Odchod Smartwings příští sezónu neohrozí, shodují se regionální letiště
Pro naprostou většinu charterů by již měli být zajištěni náhradní dopravci, letiště dokonce připravují nové destinace.
Rozvoj trojice českých letišť dotčených odchodem společnosti Smartwings by neměl být ohrožen. Letiště se na tom shodují v tiskových zprávách. Zároveň doplňují, že na sezónu 2024 připravují ve spolupráci s cestovními kancelářemi nové destinace. Pro naprostou většinu charterů by již měli být zajištěni náhradní dopravci.
Oficiální prohlášení letišť v Českých Budějovicích a Karlových Varech se prakticky neliší. Obě v nich potvrzují pokračování příprav na sezónu 2024 podle oznámených plánů. Pardubické letiště překvapivě zmiňuje, že od společnosti Smartwings dosud neobdrželo žádné oficiální vyjádření o zrušení letů. Management společnosti se to však měl dozvědět s předstihem od strategického partnera DER Touristik, pod kterého patří mimo jiné cestovní kanceláře Fischer a Exim Tours.
„Pro letiště se nic nemění a nadále pokračujeme v rozvoji našeho letiště. V brzké době budeme představovat nové charterové destinace,“ informoval ředitel letiště Pardubice Ivan Čech s tím, že počet letů se v novém roce 2024 v porovnání s rokem 2023 ještě zvýší.
Jihočeský hejtman Martin Kuba ve svém vyjádření označil rozhodnutí Smartwings jako české letecké společnosti za nefér a přístup dopravce zkritizoval. Připomněl přitom více než 70 milionů korun, které si Smartwings nechaly vyplatit od státu v rámci kompenzací dopadu covidu.
Příležitost pro nové letecké společnosti
První cestovní kanceláří, která už oznámila, jaká společnost bude alespoň jednu z dotčených linek provozovat, je Čedok. V zimě mají z Českých Budějovic do egyptské Taby podle mluvčí Čedoku Kateřiny Pavlíkové létat Airbusy A320 dopravce MayFair Jets, který sídlí ve Spojených arabských emirátech, a to jednou týdně.
Smartwings už lety z Česka jednou proškrtaly. S rozhodnutím se tehdy musely vypořádat právě i cestovní kanceláře. Když totiž došlo v roce 2019 k uzemnění letounů Boeing 737 MAX, musel za ně dopravce shánět náhradu. Letadel však v té době nebylo ve světě dostatek, a tak se alternativa hledala například v Bulharsku či na Ukrajině. Na letech často zaskakovaly méně známé společnosti.
Všechna tři letiště mají jedno společné: jsou ztrátová.