Obrazem: Zubačka je po půlroce opravená, vrací se vlaky až do Polska. Prošli jsme celou trať

Sklonovník ukazuje, jak strmá jediná česká ozubnicová trať je. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSklonovník ukazuje, jak strmá jediná česká ozubnicová trať je. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Velká sláva se chystá na sobotu, po dvou letech sveze Rakušanka vlak s cestujícími.

Osobní vlak Os2650 s odjezdem v 6:35 z Liberce bude dnes prvním spojem, kterým se po více než půlroční pauze obnoví v celé délce provoz jediné ozubnicové trati v Česku mezi Tanvaldem a Kořenovem. Po stejně dlouhé pauze se vrací i přímé spojení s Polskem do stanice Szklarska Poręba Górna.

Půlmiliardová rekonstrukce technické památky je až na dodělávky prakticky hotová, vlaky tak mohou po dlouhé výluce znovu jezdit v celé délce trati. Už od 15. října jezdí vlaky do zastávky Desná-Riedlova vila, od dneška až do Kořenova a dál do Harrachova a Polska. Dnes výjimečně ještě několik hodin nedojedou na zubačku vlaky z Liberce. Od 8 do 13 hodin proběhne neplánovaná výluka kvůli mimořádné opravě přejezdu v Jablonci nad Nisou. Vlaky nahradí mezi Jabloncem nad Nisou a Smržovkou autobusy.

Velká sláva na zubačce proběhne v sobotu, kdy Železniční společnost vypraví na trať po dvou letech historickou lokomotivu Rakušanku T 426.003. Na trať se podívala nedávno v rámci testování ozubnice, v čele vlaku s cestujícími jela naposledy před dvěma roky. Poté už nemohla vyjet kvůli špatnému stavu trati. Detailní program je na stránkách zubačky.

Rozsáhlá oprava zaplacená z většiny z evropské dotace z programu Interreg je první velkou rekonstrukcí po více než půl století. Trať byla již ve velmi špatném stavu, poslední velká oprava proběhla v 60. letech minulého století. Na jaře proběhne ještě plánovaná výluka kvůli takzvanému třetímu podbití.

Obrazem: Vlaky se vrací na jedinou českou zubačku. Prošli jsme úsek, kde vyjedou už zítra

Tři různé výšky nástupišť

Zhotovitelem stavby je společnost Chládek & Tintěra, Litoměřice. Celkové náklady dosahují 447,3 milionu korun. Kvůli komplikacím při stavbě lze ale očekávat navýšení výsledné ceny. K tomu je potřeba započíst ještě dalších 63 milionů korun za rekonstrukci dopravny Kořenov.

Rekonstrukce trati budí na některých místech drobné rozpaky. V Desné a v Dolním Polubném například značně velkorysým pojetím nástupišť, naopak například v Kořenově zastávce chybí po rekonstrukci přístřešek.

Už během přípravy se řešily spory o podobu nástupišť v Kořenově. Zatímco tři různé výšky, které měly vyhovět památkářům, nepůsobí nějak zásadně rušivě, na první pohled upoutá povrch dvou sypaných nástupišť. Podle požadavku investora ho pokryla sypaná drť. Ta může zmizet už jen pohybem chodců, o stálosti tohoto řešení při úklidu nemá smysl příliš spekulovat.

Trať z Tanvaldu do Kořenova je jedinou ozubnicovou tratí v Česku. Ozubnice je na dvou úsecích, i proto už dříve stát prohlásil trať kulturní a technickou památkou. Na necelých sedmi kilometrech překonává 235 metrů výškového rozdílu. K běžnému provozu se již ozubnice nepoužívá.

Oprava trati byla kompletní, včetně výměny ozubnice. Část té původní Správa železnic úspěšně prodala zejména železničním fanouškům. Trať je nyní ve stavu, kdy by měla vydržet další desítky let bez větších zásahů.

Na cestu po opravené zubačce se tentokrát vydáme z dopravny Kořenov. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPohled ke kořenovské dopravně od Harrachova. Foto: Jakub Hůrka / BudimexKořenovská dopravna má český unikát. Tři různě vysoké nástupištní hrany. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPři rekonstrukci kořenovské dopravny došlo i na problémy s podložím, tyto práce budou pokračovat na jaře. Foto: Jakub Hůrka / BudimexSypaná nástupiště jsou podle požadavku Správy železnic pokryta drobnou udusanou drtí.  Investorovi nelze popřát nic jiného než hodně štěstí při prvním úklidu sněhu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPráce v Kořenově jsou součástí samostatné zakázky, kterou získala společnost Pirell, hlavním dodavatelem je zde polský Budimex. Pro polského obra jde o jednu z prvních větších zakázek na české železnici. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDopravna v Kořenově prošla kompletní rekonstrukcí kolejiště. Jde o důležité místo na celé zubačce, zázemí tu má Železniční společnost Tanvald, která se stará hlavně o nostalgické vlaky na unikátní trati. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPráce na rekonstrukci dopravny Kořenov začaly v září, proto sem mohly během výluky na zubačce jezdit zvláštní vlaky z Polska přes Harrachov. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMíříme k Polubenskému tunelu. Podobně jako ostatní tunely na zubačce, i ten prošel rozsáhlou opravou. Značka ukazuje začátek ozubnice. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz Deštivé léto způsobilo při opravě nejdelšího tunelu na trati nečekané komplikace. Kvůli vysoké vlhkosti nedržel betonový nástřik. Pomoci tak musely fukary na snížení vlhkosti.  Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPoslední práce na trati před otevřením v úseku mezi Polubenským tunelem a Kořenovem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPro představu, jakou krajinou vede zubačka, jeden dronový záběr od Subterry na kořenovský portál Polubenského tunelu. Odsud trať prudce klesá do Desné. Foto: SubterraNejdelším tunelem na trase je Polubenský. Měří 940 metrů a během celé akce se rovněž dočkal velké opravy. Foto: SubterraOpravou prošly i stěny u vjezdu do tunelu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czVýjezd z Polubenského tunelu k zastávce Kořenov zastávka. Na přístřešek nezbyly už peníze, dříve tu byl. Zmizel s budováním nového nástupiště. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJihozápadní portál Polubenského tunelu. Jednou z komplikací při jeho opravě byly mastnější části stěn, než se původně čekalo. Způsobují to zplodiny z dieselových kolejových vozidel, povrch se musel tryskat. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czKořenov zastávka. S novým nástupištěm, ale bez přístřešku. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czOzubnice prošla na celé trati kompletní výměnou, novou dodala Pražská strojírna. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSoučástí rekonstrukce byla i sanace řady skalních stěn. Zde se nacházíme mezi Kořenovem zastávkou a Desnou-Pustinskou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czKlesání údolím Příchovického potoka. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czOzubnice bude využívána jen historickou lokomotivou, motorové vozy Stadler RS1 jízdu po trati s tak velkým sklonem zvládají i bez ozubnice. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czZubačka nedaleko Bienertova kříže. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPřed zastávkou Desná-Pustinská. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPodzim na opravené zubačce. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSklonovník ukazuje, jak strmá jediná česká ozubnicová trať je. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czKromě rekonstrukce svršku a spodku došlo také k úpravě řady svahů, aby nedocházelo k jejich sesouvání. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czZastávka Desná-Pustinská. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czŽelezniční přejezd u Sajlera. Foto: Jan Sůra  / Zdopravy.czPřed dopravnou Dolní Polubný. Foto: Jan Sůra /Zdopravy.czV dopravně Dolní Polubný s unikátní ozubnicovou výhybkou končíme dnešní putování, druhou polovinu zubačku si můžete prohlédnout v předchozím textu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Tagy Budimex Chládek & Tintěra Kořenov Ozubnicová železnice Tanvald - Kořenov Pirell Správa železnic Železniční společnost Tanvald zubačka
15 komentářů