Obří zakázka na elektrobusy. Varšava kupuje 130 autobusů na baterie od Solarisu
Elektrobus Solaris Urbino 18 Electric pro Varšavu. Foto: Solaris
Polský výrobce autobusů Solaris výrazně proniká do elektromobility. Po nedávném vyhraném tendru na 250 elektrobusů pro Miláno vyhrál velkou soutěž
Cokoli v oblasti akumulátorů založené na vzácných přírodních zdrojích je pouze epizodní a v konce nesnesitelně drahá technologie. Mám na mysli lithiové akumulátory, včetně našich HE3DA, které jsou na špici z hlediska měrné energetické účinnosti. Ingoty, které se cpou do současných trolejbusů a elektrobusů zvící několika tun představují klasický problém, který znamená podstatné zkrácení životnosti přetížených vozovek. Prázdná hmotnost je u busů klíčovým parametrem a sděluje dvě věci: 1. Tuny navíc dnes znamenají než poctivou hmotnost kabeláže a tím vysokou spolehlivost zastaralou koncepci elektrovýzbroje. 2. Tuny navíc znamenají bídnou energeickou účinnost navzdory rekuperaci, a to je Varšava oproti Praze placka.… Číst vice »
Kloubový elektrobus? Kolik to tak bude vážit, to bude ničit cesty jak tank. Civilizovaná města, pokud chtějí dynamické a provozně levné vozidlo volí trolejbus.
To rozhodně neplatí plošně. Například v Brně se trajfy řítí ulicemi rychlostí 25 – 35 km/h, u výhybek a křížení trolejí krokem…to nemá s dynamikou nic společného.
Jinak váha 150 kWh baterie dělá asi 1 tunu, motor několik desítek kg. Pokud odečtete hmotnost naftového motoru s náplněmi, příslušenstvím a nádrží, rozdíl oproti naftovému busu není zásadní a rozhodně nezničí cesty jak tank.
Tunu na 150 kWh? Víme, co to má za baterie (tedy akumulátory)?
Což ale není obecná vlastnost, nýbrž důsledek totální neschopnosti tamních dráteníků.
Podle Wiki: Škoda 26 Tr (Solaris): Bez dieselagregátu 10 900 kg, s baterií 18 700 kg.
Kloubáky mívají 17 až 18 tun. Takže s baterií to vychází na nějakých 25 a více tun.
Mno a jelikož v Polsku vyrábějí elektřinu v drtivé většině pálením uhlí, tak to jen vyletí jinde.
Rozhodně lepší za městem z vysokého komína než na rušné ulici mezi lidi…
To se takhle ze dne na den v Brně zhoršila kvalita ovzduší. Najednou bylo násobně více emisí. A nejenom v Brně, kontrolní stanice na Pálavě hlásila něco podobného asi s dvouhodinovým zpožděním. Převládající směr větru byl od Ostravy, tedy z Polska. Jak jsem dostal, tak prodávám.
Tak pravda, na druhou stranu je to mimo město, tedy dále od plic a je tu rekuperace, tedy o něco lepší management kinetické energie.
Co mám informace, tak baterie do torlejbusu Škoda váží nějakých 7 tun. Což ten lepší management energie poněkud sráží.
Tak lehké nejsou, to jistě. Ale pohybová energie je pohybové energie. Více hmoty, více pohybové energie – pochopitelně řidič nesmí hamstnout na brzdy. Tramvaje váží 60 t a nijak moc to nevadí.
Trolejbus by udělal lepší službu, o tom žádná, ale když ty dráty nemají…
U tramvaje to nevadí především z toho důvodu, že valivý odpor je o řád nižší než na silnici. Nicméně vyšší nápravový tlak znamená vyšší opotřebení kolejnic i u tramvaje.
Ano to je pravda. Ale nemyslím si (nemám to nijak ověřené), že by ztráty (tepelné z regulace, valivé, aerodynamické) přesahovaly benefit rekuperace. Bavíme se o městském často zastavujícím autobusu. To by pak nemělo valného významu to dělat. 🙂
Primátor Varšavy Rafał Trzaskowski je „nesmírně hrdý“ i na desitky tun odpadu z baterií po ukončení jejich životnosti?
A o recyklaci už pán slyšel?
Jo, právěže slyšel. Ještě uslyšet o tom, kdo o ni nejen mluví, ale také ji realizuje.
Jak efektivně lze podle vás recyklovat baterie, tj. kolik % jednotlivých složek lze znovu využít a kolikrát lze proces opakovat, jaká je energetická náročnost recyklace?
Litiové baterie se dají recyklovat velmi dobře. A běžně se recyklují i ty spotřební, akorát se většinou nesnaží získat zpět čisté Lithium (protože je levněšjí nakopat jej ze země, prý 5x levněšjí). S penetrací těmito bateriemi a rostoucími cenami Lithia by se mohlo vyplatit i dělat bynuys v recyklacivlastního Lithia z baterií. Výhoda je, ža tam nejsou žádné těžké kovy a toxické materiály, narozdíl třeba od běžných baterií co je v každém autě (olovo), knoflíky v lecčem (rtuť), nebo Ni-CD baterie s kadmiem.
Není nad to zrušit trolejbusovou síť a pak se chlubit nákupem elektrobusů…