Doprava ve městě Železnice

Od října zahrne integrovaný systém všechny vlaky na území středních Čech

City Elefant připomíná vznik PID v roce 1992. Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Se začátkem října dojde k dalšímu rozšíření působnosti Pražské integrované dopravy na železnici. Oblast s tarifem PID zahrne nově osmé a deváté pásmo v sedmi oblastech. Jde o Benešovsko, Mladoboleslavsko, Nymbursko, Příbramsko, Rakovnicko, Kolínsko a Kutnohorsko. Dojde tak k integrace vlaků v celém Středočeském kraji.

„Nově se zavádějí pásma 8 a 9 pro území Středočeského kraje a otevírá se i možnost ve spolupráci s ostatními kraji přidat další pásma za hranicemi středních Čech, kam spádují naši obyvatelé. Od října bude možné jezdit na levnější jízdenky Pražské integrované dopravy všemi regionálními vlaky i rychlíky na území Středočeského kraje, autobusy budou postupně následovat,“ doplnil ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK) Pavel Procházka.

Do oblasti PID nově spadnou například další stanice na tratích 220 (na jih od Olbramovic), 200 (jižně od Příbrami), 161 (západně od Rakovníka) nebo 230 (na jihovýchod od Kutné Hory). Podrobné schéma je k vidění na stránkách organizátora ROPID. Pro cestující rozšíření integrace mimo jiné znamená možnost využití tarifu PID, který je nižší než ceny Českých drah.

48 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Proč se integrované systémy nepřekryjí? Například mezizastávkový úsek Rožďalovice-Mlýnec (PID/IREDO) není integrovaný v ničem, další takový je hned vedle Slibovice-Lovčice obec (PID/IREDO) atd.

    • Každý hejtman vám řekne že ze zákona povinen zajistit dopravu na území svého kraje (občas mám dojem že by nejradši na krajských hranicích postavili zeď jako Trump aby mu neutíkali poddaní), další otázkou je jak by si to nechal líbit sousední kraj, ale je to o dohodě, a že to jde když se chce svědčí úsek Ploužnice – Stará Paka na trati 064 kde současně platí jak IDOL tak IREDO, záleží na tom kam ze Staré Paky dál jedete, podle toho si zvolíte příslušný tarif.

    • To vše záleží pouze na dohodě lidí (= podle toho, jaký je kdo s kým „kamarád“): třeba PID + DÚK se překrývají už delší dobu a dost „rozměrně“, a pokud vím, tak pro IDP o to POVED také silně stojí.

  • Kamarádka co dělá v DPP mi nedávno tvrdila že do budoucna zvažují předělání PID na způsob IREDA nebo IDS JMK, tzn. opustit vnější prstence a jejich nahrazení buňkami protože dnes když máte 3 pásmo tak na něj můžete jak do Kladna tak i Lysé n/L zatímco s buňkami pokud máte předplatní jízdenku Kladno – Praha tak do Lysé už musíte mít další lístek.

    • Takže vlastně by to bylo pro cestující zhoršení/zdražení. Tak raději ať do toho nehrabou. Jinak podobu tarifu podle mě určuje ROPID a DPP je jeden z dopravců.

      • Spíš naopak. Většina cestujících jezdí z X do Prahy, takže „výhod“ současného systému stejně nevyužije.

        Nový systém může ale pomocí zdražení těch neobvyklých cest mírně zvýšit tržby, a zabránit tak na určitou dobu plošnému zdražování.

        • Vnější pásma PID už jdou teď dost drahá, tak další zdražování doufám dlouho nebude aktuální. Jinak ten „buňkový“ tarifní systém by měl smysl, pokud by byl rozšířený celorepublikově a každý by tak mohl cestovat v celém okruhu sousedních buněk kolem své „domovské“, ze které by měl zaplaceno. Ale změnu při dosavadním rozsahu území PID z pásmového na buňkový nepovažuji v ničem za přínosný.

          • Z pohledu cestujícího tam přínos opravdu není spíš naopak, ale dnes např. pokud máte lítačku a 4 vnější pásmo tak na to jezdíte do práce z Milovic do Prahy jako můj bratr, ale na to samé 4 pásmo se o víkendu dostane i do Kladna, Karlštejna, Nelahozevsi, Berouna, Čerčan atd. zatímco v buňkovém systému na všechny ostatní destinace mimo Milovic už musíte mít další lístek což znamená pro ROPID další příjem. A jak je známo: peníze jsou vždy až na prvním místě.

      • Gogo neříká, že o tom rozhodují v DPP. Když napíšete „(oni) do budoucna zvažují“, můžete mít na mysli i ROPID.

        Jinak DPP nerozhoduje dokonce ani o vnitřních pásmech. Řídí se rozhodnutím objednatele.

        • Samozřejmě jsem tím oni myslel ROPID, kamarádka sice dělá v DPP, ale na pozici kdy dost často komunikuje s ROPIDem. Ovšem to že to zvažují ještě neznamená že to uskuteční, protože se dá čekat že se proti tomu zvedne vlna odporu.

    • Pokud vím, podle logiky „PIDových“ pravidel byste tu další (resp. „delší“) jízdenku měl správně mít už nyní, protože přejíždíte více hranic pásem (ne víckrát stejné hranice) – ale nikdo to zatím nesleduje a nevyžaduje.
      Třeba v tarifu DÚK jsou zóny od samého počátku a leckdy to s jízdenkou dle toho tarifu znamená „sakramentsky“ drahou cestu, protože jedete po trase, která Vás veze (z Vašeho pohledu nechtěně) přes další zóny.

      • Toto se dá sledovat pouze na jednorázových jízdenkách kde máte vyznačenou nástupní stanici, u předplatních vám těžko dokáží kde jste opravdu nastoupil.
        To jsou prostě nedokonalosti IDS které prostě nejde úplně pokrýt, např. v IREDU třeba lidi přišli na to že když z Hořic v/P i když jedou do Hradce Králové koupí lístek do Jaroměře tak je to prostě levnější protože se předpokládá že do Jaroměře pojdou přímým autobusem, jenže v tarifu IREDO není směrování, je tam jen že nemůžete jet přes buňky s vyšším číslem, a protože buňky v IREDU jsou číslované hvězdicově od Hradce tak nic neporušují.

        • Buď jdem úplný hlupák, nebo jste to napsal nešikovně, ale já jsem Vaše sdělení nepochopil: v „Tarifní mapce IREDO od 10-12-2017“ pro zónu „Holice“ vidím cenu jízdného 38 Kč jak pro Hradec Králové, tak i pro Jaroměř, takže ten, kdo jede do Hradce Králové na tom, že si místo jízdenky do Hradce Králové koupí jízdenku do Jaroměře, přece nic „nevydělá“ (neušetří) – naopak může být postižen za to, že nejede na jízdenku platnou pro jeho směr (do jeho cílové stanice), protože při nákupu jízdenky musí název cílové lokality sdělit.
          Pochopil bych snad, kdybyste tím chtěl vyjádřit, že cestující jede do Jaroměře a koupí si jízdenku za 38 Kč, ale jede oklikou (vlakem) přes Hradec Králové (nebo naopak přes Jaroměř do Hradce Králové třeba i celou cestu autobusy), ale tam nikde stejně nevstoupí do zóny dražší než za 38 Kč, takže je to v duchu pravidel a „úspora“ žádná nevzniká (a ani omezení časové platnosti jízdenky, které by tomu bránilo, snad asi v IREDO neexistuje).
          Můžete mi to vysvětlit nějak podrobněji?

          • Přiznám se že jsem to teď nekontroloval, asi už na to přišli i v Oredu, páč jsme si na to stěžovali, a tak srovnali ceny, je ale pravdou že když Iredo začínalo tak jsme se s tím setkávali často, tenkrát to vycházelo asi o 1 nebo 2 Kč levněji.

  • Skvělé, ale autobusy se pořád odkládají. Kraj pořád mluví o plné integraci kraje do konce roku 2019, ale to je současným tempem naprosto nereálné.

  • No konečně +++ Ještě by to chtělo do všech stanic – zastávek označovače, jinak je to z velké části na dvě věci.

    • S aplikací PID Lítačka si dopředu koupíte a 2 minuty před odjezdem virtuálně „označíte“ jízdenku v mobilu (snad to takto chápu správně). Podle mě ideální stav, označovače vůbec nebudou potřeba.

      • A nebo si 2 minuty před odjezdem virtuálně „označíte“ jízdenku a vlak potom nepojede vůbec 🙂 Ano ale jinak to chápete dobře. K dokonalosti by to ještě chtělo dořešit možnost kombinování s predplatným kupónem.

        • Pro sledování zpoždění a mimořádností je zas jiná aplikace – ČD „Můjvlak“;)

          • Pokud tam ovšem první informace o problému neskočí deset minut poté, co dle aplikace spoj odjel načas.

  • Pro PID jsou koláče vhodné tak do 4. pásma. Dále by měl nastoupit zónově-relační tarif.

    • Myslím, že to k tomu směřuje, od září je celodení jízdenka za původní cenu Praha + 4 pásma. Dál je výrazně dražší. To 4 pásmo má logiku, dál už nastupují tangenciální spoje a to je v pásmech nesmysl.

      • Tak u tangenciálních spojů se zase uplatní i časová platnost, takže na jednopásmovou jízdenku stejně daleko nedojedete.

        • U předplatného časová platnost nehraje roli. Pokud dojíždím Kladno-Kralupy, potřebuji kupón pro 2 pásma, pokud dojíždím stejnou vzdálenost Kladno-Dejvice vlakem, potřebuji ta pásma čtyři, a když to budu jezdit autobusem+metrem, tak potřebuji celou Prahu+3 vnější.

  • A ještě chybí Ústí, Turnov, Plzeň, Pardubice,…
    Když v roce 1992 vznikl systém PID, tak nikdo nepředpokládal, že bude mít ovál 9 pásem. Současnej systém PID je zralej na revizi jako sůl.

    • Na revizi jsou zralé hlavně ceny vnějších pásem PID. Třeba roční předplatné PID do 8. pásma (19.200Kč) vyjde už skoro jako roční celosíťová jízdenka ČD IN 100 (19.990Kč).

      • V ČD IN 100 ovšem nemáte zahrnutu ani linkovou autobusovou dopravu, ani žádnou MHD …

    • Souhlasím, 9 pásem je vážně hodně, zvlášť když doufám, že se PID bude dále rozšiřovat.

  • Bez zapojení měst nebo přestupních uzlů, tesně za hranicemi kraje je to takové polovičaté, chybí připojit k PID např.: Rokycany, Blatná, Tábor, Světlá n. Sázavou, Pardubice, Chlumec n. C, Turnov, Doksy, Lovosice

    • Rokycany by měly být. Turnov snad také. Obávám se však, že kompletní integrace znamená celou zemi. A uvidíme, jestli to ponese MD, nebo to mezi sebou dříve sjednají kraje.

        • Pro začátek by stačilo, kdyby se do St. kraje na zkušenou rozjeli ti Jihočeští líní strejcové vesničtí, ukoptění, celí pokakaní z možnosti většího rozsahu IDS. Když jim Žemlička JIKORD doalelujá tvrdil, že to nejde, nejde, nejde , tak si pod vlivy jeho stařešinovských, již včera neplatných, překonaných dogmat nechali ujet vlaky (doslova:( I když těm směle může jít za vzor i ten prachatý protekčák mafiánek Joukla z Jihlavy.

          • Admini: Nebylo by možné udělat něco s tím trollem, který zde pořád pomlouvá mrtvého člověka v každém příspěvku a v podstatě jen zkouší, koho tím vytočí? Jeho příspěvky nemají žádnou hlavu a patu, je to jen pár hejtů vůči lidem, co „nehltají vlaky“ a k tomu zmíněný Žemlička, stále dokola.

              • Zaplať Pámbu. Já bych chtěl jenom ostatním diskutujícím říct, že my z Jihočeského kraje nejsme všichni takoví tro*lové, to nám tady jen jeden trouba dělá silně negativní reklamu.

                • V pohodě. Většího exota jsem fakt neviděl. Myslím, že i z pohledu fandů lokálek (to byla jeho názorová strana, co jsem pochopil) je jeho zabanování lepší, protože jim tu dělal akorát medvědí službu.

              • Super. Jako pro mě za mě, ať sem píšou příznivci i odpůrci dráhy, ať se klidně hádaj, nechci proti nikomu štvát, ať si to každý vidí po svém, ale ať to má obsah. To co on předváděl už bylo fakt za hranou nechutnosti (v lidské rovině) a k tomu nemělo naprosto žádný obsah.

                • No, „Chachar Budvar“ má (bohužel) pravdu, ale když omílal dokola pořád jedno a totéž , tak ji spíše znehodnocoval: o Žemličkovi vím a myslím si své také, ale nebyl a není jediným velkým škůdcem pro veřejnou dopravu a železnici zvláště, a už se ani nemůže bránit (ačkoli to on by stejně asi nikdy neudělal, ta pro něho bylo „pod úrovní“) – nelze-li tedy ctít pravidlo „o mrtvých jen dobré“, tak je asi lepší nepsat nic, zejména není-li to přímá reakce na nějakou neoprávněně pochvalnou nepravdu o něm …

Newsletter

Partneři


Výběr editora