Odpolední špička na trati Slaný – Louny. Nejplnější spoj pondělního odpoledne vezl 14 lidí
Kolik cestujících jezdí vlakem mezi Slaným a Louny na trati 110, zjišťoval přímo na místě reportér Zdopravy.cz Ondřej Kubala.
Rušení lokálek je vždy téma emotivní. Někdy se opírá spíš o dojmy a přání, ale v pozadí každého rozhodnutí pak musejí stát statistiky. Jezdí na dané trati dost nebo příliš málo cestujících? Velké diskuse se vedou kolem železniční tratě označené v knižním jízdním řádu číslem 110 v úseku Louny – Slaný. Středočeský i Ústecký kraj až dosud jednotně říkaly, že osobní dopravu zde nemá smysl provozovat. To se změnilo v pondělí na jednání zastupitelstva Ústeckého kraje, kdy prošel návrh Filipa Ušáka (STAN) na zachování provozu.
Ti, kteří bojují za omezení provozu na lokálkách, mají nezřídka tendenci upozorňovat spíš na prázdné vlaky a dokazovat tak, že je zde doprava zbytečná. Na druhou stranu ti, kteří chtějí provoz zachovat, se zpravidla snaží spíš ukazovat vlaky plnější, aby podtrhli nepostradatelnost osobní dopravy na trati. A tak není od věci se občas na místo podívat na vlastní oči.
Právě úsek Slaný – Louny je jeden z nejdiskutovanějších. Nejdříve se hovořilo o úplném zastavení provozu, následně o tom, že by zde mohlo zůstat několik technologických párů vlaků, které ČD potřebují vypravit z depa v Lounech směrem do Kralup nad Vltavou, a tak by je mohli využívat i cestující. To se následně změnilo na úplné zastavení provozu pravidelných osobních vlaků k letošní červnové změně jízdních řádů, aby poslední zpráva hovořila o tom, že situace spěje ke kompromisu mezi obcemi a krajem a že by zde měly zůstat v provozu 4 páry spojů.
Strávil jsem na trati 110 celé pondělní odpoledne a své postřehy vám nabízím v reportáži, která se věnuje hlavně tomu, jak jsou zdejší spoje skutečně obsazené cestujícími. Sám sebe jsem do uvedených počtů cestujících samozřejmě nepočítal.
Na zasněžené nádraží ve Slaném přicházím už před půl jednou odpoledne Rád bych se podíval, kolik bude odjíždět cestujících ve 12:27 směrem do Loun. Od tohoto vlaku nemám velká očekávání, na školáky i pracující je ještě brzy. Ze Slaného je ve vlaku přesně osm cestujících (sedm dospělých a jedna malá holčička). Jdu ještě do místního pivovaru na oběd a za hodinu vyrazím vlakem i já.
Před půl druhou se tak vracím na nádraží. Zajímá mě, kolik lidí přijede na druhou kolej osobním vlakem od Loun do Slaného. Je jich celkem sedm. Většina vystupuje tady ve Slaném. Můj vlak mezitím stojí na čtvrté koleji. Jde o spoj ve 13:29, který bude končit už v Klobukách v Čechách, v poslední železniční stanici na území Středočeského kraje, kam jezdí odpoledne spoje ještě každou hodinu. Dále na Louny jezdí spojů méně. Má představa, že půjde o školní spoj, se ukazuje jako lichá. Ze Slaného odjíždí jen 3 cestující a ani cestou už nikdo nepřistoupí. Mladá slečna vystupuje v Pálečku, dva muži jedou až do Klobuk.
Z Klobuk se vracím hned zpět, za čtvrt hodiny se motorový vůz řady 809, který této trati od nového jízdního řádu opět vévodí, otáčí. Odjíždíme na minutu přesně ve 14:05 a z Klobuk odjíždí ve vlaku jeden cestující. Mladý kluk se školní brašnou, kterému evidentně skončilo školní vyučování. Pokračuje jako jediný cestující celou cestu až do Slaného. Těsně před nádražím ve Zlonicích se dívám na sněhem pocukrované železniční muzeum, které provozuje Tomáš Čech. Říkám, si, že to bude vlastně absurdní, pokud se tu osobní doprava zastaví, tak se do železničního muzea vlakem člověk už nedostane.
Otázkou je, zda by zde zůstal výletní vlak Cyklohráček z Prahy, který jezdí sice jen do Slaného, ale jednou za měsíc pokračuje v sezóně právě až do Zlonic. A tak ještě z vlaku volám mluvčího Filipa Drápala, jaké mají plány s Cyklohráčkem. „Rádi bychom, aby jezdil Cyklohráček jednou měsíčně až do Zlonic i v sezóně 2024,“ říká mi Filip Drápal do telefonu. Jedu jen na zastávku v Kralovicích u Zlonic, abych počkal pár minut na protijedoucí vlak do Loun. Podle stop ve sněhu je zřejmé, že jsem teprve druhý cestující, který zde vystupoval od nedělního sněžení. Vzhledem ke vzdálenosti zastávky od obce se však není co divit.
Do vlaku, který odjíždí ze Slaného ve 14:29 do Loun, tedy přistupuji na první zastávce za Slaným. Je v něm 12 cestujících a ve Zlonicích přistupují další dva. Celkem 14 a je to zatím nejplnější vlak dnešní odpolední špičky, který vidím. Většina cestujících vystupuje na zastávkách Vrbičany a Telce, tedy přesně na hranici Středočeského a Ústeckého kraje. Jak se blížíme k Lounům, tak do vlaku začínají další cestující ale také nastupovat, avšak většinu tvoří vystupující, a tak do Loun přijíždí v našem vlaku už jen čtyři lidé.
V Peruci jsme se křižovali s protijedoucím osobním vlakem, který vyrazil z Loun ve 14:37 směrem do Slaného a Kralup. Po výstupu cestujících v něm zůstává šest lidí, kteří pokračují z Peruce dál.
Když přijíždím na nádraží v Lounech, mám chuť vyzkoušet nový spěšný vlak Ústí nad Labem – Lovosice – Louny – Žatec dopravce GW Train Regio, který hned navazuje do centra města. Alespoň na dvě zastávky. Jednotka GW Train má novotou vonící interiér a je znát, že ještě mnoho cestujících ještě nevezla. Z Loun je tu 10 cestujících. I přesto, že jedu ještě v pásmech PID, musím si koupit jízdenku DUK za 14 Kč. Sympatický mladík GW Trainu mi vysvětluje, že jejich spěšný vlak zde není integrovaný do systému Pražské integrované dopravy, i když jsem na trati, kde pásma PID platí.
Zahřátý výborným svařákem se vracím z centra města pěšky na nádraží a odjíždím z Loun vlakem v 16:37 do Slaného. Z výchozí stanice veze šest cestujících. Zajímavé je, že tři z nich přestupovali z návazných spojů. Dvě mladé slečny přijely dopravcem Die Länderbahn CZ od Mostu a jeden cestující spěšným vlakem GW Train od Žatce.
V Peruci se křižujeme s protijedoucím vlakem, který odjížděl v 16:22 ze Slaného. V Peruci z něj vystupují čtyři cestující, dál veze pět lidí (zde si nejsem jistý, zda jich ve vlaku bylo pět či šest, a tak uvádí raději nižší číslo). Pokud s ním až do Peruce přijelo devět cestujících, je zřejmé, že v přechozím úseku byl velmi pravděpodobně spoj výrazně plnější.
Z našeho vlaku cestující postupně vystupují až do Vrbičan, kde naopak začíná nástup. Ve Vrbičanech nastupují dva cestující, v Klobukách další dva a do Slaného přiváží vlak šest lidí stejně jako na začátku své cesty.
Čeká mě už jen poslední spoj dnešního dne. Spěšný vlak Luna, který jezdí přímo z pražského Masarykova nádraží přes Slaný do Loun. Je to poslední z přímých vlaků na této trati, který spojuje zdejší obce a města s Prahou. Doby, kdy zde jezdily přímé rychlíky a spěšné vlaky z Prahy až do Mostu, jsou už dávnou pryč. I o Luně se diskutuje, zda má za Slaném ještě smysl. A tak rychle ve Slaném přestupuji do velké soupravy, v jejímž čele je motorový vůz řady 854 a za ním dva přípojné vozy.
Souprava pro více než 200 cestujících je pro mě největším překvapením dne. Ze Slaného veze pouze osm cestujících. Vystupuji ve Zlonicích, spolu se dvěma dámami, a dál na Louny tak veze vlak už pouze šest lidí. Právě tady ve Zlonicích moje reportáž končí. Mířím na autobus číslo 590 zpět do Slaného a pak už domů. V autobuse jsem v před půl sedmou večer úplně sám, ale stejná linka v opačném směru vezla Zlonicemi přibližně 10 – 15 cestujících.
Počty cestujících v kostce
Odpoledne 23. ledna na trati 110 v úseku Slaný – Louny očima reportéra vypadalo takto:
Spoj s odjezdem ve 12:27 ze Slaného do Loun: 8 cestujících na odjezdu ze Slaného
Spoj z Loun příjezdem ve 13:27 do Slaného z Loun: 7 cestujících na příjezdu do Slaného.
Spoj s odjezdem ve 13:29 ze Slaného do Klobuk v Čechách: Celkem 3 cestující během celé cesty
Spoj s odjezdem ve 14:05 z Klobuk v Čechách do Slaného: 1 cestující během celé cesty.
Spoj s odjezdem ve 14:29 ze Slaného do Loun: Nejvíce 14 cestujících v úseku Zlonice – Klobuky v Čechách
Spoj s odjezdem ve 14:37 z Loun na odjezdu ze stanice Peruc: 6 cestujících
Spoj s odjezdem v 16:37 z Loun směrem do Slaného: 6 cestujících z Loun i na příjezdu do Slaného
Spěšný vlak Luna s odjezdem ze Slaného v 17:28: 8 cestujících na odjezdu ze Slaného
Nepokládejte tyto údaje za vyčerpávající sčítání cestujících. Zcela jistě bychom našli v dalších částech dne vlaky prázdnější i plnější. Lze celkem logicky předpokládat, že ranní špička bude intenzivnější a čísla obsazenosti jednotlivých spojů tedy vyšší než odpoledne. Čísla jednoho odpoledne jsou tak především příspěvkem do diskuse o tom, zda zde jezdí vlaky úplně prázdné, jak říkají jedni, nebo dosti vytížené, jak říkají druzí.
Kde je hranice příliš prázdného a nebo dosti vytíženého spoje vedeného motorovým vozem řady 809, už musí zhodnotit každý sám.
(doplněno o aktuální vývoj v postoji Ústeckého kraje)