Odolena Voda chce část vysokorychlostní tratě z Prahy do Drážďan v tunelu
Nová vysokorychlostní trať z Ulmu do Wendlingenu. Foto: Jannik Walter / Deutsche Bahn
Správa železnic řeší minimalizaci dopadů stavby tratě pro města a obce.
https://www.mujrozhlas.cz/glosa-plus/eva-turnova-vrteti-vrtem
Směs polopravd a nevědomosti s cílem jen škodit ze zdroje vrtaci.cz, kde pro jistotu zrušily diskuzi, aby jim ty nesmysly někdo rozporoval.
A nejvíce smutné je, že je pod tím podepsán Český rozhlas.
Proč stejně nepostupovalo město u dálnice?
Asi tehdy ještě byly jiné poměry, když jde o úsek dálnice, jehož stavba byla zahájena v říjnu 1990.
Proti dálnici si žádný komunální politik nedovolí ani ceknout, protože by ho autíčkáři na internetu ukamenovali. Za to dráha má nepřátel víc než dost.
Docela mě překvapuje, jaké kontroverze tu způsobuje záměr postavit tunel místo hlubokého zářezu v místě, kde by ten zářez od sebe oddělil dvě přírodní rezervace. Tunel by naopak lépe umožnil volný průchod do krajiny z obce, kde už to na jedné straně znemožňuje dálnice. O kolik to může stavbu prodražit, když se nad zářezem udělá betonový strop a zahrne se to zeminou? To by se naopak mělo dělat všude, kde to dává aspoň trochu smysl.
Ono nejde ani tak o tu jednorázovou částku za výstavbu, tunely jsou nákladné zejména z hlediska následné pravidelné údržby, kterou budete provádět další desítky let. Proto se tunely staví jen v naprosto odůvodnitelných případech.
Z jedné strany dálnice a letiště, z druhé strany vysokorychlostní železnice. Odolena Voda může pomalu začít kandidovat na titul „Nejhorší místo pro život v ČR“. Naštěstí se místní toho, že by se v příštích 20 letech začalo stavět, nemusí obávat 😀
Myslím, že ten titul už Odolenka v rámci okresu Praha-východ vyhrála několikrát.
Mimochodem precedens by se dal najít i v (zde docela opěvovaném) Rakousku – viz hloubené tunely (namísto zářezů) na nové Westbahn mezi Tullnerfeldem a St. Pöltenem.
Vždyť na to máme, stavět tunely uprostřed polí.
Máte nějaký lepší nápad, jak efektivně odstranit hluk z vlaku?
Máte nějaký lepší nápad, jak efektivně nezhoršovat průchodnost krajiny?
Nestavet nic. Protože na tohle nebudeme mít, takže škoda peněz na pripravu
Nechápu, proč bychom na to neměli mít?
Do infrastruktury se investuje furt něco, a dálnice už budou hotové.
Ideálně zavést vysokorychlostní ponorkovou dráhu po Labi a Vltavě.
A to bude fungovat jak?
rozhodně neznám okolí daného města natolik, abych mohl tvrdit tunel je nebo není nezbytný, ale pokud i zde, v relativně neproblémovém terénu, budeme hrabat tunely, tak je VRT v blízké budoucnosti nepostavitená z důvodu nedostatku peněz a stavebních kapacit
No vida, tak po Chropyni (která údajně jako jediná „blokuje koridor Brno – Přerov“; co na tom, že stavba je rozdělena do asi pěti etap, kdy Chropyně „blokuje“ jen jednu z nich – tu, která prochází jejím katastrem) tu máme dalšího „blokovacího škůdce“. 🙂 A „zdržení“ by mohli někteří lidé chtít počítat ve srovnání s „dokončením v roce 2030“ (to byla chíméra od samého začátku), že (srov. se „zdržováním“ modernizace Brno – Zastávka, počítaným některými lidmi vůči „původnímu termínu dokončení 2012“ či se „zdržováním“ modernizace uzlu Brno, který měl být hotov v roce 2015, že – aby se stihlo financování… Číst vice »
Jaký je nejlepší řešení u Odolky si netroufnu posoudit. Ale to, že snad konečně Spržel začíná řešit vedení trati s dotčenýma obcema v dostatečně brzké fázi přípravy, považuju za obrovskej a potřebnej pokrok.
Ať se dohodnou a může se kopnout. O tom to je, domluva, nic víc. Příprava musí být neprůstřelná, aby si případní „abuseři“ systému uvědomili, že soudní spor prohrají. Je potřeba se, ale zeptat, jestli jsou toho naše legislativa soudnictví vůbec schopni.
Tedy sice nevím, co je to legislativní soudnictví, nicméně obecně problém nebývá v rozhodnutí soudu, ale ve schopnosti různých státních spolků fungovat podle platné legislativy. Což lze chápat u Franty Vomáčky, co se snaží jednou za život si vyřídit přestavbu chalupy, ale ne u baráku plného velmi slušně placených zaměstnanců.
Je to fakt extrémní, co vše šlo učinit v krajině před rokem 89 (Ervěnice, Mušov, …) a jak málo nyní, abychom postavili páteř veřejné dopravy.
V Číně to jde dodnes. A nikdo si nestěžuje!
V lágru je to tak lepší …
Jo, zejména Novomlýnské nádrže aneb přehrady v potenciálně chráněné oblasti (zejména ta třetí, dokončená pár týdnů před „sametem“).
A těžba uhlí jako zběsilá, znamenající likvidaci obcí, ba i měst, ba i životního prostředí v jejich okolí; a z toho vyplývající stavba „koridoru“ po náspu vedeném na vytěženém území…
P. S. I nynější trať Praha – Ústí může/umí být páteří veřejné dopravy.
No nevím. Když nedávno psali, že na 4. koridoru dokončují nový, 20 km dlouhý usek, po čtyřech letech stavebních prací, nákladem 4 mld Kč… Tak mi propojení VRT např. Prahy s Brnem přijde za současné situace v nejbližších několika letech naprosto nereálné.
Já taky nejsem bůhvíjakej optimista, ale však snad nikdo ani netvrdí, že VRT Praha – Brno bude hotová za několik málo let.
No jistě, to opravdu nikdo netvrdí, ale za jednu generaci to snad bude.
Souhlas. Ale tímhle „tempem“ to nevypadá reálně ani za několik hodně let. A když vezmeme v potaz, že se zřejmě hned tak nezačne dělat na dokončení pražskýho okruhu a všechny ty obstrukce kolem tak se bojím, že celá VRT je v našich podmínkách sci-fi, jakkoliv bych si ji přál..
Proto se řeší územní rozhodnutí, aby se vůbec kopnout mohlo. Reálné to je podobně jako výstavba dálnice, stavební náročnost také přibližně stejná.
Očekávám titulek v roce 2025: „Správa železnic plánuje vést VRT v celé trase v podzemí kvůli babičky z obce A“
Až přijde do módy rychlost 400+, jinak to v Evropě ani nepůjde.
A poslouchali jste někdy VRT? Já jo, je to hrozný hluk. Jak letadlo. PHS pomůže málo.
To hrozně záleží jak která.
Třeba v japonsku jsou velmi přísné normy na hluk ve městech a Shinkanseny je splňují i v rychlostech kolem 250 km/h.
Ale také se podívejme, jak vypadají čumáky a další věci Shinkansenů (E5, Alfa-X) proti ICE4 – plně krytované podvozky, krytované pantografy, prakticky neznatelné přechody mezi vagony).
A pak samozřejmě nějaké opatření v trati a kolem ní.
Relativně tichý rychlovlak tedy lze udělat, jen v Evropě na to zatím tak trochu kašleme.
Ano na dálnici Autoroute se Soleil u Orange jsem vystoupil z auta na pumpe a měl pocit ze vedle přistává letadlo a ono to jelo TGV po LGV …
Takže to nebude VRT, ale metro 😀
Když už si Odolka vymýšlí takové „pozlacené“ řešení, bude se na tom finančně podílet?
Nezlobte se, ale je to stát kdo chce místním dál rozporcovat krajinu v okolí a navíc ještě tam dát stavbu obehnanou plotem, buď zaplatí tunel, nebo si tu dráhu může sbalit a postavit jinde. A nebo tedy půjde do sporů, ale pak si všichni prosím zapamatujme že mu bylo sděleno za jakých podmínek mu jsou místní ochotni tu dráhu povolit. Takže jestli se bude stát v roce 2032 pořád hádat u soudu o tady to, tak je to jeho problém a kdo bude žvanit o ekoteroristech, tak je rohaté zvíře.
Pokud jde o bariéru v krajině, tak by stačilo vznést požadavek na lávku, ne rovnou na tunel. Tunel je opravdu exkluzivní řešení.
Asi nechápete co to je bariéra v krajině a že něco takového lávka fakt neřeší.
Dříve jsem se posmíval Číňanům za to, že i ve volné a rovné krajině mají valnou většinu VRT na viaduktech. Že to je ohyzdný a nerespektuje to krajinu. Ale čím víc přemýšlím o prostupnosti krajiny, tím lepší mi to řešení připadá.
Jo, poslouchejte si VRT půl kilometru od baráku na estakádě. To vám nepřeju. PHS by musely být na estakádě aspoň 5 m vysoké.
VRT jsem neslyšel. Je to horší, než 50m od baráku nákladní vlak na staré trati kde nejsou kolejnice svařené? 50m od takové trati jsem bydlel skoro 25 let a „v klidu“.
Proč by se měla finančně podílet na něčem, z čeho nebude mít žádný přínos?
Vždyť ten přínos spočívá v tom, že se VRT zrealizuje a bude sloužit i občanům Odolene vody.
Zboříme Vaši obec zplundrujeme kraj a proženeme jej komínem, je to přece ve vašem zájmu, budete si moci rozsvítit… Úplně stejná logika, A je-blá, taková hezká ukázka komančského myšlení. Přínos pro ty lidi v obci bude poměrně menší než problémy, které jim ta VRT způsobí. Tou VRTkou z nich uděláte v podstatě ostrov a přihodíte jim tam další omezení na rozvoj.
V Číně je to i otázka záplavových území, které jsou vzhledem k mohutnosti toků v rovinaté krajině poněkud rozsáhlejší než u nás.
Pardon, jak? Jak mně, obyvateli Odolky bude VRT sloužit? Zkuste mi odpovědět.
Stejně jako okolní dálnice. Někdy ji použijete, někdo po ní nikdy nejel. S touhle logikou by se nikdy nic nepostavilo.
Poslouží vám úplně stejně jako obyvateli třeba Prahy:
osobně když budete chtít na výlet do Brna/Drážďan/Berlína/Vídně atd.
zprostředkovaně, i kdybyste ji sám v životě nevyužil:
tím, že uvolní místo na dosavadních tratích pro nákladní vlaky a tím pádem ubydou / nebudou dál tolik přibývat kamiony na dálnici, která vám taky vede hned u obce
tím, že celá ČR nebude brána jako zaostalé místo na okraji, kam se nedá civilizovaně dojet rychlým vlakem, ale jako místo, kde má smysl investovat a se kterým spolupracovat.
To je super, že taky každý v nejlíp, co těm druhým poslouží a jak. Možná by stálo za to do toho lidem nekecat a nechat je samotné rozhodnout, co potřebují, co nikoli a jaké jsou jejich priority. Tenhle postoj … Dyť je to pro vaše dobro a jste hlupáci, když to nechápete. … je poněkud ekhlaf.
Sám chtěl, ať mu napíšem, jak mu to podle nás pomůže, tak jsem to udělal.
A ne, nebudu ho nijak nutit, aby to, co jsem napsal nektriticky přebíral. Klidně s tím může nesouhlasit, zavrhnout to, rozporovat. Nebo naopak dojít k závěru, že na něčem z toho něco je. A taky si musí sám rozmyslet, jakou co z toho má váhu. To už je na něm.
Na t-072 uvolní VRT místo jak?
(Mmch. toho místa tam je už dnes dost, ne?)
Na t-090 uvolní kolik? 1 pár tras za hodinu?
Na 090 2 páry, což pro náklady bude i trochu více, protože jezdí pomaleji a do zbývajících osobáků se vejdou lépe.
Ok,. já to mám k zamýšlené trati cca 800m. Kolik Vy? Ono se vše hodnotí lépe, když jsem daleko. Omlouvám se.
To je úplně jiná otázka, ptal jste se, jaký to pro vás může mít přínos. Že to pro vás může mít i negativa je jasný – ovšem právě kvůli těm negativům jsem rád, že to Správa železnic řeší s obcemi už teď, kdy je čas to udělat tak, aby ta negativa byla co nejmenší. A nestaví vás před hotovou věc, kterou už jde ovlivnit minimálně. Sám to zrovna k VRT budu mít relativně daleko. Tak daleko, že mě absolutně neovlivní (pokud se nepřestěhuju). Ale míň jak 800 metrů mám velmi frekventovanou silnici s v podstatě dálničními intenzitami. A bydlel jsem… Číst vice »
A rychlovlaky budou podle vás zastavovat v Odoleně Vodě?
Ta dálnice tam má aspoň poblíž sjezd. Kdo by chtěl využít VRT, bude muset až do Prahy nebo do Roudnice.
Nebudou, ale někteří pojedou do Prahy po VRT, místo aby ucpávali svým autem tu dálnici, co kolem Odolky vede. Obtížně vyčíslitelný ale zcela jasný přínos.
Praha tlačí na vznik terminálu kousek od Čakovic, myšlenku představila v návrhu okružního metra.
V Odoleně Vodě bude nádraží VRT?
Tak ten přínos má být přece v tom, že pár místních bude moct nadále chodit na ty dva kopečky na maliny. Tedy jezdím tam na kole na vyjíždky, ale snad nikdy mě nenapadlo tam vylézt. To jsou v okolí poněkud zajímavější místa. Chápu, že někomu by to scházelo – ovšem o taková místa přicházejí kvůli stavbám dálnic a obchvatů lidi denodenně.
Proč by měla? PHS jsou otřesný zásah do krajiny, tunel to v podstatě eliminuje. A u VRT je hluk daleko jinačí, převažuje aerodynamický. A toho se zbavit prakticky nedá.
přijdou ekologičtí teroristi a hodí do toho vidle
Na betonovaci teroristy nic jineho neplati
„Stavba by podle harmonogramu měla začít v roce 2027.“ – (dost smutné) hahaha. Teď se teprve handrkuje jak trasa (v ZÚR je jiná než plánovaná) tak i projekt (tady v tunelu nebo ne?), pak začne kolečko povolení, odvolávaček, vlastní výběrko na realizaci, ÚOHS, odvolávání, a máme 2040 než bys řekl švec. Se obávám..
2027 je asi blbost, ale věřím (možná moc naivně, ale věřím), že ~2030 by se mohlo začít stavět. Přeci jen je to osm let a pokud se schválí zákon o VRT, tak to vidím docela reálně.
Příprava elektrizace Olomouc-Uničov trvala sedm let a to všichni souhlasili a místní to dokonce podporovali.
Ok, ale nemyslím si, že je to úplně komparativní příklad
Jestli chcete komparativnější příklad, tak Brno-Přerov se připravuje již 20 let tak, že za dva roky se začne. A to první úsek vede v absolutní rovině uprostřed polí a fakticky se jedná spíše o přidání druhé koleje, než novostavbu na zelené louce.
ale to porad nejde srovnavat. to, ze se 20 let pripravuje jeste neznamena, ze se nantom 20 let fakt maka. priorita nula nula nic.
… a pak další tři roky dlouhodobých výluk kvůli realizaci.
To vše v režimu „potenciálně brzy změnitelné napěťové soustavy“, tedy s výhledem dalších změn.
🙂
Pobavil nacrtek, kde je dalnice mnohem blize obci…
Jinak samozrejne souhlas…
On se taky řeší dopad na zbytky přírody v okolí OV, nikoliv na hluk v zástavbě.
Z dálnice se poučili. Hluku už tak mají dost ze dvou stran (dálnice + přistávací koridor), tak chtějí minimalizaci vlivu na dosud klidném území.
Až na to, že z VRT je hluk řádově menší a po řádově kratší dobu.
Zase výrazně nepříjemnější. Namísto konstantního šumu máte ránu doprovázenou infrazvukem šířící se skrz zem na často nepředvídatelnou vzdálenost.
To neni tak uplne pravda, a muzete si to i overit v zahranicu u takovych trati…
Vetsinu hluku velmi dobre odstini uz jen male steny zakryvajici podvozky… Nejvetsi hluk delaji tzv. typy s konvencnimi lokomotivami, ty odstinit uplne nelze a pak hluk byva pri prujezdu stanici…
dalsim faktorem hluku je tunel, kde dochazi k neprijemnemu tresku, paradoxne trat ve vlnem prostranstvi a na viaduktech miva mnohem mensi vliv…
S frekventovanou silnici mam tu cest a i s prespavanim u trati, a musim rict, ze silnice je velmi velmi neprijemna, ten vlak tolik nevadi…
Z mojí zkušenosti je nejnepříjemnější právě ten třesk z tunelu, popřípadě i vjetí mezi PHS. Že je hluk od podvozku a jízdy vozidel docela dobře odstíněný už nízkými stěnami vím, tam se moc nemění od konvenční železnice, ale aerodynamický hluk a hlavně rázy jsou u VRT myslím nikdy ne zcela řešitelný problém.
Aerodynamicky hluk uz u novych souprav neni takovy problem, zvlaste u aerodynamicky tvarovanych souprav, vetsi hluk je od lokomotivnich, ktery se neda nijak vyrazne odstranit, … nevim jake razy mate primo na mysli, ale opravdu velky problem je prave tunel, ten musi mit dostatecny prurez a nabeznou hranu, v japonsku maji problem s malymi prurezy a musi to resit dlouhymi kachnimi zobaky, a ano tam to neodstranite nikdy zcela, proto me zarazi to reseni u wodolky, i kdyz chapu, ze jde v tomto pripade o neco jineho… nelze srovnavat hluk primo u soupravy s hlukem napr. 500m daleko… treba v… Číst vice »
VRT má velmi výraznou aerodynamickou složku hluku. A ta se vyskytuje i nahoře, zejména přístroje na střeše a nerovnosti a výstupky z celého povrchu vozidla způsobují výrazný hluk.
Strecha vsech vysokorychlostnich vlaku je hladka a elektrovyzbroj zakryta, vcetne nabehu u zberace…
dokonce se zakryvaji i mezery mezi vozy i kdyz ty delai klasicky zvuk pri prujezdu…
Ale je.
Ze dvou stran? Dálnice i přistávací dráha jsou na stejné straně. Resp. dráha je z pohledu obce ZA dálnicí. A nejsou naštěstí v ose té dráhy. Mně osobně by asi víc vadila ta dálnice, to je kontinuální hluk a znečištění. Na tom letišti toho asi zase tak moc a zase tak často nelétá…
Přesně. A to je dobře.
Ten přistávací koridor není na vodochodské letiště,ale na Ruzyň. Sem nic nelétá,jen malí hobíci a občas zkoušky stíhaček. Ale jen párkrát v měsíci chvilku. To pro experty a znalce.
Ta dálnice je v hlubokém zářezu, VRT je v plánu severně v ploché krajině směrem k Vltavě. Přijeďte se podívat na realitu.
Po dálnici se taky nejezdí 320. Tedy pokud zrovna nejede křesťan Radim Passer.
Jasně, to už jsme mohli rovnou postavit vysokorychlostní metro. Teď každá díra po trase bude chtít trať v tunelu.
Pěkné čtení, ale naprostá utopie je rok zahájení. Podívejte se na příklad dálnic, jak ty se daří stavět…
Budou ty tunely moc být na 320 km/h nebo tam bude rychlost nižší?
To je zajimavy dotaz, ja predpokladam, ze na 350…
Jeste zajimavejsi je, zda ten tunel naopak nezvysi hluk…
Budou. Je to jen otázka plochy příčného profilu tunelu a jeho délky. U krátkých tunelů se dá větší roura i cena zkousnout, u dlouhých už by to extrémně nevycházelo, proto se dlouhé tunely dělají na nižší rychlosti. O kus dál má být rovněž tunel na 320 km/h s délkou 1200 m.
Trochu jste zapomněl na:
a) bezpečnost – třeba v tunelu mezi Francií a Británií je omezena rychlost na V = 160 km/h i když je to rovná přímka,
b) ekologii – v úpatních tunelech ve Švajcu je povolena nižší rychlost, než na kolik jsou tunely navrženy (V = 250 km/h versus V = 200-230 km/h).
Eurotunnel a upatni tunely nejsou uplne ucebnicova otazka kratkejch tunelu.
Obojí jsou tunely pro smíšenou dopravu.
V tunelu pod kanálem je taky snaha o co nejrovnoběžnější grafikon, takže vysoká rychlost jednotek Eurostaru by škodila.
V úpatním tunelu udělali asi Švýcaři chybu ve výpočtu profilu a rychlejší vlak má větší aerodynamický odpor (při té maximální rychlosti) než se čekalo.
Nebude. Je totiž zbytečný a zůstal tam jen kvůli dřívější představě odbočky VRT do Mostu, na jejíž odmítnutí projektanti nezareagovali. Ledčice se budou obcházet z východu tak, jak je to v ZÚR obou krajů – bude to buď zcela bez tunelu nebo nanejvýš s krátkým cca 300-400 m dlouhým tunelem pod hřebenem.
Hlavne si to dohodnete driv, nez se zacnou vyhazovat desitky milionu za vyberova rizeni na pripravu projektove dokumentace…
ano, proto si to domlouvaji uz v uzemnim rizeni. cetl jste ten clanek?