Od ledna bez vysílačky nevyjedete, varuje správa železnic dopravce
Stanoviště strojvedoucího u Bardotky. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Na české železnici se schyluje k velké změně, pokud jde o vybavení hnacích vozidel. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) aktuálně
Pokolikáté už se projevuje odbornost Ministerstva dopravy, popřípadě jeho schopnost cokoliv rozumně, včas a řádně řešit? Vysílačky jsou jen slabý odvar toho, co nás pro dlouhodobý úpadek nábřeží čeká od příštího roku, kdy se v našich zákonech neprojeví technická část IV. železničního balíčku. To, že zaříznutím přenosných vysílaček zabili sice okrajovou, ale společensky nikoliv nevýznamnou nostalgii (výjimky skutečně nebudou možné, dopis od SŽDC vnímejte pro jeho rozpor se zákonem jako vhodný šmírák pro sumarizaci položek pátečního nákupu), by mohl být důvod k tomu si říci, jak to projednou udělat dobře a samozřejmě to i prosadit. Petr Šimral to opět pojmenoval… Číst vice »
Věděl by někdo osud GSM-R na tratích Plzeň – Strakonice – České Budějovice, a České Velenice – České Budějovice – Horní Dvořiště? Je to již přes dva roky ve vzduchu, vysílá, ale stále se podle toho nejezdí
od Plzně na jih se loni dělaly stožáry. tak snad již brzo…
Ve stanicích po trase již došlo k výměně telefonních zapojovačů za IPTC-K a TOP, čili jedna z podmínek splněna. Nějaké testy snad již údajně také probíhaly, výsledky neznám. Zkuste se zeptat na GŘ nebo TÚDC.
Tak Oldo, co s tím uděláme 😂😂😂?? Tady nemá spousta dopravců ani na radiostanice za statisíce ( hloupé zařízení, které se neumí ani samo preladit, jako autorádio,, neuvěřitelně předražené a tyto praktiky všemi zúčastněným tiše tolerovány), ale vy už máte jasno v tom, jak není problém pro všechny nakoupit ETCS s pořizovací hodnotou 10 Mega a výše na jedno vozidlo. Je to vypadá, ze na české železnici bude ještě prdel…. A to až se ke všemu ještě od prosince roznípe a rozpadne osobka v regionech….
Tady je problém někde úplně jinde – tvrdý požadavek na vysílačku je v pořádku. Ale Dobrá Správa si za přechodné období taky měla udělat pořádek a zavést všude GSM-R, aby dopravcúm stačila vysílačka tohoto jediného standardu.
Problém je ještě jinde – SŽDC nemusela nic zajišťovat, pouze místo slova „radiostanice“ použít sousloví „komunikační zařízení“ a inteligentní dopravci by to vyřešili k tomu určenými GSM přístroji (nikoli přeplácanými mobily).
Nebo povolit prenosna zarizeni…
Jako binec je to poradnej, ale osobne bych vysilacku prisrouboval na pristrojovku a udela z prenosneho pevne zarizeni…
To už by vyšlo stokrát levněji, kdyby jim nakoupila ty vysílačky.
Problém je to, že každý mobil za 3000 toho umí v podstatě víc než ty předražené a funkčně problematické vysílačky. Vždyť by nebyl problém mít v komerčním mobilu apku, která by ovládala ep ventil na mašině. Jenomže to by pak někdo patřičně nerejžoval…
Právě jste vystihl přesnou podstatu tohoto problému včetně slavného ETCS. Preneseno do predstavitelne reality je to asi takhle: Podnik Vodovody a kanalizace dává odběratelům hlutu 5 let na předělání koupelny podle jejich standardu. Důvodem je bezpečnost a zamezni uniku vody a splasek. Je to dost specifické a taková předělávka stojí 780 000,- bez DPH. Město vypsalo dotaci 150 000 na domacnost. Kdo to nebude mít, nesmí být připojen k vodovodní a kanalizační síti. Po pěti letech to nikdo nemá, protože je to evidentní blbost. Ale času bylo přece dost a je na to vyhláška, tak se teď nemůže nikdo divit… Číst vice »
Jenže rozdíl je v tom, že ETCS není blbost. Jen nás to posune z doby, kdy se lily chcanky z oken na chodník do doby s kanalizací a splachovacím záchodem (drže se příměru), protože funkční vlakové zabezpečovače jsou na železnici slušně zavedený standard. Je to drahé především kvůli miliardě certifikátů a rokům zkoušek, což výrobci pochopitelně chtějí zpět.
Bezpečností certifikát na bůhvíjaou apku v čínském mobilu vystaví kdo?
Odkdy se EP ventil nouzové brzdy ovládá wifinou či bluetoothem?
Závidím vám váš jednoduchý pohled na svět.
Nezavidim vam váš úřední pohled na svět. Tyto problémy nejsou technického rázu, jistě ze to jde, je rok 2019 a ne 1919.
Problém je jen v hlavách úředníků a na papíře.
Ventil rychločinného brzdění musí fungovat vždy, jde toto přes bluetooth či WiFi zařídit?
A jak se ptal kolego, kdo vystaví certifikát na nějakou apku pro nějaký čínský mobil, resp. na každý jednotlivý typ mobilu? Nebo to bude jenom pro značku xy a typ yz?
O jakou apku se má jednat a o jaký čínský mobil? Vy byste to chtěl mít primo v mobilu? Jinak obecně ano, bezdrátovým přenosem lze zajistit toto. Proč?
Ano lze, jenže jaká bude spolehlivost tohoto článku (bluetooth, WiFi) a lze ji zaručit? Záklopka rychločinného brzdění je tedy v přímé závislosti na vysílačce a bez funkční vysílačky ani nepojedete, jak byste toto řešil u mobilu?
Kolega v hlavním příspěvku psal o aplikaci v mobilu. Huawei apod.? I když většina mobilů se vyrábí v Číně. A musel byste tedy mít homologaci na aplikaci a na každý jednotlivý typ mobilu, že v ní korektně funguje.
V roce 1819 také nikdo bez funkční vysílačky nevyjel, ani na koni, že? Viz můj výše uvedený příspěvek. GSM komunikace je mezi loko, komunikace IR či UHF může být mezi fýrou a loko. Je to tak nepochopitelné? Přitom UHF je radiočip v mobilech existující již drahně let, jako příjimač.
Určitě by to šlo zařídit pro všechny telefony, které mají datový konektor. Na bluetooth bych moc nespoléhal. Otázka ovšem je, kolik by stál vývoj a certifikace takového udělátka, což by se samozřejmě promítlo do ceny i při sériové výrobě. A nejde jen o hardware ale i o certifikaci příslušné aplikace.
Na druhé straně by z toho mohl mít cílevědomý podnikatel vcelku dobrý produkt s rozsáhlým využitím.
Stačí upravit frekvenční rozsah na čipu radiopříjimače/radiovysílače v GSM zařízení (mobily nevyhovují pro zcela jiné zaměření). Ti co věci skutečně rozumí, jistě navrhnou levné a spolehlivé řešení. Nejsem elektrotechnik an elektronik, pouze hovím IT a principům konstrukce.
Nutno říci, že fail safe IT řešení nebývají úplně levná. Mobily a jejich sítě patří spíše do kategorie snadno selhávajících zařízení. Ničemu to tam nevadí, restartuje se a jede se dál.
tak on celý GS zrovna fail safe není, že
To ne
Fail safe přes zarušenou WiFi vyřeším jednoduše – každých x milisekund pošlu paket „jedeme dál.“
Pokud by se spojení přerušilo, v nejhorším případě maximálně po periodě + toleranci v jaké má chodit „jedeme dál“ bude chybět souhlas a brzdím.
WiFi pásmo používají třeba zabezpečovače metra typu CBTC, umožňuje to opravdovou flexibilitu, pohyblivý blok atp, ale levné to fakt není (pásmo je jen pásmo, neřeší zplacování, bezpečnost a spolehlivost informací
jak krásné řešení.. bohužel takto to nefunguje. Aby zařízení mohlo být v rozumný kategorii „safe\“ musí jít „komunikace“ minimálně po 2 různých komunikačních „kanálech“ aby se dala v reálným čase vyhodnocovat diskrepance obou signálů. 4asový okno (vámi navrhovaný) nepostačí ani na SIL2/PLd. takže zpět na zem…
§1 Nikdy se to tak nedělalo
výše psane neplatí jen pro železnici.. abych mohl být v SIL 2 a vejš ,musím srovnávat a vyhodnocovat „soulad“ signálů (2 koncáky, 2 snímače,) nebo použít jeden homologovaný, která splní patřičnou „level“. tj vrazit tam pouhé „časové okno“ s nejakým hlídacím psem, nebude úplně správně, že, paragrafům navzdory.
Ale dělalo. MCAS na Boeingu 737-8 MAX.
Stereotipním uvažováním skončíme pádem do propasti. Když existují spolehlivá čidla na kde co v automotive, proč to neexistuje na železnici? Vaše stereotypní uvažování vám nezávidím.
Omluva za překlep.
Ale ony existují spolehlivá, a stejně jako v automative certifikovaná čidla na kde co, jak sám říkáte. Jenže v automotive se cena jejich vývoje rozpočítá do milionů až desítek milionů vozidel ročně, na železnici se rozpočítá do desítek až stovek kusů zařízení – v tom je ten vtip.
Navíc v automotive je bezpečnost jednodušší – když pojedou na jedné silnici dvě auta proti sobě, bez problémů se vyhnou. Když pojedou proti sobě dva vlaky, dopadne to poněkud hůř…
Které „spolehlivé automotive čidlo“ vám absolutně spolehlivě přenáší informace o semaforech, dopravním značení atp a zajistí, abyste neprojel na červenou nebo stopku?
Ještěže máme pány složité, ostatně kde by si našli takové trafiky co mají. Zkuste používat selský rozum a ne papouškovat názory těch, co si na tom mastí kapsu. Dnes krabičkou za 300 můžu ze svého mobilu v Čechách ovládat zařízení třeba na Novém Zélandu teď okamžitě. Takže když nechám tu krabičku spínat ep ventil, tak ho bude spínat stejně spolehlivě jako spíná třeba topení na chatě.
Souhlas s Hansem. Vám nezbývá nic jiného než si pravidelně měnit umazané trenýrky.
Jenže narozdíl od vaší chaty, kde se Vám maximálně nesepne topení, zde jde o bezpečnost provozu a každé zařízení musí být pro ten provoz homologováno.
Prave, predstava, ze misto kilometru kabelu v zeleznicnim vozidle bude vse pres wifi, diky, ale tim rozhodne nepojedu…
Co se tyce vysilacek, tak spise se priklanim k nazoru, ze pokud po nekom neco chci, tak mam mit vse pripravene a ne 3 systemy… Me by zajimal plan sjednoceni, prechodu na GSM-R, abychom meli predstavu o tom prechodnem obdobi…
Diky 🙂
a umíte to ovládat BEZPEČNĚ? tj Fail safe?? V kategorii SIL4, když už jsme u tý železnice… To jste teda fakt dobrej!
Prosím o sdělení kterak ten mobil s onou apkou, (zajisté radostně vytvořenou nějakým aplikátorem, proloženou vhodnými reklamami z železničního prostředí) propojíte v každé lokomotivě bezpečně (safety) na v ní obsažený systém pneumatické brzdy. Znám teda hlouběji jen některé brzdiče ale fakt nevím, jak do tohoto systému zakomponovat Hujavej za 3.000,-
Jenže, ono by to vůbec neovládalo brzdiče, ani teď je to neovládá, jestliže k něčemu dojde (ať Generální stop, nebo třeba „bouchne“ živák), tak dojde k otevření záklopky rychločinného brzdění – tzn. Z hlavního potrubí uteče vzduch (velkým průřezem), tím dojde k reakci rozvaděče, který reaguje právě na tlak v hlavním potrubí a přepustí vzduch z pomocných vzduchojemů do brzdového válce. A to je celý princip rychločinného brzdění, tedy to, že se brzdí větším tlakem je jen mýtus (stejně jako padající kufry na hlavu).
systém znám. Jen nevím, jak tam zapojit Hujavej čo podobný krám s androidem tak, aby to splňovalo bezpečnost, která je v těchto obvodech vyžadována. Myslím, že určitě nechcete na tento ventil pověsit nejaký bastl z gůglpay, že ne… Zkuste se kouknout jen tak trochu na téma analýzy rizik a požadavky SIL.
Já ten systém tak jak navrhují jiní přes nějakou aplikaci nechci, nevěřil bych tomu, z ohledem na bezpečnost. Jen mi přišlo že chcete ten systém roubovat na brzdič, proto to vysvětlení principu.
nechci. jen chci, aby to „ovládací zařízení“ – jak tu chytrolíni píšou mobil za pár kaček s „apkou“ splňovalo alespoň elementární hledisko safe integrity.
Celkem snadno. Na ventilu je během provozu signální napětí. Pokud zmizí, tak se ventil otevře, vzduch zdrhne a souprava zastaví. Dále máme aspoň trochu chytrý chip (třeba atmel mega) za pár korun, který během provozu dostává napětí a mimo jiné část ho posílá dále do ventilu. Úkolem apky v mobilu je dodávat tomuto chipu informaci, že je vše ok. A dokud chip tuto informaci má, tak pouští signální napětí na ventil. USB je fakticky norma, tak už jen zbývá v mobilu samotná aplikace, která je jen opakovač, co louská data z radiového signálu. Pokud nebude funkční kterýkoliv z bodů, ventil… Číst vice »
1) Nemají, nevyjedou…………chtěli to zas odrbat!
2) Nové mašinky Vám hned nedodají …jsou trošku dražší…..než repas
To proti vysílačkám bojuje ten samý Mužík, kvůli kterému se nesmí zadávat čísla licencí strojvedoucích do Isoře a ten samý Mužík, co dostal flastr za provozování neschváleného typu lokomotiv? Tomu by se měli úřady podívat na zoubek…
Meleš něco o čem nic nevíš.
Ani ne, ten samý Mužík lže i do ISOŘe, v ISOŘi je nějaká lokomotiva a v reálu úplně jiné číslo nebo i řada!
A ty jako šotouš stojící s foťákem u trati máš zkažený záběr! Nebo tvoji kamarádi, kterým jsi nasliboval, že pojede určitý stroj…
Copak, nemáte do isoře přístup a brečíte? 😉
Na nic ho nepotřebuju a i kdyby zvednu telefon a mám co chci. Hold někdo bez toho existovat může a někdo ne, ale to je příliš pro vaše chápání.
No tady jde taky o to, že ne všechny vysílačky umí GSM R. Např. Ostrava, Třebová apod jako stanice/tratě umí jen GSM R. Takže základní spojení je v TTP GSM R a náhradní spojení chybí (TRSku vypnuli). Takže ze starší vysílačkou co umí TRSku je strojvedoucí kde? Zbývá pouze nouzové spojení na Simplexu 12 a dle prohlášení o dráze strojvedoucí nesmí vyjet na trať na nouzové spojení. No takže potom je taková vysílačka v Ostravě, Třebové apod k ničemu.
Ale to není vinna správce, že dopravce má starší vysílačku. Zajímavé že i ty MUVky mají vysílačku, která umí i GSM-R a nějaký dopravce bude brečet, že oni ne, že to je moc nákladné?
Ano, u pracovních strojů, které se po trati jinak nepohybují bych si vyjimku dovedl představit, ale ostatní bez debat.
Možná ta neexistence „náhradního“ spojení by možná zasloužila diskuzi. Bylo nutné vypnout TRSku na tratích GSM R?
Roman Svačina: bylo… orotože i ta se musí udržovat a to stojí peníze 🙁
Tak zrovna u té MUVky cena vysílačky výrazně převyšuje cenu vozidla… To je v pořádku? Stát si ovšem takovou montáž „může dovolit“ (jde to jaksi i z Dominikových daní….)
No jde a já s tím problém nemám, a vzhledem k nutnosti provozu bylo lepší instalovat vysílačku do MUVek než jen zadávat soutěž na úplně nová vozidla.
Teď si představte, že mu potřebuje výpravčí rychle zavolat. V GSM-R ho uvítá hláška o neregistrování, na simplexu se nechystá ani na VOSce ani na SMV a vteřiny běží. Z tohohle ohledu je TRS jen další časová ztráta, protože to bude muset zkoušet u všech vlaků, kterým se nemůže dovolat. Jednou jsou stanoveny pro danou trať nějaké podmínky a na dopravních je, zda se přizpůsobí nebo nepojedou. Argumentace starou vysílačkou je jako argumentace střídavou lokomotivou na stejnosměrné trati – s takovou laminátkou se v Pardubicích také nechytá a kupodivu to dopravcům nevadí.
Kolikrát se tak stane že vypravci opravdu potřebujete rychle volat a jde o vteřiny? Navíc kdyby vypravci dělali pořádně svoji práci a dodrzovali svoje vlastní předpisy, budou řešit každý vlak co neprovede D-test nebo se neregistruje do systému. Dále budou při posunu v GSMR vyžadovat přepínání kódu a jiné hovadiny, které jsou k ničemu a nikdo je nedělá.
A tady budou neustále nutit dopravce k investicím za statisíce, miliony. Ať s tim jdou někam, jde jen o prachy, o žádnou bezpečnost.
Kolikrát se stane, že jde o vteřiny? Při aktuální intenzitě provozu prakticky neustále, vysílačky štěbetají jedna přes druhou. Ona potřeba rychlého spojení není jen o tom, když jde do tuhého (projetí návěstidla), ale i o tom, že k vjezdu už se blíží rychlík a vlak blokuje zhlaví. Trochu mi to připomíná otázku, kterou už jsem také bohužel zaslechl „a kolikrát za směnu výpravčí ten Generální stop použije, že jej tak nutně potřebuje?„. Já tehdá neměl slov. Podívejte se někdy v uzlu ve špičce, kolik je tam vlaků. Myslíte, že má výpravčí čas na to sedět u vysílačky a sledovat, zda… Číst vice »
Počkejte on vypravci nekontroluje zda byla provedena zkouška spojení i když to má vysloveně v povinnostech? To platí už hodně dlouho. Za to bych SZDC pořádně flastroval. Výjimky se nepřipouští. Ať se SZDC přizpůsobí jak chce, ma to kontrolovat tak ať se stará.
Výpravčí a GSM-R ? Na prstech jedné ruky vám spočítám ty, kteří umí tento systém naplno využít.
Kdyby jste byl výpravčí, tak se takto nesmyslně neptáte!
Povinnosti strojvedouciho je oznamit vypračímu, že jede na náhradní spojení
Trocha parodie na Jirku 2: Myslíte se strojvedoucí ma čas oznamovat nekomu na jaký spojení jede? Musí řídit vlak, sledovat navesti, pomalé jizdy, stahovacky, rychlost, situaci pred sebou, chování soupravy atd.
Naopak potřebuje mit jistotu ze na první pokus kontaktuje vypravciho a nebude ho shánět po všech čertech. Ze tam prostě bude. A to ideálně do konkrétní stanice, což dnes ani nejde. To SZDC nepovažuje za důležité, pritom jde o vteřiny a bezpečnost!!!
Jděte se někdy podívat do dopravní kanceláře ve špičce. Jestli jste strojvedoucí, určitě vás nevyhodí. Pak to nicnedělání výpravčích uvidíte na vlastní oči. Ale skutečně do uzlu, ne do Horní Dolní.
Mnozí strojvedoucí mají o práci výpravčích poněkud zcestné představy.
Opravdu si strojvedoucí může zvolit že pojede na náhradní spojení ? Buď s dráhou nemáte co do činění, nebo by vás měli poslat pro neznalost předpisů na přezkoušení.
MiKi: doporučuji prostudovat DU Z11, čl. 2.6.2.3 a taky by se hodilo prostudovat směrnici č.35 čl. 5.8.2.
Potom mi napište co jste se dozvěděl o použití „náhradního spojení“
Děkuji
A ještě tohle si MiKi prosím nastudujte: DU Z11. čl.2.6.2.2 a 2.6.2.4..
Není zač
Kdyby jste mi rozklíčoval vaši šifru, rád bych se v předpisech poučil. Ale nějak vámi odkazované články nemohu najít.
Rád je pošlu mailem. Nechci do diskuze kopirovat celé články předpisu.
Pro autora článku:
Nemáte tam překlep? Na odkazované mapce je na trati Turnov – Jičín TRS, nic není na trati Veleliby – Jičín.
Původ této mapy je https://provoz.szdc.cz/PORTAL/Show.aspx?path=/Data/Mapy/radia.pdf.
Na Šumavě na nějaký vysílačky nejezdí doteď.
Dojeďte se sem na Šumavu podívat a uvidíte, že mají na vozidlech rádia od Radomu.
Chorobný prokrastinátor: Problém je, že na trati České Budějovic – Černý Kříž – Nové Údolí je trs, na trati Číčenice – Prachatice – Volary jedou na mobil a na trati Strakonice – Volary je SRV.
Číčenice – Volary je především radioblok. A ať si o tom zařízení mohou myslet své (stál přibližně tolik co regulérní DOZ), terminálem radiobloku dopravce GWTR vozidla vybavená má. Z počátku pravda neměl, dnes už má.
SŽDC by se měla zaměřit hlavně na to, aby traťový zabezpečovač byl aspoň všude na koridorech. A na to, abychom na nových nádražích nemuseli žrát ve fast foodu, pane Filipe.
Buďte rád že vůbec máte co žrát na nádraží….
Ve vyhlášce je toto pět let. Pět let měli dopravci na to se přizpůsobit. Pět let jezdili s nejlevnější přenoskou z tržiště, nebo i bez ní – pouze s mobilem. Došlo i k několika srážkám vlaků, které sice byly pochybením strojvedoucího, ale dalo se jim zabránit, kdyby se podařilo strojvedoucího včas zkontaktovat. A nejedná se zdaleka jen o soukromé dopravce – bez GSM-R jezdí řada hnacích vozidel ČD i ČD Carga. Teď přechodné období končí stanovené vyhláškou a provozovatelem dráhy jsou na to ještě extra upozorněni.
Jde o to, že mnohdy ani telefonní číslo uvedené dopravcem do systému jako kontakt na vlak není platným telefonním číslem na strojvedoucího. Nejednou jsem se dovolal strojvedoucímu domů, třeba jsem jej i nechtěně vzbudil po noční. Přesto neexistovala žádná možnost, jak takový vlak odstavit, i když by to byla v případě projetí návěstidla doslova neřízená střela – nejen že by nebylo možné jej na dálku zastavit, ale ani by se mu výpravčí nedovolal a na chybu jej tak upozornil. Přitom jde o hodnoty nejcennější – lidské životy.
Ještě dodám, že toto upozornění je na popud Drážní inspekce, která doporučení upozornit dopravce na konec platnosti přechodného ustanovení dala jako bezpečnostní doporučení po mimořádné události u Křemže v loňském roce. Kdo ví, zda by SŽDC bez tohoto doporučení vůbec nějaké upozornění vydala a především zda by vůbec kontrolovala, zda jsou hnací vozidla jezdící po české síti náležitě vybavena.
Tak rozhodnutí je správné, ale nechápu tu nemožnost přenosné vysílačky a požadavek na její trvalou montáž do vozidla.
Jde o možnost dálkového zastavení vlaku. To s přenosnou vysílačkou neuděláte.
Nezapomeňte, že vysílačky, kde je simplex/duplex a GSM-R, dodává v podstatě jen jeden výrobce. Podle toho to také vypadá – malá bedýnka, která vypadá a ovládá se tak, že jí někdo neznalý bude považovat v lepším případě za relikt z přelomu tisíciletí, stojí zhruba půl milionu korun. Patrně jde někomu malá domů a asi proto někdo na MD a SŽDC tolik chce, aby zároveň vysílačky byly a byly tak odlišné od běžně dostupných zařízení. A co se týká dálkového zastavení vozidla vysílačkou, tak to je české specifikum. Zastavuje se až v případě, že dojde k průseru a to si ještě… Číst vice »
Aha.
Takže T-CZ, Radom a Kapsch je v podstatě jen jeden výrobce…
Tak Radom po zkušenostech z provoz bych ani nepočítal…….
Který výrobce je ten „v podstatě jen jeden“?
Ano je to české specifikum, ale už pár nehodám zabránilo (jak generální, tak adresní), a je paradoxem, že „zastaralá“ Trska to umí a moderní GSM-R ne (a implementace do GSM-R nebyla jednoduchá), takže paradoxně GSM-R bylo hloupější, když umělo jen nouzové volání. Ano automatické zastavení by bylo také fajn, ale to vlak nezastaví před stromem na trati, či jinou překážkou. A jak zabráníte aby si strojvedoucí omylem neodnesl mobil přiřazený k HV domů? Navíc strojvedoucí nemají služební telefony jen pro případ spojení s výpravčím a pořizovat další extra mobil by byly další zbytečné náklady. Navíc, kdo bude odpovědný za funkčnost?… Číst vice »
Pokud vlak pojede v režimu nouzového spojení, čili na mobil (jsou nějaké případy, kdy to bude dovoleno), bude to nařízeno.
Správně, toho dopravce maximálně buzerovat a pořádně flastrovat, to by bylo aby si za cenu jednoho ETCS nekoupil dva kamiony a konečně nás přestal otravovat.
A co takhle sankce SZDC za blbě označené pomalé jizdy? Blbě označené stahovacky? Za chyby v rozkazech?
Když jste vytáhl špinavé prádlo SŽDC, s dovolením vytáhnu špinavé prádlo Českých drah: „Strojvedoucí odstavil vlak a šel si pro svačinu: Zablokoval dva jiné spoje“ Bylo to sice v obvodu stanice, ale na jediné spojovací koleji. V uzlu se nám to stane denně několikrát, že si strojvedoucí jde do haly koupit svačinu a ani se neozve a naháníme jej pak po všech čertech. Ano, za jízdy si svačinu nekoupí a na toaletu si také neodskočí, takže možnost vzdálit se mu nikdo nebere, ale slušné je odchod předem ohlásit a zeptat se, zda na tom místě nebude překážet. Ostatně nařizuje mu… Číst vice »
A prvně zabudovanou vysílačku si bude muset nosit v kapse pro případ, že bude někomu překážet? Nebo si lokomotivu vezme sebou do batohu?
Když bude na nákupu ve městě, tak je mu vysílačka stejně pendrek platná. Ohlásit se má před opuštěním HV.
Jo to jsem zažil taky, mašinu odstavil ani ne v půlce výtahu (přeci to do obchodu nebude mít o 3 kroky dál) a pak člověk doufá, že se tam vejde.
Jak maximálně buzerovat? To není o buzeraci, ale o bezpečnosti provozu a možnost komunikace v případě potřeby(jak tehdá rozoral celé zhlaví nákladním vagonem někde u Blanska, tak tam chyběla komunikace, fíra nezaregistroval číslo ve vysílačce a v systému byl zadaný špatný mobil). Jo, když ČD dává sankce za neobjednaný vjezd na zbrojení (ano je to oprávněně) a ne zrovna malé, tak špatně umístěný rychlostník může mít fatální následek, takže proč ne. Neznám celou republiku, ale fírové by se měly naučit, že se na stahovačkách stahuje (resp. By se měly zas dávat hakovnice ono by je to naučilo), vždyť je to… Číst vice »
Je to maximalizace buzerace zabalená do kecech o bezpečnosti.
Kdyby u Blanska vypravci dělal svoje povinnosti a kontroloval přihlášení do systému zjistil by to včas.
A čemu by to pomohlo? Na stop by ho nezastavil a mobilem se mu nedovolal.
Tak např. Albrechtice u ČT,kde pracovník SŽDC 15 minut po zahájení výluky vyběhl naproti jedoucimu vlaku s návěstí stáhni sběrač. Pokud chcete, dodám vám další příklady za tento rok.
Dobře, jak jsem psal, neznám celou republiku a toto bylo vážný nedostatek, který ale byl jistě ihned odstraněn (ano stát se neměl), jenže takovýto kix se stane jednou za x (možná i desítek) výluk, kdežto projetí návěsti pro el. provoz je x za jednu výluku.
Pokud dobře počítám, i dva mobilní telefony na hnacím vozidle (pro každou stranu) včetně připevnění jsou o 1 až 2 tisících a ne o půl milionu …
GSM-R vzniklo v krajinách, kde majú VZ s funkciou „detekcia/bránenie prejdenia stoj“. Takže tam takú p***vinu ako G-STOP nepotrebujú. Naopak G-STOP nikdy nemal ani vzniknúť. Je to honenie následkov miesto riešenia príčin a v ČR naviac nemôže dôjsť k žiadnemu zázraku, pretože celoštátny prídel spotrebuje SŽDC na nehody, ktorým sa zabránilo G-STOPom. Lebo ten systém je taký paškvil, že zakaždým keď naozaj nehode zabráni, je to malý zázrak.
Když přijdeš do práce, mobil je vybití a chceš dělat problémy, mobil nepřevezmeš(pokud na depu není jinej, má tvůj předchůdce průšvih).
Pokud problémy nechceš, pripojis si ho v mašině do zásuvky, i šukafon těch pár wattů navíc utáhne.
Rekonstruovaná 810 možná, ale větší část těchto strojů nemá zásuvku na 230 V na stanovišti, nebo si aspoň nevybavuji, že by tam někde byla.
Navíc Vaše první část odporuje komentáři výše, jelikož tam je psáno, že mobil bude svázán s HV, což by s jiným mobilem padlo.
Ale samozřejmě, že i GSM-R dálkový stop umí. Pokud dispečer či výpravčí použije dálkový stop, RDST bude na displeji psát !STOP! a bude křičet nouzové hlášení, které vyšle buď automat, nebo může ten, kdo hlášení vyvolal. Jenom hluchý (a to není povoleno) by to neslyšel. V normálních státech to stačí. V ČR ne, otázkou je proč? GSM-R dálkový „automatický“ stop není ve směrnicích interoperability a proto nesmí být po dopravcích požadován. Dle mého názoru není k tomu důvod. Na rozdíl od ČR civilizované zahraničí má zajištěnou trvalou kontrolu bdělosti strojvedoucího a výrazně velké pokrytí tratí zabezpečovačem, který opravdu něco zabezpečuje.… Číst vice »
Jenomže nápis ten vlak nezastaví.
To sice ano, ale musíme se dívat co umožňuje naše technologie a situace je prostě taková, že GS potřebujeme.
A mámě zde ETCS? Ne, a ještě pár let mít plně v provozu nebudeme, to je jako tvrdit na údržbu HV kašlem, vždyť za 10 let budou nové.
Strojvedoucí jsou dostatečně školeni a ví, že nepřeslechnutelný kravál a nápis !STOP! je konec hry.
Jak mi chcete vysvětlit, že ostatní Evropa s tím nemá problém?
„Zastav. Zastav. Stůj. Stůj. Stůj.“
„A proč?“
Strojvedoucí ČD a.s., rok 2018, možná už 2017. I tento byl školen?
Já z fírů nechci dělat debily, ale tato pojistka (dokud nebude ETCS, či něco podobného) není od věci, když se něco pokazí.
Ne bylo mi přeci řečeno, že jinde mají detekci/zabránění projetí stůj u nás ne, takže toto je taková pojistka, když se něco pokazí. Nechci dělat z fírů debily, ale nějakou pojistku tam mít není od věci.
Zajímavé, že třeba lokomotivy KDS mají radiostanicemi na stanovišti hned dvě – jednu univerzální a jednu čistě na simplex pro domluvu s osádkou/posunovači/kýmkoliv. Stačí jen chtít.
Tak telefonické přihlášení správci tratí je snad už dnes ošetřeno přihlášením se v tabletu na hv a připraveností k odjezdu,každému vlaku je pak v systému přiřazen služební telefon strojvůdce,jenž toto hv ovládá.
To jsme si mysleli všichni. Ale jednak tablety a přihlašování na směnu nemají všichni dopravci a i u těch, co je mají (ČD Cargo) jsem se nedávno dovolal domů do postele. Ještě jednou se mu tímto omlouvám, že jsem jej časně ráno vzbudil, ale dopravce měl toto telefonní číslo jako kontakt na vlak…
Jsem kategoricky proti proti telefonu svázanému s hnacím vozidlem. Kdysi jsme takové telefony měli. Co jsme se jich nahledali v Holandsku, Německu, v Čechách…
S pevně instalovanou na nosných tratích také ne…
Zkusme se zamyslet jak to udělat aby se i s přenosnou vysílačkou dalo zastavit na dálku.
Po 30 sec myšlení říkám připojit přes zásuvku na EP ventil brzdy. Uprava asi za 1000 Kč.
Ale to by nestálo jak pul baráku, chápu.
Zas dopravci měly dost času se připravit, navíc než by se vaše řešení homologováno, tak by současné přechodné období muselo být prodlouženo o minimálně rok.
Navíc by i ta přenosná vysílačka musela umět přijímat tyto rozkazy a vzhledem k tomu, že někteří používají opravdu jen obyčejnou vysílačku pro komunikaci, tak by to stejně znamenalo nové zařízení.
Proč vymýšlet nějakou zásuvku, k ní kabel a přenosku, jejíž 20cm anténa bude mít ve faradayově kleci jménem stanoviště strojvedoucího mizerný příjem, když toto může být napevno ve vozidle, s anténou na střeše, která má příjem mnohonásobně lepší?
Vy si dáváte anténu do farad klece jo? Ještě tak vědět co to je, no nevadí. Každopádně není problém mít anténu na střeše a přenosnou bednu jako ze vysílačka co umí všechno. Jediný normální důvod proč by toto měl být problém?
Důvod proč homologovat další zařízení, když dopravci měli relativně dost času, se podle toho zařídit?
Protože hromada prachu za prakticky žádný výsledek. Což je sice SZDC jedno, ale těm je jedno úplně všechno, pokud se to dá hodit na někoho jiného.
A teď důvod proč je to problém?
Ne přímo problém, ale zbytečný odklad spuštění a tedy i prodloužení přechodného období (a homologace dalšího zařízení, kvůli neschopnosti dopravců) a dopravci měli dostatek času se na to připravit, takže brek z jejich strany není oprávněný.
Jasně, dopravce si za cenu šesti vysílaček na mašinu (GSM, trs, oba směry), etcs,… pořídí kamion a přestane vás otravovat.
Proč jsou tratě s trs a s GSM, nesjednotite to?
Jak šesti? Na mašině mám jednu krabičku (například od firmy T-CZ) a v systému akorát vybírám jestli GSM-R, či TRS, atd… Ano asi bude o trošku dražší, než kdybych tam měl jen jeden systém, ale pokud chci provozovat drážní dopravu tak s tím prostě počítat musím, ne pak brečet, že to je drahé.
Jinak Vaše otázka je trošku na vyšší místa, já ji zodpovědět přesně nedokážu, ale předpokládám, že to závisí na finanční náročnosti a důležitosti tratí a jelikož finance nejsou neomezené, tak se systém přepíná postupně (naposledy například trať Ústí nad Orlicí – Letohrad).
Je Dominiku hodně zajímavé, jak řešíte v klidu řešíte „pár miliard“ provozovatele dráhy, potažmo státu a jak vás naprosto netrápí ty samé miliardy dopravců, tedy těch, kteří platí daně pro rozvoj právě toho samého státu.
Já jsem dokonce někdy před deseti lety slyšel od provozovatele dráhy, že si mám dát na HV dvě RDST nad sebe. Jedna umí všechno bez dálkového stopu a druhá umí TRS s dálkovým stopem v CZ.
Můžete si tipnout, která byla podstatně levnější 🙁
Pane Šimral, a zajímal se někdo o to, že toto přechodné období skončí a tedy se pokusil s tím něco udělat už dřív (například i změnu legislativy, aby šlo používat i nadále přenosná vysílačka), nebo se v tichosti doufalo, že se nato zapomene a ve finále se řekne, je my zapomněli, tak víte co? My přechodné období prodloužíme. Takže bylo dost času, kdy měli dopravci šanci reagovat (ať teda se dovybavit nebo se pokusit změnit legislativu). Ty jo, si tak říkám, že asi to byla od správce infrastruktury velká drzost požadovat po dopravci vybavení HV radioblokem na trati, kde je… Číst vice »
Ale zajímal. Přesně pro tento zájem neexistuje povinost dálkového stopu na GSM-R.
A Radioblok? Fakt tu vaši poznámku myslíte vážně? Zařízení, které je v dnešní době na jedné trati, naprosto neinteroprabilní zde si dovolíte vůbec jen zmínit?
Dobře, děkuji za vyjádření.
Ano dovolím, protože mi to připadá, že někteří dopravci chtějí jezdit, ale plnit povinnosti to ne, tak raději brečí, že je to drahé (a to i ten radioblok jistě nebyl levný), proto to srovnání.
Jen se zeptám: kontakt 110 V / 2 A je v té přenosné vysílačce zabudovaný standardně?
Jasně! V úesbéčku!
tak aby to splňovalo bezpečnostní požadavky dle analýzy rizik?? OPRAVDU??