Odchod Smartwings příští sezónu neohrozí, shodují se regionální letiště
Letiště České Budějovice, nový terminál. Autor: Letiště České Budějovice
Pro naprostou většinu charterů by již měli být zajištěni náhradní dopravci, letiště dokonce připravují nové destinace.
Vykašlali se na Kubu a naložili Andeje a odlítli sním na fotbal. Taky je vidět meine kamaraden. Asi revanš za to, že je podržel nad vodou, když neměli keš.
MHD je všude také ztrátová a nikomu to nevadí, všichni tuhle skutečnost tolerujeme. Je to prostě nadstandardní služba lidu, stejně jako regionální letiště, která přispívají k rozvoji regionů, ty se i tímto statečně brání před nekontrolovatelným a nebezpečným pragocentrismem!
MHD neni zadna nadstandardni sluzba lidu. To je jedna ze zakladnich sluzeb lidu.
Narozdil od letani, ktere je (a melo by byt) normalni komercni aktivitou, nenarokovou a nedotovanou (s par vyjimkami, ktere se ale netykaji ceske republiky)
ad pragocentrismus – ze vy budete z Brna?
Kdyby češi neseděli doma na prdelích a létali do světa pravidelně, jako to třeba dělají poláci, hned by letiště měla jiné vyjednávací pozice. Jenže našincovi stačí cestovka, jednou do roka přes cestovku – pak taky ČSA dopadly tak, jak dopadly.
ti polaci ani tak neletaji do sveta.
polaci letaji domu.
Pokud letí zpátky domů, tak předtím docela určitě leteli tam.
jeste pred tim si ale musime polozit otazku, co budeme brat jako domov 🙂 jestli stary domov nebo novy domov 🙂
ČSA dopadly jak dopadly ne kvůli nezájmu cestujících o chartery, ale díky neschopné řádce členů vrcholového managementu.
Můj názor. Stačí se podívat na polská letiště. Perfektně to tam léta a i dálkovky. Wroclav – Soul například.
Žádná škoda dementního Smartwings , kdyby tahle neschopna firma skončila úplně , do pul roku ji náhradu jiní ..
Tak proste cestovky daji příležitost jiným …
Přesně tak .
No, neschopna … 🙂 mohu senzeptat, jak se ta neschopnost meri?
Nahradi ji nekdo jiny? Kolikrat jsme tady slyseli, ze tamtoho a onoho nahradi nekdo jiny…. vzdyt ani CSA nikdo jiny nenahradil 🙂
z Pardubic zdaleka letos nelital jen Smartwings , když o tom vůbec nic nevíš , tak tu nepis nesmysly. Akorát se ztrapňuješ 😂😂 Letos v létě bylo 14 destinaci , Brno mělo jen o několik víc . Kdyby Putler nevlitnul na Ukrajinu, byly by v provozu 4 linky Kyjev, Lvow , Dnipro a Charkov od Wizzair .. 8 spojů týdne už bylo v prodeji .. Pardubické letiště plati jen 1/3 nákladů, dráha je vojenská a nelze to vůbec srovnávat s KV nebo ČB – náklady , poloha a dopravní dostupnost . Smartwings si hrablo na různých podporách, neustále brekot během… Číst vice »
Pardubice nikoho nezajimaj. Tam at si lita kdo chce.
Kdo by nahradil smartwings v Praze? poslouchame to porad, “ty nahradi”, od konce csa, a zatim skutek utek. jen takove sny internetovych mudrcu
jinak ta “neschopna” aerolinka tady uspesne finguje uz docela dlouho, dlouhodobe v zisku, dlouhodoba spoluorace s vetsinou velkych ceskych cestovek….
jestli tohle je kriterium neschopnosti, chci byt neschopny.
(ale jo, uznavam, jsme v cechach, a tady je bezne, ze pro franty z putyky je uspech neco, co se neodpousti)
Chlapče, článek je o malých letištích , že zrovna tebe nezajímají , tak proč sem vůbec lezeš.. Ty mě připadáš, že znáš tak maximálně Ruzyň jednou za par let.
Tak se prosím věnuj své praci a odpusť si dementní příspěvky
Ještě Oděsa měla být. Je to škoda no…
flexeni zacatek
20-25x rocne? tim teda moc neoslnis. vynasob to dvakrat, pak se muzeme bavit jako rovny s rovnym
flexeni konec
Aký servis dostávate iinde.?
Ps. To sa vám vyplatí raz z Wroclavi a raz z Viedne? Medzitým z Pardubic. Kde vlastne máte domov? To sa vám vyplatí stráviť na cestách na tieto letiská polovicu času? Nejak mi tie vaše cesty nesedia. Pokial teda nemáte byty vo Viedni a Wroclavi.
Ja mám jeden dům v Brně – Chrlicich a druhy po rodičích v Pardubicích ..
Na rovinu říkam , ze bez Ruzyně se v pohodě obejdu… Cenově Viden je úplně jinde a i ta Wroclaw často zajímavá ..
gratuluji vesnickým letištím že se někdy, možná, jednoho dne, asi spíš nikdy dostanou do černých čísel
U těch opravdu vesnických s travnatou ranvejí a neřízeným provozem bych se nebál.
Kdy už se konečně poučíme a začneme s veřejnými penězi nakládat tak, jak říkají ekonomické analýzy a ne sny několika lidí a tucty turistů, kteří si ušetří hodinu, dvě cesty.
Až zrušíme dotace. A vzhledem k tomu, že dotujem téměř všechno, takže valná většina obyvatel je přímým či nepřímým příjemcem, tak tomu nebude jen tak vůle politiků škrtat.
Spotřebitel zaplati v ceně energií náklady na obnovitelné zdroje, umělé zvýšené ceny emisních povolenek a někteří si umístí na střechu dotovanou fotovoltaickou elektrárnu, vymění kotle či tepelně zaizolují objekt. Ceny těchto prací jsou vyšší než v místě a čase obvyklé, ale díky dotacím se to vyplatí. K tomu živíme spoustu úředníků, které bychom nepotřebovali.
A většině lidí to evidentně vyhovuje, byť je státní aparát obírá, kde může.
Mimochodem CK Fischer již nabízí dovolené s odletem z Pardubic a u letů je IATA kód WS (např. Hurghada WS3228), což by odpovídalo kanadskému WestJetu
Fakt by mě zajíimalo, za co ty čtyři mínusy … 🙂
to si někdo musí kompenzovat velikost něčeho .. nebo nevím.
toho nevíš víc.
Z toho si nic nedělejte. U nás pověsí na intranet oznámení, že tehdy a tehdy, tam a ram, od do, se bude něco pracovního natáčet a hned je pod tím X like 😀 To už je nemoc.
Oni to WS mají u všech destinací. Teda koukal jsem Turecko, Egypt, Řecko. To ale bude blbost si myslím.
imho neni nahoda, ze je tam kod westjetu a ze je to prave westjet, kdo letos koupil sunwing a ze se sunwingem smartwings celkem dlouho spolupracovaly (i kdyz opacne – letadla smartwingsu do kanady)
Opět se zmíním o tom, jak to funguje v letectví… Westjet nemůže provozovat jako kanadská firma lety např. mezi ČR a Egyptem, nebo ČR mezi Řeckem. Lety v rámci EU může provozovat evropská firma, to znamená, že třeba německá odnož TUI by si tu mohla založit bázi a létat např. lety Praha-Heraklion/Samos/Catania/Barcelona/Malaga. Totéž se ale nevztahuje na lety do Hurghady, Marsa Alam, a dalších destinací mimo Schengen. WestJet nemůže pod svým AOC provozovat lety z/do ČR, lety by musely začínat/končit v Kanadě. Dovolím si připomenout, že let QS3228 byl let PED-HRG. Tudíž spíše cestovka chtěla změnit kód z QS na… Číst vice »
zadne omezeni, ze by lety v ramci evropy mohla letat jen “evropska” aerolinka neexistuje. proc by westjet nemohl letat do evropy? *
a pokud byste mi to neveril, tak muzeme zminit napr. ethiopian, ktery leta (a prodava) vnitroevropske segmenty
stejne tak ethiopian pro smartwings letal chartery v ramci evropy (bulharsko, a mozna i nektere dalsi)
takze, dekujeme za vysvetleni, ale je docela derave.
* – ano, u pravidelnych linek potrebuje aerolinka ze zeme mimo EU schvaleni uradu dotcenych zemi k letum v ramci evropy
v pripade charteru to pak funguje jeste trosicku jinak.
no, dovolim si prvni odstavec pro jistotu jeste preformulovat … aby to vice davalo smysl.
Ano, ve vychozim stavu neni mozne provozovat lety non-eu aerolinkou v ramci evropy, ale neni to vyloucene. jen to podleha schvaleni prislusnych uradu.
… a pak pokracujme konkretnimi priklady 5. svobod po Evrope, nebo napr priklady kdy Ethiopian letal v nekterych pripadech chartery po Evrope pro smartwings.
a dale.
ted to dnad bude vic davat smysl.
Tomáši… Ethiopian sice létal pro TVS, ale pod jejich volacím znakem jako takový jednodenní leasing. Ethiopian tedy mohl létat lety Praha-Heraklion/Burgas, ale byl to let Smartwings operovaný Ethiopian Airlines. Na tom samém principu nyní funguje letadlo registrace C-FPRP, se kterým létají kanadští piloti, a letadlo samotné je provozované Sunwing Airlines. To samé byl A350 od Ethiopian Airlines. Prostě, nebyly to lety ET****, ale QS1104, například. Být to např. let ET3590 z Prahy do Burgasu, už by se asi muselo žádat nějaké povolení, které by Ethiopian stejně nedostal. Přiznávám se, že netuším, jakým způsobem mají Ethiopian Airlines ošetřené lety v rámci… Číst vice »
No, a to je to, o čem se bavíme. Neplatí „nelze to“ ale to, te záleží na tom, jak je nastavena smlouva mezi dotyčnými zeměmi a zda země udělí povolení té které svobody. Ethiopian létá vnitroevropské segmenty tak, že požádál o povolení využít 5. svobodu a toto povolení bylo uděleno. Nejsou jediní. Případů podobných letů je podstatně více, a po celém světě. Rusko se vztekalo kvůli smartwingsju/čsak proto, že v té době platná česko-ruská smlouva o letecké dopravě explicitně řešila i příépady wet leasingu a dry leasingu, a smartwings tehdy zvolil variantu, která této smlouvě nevyhovovala Fakt taedy nechci řešit… Číst vice »
… a proc do toho tahate schengen, to nedava logiku uz vubec 🙂
oprava prvniho odstavce – nema byt “do evropy” ale “po evrope”.
Dotovat z veřejných peněz čistě komerční záležitost, jako je létání k moři na dovolenou, v situaci, kdy se stát topí ve stamiliardových dluzích a škrtá se v důchodech, je čistý zločin.
Souhlasím, jen bych byl opatrnější s tím „škrtáním v důchodech“. Ta valorizační pravidla, tedy to, jak moc rychle budou důchody růst, se musela opravit tak jako tak, neboť byla definována špatně.
No ty budeš určitě veliký odborník na důchody,, tvl!
No očividně tomu rozumí víc než vy
To je jistě v obecné rovině pravda, na druhou stranu kraje a obce mají v rámci svých příjmů z RUD jistou míru volnosti, jak s těmito penězi naloží (a zase obecně – je to tak správné). Tudíž řešení leží u krajských/obecních voleb.
To jo, nebo ježdění po výletech, různé zážitkové vlaky a podobné ptákoviny, k čemu? Do Kolbenky a domů, holoto. 🙂
Je trochu hodně rozdíl, jestli kraj dotuje, aby turisté utráceli prachy na jeho území nebo naopak, aby odcestovali na druhý konec světa a utratili peníze tam.
Ovšem běda, aby na druhém onci světa dělali totéž – dotovali atrakce, aby turistú utráceli peníze u nich.
Ještě by to chtělo úřad regulující nakládání se soukromými penězi a volnmočesové aktivity, aby totalita byla kompletní.
Za svoje, ne za penize cizich lidi.
Nemůže být ohroženo něco co neexistuje. Provoz Pardubic, Varů, Budějic byl , je a bude ztrátový. Vždy bude dotovan krajem / městem/ Tři destinace navíc po dobu dvou měsíců to doopravdy nezmění 🙂
Mošnov stejnětak a tam je aspoň “provoz”.
Jenže v Mošnově je aspoň cargo a pravidelné linky LOTu a Ryanairu.
A přesto kraj na provoz doplácí.
Mohl by ses trochu informovat, než začneš psát bludy…Mošnov byl za rok 2022 v zisku jako jediné regionální letiště, letos bude výsledek ještě o něco lepší – Brno je rovněž dotováno.
Rok2021 a 2022 nelze moc srovnavat s beznym rokem.
Máte v hlavě okurkový nálev místo mozku a neumíte ve výroční zprávě číst a k tomu neumíte počítat? Cituji: Největší část ostatních provozních výnosů tvoří provozní dotace na bezpečnost od MSK 54 000 000,- Kč …..provozní dotace na zajištění služby veřejného závazku ve výši 17 171 000,- Kč…“ Hospodářský výsledek před zdaněním byl 4 599 000 Kč. Jste schopen to pochopit vy ziskové letiště? A za druhé si tykání nechte od cesty.
Dotace na bezpečnost. To je ta prvovýjezdová CASka pro průmyslovou zonu?, nebo něco pro DAR tým, či rentgeny pro celníky?
I kdyby to bylo na koloběžky jsou to peníze z kraje, takže o ziskovosti nemůže být ani omylem řeč. Když je třeba nalít někam peníze, tak si správný důvod vždy najdete….
To by mě zajimalo jak se hasiči, celnici apod mohou dostát do zisku.
Rozlišujte hospodaření komerčního subjektu, bez ohledu na to kdo je jeho majitelem od hospodaření příspěvkové organizace kterou jsou záchranné systémy a složky ČR. Když už se chcete učit počtům, tak jen dotace 17 milionů zajistila provozní výsledek v “plusu 5 milionů” takže je tato debata stále bezpředmětná. Ani letiště Mošnov není schopno samo o sobě se financovat svojí činností to je fakt a závěr této debaty.
U te dotoce 17 mil je bonus jako odpuštění leteckých poplátku. Tj ikdyby těch 17 mil nebylo dáno, tak těch 5mil je tak jako tak.
Ach to vaše kdyby… Letiště tvoří ztrátu přes 70 milionů a ty hradí kraj. A propos, už vám někdo vysvětlil, že hasiči na Mošnově nejsou součástí HZS ale jednotkou, kterou platí a zřizuje letiště? TJ kdyby nebylo letiště nebudou tam ani ti hasiči? HZS MSK má jednotku v Kopřivnici a pod ní spadá hasební obvod Mošnov.
Jsou součástí IZS jako JPO IV. A kraj platí jak HZS MSK i letiště, které platí svoje hasiče.
Kdyby nebylo letiště težko říct. Jedno družstvo je určené k výjezdům do okolních obcích a průmyslové zony.
To že je Soukromý hasičský sbor součástí IZS je normální, nicméně není 100% složkou HZS ČR, to že je část kapacity vyčleněna pro blízkou zónu je jen další habaďůra jak tam nalít peníze. Kdyby letiště provozoval soukromý subjekt bude to stejné. Mošnov není schopen se financovat.
to, ze je neco v zisku, jeste nic nevypovida o tom, jak ho dosahlo :)))
Jinak, nezapomenme napr. ze kraj tam dotačně přitápí LOTu aby tam meli aspon nejaky pravidelny provoz.
Čekám kdy začne úpadek brněnského letiště. Asi až vyschne zdroj dotací, tak to odpískáme (na to jsme v Brně mistři, viz. Masarykův okruh) Nehledě na fakt, že Vídeň i Bratislava jsou za rohem. To už ten Mošnov má větší šanci se udržet.
Tak Masarykův okruh asi nemůžeme srovnávat s letištěm. MO vlastnil soukromý investor, který tahal z kraje všechno co mohl, kdyby z toho neměl dojnou krávu, tak tam jezdí Grand Prix dál. Letiště má nyní velký nárůst dopravních letadel od DHL a podobných, což rozhodně pozitivně přispívá
Máte pravdu, uznávám, moje chyba. Ten příměr je hloupý. Ale o osud brněnského letiště mám obavy stále.
Jenže ten zisk musí být větší než každoroční dotace, které mu kraj poskytuje. Lepení až konečných účetních ztrát majitelem, bývá většinou v těchto případek menší částí celkově poskytovaných peněz na podporu.
V klidu… Ostatní chlapi tu správně poznamenávají skutečnost zisku a dotací od MSK. Každé letiště kromě PRG je dotované a bez těchto dotaci nemá šanci se udržet.
Provoz tu sice je a bude narůstat v obou segmentech, ale bez dotaci to stále nepůjde…
V kontextu článku jde spíše o dotované chartery k moři, které v Brně a Ostravě samozřejmě nejsou a CK/SW si ty lety plně hradí…
A Vary mají ještě tu specialitu, že tady A320 nebo B737 nemůže každá, ale jen ta, kde to země registrace letadla dovoluje. Protože těch 30 metrů šířky je leckde problém a tak sem letět nemůžou.