Doprava ve městě Tramvaje

Olomouc v novém rozpočtu nepočítá s investicí do nové tramvajové trati

Vizualizace nové tramvajové trati v Olomouci. Foto: Moravia Consult
Vizualizace nové tramvajové trati v Olomouci. Foto: Moravia Consult

Olomoucká městská rada včera schválila návrh rozpočtu města na příští rok, který proti původním plánům neobsahuje stamilionové investice do stavby další části tramvajové trati na sídlišti Nové Sady. Peníze město investuje do oprav infrastruktury. Po jednání rady řekl primátorův náměstek Otakar Bačák (spOLečně). Návrh rozpočtu musí ještě schválit zastupitelstvo.

V září zastupitelstvo předběžně schválilo zařazení čtyř velkých investic zhruba za 900 milionů korun do připravovaného rozpočtu na příští rok i způsob jejich financování. Město počítalo s tím, že by si na ně vzalo úvěr až 450 milionů. S pomocí této půjčky chtěla radnice spolufinancovat připravené prodloužení tramvajové trati do Nových Sadů, odpadové centrum, opravu tramvajové trati v centru města i zlepšení průjezdu po Foerstrově ulici.

Čtyři velké investice by si podle propočtů radnice vyžádaly celkem 904 milionů korun, z toho dotace měla pokrýt 464 milionů. Úvěr ve výši až 450 milionů korun měl podle původního plánu sloužit na dofinancování té části investičních projektů, kterou musí zaplatit město.

„Návrh rozpočtu na rok 2020 v tuto chvíli výstavbu tramvajové trati a odpadového centra nezahrnuje. Je to z toho důvodu, že původně plánovaný úvěr v celkovém objemu až 450 milionů korun bude nutné použít pro akce, které mají větší důležitost pro chod města,“ řekl Bačák. Naopak rekonstrukce tramvajové trati v centru Olomouce a oprava Foerstrovy ulice podle něj v rozpočtu nadále figurují.

Odpadové centrum má stát 250 milionů korun a druhá etapa tramvajové trati 508 milionů korun. Bačák upozornil, že radnice by v listopadu měla znát cenové nabídky firem, které se ucházejí o stavbu tramvajové trati, a důkladně je poté posoudí. Pokud by kalkulace vycházela z pohledu městských peněz příznivě, lze projekt podle Bačáka dodatečně zařadit do rozpočtu na příští rok. Odpadové centrum by mohlo přijít na řadu v letech 2021 až 2023, aniž by město přišlo o možnost získat na tento projekt dotaci.

Tramvajová trať je navázána na konec I. etapy stavby, který je umístěn těsně před stávající křižující komunikací v ulici Trnkova. Trasa tramvajové tratě pokračuje na vlastním tělese vpravo, podél komunikace Rooseveltova, pravotočivým obloukem vchází do středu ulice Zikova, kudy prochází na vlastním, částečně zvýšeném pásu, s výjimkou zastávek Zikova a Rožňavská, které jsou navrženy jako sdružené zastávky typu špunt (se zastávkovými mysy). V křižovatce s ulicí Schweitzerova odbočuje levotočivým obloukem opět na samostatné těleso vpravo, podél zmíněné Schweitzerovy, kde bude přibližně v poloze vedlejší komunikace Družební ukončena v zastávce U Kapličky dvoukolejnou úvratí.

Přijetí nového úvěru na investice v srpnu doporučil finanční výbor zastupitelstva. Podmínkou ovšem je, že mezi lety 2018 a 2022 se zadlužení města sníží minimálně o 100 milionů. Pokud si město úvěr na spolufinancování investic vezme, tak podle opozičního zastupitele Viktora Ticháka (Piráti a Starostové) v příštích letech výrazně vzrostou splátky půjček. Zatímco loni činily 98 milionů korun a letos zhruba 134 milionů, tak v roce 2023 by obnášely 175 milionů korun. Vyšší splátky by pak podle Ticháka mohly výrazně omezit investiční možnosti města při současném zvýšení zadlužení.

Olomouc si v předchozích letech půjčovala peníze hlavně na velké investice do městské infrastruktury. Na konci loňského roku dlužila 1,865 miliardy korun.

ČTK + Zdopravy.cz

27
Diskuze

avatar
6 Komentáře
21 Reakce na komentáře
16 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
16 Autoři komentářů
Jan SovaLenkaTady na Moravěmedvedowlsattack Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Lenka
Host
Lenka

Děláte si z lidí prdel-každý rok tramvajovou trať na Nové Sady oddalujete o rok.Tak je to se vším ve městě.O všem nejmíň 20 let mluvíte a píšete,než se k něčemu odhodláte.Raději nic neplánujte!

Medved
Host
Medved

Vi prosim nekdo, co se mini opravou ulice Foerstrova? Na prvni pohled tam neni videt neco, co by vyzadovalo opravu. Snad to nepovede k dalsimu zvyseni objemu provozu?

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Má jít o nákladnou a docela zbytečnou realizaci tzv. koordinovaného tahu, tj. řízení semaforů.
Vůbec co se týče semaforů, tak v Olomouci dokážou efektivně vyhazpvat prachy s nulovým užitkem – viz jakási centrála za 30 mega minulý rok. Co dělá, to doteď nevím.

Jan Sova
Host
Jan Sova

Olomouckou dopravní raritou jest přednádražní prostor, kde tramvaje musí dávat přednost vozidlům na hlavní pozemní komunikaci. Paradox je ten, že kdyby se řízení provozu světelnými signály zapnulo, nastane dopravní kolaps v dané lokalitě. Názorný příklad předchozího utrácení peněz za projektové neumětele….

owlsattack
Host
owlsattack

Jmenovalo se to myslím koordinace tahu a jde o zelenou vlnu, v rámci Foersterovy počítám včetně rekonstrukce křižovatek Pražská, Svornosti a Na Vozovce, někde jsem zahlédl i informaci o proměnném DZ regulujícím MPR dle hustoty provozu

medved
Host
medved

Podchod krizovatky Foestrova a Na Vozovce byl nedavno kompletne opraveny. Muzete prosim vysvetlit DZ, MPR, dekuji. Ta dalnice pretinajci sidliste je opravdu hrozny udel pro lidi, co tam ziji. Vsechna doprava, co nejede do Olomouce, by se mela vytlacit na okruh. To se myslim stalo jen do urcite miry (kamiony). Stacilo by mit par registracnich bran na Foestrove a Velkomoravske a kdyz pak behem nekolika minut nekdo stejnym vozidlem vyjdede po nejake dalnici z Olomouce, tak pokuta.

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

DZ = dopravni znaceni
MPR = tak tady nevím, co kolega owlsattack myslel. Běžně se to používá pro městskou památkovou rezervaci :-))

Petr Nick
Host
Petr Nick

Bez prodloužení tramvajového tělesa do Nových Sadů se Olomouc obejde, ale jde to proti logice rozvoje moderního města. Doufejme, že je to jen jedna z variant, na tento projekt snad dobře pasují fondy EU, i když třeba ne na celou investici . Pravda, když se x let v hanácké metropoli rozpadají dlaždicové chodníky ( mimo centrum), je nutné zvažovat priority

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Tak Olomouc se jistě obejde i bez odpadového centra, vodovodů, elektrické sítě nebo protipovodňových opatření. Můžeme se tu ráchat v blátě a svítit svíčkama. Otázka je, jak moc se Olomouc obejde bez nutných investic do infrastruktury, pokud chce být konkurenceschopná alespoň na vnitrostátní úrovni.

Ano, fondy na to pasují, ale buď jsou na radnici úplní nýmandi a nedokážou si fondy zajistit (pravděpodobnější varianta), nebo prostě nemají ani na zaplacení té spoluúčasti, která je u dotací vždy.

Petr Nick
Host
Petr Nick

takže v zásadě jsme zajedno, Tady.. 🙂

Jindra
Host
Jindra

Trochu to připomíná dění v Jablonci. Chtějí prodloužit trasu tramvajové trati z Liberce do centrs města, ale nechtějí, aby koleje vedly městem…

Jindra
Host
Jindra

Oprava :.. do centra města

Petr Nick
Host
Petr Nick

Jablonec to je jiná věc..

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

To je docela jiný případ. Tady se proti stavbě nezvedl žádný významný odpor občanů ani politiků. Stavba je dá se říct všeobecně podporovaná a vítaná. Vše je připraveno – pozemky, stavební povolení, dokumentace. Už stačilo jen vybrat zhotovitele a kopnout do země. Ale jaksi někdo zapomněl na to sehnat peníze.

jva
Host
jva

No, hádali se asi 3 roky o barák za nynějším šturcem a když už se to povedlo vyřešit, tak nastoupila na radnici „nová vlna“ místo „zlodějů z ODS a ČSSD“, pro kterou jsou důležitější priority. Nějaká jakž takž finanční soběstačlost veřejné dopravy (jako ještě před nějakými 10 lety) mezi ně nepatří. At již jde o tento případ (i nadále musí na sídliště vedle tramvají autobusy, už víc než rok po městě jezdí – a občas se ani nedají zastavit – 3 vozy za zhruba 70 milionů zakoupených právě na pokrytí dalšího úseku trati na NS) či o uplácení voličů 75%… Číst vice »

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

V této stavbě už dokonce bylo vypsané VŘ na zhotovitele. Radní otočili o 180 stupňů v naprosto poslední chvíli, protože nějak zjistili, že jedna kapsa prázndá a druhá jak když se ucho utrhne. Větší bída než v kase je pak už jen v personálním oddělení úřadu, protože jestli tohlencto nevěděli aspoň půlroku předem, pak to jsou fakt amatérští nýmandi. Jenom by mě zajímalo, co si náměstek Bačák představuje pod důležitějšími investicemi. Jih města zažívá desítky let budovaný dopravní kolaps. Infrastruktura extrémně poddimenzovaná, MHD nepoužitelná, protože věčně zpožděná a s intervaly jak na vesnici, takže každý sedne do aut. Do toho… Číst vice »

Daniel
Host
Daniel

Neznám fiskální situaci Olomouce, ale v době, kdy má většina municipalit rekordní daňové příjmy (velmi často nad plán), mi přijde neuvěřitelné, že jedno z největších měst v zemi nedokáže sehnat peníze na něco, co má v plánu už roky a o co tak dlouho usilovalo. Např. u Liberce by se to dalo pochopit, protože ten je zadlužený až za uši a tak i plánovaná tram. trať do Rochlic je stále jen v říši bájek… ale Olomouc to dotáhla až téměř před výkop.

Jindra
Host
Jindra

Bohužel, Olomouc není mezi velkou čtyřkou {Praha, Brno, Ostrava, Plzeň}, takže o vyšších dotacích do infrastruktury může pouze snít. Stejně tak Liberec nebo Hradec. Kdy tozo nesmyslné dělení skončí??

jkjk
Host
jkjk

Dotace do infrastruktury pro Prahu, máte? A mohla bych je vidět?

Jindra
Host
Jindra

Kdo hledá najde. Zkuste si to vyhledat….

Ludwig
Host
Ludwig

Olomouc tam paradoxně je. (tzv. Olomoucká aglomerace (Olomouc, Přerov, Prostějov)). Je však třeba také jisté spolufinancování, a v tomto pravděpodobně dostanou přednost investiční akce Třídírna odpadu a rekontrukce 8.května a mostu přes Moravu na Masaryčce. Holt nejde všechno hned.
I když i toto je důležitá akce.

Radim
Host
Radim

Máte celkem pravdu. Když si srovnám finance Olomouce a třeba Brna http://monitor.statnipokladna.cz/2018/porovnani/zobrazeni/00299308-44992785 (příjmy Prahy léta raději přehlížím), tak je fakt, že nějakých 400 mil. je v rozpočtu 2,6 mld. celkem znát. Navíc má OL aktuální sekeru 1 mld. To ale radnici neomlouvá v tom, že nedokáže najít prostředky na tak důležitou akci a riskuje propadnutí stavebního povolení. Pak se bude znovu platit za aktualizaci projektu. A třeba se objeví sdružení, které bude požadovat zastřešení dráhy hluku nebo nějaký docent P. bude po srandě.

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

O propadnutí stavebka bych neměl obavy. Stavebko na 8. května je platné už asi 10 let a jeho prodlužování je pořešeno. Ruka ruku myje.

Martin z Moravy
Host
Martin z Moravy

To bylo „honem honem vypadněte, musíme stavět“ na obyvatele domku, stojícím za současnou konečnou. Podobně jako část obchvatu ve Znojmě, kde se zkracovaly zahrádky. V jednom případě je to politikaření a sledování vlastních zájmů, v dalším pak přehnaná byrokracie státu a příležitost pro zdržování staveb třetími osobami. Co z toho vyplývá? Že se těch krásných vizí někdy ani nemusíme dočkat.

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Město vykoupilo podle zákona a teď si s majetkem může dělat co chce. Čím dřív vykoupeno, tím samozřejmě lépe. Nemluví z vás závist?

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Jenže město si se svým majetkem nemůže dělat co chce. Musí se chovat jako dobrý hospodář.

Proč město něco vykoupilo a teď nechává svůj majetek ležet ladem?

Buď mělo město vykoupit a postavit tramvajovou trať, anebo s výkupem počkat až před kopnutí do země. Úroky by něco hodily, případně jiné vylepšení cach flow zaručeno, a obyvatel domku mohl déle bydlet ve svém.

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Prý vyčkávat s výkupem. Vzhledem k známé realitě v tomto státě to považuji za špatný pokus o vtip.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce