Olomoucký kraj chce 25 nových elektrických jednotek, výběr dopravce má zpoždění
Elektrická jednotka RegioPanter v Koutech nad Desnou. Foto: České dráhy
Olomoucký kraj chce na všech elektrifikovaných tratích od roku 2023 jednoho dopravce, kterého vybere pomocí takzvaných tržních konzultací a uzavře
pokud to půde tímto šnečím tempem, tak se s nopvými stroji můžou rovnou rozloučit. Opět se prootálí dlouhý čas, aby se pak horkou jehlou něco rychle někomu „přikleplo“ ale určitě ne s vonými vozy, protože prostě je nestihnou vyrobit/koupit/dovýzt/certifikovat (nehodící se škrtněte). A je jedno jaký barvy to bude. Prostě objednávky se musí dělat s dodtatečným předstihem, aby dopravce (jakýkoliv) měl šanci sehnat si vhodný stroje!!!
Na takový výčet tratí pouze 25 jednotek? Koridor Zábřeh – Přerov – Ostrava a trať Olomouc – Uničov pojede na ETCS, takže moderní vozidla jsou nutné z podstaty věci, nikoliv z důvodu toho, že by je chtěl kraj pro své cestující. Vždyť dodatečná výbava tornáda na ETCS by byla dražší než samotná hodnota tornáda, :-). Je to 2-3 měsíce zpět, kdy byla k dispozici koncepce kraje na vozový park, kde stále kreslili peršingy a tornáda na Uničov na deset let dopředu. Pak jim asi někdo sdělil, že se tam bude jezdit 160 km/h na ETCS, což tornádo a peršing nesplňuje.… Číst vice »
Tak konečně už se snad nebude jezdit na koridoru s Bdt 😂 Ale pokud se jim povede s ČD zamést jako a s Arrivou a nebudou moci být žádné staré jednotky a nejstarší budou moci mít max. 20 let, bude to vítězství 👌
Pokud by ty nesmysly bez pravidel měli vyhrát soukromí dopravci, příjde mi to jako neskutečné obcházení soutěžního práva. Porcovat takové miliardy soukromým společnostem bez jasných pravidel, odvolání.. Neskutečné..
Takže přidělit to jedné firmě je správné, ale přidělit to jiné firmě už správné není?
Své, státní firmě ano..
urcite, proc bychom meli vyuzivat vyhod konkurence, kdyz muzeme za stejne prachy jezdit v beckach.
konkurenci na vas, potrebujete to jako prasata drbani…
Jenže on to platí kraj a kraj není stát, takže to není jeho. Tudíž vztah Olomoucký kraj s ČD a Olomoucký kraj s Leo Expressem je tak nějak stejný. Pokud si nezaloží vlastní Dráhy Olomouckého kraje, aby platili sobě, tak by měla vyhrát nejvyšší kvalita za nejnižší cenu. A ohánět se síťovostí po tom co vymysleli v sousedním jihomoravském kraji už taky neobstojí.
Gajda a odkud bere kraj ty peníze? Kraj je jen pověřená jednotka státní správy.
Peníze bere z přerozdělených daní, ze státního rozpočtu a dotací atd.. https://ucetniportal.cz/wiki/html?item=519308
Takže peníze nebere jen ze státního rozpočtu, ale hlavně jsou to peníze kraje a ne státu.
Vám taky zaměstnavatel neříká, co máte dělat s výplatou
A kdo tím něco získá, když by stát vyhazoval peníze sice do své, ale neefektivní firmy?
Takto to již proběhlo v několika krajích. A například v Pardubickém kraji zakázku dostal Leoexpres i když nabídl horší vozidla a chtěl více peněz.
a napriklas ve stredoceskem kraji dostaly nejvettsi zakazku ceske drahy, prestoze na spesne vlaky ani na motorovou trakci nemaji jedinou soupravu odpovidajici dobe. i-a, co vy na to, modry priteli?
Pokud myslíte, že byly porušeny podmínky soutěže, můžete podat podnět úřadům, nebo podat trestní oznámení. Pokud chtěl více peněz a vyhrál, tak asi nebyla cena hlavním kritériem výběru.
ČD skoro všude jezdí za více peněz a s nevyhovujícím vozovým parkem. I proto se ty výběrka v některých krajích dělají.
Požadavek na nové vlaky je pochopitelný – vždyť prvním RegioPanterům bude v roce 2023 už deset let. Ten čas strašlivě letí.
A kolik jich v tom kraji jezdí? 🙂
Jsou tu celkem 3ks. Ale v provozu často nejsou, protože to je poruchové. Takže většinou jezdí retro jízdy v podobě 460tek 🙂
Takže pojízdná výstava: „Podívejte, v čem bychom vás mohli vozit!“
je to zajimavy, ze v usteckem kraji pantery celkem i jezdi a v bulharsku a v olomouckem kraji z toho stavej ploty.
Bravo !!! Celou dobu se zde nadává na to v čem se u nás jezdí a teď když konečně si dá někdo do podmínek nové vlaky, tak se dovídáme že to je vlastně špatně. To snad pane Sůro nemyslíte vážně. Přeci nebudou nuceni jezdit lidé ve starých ojetinach jen proto že by se někomu snížila možnost se ucházet o zakázku. Ano takto v praxi doposud vypadala naše liberalizace ale to je špatně a konečně to chce někdo udělat trochu jinak. Ten článek je tendenčně napsaný aby popuzoval proti tomuto záměru. Pane Sůro trochu více nestrannosti.
Netransparentní způsob výběrového řízení v Olomouckém kraji je samozřejmě šmé a kdyby takhle váš starosta vybíral firmu na opravu školní budovy, budete kejhat jako první co je to za klientelismus a bordel.
Pokud jste zaměstnavatelem firmy, která profituje z jednostranného zvýhodnění při veřejných zakázkách, tak jsou vaše názory z podstaty podujaté a pochybné…
Co je netransparentní na požadavků nových jednotek? A pokud vím tak nové jednotky má v Číně objednané Leoexpres nebo ne?
Čas. Podívejte se například, jaký je předstih soutěží v Německu na dodávky vozidel. Pokud bude mít dopravce smlouvu na konci příštího roku, budou dva roky na to vyrobit 25 jednotek. Kapacity jsou přitom značně plné. Nic nebránilo Olomouckému kraji soutěžit dávno.
A co bránilo všem ostatním dopravcům se zachovat kupříkladu jako Leoexpres? A mít vozidla již rozhledna ?
Dojednaná
LE nemá vozidla objednaná, má opci. Na vozidla, která v ČR nejsou schválená. Nemůžete objednávat něco, u čeho nevíte, jaké budou podmínky. Co když bude podmínkou zase nějaká nestandardní šířka dveří, jak tomu bylo už v minulosti u RegioPanterů. Olomoucký kraj stále neřekl, jak velké jednotky chce, jak mají být vybaveny, co chcete objednávat?
Ale v tom případě to neví ani ČD a má stejné podmínky jako ostatní. Ty objednané pantery nemusí vyhovovat.
Upravit šířku dveří u obrovských (např. pětikusových) sérií a na počkámí umí přece jen jeden výrobce pro jednoho dopravce, tak co tu plácáte.
Tak toto snad ani nemá cenu číst natož na to reagovat 😀 .
To je bohužel realita.
tak určitě Olomoucký kraj nepřizpůsobí požadavky tomu, co mu vnutí ČD.
Takže všichni mají podmínky naprosto stejně. Těžké takové jaké nejsou jinde standartní ale stejné.
Tak to si povíme, až tu poptávku vypíší, jak se bude lišit od parametrů toho, co objednávají ČD za elektrické jednotky. Nicméně záchvaty naivity už opravdu netrpím:-)
A ta podujatost? Není snad rozhodující to zda to je pravda co píšu než to či jsem zaměstnanec? Nevěděl jsem že je u nás opět cenzura že jako zaměstnanec nějakého dopravce se nesmím k tématu vyjadřovat.
Já kdybych dělal pro firmu, která někdo přihrává cinklé státní zakázky, tak u toho aspoň hlasitě nemlaskám a nehalekám, že je to tak samozřejmě správně.
Podívej v roce 2023 již dávno budu v důchodu takže mě to je naprosto jedno kdo tu zakázku dostane. Jsem naprosto nestranný. A o tom přihrávají zakázek bych být tebou raději pomlčel. Stačí se podívat jak se přidělovala obslužnost v jednotlivých krajích. Kdyby to jak ty říkáš bylo Vinkler pro určitého dopravce. Nepřišel by ten dopravce o tolik výkonu 😀 .
tu nestrannost tady vsichni vidime a moc si vaseho nadhledu a objektivity vazime.
@Georg. Ta ironie se povedla. Pořád píše pan H. těch svých 100-150 komentářů denně? Nebo mu přestalo stačit nestačí a zvedl svoji laťku na vyšší čísla? Holt dost dobrý způsob jak vytočit cestující, když vidí tu „vytěžující“ náplň práce na železnici placenou z jejich jízdného/daní.
Pokud dokáží na všech následujících tratích jezdit ČD od roku 2023 pouze s novými vozy, tak zatleskám… — Olomouc – Přerov (i mimo Přerov) – Hranice na Moravě – Bohumín, — Šumperk – Zábřeh na Moravě – Olomouc – Prostějov – Nezamyslice, — Hranice na Moravě – Vsetín – Střelná, — Olomouc – Uničov – Šumperk, — Šumperk – Kouty nad Desnou, Petrov nad Desnou – Sobotín, — Přerov – Nezamyslice – Vyškov na Moravě. Takže za 4 roky nechci vidět jediný šukafón, jedinou regionovu, jedinýho panťáka a jedinýho peršinka s Bt. Pak smeknu klobouček a ČD si to jistě… Číst vice »
Boh: persingu s bdt po modernizaci není taka hrůza. Sukafony jednoznačně ne do šrotu s tornády , regiony na zálohy .
Bavíme se ti o el. trakci, Regionovy mají v Ol. kraji ještě jistě slibnou budoucnost.
Máte pravdu, tak doufám, že nic z výše zmíněného neuvidíme na:
— Olomouc – Přerov (i mimo Přerov) – Hranice na Moravě – Bohumín,
— Šumperk – Zábřeh na Moravě – Olomouc – Prostějov – Nezamyslice,
— Hranice na Moravě – Vsetín – Střelná,
— Olomouc – Uničov,
— Šumperk – Kouty nad Desnou,
— Přerov – Nezamyslice – Vyškov na Moravě.
Chce se, bude se chtít, mělo být, má být..ještě něco?
Jo a etcs mají mít jen vlaky na Uničov? To jako vlaky jezdící po koridoru je nebudou muset mít ? Opravdu?
Takto se to píše v důvodové zprávě kraje.
Na uničovce budou prý jiné rychlostníky pro a bez ETCS. Koridor má 160 nezávisle na ETCS.
Tam snad má být max 100 km/h pro vozidla bez ETCS. Takže 45leté Tornádo (namísto německého _šrotu_ z nového tisíciletí) bude přesně to vozidlo, které maximálně využije trať i bez ETCS. Záchod se tomu neucpe, klima nepokazí a dveře se kdyžtak přelepí.
S etcs to vyhrajeme…je dobře že budou nové jednotky.jednotky r.460 mají jezdit v Olomouc Kraji do r. 2025 doufám že se dřív ty popelnice rozpadnou.
Pevně věřím, že kdyby se ty stroje už neuměly rozjet vlastním přískokem, jako teď, tak je v záloze nějaký ten postrk ve stylu v Olomouci vytlačím, v Grygově chytnu.
„Nové jednotky sice vylepší kvalitu cestování, mohou vést ale k tomu, že nabídku podají nakonec jen České dráhy.“
My jsme stejně Kocourkov, to mám chápat tak že je jedno v čem se bude jezdit hlavně když to vyhraje správný dopravce? Já si naopak myslím že ( vzhledem k tomu co u nás na kolejích jezdí) měli požadovat vždy nové jednotky nejsme Moldavsko.
Jsou jistí výrobci (nevalné kvality), které by asi zvládli své vozy dodat včas. Třeba Newag. Možná CAF. Ale moc
To je zase kvikotu neschopných soukromníků. Přicucnout se ke miliardovému státnímu cecíku a dojit dotace na provoz by chtěl každý, ale nést riziko podnikání nikdo. Podepsat rámcovou smlouvu s výrobcem vlaků, zajisti financování a začít soutěžit, tak to je to riziko podnikání. Jako občasný cestující jsem rád za každou novou soupravu, tak mi nezbývá než držet palce ČD a Škodě Plzeň.
Kvík…neschopní soukromníci!
Ještě že ČD nakupují nové vozy jak zběsilé…
Haha, tak když to tak skvěle umíš, můžeš sám začít taky ne?
To jste trošku mimo, spíš bych to viděl jako kvik, neschopné ČD. Takový dopravce, dokonce národní, už měl dávno ty nové vlaky mít a pak by na něj nikdo neměl. Takových peněz ze státního a jiných rozpočtů, co dlouhodobě vydojily a výsledek? Jedno velké nic. Vše projezeno, utopeno v odborech a přebujelém aparátu. Starý šrot, který provozují na kolejích a neochotný, ba až nepříjemný personál, zájem o cestujícího nikde. Přitom kdyby měli šanci se toho ti soukromníci chopit, vypadalo by to jinak. Ale Dráhy furt jen kvičí, jak je jim ubližováno, ale nic pro to nedělají. Tak to ve skutečnosti… Číst vice »
Jste úplně mimo vážený. Po revoluci se téměř okamžitě začalo omezovat financování zeleznice. Žádné dojení se nekonalo. Proto se na více jak deset let prakticky zastavila obnova vozového parku. Pan Žaluda po svém nástupu spočítal kolik vlastně za tu dobu s přihlédnutím k výkonům stát “ dluží “ ČD na dotacích a byly to řádově stovky miliard. I proto teď ty nové jednotky jsou v tak malém počtu. A to jak se soukromníci chopí šance to se za chvíli uvidí to teď předjímat asi nemá cenu.
Nevím zda-li jste jel vlakem posledně tak před desíti lety, ale za tu dobu šla kvalita ČD hodně nahoru. Jak co se vozů týče, tak personálu.
Jen si soutěžtě. Zrušte železnici a nasaďte tramvaje na elektrifikované tratě možná uděláte líp. Co se děje na železnici tak už je mi úplně jedno co bude a kde bude. Kupují auto.
Abych pravdu řekl, mněse poželeznici cestuje ted mnohem líp než před deseti lety. A myslím, že vím proč. I ČD jsou teď lepší.
… ale ve Zlínském kraji nebudou jezdit nové vlaky. Za mě kraj jedná dost rozumně, chce prostě nové vlaky a dlouholetou smlouvu. A je ochotny si za nové vlaky připlatit. Kde se soutěžilo jezdí ve jménu nejnižší ceny ojetiny (jak od ČD, tak od soukromích dopravcu, vyjma ústí – kde však už se předpokládá s odkladem nasazení Elfů)
Anonym: Pokud dodávka nových vlaků trvá dva, v tomto množství spíše tři roky a má se jezdit od prosince 2022, respektive od ledna 2023, tak Vám aktuálně zbývá třicet osm měsíců. Tedy reálně dva měsíce, na hraně s dodáním čtrnáct měsíců na uzavření nové smlouvy s dopravcem. Mimochodem, pokud by udělali opravdové výběrové řízení, tak smlouva může být i na patnáct let, což by z hlediska odpisů vlaků bylo efektivnější.
Ústecký kraj stanovil, že se dva roky může jezdit s čímkoliv a pak mít nasazena vozidla dle smlouvy. Protože nová vozidla neseženete za rok.
Podle toho co píšou v článku je ČD sežene.
Nová vozidla už ČD od prosince slibovali, chybovali Vysočině nebo na Kladno a skutek utek.
Tak Olomoucký kraj sliby ČD taky zná… od prosince měl mít modernizované Stadlery GTW, ale trochu se to zadrhlo 😉
No ale ne od letošního prosince. Chce to pečlivě číst.
Ale ano, Praha – Kladno od letošního prosince říkaly ČD před 2 roky:
„Nové vlaky pro více cestujících mají pomoci vyřešit i problém s kapacitou na trati, podle dřívějších prohlášení by se mohly první z nich na lince objevit v roce 2019 a předznamenávají prodloužení současné desetileté smlouvy na provoz regionálních vlaků v Praze i Středočeském kraji.“
Max někde v rakouském, nebo německém výprodeji….
ČD možná slibuje, že je sežene, ale on její dvorní výrobce elektrických jednotek začne vyrábět 45 vlaků po 6 vozech pro varšavské metro. A první má dodat 20 měsíců po podpisu smlouvy, tedy kolem června 2021. To množství odpovídá 90 třívozovým panterům, 4 soupravy, 24 vozů každý kvartál… a nemyslím, že kapacity ŠT jsou nevyčerpatelné. To by se také mohlo stát, že kdo objedná později, později dostane…
A co Studénka ?? Škodovka to tam má jako zálohu, takže proč ji neaktivovat.
Studénka už nic. Možná Ostrava :-).
S tímto krajem se to vůbec nedá srovnávat. Zastaralé rychlíky směr Jeseník, předražený krajský tarif, málá frekvence spojů. Nesrovnávejte nesrovnatelné.
Jde o porovnání smlouvy na dieselovou trakci, ta je na deset let a v Olomouckém kraji nebudou také nové vlaky.
Děkuji za doplnění a vysvětlení.