Obří soutěž na provoz vlaků v Ústeckém kraji vyhrál RegioJet, České dráhy nebyly hodnoceny

Pesa Elf.eu v Ústí nad Labem západ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPesa Elf.eu v Ústí nad Labem západ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

V konečném hodnocení nebyly České dráhy.

Společnost RegioJet byla vyhlášena vítězem největší zakázky na provoz vlaků v Česku. Pro Ústecký kraj by měla zajišťovat provoz vlaků v provozním souboru Elektrická páteř po dobu 15 let. V tendru RegioJet porazil stávajícího dopravce České dráhy a Arrivu. Odhadovaná cena byla 18 miliard korun.

Vítězství RegioJetu vyplývá z protokolu o vyhodnocení soutěže, který má redakce k dispozici. České dráhy se do soutěže přihlásily, ale nakonec nebyly ani hodnoceny.

Ústecký kraj o vítězi rozhodl na včerejším jednání Rady Ústeckého kraje. „O svém umístění v soutěži dostali informaci pouze účastníci. Do vypořádání námitek nebudeme nic bližšího sdělovat ani zveřejňovat na profilu zadavatele,“ řekla mluvčí kraje Magdalena Fraňková. Provoz má převzít od prosince 2026.

Vítěz soutěže získá smlouvu na více než 3,3 milionu kilometrů ročně na hlavních elektrifikovaných tratích v kraji. Svým objemem jde o bezkonkurenčně největší zakázku pro dopravce na české železnici. Kraj počítá s takzvanou brutto smlouvou, kdy kompletně ponese riziko tržeb. Celkem 90% váhu v hodnocení měla cena, zbytek připadl na kapacitu turnusových vlakových jednotek. RegioJet počítá s pořízením jednotek od polského výrobce PESA Elf.eu. RegioJet nabídl cenu 212,5 Kč za kilometr, odhad byl 280 korun.

Vyhlášení vítěze nebude s největší pravděpodobností ještě znamenat brzké uzavření smlouvy. Výsledek se nelíbí především Českým drahám. „Formálně jsme dnes byli z nabídkového řízení vyloučeni z důvody změny (snížení) nabídkové ceny. To je ovšem v soutěži postavené zejména na nejnižší cenu a vedenou v jednacím řízení zcela paradoxní. Během jednání zadavatel odmítl o ceně jednat a při výzvě k podání finálních nabídek nám, podle nás protiprávně, zakazoval cenu snížit. Zřejmě už měl předem vybráno a nechtěl připustit změnu pořadí uchazečů? Podali jsme v pondělí ještě před podáním nabídky proti tomuto postupu zadavatele námitky a následně na to i sníženou nabídku,“ uvedl člen představenstva ČD Jiří Ješeta. Dokument, ve kterém ještě chtěli snížit cenu, je na profilu zadavatele.

Největší železniční zakázka v detailech. O dopravci pro elektrickou páteř Ústeckého kraje rozhodne hlavně cena

Pro RegioJet jde o druhou zakázku v Ústeckém kraji, už nyní provozuje část elektrických vlaků, například z Ústí nad Labem do Děčína přes Střekov či z Ústí nad Labem do Mostu přes Úpořiny. Letos získal RegioJet také smlouvu na provoz vlaků linky R9 z Prahy do Brna v objednávce ministerstva dopravy.

Podepsáno: RegioJet má už jistý provoz rychlíků R9 z Prahy do Brna s novými jednotkami PESA

Podle podmínek soutěže nemusejí být nasazeny nové vlaky. Podmínkou je rychlost minimálně 160 km/h, vybavení ETCS a využití rychlostního profilu V130 (po zavedení ETCS případně i V150). Musí jít spojit až tři jednotky současně, podmínkou je zvládnutí napájení na stejnosměrný i střídavý proud. Jednotky musejí být nízkopodlažní. Šířka dveří je minimálně 1 300 mm. Jednotky budou klimatizované, vybaveny wifi a USB zásuvkami a zásuvkami na 230 V. Budou mít i oddíl první třídy a také tichý oddíl. Minimálně 70 % sedadel bude v uspořádání proti sobě.
Zájemci už při podání nabídky musejí předložit i informaci o tom, kde budou mít zázemí pro údržbu jednotek.

Soutěžené linky

U1 Děčín – Ústí nad Labem – Most – Kadaň
U2 Chomutov – Karlovy Vary
U3 (Děčín -) Ústí nad Labem – Litvínov
U32 Ústí nad Labem – Lysá nad Labem
U51 Ústí nad Labem – Klášterec nad Ohří
U54 (Děčín -) Ústí nad Labem – Roudnice nad Labem (- Hněvice)

Tagy Arriva vlaky Doprava Ústeckého kraje Elektrická páteř RegioJet Ústecký kraj
530 komentářů