Doprava ve městě Tramvaje

Nová tramvajová trať v Olomouci? „Dlouhodobá hibernace“ kvůli výpadku příjmů

Tramvaje v Olomouci. Pramen: DPMO
Tramvaje v Olomouci. Pramen: DPMO

Olomoucká radnice kvůli očekávanému propadu příjmů rozpočtu, který souvisí s epidemií koronaviru, odložila na neurčito stavbu další části tramvajové trati za stovky milionů z centra města na sídliště Nové Sady. „Projekt je nyní ve stadiu dlouhodobé hibernace,“ řekl primátorův náměstek Martin Major (ODS).

Nový úsek trati se měl podle původních plánů začít stavět letos na jaře a dokončen měl být v závěru roku 2021. Výběrové řízení na tuto stavební zakázku vypsala radnice loni v létě. Odhadovaná cena zakázky bez DPH činila bezmála 390 milionů korun, přičemž 85 procent investice má pokrýt dotace z evropských fondů.

Vizualizace nové tramvajové trati v Olomouci. Foto: Moravia Consult
Vizualizace nové tramvajové trati v Olomouci. Foto: Moravia Consult

Tendr na stavbu tramvajové trati ale nakonec nebyl dokončen a osud investičního projektu bude podle Majora záviset na vývoji rozpočtu v dalších letech, který lze zatím těžko odhadnout. „Čekáme na informace, jaký dopad to (epidemie koronaviru) bude mít příští rok co se týče výnosů z rozpočtového určení daní,“ upozornil Major.

Rozhodnutí o odložení plánů přichází jen krátce poté, co Dopravní podnik města Olomouce koupil nejdražší sólo tramvaj v zemi. Ta měla být určena i pro tuto novou trať.

Rozpočet Olomouce bude už letos na straně příjmů výrazně nižší, než se původně předpokládalo. Primátorův náměstek Otakar Bačák (spOLečně) ČTK řekl, že podle aktuálních odhadů budou příjmy města zhruba o 200 až 250 milionů korun nižší, čemuž bude nutné přizpůsobit městský rozpočet.

Rozšiřování tramvajové trati na jih Olomouce. Foto: Olomouc.cz
Rozšiřování tramvajové trati na jih Olomouce. Foto: Olomouc.cz

Druhou velkou letošní investici, kterou je rekonstrukce ulice 8. května, radnice nepozastavila. Stavba je od začátku dubna v plném proudu. Oprava ulice, po které vede tramvajová trať, přijde téměř na 75 milionů korun a měla by skončit v závěru letošního roku.

Olomoučtí radní ale rozhodli o zastavení projektové přípravy a odložení realizace některých plánovaných projektů a oprav. Rozhodnutí se týká například rekonstrukcí komunikací v ulicích Legionářská, Studentská a Šantova, stavby některých cyklostezek, budování autobusové zastávky a točny v Chomoutově či rozšíření kapacity mateřské školy Střední Novosadská.

Dopad propadu příjmů na letošní rozpočet a investice města by v září, kdy bude jasnější představa o vlivu epidemie koronaviru na městské finance, mělo podle Majora projednat zastupitelstvo.

Loni v prosinci schválený rozpočet Olomouce na letošní rok počítal s příjmy 2,727 miliardy korun, které měly ve srovnání letošního a loňského rozpočtu vzrůst o 147 milionů korun. Výdaje se měly zvýšit o 339 milionů korun na 2,881 miliardy. Schodek 154 milionů korun mezi příjmy a výdaji město chtělo pokrýt investičním úvěrem.

ČTK + Zdopravy.cz

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Crazytrain

Toto není dobré rozhodnutí. Když od něho odhlédnu, není šťastné ani samo trasování již postavené části. Při vedení Rooseveltovou ulicí by byly zastávky tramvaje dostupnější pro víc lidí -díky kratší dochozí vzdálenosti. Auta by se tam v klidu vlezly taky.

Poudy

To jsou normální klauni v tom Olomouci!

Jindra

No, záleží na úhlu pohledu. Daleko větší klauny mají v Jablonci nad Nisou. Ti se urputně snaží tramvaje z města totálně vytlačit a upozorňuji hlasitě na přednosti autobusů. Jsou šetrnější k životnímu prostředí a mají větší přepravní kapacitu.

Tom

Nechat si utéct stavbu hodnoty 390 mil. za 58 mil a přitom platit o 13 mil. víc za jeden solo vůz, to asi může jen blázen. Tohle nejspíš nebude čisté, ví někdo víc o skutečném důvodu pozastavení stavby? (Báchorky o koronavirové krizi netřeba).

medved

Ne nemusi to byt blazen muze to byt taky zlodej.

Pravdepodobnost

V cesku se hospodarska politika dela zasadne pro-cyklicky. Budovani staveb se v souladu s touto politikou rovnez dela v dobe kdy chteji stavet vsichni.

Pavel

A jak doběhne udržitelnost pahýlu trati na trnkovu, tak to zruší úplně.

Divočák

Kája ,řečený Čtvrtý, nechal stavět v době krize Hladovou zeď , aby dal práci lidem. Tady se nabízí podobné paralela, v moderní podobě za méně dramatických podmínek vyvolaných trochu uměle..

.Pokud VDO není na Hané prioritou, tak je něco špatně. Asi bych pozastavil jiné akce, ale nejsem ten, kdo rozhoduje

Eduard

Tak to je škoda, věčná škoda. Obávám se, že taková příležitost se jen tak nebude opakovat. Je smutné, že Poláci i jiní si postavili dálnice a my cyklostezky a jiné „nezbytné“ investice.

Jaaa

Ne pane, cyklostezkama to fakt není.

Eduard

Já vím, že za to ty cyklostezky nemohou. Považuji je za přínosné. Ale je smutné, že Poláci za Evropské peníze mají dálnice, které jsou tak nezbytně nutné a my místo toho spoustu ne tolik potřebného. Aspoň dle mého skromného soudu.

DDT

My jsme nebyli schopni postavit ani ty cyklostezky.

ušatá

Kdyby se právě neinvestovalo do dálnic a silni ní dopravy, mohla být městská i státní veřejná doprava přímo vyšperkovaná.

Eduard

A po čem by ta vyšperkovaná veřejná doprava jezdila? Copak v takové Praze mají vznášedla? A autobusy po dálnici nejezdí?

Jiří Kocurek

Jen by tím neměl kdo jezdit, když by lidi museli tahat obilí v pytlích na zádech, protože bez silnice ani koňský povoz pořádně neprojede.

mirek

Cyklostezky jsou přínosné. Dálnice a VRT samozřejmě taky, ale že se nestaví, není chyba stezek.

Olda

No, mne by ta panika, ohledně budoucích možných dotací do východoevropských dopravních staveb, i zachvátila. Neb má být v dohledné době konstruován nový evropský rozpočet s nově koncipovanými dotačními principy a výhledem na 10 let, či kolik, a zde je již počítáno, že štědrostí vůči nám tolik oplývat nebude… Ostatně Brusel bude mít spoustu jinde natažených rukou, které si svou neuváženou politikou na sebe upletl (ekologie s narůstajícím suchem, konsekvence migračních vln, zhoršující se bezpečnostní situace a na ni nutná reakce…). Takže, být Hanákama, pěkně zaberu „špónu“ a vymyslím jak to vyřešit, aby se ty prachy z Bruselu využili a… Číst vice »

Martin z Moravy

Hlavně šíleně spěchali a museli vyhnat lidi z toho domu, který stál na budoucí trati.

Jakub

Dostali zaplaceno. Vy jste v té době věděl o koronaviru?

Jan Sova

Politický kalkul, který se tentokráte nevyplatil. Totálně především zařízli dopravní tepnu – ul. Velkomoravskou, a to nesmyslným křížením oné tramvajové tratě. Vše kvůli monstr akci Šantovka. Ať žijí obchoďáky v centrech měst, 3x hurá.

medved

Velkomoravska a Foerstrova by se mely zariznout jeste daleko vic. Velka cast provozu z nich patri na obchvat.

Poudy

A kde by se měl obchoďák stavět? To raději na poli?

Palecek.M

Takže trať za 390M jsme mohli mít za cca 55M a odmítneme to…To asi zlaté pruty přehazujeme vidlema

Jiří Kocurek

My ne, EU ano… všecko jsou to peníze vybrané od lidí.

Jiří Navrátil

To, že se tramvajová trať na Nové Sady stavět jen tak nebude je jasné od té doby, co byla dostavěna první etapa…

MildaIV

Tak tak. Cílem bylo napojit tunelářský projekt Šantovka za obecní peníze. Ta další etapa to měla zakrýt.

V. K.

Nechat si utéct 86% dotaci je něco šíleného. To je historická škoda.

Tady na Moravě

A je snad 100% jasné, že to byla poslední možnost získat podobnou dotaci v historii vesmíru? Dotace není nic jiného než nepřímé financování. Vzhledem k tomu, že města velikosti Olomouce podobné stavby skoro nikdy nebudou schopné zaplatit jen ze svého, tak vždycky bude potřeba nějakých dotací.

ene bene

Když uvážíme, že by případný dluh byl asi výrazně levnější, než bylo možné ještě na podzim a v zimě očekávat, tak je to asi spíše chyba. Když to ale srovnáme s Prahou, kde se projekty do takto pokročilé fáze přípravy nedostávají, tak se pořád ještě mohou olomoučtí v prsa bít.

Frantisek

Velkou část z toho do toho rozpočtu stejně dáváme, a třeba ty peníze – pokud je EU také nepozastaví – půjdou využít i na něco jiného v oblasti veřejné dopravy. Škoda to je, ale nešílel bych z toho. Stejně si budeme muset zvyknout užívat zase ve větší míře vlastní rozpočty.

Kubrt

Hlavně, že stihli – 24. dubna – podepsat to jedno EVO, to do hibernace nejde…