Odbavovací plocha ostravského letiště se rozšíří, Moravskoslezský kraj hledá zhotovitele

Nákladní letadla na ostravském letišti. Foto: Martin BernictNákladní letadla na ostravském letišti. Foto: Martin Bernict

Na ploše bude vyznačeno pět základních odbavovacích stání pro letadla s rozpětím křídel až do 65 metrů a jedno alternativní stání pro odbavení letadel typu Boeing 747-8F, tedy ta s rozpětím křídel až do 68,5 metru.

Moravskoslezský kraj vypsal veřejnou zakázku na výběr zhotovitele rozšíření stávající odbavovací plochy Jih na Letišti Leoše Janáčka v Ostravě. Stojánka se rozšíří o novou plochu určenou pro odbavení nákladních letadel. Předpokládané zahájení stavby je plánováno na třetí čtvrtletí letošního roku. Termín stavby se však bude odvíjet od průběhu výběrového řízení. Hotovo by mohlo být ve 2. kvartálu příštího roku. Orientační náklady jsou 252 milionů bez DPH.

Obdélníková odbavovací plocha o rozměrech přibližně 365 na 99,5 metru bude vymezena okrajem pojezdové dráhy F a novou obslužnou komunikací před plánovanými cargo terminály, o nichž deník Zdopravy.cz již dříve informoval. Jejich výstavba je v gesci soukromého sektoru, konkrétně společnosti ENES Terminal. Hotové mají být podle tiskové mluvčí Moravskoslezského kraje Nikoly Birklenové v roce 2026. V místě už probíhá kácení dřevin.

Situační výkres rozšíření odbavovací plochy Jih.
Zdroj: MSKSituační výkres rozšíření odbavovací plochy Jih.
Zdroj: MSKPlánované nové cargo terminály v místě připravovaným rozšířením odbavovací plochy Jih.
Zdroj: msstavby.cz

Pět základních odbavovacích stání a jedno alternativní pro letadlo o velikosti Boeingu 747-8F

Na ploše bude vyznačeno pět základních odbavovacích stání typu Nose-in. Dvě pro odbavení letadel typu Boeing 767-300F, tedy ta s rozpětím křídel do 48 metrů a tři pro odbavení letadel typu Boeing 777F, tedy ta s rozpětím křídel do 65 metrů. Vyznačeno bude rovněž jedno alternativní stání pro odbavení letadel typu Boeing 747-8F, tedy ta s rozpětím křídel až do 68,5 metru.

Součástí investice bude také realizace nové vnitroletištní obslužné komunikace a manipulační plochy pro parkování letištní techniky a vozidel. Zpracovatelem projektové dokumentace je firma SIEBERT + TALAŠ. Lhůta pro podání nabídek končí dne 24. dubna.

Investice do infrastruktury pro odbavení leteckého nákladu v Ostravě rapidně rostou, zásadní roli v nich hrají soukromníci

Rozvoj nákladní dopravy je aktuálně jeden z hlavních cílů ostravského letiště. To nedávno začalo s výstavbou vlastního nákladního terminálu. Na jeho provozu by se údajně mohla podílet také nejmenovaná americká logistická společnost. Další terminál s přímým napojením na letištní plochu by měl vzniknout prakticky hned vedle něj. O pár metrů vedle pak vzniká hala společnosti Contera. Své logistické centrum v Mošnově chystá také armáda.

V současné době jsou z ostravského letiště provozovány pravidelné nákladní spoje společnostmi DHL do Lipska a UPS do Kolína nad Rýnem. Důležité spojení s Asií zajišťuje společnost EGT Express, která využívá letadla společnosti Uzbekistan Airways. Podíl poplatků za odbavení leteckého nákladu na výnosech letiště se neustále zvyšuje. Za minulý rok tak letiště vůbec poprvé ve své historii dosáhlo kladného hospodářského výsledku.

Tagy cargo letecká nákladní doprava Letiště Leoše Janáčka Ostrava Letiště Ostrava Moravskoslezský kraj OSR
24 komentářů