezdit pravidelně a i v okrajových hodinách. Je zcela běžné, že špičkový vlak je obsazen plně a sedlový méně. Přesto nelze ty sedlové jen tak zrušit bez toho, aby to mělo vliv na celý funkční systém.

Kuba2

Odkaz nefunguje – je potřeba smazat tečku a pak se proklikat.

Roman Čadek

Při zohlednění obsazenosti a nákladů v přepočtu na osobu je redukce dotovaných spojů legitimní a naprosto logický krok.

Vít Jůza

Když budete provozovat čistě komerční dopravu, při zohlednění obsazenosti a nákladů v přepočtu na osobu je redukce spojů legitimní a naprosto logický krok. U veřejné objednávky by ale kritériem mělo být dobré zajištění dopravní obslužnosti (a to nejen pro města nad X tisíc obyvatel, jak si to řada krajů ve svých zásadách stanoví).

Aaabbb

Amen. Tady se pořád žije v nějakém pokřiveném domnění, že veřejná doprava (ale ono to vlastně platí pro veřejné služby obecně) má být zisková…

Roman Čadek

O „ziskovosti“ nebyla vůbec zmínka a pokřivené je především provozování spojů u kterých výše dotace se blíží 100 procentům provozních nákladů.

XP3

Ale v brutto smlouvě (což je tento případ) platí objednavatel dopravci přesně 100 % nákladů (+ přiměřený zisk), protože dopravci nejdou ŽÁDNÉ tržby z jízdného. A laskavě nepoužívejte termín ,,dotace“, protože jde o klasický vztah zákazníka (kraje) a dodavatele (dopravce), tj. platbu za objednané služby. Když si jdete koupit rohlík, tak také pekaře dotujete??

David

Veřejná doprava financovaná z veřejných rozpočtů nemá být zisková, ale musí mít přiměřený rozsah. A to tahle kosmetická redukce splňuje na 200 %.

Domis

Toto rozhodně není kosmětická redukce, zejména ne rušení rychlých Sp.

Martin Ušatý

Kapacitních silnic a parkovišť je v kraji přece dost a nic nás to nestojí …

Adamgolias

Nic nas to nestojí ? Vy jste popleta…

Vít Jůza

Nepochopil zjevnou ironii?

Petr

Tak to už nebude jezdit nikdo do Olomouce z Prostějova vlakem, když bude pokračovat dál do Prahy. Nebude čekat při zpáteční cestě cca 45 minut až hodinu. Proto tam byly ty Sp vlaky, když vždy argumentují, že vlak nečeká na žádné přípoje, protože za půl hodiny jede další, například u přípojů od Slováckých expresů.

Pavel

Hlavně že vzduchovoziče do Nezamyslic zůstávají.

Pavel

vzduchovoziče PV-Nezamyslice a PR-Nezamyslice

Gargy

Škrtat od Olomouc – Vsetín..já jezdil z Přerova do vm a jezdilo to obsazené…

Tom

Z Přerova do Vsetína ano, ale některé spěšné v úseku Hranice Olomouc a obráceně jsou často prázdné. Mezi Olomoucí a Hranicemi jezdí vlaky jeden za druhým a nestojí to v Lipníku, kde prostě budou muset jet přes Přerov.

Radim

A nebo můžou jet Ex2 který v Lipníku zastavuje

hank

Škrtat vlaky ze Zábřeha do Šumperka je hovadina.

NightmareFreddy

Máte pravdu, ale jestli se dobře dívám, tak tady dojde naštěstí jen ke zrušení jednoho páru, což není zase taková tragédie.

hank

V odpolední špičce.

Aaabbb

Přesně tak. Už dneska to tam jezdí narvané. Vytíženost navíc může kolísat v návaznosti na situaci na koridoru, a při zpoždění a ujetém přípoji byl ten vložený vlak velmi užitečný…

NightmareFreddy

Nemyslím si, že ten jeden šukafon je až tak klíčový i ve vztahu k tomu, že za 20 minut jede další vlak a mezi tím ještě jedou další 2 autobusy. Mám pocit, že tady vidím dva extrémistické tábory – neškrtejte nikdy nic a zrušte všechno, co není ekonomické, stejně každý má auto

Hodně štěstí

Čím chudší a odlehlejší oblast, tím snížíme služby pro obyvatelstvo, aby se nám tyto oblasti ještě více vylidňovaly.

IGCT

Tak náklady plaťte ze svého a budete mluvit jinak

johny

Náklady zaplatíme všichni a jinde, jen to nebude vidět

hank

Náklady silniční dopravy platíme všichni a jinde už dávno. Vidět to ani zájem sledovat to není už dávno.

Georg

urcite. jen v tech floskulich vlastne nemate kolik co stoji a jak by ta zazracna zeleznice mohla auta nahradit…

Petr David

Nahradit auta železnicí se pochopitelně dá, jen musí být železnice konkurenceschopná. A když se zaspí, tak se raději ruší.

Adamgolias

Tak konkretni příklad: v Polabí , jeden okres vychodně od Prahy , kde sneží týden za zimu , zprůměrováno za 11/2020-03/2021 zimni udržba silnic 2.tř na 1 km 80000kč . Zkuste to napasovat na množstvi kilometru a intenzivnejší udržbu v horskych oblastech . Přidejte stavebni udrzbu , sekani travy , obnovu rozbitych povrchu , to nejsou floskule , to jsou nepředstavitelne konkretni absurdni sumy , ktere autisti neresi. To zadna silnicni dan nezaplati . K tomu škody na soukromem majetku i škody nemajetkove , denne toto resim . Autobusy na ,,trojkach,, dokazou za dva mesice objizdky znicit vozovku na generalni… Číst vice »

hank

Především na zdraví lidí a životním prostředí. Např. škody na zdraví způsobené polétavým prachem se ještě nikdo neodvážil ani pořádně kvalitativně definovat, natož spočítat.

Lukáš Chytil

Touhle logikou můžu říct zrušte MHD v Olomouci, která je pro mně úplně zbytná a takhle můžeme pokračovat dál.

voko11

To raději ne, to bych byl bez práce 🙂

Hodně štěstí

Jenže lidé platí všude daně stejně, ale ti v okrajových částech země mají čím dál tím horší služby. Nejen doprava, ale zdravotnictví atd..

hank

Já vím, že to je OT, ale když už bylo zmíněno zdravotnictví, tak ve zdejším regionu má skoro monopol mašina na peníze aka Agel. S odpovídajícími dopady do kvality.

Samo

Problém je že zhoršovanie napr. aj dopravnej obsluhy v týchto regiónoch bude viesť k zvyšovaniu nákladov, nie znižovaniu. Napr. cestu musíte udržiavať bez ohľadu na to či niekde žije 100 alebo 500 ľudí, len sa vám na ňu bude skladať oveľa menej daňovníkov (obzvlášť ak – ako to býva – v týchto regiónoch zostanú prevažne neproduktívni obyvatelia).

Kernteriér

Ano, taková osa Nezamyslice-Prostějov-Olomouc-Drahanovice, to je ta nejodlehlejší část republiky.

Upřímně se divím, že ještě jezdí osobáky mezi Nezamyslicemi a Prostějovem. Ta vytíženost je tam prachbídná v jakémkoli čase a směru.

Jindra

Není, ele pokud zruší posledni vlak mezi Senice-Drahanovice čeká mě po každé odpolední 5 km výšlap krásnou neodlehlou krajinou. Škoda že už bude tma.

Kernteriér

A kolik lidí s tebou půjde, smím-li se ptát?

Jindra

Asi nikdo, pravděpodobně použijí soukromou dopravu když základní dopravní obslužnost nebude plnit funkci nebo přisednou k těm 3 lidem co jezdí autobusem. Ja bohužel nemám to štěstí pracovat v Olomouci takže proto mě čeká večerní procházka.

Kernteriér

Holt hromadná doprava není pro jednoho.

Jindra

dopravní obslužností se rozumí zabezpečení dopravy po všechny dny v týdnu především do škol a školských zařízení, k orgánům veřejné moci, do zaměstnání, do zdravotnických zařízení poskytujících základní zdravotní péči a k uspokojení kulturních, rekreačních a společenských potřeb, včetně dopravy zpět, přispívající k trvale udržitelnému rozvoji územního obvodu.

Kernteriér

Jistě, ale není povinností žádné samosprávy či dopravce zajistit toto spojení pro jednotlivce v atypických směrech. Když budu dělat v Drahanovicích a bydlet ve Dzbelu, taky se z práce nedostanu.

Jindra

Práci si člověk hledá podle toho zda má jak se do ní dostat a težko může předvídat zrušení spoje který jezdí pravidelně minimálně 50 let.

Kernteriér

Ano, s tím souhlasím. Nicméně se nemůže divit jeho zrušení, pokud je jediným cestujícím v této relaci.

Pavel

zrovna ten večerní už kdysi byl zrušený kompletně…protože jsou busy z OL

Jindra

Který grafikon, prosím o odkaz

Pavel

do Náměště jezdí z OL bus (směr Loučka) a do Drahanovic také ( směr Raková)

Jindra

Možna jste méně chápavý ale z Horky nad Moravou nejezdí bus do Náměště Při konci pracovni doby v 22:00 a poslednim autobusu MHD 22:05 ze kterého se dá přestoupit v Olomouci na autobus směr Náměšť je to nereálné stihnout. Bohužel všicni nemůžou pracovat ve městech.

Pavel

podobně Přerov-Nezamyslice. Když už tam jezdit, tak bych to vozil motoráčkem Dzbel-Prostějov-Nezamyslice-Němčice

Vlk

Je to jak píšete. Ale mohu popsat svoji zkušenost. Dívám se na zrušení vlaků mezi Starým Městem pod Sněžníkem a Hanušovicemi. Souběžně vedle jezdí autobus. Vytíženost během roku neznám. Jako fanoušek železnice OK, svezu se párkrát do roka, ale cestovat s tím každý den do práce, školy nebo kamkoliv, kde je rychlost na trati někde 20 km/h. To je strašná představa.

Radim

Nedávno jsem tam jel. Celá trať od odbočky je na 40km/h. Uznávám že je to tragická rychlost, ale 20 tam fakt není…

Zbyněk

Vloni tam 20 byla. Asi na 40ti metrech, vypadalo to, že pod rozpadající skálou. Bez přejezdu.

Rektor

Souběžně jezdí asi dva autobusy za den, ty fanoušku.

hank

Tahle trať má význam i pro turistiku a myslím, že právě tady by se vyplatila pružnější nabídka.

Aaabbb

Přesně tak. Vždycky když jedu do těch Jeseníků, tak jsou ty vlaky plné, že by se spíš hodil vagon navíc, než redukce…

Pavel

Autobus by mohl pokračovat třeba do Stříbrnic nebo přes Hynčice, které jsou turisticky atraktivní východiska. A místo vlaku do Lipky by se hodil bus z Hanušovic na Dolní Moravu