kmax

Obrazem: Zubačka je po půlroce opravená, vrací se vlaky až do Polska. Prošli jsme celou trať

Sklonovník ukazuje, jak strmá jediná česká ozubnicová trať je. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSklonovník ukazuje, jak strmá jediná česká ozubnicová trať je. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Velká sláva se chystá na sobotu, po dvou letech sveze Rakušanka vlak s cestujícími.

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
matla_fous

Dneska jsem viděl, jak děti klackama rýpou do toho štěrku na nástupišti tak 10cm hluboké rýhy. A rodiče to „nevidí“

Petr

Ne, opravdu nechápu jak dnes po rekonstrukci může být nástupiště v provedení štěrk. Žijeme snad ve skanzenu?

Antonín1

A to tu trať chtěli v roce 1997 zcela zrušit, spolu s Josefodolskou a tratí do Svobody nad Úpou, naštěstí se nepovedlo i přes několika měsíční nulový provoz a zde se navíc vrátil provoz až za čáru.

Martin

Jo jo, to bylo za ministra dopravy pana Římana z ODS.

xyz

A za jabloneckého přednosty stanice Berounského: 😀

Mmch. co si pamatuju, tak to bylo jen pár týdnů, než tam vyjelo GJW namísto ČD, s.o.

Ex ČD

A jmenovaného pána zcela nemusím, tak zde se ho musím zastat jako v té době neunavného obhájce provozu na tanvaldsku.

Petr

Dnes jsem se nestačil divit, když hned při příjezdu do Kořenova jsem zjistil, že zvýšené nástupiště pro pohodlný výstup z nízkopodlažných vozů má jen 1.kolej. Maminka s kočárkem pro dvojčata by bez pomoci měla na tom sypaném nástupišti docela problém. Jistě byla stavem po rekonstrukci docela zaskočena, stejně jako my co jsme ji z vlaku pomohli vystoupit. Takže tohle mají na svědomí památkáři? Neuvěřitelné a nepochopitelné.

Michael

Pěkné fotky s popisy, děkuji. To musela být pěkná procházka, pane Honzo. 🙂

MaPe

Chci poděkovat autorovi za fotoreportáž. Fotky mají takovou krásně pochmurnou podzimní atmosféru, se zažloutlým a popadaným listím a s nízkou oblačností i deštěm. Je to takové to počasí, sednout si ke krbu s knížkou a grogem a koukat ven, jak je sychravo. Moc se mi líbí.

J.Š.Hájek

Krásný příspěvek, díky ! Snad počasí vydrží i na jeden šotovíkend. 😁

Rabín

Označení sklonu 60 ‰ je trošku zavádějící – ve skutečnosti pouze 58 ‰, avšak dnes se instalují pouze označení zaokrouhlená a odstupňovaná po 5 ‰, takže 55 ‰ – 60 ‰.

Alibaba

Taky jsem si říkal, po shlédnutí úvodní fotky, že se zrovna tady mohly vykašlat a striktní výklad D1 a dát tam skutečnou hodnotu.

Tomáš Záruba

Na těch perónech nevidím nic velkorysého. Proste standard, jaky by mel byt všude.

AVAS

V čem jsou lepší tyhle šikmé pražce (k vidění na fotogarfiích)? Zdá se, že se zuby to nesouvisí. Podobné jsou třeba na tram. trati Liberec – Jablonec.

JanO

Pražce typu Y, jsou kratší. Ale na podbíjení musí mít nějakou vychytávku.

Ex ČD

Ta vychytávka je výhybková podbíječka ….

Petes

Lepší smyková odolnost v obloucích, trochu nižší vrstva štěrku

AVAS

Aha, už jsem si to našel, pořád jsem hledal šikmé pražce, a ony jsou ve tvaru ypsilon. Takže mínus: vyšší cena, menší zatížitelnost, menší max. rychlost a plus: delší životnost, menší měrná spotřeba, recyklovatelnost (ocel vs beton), menší nároky na šířku, nižší hmotnost. Prodávám, jak jsem koupil.

Kubrt

S tou zatížitelností je to nějaký šum – Y-pražce jsou někde kolem Jindřichova Hradce a je tam D4. S tou rychlostí se mi to taky nezdá – pointa Y-pražce je vyšší tuhost kolejového roštu při nutné nižší šířce roštu/spodku. Tudíž nevidím důvod, proč by limitovaly rychlost. Jestli to spíš nebude tak, že Y-pražce se primárně používají na obloukovitých tratích, postavených v lokálkových parametrech, kde ovšem důvodem nižší rychlosti jsou právě ty oblouky, nikoliv vlastní Y-pražce.

AVAS

Já jsem to bral z článku o konkrétních pražcích. Asi se kvůli ceně oceli dělají s menším průřezem než ty betonové a z toho pak vyplývají další vlastnosti. Ale pro tramvajové tratě asi budou docela vhodné.

Kubrt

Možná kdybys tady ocitoval konkrétní článek, bylo by jasnější, zda se uváděná tvrzení týkají konkrétního typu pražců v konkrétní aplikaci, nebo jsou dle autorů obecně platná 🙂

Kubrt

Díky. O nižší zatížitelnosti tam nic nevidím a v závěru se píše o využití na VRT, takže ani s tou rychlostí to nebude tak limitující 🙂
Naopak snížení ceny se nedá očekávat, takže zůstanou tam, kde se uplatní jejich výhody – omezený prostor.

AVAS

Cituji: „Ocelové pražce Y jsou dle TPD, platných pro ČR od srpna 2008, určeny především pro koleje méně zatížené a koleje regionálních drah.“

Kubrt

To jsou nějaká lokální specifika, „určeny především“, nevidím nic, co by je a priori vylučovalo stran průchodnosti nebo rychlosti.

Kubrt

Přechodnosti samozřejmě.

AVAS

No a proč se tedy používají tak málo? (Nepokouším se o flame, fakt se jen ptám.)

Kubrt

Jsou drahé. V tom tebou linkovaném článku se píše o o 80 % vyšší ceně (2020), dnes to může být ještě větší rozdíl.

Alibaba

Zatížitelnost je závislá i od pojížděné rychlosti, takže vozy co mají D4 nepojeddou na Ypsilonech rychle (myslím, že v předpisu S3 to někde je)..

Kubrt

Proč to tak je? Jaká fyzika je v pozadí?

Alibaba

Dynamika namáhání.

Projektant

Oproti jiným pražcům není omezena třída zatížení (=hmotnost na nápravu), ale řád koleje (=celková projetá zátěž za rok). A rychlost také. Bude to souviset s dynamickým namáháním a životností pražce. Viz předpis SŽ S3, díl 5. https://ctrlv.cz/48Ls

Ex ČD

Jsou kratší, tím pádem při zachování stejné šířky kolejového lože umožňují udělat oblouk o větším poloměru. Navíc díky svému tvaru do Y (v protikladech) mají větší únosnost příčných sil. A v případě zubačky a umožnili přivaření držáků hřebenu.

Alibaba

Se zuby to souvisí. Jsou to momentálně jediné pražce, na které jste schopen bez větších komplikací přivařit držáky na ozubnici. A jsou dobré do malých poloměrů ke svaření bezstykové koleje (jak tu i jiní píší).

Zlámalík

Tu tunelové portály jsou hezké, to nemohu říct!

L. P.

U fotek se vloudil šotek „doprava – dopravna“, v článku šotek popletl slovo „třetímu“.
Děkuji za článek!

L. P.

Nic si z toho nedělejte, ani svatá SŽ to neumí napsat správně (viz. SŽ D1, příloha A.1) 🙂

Aaabbb

Rok výluky, a není zabezpečený jediný přejezd?

zdroj

Možná někdy v budoucnu

Petes

I samotné kříže jsou zabezpečení. Proti bezmozkům by nepomohly ani přejezdy s ploty anglického typu

Stráťa

Tvrdit že kříž je zabezpečení je neuvěřitelný alibismus.

Jarda

nejde o bezmozky, ale o pomalé jízdy a zrovna v Desné je viditelnost skoro nulová, je to ostuda, stejně tak nástupiště v Kořenově k obojímu nemám slov. Když už do toho památkaři tak kecají, tak si měly vyhádat i ty závory, ty tam totiž bývaly, takže tohle neodpovídá.

JanM

Pomohly by až výsuvné plechy jako v Rusku. Jedna z mála věcí která v Rusku funguje lépe než v Česku