Obří soutěž na dopravce pro PID nabírá zpoždění, ČD kývly na možný odprodej CityElefantů
Kraj původně počítal s vypsáním do voleb, Praha ale termín schválení materiálu posunula do listopadu.
Středočeský kraj musí nejméně do listopadu čekat s vypsáním největší zakázky na české železnici na provoz elektrických vlaků v rámci Pražské integrované dopravy (PID). Důvodem je zpoždění na straně Prahy, se kterou bude soutěž vyhlašovat.
Středočeští zastupitelé schválili materiál již v červnu, Praha ale své rozhodnutí nadále oddaluje. „Jsou dokončené tržní konzultace a společně se Středočeským krajem se finalizuje dokumentace pro výběrové řízení. Zastupitelstvo HMP by o soutěži mělo hlasovat v listopadu,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. Při jarní prezentaci kraj uvedl, že by chtěl vypsat soutěž do krajských voleb, to se již nestihne.
V soutěži se bude vybírat dopravce, který na 30 let zajistí výkony v elektrické trakci v Praze a okolí. Součástí bude i pořízení nových velkokapacitních jednotek EMU 400. Svým rozsahem jde o bezkonkurenčně největší zakázku na české železnici.
Největší železniční soutěž v historii. Středočeský kraj s Prahou vyberou dopravce na 30 let
Nová soutěž počítá i s tím, že celkem 55 jednotek 471 CityElefant Českých drah bude nadále provozu. Protože se ale bude soutěžit dopravce, může nastat situace, kdy s nimi bude jezdit někdo jiný. I s tím ale soutěž počítá. Jednotky by odkoupil od Českých drah, podobně jako se stalo loni s RegioPantery v Plzeňském kraji.
České dráhy souhlasí s možným odkupem jednotek 471
Náměstek ředitele Ropidu Václav Haas minulý týden na konferenci v Brně uvedl, že již bylo s Českými drahami v této záležitosti dosaženo dohody. „Na základě dohody mezi ČD, Prahou a Středočeským krajem poskytnou ČD stávající vozidla vybranému dopravci za zůstatkovou cenu včetně jejich zhodnocení (instalace ETCS, provedené obnovy R1 až R3 atp.). Přesná cena vozidel bude stanovena v budoucnosti podle skutečné hodnoty v době prodeje. To znamená, že jednotky nebude kupovat Praha a Středočeský kraj, ale vybraný dopravce,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Pokud v soutěži uspějí České dráhy, zůstanou jednotky i nadále v jejich majetku. Případný odprodej se týká v současné chvíli 55 mladších elektrických jednotek řady 471 provozovaných v PID. Dohoda se tak nedotkne starších jednotek 471 PID a jednotek provozovaných v Moravskoslezském kraji.
Předpřebírka. Pantery Českých drah jsou v dobrém stavu, chválí Arriva. O ETCS firmy mlží