Odbyt nových autobusů prudce klesl, registrace za březen jsou nejnižší za dvacet let

Autobus Setra v barvách Dopravy Ústeckého kraje. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czAutobus Setra v barvách Dopravy Ústeckého kraje. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Za březen zapsaly úřady jen 13 autobusů. Jde o nejnižší počet od roku 2004 za jeden měsíc.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jenda První

Problémem je také to, že na trhu nejsou zájezdové autobusy, které by rádi dopravci dovezli do ČR. Po covidové přestávce, kdy se omezila produkce najednou dopravci chtějí obnovovat a rozšiřovat. Ale není z čeho.

Kernteriér

To samozřejmě také, ale chybějí zejména lehce ojeté, které tato statistika nepostihuje.

Viktor Nárožný

Mě by zajímalo, jak si naše dvě firmy i přes tento propad stojí. Zda útlum na českém trhu dokáží nahradit jinde…

Kubrt

Iveco Vysoké Mýto dlouhodobě exportuje nějakých 90 % produkce. Ale samozřejmě Iveco v ČR prodává nejen vozy české výroby, ale i francouzské a v budoucnu turecké, takže ten vztah mezi tuzemskou výrobou a tuzemským prodejem je u této značky volný. Jak už tu zaznělo, dělat nějaké velké závěry z jednoho kvartálu, po letech velmi „tučných“, nemá valný význam.

noerf

Iveco (dříve Karosa) vyrobí ve Vysokém Mýtě cca 4500 autobusů ročně, z toho 200 až 300 kusů zůstává v České republice. Sor vyrábí cca 600 autobusů ročně a zhruba 200 autobusů zůstává v ČR.
Takže většina produkce obou výrobců je vyvážena do zahraničí. U Soru navíc má určitý podíl i výroba karoserií pro trolejbusy s elektro výzbrojí Škoda, Cegelec.

švarc

A naopak příští rok bude rekordní, protože se bude muset koupit min. 700 autobusů pro Středočeský kraj.

superhero

Existuje někde registr busovraků? Bohužel rozhraní https://autovraky.mzp.cz/autovrak/ nerozlišuje typy vozidel. Jak to je s životností busů? Obecně se udává kolem 15 let. Nedošlo k prodloužení životností busů? Resp. jestli se v minulosti nevyřazovaly busy dříve než jim skončila životnost viz např.
https://www.metro.cz/plytvani-autobusy-v-metropoli-vyrazuji-jeste-pred-koncem-zivotnosti-1z2-/praha.aspx?c=A211108_180224_metro-praha_pur

Tomariero

Dříve byla životnost třeba 5-6 let, dnes je pokud se udělá nějaké reko v průběhu, klidně 20 let. Pid má třeba maximum na 16 let. Ve vyhlášce je pak doporučení na 20 let pokud vím.

Tomáš Kowalski

Životnost 5-6 byla naposledy za minulého režimu u vozů ŠM a podobných, kdy šlo často o nucené vyřazení kvůli centrálnímu plánování dodávek. Větší rekonstrukce se dělali hlavně u Karos, naopak u Citybusů, Citelisů a novějších strojů se generální opravy už zase moc nevyplácejí kvůli odlišné konstrukcí, respektive využití větších konstrukčních celků, které se často mění v celku a cenu větších oprav prodražují, respektive ji činí nepříliš výhodnou oproti koupi nového busu 😉

Kubrt

No, spousta pražských a brněnských B 731.00(4) těch 6 let taky o moc nepřekročila.

VS

Vážený pane Sůro,

domnívám se, že ve větě „zažívají letos výrobci na českém trhu velký propadák“ by mělo být slovo propad. Propadákem je to, čehož úspěch nenastal, nebo se snížil — propadl.

Přeji hezký den.

Radek

Ono je to ovlivněno i zpožděním zakázek pro Prahu (první Otokary měly být už na konci roku, nejsou doteď).

Hala D

Jestli to nesvědčí o poklesu autobusové dopravy. Na železnici se naopak nakupuje. Ovšem zatím spíše spekuluji.

Kernteriér

Ne, to svědčí jen o tom, že momentálně nenabíhají žádné nové smlouvy s dopravci, tudíž není potřeba kupovat vozidla ve větším objemu.

Hala D

To jo, ale za 19 let? Že by bylo všechno zasmluvněno? Mno, ale je pravda, že v Brně jsou aktuálně hodně solidní nové autobusy.

Kernteriér

Ale je to jen jeden měsíc, který o ničem nevypovídá. Kraje mají buď už obnoveno, nebo se na to čeká, nějaké smlouvy s městy jsou, ale dodávky ještě nezapočaly.

Pavel 2

Které prosím? Jezdím pro DP a zatím jsem se solidním novým busem neměl tu čest se potkat.

Hala D

SOR NS 12. Z pohledu cestujícího.

Hala D

Ale kritizovat silniční dopravu se zde nesmí, nebo jen potichu. O tom svědčí spousty mínusů od buspříznivců, kteří rozdýchávají tuto špatnou zprávu.
Pozn. Berte příspěvek s rezervou pro pobavení všech, ne aby mě zase někdo nevzal moc doslova, protože jsem nadšený vláčkař.

Starlifter

Jestli jezdíte pro DPMB tak zkuste „požádat“ o směnu s jedním ze zapůjčených Crossů LE.
Na manévrování super, výkon až překvapivý ( i z CNG to kupodivu jde 😲), místa pro řidiče dost a palubky VDO+.
Má to samozřejmě i chybky, nejdivnější je špatně vyřešené zavírání dveří kabiny (magnet by byl opravdu lepší)a samozřejmě z konstrukce vyplývající jednokřídlé 3 dveře. Jinak opravdu dobré svezení.
I převodovka v pohodě, né hrkač jak u Urbanů ,o SORkách nemluvě.

Jiří Kocurek

Jasně, provozy MHD zakoupily ve velkém motoráky řady 810 a přecházení na železniční dopravu. A to včetně rušení hlučných a smradlavých trolejbusů, ve kterých zlořidiči túrovali motor.

Hala D

Á, Dobrý den pane Kocurek.
Jak jsem říkal zatím to berme s rezervou. Až čas ukáže jestli se budou místo autobusových linek budovat elektrické úzkokolejky.