Obří zakázka na železnici. SŽ vypsala soutěž na tunely u Budějovic, limit je 21 miliard

Úsek IV. koridoru Nemanice - Ševětín, vizualizace. Pramen: Správa železnicÚsek IV. koridoru Nemanice - Ševětín, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Zahájení prací se plánuje na začátek příštího roku, dokončení pak v roce 2032.

Odebírat
Upozornit na
guest
62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Clovek

Velka skoda tech zarezu, doufal jsem ze se bude odkladat tak dlouho, nez jejich likvidaci nekdo rozumny zarazi. Mohla byt krasna cyklostezka co nabere 100 metru vysky, aniz by to slo poznat. Bohuzel je na Sprave nenapadlo rubaninu z zeleznicniho tunelu odvezt prihodne po zeleznici napriklad na dno nejakeho velkeho dolu, ktery bude stejne zatopen. Toto je neucta k dilu k nasich predku, ktere mohlo slouzit dalsich 100+ let, i kdyz uz jen k rekreaci.

Vasek

To vůbec není pravda. Nehažte to na SŽ. Postavíte tam cyklostezku a budete se o ni starat? Když ne vy, tak kdo? V tom je problém.

Clovek

Bohuzel ja ani nikdo jiny (vhodnejsi) nemuzeme cyklostezku postavit a nasledne se o ni starat, protoze SZ zasype zarezy

Karl vB.

Pokud by se náklady na odvoz rubaniny „někam jinam“, místo do blízkých zářezů, započetly do nákladů na zhotovení cyklostezky, bylo by velmi zajímavé znát celkovou částku, na kolik by ta cyklostezka vyšla.

Pako

A že těch velkých dolů kolem Budějek a Hluboké je, že? 🤣

luzkovyvagon

Takže my něco rušíme jen kvůli tomu, že není kam odvézt vytěžený materiál z tunelů? Tak proč jsme si nastavili ceny tak, že odvoz a místo na uložení stojí další miliardy? 😀

Dusmor

A ti, co někam dojíždějí na kole, chtějí jezdit cikcak krajinou nebo se chtějí co nejrychleji dostat pokud možno přímou trasou do svého cíle?

luzkovyvagon

Nebo to mohlo sloužit krásně jako příměstská železnice.. bohužel v tomhle kraji vládnou auta, auta, auta a narvané autobusy.

František

S tím bourání D3 bych počkal až se začne stavět- tedy po různých soudech a treba i UOHS apod.

Pako

Hlavně, že bylo křiku, proč ŘSD nepostavila tunel v předstihu pod D3. Nikdo neví ani nyní kdy a tehdy se pořádně nevědělo ani kde, ale absolventi VŠŽ ječeli a chtěli pomalu lynčovat Ing. Mátla za vyhozené peníze.

Tuňák

Proč delají dva tuneli chci jeden tunel ten pak bude nejdelšejší tady.

Adam BV

Ani tak by nebyl delší než Berounský (Tachlovický) a Krušnohorský…

Alibaba

Protože kratší tunely jsou z hlediska bezpečnosti lepší. A lze to tak postavit.

tarten

Jen blázen by se pokoušel dělat tunely zbytečně dražší. Nikdy by to před Centrální komisí nebo kýmkoli neobhájil.

Pitrys

Konečně u hodnoty 200 km/h nevidím slovíčko „až“…

Vasek

Ale ono to bude „až“ protože trasa začíná už kousek nad Severní zastávkou.

Pitrys

Samozřejmě, zaústění beru. Ale hlavně trasa ať je ucelená. Navíc za Ševětínem by to po předělání mohlo pokračovat dvoustovkou až do Veselí k oblouku na 145.

thomas.horky

A je 200 v planu v úseku Ševetin-Veseli?

Pitrys

V jednom článku to tu padlo. Je to tam krásně rovné, nebyl by problém. Ovšem znamenalo by to zase to rozkopat.

Flek

To by právě problém byl, na zánovní trati, s tím počítejte taky až za 30 let.

luzkovyvagon

Přejezdy tam nejsou.

Puštík

Dobrý každý nový kilometr. Škoda jen, že to neřeší přetíženou železnici u Phy a Brna. Ale tam je to asi ještě v mezích únosnosti, když to MD a SŽ neznepokojuje.

jardaVi

Rád se vyhnu při cestě z jižních do východních Čech Praze. Ale prachy tečou téměř výlučně do těchto center, takže každý musí do Prahy ať chce nebo nechce…

M.M

Budou potom jezdit nějaké odklonové nákladní vlaky? Třeba přes Plzeň? Děkuji

Michal82

No hlavně , aby tady nebyly odvolávačky jako u metra D.

DavidS

Hurááá konečně. Snad tam nebude odvolání.

Mně by zajímalo, kdyby na první pokus schválně podstřelili cenu třeba na 15 – 18 miliard a až kdyby se nikdo nepřihlásil, tak jí navýšit, jestli by to k něčemu bylo a jestli by do toho někod šel.

Karl vB.

„Náročnou stavbou NemaŠe se završí budování IV. koridoru mezi Prahou a Budějovicemi.“
Já bych s takovou větou počkal, až bude postavená nová trať Praha – Bystřice uB.
https://zdopravy.cz/sz-hleda-podobu-nove-trate-z-prahy-k-benesovu-u-popovic-preferuje-tunel-201124/

fous55

Čekáte na Godota?!

Karl vB.

Jo, ve žlutém salonku s automatickým pianem a se zmrzlinou zdarma, protože to bude asi dlouhý.

Petr

Nebo mezi ČB a Linzem…

Karl vB.

Ještě předtím bude rekonstrukce žst. CB a okolí. to bude pár let taky trvat. Vůbec by neškodilo, kdyby v rámci toho udělali v Nemanicích pro nákladní dopravu veřejný multimodální terminál.
Nová trať CB – Linz bude následovat až po roce 2040.

luzkovyvagon

Rekonstrukce žst. ČB a okolí? Budova je nová úplně, okolí přednádraží také, kolejiště pár let úplně nové. Co se bude proboha znovu rekonstruovat? 🙂

Radek

No rozkope se to zanedlouho solidně: jako rekonstrukci lze možná nazvat přestavbu severního podchodu vč. prodloužení pod kolejištěm až k Dobrovodské ul.
Koordinovaně s tím podjezd po nádražím, tzn. výluky, výluky, výluky…

a8n

Ta ovšem není součástí koridoru.

Karl vB.

Skutečně? A proč by nebyla?
MD ČR na svých stránkách definuje 4. železniční koridor takto:
– (Stockholm – Dresden) – Děčín – Praha – Tábor – Veselí nad Lužnicí – České Budějovice – Horní Dvořiště – (Linz – Salzburg – Ljubljana – Rijeka – Zagreb) a odkazuje na link na Wiki
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Ctvrt%C3%BD_%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%AD_koridor
To, že trať z Prahy do Bystřice uB. vypadá, tak jak vypadá, ještě neznamená, že není součástí 4. koridoru.

tarten

1. Předně by mělo být jasné, že KORIDOR je správně řečeno jen taková hodně vágní čára na mapě tlustá klidně 100-200 km, a to pro všechny relevantní dopravní módy. Takže do koridoru se vejde zároveň D3 i budějovická trať, nebo naopak D1, trať Praha – Č. Třebová – Brno, trať Praha – Havbrod – Brno a nakonec i VOCHOC. 2. Ohledně IV. koridoru: STAVBA koridorové TRATI definovaná kolem přelomu tisíciletí je téměř hotová, chybí jen NemaŠe, která tam patří, i když původně nebylo definováno, že zrovna v aktuální tunelové variantě. 3. Koridorové trati jsou a budou nad rámec známých koridorových… Číst vice »

Vasek

Zářezy se použijí k uložení materiálu pouze částečně. Rozhodně nezmizí.

JiP

Skoda, ze podobne velkoryse jsme v minulosti nestaveli na mnohem vytizenejsich tratich. Je to typicky cesky paradox, nejlepe postavena bude nakonec trat, kde je az o rad nizsi provoz ve srovnani s 1. koridorem, ktery spojuje nase dve nejvetsi mesta.

Daniel Čechtický

No i teď to tam stavějí stejně špatně, viz Ústí.n.Orlicí – Choceň…

V. P.

Současnou trať mezi Chocní a Ústím nad Orlicí zrekonstruovali, doplnili odbočku a následně bude realizovaná přeložka, kterou bude využívat osobní doprava (Ex a R). Na ní by měly být 2 tunely, pokud se nic nezměnilo

JiP

O tom uz se mluvi 20 let a dalsich 10 nic nebude. Nemluve o tom jaky vliv na provoz melo to bastelni v puvodni stope…..kolik kolapsu cele zeleznice…

Jan Hašek

Toto nechápu, mělo se začít náročnějšími stavbami:
* cena ten bude o proti situace dříve 5-násobná
* tunely už mohly dávno sloužit a výrazně zkrátit čas
* trať s oblouky se mnohém více opotřebovává…

Adam BV

Ano, tunely už měly stát. Ale argumentovat tím, jaký vliv měla nutná! oprava na provoz je absolutně mimo.

Frantisek X

No, taky měla být původní trať přes Brandýs opuštěna, což se (snad) naštěstí nestane – jak kvůli kapacitě, tak kvůli obsluze – 2 km do pole na přestup pojede nadšeně málokdo, zvláště na kratší vzdálenost. Tady na jihu se nabízela příměstská linka (Veselí -) Ševětín – ČB – Kamenný Újezd – Velešín (- Kaplice), což padlo nejprve s tím, že možná cyklo, teď zase se zásypem (byť jen části).

Tomariero

Tak ona tam jezdí linka Hradec-Lipno v prokladu s Tábor-Budejce. Byť to je je formou přímých vozů.

luzkovyvagon

Jednou za 3 hodiny a 17 minut? Nebo jaký je u těchto linek takt? Já zatím žádný nevidím a i tyhle průjezdné linky jezdí hodně sporadicky. Ale vlastně jo: Integrovaná doprava už v JČ kraji existuje. Včera v expresu ukazovaly monitory dokonce odjezdy MHD v ČB 😀

Michal M

V Jihočeském kraji by se nabízely stovky užitečnějších linek než tato tvoje další kravina.

Flek

A jak vychází těm tunelům ekonomika, když všechno mezi Prahou a Brnem, Olomoucem bude jezdit přes Brno po VRT?

Dusmor

Zdaleka ne vše pojede po VTR, spoje jako Olomouc – Pardubice budou pořád jezdit po stávající trati. A myslím že i z Ostravy na Prahu budou komerčně jezdit rychlíky pro spojení přestupních uzlů na trati, něco jako Žilina – Čadca – Těšín – Havířov – Ostrava – Hranice – Olomouc – Zábřeh – Č. Třebová – Ústí n. O. – Choceň – Pardubice – Kolín – Č. Brod – Praha

Frantisek X

Přestanou být v takové míře zastavovány těžké nákladní vlaky, aby pouštěly kdejaký lehký osobní expres, což se příznivě odrazí ve spotřebě zdrojů.

a8n

Špatně, proto se zadávalo tohle: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/32183588

tarten

Další nesmysl o VRT.

Alibaba

Nebude to přeložka, ale další trať. Kdyby se dělala přeložka, tak se stávající trať snese.

Alibaba

Je to protože když se začínaly koridory dělat, tak nikdo neměl koule navrhnout dělat větší přeložky (kompletní náhrady přejezdů se seškrtaly), tehdá neměla železnice vůbec nějakou prioritu, bylo jen nutné udělat generálky koridorů.

tarten

Dopustil 🙂 jste se slova „nakonec“. Když pominu, že to samo o sobě nemůže být dobře, protože je to nekončící proces, tak to „nakonec“ máte stejně příliš krátké. Budějovická trať se postavila a staví v tak dobrých parametrech proto, že tu není naděje na VRT, kdežto v rámci plánů na realizaci dopravních koridorů figuruje i ta VRT. O žádný paradox se nejedná.

Jan

A nechtějí misto „limit“ napsat „cena bude“ …?

Motýl Emanuel

Cenu určuje prodejce ne zákazník.

Motýl Emanuel

Zákazník si může říct maximálně kolik za to dá a pak už to nekoupí.

Nose Peak

Cena bude o 30 Kč pod limitem, zbytek budou vícepráce a úprava o inflaci (inflační doložka samosebou nebude)…

Jan

Přesně tak

Josef Vítek

Když není inflační doložka,tak žádná inflace nebude. Ale tady ta doložka asi bude v zadání

David

Ta maximální přípustná cena je víceméně jen informace pro AŽD na kolik to mají s firmou co si vybere do konsorcia nacenit.