Doprava ve městě Tramvaje

Olomouc má povolení pro stavbu dalšího kilometru pro tramvaje, začít chce příští rok

Vizualizace nové tramvajové trati v Olomouci. Foto: Moravia Consult
Vizualizace nové tramvajové trati v Olomouci. Foto: Moravia Consult

Drážní úřad vydal Statutárnímu městu Olomouc stavební povolení na stavu nové tramvajové trati o délce 1180 metrů, která je součástí budování trati do Nových Sadů.

Vyplývá to z oznámení na úřední desce Drážního úřadu. Nová trať má být podle povolení dvoukolejná se třemi obousměrnými zastávkami. Trať navazuje na konec řešení I. etapy výstavby za zastávkou Trnkova.

Podle tiskové mluvčí Olomouce Radky Štědré by ke stavbě mohlo dojít příští rok. Soutěž na zhotovitele nebyla dosud vypsána. „Pokud by Rada města Olomouce odsouhlasila zahájení výběrového řízení v 1. pololetí letošního roku a vše by probíhalo bez komplikací, předpokládáme zahájení stavby v roce 2020,“ řekla Štědrá.

Podle projektové dokumentace od společnosti Moravia Consult jsou náklady na stavbu 388 milionů korun bez DPH, stavět se má 22 měsíců.

Tramvajová trať je navázána na konec I. etapy stavby, který je umístěn těsně před stávající křižující komunikací v ulici Trnkova. Trasa tramvajové tratě pokračuje na vlastním tělese vpravo, podél komunikace Rooseveltova, pravotočivým obloukem vchází do středu ulice Zikova, kudy prochází na vlastním, částečně zvýšeném pásu, s výjimkou zastávek Zikova a Rožňavská, které jsou navrženy jako sdružené zastávky typu špunt (se zastávkovými mysy). V křižovatce s ulicí Schweitzerova odbočuje levotočivým obloukem opět na samostatné těleso vpravo, podél zmíněné Schweitzerovy, kde bude přibližně v poloze vedlejší komunikace Družební ukončena v zastávce U Kapličky dvoukolejnou úvratí.

Olomoučtí radní už loni podpořili myšlenku spojit výstavbu třetí etapy tramvajové trati na Nové Sady s vybudováním přestupního terminálu a velkého parkovacího domu. Dům, který by měl celkovou kapacitu 231 parkovacích míst, by sloužil návštěvníkům Olomouce, kteří by po zaparkování využili tramvajovou dopravu do centra. Využít by jej ale mohli i rezidenti z okolí. Třetí etapa, která bude zakončena točnou ve Slavoníně, dosud nemá stavební povolení.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Standa
Host
Standa

To už konečně majitel toho baráku co překáží přestal dělat Zagorku a prodal?

A.R.
Host
A.R.

Výborně. Slavonín s Povelem má dohromady 11 tisíc lidí a do té oblasti zajíždí necelých 200 spojů. Za to rozšíření tramvajové dopravy to stojí. 🙂
Další etapu bych navrhoval vést někam k železniční trati, kde by vznikl přestup z MHD na vlak, třeba v blízkosti přejezdu P7597, cca 1 km od zastávky Olomouc-Nové Sady.

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Bohuzel, prodlouzeni Schweitzerovy je zabite novou zástavbou.

A.R.
Host
A.R.

Tak to je špatný. 🙁

MildaIV
Host
MildaIV

Přepravní proudy v oblasti jsou příliš nízké pro tramvajovou dopravu. Celý projekt byl protlačen jenom díky lobingu Olomouckých kmotrú, kteří stojí za Šantovkou a kteří tam chtěli dostat víc lidí.

Richard Kuzikowský
Host
Richard Kuzikowský

S tou Šantovkou máte pravdu to je bez debat ale co se týče přepravních proudů nevím co tím myslíte ale asi počet cestujících tak pravdu nemáte až se trať prodlouží tak bude hodně využitá

Frantisek
Host
Frantisek

Kvůli (ne díky) těmto kmotrům je leda tak trať vedena bokem mimo původní zástavbu Rooseveltovy ulice (ovšem tamní lidé mají dost možná raději jen auta a tramvaj by nechtěli). zda je boření továren a zástavba obchody, byty a kancelářemi až téměř do řeky správné, je k jiné diskusi. Dovedení na sídliště mi přijde logické. Otázkou je, jak velké proudy by měly být pro tramvaj dostačující, jinými slovy, jaké všechny náklady se proti sobě u tramvají a autobusů započítávají. Zajímavé je, jak se mění poloha tratě v ulici vždy s každým dalším odbočením.

A.R.
Host
A.R.

Je to poměr jednotkových přímých nákladů a maximální intenzity přepravního proudu ve špičce. U tramvaje to vychází asi od 3000 cestujících v obou směrech, což znamená, že zhruba každých 6 minut odjede zcela plná souprava v jednom směru. Ale nebál bych se jít ještě níž, tedy na frekvenci 5x až 6x za hodinu pro již existující síť.
(Zdroj: Pavel Surovec, Tvorba systému mestskej hromadnej dopravy.)

Souprava
Host
Souprava

Máte z automobilů a toho, že patří do moderní společnosti, nějaký komplex méněcennosti, že nedokážete napsat žádný příspěvek bez negativní narážky na auta? Doporučuji vyhledat doktora, fóbie z aut se dá léčit.

A.R.
Host
A.R.

Máš ze železničních lokálek, potažmo celé veřejné dopravy nějaký komplex méněcennosti? Doporučuju vyhledat doktora, fóbie z VHD se dá léčit. 🙂
Rozhodně se nedá říct, že automobilismus patří do moderní společnosti. Jestli si tím něco kompenzuješ, je tvůj problém, ale tyhle hloupé, trapné a zbytečné myšlenky neprospívají nikomu.

Souprava
Host
Souprava

A ta čísla o využití aut si píšou statistikové sami, na základě úplatků od automobilek a stavitelů dálnic a obchvatů…? 😀 Doba lokálek už skončila, je to přežitek,doporučuji se s tím smířit. Čím dřív, tím pro vás líp. Jinak z toho jejich zavírání jednou budete mít pořádnou kocovinu… Mimochodem, proč bych měl mít komplex já? Já veřejnou dopravou běžně jezdím, nejvíc metrem. Jezdit po Praze autem se nevyplácí, nebydlím na okraji města. Při výletech na kole ji taky často využívám, ono zatím za mnou auto samo nedojede. Já akorát nelpím na tom, aby to kvůli mým potřebám stát dál dotoval,… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

To chtějí vážně poslat na silnici, když jsou kolem na obou stranách široké trávníky? To zas naprojektoval nějakej cykloarchitekt jako v Praze, ne?

Frantisek
Host
Frantisek

Asi jen nechtějí veškerý prostor zaplnit dopravou, pokud to není vzhledem k intenzitě provozu nezbytné. Mně to přijde pochopitelné. Aspoň nebude taková motivace volit auto.

Souprava
Host
Souprava

Máte z automobilů a toho, že patří do moderní společnosti, nějaký komplex méněcennosti, že nedokážete napsat žádný příspěvek bez negativní narážky na auta? Doporučuji vyhledat doktora, fóbie z aut se dá léčit.

Jindra
Host
Jindra

No tak nevím,ale doktora by měl či měla vyhledat Souprava.V celém západním světě je snaha z měst auta vytlačit a doslova dostat lidi do veřejné dopravy. Chce to trochu sledovat zahraniční ,ale i naše dopravní magazíny. Perfektní je britsky měsíčník TRAMWAYS and URBAN TRANSPORT.Zabývá se městskou dopravou po celém světě. Doporučuji.

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Třetí etapa nebude zakončena točnou ve Slavoníně. Tramvaj do Slavonína ani v třetí etapě nedojede. Točna bude na území Povlu.

Partneři



CSCARGO