Ochránci přírody chtějí po ŘSD nový ekodukt v Beskydech

Silnice I/56 u Frýdlantu nad Ostravicí a místo, kde by mohl vzniknout nový ekodukt. Zdroj: Google Street ViewSilnice I/56 u Frýdlantu nad Ostravicí a místo, kde by mohl vzniknout nový ekodukt. Zdroj: Google Street View

V Beskydech pokračuje příprava ekoduktu na Jablunkovsku, stavět by se mohlo příští rok.

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
radim

Zdravím, a ví někdo o tom, že Slováci takový přechod už staví ? Je cca 900m do místa, které se tady řeší. Asi neví….

Vlastimil Kocurek

Ano je to pravda, společný MEDVĚDOCHOD, RYSOCHOD A VLKOCHOD je rozestavěný na slovenské straně, a vůbec je nepochopitelné, proč by se měl stavět ještě jeden, Slováci na jeho stavbu dostali peníze od EU, my zřejmě ?? ne. Překlene silnici 1/11, hlavní žel trať na Slovensko a říčku (potok). Souhlasí i ty uvedené metry, možná je to ještě blíže.
Bylo by dobré, se umět podívat i za humna.
Přeji zvířátkám krásnou a klidnou cestu. :):)

Avoda

Jako místní konstatuji, že to oplocení je opravdu problém.
Na jednu stranu nás řidiče chrání, ale když je zvíře zoufalé (nebo vychytralé), tak se stejně na cestu dostane přes nedalekou MÚK.

V daném úseku jsou myslím tři propustky pro malé vodoteče, tak by mělo stačit je rozšířit a upravit okolí.
Tím bych začal a náklady budou pár set tisíc, pokud paní Slezáková dovolí…

Avoda
*h8*

sorry, ale propustek (= 2 m šířka max) pro účely velkých savců neupravite. To chce podchod s indexen světelnosti alespoň 2 (šířka*výška/délka průchodu z pohledu zvířete). Takže třeba 12,5 m sirka, 4 m výška na čtyřpruhové komunikaci

Avoda

A to jako proč, když největší zvíře, které tam regulérně potkáte, je srnec?

Petr David

Jasně, zvířata nepotřebují prostor, člověk ale na něj nárok nepochybně má. Kamion nabouchaný kravinama, které nic nevydrží přece vyžaduje prostor. (ironie!)

*h8*

ta zrovna v okolí Ostravice je zdokumentovaný pohybů rysů. A mmch – ani ten srnec nepůjde do průchodu pokud ten nemá minimálně 3,5 m na výšku a příslušnou šířku ….

Avoda

Proč by srnec nešel do průchodu vysokého 1,5m a širokého třeba 3 metry, když je schopný prolézt půlmetrovou dírou v plotě?
A rys? K čemu potřebuje rys 4 metry vysoký prostor, aby se dostal z jedné strany cesty na druhou?

Petr David

A k čemu potřebujeme současný počet kamionů a z toho vyplývající plochu betonu?

*h8*

můžete zkusit rysa či srnce přemlouvat, ale prostě takové jsou vědecky zjištěná fakta. Dobrovolně prostě malé průchody určité druhy nepoužívají.

Tomas

Nejsem žádný zastánce eko aktivistů, poté silnici jezdím denně, často za tmy desítky let. Frýdlant n/O – FM, ten plot je velmi nedomyšlený. Zásadní parametr, který ignorovalo ŘSD je řeka Ostravice, kde veškerá zvěř v okolí v sušším období chodí pít. A zvěř musí pře silnici. Jsou to xx-leté migrační trasy, které byly přerušeny bezmyšlenkovitým zásahem úředníka.Navic prostupy v oplocení nejsou proti sobě, takže zvěř se někdy na silnici dostane, poté přeskočí lanová svodidla a ejhle, na druhé straně neprostupný plot. Začne vystresovaně pobíhat a končí to buď masakrem nebo pomalu umírá s polámanými končetinami zaseklými v pletivu.

SYN

Hm, nestačil by třeba i trochu větší propustek (umělý)? Ta silnice je zde relativně úzká, mohlo by to vyjít levněji…

Petr David

Určitě, ať zvířátka nevymrzujou! Za ušetřené peníze rozšířit silnici.

Kdo já

Jak se k takové stavbě postaví děti země a děda z tetčič? ( Schválně malým)

Hans N.

Věřme, že v místě stavby ekoduktu nemá noru syslík 😀

Sova

Budiž, ale jasně definovat, že stavba se rozjede až ve chvíli, kdy budou kompletně zprovozněny D1, D3, D49 a další důležité stavby, do kterých tady ekologové roky a desetiletí házejí vidle. Sami škodí kde můžou, tak nevidím jediný důvod, proč by jejich požadavky měly mít nějakou zvláštní prioritu.

Petr David

Podle čeho soudíte, že jde o jedny a ty samé ekology, netuším. Potom ale je docela nefér házet všechny do jednoho pytle.

Jaaa

Přístup malého dítěte.

Pak se divme, že to u nás vypadá jak to vypadá, když tihle lidé volí…

Sova

Tihle lidé nejenom volí, ale také musí platit daně. Ze kterých se pak různé ekospolky a jejich rozmary přímo či nepřímo financují. Takže snad není zas takový přešlap k tomu sem tam vyjádřit svůj názor. Souhlasit nemusíte, pokud jste spokojený s tím, jak u nás ekologové zasahují do výstavby základní infrastruktury, tak je všechno v nejlepším pořádku a žijte blaze 🙂

Petr David

Ochrana přírody je u nás uzákoněna, bohužel někdy jen na papíře. Společnost si vytvořila páku na to, aby tady po nás krom betonu alespoň něco zůstalo těm po nás, aby tady zůstala voda a dal se dýchat vzduch. Podle mne nedostatečně. Bezohlednost mnohých bývá víc a víc silnější. Máme vše dostupné a podle toho s tím většina zachází.

SYN

Kolik lidí, tolik názorů co přesně z ustanovení zákona vyplývá…

Petr David

Určitě, ale tady jde o ohleduplnost každého z nás k přírodě. A ta kulhá na obě nohy. Hlavně, že se bude jezdit.

Jan M

máme to v ústavě

Petr David

Ohleduplnost, nebo jízdy?

Jaaa

Já nejsem spokojený s tím, jak státní úřady nejsou schopny řídit výstavbu infrastruktury tak, aby měly jen nutný dopad na životní prostředí.

Vaše omlouvání úřednictva vychází jen z toho, že věcem pod povrchem nejen nerozumíte, ale především rozumět odmítáte. Jezdíte autem a teda si myslíte, že o tom víte vše podstatné.

Ornyl

Nesouhlasím, po dálnicích totiž nejezdím..

*h8*

Upozorňuji, ze kriklouni blokující dostavbu D1 nebo D49 (ať zůstaneme v regionu) nemají z odborného hlediska s ekology nic společného

Ornyl

Ornyl

*h8*

?? Nerozumím řeči vašeho kmene

Jan

Pro jistotu by se měl přechod vylepšit protitankovými zábranami na ruský poddruh medvěda…

Black

Nemohu se rozhodnout, zda je Váš příspěvek vtipný nebo hloupý. Ale spíše to druhé. K obsahu článku, tedy přechodu pro zvěř, nemá žádný vztah.

Jan

Východozápadní přechod přes severojižní silnici v Beskydech bohužel směrově koresponduje s nástupním směrem velkých východních bratrů. Je to samozřejmě nadsázka a taky narážka na kulturní konstrukt „ruského medvěda“…

Jarek

Zdroje sů. předpokládám tento scénář, brusel nám vytáhne z kapes peníze, část jich zůstane soudrůhm na provoz, a nyní šťástný závěr milostivě poskytne dotaci na tento nesmysl.A progresivní část populace bude tleskat, že to bylo zadarmo 🙂 Ale díky bohu tam udělali ten plot, sám jsem tam srazil drobnou havěť, a jen se štěstím oprotii známým nevletěl do něčeho většího.

Petr David

Jasně, měly by se přidat další pruhy, těch je stále málo.

Jaaa

Další, tentokráte co má velkopanský přístup “já jsem tady pán, všichni a všechno mi jděte z cesty”.

jal
jal

Mínusáři, v té oblasti jsou dva podchody pro zvěř.
https://mapy.cz/zakladni?vlastni-body&ut=Nov%C3%BD%20bod&ut=Nov%C3%BD%20bod&uc=9rOsyxU9wvj98xUdaZ&ud=49%C2%B033%273.280%22N%2C%2018%C2%B044%2711.063%22E&ud=18%C2%B045%2747.584%22E%2049%C2%B029%2741.440%22N&x=18.7667877&y=49.5025582&z=12
V zimě je podle stop krásně vidět, jak jsou využívány.
Většina jde přes koleje.
Asi tam chybí návod k použití ve zvířecí řeči…
Jediný medvěd, který se tam pohybuje víckrát než jednou za dva tři roky, je tento
https://www.denik.cz/moravskoslezsky-kraj/modernizaci-trate-pripomina-dubovy-medved-milana-lyska-20140224-8cf9.html

Roman

Stále nechápu proč v Mostech u Jablunkova budou dva ekodukty ani ne dva kilometry od sebe?

jal

To fakt hlava nebere. Slovenské tři medvědí nadchody (nad železnicí, potokem a silnicí) asi nestačí.
Ale možná tam budou ty slovenské pro medvědy a ten český pro vlky.
V lese budou cedule s piktogramy, aby se navzájem nepotkali a používali ty svoje.

https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinierske-stavby/ekodukt-d3-zeleny-most-svrcinovec-dalsia-ekologicka-stavba-realizovana-pod-vedenim-spolocnosti-vahostav-sk

A mají problém, nestihli to do konce roku, dál pokračují za svoje bez dotací EU.

Dejf

Jako je to hnusný si z toho dělat srandu, ale nenaruší to krajinný ráz?

Petr David

Neřekl bych, že je to hnusný, jen si asi nedovedete představit, že existují lidé, kteří nejsou tolik závislí na autech a že pro ně krajina je důležitá.

ToMa

Předpokládám že je to narážka na neschválení EIA pro lanovku v Praze, kdy lanovka v daném místě zasahuje do krajiny rozhodně nejméně ze všech možných způsobů dopravy.
A vy si asi nedokážete představit, že je spousta lidí pro které je auto nezbytnost a přitom respektují a chrání přírodu. Jsou to věci které se vzájemně nevylučují.

Petr David

Jaká je ta spousta lidí, kteří jsou na autech fakticky závislá? Lidé z vesnic, invalidé a podnikatelé. Pokud se neustále rozšiřují betonové plochy, tak podle se mého názoru nerespektuje příroda ani náhodou. Natož aby se chránila.
Lanovku jsem opravdu na mysli neměl, ta vyrobí minimum betonových ploch (vyjma parkvišť u stanic lanovky).

ToMa

Ironie v příspěvku Dejfa je s největší pravděpodobností míněna k té lanovce. Vámi zmíněné skupiny obyvatel tvoří možná polovinu lidí v ČR. Stačí jeden „blbý“ úraz nebo nemoc a člověk se stane závislým na autě velmi rychle. Ať už na svém, nebo na taxi.

Petr David

Tak polovina lidí, to je docela dost. Kdyby ubyly desítky procent aut, tak nemusí nikdo betonovat krajinu jak o život. Přidáme-li zbytečné dovozy…
Lidí po úrazech a invalidé, to jsou jednotky procent, lidí na vesnici je něco přes 20 procent.

Karel

Od kolika obyvatel už není vesnice?

Petr David

3.000 ?

jal

https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_nejlidnat%C4%9Bj%C5%A1%C3%ADch_obc%C3%AD_v_%C4%8Cesku_bez_statusu_m%C4%9Bsta

Všechno záleží na příslušném papíru.
Město Přebuz má asi 70 obyvatel.

Petr David

Pokud tady posuzujeme potřebnost pravidelného využívání auta z hledisky a dostupnosti služeb a práce, tak drtivá většina z nás nežije v odlehlých, nedostupných místech, drtivá většina má dostupnou veřejnou dopravu a má nohy. Slovíčkaření o tom, co je a co není město je věc jiná.

SYN

Akorát závislost na taxi je hodně drahá 🙁