Olomoucký kraj začíná škrtat ve vlakovém jízdním řádu, od prosince zruší 36 spojů

Elektrická jednotka RegioPanter v Koutech nad Desnou. Foto: České dráhyElektrická jednotka RegioPanter v Koutech nad Desnou. Foto: České dráhy

Největší škrty hrozily na Šumpersku, obce si za vlaky raději připlatí.

Olomoucký kraj omezí od změny jízdního řádu rozsah železniční veřejné dopravy. Vyplývá to z materiálu, který mají schvalovat příští týden zastupitelé.

Materiál počítá s redukcí provozu zejména v okrajových časech. Škrty se dotknou všech okresů, neuvádí se důvody škrtů. Lze se domnívat, že jimi budou hlavně rostoucí náklady na trakční elektřinu a naftu.

Z jízdního řádu má příští rok zmizet objednávka zhruba 141 tisíc vlakokilometrů z cca 6 milionů vlakokilometrů, které si kraj objednává u Českých drah. Z toho 126 tisíc připadá na Olomoucký kraj, zbytek na vlaky zajíždějící do Zlínského kraje. Škrty mají přinést úsporu 29 milionů korun.

Kraj podle materiálu navrhoval redukci zhruba dvojnásobného rozsahu, nakonec se s obcemi dohodl na menších škrtech. Největší omezení chystal kraj na Šumpersku, kde se nakonec s obcemi dohodl na zachování většiny spojů a jen dílčích škrtech. Obce ale budou muset navýšit příspěvek na zajištění dopravné obslužnosti ze 161 Kč na 200 Kč za obyvatele. Původní návrh počítal se zastavením provozu vlaků do Sobotína.

Zmizí některé vlaky vlaky Olomouc – Vsetín, omezí se spojení z Olomouce do Prostějova a do Nezamyslic nebo z Olomouce do Drahanovic. Částečné škrty čeká spojení do Jeseníku.

Podle materiálu se zruší nedostatečně vytížené vlaky, data z dopravních průzkumů z loňského roku uvádí průměrnou obsazenost v řádu desítek cestujících, v některých případech jednotek. Z velké části mají cestující využít buď jiný vlak nebo autobus na souběžné trase. Materiál ale varuje, že se do autobusů nemusí všichni pohodlně vejít. „Cestující v něm budou stát, takže bude tlak na navýšení autobusového spojení,“ uvádí se u některých zrušených vlaků Šumperk – Zábřeh.

Návrh vlaků ke zrušení

Sp 1429 Olomouc – Vsetín

Os 3214 Vsetín – Olomouc

Os 3218 Vsetín – Olomouc

Os 3223 Olomouc – Vsetín

Os 3333 Olomouc – Hranice – z Hranic nově veden v čase Sp 1429

Sp 1425 Přerov – Vsetín – zrušení v neděle a svátky

Os 3222 Přerov – Vsetín – zrušení v sobotu

Os 3330 Hranice- Přerov

Os 3601 Šumperk – Jeseník – nepojede v sobotu

Os 3604 Jeseník – Šumperk – nepojede v sobotu

Os 3530 Moravský Beroun – Olomouc nejede o víkendech

Os 3532 Hlubučky – Olomouc rozšíření provozu i na víkendy

Os 3569 Olomouc – Moravský Beroun

Sp 1431 Olomouc – Prostějov

Sp 1432 Prostějov – Olomouc

Sp 1433 Olomouc – Prostějov

Os 14002 Drahanovice – Olomouc – nejede Drahonovice – Senice

Os 14017 Olomouc – Drahanovice – nejede Senice – Drahanovice ve všední dny

Os 14049 Olomouc – Senice

Os 14050 Senice – Olomouc

Os 14051 Olomouc – Drahanovice – nejede Senice – Drahanovice

Os 14052 Senice – Olomouc – nejede soboty, neděle a svátky

Os 3704 Nezamyslice – Kouty nad Desnou – zrušen v úseku Nezamyslice – Prostějov

Os 3747 Prostějov – Nezamyslice

Os 3874 Vyškov – Přerov

Os 3875 Přerov – Vyškov

Os 13659 Staré Město pod Sněžníkem – Hanušovice

Os 13662 Hanušovice – Staré Město pod Sněžníkem

Os 13677 Staré Město pod Sněžníkem – Hanušovice

Os 13678 Hanušovice – Staré Město pod Sněžníkem

Os 13014 Zábřeh – Velké Losiny

Os 13015 Velké Losiny – Zábřeh

Os 13036 Šumperk – Velké Losiny

Os 13041 Velké Losiny – Šumperk

Os 13050 Šumperk – Sobotín

Os 13051 Sobotín – Petrov nad Desnou

Os 13052 Petrov nad Desnou – Sobotín

Os 13052 Sobotín – Šumperk

Os 13053 Šumperk – Sobotín

(V textu bylo uvedeno nesprávně číslo jednoho zrušeného vlaku na trati Hanušovice – Staré Město a chyběly změny pro trať z Olomouce do Moravského Berouna)

Tagy Olomoucký kraj omezení provozu na regionálních tratích omezení železniční dopravy
194 komentářů