LOT 3a leaderboard

Olomoucký kraj chce 25 nových elektrických jednotek, výběr dopravce má zpoždění

Elektrická jednotka RegioPanter v Koutech nad Desnou. Foto: České dráhyElektrická jednotka RegioPanter v Koutech nad Desnou. Foto: České dráhy

Olomoucký kraj chce na všech elektrifikovaných tratích od roku 2023 jednoho dopravce, kterého vybere pomocí takzvaných tržních konzultací a uzavře

Olomoucký kraj chce na všech elektrifikovaných tratích od roku 2023 jednoho dopravce, kterého vybere pomocí takzvaných tržních konzultací a uzavře s ním desetiletou smlouvu. Opozice plán kritizuje, nahrává podle ní jedinému dopravci: Českým drahám.

Kraj už v evropském věstníku veřejných zakázek vydal oznámení o chystaném přímém zadání od 1. ledna 2023.  Ke stejnému provoznímu souboru ale vydal oznámení o plánu vybrat dopravce veřejnou soutěží už před dvěma lety. Zastupitelé se na konci září rozhodli plán změnit a namísto otevřené soutěže postupovat přímým zadáním. Soutěžit se přitom mohlo už přes rok.

Mluvčí kraje Eva Knajblová přímé zadání vysvětluje tím, že kraj nebude moci čerpat dotace na nákup vozidel, u kterých je podmínkou pak soutěž na dopravce. „Režim přímého zadání umožňuje objednateli vést několikakolové tržní konzultace s dopravci, kteří by měli zájem plnit tuto veřejnou službu. Celý proces se tímto zrychlí,“ uvedla Knajblová.

Podobný model zvolily už jiné kraje i ministerstvo dopravy pro smlouvy uzavírané od letošního prosince: šlo v podstatě o soutěž, ale nikdo ji nemohl napadnout u antimonopolního úřadu a zdržovat.

Regionální drážní doprava v Olomouckém kraji je rozdělena do čtyř provozních souborů. V motorové trakci jsou dva: Haná a Sever. U nich letos už kraj uzavřel desetiletou smlouvu  s Českými drahami. Ta je sice v registru smluv, ale jen její z části.  V případě elektrické trakce je provoz zajištěn zatím na tři roky, důvodem je přechodné období do elektrifikace trati Olomouc – Uničov – Šternberk.

Podmínkou smlouvy s dopravcem v elektrické trakci po roce 2023 bude nákup nových elektrických jednotek. Celkem má jít o 25 jednotek, které nahradí stávající, často přes 40 let staré soupravy. V případě osmi jednotek pro trať do Uničova už musí být vybaveny zabezpečovačem ETCS. I když na části tras jezdí relativně nové RegioPantery, kraj mluví v materiálu do zastupitelstva jen o nových vlacích. „Vzhledem k současnému stavu a stáří vozového parku elektrické vozby v regionální dopravě v Olomouckém kraji je nutné požadovat od roku 2023 pouze nové elektrické jednotky nezávisle na formě uzavírání smluv,“ uvádí se v materiálu.

Nové jednotky sice vylepší kvalitu cestování, mohou vést ale k tomu, že nabídku podají nakonec jen České dráhy. Právě to kritizuje opozice. Při schvalování materiálu na zastupitelstvu její zástupci uvedli, že nikdo kromě Českých drah, které soutěží velkou rámcovou smlouvu na nové vlaky, nemá jistotu dodávky vlaků. „Působí to dojmem, že se nespěchá, aby nabídku podaly jen České dráhy,“ uvedl zastupitel Marian Jurečka (KDU-ČSL).

Naráží na fakt, že už v roce 2017 kraj oznámil plán soutěžit v evropském věstníku a teď vše posouvá. Na zastupitelstvu přítomný ředitel Leo Expressu Jakub Svoboda pak uvedl, že plánovaný objem vlaků v hodnotě kolem šesti miliard jsou výrobci schopni dodat za 24 až 48 měsíců. „Je možnost, že se všichni dostaneme do časové tísně a bude méně výrobců vozidel, kteří budou je schopni dodat,“ dodal Svoboda. Podivil se nad tím, proč se dopravce nezačal vybírat už letos; vítěz by pak měl na přípravu tři roky. „Velmi vážně hrozí, že se nevyjede s novými vozidly,“ doplnil.

Kraj ale odmítá, že by výrobci nemuseli jednotky stihnout vyrobit, pokud ještě s dopravcem nemají smlouvu. „Vzhledem k tomu, že je možné vést tržní konzultace téměř okamžitě, je zcela jisté, že kraj bude mít vybraného dopravce ještě před obdobím uplynutí roční lhůty notifikace a následně okamžitě uzavřít smlouvu. Tím je zaručen dostatečný časový prostor pro zajištění vozidel,“ uvedla Knajblová. Materiál pro zastupitelstvo výslovně uvádí jen České dráhy, o zájmu Leo Express, který s krajem několikrát jednal, v něm není ani slovo. Zástupci kraje na zastupitelstvu uvedli, že budou jednat se všemi dopravci.

Opozice kritizovala už předchozí způsob výběru Českých drah na provoz do roku 2023, resp. 2029. V provozním souboru Haná mají podle informací MF DNES jezdit České dráhy za 142,12 Kč za kilometr, na Severu za 172,57 Kč. Opozice to srovnává se Zlínským krajem, který dosáhl díky oslovení více dopravců nižší cen.

Které tratě chce Olomoucký kraj zahrnout do přímého zadání od roku 2023

— Olomouc – Přerov (i mimo Přerov) – Hranice na Moravě – Bohumín,
— Šumperk – Zábřeh na Moravě – Olomouc – Prostějov – Nezamyslice,
— Hranice na Moravě – Vsetín – Střelná,
— Olomouc – Uničov – Šumperk,
— Šumperk – Kouty nad Desnou, Petrov nad Desnou – Sobotín,
— Přerov – Nezamyslice – Vyškov na Moravě.

Tagy České dráhy LEO Express Olomoucký kraj Top zajištění dopravní obslužnosti Olomouckého kraje
73 komentářů