Ofenziva elektrotahačů. Další logistická firma v Česku testuje Volvo FM, obstálo i v kopcích

Gebrüder Weiss v Česku otestoval elektrický tahač, najezdil 1000 kilometrů. Foto: GWGebrüder Weiss v Česku otestoval elektrický tahač, najezdil 1000 kilometrů. Foto: GW

Společnost Gebrüder Weiss v Česku otestovala elektrický tahač, najezdil 1000 kilometrů.

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gouda

Stejně jako mají fosilní paliva nezapočítanou externalitu v podobě akumulace oxidu uhličitého v atmosféře, bateriové elektromobily mají nezapočítanou externalitu v podobě toxického odpadu z těžby, zpracování a recyklace materiálů potřebných pro baterie.

Aktivisté ale samozřejmě jednu z těchto externalit ignorují.

Hala D

Uveďte prosím příklad havárie toxického odpadu při zpracování či recyklaci baterií. A prosím ať je srovnatelná alespoň s havárií tankeru Exxon Valdez. Děkuji.

Y.K.

Nemyslím, že to lidi ignorují, je je to nesrovnatelný rozdíl. Protože těžba ropy není o nic lepší a jedna nádrž nafty bude odpovídat Lithiu v jedné baterii … a ta pak bude sloužit dekádu. Ne hodiny.

Zajímavé, že si nikdo neklade tuto otázku když kupuje smartphone, notebook, bezdrátová sluchátka….

JiVe

Pozor, neuveze 44 tun, ale pouze 24, pokud návěs bude frigo, tak +- 22,5t. 44 tun je hmotnost celé soupravy

Fandík

Vidím to jako budoucnost, ale je potřeba,aby tahač ujel aspon 700km na zátah a určitě to bude na stálé linky…. At už amazon, DHL apod. Kde se to přistaví k rampě, hodí na nabíječku…složí a naloží zase něco jiného a pojede se dál nebo zpět….

Jirka

Tohle už umí Tesla Semi, takže zase se musí počkat, až ty technologie propadnou ke klasickým výrobcům. Ale už nyní je řada aplikací, kdy ten kamion neujede za den 700 km a tam se to hodí úplně ideálně. Zvlášť ty závozy ve městě.

none

To je zase odborníků. Viděli to maximálně na fotce, ale píšou jako by měli roky zkušeností. Ještě že to dotáhnou jen na příspěvky pod články.

none

Náklaďák má dost místa, aby se do něj vešel dieselagregát na dobíjení baterie. A možná i pár solárních panelů na střechu.

Black

To je nějaký vtip? Pokud byste chtěl dobít baterie s kapacitou 540 kWh za 2 hodiny , potřeboval byste agregát s výkonem cca 300 kWh (a to nepočítám ztráty při dobíjení). Viděl jste už někdy v životě agregát této výkonnosti? Já ano, měli jsme ho jako záložní ve strojovně. Vážně si myslíte, že by se pro něj na trucku našlo místo? Máte docela dětské nápady.

Black

Oprava – s výkonem 300 kW.

pave69

čtete, na co odpovídáte? Asi ne. none nechce dobíjet výkonem 300 kWh. Nakonec i v testu měli nabíječku jen 43 kW (takže nabíjeli celou noc). Při nabíjení vezeným dieselem by v pohodě stačilo dobíjení pár desítek kW, tj. menší motor osobního vozu. Určitě by to bylo lehčí, než rozšíření baterek na dvojnásobek. Pokud EU elektrokamiony prosadí, tak se tohle dobíjení chytne minimálně stejně, jako teď frčí „obcházeče“ AdBlue.

Black

Právě že čtu. Pokud chce dobíjet během vykládky, dobíječka 43 kW je na těch pár minut k ničemu. Co se týče dobíjení v noci, tak asi netušíte, že ta větší část kamiónů pendluje i v noci, téměř nepřetržitě, aby si vydělala na pravidelný měsíční leasing. A kamion, který stojí, nepracuje a tudíž nevydělává. Ale to už jsem tady psal jinde. Samozřejmě, firma která má desítky nebo stovky kamiónů, si luxus v podobě 1 kamionu stojícího na dobíječce (a nepracujícího) může dovolit, ale to už tady také někdo psal. Mimochodem, jak se slučuje EV truck používající diesel s prosazovanou ekologií?

Jirka

No já teda nevím, ale ono není tak časté, aby jeli v kamionu dva řidiči, proto je jich taky tolik odstavených při povinných přestávkách.

Tedy elektrifikovat tyhle a normálně to dát ne na 43 kW, to je celkem směšný, ale prostě to připojit na megacharger (750kW-1MW – příkon jako prase) v případě krátké přestávky při vykládce a nějaké klasické 120-150 kW UHC nabíječky v případě povinné přestávky.

Permonik

U těch soláru jsem to kdysi počitál. Ikdyž to vypada na kamionu jako velká plocha, tak učinnost snižuje uhél dopadu slunce a prašnost. Ty solary by i v ideálním případě pokryly asi 1/100 výkonu. Prostě by to sotva stačilo na pomocné systémy a toď vše.

Korytnacka

Me proste fascinuje ta ceska posedlost teorii ze vse stare je dobre a nova technologie se proste nemuze chytnout a maji tisic duvodu proc.Pritom vubec o dane firme a jejixh vykone vubec nic nevi.se divim,ze jeste nepouzivaji kone a nevari na otevrenem ohnisti.

Black

Já třeba vůbec nejsem posedlý starými věcmi. Ale mám technické univerzitní vzdělání umím používat kalkulačku.

Korytnacka

Tak me to spocitejte proc se te firme nevyplati mit elektrotahace.Myslite ze to tam nikdo nepocital?

none

Je potřeba používat českou kalkulačku a české myšlení.
Jen mě mrzí, že si tito lidé nedají tu práci a neinformují okolní svět o této slepé cestě…. Mohli Muskovi ušetřit miliardy.

Black

Některé firmě vyplatí, některé ne. Ta, co potřebuje mít tahače neustále v provozu a nemarnit čas dobíjením a obzvláště u dálkové přepravy se to nevyplatí. Řada firem jede v režimu Just in time a výmluvy, že doručily zboží později, protože dobíjeli, by je stály obrovské penále.

Dzordzik

A co povinné přestávky řidičů? Na ty jste zapomněl? Ten kamion stejně pomalu víc stojí jak jede, tak když už bude stát, bud nabíjet a žádné zpoždění nevznikne. Hlavu používat, hlavu.

Black

Kamiony vykládají (a stojí) na desítkách tisíc různých míst. Vy na těch místech očekáváte všude nabíječky, navíc silné, pro trucky? kde by se tam vzaly? Hlavu používat, hlavu.

Hala D

No, já hlavu používám. A nějak mě nejde do hlavy kdo bude chtít zboží převážet, až život na planetě zanikne v důsledku nadměrných exhalací, klimatických změn a příšerného vedra.

Modré zábradlí

Předpokládám že v popisovaném případě kamion zaváží pravidelně stejný okruh zákazníků (centrála – obchody, přičemž ta technologie může být taková, že „půl dne“ pro něj stejně není jiná práce, takže se klidně může poflakovat u nabíječky), proto to tady může vycházet jinak, než u zbývajích 99% kamionů, které jezdí „náhodně“.

Hala D

Váš argument ovšem zcela vyvrací používání akumulátorových vozíků a retraku ve většině obřích skladů. Jaktože u těchto zdvihacích zařízení to lze a u kamionů ne? Tomu nějak nerozumím. A když tvrdíte, že kamiony jsou neustále v oběhu, jaktože přes noc jsou odpočívky plné kamionů, když mají dopravovat zboží zákazníkům?

Martas

Mě fascinuje, když někdo nepíše diakritikou 😉. Jinak, jelikož jde o test, tak ho ani nevlastní, tudíž nebylo co počítat. A až vlastnit bude (co mu sníží úspěšně hodnotu), pokud jedna z největších spedičních firem pořídí 1 vozidlo na elektřinu a zbylých desítky na naftu, tak to situaci nezmění. Navíc to vyžaduje zákazník (podle článku), tak je otázka, zda by to dobrovolně pořídili. Pro mě je prostě elektřina v autech slepá větev, minimálně v dnešní podobě, ale věřím, že buď se najde nějaká lepší technologie v rámci eletřiny, nebo jiný druh paliva 🙂 . Opravdu doporučuji si přečíst technické parametry… Číst vice »

Black

Všimněte si, že nejfrekventovanějším slovíčkem ve statích o elektromobilitě je slovíčko „až“. Jinak, u řady diskutujících pozoruji pouze slepou víru, jako v nějaké sektě, ale žádné alespoň průměrné technické znalosti.

Hans

Elektřina rozhodně není slepá cesta, právě naopak. Omezujícím faktorem v současnosti je její dostupnost a skladování. Zajímalo by mně o jakém jiném druhu paliva sníte? Veškerá energie, kterou lidstvo v dopravě používá pochází z naší nejblišší hvězdy, pokud nepočítám jaderné ponorky….

Black

Ano, dostupnost, teď jste to řekl. Že je elektřina slepá cesta, je jasné každému, kdo umí počítat, i kdybych o EV nevěděl vůbec nic. Nevěříte? Tak počítejte se mnou. V 1 l nafty je cca 10 kWh energie. Moderní dieselový turbomotor z toho využije při účinnosti do 40% cca 4 kWh. Pokud z 3 minuty doplníte nádrž z 0 do 50 l, dodáte 200 kWh energie, což se rovná okamžitému příkonu 4 MWh a ten je na benzince VŽDY k dispozici třeba pro 6 aut naráz. A teď EV. Příznivci EV tvrdí, že už brzy se bude dobíjet tak rychle… Číst vice »

Black

Oprava – „..rovná okamžitému příkonu 4 MW..“

Hans

Uvažovat nadále o fosilních palivech nemá z důvodu emisí skleníkových plynů a dalších škodlivin smysl. Jejich spalování za několik málo let nebude možné. Nahradí je jiné zdroje a ty je třeba rozvíjet. Elektřina je za takových podmínek z naprosto bezkonkurenční. Opustě prosím představu že EV jsou záležitostí nějaké hrstky pomatených aktivistů, úředníků a inženýrů. Není tomu tak. Mohu vám doporučit tuto přednášku pokud máte rád fakta a čísla.
https://youtu.be/633kLUeD8rc

Martas

Nemám žádnou vysněnou technologii :-). Taky proto jsem o elektřině psal „minimálně v dnešní podobě“. Trochu špatné ale je, že elektrické vozidlo už jsme byli schopni vyrobit jako lidstvo před více než 100 lety. Jasně dojelo to pár metrů, ale od té doby se to řeší jen přidáváním baterek.

jv.

Otázka je, jestli ty akku při nabíjení nezahoří… Něco jako u koloběžek a autobusů.

Georg

nebo neco jako seno v tvoji lebkovne.

PAN

Jedno Volvo jaro nedělá a blíží se zima.

Jan Sova

Je to jak pejsek s kočičkou dělali kašičku. Trochu politiky ze sousední země, kde je matka firma založena, trochu eko-vlny, brnkání na strunku CO2, chvalozpěvy a zázemí založené na tvrdé logistice z 99% závislé na fosilních palivech. Pochopitelně vše bude časem odměněno emisní povolenkou, na kterou se to bude v globále hrát nejvíce.

Martas

Ofenzíva jedním tahačem, jsem čekal flotilu tak 200 vozů….Jinak ten dojezd, tím si takové PPL, Zásilkovna, pošta a další nezavezou ani sklady po republice.

Jan T.

S 540 kWh baterií to už dojede dost daleko a spousta nákladu jezdí kratší trasy, takže se to uživí. Ale je to zas takový hybrid: 12 stupňová převodovka ze spalovacího modelu a do toho naroubovaný elektromotor. Dražší, složitejší, víc údržby.

Black

Já to vidím jasně. Náklaďák, který právě nabíjí, v té době nepracuje a tedy nevydělává. Oni na to podnikatelé přijdou, až budou muset pořídit více aut a více řidičů pro stejné přepravní výkony. Tím stoupne cena přepravy a tím následně i přepravovaného zboží. No a tím zase klesne i počet zákazníků, kteří o takové zdražené zboží budou mít zájem.

Jiří Kocurek

Zato přibude naštvaných, kteří si nebudou moct … jako předtím. A když se to zakáže, tak si to bude moct dovolit jen pár vyvolených a to už tady bylo.

Málokdo si uvědomuje, že z Alixtresu to do PPLboxu na kole nepřivezou. Ne z Mošnova.

Někdo může namítnout: „Kdyby mobily vydržely v průměru 15 let, tak by nové nebyly potřeba.“

Jenže jsou i jiné věci, co yvdrží v průměru 15 let a taky se pořád vyrábějí.

Jiří Kocurek

PS: Otevřel jsem mobil, na baterce hologram a nápis BL-5CB. Být jako Věra Pohlová, tak jim chytré telefony zakážu. 😀

Permonik

A on ten řidič jezdí 24h denně?

Black

Bývá to jako v továrně, kde se pracuje na směny. Stroj/tahač jede 24 hodin v provozu a na něm se střídají po 8/16 hodinách pracovníci. Aby tahač 16 hodin denně stál, když řidič zrovna odpočívá, to by byl luxus, který si málokterá firma dovolí, nemyslíte?

Ares

Jasně, tahač co jezdí 24 hodin, tak určitě.

Black

Až začnete někde pracovat (nejlépe u spediční firmy), tak zjistíte, že tahače jezdí skoro pořád, pokud jsou zakázky a řidiči (ti bohužel zrovna chybí). Samozřejmě, pokud nejsou tak tahač stojí, to dá rozum.

Black

A ještě dovětek. Zřejmě vůbec netušíte, že většina tahačů není zaplacena cash jako rohlíky, ale na leasing. Proto musí být neustále v provozu, aby na tu měsíční splátku vydělaly

Permonik

Ne všechny tahače jezdí nonstop. Nonstop je to u dálkoviny se dvěma ridiči. Maximální pracovní dobau řidiče 12h za den.

Jinak já z textu pohopil že to budou honit na krátky vzdálenostech cca 200km. Tj.pendl 3,5-5h. Potom nákladka, výkladka …. je to spediční rozvot, já to tipuji že to bude na nějaký pravidelný převoz, takža tam budou i nějaké pauzy.

Dodávky DHL, PPL taky nejezdí 24h denně. Nebo letadla DHL, večer se sletí do Lipska, nad ranem rozleti do Evropy a zbytek dne stojí.

adamgolias

můžou nabíjet při nakládce , při povinné přestávce. testuje se silnice pro nabijeni bez kabelu pri jizde po silnici. každý měsíc čtu jak někde se podařilo objevit efektivnější způsob ukládání energie , ten skok z doby před 10 lety do dnes je neuvěřitelný . kdo měl nabíječku v r 2010? dnes? v každé vsi se někdo najde. nebude trvat dlouho a bude se tento progres týkat i logistických arealu. ale najit důvod proč to nejde je cele te betonovo ropne lobby nezbytnym počinem pro společnost

Black

1) V ČR jsou tisíce míst, kde probíhá vykládka. V kolika z nich jsou dobíječky pro trucky? 2) Kolik je a v dohledné době bude v ČR silnic pro dobíjení bez kabelu? 3) První elektrické auto se objevilo v r. 1835 a od té doby je problém stále tentýž – ukládání energie, tak přestaňte snít.

Dzordzik

Když si někdo koupí EV tahač na pendlování tam a zpět, tak si ty nabíječky samozřejmě postaví a nebude s tím mít problém. Nechápu, proč pořád řešíte jak to nejde za někoho, kdo už to evidentně vyzkoušel a ví, že to jde, když se chce. Vaše hloupá starost.

Facepalm

Lehkej problém třeba je, že na komplet přechod na elektro budem potřebovat kapacitu jednoho většího Temelína.

Dzordzik

Což není žádný problém.

Dzordzik

Mám na vás jedinou otázku. Kolik toho vydělá naftový náklaďák v době, kdy je řidič na povinné přestávce a jenom tam sedí a čeká? Asi mnoho ne, že? V tu dobu může v pohodě nabíjet a ani se nezdrží a ani nevydělá méně.

bkv

A tu dostatečně kapacitní nabíječku v místě povinné přestávky jistě vždycky najdete? 🤣

Martas

Volvo i tak uvádí max. 300km, tzn. třeba Praha – Budějovice a zpět to nedá, nebo hodně těžko, když to bude z Průhonic. Ano, na pár procent flotily dobré, ale opět je to do nahrazení nafťáků s močí hodně daleko.

adamgolias

ideální pro nekonečný pendl liberec mb ko .

Micky

Naopak je to výhodné z hlediska legislativy. Když ponecháte nápravu s převodovkou (která je už homologovaná), výměna motoru je potom mnohem jednodušší, na schválení. Dokonce je to jeden ze způsobů, jak i obyčejný člověk si může legálně přestavět auto na elektrický pohon.