Olomoucký kraj podepsal desetiletou smlouvu s Českými drahami na elektrický provoz

Elektrická jednotka RegioPanter v Koutech nad Desnou. Foto: České dráhyElektrická jednotka RegioPanter v Koutech nad Desnou. Foto: České dráhy

Podmínkou smlouvy s dopravcem je pořízení nových elektrických jednotek

226 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlakvedoucí z Valach

Pane redaktore, máte tam chybu Hranice na Moravě – Vsetín, dál směr Střelná jezdí Arriva v objednávce Zlínského kraje.

Luboš

Ke zvýšení komfortu na železnici je potřeba nahradit šukafony. Tam je nejhorší kámen úrazu. Zbytek se už doladí sám. Ale odstraněni šukafonů je základní krok ke konkurenceschopnosti železnice.

Luboš

Minuskáři jsou zřejmě šotouši ajeden plusař je nějaký běžný cestující, který tím chudák musí cestovat

Jarda Š.

Když chcete nahrazovat šukafony, tak máte jedinečnou šanci. ČD zrovna vypisují výběrové řízení, takže jestli o vhodné náhradě, která by splňovala zadání, víte a jste schopen dodání zajistit, tak se přihlaste a pokud to vyjde, taki na tom notně zbohatnete.

Pravdepodobnost

Neco z politiky olomouckeho kraje pro ty co to komentuji a nevi ani kdo tu vladne. Vladnou zde v koalici Pirati. Ti meli postavenu kampan na tom ze to CD delaj spatne a ze je bud dotlaci do poradnych sluzeb nebo je vymeni. Vyslovne zminovali jak to dobre delaj (z hlediska kvality cestovani) ve zlinskem kraji ariva nebo ted si nejsem jisty tusim leo v pardubicekem kraji ale fakt nevim. Takze kdyz s timhle sli do voleb tak logicky pozadovali kvalitni vlaky. Cesky drahy nabidly nejkvalitnejsi. Je to paradoxni ale tim ze pirati chteli predevsim kvalitni vlaky tak tim soukromniky… Číst vice »

Petr

Spíš nic nevíte Vy.. Piráti jsou v krajské vládě poslední měsíce a za nich se to již jen dodělávalo.. Jinak ten výběr zadával a ladil ještě někdo jiný… Tuším že tam bylo ANO, ČSSD a ODS.

Pravdepodobnost

A jak je to v rozporu s tim co jsem napsal? Delal to nekdo jiny ale pod tlakem predvolebni kampane. Rozporujete ze zadani bylo postaveno tak aby vlaky byly co nejmodernejsi (zasluha piratske predvolebni kampane)? Rozporujete ze v olomouckem kraji vladnou v koalici pirati (a ze bylo uz z predvolebnich pruzkumu jasne ze vladnout budou)? To ze to cesky drahy nezvladnout schrastit jste nerozporoval. Pokud to rozporujete tak se muzeme vsadit. Zadny spiknuti pro cesky drahy se nekonalo. Pirati postavili kampan na novych vlacich. Takze podminkou musely byt novy vlaky. Cesky drahy byly jediny kdo to byly ochotny slibit (upozornuji… Číst vice »

Leinad

Ne nadarmo se v Německu dělají výběrka 3 roky předem. Pak je schopen vozidla slíbit (a vesměs s podepsanou smlouvou i opravdu sehnat) kdekdo.
Obávám se, že takovou dobu předem nebyly Piráti u moci, aby prakticky ovlivnili reálnou soutěž.

Nádražní Vrabec

V článku je uveden jako elektrická trakce i úsek Petrov nad Desnou – Sobotín. Chtěl bych se zeptat, jestli se jedná o chybu autora článku, nebo Olomoucký kraj kraj ani neví, kde objednává elektrické vlaky? Oni vůbec konšelé z Olomouckého krajského úřadu ani neví, že existují lokality jako Šumperk anebo Jeseník, protože politika z kraje tady u nás nepotkáte ani před volbami do zastupitelstva kraje…

Původní Pražák

Nevim, co vědí konšelé v Olomouci, ale zato mam odpozorováno, že třeba Jesenicko má nejopravenější silnice široko daleko a dvouhodinový takt spěšňáků ze Zábřehu by mohly závidět i mnohem větší města nejen na konci světa, o zhruba hodinovém taktu do Koutů ani nemluvě.

Pravdepodobnost

AD SPESNAKY) jezdi kazdy dve hodiny protoze jezdi NARVANY. Uz se mi stalo ze jsem stal jednou nohou na jizdnim kole a druhou nevim na cem (nejspis castecne cizi noha a batoh). Taky jsem zazil pruvodci co chtela vyhodit kolisty ze tam neni dost mista. Cituji do slova: „kdyz se vam to nelibi tak si stezujte – my to hlasime furt jenze na nas se*ou“ Tim duvodem je zpackana rekonstrukce trati (zabreh-) bludov – jesenik par let zpatky. Papalasi se tehda rozhodli ze zavedeme ty takty a ze bude dvouhodinovy. Jenze nez se to stihlo vyridit papirove (nekolik let) tak… Číst vice »

Pravdepodobnost

Vypadla mi pointa: soucasna trat bludov-hanusovice neni stavena na dvouhodinovy takt. Cili se podvadi vsude kde to jde. Vysledkem je ze osobaky jezdi spozdeny a treti vagon by brejlovce zbrzdil uz prilis. Na to by musela mit hodina 65 minut. Nebo trat srovnany ty zatacky.

Avlaky

To jakože už ani zálohy nejsou? Však mají být 3 tornáda jako záloha

Avlaky

Omyl

Lektor

Tak co já vím tak po Jesenicku jezdí Stadler GTW (a bude jich jezdit víc až je ČD zrenovují) o tom si můžou ve středních Čechách nebo Brně jen zdát.

Pravdepodobnost

Ano jezdi tam 1 slovy JEDEN stadler. Na rychlo zrekonstruovany svepomoci.

Hanusovice-stare mesto jezdi na otocku jeden trabant (puvodni konstrukce se zebrikem vydavanym za schody.
Dale hanusovice-sumperk(-stemberk) jezdi banany prokladany staryma trabantama (jeste v puvodni uprave kozenka).
Vidnava-jesenik(-sumperk) a jesenik-zlate hory jezdi trabanty.
Jesenik-glucholazy(-ostrava) jezdi rakve.
Jesenik-hanusovice jezdi vetsinou klasicky soupravy (brejlovec se dvema vagonama protoze vic neutahne dost rychle – viz jiny prispevek vyse) obcas prokladany trabantem nebo necim podobnym.

NightmareFreddy

Nikoliv. Většina Stadlerů jezdí kolem Olomouce, nikoliv na severu. Tam to byla (i když jednu dobu se to zlepšilo alespoň na úroveň Regionov), je a asi i bude dominanta 810. Takže skutečně není co závidět.

Martin OVA

Nové vlaky…..dneska ráno v Ostravě -Kunčicích odešlo Tornádo a celý den jezdí motor 810. Už došly i staré křápy…po nákupu nových do Olomoucké kraje vidím ty stará Tornáda na Ostravsku.

Jan Sova

užijte si to. U nás to hrkalo 20let. Přískokem vpřed…

Kubrt

Nevím, kde je to „u nás“, ale tak dlouhou životní zkušenost jako v Bohumíně mají s tornády jen v Košicích 🙂

Pravdepodobnost

Myslim ze nejvetsi zkusenost s tornady maji v hranicich. Kdyz jim to tam neposlou z jedne strany tak to chytnou aspon z druhe!

Jerry

Jo Bohumínská údržba to je síla

Michal

Běžte si to zkusit za ty prachy.

Pajos

Ano ano to je to známe úsloví: pracují do výše svého platu : – D

Michal

A Vy víte jak je ten plat vysoký?

Pajos

Psát tady že vím nemá smysl protože to můžete rosporovat a já tady budu muset vypisovat nějaké tarify. Takže radši nic.
Ale to je přece jedno. Každý někde pracuje a bere nějakou mzdu/plat. Není to vězení. Pokud jste podepsal že za takovou či makovou práci budete dostávat tolik a tolik peněz tak není co řešit.

Michal

No tak tady nepište takové nesmysly, když o tom nic nevíte.

Pajos

A vy o tom víte teda co?
A to jste tam za trest nebo na co si stěžujete?

Michal

Asi víc jak Vy protože to dělám.

Pajos

A verejne se přiznávate že na to kaslete bo vás málo platí nebo jak to mám chápat?
Proč nejde té jinam?

Michal

Nepřiznávám nic.Jen chci říct že ta práce je nedoceněná.Dělám to už 35 let a baví mě to.No a pošlete mi teda ty tarify.Dráha nejsou jen průvodčí a strojvedoucí.

Pajoš

Jerry napsal, že údržba v Bohumíně stojí za houby, Vy jste napsal něco v duchu, že za ty prachy to ani lepší být nemůže …
Stačí se podívat do kolektivky ne?

Michal

Nedělám v Bohumíně.

Pajoš

Tak jste z toho venku : – )

Jerry

Tak když v Bohumíně neuděláte ..tak o tom asi víte houby. Je to dílna na baterky , pro ně je problém i promazat ruční brzdu na 810.

Petr

Co pořád máte s těma tarifama? Já jako fíra mám základní tarifní mzdu 31260 Kč hrubého – dneska jsem zrovna podepisoval výměr. Vlakvedoucí má v sedmičce 23700 Kč hrubá a kamarád elektromechanik v osmičce 25410 Kč hrubá. Nedostatečný mi to přijde u všech těch profesí. Nicméně když tu práci dělám, tak jí mám dělat pořádně, když už jsem si jí vybral a dělám jí. Mě osobně to po těch letech i tak pořád ještě baví, byť je to finančně nedoceněné.

Jerry

To nemusí dělat

Leinad

810 místo šestivozové jednotky? 🙂

Pajos

Ona jela ale taky šestkrát 😁

Avlaky

Máme pěší, ale stačila by troj

Avlaky

Pěti*

Filda

Ano, tři obraty jsem s ní jel já. Fajn změna. 😁 Jen místo pětivozoveho panťáku. Jednou za čas 810 je jako zajezdit si z prdele na motokáře. 😁

Leinad

Jako šotouš chápu a souhlasím, jezdil jsem třeba 451 😀
ale jako objednavatel bych nechtěl zaplatit „soupravu“ s daleko menší kapacitou.

Avlaky

To jakože ani zálohy už nejsou? Však mají být 3 tornáda jako záloha

Martin OVA

Všechny jezdí z Opavy do Českého Těšína

Avlaky

No máme turnusovou spoterbu
12 elephantu
2 pantery
3 panťaky
A zálohu
3 panťaky, to by znamenalo že se ty zálohy někam ztratily

M&R

A na to je opravdu potřeba 29 jednotek? Přijde mi to celkem dost.

Jerry

Opravdu nehoří.. jo je těch výkonu takže 30 jednotek pokryje vozbu.

Kubrt

Nahrazovat budou turnusovych 8 tornád, 10 souprav s pershingy a k tomu nově elektrifikovana trať Olomouc-šumperk s poměrně intenzivním provozem, takže 29 souprav je adekvátních.

Avlaky

30 ne? 27 nových 3 co už tam jsou?

Kubrt

Já jsem to nenapsal jasně – 3 jsou, 27 nových OLK, 2 nové MSK. O těch se říkalo, že budou jezdit do Opavy, ale na 100% to asi ještě nikdo neví, jak budou nakreslené oběhy za 2 roky.

kom

moc si neumím solo pantera představit na S1

medical_examiner

Hmm, kolik je potřeba 471 na pokrytí PID?

Xapadlo

Je smutné, že se jednotlivé tratě nesoutěžily a místo toho udělal superkontrakt šitý na míru státní Černé Díře. Daňový poplatník zaplatí vše. Navíc si myslím, že dodání téměř 30 souprav do konce příštího roku je mírně řečeno nereálné. Takže odhaduji, že koženky na dlouhá léta na Olomoucku ještě vydrží. Smutný příběh.

Jerry

Jo zato soukromníci nám předvádějí supermoderní stroje a služby zadarmo

Kubrt

Všichni dopravci, soukrmí i státní, předvádějí jen to, co mají ve smlouvě a zaplceno, takže pláč na špatném hrobě a bez souvislosti s Xapadlovým příspěvkem.

Jerry

Mne je to fuk. Já v co si kraj zaplatí to ma. Ale taky přece dopravci nabídli nějaká vozidla.

Václav M.

Ne tak úplně. Jestli se Vám chce jezdit s motoráky řady 845, s kterými jezdí Arriva – a které se na rychlíkový provoz vůbec nehodí, no, tak potěš koště.

A to, že třeba na lince do Rakovníka jezdily vozy s první třídou – a teď ne a nebo ta první třída ani trochu první třídu nepřipomíná, se Vám líbí? Mě ne.

O takovou úsporu „peněz z daní“ opravdu nestojím.

Kubrt

Opět pláč na špatném hrobě – nepište to sem nebo na mě, ale pište ministrovi. Osobně taky nejasam nad 845, ale když si tuhle službu ministerstvo koupilo, není to chyba dopravce, ale ministerstva.

jan

Ale kecy, je to hra na lowcost. To by tam muselo být tolik parametrů..

kom

ministr VŠEHO nemá na prostý lid čas, a ani nikdo jiný se potřebami občanů nahoře nezabývá

Pe.tr

A kdo potřebuje v couráku první třídu ? Mě přijde směšná i v panterech .

švestka

Nejen směšná, ale to co tam je, je trapná parodie na první za ty prachy, které si za ni ČD účtují. V 845 je první třída mnohem lepší.

Pajos

Mi třeba ne a občas ji využijí … To je věc názoru.

Leinad

Já ji občas využiju, když ji nějaký dopravce nabízí.
(Ale první třídou myslím lepší služby, ne průchoďák stylu Pantera)

medical_examiner

To se shodneme – měl se jeden krajní vůz udělat jako 1.třída.
A ne 3 průchozí.
Já, když jsem v červnu 2018 jel z Třebové do Prahy, tak hlavně nešel záchod. Jak jsem se poté spokojeně krčil ve 471…

švestka

A například do Tanvaldu nebo po Protivínce první třída nejezdila, tam to bylo v pořádku?

kom

teď tam nejezdí ani třída druhá 😛

Jiří Kocurek

Zatímco státní ČD jezdí zadarmo a mají stroje soudobé.

medical_examiner

To sice ne, ale ani to moc neslibují (aspoň co já vím)…

Pajoš

A to že se ty jednotky nedodají včas je zase jen dojmologie? Proč by tomu tak mělo být? Jde o schválené a jinde požívané jednotky, výroba jede dál, nebavíme se tady o nějakých vzdušných zámcích.

Václav M.

Vlaky v Olomouckém kraji jsem ještě nejel, ale koženkové sedačky jsem neviděl už híodně dlouho – ale sedadla v 1. třídě jsou koženková celkem často.

medical_examiner

Asi aby se těm manažerům a hogo-fogo správně potily zadnice.
A aby bylo co spravovat…
Ale vážně. Možná se mýlím, ale první koženky v 1.třídě jsou v rakouských Amz a ABmz od r. 2008.

Martin H.

Jestli umíte číst (zatím to vypadá, že ne), tak si laskavě ten článek přečtěte..

M H

Měl byste být spíš rád, že Olomoucký kraj bude mít nejnovější vozidla na veškerých elektrických vlacích…to je rozhodně správný směr.

Nebo byste radši jezdil za zlomek ceny třeba ve 460 dalších 10 let? Nebo jen nejezdíte vlakem a je vám líto, že se za tyto peníze neopraví silnice?

Václav M.

… zase jeden zavilý odpůrce ČD.

Já proti „konkurenci“ nic nemám, ale nelíbí se mi, že v rámci ZDO (základní dopravní boslužnosti) mají dopravci „monopol“ na trať. Takže si cestující opět nemůže vybrat, s kým pojede.

Kubrt

Představujete si, že osobaky na jedné trati bude kraj objednávat u dvou dopravců? Rezijka?

Jiří Kocurek

To nemohl ani nikdy předtím.

Václav M.

To já vím. Ale takhle není konkurence, kterou by využil zákazník (v ceně, komfortu atd.). Stejně jako nebyla před tím.

Kubrt

V ZDO je řeč o konkurenci pro objednavatele – to je ostatně rozhodující „zákazník“ dopravce, ne cestující se svým drobným finančním příspěvkem..

Leinad

U vlaků ZDO v 2h taktu bych stejně nevybíral podle dopravce, ale podle času.
U krátkointervalového příměsta, kde je reálné že bych čekal na svůj vlak ačkoli zrovna z nádraží odjíždí jiný, je otázka zda opravdu musí být objednáno – zda by si na sebe elefanti nevydělali.

Karl vB.

Proto se to jmenuje ZÁKLADNÍ dopravní obslužnost. Základní = „povinné minimum“. Aby to bylo levné, tak to má jeden dodavatel. Tvoje jízdné je jen malý příspěvek ke snížení prodělku, který ZDO produkuje.
Je to stejný systém, jako ve zdravotnictví. Na kasu (z tvých daní) dostaneš standardní pokoj, standardní jídlo, standardní operaci, případně standardní náhradní díly. Nejsi spokojen, chceš něco lepšího? Připlať si, nebo jdi na soukromou kliniku a plať.

Luboš Beneš

Bohužel legální možnost příplatku za lepší péči neexistuje.Chceš lepší endoprotézu?Logicky bych zaplatil rozdíl mezi tím co platí pojišťovna a tím luxusem.Ale ne, zaplatíš to celé!

jal

Rozhodující jsou slova “ Nikdo jiný se do takzvaného rozstřelu nepřihlásil.“
Jinak by to dostal někdo soukromý, případně dcera některého státního dopravce z EU, který by se přihlásil…

Kubrt

Pointa to Xapadlova příspěvku je, že se místo regulérní soutěže uskutečnil rozstřel.

Jan Sova

poslední dobou obehraná píseň. Na ty rozstřely všichni jdou, protože je to legální a není to tak byrokraticky složité jako standardní výběrko, které ještě ve finále někdo libovolně vláčí po soudech….

Kubrt

Rozstřel vylučuje soudní dohru? Haha. Zato poskytuje více prostoru pro kreativitu na obou stranách. Jasně vypsaná soutěž, s předem definovaným způsobem vyhodnocení, by byla lepší a i případný soud by to s ní měl mnohem snazší.

Někdo

Penízky jsou tam kde je daňový poplatník zanechal. Ve státní kase

medical_examiner

Akorát že ta má děravé dno, a tak se každý rok takových 40-60 mld. vysype za silnice a dálnice. A jak se tak ty peníze sypou, tak se vysype támhle nějaká ta miliarda, támhle 8 miliard za sport, 14 miliard za životní prostředí…

Znalý

Přečtěte si pořádně článek, než napíšete takový blábol. „Nikdo jiný se do rozstřelu nepřihlásil“
Když by to bylo o pojízdném šrotu jako jiné „soutěže“ bylo by zájemců mraky ;).

Kubrt

Tak znova: rozstřel není žádná soutěž, jen taková kulišárna ústící v přímé zadání.

Lektor

Nový Panteři budou od roku 2024 od 2022…..

David

Moc nerozumím té honbě za novými jednotkami. Čistě hypoteticky: je něco špatného na 3 roky starých CityJetech, že jsou takto diskriminováni vůči novým RailJetům? Podle mě by mělo být definováno co má ta jednotka nabídnout a ne to jak je stará.

Kamui

Wat?

Pajoš

A teď reagujete na co?
A kde by se vzaly ty 3 roky staré nevyužité jednotky?

David

To je reakce na to, že ve smlouvě mezi objednatelem a dopravcem je pořízení NOVÝCH vlaků. Kdyby dopravce pořídil vlaky byť jen rok staré avšak stejné či lepší kvality tak by smlouvu nesplnil. Netvrdím, že takové vlaky jsou k dispozici, ale přijde mi a-priori špatně to smluvně požadovat pořízení nových vozidel.

Pajos

Takze ono to sice neexistuje ale chcete aby se to řešilo?

David

Nevím zda to neexistuje, nedělal jsem si průzkum trhu. Ale přijde mi nelogické to předem zavrhovat.

Jerry

Nepoužívejte ty alko napoje

Jiří Kocurek

Alternativa je jednotka 460, rok výroby 1971-78. A ne 3 roky starý vlak.

Václav M.

Omyl, pane Kocurek. To je hrubý omyl.

Proti jednotkám řady 460 nemám nic. Byl to zajímavý koncept, leč svým způsobem slepá ulička vývoje. Ale vy jste si nevšiml, že tyto jednotky nejsou ani trochu nízkopodlažní – narozdíl od starší řady 451. Otevírání dveří také nic moc – dokonce se odvažuji říct, že ještě horší než v případě řady 810.

Kubrt

Máte talent reagovat na něco, co vůbec nikdo neříká:-)

Jiří Kocurek

Jak jste přišel nato, že jednotky 460 neznám, a tím pádem nevím, že je v nich všude vysoká podlaha?

Vysvětelete mi to, já ten vlak znám až moc dobře.

Blacklist

Po žabotlamech bych řekl, že to byl spíše krok zpět.

medical_examiner

To je ale pravda. 810 má předsuvné, 460 bouchací.
Akorát že 810 jsou matematicky šrotovány nyní, ale 460 tam už skončila nejpozději předloni…

M H

Co je špatného na Cityjetech? Třeba to, že je u nás nikdo neprovozuje? Jen sem nějaké pod hlavičkou OEBB zajíždí…

Václav M.

???

Každá jednotka je určena k jinému typu provozu. RailJet (Siemens Viaggio Comfort) je jednotka pro dálkovou dopravu. CityJet je jednotka pro příměstskou dopravu.

Jestli chtěl někdo použít CityJet k něčemu jinému, než k čemu byl původně určen (podobně jako LE s FLIRTem), tak potěš koště. Pak se není čemu divit, že jsou naše železnice v takovém stavu, v jakém jsou.

David

V příspěvku mám chybu, chtěl jsem samozřejmě namísto RailJet napsat RegioPanter.

Pajos

A pak se divíte že to tolik lidí nepochopi když si pletete příměstský vlak a PP pro dálkovou přepravu …

David

Koukám, že místní diskutující, jmenovitě Jerry, Pajoš, Kamui, Jiří Kocourek, a M H nepochopili pointu mého příspěvku. To, že zajeté jednotky jako Desiro ML, Stadler Flirt a podobné nejsou momentálně dostupné přeci nemusí objednatele vůbec zajímat. Poptávat má vlaky určité kvality a ne určitého stáří.

Pajos

A když to tolik lidí nepochopilo nemůže náhodou být chyba v tom vašem příspěvku?
Krom toho uvádíte nereálný příklad s tříletým vozidlem … Tak asi tak.

Pe.tr

Já to pochopil a je to logické . To že něco neprovozuje státní převozce a jeho pracovníci to neznají neznamená , že se takové stroje nepotulují někde jinde. A navíc pevně věřím , že při řádné soutěží a ne nějakém „rozstřelu cílenému subjektu“ by byla cena nižší nebo nabídka „lepšího“ nebo jiného dle zadání . Auto domů si při slevě 30% a najetému 1000 km za 6 měsíců taky koupím toto , nebo to zvažuji . Za přidělené a na přímo dané smlouvy bych dával tresty , je to prokazatelně neschopnost nebo podjatost .

Pajos

To že to neznají ČD sice neznamená že to neexistuje ale kde jste něco takového viděl? Jak by k tomu vůbec došlo? Že by někdo uzavřel smlouvu na 3 roky na nová vozidla ty by po ukončení smlouvy staly v kopřivách a čekaly na svou šanci?
A srovnávat to s autama je dost mimo. Předváděcí vozy od dealera se na železnici nevyskytují.

Leinad

Existují půjčovny (pool), občas někdo zkrachuje. Po krachu můžou vozidla zůstat u banky bez drážní licence 😀

Pajos

A že se to tam hemží trivozovyma příměstskými jednotkáma na 3kV a 25kV v počtu 27ks : – D … Jako stát se to může náhoda je blbec …

medical_examiner

A není to málo, Antone Pavloviči? V Ostravě a v Brně nejezdí 460 a 560?

Leinad

Stát se to může = proč to smluvně vyloučit?

Pajoš

Protože jak už jsem tu několikrát psal:
1) zjistit si jestli vůbec taková možnost existuje není pro kraj problém
2) když chcou nová vozidla, proč by měli mít v požadavcích, že to můžou být starší vozidla?
Nedotahujte ty hypotézy do absurdna

Pe.tr

Pronájem funguje jak v letectví tak na silnici . Tříletá vozidla , tzn tři roky co jsou vyrobeny , nic o tříletém kontraktu jsem já ani diskutující nademnou nepsal . Tříleté stáří byl příklad , může to být klidně pět let ale i dva roky. Kloudné zadání dává třeba — po dobu kontraktu nesmí průměrné stáří překročit xy let, stroj nesmí být starší xy let atd jsou možnosti. Předváděcí soupravy , byť do jisté míry , se vyskytují i na železnici . Chce to sundat modré brýle , podívat se kolem sebe a nadechnout se . Srovnání s autama ,… Číst vice »

Pajos

3 roky uvádí pan David v příspěvku který začal tohle vlákno. Někdo by ta vozidla musel vlastnit a po třech letech by pro ně neměl využití tzn že by mu skončil kontrakt jinak si to neumí představit. A co by změnilo na situaci kdyby kraj dal podmínku že vozidla na konci kontraktu nemůžou být starší 10 let? Že by třeba v půlce kontraktu třeba koupil dopravce jiná pětiletá vozidla? Předváděcí soupravy které nemají své využíti a v počtu víc než jeden natož 27ks se určitě na železnici nevyskytují. A to srovnání s auty letadly atd. to už jste se dost… Číst vice »

Pe.tr

Otázka je spíše co udělali na nábřeží dobře . Tohle je ale spíše o zadání .Navíc psal „čistě hypoteticky“ proto neberu tři roky doslova ale díky určité zkostnatělosti železniční dopravy třeba deset let . Busy mívají smlouvy že nesmí přesáhnout cca 10let a u dráhy klidně 20 let. A stále to je super .Zde se stále někdo bojí ČD a jejích ultras . Myslím , že kdyby ČD vyhrálo klasické výběrko pět let dopředu a platnost 15 let , i je by to motivovalo ke zlepšení a ne jen toto přešlapování a tápání v prázdnu . Srovnávání s osobním vozem… Číst vice »

Pajoš

ČD si na základě výběrka vybrali pantery a uzavřeli smlouvu s opcí … můžete začít napadat i to, ale já mám spíš pocit, že tohle udělali dobře. Jenže ta čistá hypotetičnost přešla až k nějakému absurdnímu nápadu, že můžou být někde ukrytá vhodná jen lehce větrem ošlehaná vozidla za nižší cenu. Nenalhávejme si, že pro kraj je nějak složité zjistit, zda je taková možnost. On evropský železniční trh není zas tak obrovský. A jak už jsem psal jinde, jde přece i o PR, prostě nová vozidla zní lépe, než starší rekonstruovaná. Pak by se objevili kritici z druhé strany, že… Číst vice »

David

Chyba v příspěvku byla, konkrétně u příkladu, kde jsem omylem uvedl RailJet namísto ReigoPanteru. Celkové vyznění by mělo být ale stejné. Požadavek na nová vozidla je nesmyslný.

Pajos

Proč by měl být takový požadavek nesmyslný. Tady jde přece hodně i o PR. Ono to bude vypadat dost jinak když při uvádění jednotky do provozu hejtman řekne tady máme úplně nové vlaky pro naše občany které byly navrhnuty přímo pro nás kraj než když řekne tady máme starší ale jak vidíte zachovalé vozy které se částečně upravily pro naše požadavky.
Je to úplně normální požadavek, nevím proč by měl být nesmyslný. Tak jako se rozhodujete pro nové nebo starší auto pro nový nebo starší dům tak tak se kraj rozhodl pro nové vlaky.

Adam

Podnět se mírně ojetými vozidly určitě zajímavý. Využil toho třeba LE a Pardubický kraj nebo nedávno ČD s RS1. Jen u elektrik je to složitější, napájecí systém celkem limituje výběr. U nás a na SK je el. jednotek nedostatek a jinde mají prostě jiné napětí v troleji.

Pajoš

Chci Vás jen upozornit, že ty mírně ojeté RS1 mají rok výroby cca 1998. Ty Linty od LE budou asi novější.
Nicméně nejde tady o nějaké vozy, u kterých by se dalo jen vzdáleně tvrdit, že jsou jen mírně ojeté.

Karel

A proč konkurenční dopravce v našem regionu, dostane smlouvu na deset let a jezdí na zrekonstruované, nově elektrifikovane trati za naše peníze, starými dieslovymi soupravami??!!

Pajoš

Na to se těžko reaguje když nevíme odkud jste : – D

Jerry

Který region?

55p

Tady půjde o LE do Letohradu

Jerry

Ono je víc takových krajů .

Pajoš

V tom případě je odpověď jednoduchá. Kraj to tak chtěl, tak si to tak objednal a tak to i platí : – D
Na druhou stranu to co tam je víc než slušný stroj.

Václav M.

Ještě jsem s ním nejel, ale přijde mi, že ta jednotka má, podobně jako mnoho dalších (včetně Desira), bohužel, jednu velmi nepříjemnou vlastnost, která je více znatelná v zimě (než v létě) – zcela otevřený prostor pro cestující, bez nástupní chodbičky, která by alespoň trochu omezila únik tepla ve chvíli otevření dveří.

medical_examiner

Zkrátka tam fouká zima…

-TR-

Odpověď je ta, že do Králíků nebo Hanušovic dráty nevedou a je třeba zachovat spojení bez přestupu v Lichkově. Dráty jsou použitelné jen pro mezistátní dopravu do Polska.

Pajos

Zachovat něco co tam dříve nebylo?

Kubrt

Výběr doparvce v Pc-kraji a OL-kraji (LET a ČD) je v obou případech úplně stejně špatně (bez soutěže).
Proč máte „motoráky pod dráty“ (zas tak staré a už vůbec špatné nejsou) se ptejte zejména těch, co před lety spytlíkovali elektrifikaci do Lichkova jakože pro nákladní dopravu, když pro osobní je Lichkov zcela nevýznamný bod. Pro cestující je lepší ne-přestup než „ne-nafta pod dráty“ (to pálí jen úzkou skupinu „znalých“ šotoušů).

-TR-

V relaci Praha – Wrocław by mohla být trasa přes Lichkov nejrychlejší. Přes Lichkov by bylo vhodné zavést ještě navíc vlaky TLK v režii ČD a PKP IC, už se o tom spekulovalo i na diplomatické úrovni, ale pandemie tyto plány oddálila. Na tyto vlaky je možné použít nepotřebná B, o které má PKP IC zájem kvůli nedostatku vlastních vagónů. Každý rok řeší PKP IC stejný problém, který trvá dva měsíce v roce – jak dopravit všechny rekreanty k moři? Vlak navíc v trase Praha – Wrocław – Poznań – Bydgoszcz – Gdańsk – Gdynia – Hel sestavený z českých… Číst vice »

-TR-

Pro hejtry: letní nápor na vlaky k Baltskému moři je znatelný hlavně v polské vnitrostátní přepravě. I vzhledem k tomu, že dálkové vlaky v Polsku jsou povinně místenkové, dochází velmi často k úplnému vyprodání vlaku řadu dní před odjezdem.

medical_examiner

Tak proto potřebují 80 místná béčka…

Twix

Jestli jde o Letohrad, tak tato trať byla „nově“ (před 12 lety) elektrifikována zejména kvůli nákladní dopravě, tudíž jen po Lichkov, a ne do Králík a dál, kam kraj potřebuje dovézt své cestující. Ono je pro životní prostřední snad lepší, když jede LINT bez přestupu, než aby jel do Lichkova peršan se třemi Béčky s nutností objíždět, a dál přestup na Regionovu.

Jerry

To je lepší tam poslat hybrid elektrické vozidlo s naftovým motorem

Twix

Ano, a ještě lepší hybrid s baterkami bez naftového motoru. Tedy při jízdě z kopce s rekuperací do těch baterek (zatímco naftu to do nádrže nevrátí). Snad se jich brzy dočkáme.

Pajoš

Možná dočkáme ale ne na této trati …

Jerry

Do háje s baterkama..jakou budou mít životnost ? Tak 8 let max

David

Výraz „pořízení nových jednotek“ je poněkud ošidný. Dopravce by měl GARANTOVAT jejich 100% nasazení, ne jen pořízení. Snad je to v té smlouvě patřičně ošetřeno.

M H

Dopravce by měl garantovat 100% vyjezditelnost jízdního řádu – tedy, že v případě mimořádných událostí typu nehoda na přejezdu pojede alespoň nějaký vlak, který stihne jízdní řád. Hypoteticky můžete mít hlidně 10 záložních jednotek stejného standardu (které těžko někdo zaplatí, ale čistě teoreticky) a stejně stačí 11 blbců na přejezdech a budete muset sáhnout do kopřiv pro cokoli pojízdného…

Kubrt

Má tove smlouvě, jak jinak to ještě GARANTOVAT? Příslibem rituální sebevraždy generálního ředitele? Hrozný nešvar toto garantovani, všichni se tim ohánějí a nikdo neví, co to znamená.

Leinad

Co má ve smlouvě, /pořízení/ nebo /nasazení/? Co kdyby pořídil a nasazoval na jinou trať nebo pořídil a nechával v depu.

Kubrt

Předpokládám, že smlouva definuje rozsah a podmínky provozu, nikoliv pořízení.

noerf

Regiojet to tak má ve smlouvě s Ústeckým krajem. Pokud nebudou jezdit nové elektrické jednotky od prosince 2021, bude platit penále. Také to penále má smluvně ošetřené s výrobcem.

Avlaky

Závidím olomouckému kraji, že už nebudou mít tornáda my v MŠ kraji tu budeme s tornády minimálně dalších 5 let

David

Vy budete mít pušpulky do Frenštátu.

Avlaky

Ještě tu je 6panťaku a legendární 811

Jerry

Co je na 811 legendární , je to zkurveny krap

Původní Pražák

To se nijak nevylučuje. Vy jste tu už pomalu taky legendární…

Jerry

Ne. Jel ste 811 ?

Avlaky

To že to prezentují jako vozidlo 21. Století, je na plakátech

Jerry

Jakých? Já už sem se v té úžasné 811 svezl ,stejný krám jako 810 akorát že to má Klímu a nové sedačky a interiér.. za tech 14 milionů za kus to nestojí. Na trať ze Studénky do Veřovic by to chtělo rs1 nebo 842 která zde jezdí na spesnacich. Uvidíme jak dopadne elektrifikace tratě.

Kom

obávám se že elektrika jen tak nebude, ani 323 nejsou schopni zadratovat a Sp na Frýdek bohužel taky nejsou

Jerry

Ono už těch 460tek v moravskoslezském kraji nezbyde.. část výkonu je sp

Jerry

Je společných s olomouckým

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

navíc dostaneme i pantery, o kterých se psalo dříve, že budou jezdit na trati Svinov – Opava, ale podle mě, pokud by byl jízdí řád stejný jako teď, budou jezdit na vlacích Svinov-Havířov, které doplňují základní hodinový takt S1 na 30 min.

Jerry

Bohužel jen dva

Avlaky

Teď tu je 6 panterů ne?, Kolik z nich patří na R27?

Bylo by fajn kdyby byli pantografy jen jako záloha

medical_examiner

Na R27…no jo, to je tak když se to vymýšlí od stolu…

Jerry

Na r27 nejezdí pantery

medical_examiner

Jak by tam dojely, když z Olomouce/Opavy není trať přes Krnov elektrifikována…

Pajos

V úseku Vyškov – Nezamyslice přestanou jezdit 842?
A Vsetín – střelná je překlep nebo to tam nahradí arrivu?
Díky za info

Twix

Spíš je to takový matoucí seznam celých tratí, aniž by se nasazení nových vozidel vztahovalo na celou jejich délku. Do Bohumína to Olomoucký kraj také neobjednává a Sobotín ani není v elektrické trakci.

Pajos

No právě : – )
Nicméně ten Vyškov by klidně mohl být panter.
A Bohumín sice neobjednava ok, ale snad ty OS co ještě jezdí Přerov Bohumín někde po trase nerozdělí.

Kubrt

MS kraj bude mít i 2 „vlastní“ EMU240, takže předpokládám, že pershingy na osobácích skončí úplně – už dnes mají bohumínské 163 drtivou většinu výkonů v objednávce OLK.

Avlaky

Tu už ani předání nejezdím co vím

Avlaky

*peršani

Kubrt

Škoda že nevíme, kde je to tu.

Jerry

Jedna paní povídala že zlinskemu kraji se nelíbí poplatek za diesely pod dráty ..tak se zvažuje zase původní rameno Přerov – střelná zase elektricky

Pajoš

Ale to by asi znamenalo vypovědět smlouvu s Arrivou a to by asi bylo dražší než ten provoz pod dráty …

Jerry

Nebo je úprava smlouvy…opravdu detaily nemám

Midar

A nebo ne. Prostě by objednali víc spojů tam kde nejsou dráty a (Olomouc – Přerov) – Hranice – Vsetín – Horní Lideč – (Střelná) by se (opět) jezdilo elektricky

Midar

I když to je vlastně blbost – rozhodně by to bylo dražší. Otázka je za kolik…

Kubrt

Ale ten poplatek přece platí dopravce, ne? Třeba to ZLK přivede k realizaci regulérní soutěže..

Leinad

Otázkou je, jestli je reálná úspora *pořídit nová vozidla* a neplatit poplatek.

Apollo

Soudruh Miklenda si vezme zase el jednotku od LE 😀 aby se ve zlínském kraji jezdit pod dráty 😀 😀 😀 😀 😀

Jerry

Kdo?

Tvarda

Soudruh Miklenda už od loňského jara u Arrivy není =D

Apollo

Ho konečně vyrazily? 😆

Tvarda

Byl odejit =D Každopádně v Arrivě není.

Pavel

842 přestane jezdit již letos nově 843

Pajos

A nevíte kam jdou ty ostatní 843 z Liberce? Díky

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

některé jdou do Olomouce

Jerry

Jsou v Olomouci a říká se že mají jít do valmezu

Michal

A na co?

Jerry

Prý místo 842jek a ty půjdou do Brna

medical_examiner

Takže 854 budou ještě jezdit?

Jerry

Já nic nepsal o 854

Kubrt

Některé (minimálně 6, 7 a 25) jsou v Děčíně.

Jiří Kocurek

To je výrazné zlepšení!

medical_examiner

Hmm, pro strojvedoucího snad, protože 843 má EDB…

Bert

Tak 842 má hydrodynamickou brzdu, ale nevím, jak výkonnou.

Tom

Super, mám radost! Ono je to dokonce tak, že by už na začátku 2023 měly být ty Panteři vyrobeny, ne? Takže tam nebude žádná prodleva…

A ono to bude nahrazovat jen Tornáda nebo i 163 + Bdt? Tím pádem by se zas mohly uvolnit další Peršingy pro Cargo…

Kubrt

I 163.

Pajos

Wow

švestka

Jen aby to nedopadlo jako s německými popelnicemi 646, místo kterých jezdí stále ještě větší šrot 810.

Jerry

Tady se hovoří o výkonech v elektrické trakci..

švestka

A to je nějaká fyzikální vlastnost elektrické trakce, že tam pak nepojede popelnice 460 nebo 163+Bt místo nasmlouvaného a zaplaceného pantera, tak jako tomu je v motorové trakci?

Jerry

Nerozumím vašemu dotazu .. to je česky?

švestka

Tak ještě hovorově pro blbečky – jaký je fyzikální rozdíl mezi porušením smlouvy a nasazením popelnic v elektrické a v motorové trakci těmi stejnými ČD?

Jerry

Pro blbečky … Vy stě mimo.

Václav M.

No, když už jste zmínil DB 646 proti ČD 814 „Regionova“, ta Regionova má alespoň nízkopodlažní nástup, což se o DB 646 říct nedá.

A to že Regionova má nižší maximální rychlost (80 proti 120), není pro většinu provozu na tratích jako je 014, 210 či 212 nejdůležitější. Málokterá z těchto tratí vyšší rychlost umožňuje.

Takže jako výhoda pro DB 646 zůstává jen to, že je to celkově novější stroj, zatímco v případě Regionovy jde jen o rekonstrukci, která byla (zřejmě v nemálo případech) pěkně zfušovaná, odbytá.

Jerry

No ona 646 má vlastně taky nízkopodlažní nástup , má motor uprostřed takže tam není taková kravál. Má taky víc místa.nez Regionova a další výhody.

J.K.

Jak se vůbec zrychlí cesta z Uničova do Olomouce, když to bude pod dráty, s panterem a rychlá trať?

vspingu

Momentálně nejrychlejší spojení trvá 30 minut (Sp1439), po modernizaci to má spěšný zvládnout za 17 minut. Běžné osobní to jezdí za 40 minut, nově 34 minut.

Leinad

Takže 15% jízdní doby. Díry na trase budou mít dvounásobný interval (ve špičce každý druhý vlak zrychlený)

Avlaky

Takže 27+ ty 3 co tam teď jezdí?

Kubrt

Ano.

Jedine vlaky

Už nemohu říct, že nových elektrických vlaků v regionální dopravě je málo. Paráda a snad budou v kraji nadále platit všechny tarify 🙂

Avlaky

MS kraj?

David

Jaká je souvislost mezi nasazeným vozidlem a aplikovaným tarifem?

Jiří Kocurek

Je-li vozidlo žluté, tak v něm neplatí TR10, například v tramvaji v Plzni.

Jedine vlaky

Nemusí se ani jednat o žluté vozidlo, aby v daném vlaku všechny využívané tarify na železnici neplatily. Stačí RegioPanter v Najbrtu 2. Turista jistě ví, že mimo zelený vůz dostane napáleno 800 Kč. Pro příště do toho Pantera ani nenastoupí.

Martin 11

Mateřská škola 😄

Jerry

V elektrické trakci ano ,ale starých dieselu je tu hromada + to co dotáhli soukromníci

medical_examiner

No, kdo to bude šrotovat?

Honza

Rozhodně dobrá zpráva pro cestující, že konečně zmizí tornáda, která tu nemají už dávno co dělat. A RegioPanteři tu už jezdí takže se jen přikoupí další. Rozhodně celkově výhra.

MiKi

Přesunou je do Bohumína. Tak to zase tsl dobré není.

Laik

Souhlas, dobrá zpráva pro cestující. Každé Tornádo které skončí ve šrotu se počítá, navíc místo toho budou nové stroje….well done, Olomoucký kraj + ČD + Škoda.