Odstranění čmáranic z Elefantu vyjde na 150 tisíc. Dráhy spouštějí kampaň proti graffiti

Posprejovaná jednotka CityElefant. Pramen: České dráhyPosprejovaná jednotka CityElefant. Pramen: České dráhy

„Bylo překvapivé zjištění, že nemalé množství sprejerů jsou dospělí lidé mezi 30 a 50 lety.“

142 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
El Barto

Zdar Olcite/Axeli. Snad ti nemusí tady nikdo vysvětlit, proč to, co jsi napsal, je naprosto z cesty, a přijdeš na to sám, pokud se alespoň trochu zamyslíš.

RudolfL

ČD teď rozjeli i plakátovou kampaň o tom co to stojí peněz a ředidla i vody, ale výsledek by byl o poznání lepší, když by na plakátech a v reklamách byla vypsaná odměna na to kdo chytne, případně ztotožní toho „umělce“
Stačilo by 30 000kč aby i sprejer měl hrůzu kdo z udavačů (kterých tu mimochodem máme spoustu) ho práskne….
Hodně by jich to odradilo a práskačné vyšlo levněji než platit firmy na odstranění těch malůvek .!

Vavrroch

Včera, tj. 8.6., zaslechnuto v Libni ve vlaku: Dáma: „Podívej, támhle píšou, co stojí čištění vlaků…“ Pán: „Jasně, to zas budou zdražovat, ku**y.“ O nějaké celospolečenské odpovědnosti řeč nešla. Divná věc. Poté, co informace o nákladech na odstraňování čmáranic uveřejnil pražský Dopravní podnik, se s odstupem připojily i České dráhy. Dá se odhadnout, že kdyby tak neučinily, byla by jim vytýkána nečinnost. Zda někdo z vedoucích organizátorů kampaně věří v nějaký její pozitivní účinek, si hádat netroufám. Dopad popsaný výše asi cílem nebyl. Vypsání odměny by mohlo mít podobu roční volné jízdenky – ale při představě, že by to bylo… Číst vice »

Zdeněk

Při potírání vandalismu se velmi osvědčila singapurská metoda, kdy sprejer dostane pár na zadek svižným bambusovým prutem za dohledu lékaře. Týden pak spí na břiše a chodí jak Chaplin, přičemž případy recidivy nejsou známy.

hank

OT, ale nemůžu to sem nedat: 😀 Komentář k reklamní kampani ČD.
https://www.mediar.cz/ivan-trojan-opet-exceluje-koncept-havasu-pro-ceske-drahy-se-ne-a-ne-vycerpat/

Z diskuse pod tím od insidera reklamní branže:
Ok, vzdávám to a nebudu už nadále psát, že s vámi nejezdím, protože produkt bída. Reklamu máte dobrou a je to vaše, aktuálně, nejsilnější stránka. Bohužel.

Huh

Marketingový manipulátoři a jejich produkty 🤢🤮🤮🤮
Chápu že to funguje, ale tím je to horší…

Pepa

Bohužel, to nejsou lidi, ale zvířata. A to bohužel urážím němé tváře 😭. Spíš jsou to lidi s IQ houpacího koníka a to bohužel urážím i toho houpacího koníka 😭…

Vladimír

Zlepšit ochranu depa, po chycených zmrdsonech tvrdě vymáhat celou sumu za vyčištění souprav i za cenu exekucí.
Případně nižší částku, pokud by se na odstraňování svých čmáranic sami podíleli.
Ale to by asi nešlo, protože BOZP.

Huh

To není vůbec jednoduché. Pracují ve skupinách, jeden strážný prd zmůže. Zkrátka ho odlákají do jednoho kouta areálu a za 5-10 minut zmalují celou soupravu…

Mysel

Pak tam mozna, ale opravdu jen mozna, nema byt jeden strazny.

Huh

No jo, ale víte kolik stojí jeden člověk 24/7? To máte miliony za rok…

Elb

Stačí jeden člověk, co tam bude chodit krmit smečku psů.

Pechanec

Pokousaní zaměstnanci depa budou z volně pobíhající smečky psů určitě nadšeni

Tuňák

Dokud jako ochranka nebudou fungovat dvoumetrové gorily, a vandalové nebudou vědět že pokud je chytí čeká je takový výprask, že, slovy klasika, budou do konce života jezdit na kriplkáře a slintat si na košili, tak se nic moc nezmění. Takovéhle kampaně jsou jim k smíchu.

-100 IQ

To by musela kostra vlaku být připlá na trolej aby nbyly grafity…

Mickey

Přijde mi, že kampaň říká, kolik by ta údržba stála, ale že právě na CIty elefantech to vůbec nedělají. Fakt by bylo tak nespolehlivé, kdyby byly mezi odstavenými jednotkami kamery s pohybovým čidlem?

Black

Jednotek v celé ČR je několik set. A vzhledem k tomu, že nikdy nemůže být úplně napevno známo, na které koleji budou parkovat, musela by depa v celé ČR být osazena desítkami tisíc kamer s pohybovým čidlem. Zaplatíte to?

toor555

Stačilo by,aby je esenbáci seřezali obuškem.

none

A vyvezli za mesto….
Ne, tohle uz mame za sebou. Dneska budes mlatit cmarala, zitra nekoho, kdo se ti nelibi z jineho duvodu… Pozitri nekdo zmlati tebe…

David

Bych radši, kdyby se tohle dělo pedofilům a nebo za korupci, než někomu kdo jen počmára vlak…

Pivlis

Paradoxně přímo v areálu brněnského nádraží je prodejna sprejů, která se jmenuje Pantograff. Vlastníkem nemovitosti jsou České dráhy.

Huh

U Smíchovského nádraží je podobná prodejna. Budova sice ČD nepatří, ale když jdu kolem, mám takové myšlenky co by asi udělal jeden molotov vhozený dovnitř… Jsem zatím ve stádiu úvah, podobně jako člověk uvažující o metání koblih v Saturninovi.

ghost1

Ještě by bylo vhodné dodat, že v 90% se nejedná o občany ČR. To už ale media napsat nemohou…

Martin

Spíš obráceně je tak 10% cizinců, Němci,Poláci,Britové a nově bohužel i Ukrajinci .Ale to je zatím problém pouze Prahy.

medical examiner

A odkud tedy?
Z Orientu, ze Země kojenců, z Afriky nebo ze zemí už dlouhá léta zmítaná válečnými konflikty?

Rychloběžka

Prosím nešiřte tu nepodložené informace, děkuji.

Antonín

Nevím, jestli by šlo použít, ale před cca 30 lety, kdy se podobná obludnost objevila v metru vymyslel Otto Wichterle jako asi svůj poslední vynález speciální nátěr na stěny, z kterých se pak sprejerské výplody smyly velmi jednoduše a dnes je metro v pohodě – ojedinělé malůvky se rychle odstraní a sprejery to očividně přestalo bavit.

David

Jenže i s tím nátěrem se to musí odstranit hned a ne 1x za rok.

Antonín

A v depu není myčka? Každá pražská vozovna má myčku a tramvaje jí projíždí velmi pravidelně, někdy i denně.

JGR

Myčka tu prasarnu nesmeje

medical examiner

Protože v ní není takový tlak, nebo že by jí ta chemikálie poškodila?

Black

V článku je napsáno: „Vzhledem k povaze sprejů, které vandalové používají, je nutné pracovat ručně a využívat speciální chemikálie. Manuální proces je potřebný i z toho důvodu, aby nedocházelo k poškození laku,“ Neumíte číst?

Nemanic

Jsem myslel, že ten předchozí dotaz platí pro případ speciálního laku na vozidlech dle pana Wichterleho, který tam však v současné době asi není, proto to teď musí dělat jedině ručně.

Grossák

Už to také zcela neplatí. Projděte se po nástupištích. Muzeum A, Hradčanská. I Anděl už je místy solidní ghetto.

veli.k

Já tedy slyšel, od zaměstnance depa, že by se toho dalo umýt i více, těch elefantů, ale že specializovaná firma, která to dělá, má od ČD zaplacený a zasmluvněný jen určitý počet m2, a více prostě vyčistit ani nemůže…

Jan Sova

vyčistil bych jen okna, zbytek je potřeba šetřit asi na horší časy.

Radim

No, dalo by se, že by vyčistili jen okna, tlačítka na dveřích a důležité popisy (nemyslím logo ČD). Furt lepší než nic a když z toho vlaku není vidět, tak je to fakt děs

martin

Problém je v nemyslících hlavách u ČD dalších v branži. Stačilo by pokrytí WiFi(internet je v kdejaké pr.eli dneska, v kdejaké budově a když není, je to otázka pár dnů-týdnů vytvořit dat.připojení a lokální síť i v rajonech depa kde jsou vozy odstaveny) a na soupravy ,,přilepit´´ podobně jako na tramvajích a šalinách kamery na každej roh soupravy (nebo jen lokomotivy) a taky na sloupech trakč.vedení, na budovách v areálu depa apod. Kamery CCTV mají dnes inteligentní funkci, takže nahrají až tam bude objekt a jinak ,,spí´´. Takže klidně 100kamer v 1 okamžik může být v lokalitě (podle toho kolik… Číst vice »

Black

Protože se tento případ může přihodit na železnici kdekoliv v ČR, tak „100 kamer v 1 okamžik může být v lokalitě“ znamená odhadem několik desítek tisíc kamer v celé ČR. Protože těch souprav jsou po ČR stovky a ne několik v jednom depu, jak si naivně myslíte.

Mickey

Jenže největší poškození vzniká v těch depech, kde jsou jednotky odstavené. Je tam největší hustova vozů, tak by to dávalo smysl.

Black

Těch dep jsou v cele ČR kvanta, nepřemýšlejte pouze nad depem ve městě, kde bydlíte.

Martin

Jo technologie jsou, treba perimetr na hlidani naruseni prostoru a prave kamerovy system, ale ty ceny pujdou do desitek mozna stovek milionu, nehlede, ze vam to nekdo posprejuje mimo hlidane uzemi a to kolikrat i v provozu, nebo i uvnitr vozu… takze osadit kamery i na vlaky a to uz je jina liga…

medical examiner

No…ono to neustálé čištění taky nebude zadarmo, takže je otázkou, jestli by se i tak vysoká investice nevyplatila…

Lukáš

18 nebo 50 let, je to jedno, kamenná sůl z brokovnice má na všechny stejný efekt 😉 Stačí místo umývačů zaměstnat více hlídačů se správným vybavením 😁

medical examiner

Když vyřešíte i případné trestněprávní následky, tak ano 😀

Karel

Je to hnus. Počmáraný vagony, baráky a pod. Někteří dementi tomu dokonce říkají umění. A co mě fakt dokáže nasrat jsou poškrábaná okna nesmyslama.

Honza V.

Okna nesmyslama, nebo počmáraná nesmyslama?

Martin

poskrabana, kalena skla ve vozech casto nekdo ponici prave takto, pak se musi sklo cele vymenit…

Frantisek

Tady šlo o slovosled. Něco jako „plněné knedlíky uzeným masem“, jak se dnes též hojně vyskytuje. 🙂

Vašek

A špatný tvar slova ,,nesmyslama“ vás neirituje?

Vavrroch

S těmi nesmysly to dopadne jako s hranolky. Tak dlouho vzdělaní fachmani při tvorbě jídelních lístků psali „s hranolkami“, až to nakonec v březnu Ústav pro jazyk český schválil jako přípustné.
O tempora, o mores!

Karel

Čeština je nádherný jazyk.

rastr

Ježíš, aby se nepotento. Mně se třeba graffiti na vlaku na úvodní fotce líbí a vůbec by mi nevadilo mít takhle hezky posprejovanej barák a ještě zadarmo..
Akorát bydlím na vesnici a kolem mám oplocení, takže mě to holt nikdo neposprejuje.

Igor

Klidně jim napište adresu. Myslím, že jim plot nebude vadit.

Honza1 a 1

Přesně tak. A jistě by nebyl problém i s interiérem, všechna zrcadla, skříně a jako bonus i displeje NTB, mobilu, tabletu. Bože to bude krása bydlet v takovém domě, jezdit takovým autem. 🙂

martin

….a kolem mám oplocení a haldu hnoje mělo být napsáno

Black

Mně by se líbilo, kdyby jmenovitě Vám sprejeři počmárali dům, auto, plot, nábytek v bytě, prostě všechen Váš majetek, když Vám to u cizího majetku nevadí.

Martin

Hlavne u auta, to je citlive tema 😀

-100 IQ

Az vam kuli dementnim grafitum neprijede vlak tak pochopite….

David

Jako sorry, ale pokud se jednotka dostane na umytí 1x do roka, tak je to horší než jsem si myslel. Takto se opravdu nelze starat o veřejnou dopravu. Jak myslíte že by vypadalo pražské metro nebo tramvaje kdyby se myly jendou za rok?! To že je vše posprejované je vina právě toho, že se to pak rok neumyje.

Pan průvodčí

Souhlas. V souvislosti s tematem čištění mne napadlo, jestli se využívají například i pozdní odpolední a noční hodiny, kam jezdí soupravově jednotky z mnoha výkonů ještě „za světla“. Já vím, nikdy se to tak nedělalo, ale…

Black

Patrně máte problém s pochopením jednoduchého textu. pouhé umytí totiž spreje neodstraní, na to musí být i odlakovač. Ale to je v článku jasně napsáno.

medical examiner

A to je ten odlakovač tak nedostatkový nebo drahý?

Black

Bože, používejte to, co máte v hlavě.

Huh

Je to drahé: https://www.levnestavebniny.cz/weberantigraffiti-odstranovac-.7986/?vid=8154&gclid=EAIaIQobChMIi4XZu9Kz_wIVReJ3Ch0cHAwjEAQYASABEgJ3zPD_BwE
Velmi drahé a opravdu je třeba ruční práce kousek po kousku. Právě máme čerstvou zkušenost z víkendu, ani historickým spolkům se tito sociální deprivanti se sprejem nevyhýbají…

Vašek

Vy už nečtete ani titulek a hned diskutujete.

David

Umytím jsem v tomto kontextu samozřejmě myslel umytí pomocí chemie. Ale když už jsme u toho, ono i obyčejné umytí by pražským CityElefantům neuškodilo. Některé Grafitti přes nános černoty už nejskou skoro vidět.

jal

Představy šotoušů…
Tramvaje snad někdo sprejuje na každé konečné?
Kdyby sprejery napadlo sprejovat přes noc zaparkovaná auta, kamery by pomohly? Posprejovaný příjezd do Prahy má na svědomí Správa, protože to vše každou chvíli nemyje?

Do myčky mají jezdit soupravy podle najetých km. A jinde, kde se nesprejuje, to tak probíhá. Tam se ale jezdí na normální čistění od špíny, ne na o mnoho časově delší odstranění čmáranic.

Lesan

„Do myčky mají jezdit soupravy podle najetých km.“

Některé elefanty na sobě kromě čmáranic mají tmavě hnědé nánosy, a ty se nevytvoří za týden, ani kdyby jednotka jezdila nepřetržitě (což se téměř děje, zrovna 471 nejezdí málo). Některé klasické vozy jezdící pod Prahou a prakticky všechny pod Brnem jsou na tom stejně, přitom porce kilometrů jsou velké. Obávám se, že to takhle nefunguje všude. „Mají“ nerovná se „jezdí“.

Lesan

Ještě dodám, že ty klasické vozy nejsou sprejovány v takové frekvenci, některé vůbec, takže u nich rozhodně nejde o snahu nemýt to s čmáranicemi.

Pozorovatel

Kampaň je zpackaná a ničemu nepomůže. Právě to, kolik stojí odstraňování graffiti, bude motivovat sprejery, aby pokračovali v ničení dál. Jejich cílem je totiž škodit co nejvíc.

Honza1 a 1

Vždycky jsem si říkal, jestli je proti těm šmejdům lepší, když se to co nejdřív odstraní, bez možnosti „obdivovat“ dílo.

Hans

Ano, v New Yorském metru tato strategie vedla k úspěchu.

medical examiner

Hmm…nějaký šmejdovzdorný lak ani ještě na trhu není…

Black

Aha, takže nedělat nic. To podle Vás sprejery odradí?

Frantisek

Kolik to stojí, už se říká dlouho, a nikoho to netrápí, když to zaplatí „erár“ (třeba místo lepších informací, návazností či samotného spojení). Nejvýše se zanadává, kolik ta „socka“ stojí, když stejně stavíme další silnice a parkoviště, a každý tak může jet autem, stejnou kolonou jako autobus. 🙂

František

Chytit, zpřelámat pazoury, nechat zaplatit. Kdyby to alespoň bylo od někoho s talentem a vkusem, to na fotce je ale volání o to dostat přes pr..

Frantisek

Před lámáním bych je to nechat těma rukama vyčistit, to by bylo možná i o dost účinnější.

Libcha

Ti starci jsou asi pořád ti samí, kteří sprejovali jako teenageři v devadesátkách, kdy to bylo nejrozšířenější.

SaulGoodman

Je to tak, však už před více než deseti lety Vladimír 518 zpíval „Maluju barevný oblaka na metro,
byl jsem král, dneska je to retro“.
Devadesátky, nultý léta a krátký boom po vydání Gymplu, dnes to je opravdu spíš „koníček pro srdcaře“ než módní záležitost teenagerů.

X 1

Bandu debilů najdeš v každé generaci. Bohužel.

medical examiner

A v každou chvíli na každém místě.
Kupříkladu na KTF UK se sdružují v Ústavu dějin křesťanského umění.
A na Právnické fakultě UK je jich 20-50% pracovníků na všech katedrách.
Sice nemalují po zdech, ale za to neumí počítat logické úlohy…

Honza1 a 1

Bohužel film Gympl je IN i na současných základkách.

Desura

však ten film sám o sobě není vůbec špatný

Pivlis

To není (pokud pominu jistou hereckou koženost mladého Vorla, ale třeba je to záměr), ale v našem městě je hned poznat, že šel film zrovna v TV. Pochopil bych graffiti, na kterém poznám, o co jde, ale to, že někdo projde ulicí a na každou fasádu se „podepíše“, to mi hlava nebere.

medical examiner

A to město je které?

Pivlis

Rosice + Tetčice

Pivlis

Dtto Velká Bíteš, taky po filmu přibyly tagy.

none

Ja byt sprejer, tak mi kazda fotka meho dila v mediich udela velkou radost 😉

X 1

Já být sprejer, tak bych chtěl aby si lidi moje tagy pamatovali nejmíň deset let. Jako třeba kdysi sprejer Razor v Německu. Párkrát se vyřádil Deutsche Bahn na soupravách ICE a lidi si to pamatují dodnes. Protože to mělo vtip a styl. Čeští sprejeři mu nesahají ani po kotníky.

medical examiner

Takže by na vás pak měla větší výchovný účinek fotografie vězeňské cely, do které by jste si to šel případně odsedět?

autobusik2

Problém je, že ČD na to roky kašlalo a graffiti im prerástli cez hlavu.

Pritom skúsenosti zo zahraničia ukazujú, že najlepšie funguje graffiti okamžite odstrániť lebo ich tvorcovia jednoducho chcú aby ich výtvor bol vidieť, aby sa jeho fotky šírili po médiách. Keď sa graffiti okamžite v tichosti odstraňujú, tak ich motivácia klesá…

Lenže tu jazdia vlaky pomalované celé týždne a často sú špinavé aj bez nich (ten Elefant na titulnej fotke tiež vyzerá, že ho dlhšie nikto neumýval…). To takýchto “pseudoumelcov” priťahuje ako magnet.

David

Kdyby ty vlaky byly pořád od bahna a oleje, tak to nepůjde tak snadno pokreslit

Y.K.

Nesmysl, to jim vůbec nevadí, není to lak na desetiletí. Navíc zrovna ty elefanty jsou dost špinavý.

Black

Souprava, o které je řeč v článku, byla naprosto nová a tedy čistá. Co takhle číst článek pořádně?

Jan Sova

Jako oko není blbec. Ta fotka je popsána, že je z posprejovaného Elefanta. Takhle si ovšem novou soupravu nepředstavuju, navíc dost lidí zde na fóru ví, že Elefant se na český trh nedodává více než 10 let.

Black

Text tohoto článku i souvisejícího článku ze včerejška je o posprejování nových jednotek, ne o fotkách. Viz text článku: „v noci na dnešek zase přišla v Praze k úhoně zbrusu nová motorová jednotka RegioFox.“

Y.K.

Ano jednotka je nová, ale většina počmáraných jsou elefanty a ty nejsou ani nové a většinou ani čisté (ty diskokované v Praze)

Karel

Grafiti musíte odstraňovat v depu a mít k tomu personál, chemikálie, pomůcky a spoustu vody, kterou musíte pak prohnat čističkou. A to všechno dlouho trvá a vozidel není tolik, aby to šlo dělat ihned.

Pavel

Ano i ne, když se chce a je vůle (a samozřejmě peníze, lidi, čistící prostředky atd.), tak vyčistit několik jednotek za víkend je možné. V průběhu května došlo ke skokovému zlepšení. Zatímco dříve jsem na Masaryčce ráno viděl počmárané veškeré soupravy, tak teď je situace výrazně lepší

https://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/ceske-drahy-odstranuji-graffiti-pripravuji-dalsi-opatreni

Black

Co to píšete za blbosti o víkendu? Tušíte vůbec, že ty soupravy jezdí i o víkendu a tedy většinou tedy není kdy očistu provést? Pisatel Karel to psal jasně, co na tom nechápete?

Frantisek

Jezdí jich o víkendu stejné množství? Někdy také musejí na údržbu, co to spojit?

Black

No vždyť o tom už tu někdo psal. Proto jezdí soupravy nějaký čas počmárané, protože je nemohou jen odstavovat z jízdního řádu kvůli zbavení čmáranic, ale až tehdy, kdy mají plánovanou údržbu a tedy jsou na tuto dobu (plánovaně) vyjmuty z provozu. Co je na tom složitého k pochopení?

Pavel

Patrně jste to nepochopil nebo si ani nepřečetl tiskové prohlášení ČD, ve kterém píšou, že za víkend vyčistili 7 jednotek. Všem je asi jasné, že o víkendu není potřeba stejného množství souprav jako ve všední den. Vložené spoje / zdvojené jednotky (samozřejmě na některých tratích jezdí zdvojené jednotky i o víkendu, abyste mě nechytal za slovo). Letmým pohledem v jízdním řádu např. u S9 zjistíte o čem jsem psal.

Ares

Tohle jsou výmluvy jak od někoho z ČD. Hlavně se musí chtít.

Y.K.

Jenže když to neděláte hned, demotivující efekt je slabý. Když čerstvé graffiti jezdí je to jejich výhra.

I metro si tím muselo projít.

Frantisek

Z čehož plyne, že nejlepší je je hned odchytit. Tam, kde jsou soupravy odstavovány. Na fotobuňku výrazné osvětlení, záznam, řádná ostraha. Já vím, veřejné strážníky potřebujeme i na nových silnicích…

medical examiner

Jó…to by se musely zrušit „flamendry“, aby na tu očistu byla nějaká příležitost

Pavel

Myslím, že ty s nástupem Covidu byly zrušeny a zatím jejich provoz nebyl obnoven (noční rozjezd ve 2:30 z Hlavního nádraží a ještě jenom o víkendu). Většinou na ně nasazovali Regionovy nebo 810

Johnny Cash

V Německu vidět počmáraný vlak je opravdu rarita. Tam bitvu s grafiťáky zřejmě dovedli do vítězného konce. Oproti tomu ve Vídni občas vyjede počmáraný vlak na trať. Řekl bych, že to bude hodně o plotu, ostnatém drátu, kamerách, hlídkách osožáků a legislativě, tedy o vůli s tím bojovat.

jal

Viděl jste někdy trať a stanici? Ostnatý drát. : – )
Osožáci už nějaké to desetiletí neexistují.

To je hlavně pražský problém. Ne celé ČR.
Kolik uvidíte posprejovaných za celý den třeba tady?
https://www.tesinsko.cz/webcams/nadrazi

Y.K.

Vítězný konec bych to nenazval, zejména to konec, ale dostali se do stavu, kdy to mají pod kontrolou.

Black

Ano, celé týmy pracovníků přepravených na okamžité odstranění díla sprejerů se opravdu vyplatí udržovat, protože peníze na jejich zaplacení přece rostou na stromech. A že Vás i jiné ráno neodveze ta souprava do práce, protože odstranění netrvá pár minut, to už Vaše hlava neřeší.

jal

Budu vám chodit sprejovat auto každý týden. Doufám, že vás sousedi odsoudí, že s něčím takovým jezdíte. Schválně, jak dlouho vydržíte s penězi na „vtichosti“ odstranění.
Kde parkujete?

: – )

Lesan

V některých depech se to i dnes odstraňuje/odstavuje ihned jak je to možné (po příjezdu do domovské stanice), např. na jihozápadě.

Black

To si vymýšlíte, nebo pracujete na dráze a víte to?

jal

Ví to. Ale tento postup je možný v případě, že se nesprejuje jako v Praze – každý den víc souprav, ale jedna za čas.

Lesan

Vícenásobná zkušenost, přestože přímo u dopravce či provozovatele dráhy zaměstnán nejsem.

Středohor

Elefanty nemají nějaké antigrafity nátěry? Čekal bych že ano. Pokud ano jsou na ně spreje čim dál vylepšenější?

Blzx

Na webu ČD píšou, že už snad dostanou anti graffiti postřik a polepy

Black

A až ty polepy dostanou, tak podle Vás bude co? 1) Buď ty posprejované polepy odstraní a pak soupravu někdo okamžitě znovu postříká 2) Nebo se posprejované polepy nechají na soupravě a pak je to totéž, jako by tam polepy nebyly.

Frantisek

Nejde o omývatelné polepy? Ony zbytky nějakého horšího lepidla působí také dost hnusně.

Johnny Cash

Nebylo by lepší používat folie? Graffiti by šlo lépe odstranit, nebo by se měnila pouze příslušná část.

Black

Velmi drahá záležitost. Polep plochy velikosti osobního vozu stojí desítky tisíc. P.S. Postříkám Vám váš majetek. Doufám, že místo protestů začnete používat folie a co týden měnit příslušnou posprejovanou část. Určitě máte dost peněz podle toho, co navrhujete.

Ondra

Takže ČD ještě vydají další peníze za reklamu.

jal

Ne, na pokuty.
Kdo ví, zda sprejeři nejsou placeni krajem nebo umývací firmou. : – )

Hala D

No jo. Ti dnešní padesátníci to je verbež. Tvrdě postihovat, vyhnat na pole, na chmel, na jablka, na stavby, zkrátka makat, aby je ty roupy přešly.

jal

Před asi 15-20 lety to vypadalo podobně i v Ostravě.
Ale tam nejspíš opravdu po dosažení …ceti let museli makat a po šichtě už moc roupy neměli. A naštěstí jsou i následovníci v malých počtech.
V Praze je to umění, jak se psalo v novinách …a umělec (zaměstnaný v neziskovce a podobných institucích) má času a sil na „umění“ dost i ve starším věku.

nekdo

největší neziskovka v ČR a i s největším přímým příspěvkem ze státního rozpočtu (čili daní nás všech) je Fotbalová Asociace.

medical examiner

Jojo…a Národní sportovní agentura stojí, považte, 5,2 miliardy…(a to je jen 1 položka!)

Frantisek

Nebo jezdit těmi špinavými vlaky se začmáranými okny, pěkně s celou rodinkou. Případně místo výletu na konečné čistit vlak, děti se půjdou projít s druhým rodičem, prarodiči…

Rejpal

Sprejery musíte chytnout přímo při činu, foto ani video nestačí. Nemůžete je zmlátit a ani zadržovat nebo poslat a něj psa. Bohužel zákony jsou na jejich straně. Kdyby bylo na mě, tak bych na ně poslal psa, seřezal je do bezvědomí, jejich spreji posprejoval jejich majetek – oblečení, byt ať si to užijí. Grafity by si museli sami odstranit a zaplatit náklady na odstavení vozidla. Stejně bych postupoval s ostatními vandaly co čmárají fixami v interiérech vozidel a nebo škrábájí po sklech. Ale takové tresty jsou bohužel scifi.

David

Ideální by bylo, kdyby ta depa rovnou hlídal třeba vetřelec

qěcy

Jiní vetřelci možná v depu již právě jsou a „pracují“.

M19

Nešiřte bludy. Na tohle ukňourané fňukání není nikdo zvědavý. A to, že nelze brát právo do vlastních rukou je jediné dobře. Všem zastáncům těchto praktik bych doporučil odstěhovat se do zemí, kde se to praktikuje. Afghánistán atp., obávám se, že tam by se jim nelíbilo.

adamgolias

opet doporučovatel stehování? když se okoukala kuba a korea tak je na rade afghanistan? a co kdyby jste se i s vasimi kamarady niciteli veci ktere nejsou jejich odstehoval vy? treba do usa. to je vzor vsech demokratu

Vašek

Ona demokracie je skvělá, ale nesmí se plést s anarchií.

Názorlidu

Na kampaň sere pes, toto je o výchově. Je mi na blití jak se lidé chovají k cizím věcem. Stačí se podívat na parkovišti, většina lidí jsou sobci a to že jebnou do auta vedle je jedno. Vše začíná doma výchovou od mala….
Lidi co sprejují jsou převážně ze sociálně slabých vrstev a nebo velmi bohatých, kde ně rodiče nemají čas.

Otakar

S těmi sobci souhlasím, na parkovišti si dávám bacha, kde zaparkuji. Vždy parkuji tak, abych minimalizoval riziko, že se vedle mě někdo postaví. Přesto každý týden najdu na autě nějaký nový zásek. Lidi jsou dementi.

jal

Praha má nejvyšší průměrný plat v republice. Spreje stojí spoustu peněz, jsou na ně specializované obchody. Někdo, kdo nemá co do huby, je asi vykupovat nebude.

SaulGoodman

Právě, to jsou představy jak z 90. let. Je to docela drahý „koníček“ a navíc už dávno ne in mezi mladými, dělají to lidi většinou dlouhodobě, protože jsou součástí té subkultury, ne protože si to chce teenager zkusit…