Obří soutěž na dopravce pro PID nabírá zpoždění, ČD kývly na možný odprodej CityElefantů
CityElefant v antigraffiti polepu PID. Pramen: České dráhy
Kraj původně počítal s vypsáním do voleb, Praha ale termín schválení materiálu posunula do listopadu.
A když se jednotky odprodaji jinému dopravci, bude je opravovat ocu nebo si nový dopravce postaví novou halu?
A ty slony, kteří tam teda někde budou nadále jezdit (kéž by to nebyla S9) se budou nějak čistit, nebo nadále to bude dlouhé roky takový hnůj? I když na druhou stranu, když člověk vidí, jak si sprejeři postupně berou nové stanice Zahradní město a Eden, tak si říká, že mít všechno počmárané je asi takový náš kolorit.
IDSK s nasazením EMU 400 na S9 naopak vůbec nepočítal. V době, kdy šlo o 15letou smlouvu.
Člověk si říká, jestli to má vůbec smysl, když to za měsíc bude stejně znovu celé počmárané.
Nicméně neměly by nové vlaky trochu uvolnit tlak na slony, u kterých by tak bylo víc času i právě na čištění?
A to v jedne zakazce budou vsechny elektricke primestske linky nebo to bude nejak rozdeleno?
Měly by to být pokud vím 3 soutěže. Dopravce co si pořídí nové EMU 400, pak na EMU 240 (formát panterů – ty ČD neprodají) a na EMU 320 (55 slonů, co momentáně provozují ČD a prodají je). Soutěže na motoráky a městské linky jsou zvlášť.
ČD ještě slony rády v případě prohry prodají, kde jinde by je v takovém počtu využily?
Leda z nich udělat netrakční jednotky a tahat lokomotivou, když je takový nedostatek vozů
Je to dělané na krátké trasy… Ale možná by to lidi ocenili na rychlících místo B249, nevím
Před lety elefanty občas jezdily na dálkových spojích, výjimečně i na Praha – Ostrava, a lidi si to až na prostor na zavazadla celkem pochvalovali. To bylo v době, kdy velká část vozového parku byly skutečně B249 před humanizací a podobné.
Co jezdí momentálně nejdál? Praha – Ústí?
Kdysi jsem jel Elefantem jako náhradní soupravou místo Pendolina…
Udělat = investice. Zbytečná.
Vozů není fyzický nedostatek, problém je opravovat nebo rekonstruovat je do provozuschopného stavu. Vedle toho ČD kupují desítky vlaků ročně.
Ono to měl být velký úspěch STAN ve Středočeském kraji a zatím to moc dobře nevypadá…
Hlavně se změnily podmínky… DB prodaly Arrivu a je otázka jaký bussines model bude mít nový vlastník. Radim po Pardubicích zvažuje prodej Regiojetu, takže zbylou ČD a je otázka jako bussines model má plánu španělské Renfre s Leo expresem…
A jinak nikdo jiný, kdo by tak velkou zakázku financoval resp.banky by do toho šly tu není…
Tohle je tak velká zakázka, že může přitáhnout i někoho, kdo tu dosud nepůsobil.
Pořád jsou tu OBB, který u nás zatím jezdí jen po silnici. Ale objevit se může kdokoliv – vždyť i soukromníků je po Evropě spousta. Taky je spousta investičních fondů, který pokud to zaujme, tak někomu nalejou peníze, aby do toho šel. A todle není pár set tisíc vlakokilometrů za nějakej ten milion, todle je zajímavý víc než dost.
Je běžné, že mají zahraniční státní dráhy své dceřiné společnosti působící komerčně v jiných zemích. Takto podnikají například Švýcarské dráhy, Nizozemské, Norské, Rakouské, Francouzské, Dánské a další mají o expanzi též zájem.
Ano, na 30 let tady zablokujeme jakoukoliv možnost něco vylepšit. Po 15 letech se už nic nebude ani řádně opravovat aby soukromý dopravce nepřišel o zisky. Bezva nápad…
To se ale týká i ČD. Když to vyhrají, mají to na 30 let.
To není o nepřijítí o zisky ale o reálnou návratnost při podmínce nakoupit nové jednotky. Opět se to týká všech uchazečů včetně ČD.
To je otázka, jak je smlouva přesně napsaná (jak může objednavatel hýbat s výkony, různě je přesouvat atd.). Co pochopitelně zůstane stejné, jsou vozidla, ale tam těch 30 let reálně odpovídá jejich životnosti (možná tak v půlce udělat rekonstrukci interiéru), smlouva na 30 let naopak umožní lépe rozložit jejich odpisy.
A co dělá s těmi zisky teď ten státní dopravce, že to elektrické příměsto vypadá čím dál tím hůř? Před letošní dodávkou Panterů bylo poslední inovací nasazení syslopater roku 2017 a o nich bych raději nemluvil.
Mhm… žabotlamy se korozí rozpadly na trati.
Ešusy jsou trvale podinvestovaná flotila s disponibilitou kolik – 60%? Řazení se kvůli tomu nedodržuje několik let a objednateli je to u prdele.
Kromě ešusů má ČD v uzlu sbírku totálních šuntů typu regionovy, syslografy, Bt, ba i šukafonek by se našel…
Vůbec nechápu o čem píšete. Ta soutěž je především o desítkách nových EMU400, které podstatně zvýší kapacitu PIDu. Těch 55 dožívajících slonů je tu jen jako menšinový doplněk, samozřejmě by bylo neomluvitelné plýtvání se jich zbavit hned.
Nechápuu to. Kdyby zde nebyl dopravce (tedy České dráhy), chápal bych to. Ale tlačit sem někoho jiného. K čemu má stát České dráhy? Snad aby zajišťovaly dopravní obslužnost. To pak mohou také udělat výběrové řízení, jestli někde třeba Policii nenahradí někdo jiný. Nebo třeba věznici na Mírově bude provozovat jiný subjekt.
české dráhy jsou soukromá firma, (kterou teda vlastní 100% stát, ale z pohledu zákona je to jedno), policie není soukromá firma.
Nicméně soukromé věznice se po světě taky vyskytují, policie asi spíš ne.
V praxi to úplně jedno není, bo:
1) ČD přímo řídí politici,
2) ČD bohužel vlastní některé zásadní nemovitosti – pozemky a velká depa (například Praha J), které by měly být ve vlastnictví státu a správě SŽ.
Proč by depo mělo být ve vlastnictví SŽ? Já tak, nechci garáž, kterou vlastní správa silnic..
Nebýt příchodu soukromníků na české železnice, dost možná stále všude jezdíme v koženkových B249 a v regionální dopravě 810 a jejími deriváty, vrcholem luxusu by v motorové trakci byla řada 843 bez klimatizace…
Sloni a Pendolina byla pořízena ještě před příchodem konkurence, a právě ta konkurence jezdí často v pořádných šunkách. Takže ono to zas až tak jednoznačné není. Ale samozřejmě, že příchod konkurence proměnil ČD k nepoznání – bez toho by se nesnažily ani zdaleka tolik.
Sloni byli pořizováni jako prostá a hlavně nutná náhrada žabotlamů, kdyby žbt nebyly už zcela shnilé, tak by je ČD nenahrazovaly.
Náhrada to byla přímá, ne ale tak úplně „prostá“. Ta kvalita byla přeci někde trochu jinde. I když ne vše se bohužel povedlo.
Kraje platí dopravní obslužnost a chtějí aby ji zajistil ten nejlepší dopravce z hlediska ceny a kvality. Některé kraje jsou přesvědčeny, že to musí být vždy ten státní dopravce, jiné zjevně už méně.
Neberte to jako rýpání, ale provozování věznice soukromým subjektem existuje. Sice ne v ČR, ale třeba naše dostavba D4 je podobný model.
Osobně si myslím, že to není úplně dobrá cesta a vězeňství je jedna z oblastí, které by měly zůstat přímo pod státem.
To může být váš názor a můj názor, ale nic to nemění na tom, že v některých zemích je soukromé vězeňství běžné.
V současném modelu není role ČD zajistit dopravní obslužnost – to je role krajů, případně Prahy či MD. ČD jsou jen jeden z dopravců a mají stejný cíl jako ostatní dopravci – vydělávat pro svého majitele
Kdyby tohle ČD nevyhrály, tak je to na rezignaci celého vedení…
To je i vzhledem k tomu, že depo Praha jih je ve vlastnictví ČD.
Nemeli byt vsechny slezske esusy uz davno v Praze?
Co by tam dělaly?
Třeba – jezdily? Pořád tu straší 4 syslografy.
Jenže v MSK jsou zatím ešusy stále třeba a také minimálně jeden chybí, aby pokryly turnusovou potřebu.
A proč potom jeden stěhovali do prahy? To jako nevěděli, že jim bude chybět?
To samozřejmě ano, jen reaguju na to, že v Praze by pro ně nebyla práce.
Tak to je bezesporu, těch spojů, kde místo dvou ešusů jezdí jenom jeden, je dost a tento stav už platí dlouho.
Nikdo taky netvrdí, že by pro ně v pepíkově nebyla práce, ale tady taky a jsou MSK tak už ty kleptomanské myšlenky konečně zapuďte.
Jakýpak kleptomanský myšlenky; to si vyřiďte se svým krajským vedením, proč si dohodlo nasazení panterů místo ešusů.
Typické. Mluví se o optimální organizaci dopravy, ale Ostravák hned myslí na kradení.
ten jeden se už do MSK nevratí, jako nahrada za něj je další starší panter
Nevím, ale neudělaly by tam lepší službu panteři, podobně jako na pražské kralupské trati?
Možné to je, ale tolik panterů v MSK asi k dispozici nebude.
Do MSK zamíří ještě 4 dvoudílné pantery a pak těch 19 BEMU. Nijak jsem to moc nezkoumal, ale třeba se podaří snížit potřebu 471.
Podle smlouvy musí MSK objednávat minimálně 4×471. O zbytku se dá jednat.
Samozřejmě že v MSK by udělaly jednopodlažní jednotky lepší službu od samého začátku, vozit třívozovou patrovou jednotku celou dobu sólo se samozřejmě dá, ale nedává to moc smysl. Ale správný výrobce tehdy jednopodlažní vlaky neměl, tak vzali ešusy. Teď jim ty jednopodlažní vlaky už dodává, ale povedlo se mu tam udat zase i podobně nešikovné třívozové patrové pushpully.
V pátek minimálně jeden se všemi nefunkčními dveřmi, vůz jel jako uzavřený, o to snížená kapacita soupravy a v tom muzejním zbytku cestování na způsob sardinek.
Ve čtvrtek na jednom tom muzejním kousku (pro změnu) nastal také problém se zavřením křídla dveří. Našlapáno v každém koutku, zpoždění narůstalo. Zavření a pokračování v cestě si vysloužilo potlesk pro průvodčího, který s tím chvíli zápasil.
(A Elefanti od Karlštejna někde seklé, se zpožděním okolo 25 minut – čtvrtek i pátek minulý týden.)
To je ranní realita na S7.
To je realita souběhu výluky v úseku Beroun – Karlštejn a stavu Výtoňského mostu. Spíš než za ČD to jde za SŽ (porucha dveří samozřejmě ne).
Pěkně jste to napsal-slezské ešusy. Zaplacený z velké částky z EU dotací pro MS kraj. ČD si s nimi nemůžou dělat co chcou.
Do uplynutí „doby udržitelnosti projektu“. To bude kdy? Poslední ešus byl dodán 2013, utíká to.
Doba udržitelnosti je 5 let.
A nemohla být v některých případech i 10 let – jak to je s Pantery, které budou letos v prosinci
ČD přesunuty z Ústeckého kraje do Pardubického?
Nemáte pravdu, protože z (mnou již vzpomenutého) případu přesunu Panterů od Ústí nad Labem do okolí Pardubic tady – https://zdopravy.cz/ceske-drahy-presunou-po-prohrane-soutezi-regiopantery-z-usteckeho-do-pardubickeho-kraje-210453/ to mám najité přesně „“ ….. RegioPantery v Ústeckém kraji nyní obsluhují výkony hlavně na páteřní trati z Kadaně do Děčína. Jde o první generaci jednotek z roku 2012. Dopravce je nakoupil s evropskou dotací, i proto zde musí nejméně do konce letošního roku jezdit. Prošly současně dualizací pro provoz pod oběma napájecími soustavami. ……““
To znamená že ta jedna zapůjčená (nezmodernizovana – bez zásuvek) jednotka z MSK se už do MSK nevrátí?
16kusu – 1. Série
54 + 1 kusu – PID
11 – MSK
Celkem 82
mužete vysvětlit mínusy?
Jen jestli to chápu dobře, tak ČD souhlasí s odprodejem 471 (výběhová řada, co to má kvůli AC konverzi stejně spočítané), ale co nové PID 640 a 847? Ty by taky byly ochotné odprodat, nebo by si je chtěly nechat?
640 ČD kupovali s tím ze je budou možná muset prodat
847 myslim nemusi
Myslím, že v nějakém dřivějším článku bylo uvedeno, že 640.2 si ČD chtějí nechat a smlouva je k prodeji nezavazuje.
Přesně podle smlouvy ČD daly 55 jednotek do povinného odprodeje (), PID s tím nepočítal na 100 %, nicméně ČD je jinde uplatňovat nechtějí. Nové 640.2 povinné odkoupení ve smlouvě nemají, takže pokud ČD nevyhrají, budou muset najít jiné místo na uplatnění, to stejné pro 847
Než bude v Praze zavedeno AC, tak budou mít odslouženo do důchodu a budou nahrazeny jinými jednotkami. A kdyby ne, pořád tady bude možnost dualizace.
dualizace slona? hele to není peršan, co je na to připravenej, ani panter, kde se s tím taky počítalo. tady by to byla vzhledem ke stáří jednotky nesmyslná investice, protože by to byla hrozně složitá akce. to spíš to nějak seskládat ze zbytků a připojit k tomu eso a provozovat jako push-pull, ale na rovinu to by vypadalo jak někde v zemi třetího světa, nová jednotka je lepší investice.
Škoda, že ČD (nebo ještě ČSD) při zadání zakázky na 471 byly tak krátkozraké, že nechtěly obousystémovou variantu. I dnes by se hodilo, kdyby pražské 471 mohly zajíždět až do Zdic. Stejně tak je škoda, že nikdy nedošlo na jednotky 675, které mohly už před dlouhou dobou přinést velký pokrok v kvalitě rychlíků – https://www.k-report.net/koridory/provoz3b.htm
Nebyly peníze holt.
Mně se na tom návrhu 675 líbí taková ta velkorysost. Dávat bufet na rychlíky dnes už nikoho ani nenapadne, v lepším případě tam bude automat, v horším nic.
Však automat stačí. Bufet na rychlíkách vidím jako přežitek myšlení z komančských dob, kdy kdeco jelo o polovinu nebo i dvakrát déle, než nové rychlíky na 200 km/h.
Něco jiného je ale EC s typickou jízdní dobou 4-6 h nebo i déle. Tam mi naopak připadá pouhý bufáč trochu málo.
Mám dojem, že to nebyl jediný problém. Dalším problémem bylo minimálně na plánovaném nasazování na R lince do Brna průjezdný průřez tunelů. Který vyřešila nedávná rekonstrukce za účelem splnění jízdního obrysu UIC-GC v tunelech mezi Brnem a Blanskem.
v době, kdy se ešusy projektovaly nikdo o tom, že by šla celá republika na střídavinu v dohledný době ani nepomyslel. a to jak se nám od té doby rozrostl PID taky před 30 lety bylo mimo představy… jako ty jednotky v klidu svých 40 let dojezdí a pak recyklace…
Pomyslel, ale stejně tak někdo jiný pomyslel zas na to, že by celá republika měla přejít na stejnosměr.
Neříkám, že by se občas druhý systém nehodil, ale ešusy do Zdic jsou opravdu nesmysl. Ve Zdicích na nádraží za dálnicí chcípl pes, takže zaplaťpámbu, že osobáky od Plzně i Příbrami jezdí přímo do Berouna a další vlaky by tam byly úplně zbytečné.
To jsou slovenské 671 natolik technicky odlišné, že by se to do kastle 471 nevešlo? Jo stáří jednotek beru, tak platí první část co jsem psal, než dojde na přepnutí, tak budou zralé na Tlumačov.
Není to tak dávno, co proběhly nějaké úvahy na dualizaci 471 pomocí dalšího vloženého vozu s trafákem. Jestli se uvažovalo spíše vyrobit další vůz, než předělávat ten stávající elektrický, tak se to do kastle 471 asi fakt nevejde a nebo za příliš vysokou cenu.
Byl by to nízkopodlažní velkoprostorový push-pull s klimatizací a ETCS?
Uvidíme, co bude tou dobou jezdit na našich železnicích, ale předem bych to nezavrhoval.
Tak hlavně doufám, že bude jezdit EMU400.
To jistě, tohle by bylo buď náhrada za Elefanty nebo třeba u jiného většího města.
Tipnul bych si, že bude platit rovnice EMU400 = 671 + 071 + 071 + 671.
Jen se to bude maskovat a na koncích budou čela s kabinou strojvůdce z pushpullů 13Ev.
Konfigurace 671 + 071 + 071 + 671 by se možná mohla přihodit nějakým dožívajícím slonům, kromě toho budou ale pro PID potřeba ještě vyšší desítky „opravdových“ nových EMU 400 na střídavinu.
971+071+071+971+362 🙂
Elefanty byly původně plánované jako stavebnice a dvousystémové řešení 3 kV ss plus 25 kV / 50 Hz bylo jednou z variant. Později byla tato dvousystémová verze dodána na Slovensko jako řada 671.
Třeba by někdo znalejší mohl prozradit, jak moc se 471 liší od 671. Měl jsem za to, že u 471 se jen ta střídavá výbava vynechala, ale že prostor pro ni tam je, ale možná žiju dvacet let v bludu.
Když srovnáte hnací vozy ČD 471 a ZSSK 671, všimnete si, že oddíl pro cestující v horním podlaží 671 je kratší, než u 471. Otázka je, jak velký zásah do kastle by to byl, a jestli není rozdíl ještě jinde.
Proč ne – na Slovensku jsou duální, i když asi vyšší série.
Osobně tomu nevěřím, že by to vyhrál někdo jiný než ČD… Pokud by do toho chtěl jít RegioJet tak by musel mít za sebou silného partnera….
Tohle ČD musí vyhrát a doufám že vyhrají. Pokud ne, tak by to mělo dalekosáhlé důsledky na ně samotné jako na firmu a možná by to znamenalo konec ČD jak je dnes známe.
Pokud vím, i ÖBB mělo zájem, ale uvidíme, jestli podají nabídku
Nepodají, státní dopravci si do zelí nelezou.
Navíc s OeBB májí ČD dost velký kamarádšoft.
Státní dopravci už si do zelí lezou, třeba zrovna ÖBB se snaží uspět v Německu.
Lezou i skrz své nákladní dcery či sestry. A liji do toho prachy z dotované osobky. Takže třeba Němci dotovali skrze osobní dopravu nákupy nákladních dopravců v zahraničí.
Státní dopravci mají často sestry a dcery i pro osobní dopravu pro zahraniční trhy.
Státní dopravci si lezou do zelí často Třeba v Německu dcera OeBB je aktivní. Stejně jako dcera italských drah. Renfe by přes Leo Expres také rádo expandovalo.
Nelezou? A copak to teda je za válku mezi RENFE a SNCF?
Na Regiojet nevěřím, ta firma na něco podobného už němá. To spíš Arriva.
A divím se ambici mít jen jednoho dopravce…
Trochu se obávám, že ČD jsou spíš menší hráč. Regiojet nevím, ale Arriva je vysloveně nadnárodní koncern a GW train taky. A nebylo by divu, kdyby do takového kšefty chtěl jít někdo nový, ať už skrze nákup někoho místního nebo za sebe.
Vzhledem k tomu, že to je soutěž na smlouvu na 30 let, s příjmy garantovanými objednavatelem si nemyslím, že by byl potřeba silný partner, stačí půjčka od banky. A ty na to asi slyšet budou, když je podnikatelské riziko spíše menší.
Takže to bude celkem tuhá soutěž si myslím.
Hm, zajímavé. Sice bych se hodně divil, kdyby to ČD nevyhrály, ale tohle alespoň teoreticky zvyšuje šance ostatních dopravců, kteří by jinak jen těžko byli schopni v mezidobí do výroby nových jednotek zajistit nějaké dostatečně kapacitní náhrady 471.
Vzhledem k tomu, že je soutěž na 30 let s provozem od prosince 2029, tak může nastat i varianta, že dopravce objedná všechny nové jednotky, protože ví, že je po dobu smlouvy odepíše viz. Ústecký kraj, kde Regiojet vyhrál se všemi novými jednotkami, ač ČD mohli využít již tuším sedm jednotek Regiopanter, které jsou zčásti odepsané.
Jakože ne, má být více soutěží.
1) EMU 400 – nová vozidla na 30 let
2) EMU 240 – stávající panteři
3) 471 – stávajících 55 ešusů
Zajímalo by mne, kdy dojde v okolí Prahy k přeměně trakce na zcela střídavou a co potom by jiný dopravce než ČD dělal s esusy.
Tak při rychlosti sž bude pražskej uzel přepnutej na střídavinu spíš na konci téhle zakázky v roce 2059… Spíš je otázka, jestli nevyjde líp koupit funglovky a za těch 30 let je sjezdit… Teda spíš ta otázka leží, jestli bude odkup slonů podmínka, nebo jenom možnost.
Tak to asi moc nehrozí, že by sloni vydrželi jezdit tak dlouho.
V takovém případě by ani ČD pro ešusy neměly dost práce. Ale jak už píše Dejf, nemyslím si, že taková situace nastane během životnosti ešusů. Vždyť jen ta současná povodňová situace bude znamenat obrovské náklady na obnovu infrastruktury na straně SŽ a státu vůbec, takže veškeré investiční akce se zase posunou v čase.
I když se různá vyjádření od sebe poněkud liší, dá se předpokládat, že k přepnutí v okolí Prahy dojde až za nějaký delší čas, a přepnutí v samotné Praze ještě podstatně později. Takže ešusy na posilových vlacích, co moc daleko za okraj Prahy nedojedou, mohou dožívat poměrně dlouho.
Ty soutěže se vypisují (mají vypsat) ve velkém předstihu (začátek plnění prosinec 2029). Takže ve všech soutěžích mají šanci určitě i jiní dopravci než ČD.
4 roky jsou na hraně od objednávky po schválení nového vozidla.
5 let, máte rok 24.
Četl si to? Praha si rozhodne v listopadu. takže kolik let?
5 let
Ale mluvíme tvl o vypsání soutěže čekání na nabídky otevření nabídek rozhodnutí čekání na ÚOHS tak už máš minimálně rok v prdeli
V listopadu to vypíšou…
Nového vozidla? Proč? Však kraj už i přece dělal konzultace s výrobci. Třeba takový KISS by v odpovídajícím uspořádání určitě měl vyhovovat.
A má Kiss papíry pro ČR? Jak dlouho bude trvat výroba? Atd atd
Papíry a dlouhá výroba platí pro všechny potenciální dodavatele stejně.
Mě se moc líbí z pohledu svezení EMU 400 od Hitachi Rail. Jel jsem s nimi u dopravce Trenitalia.
Kraj konzultoval s výrobců jestli jsou schopní vyrobit to co by si přál
Jak dlouho by myslíte trvalo schválit „nové“ KISSy nebo nové slony, od kterých má Škodovka kromě roků malování snad i vizualizace? Tržní konzultace běží už dlouho.
Kiss v ČR není schválený a Škodovka nemá vůbec elektrický patrový vůz.
Pokud můžu vsadit pivo, bude to nízkopodlažní hlavový vůz se všema hnacíma nápravama, dva nehnané patrové vložáky a opět hnací hlava. Takže koncept který používají i ostatní výrobci.
Koneckonců se už rýsuje typ 15Ev5. Budoucí akutrolejové jednotky pro ČD, zakázka uzavřena 6.6.2024. Nový design a trakční řetězec. Druhé pivo vsadím, že pražské EMU 400 budou designově a technicky vycházet právě z tohoto.