Obyvatelé Regenbsurgu rozhodnou o návratu tramvají, hlasování spojí s evropskými volbami
Vizualizace tramvaje v Regensburgu. Foto: Stadtbahn Regensburg
MHD ve městě dosud zajišťují autobusy.
MHD ve městě dosud zajišťují autobusy.
Řezno je nádherné historické město! Tramvaje by mu slušely. 😊
Nechci do toho místním kecat, ale ten dlouhý souběh linek přes centrum může vést k tomu, že nehoda nebo porucha ovlivní „tramvaje v celém městě“. Alternativní trasa by se hodila, třeba udělat linky jako dvakrát křížené X.
SNCF ve Francii na tratích TERmini nasadí úplně to nejmodernější >https://www.groupe-sncf.com/en/innovation/local-mobility<… SNCF -Alstom vyrobí taková vozítka pro lokálky jakoby u nás 810/809 či RS1 které ani nenatchnou jako SNCF vize do roku 2030. Němci mají více/stejně byrokracie jako my tj.obnova lokálek až za 50let….Francie má nejen plán na TGV M či novější vlaky RER/IC/Translinien, na Francouzský venkov se prý vrátí lokálky v lepším stylu, poslal sem odkaz: TELLi, DRAISY a další lokal-vynálezy které posílí venkovní dopravu… Pařiž je centrem dopravního srdce METRO+RER/TER+Translinien+Lanovky a VAL a tramvaje včetně vynálezu Tram linky Paris T5+T6 jsou systém Translohr(Tramvaj na Pneu stejně jako metro).… Číst vice »
V Opavě byly také kdysi tramvaje, nebo v českých Budějovicích či v Ústí nad Labem …
Nebo v Jihlavě, Teplicích a Mariánských Lázních. Jak to souvisí s článkem?
A dokonce i v České Těšíně.Souvislost s článkem vidím takovou, že se v těch městech kolejová doprava zrušila neprozíravě.
Ano. Český Těšín a Cieszyn mají dohromady asi 60 tisíc lidí a myslím si, že by se dnešní tramvajová doprava uživila. V Basileji je vidět, že i přeshraniční MHD funguje.
Když ono to, bohužel, nefungovalo v roce 1921. Bylo po čs- polské válce, hranice namalovaná od stolu a orgány obou nových států si dělaly vzájemně naschvály. Prý nebylo výjimkou, že celníci na mostě rozebrali tramvaje. Takže jízdní doba asi nebyla příliš atraktivní.
To je pak blbý, když dopravní obslužnost ztroskotá na něčem takovém. Zrovna nedávno jsem tam byl a je to fakt zoufalé.
Tak srovnávat Mariánky, které jsou 10 x menší…
Dneska už to fakt nemusí být tramvaj, aby to byla MHD. Trolejbus jezdí na elektřinu i bez kolejí.
V době, kdy zaváděli tramvaj v Mariánkách ještě trolejbusy byly v plenkách. A v Mariánkách (ale třeba i v Jihlavě a nakonec i třeba v Jablonci) bylo třeba zajistit dopravu do centra ze vzdáleného nádraží.
A v Bohumíně, v Karviné. Naprosto zbytečně.
Řezno má 157.000 obyvatel. Tomu je nejblíž Plzeň, Liberec je o třetinu menší.
Tramvaje byly zrušeny v mnoha velkých německých městech a přijde mi neuvěřitelné, že dopravu v nich zajišťují autobusy. Podle mě ve městech nad 80 tis. obyvatel by měly být minimálně trolejbusy, pak tramvaje, nad 200 tis. obojí. Nějak si nedokážu představit, že by taková Plzeň fungovala bez tramvají a trolejbusů.
Takže jednoznačně vrátit a velká města elektrifikovat. 👍🙂 Německo ten potenciál má víc než jiné státy.
Jsou s autobusem stejně široké a oba vezmou 4 lidí na metr. Jo tramvaje máte 40 i 70m a autobus tak do těch 18m. Zase stojí násobně méně a může být na lince lepší takt.
Tramvaj ok, když máte stavebně oddělené drahý, ale to se dá i s tím autobusem.
Menší města fakt nemusí mít tramvaj. I bateriový či hybridní autobus se fakt neztratí.
175 tisíc obyvatel to je ekvivalent Plzně, to není moc malé město. Navíc vám nedochází proč se řeší tramvaje – na jednu stranu se zakazují auta a na druhou stranu nikdo nechce budovat jejich alternativy. Tramvaj či trolejbus mají výhodu, že nepotřebují baterie a jejich životnost je tak mnohem větší než elektrobusu… tramvaj navíc má menší valivý odpor atd…
P.S. ty dvě linky jsou celkem vtip. I Olomouc má víc linek a to má jen 100 milionů obyvatel. V té mapě připravovaných linek v Regensburgu chybí zapadovýchodní trať…
Dnes je už u trolejbusů běžné mít část vozů parciálních, takže ty baterie mají. Na druhou stranu s tím jdou nahradit autobusy na místech, kde se troleje nevyplatí. Jinak s tou Olomoucí je to asi ukliknutí. 100 mil nemá a pokud by měla, bez podzemky by to bylo jedno velké dopravní peklo. /všichni děláme chyby, není to rýpání
1. Při vší úctě, zrovna Olomouc 🙂 (100 tis. obyvatel.) bych jako etalon pro porovnání jakéhokoliv návrhu tramvajové dopravy rozhodně nepoužíval. V Regensburku to nemá být tramvaj „ala Olomouc“, ale městská dráha, tedy nosný systém na samostatném tělese, aby dopravní komplikace neměly vliv na jeho pravidelnost. 2. Počet linek o ničem nevypovídá, záleží na koncepci. Může se preferovat hlavní nosná linka s nutností přestupu (RGB), nebo systém přestupy omezující, s častým, nebo delším souběhem několika linek (OC). Linky mohou být vedeny racionálně, nebo také blbě. 3. Vámi zmiňovaný směr V-Z (ale i směr S-J) je obsloužen železnicí s přestupními vazbami… Číst vice »
Přesně tak. Akorát vás opravím s tím počtem obyvatel Olomouce. Měl jste nejspíš na mysli tisíce. 🙂
Jinak Olomouc není zrovna dobrý příklad, linek je tam zbytečně mnoho, osobně bych si představoval max. 4 až 5 linek. Systém s mnoha linkami a dlouhým intervalem mi nepřijde nejlepší. Lepší příklad je ta Plzeň, naprosto ideální tramvajové linky. Ostatně i v tom Regensburgu mají plánu dle obrázku síť rozšiřovat, ty dvě trasy jsou jen základ.
Fajn, tak které zrušíte, aniž byste cestujícím v konkurenci pěší dopravy neprodloužil cestovní dobu dveře-dveře? Ona cesta s přestupem na spoustě relací v OC už atakuje pěšího konkurenta, zvláště v rámci velkého historického centra.
Těžko říct, potřeboval bych vědět, odkud kam kolik lidí jezdí. Ale když se kouknu na schéma, tak linka 6 je naprosto zbytečné číslo, kromě Pavloviček se shoduje s trasou linky 4. Obětoval bych i linku 5. Půlhodinový interval se mi zdá na tramvaj zbytečný, nejsme v Rumunsku. Vozy by se rozpustily mezi ostatní linky. A jsme na mých 5 linkách. Není to samozřejmě všespásné, cestovní rychlost samozřejmě souvisí s preferencí a také se stavebním uspořádáním. Tramvaje od nádraží na Kosmonautů dělají obrat téměř o 180° a oblouky jízdu samozřejmě zpomalují. Celý přednádražní prostor by si zasloužil přestavět. Já vím, že… Číst vice »
Taky si spočítejte, kolik byste potřeboval autobusů a řidičů na to, abyste převezl stejný počet cestujících jako tramvaje. Autobusy sdílí stejnou dopravní cestu jako auta, vyhrazené pruhy moc nepomáhají, takže taky uvíznou v koloně.
Násobně méně, o to právě jde. S vyšším počtem přepravených lidí se ty rozdíly srovnávají a trolejbusy nebo tramvaje vychází příznivě. Takže autobusy už se nemusí vyplatit.
Řezno je velmi ucpané pro průjezd centrem. Autobusy stojí v kolonách v místech kam se bus pruh nevejde. Stadtbahn na samostatném tělese je pro ně dobrou volbou.
Regensburg má hodně úzké zacpané ulice skrz centrum. Tramvaje na samostatném tělese po většinu trasy mohou přinést výrazné zvýšení kvality životě ve městě.
Tak s těma trolejbusama to zkus vysvětlit Košicím. Tam je to obří škoda, že to dopracovali k současnýmu stavu. Skoro čtvrtmilionový město, kde všechno bylo a nakonec nezůstala ani jedna linka.
Můžu jim to vysvětlit, ale pochybuju, že budou poslouchat. 😒 Mají tam jednu centrální trať, tím zamrzli a diví se, že má tak nízký modal split.
Více jak 150 tisícové město, ale je kompaktní, navíc univerzitní (další tisíce cestujících) a turisté také něco dají. Trasování vypadá dobře, oceňuji napojení na nádraží.
Věřím, že se rozhodnou správně.
Stejný problém (vy)řešil Štrasburk v 90. letech. Města této velikosti se prostě bez páteřní kolejové dopravy neobejdou.
Zdravím.
Teď se třeba řeší i tramvaje v Havířově.
Také nová trasa v Ostravě Porubě.
K tomu vlakotramvaje na Ostravsku.
Respektive v POHO 2030…
Sám jsem zvědav co z toho vlastně vzejde/bude. Stane se li vůbec něco z výše jmenovaného…
No vidíte, v Jablonci zatím byly petice PROTI prodloužení z Tyrsaku na terminál, pitomých 800 metrů trati. Třeba se dočkáme referenda, uvidíme 😃.
V Česku nový provoz nevznikne. Jednak jsou peníze přednější a jednak budou mít lidi hromadu výmluv, proč to nejde. Prostě Češi. I ta tramvaj v Pustkovci je nepřekonatelný problém!
…. budou mít lidi hromadu výmluv, proč to nejde…
A v tom právě je ten problém, protože ty, co nechtějí dělat a jen se vymlouvají na cokoli, jen aby dělat nemuseli, neumíme vyhodit/vyměnit.
Chápu, že pro šotouše je to nepředstavitelné, ale města této velikosti se bez kolejové dopravy celkem slušně obejdou, když jsou jinak rozumně stavěná a doprava v nich organizovaná.
Vrátit tramvaj do Řezna mi přijde jako dobrý nápad, i ten návrh linek mi přijde rozumný, ale není to něco, s čím by města této velikosti stála a padala.
Nejde o šotouše, ale o tu přepravní kapacitu, ekonomickou náročnost a taky o ekologii. Jestli se podle vás taková velká města bez kolejové dopravy slušně obejdou, co je tím důvodem je vracet do Regensburgu?
Slusne obejdou = mohou byt a nemusi. Neznamena to, ze by nebyly prinosne, jen ze opravdu nejsou nezbytne nutne. Hodne, opravdu hodne udela kompaktni mesto s multifunkcnimi ctvrtemi, daleko min lidi se pak potrebuje denne prepravovat na delsi vzdalenosti. Spoustu toho vyridej v okoli, kde jim v pohode staci chuze. Stejne tak dost udela na ty o neco delsi vzdalenosti rozvinuta cyklodoprava. Kdyz tohle mesto kolem 150 tis. obyvatel opravdu zmakne a prida dusledne zklidneni centra, aby busy MHD nevazly v kolonach, muze mu kapacita busu pro MHD celkem v pohode stacit.
Už vám rozumím. Máte na mysli ty 15 minutová města, kde je vše potřebné v docházkové vzdálenosti a klesá potřeba služby MHD?
Tak nějak. Jak obyvatele po městě dopravovat je jedna strana mince, jak daleko potřebují jezdit opravdu pravidelně a často druhá.
Píšete o zklidnění centra. Mnohde je zavedení tramvaje na nově vytvořené pěší zóny jeho součástí.
Samozřejmě může být jeho součástí, ale taky nemusí. Jak jsem psal, záleží na mnoha faktorech a nejde říct, od jaké velikosti je kolejový prostředek MHD nutný. Mají své výhody a nevýhody a klidně se může stát, že menší město se bez tramvají těžko obejde a větší úplně v klidu.
Poštestilo se mi pobýt v (v té době) cca 7 milionovém městečku, kde fungovaly jenom autobusy, maršrutky a tuktuky. Taková utopie českého pravicového komunálního politika…
A vaše dojmy, pocity a postřehy?
Že to jde. Ale něco takovýho fakt nechcete…
No jasně, ono se s tím vždycky dá nějak vyrovnat, ale to cestování po městě tímto způsobem je vyloženě tragédie.
Jihlava 1948
České Budějovice 1950
Opava 1956
Teplice 1959
… pravicového komunálního politika …
Ty doby nepamatuju. Zato pamatuju, když ODS zrušila šalinu přes město řka, že tohle je budoucnost a že tu moc lidí jezdí MHD a je potřeba investovat to infrastruktury pro auta…
Ve kterém městě?
Prosím pěkně, ve kterém městě zrušila ODS tramvaje?
Píšu zrušila šalinu přes město. Přes Brno. Na přelomu tisíciletí se hodně let nejezdilo přes centrum Brna. Dokonce chtěli, šikulové, vytrhat koleje. Dodneška občas někdo plácne, že “šalina do centra nepatří, kola do centra nepatří, a auta, auta jsou dopravní obsluha, víte?”
Těžko říci kolik šotoušů tam mohou mít, ale jedno vím jistě: Jejich mínění tam rozhodně není rozhodující.
Naopak ho takto nevyřešil Wiesbaden (zamítnutí v referendu v roce 2020) – a to tam mělo jít o jedinou, byť páteřní, trasu (protažení z nedalekého Mainzu skrz město + taky by šlo o obnovení po desítkách let).
Pokud chcete referendum s co nejnižší účastí, spojte ho s evropskými volbami, alespoň tedy v ČR to platí…
Pokud chcete referendum s co nejnižší účastí nespojte ho s žádnými volbami, ale udělejte ho týden po. To v ČR platí.
A pak ještě dogmaticky říkejte, že lidé co k tomu referendu nešli, tak jsou pro jednu konkrétní variantu (tu která se hodila do krámu ODSouvačům, předpokládám že narážíte na tu brněnskou šaškárnu s referendem o odsunu nádraží).
Ne, na brněnské referendum nenarážím to proběhlo s volbami. Narážím na zcelá jiná referenda v menších obcích. Jistě se dokážete dopátrat sám. V Brně bylo spojené s volbami, ovšem vedení města velmi zahájilo velmi intezivní kampaň, proč jít nevolit a pak z toho demagogicky vyvozovalo, co píšete.
Němci nemají českou mentalitu. Podle toho to tam taky tak vypadá.
Můžete prosím upřesnit vaší poněkud dvojsečnou myšlenku?
Není tam nic o tom, že by s výstavbou nesouhlasili obyvatelé Holzgasse a sdružení Wasser aus Tetchitz
Po poslední zkušenosti s vámi považuju jakékoliv vysvětlování za zbytečné. Vy si určitě něco domyslíte a k tomu, abyste si udělal správný názor na věc, mě nepotřebujete. 😉
Němci ne, ale Bavoři docela ano.
Vy tam žijete?