Odstranění čmáranic z Elefantu vyjde na 150 tisíc. Dráhy spouštějí kampaň proti graffiti
Posprejovaná jednotka CityElefant. Pramen: České dráhy
„Bylo překvapivé zjištění, že nemalé množství sprejerů jsou dospělí lidé mezi 30 a 50 lety.“
Zdar Olcite/Axeli. Snad ti nemusí tady nikdo vysvětlit, proč to, co jsi napsal, je naprosto z cesty, a přijdeš na to sám, pokud se alespoň trochu zamyslíš.
ČD teď rozjeli i plakátovou kampaň o tom co to stojí peněz a ředidla i vody, ale výsledek by byl o poznání lepší, když by na plakátech a v reklamách byla vypsaná odměna na to kdo chytne, případně ztotožní toho „umělce“
Stačilo by 30 000kč aby i sprejer měl hrůzu kdo z udavačů (kterých tu mimochodem máme spoustu) ho práskne….
Hodně by jich to odradilo a práskačné vyšlo levněji než platit firmy na odstranění těch malůvek .!
Včera, tj. 8.6., zaslechnuto v Libni ve vlaku: Dáma: „Podívej, támhle píšou, co stojí čištění vlaků…“ Pán: „Jasně, to zas budou zdražovat, ku**y.“ O nějaké celospolečenské odpovědnosti řeč nešla. Divná věc. Poté, co informace o nákladech na odstraňování čmáranic uveřejnil pražský Dopravní podnik, se s odstupem připojily i České dráhy. Dá se odhadnout, že kdyby tak neučinily, byla by jim vytýkána nečinnost. Zda někdo z vedoucích organizátorů kampaně věří v nějaký její pozitivní účinek, si hádat netroufám. Dopad popsaný výše asi cílem nebyl. Vypsání odměny by mohlo mít podobu roční volné jízdenky – ale při představě, že by to bylo… Číst vice »
Při potírání vandalismu se velmi osvědčila singapurská metoda, kdy sprejer dostane pár na zadek svižným bambusovým prutem za dohledu lékaře. Týden pak spí na břiše a chodí jak Chaplin, přičemž případy recidivy nejsou známy.
OT, ale nemůžu to sem nedat: 😀 Komentář k reklamní kampani ČD.
https://www.mediar.cz/ivan-trojan-opet-exceluje-koncept-havasu-pro-ceske-drahy-se-ne-a-ne-vycerpat/
Z diskuse pod tím od insidera reklamní branže:
Ok, vzdávám to a nebudu už nadále psát, že s vámi nejezdím, protože produkt bída. Reklamu máte dobrou a je to vaše, aktuálně, nejsilnější stránka. Bohužel.
Marketingový manipulátoři a jejich produkty 🤢🤮🤮🤮
Chápu že to funguje, ale tím je to horší…
Bohužel, to nejsou lidi, ale zvířata. A to bohužel urážím němé tváře 😭. Spíš jsou to lidi s IQ houpacího koníka a to bohužel urážím i toho houpacího koníka 😭…
Zlepšit ochranu depa, po chycených zmrdsonech tvrdě vymáhat celou sumu za vyčištění souprav i za cenu exekucí.
Případně nižší částku, pokud by se na odstraňování svých čmáranic sami podíleli.
Ale to by asi nešlo, protože BOZP.
To není vůbec jednoduché. Pracují ve skupinách, jeden strážný prd zmůže. Zkrátka ho odlákají do jednoho kouta areálu a za 5-10 minut zmalují celou soupravu…
Pak tam mozna, ale opravdu jen mozna, nema byt jeden strazny.
No jo, ale víte kolik stojí jeden člověk 24/7? To máte miliony za rok…
Stačí jeden člověk, co tam bude chodit krmit smečku psů.
Pokousaní zaměstnanci depa budou z volně pobíhající smečky psů určitě nadšeni
Dokud jako ochranka nebudou fungovat dvoumetrové gorily, a vandalové nebudou vědět že pokud je chytí čeká je takový výprask, že, slovy klasika, budou do konce života jezdit na kriplkáře a slintat si na košili, tak se nic moc nezmění. Takovéhle kampaně jsou jim k smíchu.
To by musela kostra vlaku být připlá na trolej aby nbyly grafity…
Přijde mi, že kampaň říká, kolik by ta údržba stála, ale že právě na CIty elefantech to vůbec nedělají. Fakt by bylo tak nespolehlivé, kdyby byly mezi odstavenými jednotkami kamery s pohybovým čidlem?
Jednotek v celé ČR je několik set. A vzhledem k tomu, že nikdy nemůže být úplně napevno známo, na které koleji budou parkovat, musela by depa v celé ČR být osazena desítkami tisíc kamer s pohybovým čidlem. Zaplatíte to?
Stačilo by,aby je esenbáci seřezali obuškem.
A vyvezli za mesto….
Ne, tohle uz mame za sebou. Dneska budes mlatit cmarala, zitra nekoho, kdo se ti nelibi z jineho duvodu… Pozitri nekdo zmlati tebe…
Bych radši, kdyby se tohle dělo pedofilům a nebo za korupci, než někomu kdo jen počmára vlak…
Paradoxně přímo v areálu brněnského nádraží je prodejna sprejů, která se jmenuje Pantograff. Vlastníkem nemovitosti jsou České dráhy.
U Smíchovského nádraží je podobná prodejna. Budova sice ČD nepatří, ale když jdu kolem, mám takové myšlenky co by asi udělal jeden molotov vhozený dovnitř… Jsem zatím ve stádiu úvah, podobně jako člověk uvažující o metání koblih v Saturninovi.
Ještě by bylo vhodné dodat, že v 90% se nejedná o občany ČR. To už ale media napsat nemohou…
Spíš obráceně je tak 10% cizinců, Němci,Poláci,Britové a nově bohužel i Ukrajinci .Ale to je zatím problém pouze Prahy.
A odkud tedy?
Z Orientu, ze Země kojenců, z Afriky nebo ze zemí už dlouhá léta zmítaná válečnými konflikty?
Prosím nešiřte tu nepodložené informace, děkuji.
Nevím, jestli by šlo použít, ale před cca 30 lety, kdy se podobná obludnost objevila v metru vymyslel Otto Wichterle jako asi svůj poslední vynález speciální nátěr na stěny, z kterých se pak sprejerské výplody smyly velmi jednoduše a dnes je metro v pohodě – ojedinělé malůvky se rychle odstraní a sprejery to očividně přestalo bavit.
Jenže i s tím nátěrem se to musí odstranit hned a ne 1x za rok.
A v depu není myčka? Každá pražská vozovna má myčku a tramvaje jí projíždí velmi pravidelně, někdy i denně.
Myčka tu prasarnu nesmeje
Protože v ní není takový tlak, nebo že by jí ta chemikálie poškodila?
V článku je napsáno: „Vzhledem k povaze sprejů, které vandalové používají, je nutné pracovat ručně a využívat speciální chemikálie. Manuální proces je potřebný i z toho důvodu, aby nedocházelo k poškození laku,“ Neumíte číst?
Jsem myslel, že ten předchozí dotaz platí pro případ speciálního laku na vozidlech dle pana Wichterleho, který tam však v současné době asi není, proto to teď musí dělat jedině ručně.
Už to také zcela neplatí. Projděte se po nástupištích. Muzeum A, Hradčanská. I Anděl už je místy solidní ghetto.
Já tedy slyšel, od zaměstnance depa, že by se toho dalo umýt i více, těch elefantů, ale že specializovaná firma, která to dělá, má od ČD zaplacený a zasmluvněný jen určitý počet m2, a více prostě vyčistit ani nemůže…
vyčistil bych jen okna, zbytek je potřeba šetřit asi na horší časy.
No, dalo by se, že by vyčistili jen okna, tlačítka na dveřích a důležité popisy (nemyslím logo ČD). Furt lepší než nic a když z toho vlaku není vidět, tak je to fakt děs
Problém je v nemyslících hlavách u ČD dalších v branži. Stačilo by pokrytí WiFi(internet je v kdejaké pr.eli dneska, v kdejaké budově a když není, je to otázka pár dnů-týdnů vytvořit dat.připojení a lokální síť i v rajonech depa kde jsou vozy odstaveny) a na soupravy ,,přilepit´´ podobně jako na tramvajích a šalinách kamery na každej roh soupravy (nebo jen lokomotivy) a taky na sloupech trakč.vedení, na budovách v areálu depa apod. Kamery CCTV mají dnes inteligentní funkci, takže nahrají až tam bude objekt a jinak ,,spí´´. Takže klidně 100kamer v 1 okamžik může být v lokalitě (podle toho kolik… Číst vice »
Protože se tento případ může přihodit na železnici kdekoliv v ČR, tak „100 kamer v 1 okamžik může být v lokalitě“ znamená odhadem několik desítek tisíc kamer v celé ČR. Protože těch souprav jsou po ČR stovky a ne několik v jednom depu, jak si naivně myslíte.
Jenže největší poškození vzniká v těch depech, kde jsou jednotky odstavené. Je tam největší hustova vozů, tak by to dávalo smysl.
Těch dep jsou v cele ČR kvanta, nepřemýšlejte pouze nad depem ve městě, kde bydlíte.
Jo technologie jsou, treba perimetr na hlidani naruseni prostoru a prave kamerovy system, ale ty ceny pujdou do desitek mozna stovek milionu, nehlede, ze vam to nekdo posprejuje mimo hlidane uzemi a to kolikrat i v provozu, nebo i uvnitr vozu… takze osadit kamery i na vlaky a to uz je jina liga…
No…ono to neustálé čištění taky nebude zadarmo, takže je otázkou, jestli by se i tak vysoká investice nevyplatila…
18 nebo 50 let, je to jedno, kamenná sůl z brokovnice má na všechny stejný efekt 😉 Stačí místo umývačů zaměstnat více hlídačů se správným vybavením 😁
Když vyřešíte i případné trestněprávní následky, tak ano 😀
Je to hnus. Počmáraný vagony, baráky a pod. Někteří dementi tomu dokonce říkají umění. A co mě fakt dokáže nasrat jsou poškrábaná okna nesmyslama.
Okna nesmyslama, nebo počmáraná nesmyslama?
poskrabana, kalena skla ve vozech casto nekdo ponici prave takto, pak se musi sklo cele vymenit…
Tady šlo o slovosled. Něco jako „plněné knedlíky uzeným masem“, jak se dnes též hojně vyskytuje. 🙂
A špatný tvar slova ,,nesmyslama“ vás neirituje?
S těmi nesmysly to dopadne jako s hranolky. Tak dlouho vzdělaní fachmani při tvorbě jídelních lístků psali „s hranolkami“, až to nakonec v březnu Ústav pro jazyk český schválil jako přípustné.
O tempora, o mores!
Čeština je nádherný jazyk.
Ježíš, aby se nepotento. Mně se třeba graffiti na vlaku na úvodní fotce líbí a vůbec by mi nevadilo mít takhle hezky posprejovanej barák a ještě zadarmo..
Akorát bydlím na vesnici a kolem mám oplocení, takže mě to holt nikdo neposprejuje.
Klidně jim napište adresu. Myslím, že jim plot nebude vadit.
Přesně tak. A jistě by nebyl problém i s interiérem, všechna zrcadla, skříně a jako bonus i displeje NTB, mobilu, tabletu. Bože to bude krása bydlet v takovém domě, jezdit takovým autem. 🙂
….a kolem mám oplocení a haldu hnoje mělo být napsáno
Mně by se líbilo, kdyby jmenovitě Vám sprejeři počmárali dům, auto, plot, nábytek v bytě, prostě všechen Váš majetek, když Vám to u cizího majetku nevadí.
Hlavne u auta, to je citlive tema 😀
Az vam kuli dementnim grafitum neprijede vlak tak pochopite….
Jako sorry, ale pokud se jednotka dostane na umytí 1x do roka, tak je to horší než jsem si myslel. Takto se opravdu nelze starat o veřejnou dopravu. Jak myslíte že by vypadalo pražské metro nebo tramvaje kdyby se myly jendou za rok?! To že je vše posprejované je vina právě toho, že se to pak rok neumyje.
Souhlas. V souvislosti s tematem čištění mne napadlo, jestli se využívají například i pozdní odpolední a noční hodiny, kam jezdí soupravově jednotky z mnoha výkonů ještě „za světla“. Já vím, nikdy se to tak nedělalo, ale…
Patrně máte problém s pochopením jednoduchého textu. pouhé umytí totiž spreje neodstraní, na to musí být i odlakovač. Ale to je v článku jasně napsáno.
A to je ten odlakovač tak nedostatkový nebo drahý?
Bože, používejte to, co máte v hlavě.
Je to drahé: https://www.levnestavebniny.cz/weberantigraffiti-odstranovac-.7986/?vid=8154&gclid=EAIaIQobChMIi4XZu9Kz_wIVReJ3Ch0cHAwjEAQYASABEgJ3zPD_BwE
Velmi drahé a opravdu je třeba ruční práce kousek po kousku. Právě máme čerstvou zkušenost z víkendu, ani historickým spolkům se tito sociální deprivanti se sprejem nevyhýbají…
Vy už nečtete ani titulek a hned diskutujete.
Umytím jsem v tomto kontextu samozřejmě myslel umytí pomocí chemie. Ale když už jsme u toho, ono i obyčejné umytí by pražským CityElefantům neuškodilo. Některé Grafitti přes nános černoty už nejskou skoro vidět.
Představy šotoušů…
Tramvaje snad někdo sprejuje na každé konečné?
Kdyby sprejery napadlo sprejovat přes noc zaparkovaná auta, kamery by pomohly? Posprejovaný příjezd do Prahy má na svědomí Správa, protože to vše každou chvíli nemyje?
Do myčky mají jezdit soupravy podle najetých km. A jinde, kde se nesprejuje, to tak probíhá. Tam se ale jezdí na normální čistění od špíny, ne na o mnoho časově delší odstranění čmáranic.
„Do myčky mají jezdit soupravy podle najetých km.“
Některé elefanty na sobě kromě čmáranic mají tmavě hnědé nánosy, a ty se nevytvoří za týden, ani kdyby jednotka jezdila nepřetržitě (což se téměř děje, zrovna 471 nejezdí málo). Některé klasické vozy jezdící pod Prahou a prakticky všechny pod Brnem jsou na tom stejně, přitom porce kilometrů jsou velké. Obávám se, že to takhle nefunguje všude. „Mají“ nerovná se „jezdí“.
Ještě dodám, že ty klasické vozy nejsou sprejovány v takové frekvenci, některé vůbec, takže u nich rozhodně nejde o snahu nemýt to s čmáranicemi.
Kampaň je zpackaná a ničemu nepomůže. Právě to, kolik stojí odstraňování graffiti, bude motivovat sprejery, aby pokračovali v ničení dál. Jejich cílem je totiž škodit co nejvíc.
Vždycky jsem si říkal, jestli je proti těm šmejdům lepší, když se to co nejdřív odstraní, bez možnosti „obdivovat“ dílo.
Ano, v New Yorském metru tato strategie vedla k úspěchu.
Hmm…nějaký šmejdovzdorný lak ani ještě na trhu není…
Aha, takže nedělat nic. To podle Vás sprejery odradí?
Kolik to stojí, už se říká dlouho, a nikoho to netrápí, když to zaplatí „erár“ (třeba místo lepších informací, návazností či samotného spojení). Nejvýše se zanadává, kolik ta „socka“ stojí, když stejně stavíme další silnice a parkoviště, a každý tak může jet autem, stejnou kolonou jako autobus. 🙂
Chytit, zpřelámat pazoury, nechat zaplatit. Kdyby to alespoň bylo od někoho s talentem a vkusem, to na fotce je ale volání o to dostat přes pr..
Před lámáním bych je to nechat těma rukama vyčistit, to by bylo možná i o dost účinnější.
Ti starci jsou asi pořád ti samí, kteří sprejovali jako teenageři v devadesátkách, kdy to bylo nejrozšířenější.
Je to tak, však už před více než deseti lety Vladimír 518 zpíval „Maluju barevný oblaka na metro,
byl jsem král, dneska je to retro“.
Devadesátky, nultý léta a krátký boom po vydání Gymplu, dnes to je opravdu spíš „koníček pro srdcaře“ než módní záležitost teenagerů.
Bandu debilů najdeš v každé generaci. Bohužel.
A v každou chvíli na každém místě.
Kupříkladu na KTF UK se sdružují v Ústavu dějin křesťanského umění.
A na Právnické fakultě UK je jich 20-50% pracovníků na všech katedrách.
Sice nemalují po zdech, ale za to neumí počítat logické úlohy…
Bohužel film Gympl je IN i na současných základkách.
však ten film sám o sobě není vůbec špatný
To není (pokud pominu jistou hereckou koženost mladého Vorla, ale třeba je to záměr), ale v našem městě je hned poznat, že šel film zrovna v TV. Pochopil bych graffiti, na kterém poznám, o co jde, ale to, že někdo projde ulicí a na každou fasádu se „podepíše“, to mi hlava nebere.
A to město je které?
Rosice + Tetčice
Dtto Velká Bíteš, taky po filmu přibyly tagy.
Ja byt sprejer, tak mi kazda fotka meho dila v mediich udela velkou radost 😉
Já být sprejer, tak bych chtěl aby si lidi moje tagy pamatovali nejmíň deset let. Jako třeba kdysi sprejer Razor v Německu. Párkrát se vyřádil Deutsche Bahn na soupravách ICE a lidi si to pamatují dodnes. Protože to mělo vtip a styl. Čeští sprejeři mu nesahají ani po kotníky.
Takže by na vás pak měla větší výchovný účinek fotografie vězeňské cely, do které by jste si to šel případně odsedět?
Problém je, že ČD na to roky kašlalo a graffiti im prerástli cez hlavu.
Pritom skúsenosti zo zahraničia ukazujú, že najlepšie funguje graffiti okamžite odstrániť lebo ich tvorcovia jednoducho chcú aby ich výtvor bol vidieť, aby sa jeho fotky šírili po médiách. Keď sa graffiti okamžite v tichosti odstraňujú, tak ich motivácia klesá…
Lenže tu jazdia vlaky pomalované celé týždne a často sú špinavé aj bez nich (ten Elefant na titulnej fotke tiež vyzerá, že ho dlhšie nikto neumýval…). To takýchto “pseudoumelcov” priťahuje ako magnet.
Kdyby ty vlaky byly pořád od bahna a oleje, tak to nepůjde tak snadno pokreslit
Nesmysl, to jim vůbec nevadí, není to lak na desetiletí. Navíc zrovna ty elefanty jsou dost špinavý.
Souprava, o které je řeč v článku, byla naprosto nová a tedy čistá. Co takhle číst článek pořádně?
Jako oko není blbec. Ta fotka je popsána, že je z posprejovaného Elefanta. Takhle si ovšem novou soupravu nepředstavuju, navíc dost lidí zde na fóru ví, že Elefant se na český trh nedodává více než 10 let.
Text tohoto článku i souvisejícího článku ze včerejška je o posprejování nových jednotek, ne o fotkách. Viz text článku: „v noci na dnešek zase přišla v Praze k úhoně zbrusu nová motorová jednotka RegioFox.“
Ano jednotka je nová, ale většina počmáraných jsou elefanty a ty nejsou ani nové a většinou ani čisté (ty diskokované v Praze)
Grafiti musíte odstraňovat v depu a mít k tomu personál, chemikálie, pomůcky a spoustu vody, kterou musíte pak prohnat čističkou. A to všechno dlouho trvá a vozidel není tolik, aby to šlo dělat ihned.
Ano i ne, když se chce a je vůle (a samozřejmě peníze, lidi, čistící prostředky atd.), tak vyčistit několik jednotek za víkend je možné. V průběhu května došlo ke skokovému zlepšení. Zatímco dříve jsem na Masaryčce ráno viděl počmárané veškeré soupravy, tak teď je situace výrazně lepší
https://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/ceske-drahy-odstranuji-graffiti-pripravuji-dalsi-opatreni
Co to píšete za blbosti o víkendu? Tušíte vůbec, že ty soupravy jezdí i o víkendu a tedy většinou tedy není kdy očistu provést? Pisatel Karel to psal jasně, co na tom nechápete?
Jezdí jich o víkendu stejné množství? Někdy také musejí na údržbu, co to spojit?
No vždyť o tom už tu někdo psal. Proto jezdí soupravy nějaký čas počmárané, protože je nemohou jen odstavovat z jízdního řádu kvůli zbavení čmáranic, ale až tehdy, kdy mají plánovanou údržbu a tedy jsou na tuto dobu (plánovaně) vyjmuty z provozu. Co je na tom složitého k pochopení?
Patrně jste to nepochopil nebo si ani nepřečetl tiskové prohlášení ČD, ve kterém píšou, že za víkend vyčistili 7 jednotek. Všem je asi jasné, že o víkendu není potřeba stejného množství souprav jako ve všední den. Vložené spoje / zdvojené jednotky (samozřejmě na některých tratích jezdí zdvojené jednotky i o víkendu, abyste mě nechytal za slovo). Letmým pohledem v jízdním řádu např. u S9 zjistíte o čem jsem psal.
Tohle jsou výmluvy jak od někoho z ČD. Hlavně se musí chtít.
Jenže když to neděláte hned, demotivující efekt je slabý. Když čerstvé graffiti jezdí je to jejich výhra.
I metro si tím muselo projít.
Z čehož plyne, že nejlepší je je hned odchytit. Tam, kde jsou soupravy odstavovány. Na fotobuňku výrazné osvětlení, záznam, řádná ostraha. Já vím, veřejné strážníky potřebujeme i na nových silnicích…
Jó…to by se musely zrušit „flamendry“, aby na tu očistu byla nějaká příležitost
Myslím, že ty s nástupem Covidu byly zrušeny a zatím jejich provoz nebyl obnoven (noční rozjezd ve 2:30 z Hlavního nádraží a ještě jenom o víkendu). Většinou na ně nasazovali Regionovy nebo 810
V Německu vidět počmáraný vlak je opravdu rarita. Tam bitvu s grafiťáky zřejmě dovedli do vítězného konce. Oproti tomu ve Vídni občas vyjede počmáraný vlak na trať. Řekl bych, že to bude hodně o plotu, ostnatém drátu, kamerách, hlídkách osožáků a legislativě, tedy o vůli s tím bojovat.
Viděl jste někdy trať a stanici? Ostnatý drát. : – )
Osožáci už nějaké to desetiletí neexistují.
To je hlavně pražský problém. Ne celé ČR.
Kolik uvidíte posprejovaných za celý den třeba tady?
https://www.tesinsko.cz/webcams/nadrazi
Vítězný konec bych to nenazval, zejména to konec, ale dostali se do stavu, kdy to mají pod kontrolou.
Ano, celé týmy pracovníků přepravených na okamžité odstranění díla sprejerů se opravdu vyplatí udržovat, protože peníze na jejich zaplacení přece rostou na stromech. A že Vás i jiné ráno neodveze ta souprava do práce, protože odstranění netrvá pár minut, to už Vaše hlava neřeší.
Budu vám chodit sprejovat auto každý týden. Doufám, že vás sousedi odsoudí, že s něčím takovým jezdíte. Schválně, jak dlouho vydržíte s penězi na „vtichosti“ odstranění.
Kde parkujete?
: – )
V některých depech se to i dnes odstraňuje/odstavuje ihned jak je to možné (po příjezdu do domovské stanice), např. na jihozápadě.
To si vymýšlíte, nebo pracujete na dráze a víte to?
Ví to. Ale tento postup je možný v případě, že se nesprejuje jako v Praze – každý den víc souprav, ale jedna za čas.
Vícenásobná zkušenost, přestože přímo u dopravce či provozovatele dráhy zaměstnán nejsem.
Elefanty nemají nějaké antigrafity nátěry? Čekal bych že ano. Pokud ano jsou na ně spreje čim dál vylepšenější?
Na webu ČD píšou, že už snad dostanou anti graffiti postřik a polepy
A až ty polepy dostanou, tak podle Vás bude co? 1) Buď ty posprejované polepy odstraní a pak soupravu někdo okamžitě znovu postříká 2) Nebo se posprejované polepy nechají na soupravě a pak je to totéž, jako by tam polepy nebyly.
Nejde o omývatelné polepy? Ony zbytky nějakého horšího lepidla působí také dost hnusně.
Nebylo by lepší používat folie? Graffiti by šlo lépe odstranit, nebo by se měnila pouze příslušná část.
Velmi drahá záležitost. Polep plochy velikosti osobního vozu stojí desítky tisíc. P.S. Postříkám Vám váš majetek. Doufám, že místo protestů začnete používat folie a co týden měnit příslušnou posprejovanou část. Určitě máte dost peněz podle toho, co navrhujete.
Takže ČD ještě vydají další peníze za reklamu.
Ne, na pokuty.
Kdo ví, zda sprejeři nejsou placeni krajem nebo umývací firmou. : – )
No jo. Ti dnešní padesátníci to je verbež. Tvrdě postihovat, vyhnat na pole, na chmel, na jablka, na stavby, zkrátka makat, aby je ty roupy přešly.
Před asi 15-20 lety to vypadalo podobně i v Ostravě.
Ale tam nejspíš opravdu po dosažení …ceti let museli makat a po šichtě už moc roupy neměli. A naštěstí jsou i následovníci v malých počtech.
V Praze je to umění, jak se psalo v novinách …a umělec (zaměstnaný v neziskovce a podobných institucích) má času a sil na „umění“ dost i ve starším věku.
největší neziskovka v ČR a i s největším přímým příspěvkem ze státního rozpočtu (čili daní nás všech) je Fotbalová Asociace.
Jojo…a Národní sportovní agentura stojí, považte, 5,2 miliardy…(a to je jen 1 položka!)
Nebo jezdit těmi špinavými vlaky se začmáranými okny, pěkně s celou rodinkou. Případně místo výletu na konečné čistit vlak, děti se půjdou projít s druhým rodičem, prarodiči…
https://www.youtube.com/watch?v=rpPNvICjagc
Sprejery musíte chytnout přímo při činu, foto ani video nestačí. Nemůžete je zmlátit a ani zadržovat nebo poslat a něj psa. Bohužel zákony jsou na jejich straně. Kdyby bylo na mě, tak bych na ně poslal psa, seřezal je do bezvědomí, jejich spreji posprejoval jejich majetek – oblečení, byt ať si to užijí. Grafity by si museli sami odstranit a zaplatit náklady na odstavení vozidla. Stejně bych postupoval s ostatními vandaly co čmárají fixami v interiérech vozidel a nebo škrábájí po sklech. Ale takové tresty jsou bohužel scifi.
Ideální by bylo, kdyby ta depa rovnou hlídal třeba vetřelec
Jiní vetřelci možná v depu již právě jsou a „pracují“.
Nešiřte bludy. Na tohle ukňourané fňukání není nikdo zvědavý. A to, že nelze brát právo do vlastních rukou je jediné dobře. Všem zastáncům těchto praktik bych doporučil odstěhovat se do zemí, kde se to praktikuje. Afghánistán atp., obávám se, že tam by se jim nelíbilo.
opet doporučovatel stehování? když se okoukala kuba a korea tak je na rade afghanistan? a co kdyby jste se i s vasimi kamarady niciteli veci ktere nejsou jejich odstehoval vy? treba do usa. to je vzor vsech demokratu
Ona demokracie je skvělá, ale nesmí se plést s anarchií.
Na kampaň sere pes, toto je o výchově. Je mi na blití jak se lidé chovají k cizím věcem. Stačí se podívat na parkovišti, většina lidí jsou sobci a to že jebnou do auta vedle je jedno. Vše začíná doma výchovou od mala….
Lidi co sprejují jsou převážně ze sociálně slabých vrstev a nebo velmi bohatých, kde ně rodiče nemají čas.
S těmi sobci souhlasím, na parkovišti si dávám bacha, kde zaparkuji. Vždy parkuji tak, abych minimalizoval riziko, že se vedle mě někdo postaví. Přesto každý týden najdu na autě nějaký nový zásek. Lidi jsou dementi.
Praha má nejvyšší průměrný plat v republice. Spreje stojí spoustu peněz, jsou na ně specializované obchody. Někdo, kdo nemá co do huby, je asi vykupovat nebude.
Právě, to jsou představy jak z 90. let. Je to docela drahý „koníček“ a navíc už dávno ne in mezi mladými, dělají to lidi většinou dlouhodobě, protože jsou součástí té subkultury, ne protože si to chce teenager zkusit…