Odchylka maximálně dva metry. Polohu pražských tramvají zpřesní satelitní přijímače a Galileo

Tramvaj KT8D5.RN2P na Plzeňské. Foto: Petr Hejna / DPPTramvaj KT8D5.RN2P na Plzeňské. Foto: Petr Hejna / DPP

Lepší technologii využije DPP hlavně v husté zástavbě centra Prahy.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dokončil pilotní provoz nových vícefrekvenčních satelitních přijímačů, které mají zpřesnit informace o poloze pražských tramvají. Na základě vyhodnocení se DPP rozhodl je postupně instalovat do všech tramvají v pravidelném provozu. Hotovo má být do konce příštího roku.

Zařízení umožní zpřesnit informace o poloze tramvaje i v husté zástavbě centra Prahy. Vícefrekvenční satelitní přijímače využívají různé družicové systémy, kromě GPS především Galileo. Oba družicové navigační systémy poskytují služby potřebné pro zajištění lokalizace zcela zdarma.

Konfigurace a nastavení nových přístrojů je výsledkem pilotního projektu DPP, jehož cílem byla modernizace stávajících satelitních přijímačů v pražských tramvajích využívajících pouze signál GPS, a který od roku 2019 probíhal ve spolupráci s hl. m. Prahou, Fakultou elektrotechnickou ČVUT a Agenturou pro evropský globální navigační družicový systém (GSA), loni transformovanou na Agenturu Evropské unie pro kosmický program (EUSPA).

Přesnější data než jen při využití GPS

Kromě dispečinku budou mít přesnější informace i cestující. Instalace otevře také možnosti pro další úspory v rámci provozu vozidel a infrastruktury díky novým možnostem optimalizace jízdy.

Díky spolupráci s vědci a odborníky z Fakulty elektrotechnické ČVUT, Agentury Evropské unie pro kosmický program a Ministerstva dopravy jsme konečně našli řešení pro určování přesných poloh pražských tramvají. Díky detailním analýzám, které z výsledků zpracovali vědci z Fakulty elektrotechnické ČVUT, se nám podařilo najít nejvhodnější typ satelitního přijímače, a to s využitím evropského navigačního systému se signálem GNSS. V rámci testovacích jízd vykazoval jen minimální odchylky polohy, maximálně do 2 metrů,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Dosud satelitní přijímače v tramvajích pro určení přesnější polohy vozidel využívaly zhruba 20 let jen systém GPS. V husté zástavbě v centru Prahy však tyto přístroje velmi často vykazovaly a vykazují odchylky od skutečné aktuální polohy v řádu desítek až stovek metrů, což je nevyhovující pro další rozvoj moderních aplikací v MHD včetně PID Lítačky.

Průběžné dosazení během oprav

Proto jsme v roce 2019 ve spolupráci s hl. m. Prahou, EUSPA a odborníky v této oblasti z Fakulty elektrotechnické ČVUT pod vedením profesora Františka Vejražky a ing. Václava Navrátila zahájili pilotní projekt s cílem nejen modernizovat stávající přijímače, ale najít takový typ a jeho konfiguraci, který by obstál v provozu tramvají ve specifických podmínkách centra Prahy. V průběhu projektu jsme otestovali různé typy vícefrekvenčních přijímačů, s každým z nich jsme absolvovali desítky testovacích jízd v běžném provozu,“ uvedl Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje DPP.

Instalace nových přijímačů bude probíhat v rámci plánované údržby nebo oprav jednotlivých vozů. V současnosti jsou nainstalovány ve všech 55 tramvajích typu 14T, 35 vozidlech T3R.PLF a ve většině tramvají KT8N2, tj. zhruba v necelé třetině vozového parku DPP. Do konce roku 2023 plánuje DPP takto vybavit všechny tramvaje.

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp Galileo on-line informace o poloze tramvají
33 komentářů