Obrazem: Z mostu na dálnici D4 u Staré Hutě už zbývá jen polovina
Bourání starého mostu na D4 u Staré Huti (duben 2022). Pramen: ŘSD
Zchátralý most přes přepad Huťského rybníka byl postaven v roce 1986, jeho stav byl hodnocen jako velmi špatný.
Je to roztomilé, článek o bourání mostu, a hned u toho inteligentně související reklama o bourání aut.. Ale nic proti tomu, lepší, než něco neslušného.
presne tak, a jestli tohle je „umela inteligence“, tak se vzpoury robotu nase generace opravdu nemusi obavat…
AI je jenom tak chytrá, jak chytrou ji „vycvičíte“. V šachu už člověk šanci nemá.
„práce potrvají dvě stavební sezóny“ – ano, hlavně to neuspěchat !
Je mi jasné, že to v roce 86 firma odflákla a že ani ty materiály (hlavně izolace) nebyly, co jsou dnes, ale stejně by mě zajímalo, co s tím ŘSD dělalo, nebo spíše nedělalo, že se musí 36 let starý most zdemolovat a postavit zgruntu nový.
Tak si říkám, v jakém stavu asi může být beton použitý v 50tých a 60tých letech na stavbu hrází u přehrad Slapy, Orlík a Lipno. 🙁
u mostu je klicovy problem, ze odflakli hydroizolace, takze do toho pak zateka voda a nici to mraz (materialy byly, i z primitivni ipy a asfaltu to vyrobite, jen se u toho musi trochu premejslet).
kvalita betonu je vec druha, castecne se to resilo prefabrikaty, ktere se umely delat kvalitneji nez betonaz na miste (ostatne prefabrikaty tam vidite). beton na prehradach asi hlidali lip…
Předpínané mosty jsou – z hlediska degradace (nejen) betonu a toho, co konstrukce musí vydržet, nesrovnatelně náročnější a citlivější než masivní betonové monolity, jako jsou vltavské přehrady. V betonové tížní přehradě je beton, s trochou nadsázky, víceméně v ideálních podmínkách. Tlakové zatížení, relativně konstantní vlhkost, mada hmoty – takže pomalý transport CO2 a případně dalších agresivních látek, mimimum oceli. Naproti tomu subtilní předpínané prefabrikáty, silniční provoz – sůl, vibrace. Výztuž, rozpadající se závěry. Spousta rizik.
Ten prvorepublikový, ze kterého je postaveno pohraniční opevnění, vcelku dobře odolává.
PS: Vodostavebný beton je poněkud jiná receptura.
Dle tebe je tedy nejlepší řešení zavřít v místě D4 úplně. Pak to bude trvat jen jednu stavební sezónu…
Ano, trvá to dvě stavební sezóny, protože jeden rok se staví jedna půlka a druhý rok druhá.
Půl mostu v jedné sezoně, druhou půlku mostu ve deruhé sezoně.
Rozhodně lepší, než to na 3-4 měsíce zavřít úplně. Nebo to postavit hurá systémem a pak se divit výsledku, protože nebyl čas na kontrolu kvality.
Proč zavírat úplně. Kouzlo bude v tom, že délka rekonstrukce v zadávací dokumentaci není kritérium. (Chápu však, že financí nebo lidských zdrojů není nazbyt…) U takto zatížené komunikace by alespoň nějaká váha tomuto kritériu přiřazena být mohla a měla. A tak se nedivme, jak dlouho to trvá zde, jako dlouho trvá rozšíření Strakonické v Praze o bus pruh, výsměchem Pražanům je délka rekonstrukce tramvajové estakády mezi Ohradou a Palmovkou, nebo posledním úchvatným příkladem úřední pohodičky je Mělník a „generální“ oprava II/273 v délce pěti kilometrů roztažená při úplné uzavírce na téměř 7 měsíců, kdy úředník v hlavní letní sezoně pošle… Číst vice »
Budeme rádi, pokud to tak bude.