Obrazem: Zubačka je po půlroce opravená, vrací se vlaky až do Polska. Prošli jsme celou trať

Velká sláva se chystá na sobotu, po dvou letech sveze Rakušanka vlak s cestujícími.
Osobní vlak Os2650 s odjezdem v 6:35 z Liberce bude dnes prvním spojem, kterým se po více než půlroční pauze obnoví v celé délce provoz jediné ozubnicové trati v Česku mezi Tanvaldem a Kořenovem. Po stejně dlouhé pauze se vrací i přímé spojení s Polskem do stanice Szklarska Poręba Górna.
Půlmiliardová rekonstrukce technické památky je až na dodělávky prakticky hotová, vlaky tak mohou po dlouhé výluce znovu jezdit v celé délce trati. Už od 15. října jezdí vlaky do zastávky Desná-Riedlova vila, od dneška až do Kořenova a dál do Harrachova a Polska. Dnes výjimečně ještě několik hodin nedojedou na zubačku vlaky z Liberce. Od 8 do 13 hodin proběhne neplánovaná výluka kvůli mimořádné opravě přejezdu v Jablonci nad Nisou. Vlaky nahradí mezi Jabloncem nad Nisou a Smržovkou autobusy.
Velká sláva na zubačce proběhne v sobotu, kdy Železniční společnost vypraví na trať po dvou letech historickou lokomotivu Rakušanku T 426.003. Na trať se podívala nedávno v rámci testování ozubnice, v čele vlaku s cestujícími jela naposledy před dvěma roky. Poté už nemohla vyjet kvůli špatnému stavu trati. Detailní program je na stránkách zubačky.
Rozsáhlá oprava zaplacená z většiny z evropské dotace z programu Interreg je první velkou rekonstrukcí po více než půl století. Trať byla již ve velmi špatném stavu, poslední velká oprava proběhla v 60. letech minulého století. Na jaře proběhne ještě plánovaná výluka kvůli takzvanému třetímu podbití.
Obrazem: Vlaky se vrací na jedinou českou zubačku. Prošli jsme úsek, kde vyjedou už zítra
Tři různé výšky nástupišť
Zhotovitelem stavby je společnost Chládek & Tintěra, Litoměřice. Celkové náklady dosahují 447,3 milionu korun. Kvůli komplikacím při stavbě lze ale očekávat navýšení výsledné ceny. K tomu je potřeba započíst ještě dalších 63 milionů korun za rekonstrukci dopravny Kořenov.
Rekonstrukce trati budí na některých místech drobné rozpaky. V Desné a v Dolním Polubném například značně velkorysým pojetím nástupišť, naopak například v Kořenově zastávce chybí po rekonstrukci přístřešek.
Už během přípravy se řešily spory o podobu nástupišť v Kořenově. Zatímco tři různé výšky, které měly vyhovět památkářům, nepůsobí nějak zásadně rušivě, na první pohled upoutá povrch dvou sypaných nástupišť. Podle požadavku investora ho pokryla sypaná drť. Ta může zmizet už jen pohybem chodců, o stálosti tohoto řešení při úklidu nemá smysl příliš spekulovat.
Trať z Tanvaldu do Kořenova je jedinou ozubnicovou tratí v Česku. Ozubnice je na dvou úsecích, i proto už dříve stát prohlásil trať kulturní a technickou památkou. Na necelých sedmi kilometrech překonává 235 metrů výškového rozdílu. K běžnému provozu se již ozubnice nepoužívá.
Oprava trati byla kompletní, včetně výměny ozubnice. Část té původní Správa železnic úspěšně prodala zejména železničním fanouškům. Trať je nyní ve stavu, kdy by měla vydržet další desítky let bez větších zásahů.





























