Obrazem: Zasypané zářezy, zbytečné mosty, opuštěná hradla. Starý úsek IV. koridoru mizí po 150 letech z krajiny
Unikátní návrat dopravní stavby přírodě. Místy už nelze vedení původní tratě v krajině podchytit.
Na pomezí jižních a středních Čech dochází k ojedinělému návratu krajiny ke vzhledu z doby před 150 lety. Správa železnic zde z velké části zahlazuje stopy po starém úseku IV. koridoru, který byl na začátku prázdnin mezi Sudoměřicemi a Voticemi nahrazen novostavbou.
„V Česku najdeme případy, kdy po napřímení části trati slouží opuštěné drážní těleso například jako cyklostezka. Že by ale byl nahrazený tak dlouhý úsek celostátní trati a stopy po něm v krajině mizely jako mezi Sudoměřicemi a Voticemi, to je záležitost unikátní,“ říká mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Materiálem ze dvou nových tunelů se zaváží staré zářezy, takže místy už nelze vedení původní tratě v krajině podchytit. Železniční svršek byl demontován a podle Správy železnic není vzhledem ke stáří dále využitelný. Staré kolejnice tak míří do šrotu.
„Pokud jde o zařízení trati, výzisky v podobě starých lamp, návěstidel a dalšího vybavení se mohou uplatnit pro muzeální potřeby. V řešení je převzetí původních zařízení, která nezůstanou Správě železnic, příslušnými institucemi. V této souvislosti musíme zmínit i spolupráci s Mikroregionem Voticko a záměr nadšenců zachovat část trati u Střezimíře pro provoz drezín a železniční skanzen,“ doplnil Gavenda.
Trať v původní stopě sloužila přes 150 let, zprovozněna byla v roce 1871. Obce v rámci Mikroregionu Voticko chtějí vedle muzea a muzejního provozu na zachovaných zhruba dvou kilometrech trati vybudovat například novou náves v Heřmaničkách nebo odpočinkovou zónu v Ješeticích.