Dopravci Železnice

Olomoucký kraj chce 25 nových elektrických jednotek, výběr dopravce má zpoždění

Elektrická jednotka RegioPanter v Koutech nad Desnou. Foto: České dráhy
Elektrická jednotka RegioPanter v Koutech nad Desnou. Foto: České dráhy

Olomoucký kraj chce na všech elektrifikovaných tratích od roku 2023 jednoho dopravce, kterého vybere pomocí takzvaných tržních konzultací a uzavře s ním desetiletou smlouvu. Opozice plán kritizuje, nahrává podle ní jedinému dopravci: Českým drahám.

Kraj už v evropském věstníku veřejných zakázek vydal oznámení o chystaném přímém zadání od 1. ledna 2023.  Ke stejnému provoznímu souboru ale vydal oznámení o plánu vybrat dopravce veřejnou soutěží už před dvěma lety. Zastupitelé se na konci září rozhodli plán změnit a namísto otevřené soutěže postupovat přímým zadáním. Soutěžit se přitom mohlo už přes rok.

Mluvčí kraje Eva Knajblová přímé zadání vysvětluje tím, že kraj nebude moci čerpat dotace na nákup vozidel, u kterých je podmínkou pak soutěž na dopravce. „Režim přímého zadání umožňuje objednateli vést několikakolové tržní konzultace s dopravci, kteří by měli zájem plnit tuto veřejnou službu. Celý proces se tímto zrychlí,“ uvedla Knajblová.

Podobný model zvolily už jiné kraje i ministerstvo dopravy pro smlouvy uzavírané od letošního prosince: šlo v podstatě o soutěž, ale nikdo ji nemohl napadnout u antimonopolního úřadu a zdržovat.

Regionální drážní doprava v Olomouckém kraji je rozdělena do čtyř provozních souborů. V motorové trakci jsou dva: Haná a Sever. U nich letos už kraj uzavřel desetiletou smlouvu  s Českými drahami. Ta je sice v registru smluv, ale jen její z části.  V případě elektrické trakce je provoz zajištěn zatím na tři roky, důvodem je přechodné období do elektrifikace trati Olomouc – Uničov – Šternberk.

Podmínkou smlouvy s dopravcem v elektrické trakci po roce 2023 bude nákup nových elektrických jednotek. Celkem má jít o 25 jednotek, které nahradí stávající, často přes 40 let staré soupravy. V případě osmi jednotek pro trať do Uničova už musí být vybaveny zabezpečovačem ETCS. I když na části tras jezdí relativně nové RegioPantery, kraj mluví v materiálu do zastupitelstva jen o nových vlacích. „Vzhledem k současnému stavu a stáří vozového parku elektrické vozby v regionální dopravě v Olomouckém kraji je nutné požadovat od roku 2023 pouze nové elektrické jednotky nezávisle na formě uzavírání smluv,“ uvádí se v materiálu.

Nové jednotky sice vylepší kvalitu cestování, mohou vést ale k tomu, že nabídku podají nakonec jen České dráhy. Právě to kritizuje opozice. Při schvalování materiálu na zastupitelstvu její zástupci uvedli, že nikdo kromě Českých drah, které soutěží velkou rámcovou smlouvu na nové vlaky, nemá jistotu dodávky vlaků. „Působí to dojmem, že se nespěchá, aby nabídku podaly jen České dráhy,“ uvedl zastupitel Marian Jurečka (KDU-ČSL).

Naráží na fakt, že už v roce 2017 kraj oznámil plán soutěžit v evropském věstníku a teď vše posouvá. Na zastupitelstvu přítomný ředitel Leo Expressu Jakub Svoboda pak uvedl, že plánovaný objem vlaků v hodnotě kolem šesti miliard jsou výrobci schopni dodat za 24 až 48 měsíců. „Je možnost, že se všichni dostaneme do časové tísně a bude méně výrobců vozidel, kteří budou je schopni dodat,“ dodal Svoboda. Podivil se nad tím, proč se dopravce nezačal vybírat už letos; vítěz by pak měl na přípravu tři roky. „Velmi vážně hrozí, že se nevyjede s novými vozidly,“ doplnil.

Kraj ale odmítá, že by výrobci nemuseli jednotky stihnout vyrobit, pokud ještě s dopravcem nemají smlouvu. „Vzhledem k tomu, že je možné vést tržní konzultace téměř okamžitě, je zcela jisté, že kraj bude mít vybraného dopravce ještě před obdobím uplynutí roční lhůty notifikace a následně okamžitě uzavřít smlouvu. Tím je zaručen dostatečný časový prostor pro zajištění vozidel,“ uvedla Knajblová. Materiál pro zastupitelstvo výslovně uvádí jen České dráhy, o zájmu Leo Express, který s krajem několikrát jednal, v něm není ani slovo. Zástupci kraje na zastupitelstvu uvedli, že budou jednat se všemi dopravci.

Opozice kritizovala už předchozí způsob výběru Českých drah na provoz do roku 2023, resp. 2029. V provozním souboru Haná mají podle informací MF DNES jezdit České dráhy za 142,12 Kč za kilometr, na Severu za 172,57 Kč. Opozice to srovnává se Zlínským krajem, který dosáhl díky oslovení více dopravců nižší cen.

Které tratě chce Olomoucký kraj zahrnout do přímého zadání od roku 2023

— Olomouc – Přerov (i mimo Přerov) – Hranice na Moravě – Bohumín,
— Šumperk – Zábřeh na Moravě – Olomouc – Prostějov – Nezamyslice,
— Hranice na Moravě – Vsetín – Střelná,
— Olomouc – Uničov – Šumperk,
— Šumperk – Kouty nad Desnou, Petrov nad Desnou – Sobotín,
— Přerov – Nezamyslice – Vyškov na Moravě.

73
Diskuze

avatar
12 Komentáře
61 Reakce na komentáře
33 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
35 Autoři komentářů
VbbBoHCyklistaDádaZlínka Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Dáda
Host
Dáda

pokud to půde tímto šnečím tempem, tak se s nopvými stroji můžou rovnou rozloučit. Opět se prootálí dlouhý čas, aby se pak horkou jehlou něco rychle někomu „přikleplo“ ale určitě ne s vonými vozy, protože prostě je nestihnou vyrobit/koupit/dovýzt/certifikovat (nehodící se škrtněte). A je jedno jaký barvy to bude. Prostě objednávky se musí dělat s dodtatečným předstihem, aby dopravce (jakýkoliv) měl šanci sehnat si vhodný stroje!!!

Hostomil
Host
Hostomil

Na takový výčet tratí pouze 25 jednotek? Koridor Zábřeh – Přerov – Ostrava a trať Olomouc – Uničov pojede na ETCS, takže moderní vozidla jsou nutné z podstaty věci, nikoliv z důvodu toho, že by je chtěl kraj pro své cestující. Vždyť dodatečná výbava tornáda na ETCS by byla dražší než samotná hodnota tornáda, :-). Je to 2-3 měsíce zpět, kdy byla k dispozici koncepce kraje na vozový park, kde stále kreslili peršingy a tornáda na Uničov na deset let dopředu. Pak jim asi někdo sdělil, že se tam bude jezdit 160 km/h na ETCS, což tornádo a peršing nesplňuje.… Číst vice »

Jiří
Host
Jiří

Tak konečně už se snad nebude jezdit na koridoru s Bdt 😂 Ale pokud se jim povede s ČD zamést jako a s Arrivou a nebudou moci být žádné staré jednotky a nejstarší budou moci mít max. 20 let, bude to vítězství 👌

jan
Host
jan

Pokud by ty nesmysly bez pravidel měli vyhrát soukromí dopravci, příjde mi to jako neskutečné obcházení soutěžního práva. Porcovat takové miliardy soukromým společnostem bez jasných pravidel, odvolání.. Neskutečné..

BoH
Host
BoH

Takže přidělit to jedné firmě je správné, ale přidělit to jiné firmě už správné není?

jan
Host
jan

Své, státní firmě ano..

Georg
Host
Georg

urcite, proc bychom meli vyuzivat vyhod konkurence, kdyz muzeme za stejne prachy jezdit v beckach.
konkurenci na vas, potrebujete to jako prasata drbani…

Gajda
Host
Gajda

Jenže on to platí kraj a kraj není stát, takže to není jeho. Tudíž vztah Olomoucký kraj s ČD a Olomoucký kraj s Leo Expressem je tak nějak stejný. Pokud si nezaloží vlastní Dráhy Olomouckého kraje, aby platili sobě, tak by měla vyhrát nejvyšší kvalita za nejnižší cenu. A ohánět se síťovostí po tom co vymysleli v sousedním jihomoravském kraji už taky neobstojí.

Zlínka
Host
Zlínka

Gajda a odkud bere kraj ty peníze? Kraj je jen pověřená jednotka státní správy.

Cyklista
Host
Cyklista

Peníze bere z přerozdělených daní, ze státního rozpočtu a dotací atd.. https://ucetniportal.cz/wiki/html?item=519308

Takže peníze nebere jen ze státního rozpočtu, ale hlavně jsou to peníze kraje a ne státu.

Vám taky zaměstnavatel neříká, co máte dělat s výplatou

BoH
Host
BoH

A kdo tím něco získá, když by stát vyhazoval peníze sice do své, ale neefektivní firmy?

Hrackalw
Host
Hrackalw

Takto to již proběhlo v několika krajích. A například v Pardubickém kraji zakázku dostal Leoexpres i když nabídl horší vozidla a chtěl více peněz.

Georg
Host
Georg

a napriklas ve stredoceskem kraji dostaly nejvettsi zakazku ceske drahy, prestoze na spesne vlaky ani na motorovou trakci nemaji jedinou soupravu odpovidajici dobe. i-a, co vy na to, modry priteli?

Cyklista
Host
Cyklista

Pokud myslíte, že byly porušeny podmínky soutěže, můžete podat podnět úřadům, nebo podat trestní oznámení. Pokud chtěl více peněz a vyhrál, tak asi nebyla cena hlavním kritériem výběru.

ČD skoro všude jezdí za více peněz a s nevyhovujícím vozovým parkem. I proto se ty výběrka v některých krajích dělají.

Kamui
Host
Kamui

Požadavek na nové vlaky je pochopitelný – vždyť prvním RegioPanterům bude v roce 2023 už deset let. Ten čas strašlivě letí.

BoH
Host
BoH

A kolik jich v tom kraji jezdí? 🙂

Rajče
Host
Rajče

Jsou tu celkem 3ks. Ale v provozu často nejsou, protože to je poruchové. Takže většinou jezdí retro jízdy v podobě 460tek 🙂

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Takže pojízdná výstava: „Podívejte, v čem bychom vás mohli vozit!“

Georg
Host
Georg

je to zajimavy, ze v usteckem kraji pantery celkem i jezdi a v bulharsku a v olomouckem kraji z toho stavej ploty.

Hrackalw
Host
Hrackalw

Bravo !!! Celou dobu se zde nadává na to v čem se u nás jezdí a teď když konečně si dá někdo do podmínek nové vlaky, tak se dovídáme že to je vlastně špatně. To snad pane Sůro nemyslíte vážně. Přeci nebudou nuceni jezdit lidé ve starých ojetinach jen proto že by se někomu snížila možnost se ucházet o zakázku. Ano takto v praxi doposud vypadala naše liberalizace ale to je špatně a konečně to chce někdo udělat trochu jinak. Ten článek je tendenčně napsaný aby popuzoval proti tomuto záměru. Pane Sůro trochu více nestrannosti.

Lemmy
Host
Lemmy

Netransparentní způsob výběrového řízení v Olomouckém kraji je samozřejmě šmé a kdyby takhle váš starosta vybíral firmu na opravu školní budovy, budete kejhat jako první co je to za klientelismus a bordel.
Pokud jste zaměstnavatelem firmy, která profituje z jednostranného zvýhodnění při veřejných zakázkách, tak jsou vaše názory z podstaty podujaté a pochybné…

Hrackalw
Host
Hrackalw

Co je netransparentní na požadavků nových jednotek? A pokud vím tak nové jednotky má v Číně objednané Leoexpres nebo ne?

Hrackalw
Host
Hrackalw

A ta podujatost? Není snad rozhodující to zda to je pravda co píšu než to či jsem zaměstnanec? Nevěděl jsem že je u nás opět cenzura že jako zaměstnanec nějakého dopravce se nesmím k tématu vyjadřovat.

Lemmy
Host
Lemmy

Já kdybych dělal pro firmu, která někdo přihrává cinklé státní zakázky, tak u toho aspoň hlasitě nemlaskám a nehalekám, že je to tak samozřejmě správně.

Hrackalw
Host
Hrackalw

Podívej v roce 2023 již dávno budu v důchodu takže mě to je naprosto jedno kdo tu zakázku dostane. Jsem naprosto nestranný. A o tom přihrávají zakázek bych být tebou raději pomlčel. Stačí se podívat jak se přidělovala obslužnost v jednotlivých krajích. Kdyby to jak ty říkáš bylo Vinkler pro určitého dopravce. Nepřišel by ten dopravce o tolik výkonu 😀 .

Georg
Host
Georg

tu nestrannost tady vsichni vidime a moc si vaseho nadhledu a objektivity vazime.

Mark
Host
Mark

@Georg. Ta ironie se povedla. Pořád píše pan H. těch svých 100-150 komentářů denně? Nebo mu přestalo stačit nestačí a zvedl svoji laťku na vyšší čísla? Holt dost dobrý způsob jak vytočit cestující, když vidí tu „vytěžující“ náplň práce na železnici placenou z jejich jízdného/daní.

BoH
Host
BoH

Pokud dokáží na všech následujících tratích jezdit ČD od roku 2023 pouze s novými vozy, tak zatleskám…

— Olomouc – Přerov (i mimo Přerov) – Hranice na Moravě – Bohumín,
— Šumperk – Zábřeh na Moravě – Olomouc – Prostějov – Nezamyslice,
— Hranice na Moravě – Vsetín – Střelná,
— Olomouc – Uničov – Šumperk,
— Šumperk – Kouty nad Desnou, Petrov nad Desnou – Sobotín,
— Přerov – Nezamyslice – Vyškov na Moravě.

Takže za 4 roky nechci vidět jediný šukafón, jedinou regionovu, jedinýho panťáka a jedinýho peršinka s Bt. Pak smeknu klobouček a ČD si to jistě zaslouží 🙂

Jerry
Host
Jerry

Boh: persingu s bdt po modernizaci není taka hrůza. Sukafony jednoznačně ne do šrotu s tornády , regiony na zálohy .

Poudy
Host
Poudy

Bavíme se ti o el. trakci, Regionovy mají v Ol. kraji ještě jistě slibnou budoucnost.

BoH
Host
BoH

Máte pravdu, tak doufám, že nic z výše zmíněného neuvidíme na:

— Olomouc – Přerov (i mimo Přerov) – Hranice na Moravě – Bohumín,
— Šumperk – Zábřeh na Moravě – Olomouc – Prostějov – Nezamyslice,
— Hranice na Moravě – Vsetín – Střelná,
— Olomouc – Uničov,
— Šumperk – Kouty nad Desnou,
— Přerov – Nezamyslice – Vyškov na Moravě.

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

Chce se, bude se chtít, mělo být, má být..ještě něco?

Lektor
Host
Lektor

Jo a etcs mají mít jen vlaky na Uničov? To jako vlaky jezdící po koridoru je nebudou muset mít ? Opravdu?

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Na uničovce budou prý jiné rychlostníky pro a bez ETCS. Koridor má 160 nezávisle na ETCS.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tam snad má být max 100 km/h pro vozidla bez ETCS. Takže 45leté Tornádo (namísto německého _šrotu_ z nového tisíciletí) bude přesně to vozidlo, které maximálně využije trať i bez ETCS. Záchod se tomu neucpe, klima nepokazí a dveře se kdyžtak přelepí.

Jerry
Host
Jerry

S etcs to vyhrajeme…je dobře že budou nové jednotky.jednotky r.460 mají jezdit v Olomouc Kraji do r. 2025 doufám že se dřív ty popelnice rozpadnou.

Jan Sova
Host
Jan Sova

Pevně věřím, že kdyby se ty stroje už neuměly rozjet vlastním přískokem, jako teď, tak je v záloze nějaký ten postrk ve stylu v Olomouci vytlačím, v Grygově chytnu.

Lektor
Host
Lektor

„Nové jednotky sice vylepší kvalitu cestování, mohou vést ale k tomu, že nabídku podají nakonec jen České dráhy.“

My jsme stejně Kocourkov, to mám chápat tak že je jedno v čem se bude jezdit hlavně když to vyhraje správný dopravce? Já si naopak myslím že ( vzhledem k tomu co u nás na kolejích jezdí) měli požadovat vždy nové jednotky nejsme Moldavsko.

LiborV
Host
LiborV

Jsou jistí výrobci (nevalné kvality), které by asi zvládli své vozy dodat včas. Třeba Newag. Možná CAF. Ale moc

Samuel Novák
Host
Samuel Novák

To je zase kvikotu neschopných soukromníků. Přicucnout se ke miliardovému státnímu cecíku a dojit dotace na provoz by chtěl každý, ale nést riziko podnikání nikdo. Podepsat rámcovou smlouvu s výrobcem vlaků, zajisti financování a začít soutěžit, tak to je to riziko podnikání. Jako občasný cestující jsem rád za každou novou soupravu, tak mi nezbývá než držet palce ČD a Škodě Plzeň.

Kvík…neschopní soukromníci!

Cyklista
Host
Cyklista

Ještě že ČD nakupují nové vozy jak zběsilé…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Haha, tak když to tak skvěle umíš, můžeš sám začít taky ne?

zesp
Host
zesp

To jste trošku mimo, spíš bych to viděl jako kvik, neschopné ČD. Takový dopravce, dokonce národní, už měl dávno ty nové vlaky mít a pak by na něj nikdo neměl. Takových peněz ze státního a jiných rozpočtů, co dlouhodobě vydojily a výsledek? Jedno velké nic. Vše projezeno, utopeno v odborech a přebujelém aparátu. Starý šrot, který provozují na kolejích a neochotný, ba až nepříjemný personál, zájem o cestujícího nikde. Přitom kdyby měli šanci se toho ti soukromníci chopit, vypadalo by to jinak. Ale Dráhy furt jen kvičí, jak je jim ubližováno, ale nic pro to nedělají. Tak to ve skutečnosti… Číst vice »

Hrackalw
Host
Hrackalw

Jste úplně mimo vážený. Po revoluci se téměř okamžitě začalo omezovat financování zeleznice. Žádné dojení se nekonalo. Proto se na více jak deset let prakticky zastavila obnova vozového parku. Pan Žaluda po svém nástupu spočítal kolik vlastně za tu dobu s přihlédnutím k výkonům stát “ dluží “ ČD na dotacích a byly to řádově stovky miliard. I proto teď ty nové jednotky jsou v tak malém počtu. A to jak se soukromníci chopí šance to se za chvíli uvidí to teď předjímat asi nemá cenu.

VímVšechnoNejlíp
Host
VímVšechnoNejlíp

Nevím zda-li jste jel vlakem posledně tak před desíti lety, ale za tu dobu šla kvalita ČD hodně nahoru. Jak co se vozů týče, tak personálu.

Petr
Host
Petr

Jen si soutěžtě. Zrušte železnici a nasaďte tramvaje na elektrifikované tratě možná uděláte líp. Co se děje na železnici tak už je mi úplně jedno co bude a kde bude. Kupují auto.

navratp
Host
navratp

Abych pravdu řekl, mněse poželeznici cestuje ted mnohem líp než před deseti lety. A myslím, že vím proč. I ČD jsou teď lepší.

Anonym
Host
Anonym

… ale ve Zlínském kraji nebudou jezdit nové vlaky. Za mě kraj jedná dost rozumně, chce prostě nové vlaky a dlouholetou smlouvu. A je ochotny si za nové vlaky připlatit. Kde se soutěžilo jezdí ve jménu nejnižší ceny ojetiny (jak od ČD, tak od soukromích dopravcu, vyjma ústí – kde však už se předpokládá s odkladem nasazení Elfů)

noerf
Host
noerf

Anonym: Pokud dodávka nových vlaků trvá dva, v tomto množství spíše tři roky a má se jezdit od prosince 2022, respektive od ledna 2023, tak Vám aktuálně zbývá třicet osm měsíců. Tedy reálně dva měsíce, na hraně s dodáním čtrnáct měsíců na uzavření nové smlouvy s dopravcem. Mimochodem, pokud by udělali opravdové výběrové řízení, tak smlouva může být i na patnáct let, což by z hlediska odpisů vlaků bylo efektivnější.
Ústecký kraj stanovil, že se dva roky může jezdit s čímkoliv a pak mít nasazena vozidla dle smlouvy. Protože nová vozidla neseženete za rok.

Anonym
Host
Anonym

Podle toho co píšou v článku je ČD sežene.

Tronda
Host
Tronda

Nová vozidla už ČD od prosince slibovali, chybovali Vysočině nebo na Kladno a skutek utek.

MartinS.
Host
MartinS.

Tak Olomoucký kraj sliby ČD taky zná… od prosince měl mít modernizované Stadlery GTW, ale trochu se to zadrhlo 😉

Lektor
Host
Lektor

No ale ne od letošního prosince. Chce to pečlivě číst.

MartinS.
Host
MartinS.

Ale ano, Praha – Kladno od letošního prosince říkaly ČD před 2 roky:
„Nové vlaky pro více cestujících mají pomoci vyřešit i problém s kapacitou na trati, podle dřívějších prohlášení by se mohly první z nich na lince objevit v roce 2019 a předznamenávají prodloužení současné desetileté smlouvy na provoz regionálních vlaků v Praze i Středočeském kraji.“

Cyklista
Host
Cyklista

Max někde v rakouském, nebo německém výprodeji….

MartinS.
Host
MartinS.

ČD možná slibuje, že je sežene, ale on její dvorní výrobce elektrických jednotek začne vyrábět 45 vlaků po 6 vozech pro varšavské metro. A první má dodat 20 měsíců po podpisu smlouvy, tedy kolem června 2021. To množství odpovídá 90 třívozovým panterům, 4 soupravy, 24 vozů každý kvartál… a nemyslím, že kapacity ŠT jsou nevyčerpatelné. To by se také mohlo stát, že kdo objedná později, později dostane…

Jan Sova
Host
Jan Sova

A co Studénka ?? Škodovka to tam má jako zálohu, takže proč ji neaktivovat.

Vbb
Host
Vbb

Studénka už nic. Možná Ostrava :-).

Zbyněk
Host
Zbyněk

S tímto krajem se to vůbec nedá srovnávat. Zastaralé rychlíky směr Jeseník, předražený krajský tarif, málá frekvence spojů. Nesrovnávejte nesrovnatelné.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll