Odzkoušeno, připraveno. Ostrý start megatrolejbusů se blíží, nadrozměr přinesl drobné úpravy

Testovací jízda trolejbusu Škoda Solaris 24m z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla. Foto: Dominika Brabcová / DPPTestovací jízda trolejbusu Škoda Solaris 24m z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla. Foto: Dominika Brabcová / DPP

Povolení k provozu získala linka v úterý. Na trase pokračují zkušební jízdy v rámci školení řidičů.

Ve středu 6. března čeká Prahu slavnostní zahájení provozu už druhé trolejbusové linky. Ponese číslo 59 a spojí Nádraží Veleslavín s Letištěm Václava Havla. Svou novodobou pražskou premiéru si trolejbusy odbyly už před měsícem, kdy se spustila první linka 58 z Palmovky do Letňan.

Přesto bude letištní linka v Česku unikátní. Půjde o zatím jediné tuzemské spojení, na kterém budou jezdit tříčlánkové bateriové trolejbusy Škoda Solaris 24m, které dosahují délky 24 metrů. Kromě Prahy jezdí od loňského podzimu už jen v Bratislavě.

S jejich nasazením bylo spojeno několik kroků, které musel dopravní podnik v předstihu vyřešit. V první řadě šlo o samotnou homologaci vozidla v Česku a nájezd předepsaného počtu kilometrů. „Šlo o jízdy bez zátěže, se zátěží a ve finální fázi pak v rámci zkušebního provozu s cestujícími na lince 58. Poslední jízdy jsme v rámci homologace uskutečnili v pátek 2. 2.,“ popisuje vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík.

Pro trolejbusy bylo vybudováno nové trolejové trakční vedení z Veleslavína až ke starému ruzyňskému terminálu. K samotnému novému letišti pak pojedou na baterie, nedaleko Terminálu 2 je pro ně vybudována trolejová dobíječka.

Nadjíždění

Délka trolejbusů budila respekt zejména při pohledu na stísněné podmínky veleslavínského autobusového nádraží. Dopravní podnik však již dopředu ujišťoval, že nájezdy do terminálu otestoval už před časem prostřednictvím zapůjčeného stejně dlouhého tříčlánkového autobusu.

Přesto vzbudily zkušební testovací jízdy pozornost některých médií, která informovala o nadjíždění megatrolejbusů do sousedních pruhů během odbočování. Na Veleslavíně si tak však nadjíždějí dlouhodobě i běžné nekloubové autobusy délky 14+ metrů. S ohledem na velikost vozidla totiž nadjetí při odbočování legislativa umožňuje.

Autobusový terminál Nádraží Veleslavín. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýAutobusový terminál Nádraží Veleslavín. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýAutobusový terminál Nádraží Veleslavín. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýAutobusový terminál Nádraží Veleslavín. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýAutobusový terminál Nádraží Veleslavín. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýAutobusový terminál Nádraží Veleslavín. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

V rámci zkušebních jízd jsme zrealizovali za účasti Policie ČR, Odboru dopravy MHMP a dalších úřadů ověření průjezdnosti vozidla v celé délce budoucí tratě. Dotčené orgány na základě výsledků šetření mají oprávnění lokálně upravit organizaci provozu na pozemních komunikacích,“ upřesňuje mluvčí.

Konkrétně šlo o úpravu preference pro trolejbusy při výjezdu z Veleslavínské do Evropské, změnu organizace odstavů v terminálu a o úpravu vodorovného značení v Evropské ve směru do centra v místě křížení s Veleslavínskou ulicí.

Další zkušební jízdy podle mluvčího sloužily k ověření funkčnosti a nastavení nově vybudované napájecí infrastruktury, spotřeby energie či rychlosti dobíjení baterií v obratištích. „Všechny tyto jízdy potvrdily plnou funkčnost vybudované infrastruktury,“ ujistil Šabík.

Obrazem: Všechny objednané megatrolejbusy už jsou v Praze. Dohromady měří půl kilometru

Povolení ke zkušebnímu provozu získala linka v úterý. Na trase nyní pokračují další zkušební jízdy v rámci školení řidičů.

Linka získala také další pražské prvenství. Hned několikrát na ní dochází ke křížení trolejbusového trakčního vedení s tramvajovou tratí. Tramvaj je v místě křížení odizolovaná, drát vede nad trolejbusovým vedením.

Poslední, dvacátý objednaný kus tříčlánkového trolejbusu dodal plzeňský výrobce Škoda Group do Prahy před dvěma týdny. Svůj nový domov našly všechny vozy v garáži Řepy, kde je již pro ně připravena napájecí infrastruktura a také speciálně prodloužená parkovací místa. Všech 20 dodaných 24 metrů dlouhých vozů tvoří dohromady půl kilometru trolejbusů.

Trolejbusy linky 59 nahradí současnou autobusovou linku 119, díky jejich délce kapacita dopravy na letiště prudce stoupne.

Zahájení provozu trolejbusů umožní dopravnímu podniku vyřadit některé nejstarší kloubové autobusy z let 2009 a 2010. DPP v těchto případech obvykle volí odprodej obálkovou metodou či darování například do některého z ukrajinských měst.

Vozy z linky 119, které jsou novější s normou Euro VI z roku 2018 s celovozovou klimatizací, využijeme na jiných autobusových linkách,“ dodal Šabík.

Parciální trolejbusy Škoda Solaris 24m v garáži Řepy. Foto: DPPParciální trolejbusy Škoda Solaris 24m v garáži Řepy. Foto: DPPParciální trolejbus Škoda Solaris 24m na lince 58. Foto: DPPTestovací jízdy trolejbusu Škoda Solaris 24m na pražské letiště. Foto: Zdopravy.czTestovací jízdy trolejbusu Škoda Solaris 24m na pražské letiště. Foto: Zdopravy.czTestovací jízdy trolejbusu Škoda Solaris 24m na pražské letiště. Foto: DPPPražský trolejbus Škoda Solaris 24m určený pro obsluhu letiště. Foto: DPPTestovací jízdy trolejbusu Škoda Solaris 24m na pražské letiště. Foto: DPPTestovací jízdy trolejbusu Škoda Solaris 24m na pražské letiště. Foto: DPPTestovací jízdy trolejbusu Škoda Solaris 24m na pražské letiště. Foto: DPPTestovací jízdy trolejbusu Škoda Solaris 24m na pražské letiště. Foto: DPPTestovací jízdy trolejbusu Škoda Solaris 24m na pražské letiště. Foto: DPPTestovací jízdy trolejbusu Škoda Solaris 24m na pražské letiště. Foto: DPPTestovací jízdy trolejbusu Škoda Solaris 24m na pražské letiště. Foto: DPPTestovací jízda trolejbusu Škoda Solaris 24m z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla. Foto: Dominika Brabcová / DPPTestovací jízda trolejbusu Škoda Solaris 24m z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla. Foto: Dominika Brabcová / DPPTestovací jízda trolejbusu Škoda Solaris 24m z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla. Foto: Dominika Brabcová / DPPTestovací jízda trolejbusu Škoda Solaris 24m z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla. Foto: Dominika Brabcová / DPP
Tagy dpp homologace Letiště Václava Havla Praha Nádraží Veleslavín Škoda Solaris 24m
169 komentářů