V Olomouci se po dlouhém váhání přeci jenom pokouší naplnit plány na prodloužení tramvajové trati z centra na sídliště Nové Sady. Město vypsalo tendr na stavební firmu, předpokládané náklady na 1 300 metrů dlouhou trať činí 388 milionů bez DPH.
Stavba, která nese oficiální název „Tramvajová trať II. etapa – Nové Sady – Povel“, přinese prodloužení trati z dnešní konečné zastávky Trnkova Zikovou ulicí do ulice Schweitzerovy. Stavba by měla začít na jaře příštího roku, hotovo by mělo být v závěru roku 2022.

Podle původních plánů města přitom už měla být stavba v plném proudu. První výběrové řízení k této stavební zakázce vypsala radnice loni v létě. Nakonec jej ale nedotáhla do konce a ještě letos v květnu poslala projekt do fáze „dlouhodobé hibernace“. Mluvilo se o odkladu na neurčito.
„Neurčito“ trvalo do září, kdy radnice plány oprášila a nyní vypsala výběrové řízení. Na projekt je schválená evropská dotace, která pokryje 85 procent nákladů. Radní změnu názoru vysvětlili tím, že dopady koronaviru na rozpočet nebudou tak zásadní, jak se ještě v květnu obávali.
Na stavbu má v budoucnu navázat ještě třetí etapa, díky které by měly tramvaje cestující zavézt až do Slavonína.
To se vyplatí. V konečné fázi to skončí na půl miliardě za 1300 bm. To se utrácí. A kdo to bude platit ? To zase půjde malá domů někomu a někomu pořádně. Kdyby raději zaplatili Olomoučákům MHD a měli by ji zadarmo, zcela určitě by to bylo smysluplnější než platiti takové nesmysli jako je 1300 bm
To by se v Liberci stát nemohlo. Po dlouhém váhání (jako v OL) se raději do Rochlice nic nepostaví.
Včera bylo pozdě a jen houšť. Snad se brzy nejen Olomoučané dočkají nových tramvajových tratí. Škoda, že všechno jde tak pomalu. V tomto ohledu závidím Polákům, hlavně rychlost výstavby jejich dálnic a rychlostních silnic.
Překvapili..
Až na to, že III. etapa „až do Slavonína“ znamená prodloužení o 400m na katastr této městské části ( https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=17.2305858&y=49.5695260&z=15&rm=97Ct8xVATkMJeky ). A jelikož se plánuje vedení vedle silnice a zakončení smyčkou, je kravina to nepostavit společně s etapou II. Tím by se nemusely kupovat další vozy (ani na onu II.etapu) – za 4 oboustanné EVO (3 jezdí, čtvrté objednáno s nálepkou „nejdražší nečlánková tramvaj v ČR“) tak město/DPMO vyvalilo přes 90mega, což by onen kousek trati na pokraji pole zaplatilo (a navíc by se dříve ušetřily provozní náklady, když by tam – mimo v PD na lince 3 – stačila… Číst vice »
Je vyspsáno VŘ na nového ředitele DPMO. Můžete se přihlásit, když je to tak jednoduché 🙂
Na tech 400m nejsou vykoupene pozemky, tak rychle to nebude
Ještě že tak. Nechat si utéct 85% dotaci by byla velká chyba. Další rozpočtová období EU už nebudou tak štědrá. Ještě by to chtělo novou vozovnu, ale to bez pořádné dotace to rozhodně nepůjde, protože Olomouc je na mizině.
A kdo ze tam vladl posledni roky, ze jedno z nejvetsich mest nema prebytkovy rozpocet? Za me absolutni zhovadilost! Vzdyt kazde krajske mesto ma dost penez na rozvoj! Jen je otazkou jak se pristoupi k hospodareni, soutezim, mandatornim vydajum atd..
Hlavně po prodloužení bude třeba zase důvod koupit za 40M od Pragoimexu jeden vůz tramvaje. To by taky bylo škoda nevyužít. 🙂
Nebylo to za 40, ale za 27 a bylo to právě kvůli chystanému prodloužení trati, protože na vykrytí je potřeba jeden vůz navíc. A dodací lhůta tramvaje je cca rok až dva. Nedělejte ze sebe hlupáka.
Ještě ,že tak. Jen blbci by se nechali připravit o dotaci 85%, protože i kdyby si na to půjčili se 7% úrokem na 20 let, furt by se jim to vyplatilo. Bohužel to bylo za krize na spoustě radnic běžné. i dvojice Kalousek/Bárta se chovala stejně. A zatímco u nás jsme si vytvořili druhou krizi, Poláci z EU dotací vesele stavěli.
Aniž bych chtěl Bártu obhajovat, tak jeho argumentace v onom roce 2010 zněla ve smyslu „chceme z EU víc spolufinancovat silniční stavby namísto železničních“ a nařídil pozastavení příprav (+ u jiných staveb nařídil úsporná opatření – aneb zkrouhnutí rozsahu projeků) některých železničních staveb.
A proto se zastavila i vystavba jiz rozbehnutych dalnic? Proto se tehda mluvilo ze uplatky se vyhoupli z desitek milionu na stovky? Proto se stavely drazsi dalnice jak ve Finsku, ktere jsou z velke casti na pilotech? Lidi nezapominejme co se delo pred 10 lety.
Za me aktualne nejvice jsou nejvice predrazene zeleznicni stavby, ty nikdo neresi. Rekonstrukce maji temer nulovy prinos na zrychleni a vsechny firmy v CR jsou monopolicacniho charakteru – vyhybky, prazce, zabezpeceni, vagony a i v podstate koleje. Stale to vyhravaji ti sami! Nahoda? Nemyslim si!