Obrazem: Železniční depo jako pit stop. Má vlastní 3D tisk dílů a sklad jen jako obývák
Desiro HC v depu Siemens Mobility v Dortmundu. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný
Soupravy si v digitálním depu v Dortmundu samy řeknou, co potřebují. Už při jejich příjezdu je na lince vše připraveno, papíry tu neznají.
Zde je krásně vidět jak je k novým vozidlům nutné pořídit i údržbu – haly, lávky, nářadí, přípravky, postupy, logistiku, náhradní díly a prostory pro údržbu komponentů. A hlavně mít kvalifikovaný personál, který opravdu servisuje a nerozbíjí… Ty 3D tiskárny a sklad nálepek, to je třešnička na dortu… To však stojí na počátku dost peněz… U nás je problém, že nejsou ani peníze ani lidi a firmy co by toto vyprojektovali. A objednat si to u Siemensu?
Ještě by bylo vhodné doplnit údaj, s jakým počtem pracovníků bude pro kolik jednotek toto depo odpovědné za jejich zajišťování provozu. To by se pak nechalo porovnat s místním způsobem údržby ve formě klasických dep.
Dortmund Eving Siemens Betriebswerk
84 ks Siemens Desiro HC. 75 zaměstnaců. Full servis na 30 let se 100% provozuschopností.
Zde upozorním jen na jednu věc. Často se počítá jen s lidmi „dole“ na dílně.Co ale často při prohlídce závodů není vidět je technický personál „nahoře“ který to všechno připraví – jsou to technici, technologové, mistři, rozpočtáři , plánovači a nákupčí.Ty šroubky a mraky jiných dílů v lehké a to nemluvím o těžké udržbě do krabiček a regálů sami nenaskáčou. S ohledem na délku dodávek některých komponent není neobvyklé, že co lidí na dílně to je lidí v kanclech a to i navzdory IT. Může se nám to nelíbit, ale je to tak…
Tohle neni stavene na tezkou udrzbu….
A troufam si, ze ti „nahore“ to zde maji take jednodussi diky informacim predem, jinak se to nelisi od tech „nahore“ v jinych dilnach/depech.
Ten rozdil je zde opravdu v informacich a logistice…
https://www.youtube.com/watch?v=kom4cD6pbsk
Ale uvedomte si, ze tohle naopak setri hromadu casu, servis je rychlejsi a spolehlivejsi a oni uz vede dopredu, co na vlaku bude potreba udelat a vse je pripravene, nepotrebuji mit plne sklady nahradnich dilu (o ktere je take nutne pecovat), staci je dopredu obednat…
Lidi by byly, ale chybi trochu zkusenosti a hlavne nikdo nema zajem, ale bude to nutne napr. s prichodem VRT…
V první polovině devadesátých let jsem chodil jako student a vláčkař každý léto na brigádu do depa ve Varech v Tuhnicích, vůni oleje a nafty z Pilštiků a Singrovek si pamatuju do dneška.
Tahle strohá čistota je sice na pohled hezká, ale starý depo je starý depo. To v Tuhnicích už bohužel před léty srovnaly se zemí bagry a moje sny o práci u vlaků zase život.
Jó, to já za mlada jezdil na dovolenou v Trabantu. Ta vůně dvoutaktu, rámy sedaček obtisklé v zadnici, topení co netopí… A víte co? Radši dneska jedu na dovolenou svojí klimatizovanou károu s měkkými sedačkami… On i sentiment má hranice zdravého rozumu.🙂
Naštěstí tyhle cedníky na naftu a olej už jsou v háji. A pokud se něco má udržovat, tak radši v lidskejch podmínkách a v hale, kde není potřeba žebřík, aby se jeden doslat na střechu. Nebo kde v létě odtávají plasty a v zimě roste ledová výzdoba. A ne v zamaštěné ratejně.
no vize je to zajímavá…my máme taky sklad ND jako větší obývák ale po strop narvaný dílama a paradoxně víc na novější vozidla!
Vzpomínám na rok 2010, vizualizace vlaků Regiojet, tehdy ještě SA, Highjet nebo tak se to nějak jmenovalo, budoucnost dálkové dopravy. Inovace, čistota, skvělá údržba. Plány vozby Hamburg. A teď jsem se probudil zpocený z toho snu. 😅 Pennymarket na kolejích, a to jsem urazil Pennymarket. Tvl. Lowcost na koleje nepatří, ani do vzduchu. ETCS je opravdu nutnost.
Za mašinu s ETCS se dají připojit klidně i B249
Tak daleko jsem taky se svými znalostmi, pane Kocurku. 🙂 Myšlenka byla jiná.
Tak proč požadujete ETCS, aby byly lepší vagony?
To nemá s vagóny nic společného, ale se vstupem nových subjektů orientovaných na obchod a s udržením bezpečnosti
Chápu ty mínusy. Jen jsem chtěl naznačit že nás svobodný přístup na koleje neposunul.
To teda posunul – i ČD, k lepšímu.
Tak on nápad by to byl dobrej a pořád ještě uskutečnitelnej. Že to jde ukazuje Leoš – jen by to chtělo zainvestovat do Siemensu (popřípadě Stadleru) místo ojetin a Pesy. Každá třída by si našla svoje uživatele a být to v novým vlaku, kterej by občas umyly zvenku a pořádně denně uklízeli a všechno v něm i fungovalo včetně klimy by okamžitě zapadl do přízně. K tomu by ještě mohly koupit lůžka/lehátka jen jako jednotlivý vozy vzoru NightJet a alespoň po jednom zařadit na všechny vlaky kde mají něco k ležení jako lepší a dražší třídu – takže taky Siemens.… Číst vice »
„zainvestovat do Siemensu (popřípadě Stadleru) místo ojetin a Pesy“
A co udělaly ČD? Zainvestovaly do 810+010 a vznikly Regoinovy. Teprve teď je bude nahrazovat Pesa a Stadler a na Stadler už „tradiční“ štěkají, že je moc německej a moc starej. A že než servisovat šrot 844, tak raději Krokouše.
Zkus komentovat k tématu, tohle sem fakt nepatří.
A jak to souvisí s textem o depu?
Ano. Souvislost vidím s liberalizací, která nás, nikam neposouvá. Doufal jsem osobně se vstupem Regiojetu, že to bude po 13 letech o něčem jiném. Dva velcí konkurenční dopravci. Vše souvisí se vším. Nemohu tu tolik místa brát ostatním, nesouhlasím s tím že musíme mít vše nové, o co se stejně nejsme schopni starat a udržovat, nesouhlasím s projekty VRT, protože je to zbytečné a hloupé, nekritizuji jen adhoc, je alternativa k VRT, i jiná řešení dopravní obslužnosti. ne s krajskými zadavateli. Tak se nezlobte, že si tu občas jen postesknu, to je tak jediné. 🙂 Jen mám svůj názor. Nedehonestuji… Číst vice »
Hmm a kolik lokomotiv bez ETCS (nebo domluvený instalace) bude mít onen dopravce a kolik nejmenovaný „národní“ dopravce ?
Jeden dopravce jeden systém, ten stávající. 🙂
Jojo, a na rychlících zahnojený béčko, voda na záchodech se nekoná..
Pročpak asi onen „dopravce“ po nástupu konkurence najednou snižoval ceny i tam, kde tvrdil, že to nejde, nebo jezdil v objednávce za pár korun ?
A bránil se zuby nehty ?
Aby se náhodou neukázalo, jak zoufale zaostalej a nepružnej ten dopravce je ?
Tak tohleto je pecka, i u nás určitě někdo něco takového přivede v život.
ale ne pod taktovkou současných Kupko manažerů jako Krapinec, Kraus a Havelková
A pod jakou taktovkou by to být mohlo?
To je tak úžasně inovativní, až je to úplně blbý…
Aby nemuseli držet díly na skladě, vyrábí každou kravinu dlouze na 3D tiskárně a musí je často měnit, protože z principu nevydrží tolik co normální materiál.
A pro změnu si drží sklad na nálepky, které si mohou vytisknout během pár vteřin…
Taky mně překvapilo, proč držet samolepky, když to jde vytisknout rychle a snadno. To ostatní je pro mně dost sci fi.
Na druhou stranu je to věcí výrobce. Důležité je, v jakém stavu soupravy jsou.
Jistě, vždyť to platí daňový poplatník, tak proč se stresovat…
Ono lze 3D tisknout i samolepky s tou lepicí vrstvou?
3D tiskárna nepotřebuje stálý dozor, tak je v podstatě jedno, jestli vyrábí 1 nebo 4 hodiny. A pokud jde o díly v počtu desítek ks měsíčně, tak u nich se velkovýroba (= lisovací formy apod.) nemusí vůbec vyplatit.
To výrobní automaty taky nepotřebuji dozor.
Existuji formy s rentabilitou výrobu 10, 40 ks atd… jen zaleží na technologii.
Otázka jak nastavený managment dílu. 3D tisk jede dlouho, ale zase „in house“. Díly se vyrobí i levněji, zas musí se přepravi z továrny na skladu na dílně, navíc se musi držet skladové množství.
za hodinu už mám vozidlo opravené a odskoušené,když by se čekalo na tiskárnu,tak nevyjede nic
Dyť na soupravy při přistavení do opravy už díly čekají. A evidentně to nejsou opravy na hodinu.
Taky bych se zamyslel nad tím, že pokud se nějaký díl často láme, tak je to konstrukční chyba. Je otázka zda postupná výměna za např. hliníkové je levnější než tisk.
Samozřejmě. Takže souprava bude neprovozní nebo v ní bude zamčené WC, protože se půl roku čeká na zcela nový díl?
Nikoli. Oni si netisknou standardní ND, ty chodí z externího skladu. Ten příklad s lékárničkou je díl, který byl nějak nakonstruován, v provozu se neosvědčil a bývá často poškozen. Dalším takovým dílem je pedál otvírání koše na odpadky na WC, láme se. Takže než se standardním změnovým/konstrukčním/nákupním procesem dojde k nějakému trvanlivému řešení, tak se to překlene 3D tiskem.
Tisknout nálepky není tak úplně snadné, jak se na první pohled zdá a je lepší nechat to řešit tiskařskou firmu.
„Součástí haly je i automatická mycí linka, soupravy sem jezdí každých deset dní“ To je pro ČD úplné sci-fi když i v květnu vidám CityElefanty špinavé ještě po zimě.
A pak jsou tu dopravci, kteří ani to nemají….
bo nejsou lidi
No patra na posázavským pacifiku myčku neviděly rok…
Ale můžou za to jiní dopravci, kteří „ani to“ nemají 😀
dorazily od dodavatelů v režimu „just-in-time“.
Odpůrce JIT švihne: Mají mit skaldové zásoby na 3 měsíce, jinak skončí, zásobvat se musí výhradně vlakem. 😀
Náhodou JIT je fajn, tedy pod dodavatel dodavatele nemá výpadek v JIT. To je potom celý proces v …. No ale zase dostane od generálního ředitele dodavatele omluvný dopis s vlastnoručním podpisem.:-D
zásadní, ale opravdu zásadní nedorozumění je, že vlak neumí JIT. Umí. Umí ho stejně jako kamión. a JIT u kamiónové dopravy = dostatečně velká plocha, kde čeká když přijel s náskokem až 24 hodin.
Takže nerušit předjízdné a čekací koleje při tzv. modernizacích a bude to umět železnice taky.
To neuměla ani v době, kdy ty kolej byly.. Za jak dlouho se dostane kamion z Ústí do Břeclavi a za jak dlouho tam dojede vagon a to včetně vlečky ?
Tak to je u nás zatím sci-fi.
To víte, když se víc než století vyhazovalo za dotování přehuštěné české železniční sítě.
Odhadnul bych, že se uživí (s maličkou dotací) tak asi 400 až 1000 km železničních tratí v ČR.
Zbytek fuč.
Aha, Axel…
Divil byste se, ale úplně scifi to ani u nás není. I u nás najdete firmy (byť ano, menší), které udržují jednu či velmi nízký počet řad a mají dobře nakročeno k prediktivní údržbě. Netisknou tedy díly ve velkém na 3D tiskárně (protože s takovými díly se musí počítat už v době návrhu vozidla), ale nedrží sklady a díly pořizují dle toho, co je na kteté nejbližší údržbě potřeba. Ale samozřejmě tento systém můžete aplikovat jen na vozidla, ke kterým jsou potřebné díly zaručeně dostupné (tj. novější typy, kde funguje kooperace s výrobcem) a kde jsou ideálně všechna vozidla na… Číst vice »
A kdyby měl údržbu provádět někdo jiný, umožnil by Siemens propojit SW systémy, aby mohl s daty pracovat stejně?
Nebo by dělali všivárny jako Newag? (https://zdopravy.cz/skandal-na-polske-zeleznici-vlaky-newagu-zamerne-nejezdily-podle-hackeru-je-nezhybnil-vyrobce-186675/)
Jinak ale zírám s otevřenou pusou, pro nás je to sci-fi.
Vidím, že jste mě předběhl.
Desira HC RRX občas využívám. V interiéru je to není žádný luxus ale spíše praktičnost s ohledem na jednoduchost úklidu a údržby. Na to, že jezdí na páteřních tratích 20 milionové aglomerace Porůří a okolí, jsou však stále jak nová. Ještě se mi nastalo, že by tam něco nefungovalo. Na dveřích nálepku “mimo provoz” jsem na nich nikdy neviděl. Jestli bych si dokázal tento typ představit v příměstské dopravě, místo Elefantů, v Praze a okolí? Ano, dokázal! Provozovatel by neprohloupil. Musel by však přejít na systém údržby shodný s právě prezentovaným depem v Dortmundu. RRX provozuje Desira HC v konfiguraci… Číst vice »
Jenže ono by CityElefanty také mohly být čisté a funkční, ale potřebovalo by to tu údržbu. Třeba ohledně čistoty by stačilo je každých 10 dní poslat do myčky a grafitti v imteriéru odstraňovat do 24h.
a hlavně jinou mentalitu cestujících
PŘESNĚ. Ono se stačí podívat na rozdíl mezi pražskými a ostravskými Elefanty. Zatímco najít mezi pražskýma jednu s nepočmáraným interiérem, nebo třeba funkční, WC v 1 třídě je skoro nemožné, v Ostravě je tomu právě naopak.
Ano, vím, že pražské naběhají významně více km a dostanou se méně často do údržby, ale toto je už problém ČD, že na takto „napnuté“ oběhy přistoupily (obzvlášť v době, kdy ví, že se do jednotek bude dosazovat ETCS a obecně že mají skluz ve vyvazovačkách).
Není to dobře ani pro ně, ani pro cestující a ani pro ty jednotky…
RRX, moje první Desiro HC na kterém jsem pracoval, je to super viďet takhle v depu 🙂