regio-vlak

Obří tendr na nové vlaky pro pražské metro řeší ÚOHS, Stadler si stěžuje na podmínky

Nové metro pro Berlín od Stadleru. Foto: Stadler RailNové metro pro Berlín od Stadleru. Foto: Stadler Rail

Stadler nakonec nabídku nepodal, do kvalifikace přišly dvě nabídky.

Největší zakázku v historii Dopravního podniku hl.m. Prahy (DPP) začal řešit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Stalo se tak na popud společnosti Stadler Rail. Firma měla o účast v tendru s odhadovanou cenou 86 miliard korun zájem, nakonec se ale do soutěže nepřihlásila kvůli nastaveným kvalifikačním podmínkám.

Podání návrhu potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda. „Navrhovatel si stěžuje na údajné diskriminační zadávací podmínky zadávacího řízení. Správní řízení je v počáteční fázi,“ uvedl Švanda. Firma návrh nekomentovala.

Stadler v návrhu podle informací deníku Zdopravy.cz řeší především podmínku referencí s provozem pod stupněm automatizace GoA3. Podle návrhu jsou podmínky kvalifikace nastaveny tak, že velmi omezují konkurenci.

V návrhu napadá i požadavky týkající se zkušeností pouze v Česku a tuzemské autorizace. Do soutěže nakonec dorazily dvě nabídky: od sdružení Škoda/Siemens a Alstomu.

„Chtěli bychom, aby se do tendru přihlásili všichni velcí světoví výrobci, minimálně ti, kteří se účastnili i předběžných tržních konzultací,“ řekl při vypsání soutěže bývalý generální ředitel DPP Petr Witowski.

V obří soutěži na automatické metro pro Prahu jsou dva uchazeči

DPP již v říjnu částečně podmínky rozvolnil, ani to ale Stadleru nestačilo. Výrobce se v návrhu podivuje nad tím, že má za sebou dodávky vozů metra například pro Berlín, Atlantu, Glasgow či Valencii, ale v Praze nesplňuje podmínky.

Stadler neuspěl s požadavkem, aby mu byla uznána jako reference pro kvalifikaci dodávka metra pro Glasgow. Tam jsou vlaky vybaveny vyšším stupněm automatického zabezpečení GoA4. Vlaky jsou několik let dodány, mají za sebou zkušební provoz, ale nejezdí ještě v běžném provozu s cestujícími. Ne však vinou Stadleru: výstavba infrastruktury ve skotském městě má zpoždění a tak nebyl zahájen provoz s cestujícími. Podmínky soutěže DPP ale takovou referenci nepřipouštějí.

Dohled Transparency International

DPP v odpovědi na dotaz deníku Zdopravy.cz uvedl, že odpoví ÚOHS v termínu daném zákonem. „Průběh veřejné zakázky monitoruje, na otevřenou soutěž a transparentní výběr dodavatele dohlíží nevládní protikorupční organizace Transparency International,“ uvedl vedoucí oddělení komunikace Daniel Šabík. DPP nyní podle něj posuzuje podané žádosti z hlediska splnění kvalifikačních kritérií. „Po dokončení posuzování vyzve uchazeče, kteří se kvalifikovali, k účasti na jednací fázi veřejné zakázky probíhající formou soutěžního dialogu,“ dodal Šabík.

Odhadovaná hodnota zakázky je téměř 86 miliard korun. Kromě dodávek vozů pro metro D a C je součástí automatizace linky C a dodávka kompletního dopravního systému nově budované linky D. Zajistí plně automatizovaný provozu metra v nejvyšším stupni automatizace GoA4, tj. bez provozního personálu na palubě.

Dopravní podnik prozatím poptává 69 plně automatických vlaků, součástí zakázky bude i vybavení depa a dispečinku pro obě linky. Údržba bude na 35 let, u nástupištních stěn a dopravního systému po dobu 25 let.

Podle DPP automatizace umožní navýšit přepravní kapacitu na nejzatíženější lince C až o 20 procent. Roční úspora provozních nákladů má být ve vyšších stovkách milionů korun. Umožní také včas modernizovat vozový park vlaků 81-71M, které v současnosti jezdí na linkách A a B.

 

Tagy automatické metro Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp Metro D Stadler Rail
34 komentářů