Trapas polských drah. Nový vagón vypadá úplně jinak než na vizualizacích. Po kritice ho předělají

Nový vůz na 200 km/h pro PKP Intercity. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNový vůz na 200 km/h pro PKP Intercity. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Málo místa na nohy, strohý interiér, zvláštně řešené stěny. Sociální sítě plní kritika nového vozu.

Odebírat
Upozornit na
guest
59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Viktorín

Občas holt přijde tvůrčí krize a namísto moderního vozu vznikne hašišbedna. Poláci aspoň zatáhli za brzdu včas a nepustili tenhle výtvor do běžného provozu.

Zahn

Toto je jednoznačně pokračování toho, jak se vyvíjí PKP IC od svého vzniku. Rok od roku odpornější hnus. Přes všechny výhrady vůči Regiojetu, je právě PKP IC jednoznačným důkazem toho, že polská železniční doprava Jančurův byznys nutně potřebuje.

Ivan_pha

Tady je hezky vidět staré rčení v praxi:

„Papír snese hodně“

Designer vymyslí hezký projekt a pak to vezme do ruky projektant bez citu a ještě šéf s tlakem na cenu „však tam dejte něco, do již máme vymyšlené) a je z toho tenhle průšvih. Neodržení původního nápadu, převedeného na realizační projekt. Vstutku nepovedené.

Juraj

Tady samozřejmě bude mít máslo na hlavě i PKP Intercity, že si ten interiér nedefinovali zcela konkrétně. Takto to maloval někdo, kdo v kupéčku nikdy nejel, a podle toho to dopadlo. Nicméně ať jsme féroví: – Navrhnout fakt účelné kupé je super těžké. Někdo chce pracovat, někdo číst, někdo odpočívat a někdo se baví s ostatními. Kupéčka jsou ideální právě pro malé skupiny, zatímco jednotlivci jdou spíše stranou. – Stolek se dá udělat pořádný, jako u Bmz ZSSK, ovšem bude to omezovat pohyb v kupé. Je to kompromis. Alternativou je mít malý stoleček tak akorát na svačinu. – Koše pod… Číst vice »

MajsterN

Podle té vizualizace výrobce něco vymyslel a pak asi přišel na to, že to nedokáže vyrobit.

Aneb důvod proč má smysl brát ověřené firmy, co něco podobného už dodali a ne každého domácího Přemka z dílny, co se přihlásí s výkresem.

Daniel Jablonecký

Kde jsou ti bezmezní polonofilové, kteří všechno polské nekriticky obdivují, vagóny Českých drah jsou pro ně hrozné a vagóny RegioJetu příšerné?

Zdeněk

To má být argument k věci?

thomas.horky

Dopadlo to tak jak kdyby to dělal Šumperský Pars před 10 lety. Jen, že to není reko… snaha podporovat domácí průmysl ne vždy pomáhá…

David

Popravdě nevím co by s tím mohli v téhle fázi udělat? Okna už asi u tohoto vozu nepředělají a tak jedině že by opustili koncept kupé.

M 474 003

Zapojit mezi 2 lokomotivy a trochu roztáhnout.

Bob

Když se ten vůz PKP nelíbil, tak proč ho vystavovali?

Kubrt

Vystavil ho výrobce, FPS.

danaceks

Ty sedačky vypadají, že už mají pár let provozu za sebou, ne že to je prototyp…

kuna

Honecker vzor 2025

michawel2

Rozteč mezi sedačkami je bohužel trochu problém, dle toho obrázku to vypadá strašně. Co mě zaujalo, jsou ty vstupní dveře, to jako fakt? Ty jednostranné šoupačky jsou léta prověřené nejlepší řešení, navíc, co nechápu vůbec jsou ty plné boky. A souhlas, vizualizace vypadala pěkně, ale tohle je docela zprasek. Nejde mi do hlavy jedna věc, co je špatné na řešení jako je slovenský Apeer61? Mě to přišlo jako naprosto geniální kompromis mezi kupé a velkoprostorem. Je tam určitá míra soukromí, ale zároveň to je celkem otevřené. Určitě by to chtělo lehce doupravit, tj. např. vyřešit těsnou uličku. Pohrát si s… Číst vice »

Nádražní blázen

A zase ty vozy vypadají stejně jako všechny ostatní. Proč???
Ta visualizace se mi líbí. Dekor dřeva, tlumené osvětlení, tmavé a černé barvy a jiné super věci. A zase to vypadá stejně. Proč zase ta bílá nebo béžová??
A ty ikony a popisky – když už můžou to změnit do něčeho moderního a oni to zase nechají v 90. letech bez nějakého grafického umu.

Pedro

To není ale souboj vekoprostor vs kupě, to je prostě zprasený interiér. Normální kupé vypadá úplně jinak.

Jan Tichavský

Jeden velkokoš místo stolku a zbytek cestujích může akorát koukat na blízké sousedy. V našich vozech máme aspoň ten rozkládací stolek pro místa u dveří. Velkoprostor výbavou jasně vítězí, buď je tam velký stůl pro čtyři anebo u dvou sedadel vedle sebe mám vyklápěcí stolek před sebou, často docela velký.

lukas

Stejnou logikou je ten podchod na strakonické ne trapas,ale megaprůšvih. 😄😄 Tam taky nějak vizualizace byla k ničemu…

Juraj

S tím rozdílem, že ten podchod musí pravidelně využívat jen nějaké desítky lidí a nikdo další tam nutně nepotřebuje. To u 300ks flotily vagonů úplně neplatí.

Zahn

A v tom podchodu člověk tráví cca 20 sekund a v tom vlaku několik hodin.

lokotomy

Já myslel, že zastánci kupé, kteří tak hlasitě brečí v každé diskuzi ohledně nových dálkových souprav, že je to jen samý velkoprostor, budou na vrcholu blaha, že někdo vůbec ještě nová kupé pro denní provoz objednává! V zásadě nevidím důvod, v dálkových vlacích pár kupé nenabídnout, ať si cestující vyberou, ale mělo by to vyžadovat jízdenku do 1. třídy, když se tak do vozu vejde o čtvrtinu méně sedaček. Do tohohle bych teda jedouce sám dobrovolně nesednul, snad leda pozdě večer v téměř prázdném vlaku, kdy může být nežádoucí ostré osvětlení ve velkoprostoru.

L.P.

Ano, kupé pouze do první třídy a ještě tak maximálně do třetiny vozu. Tento ústupek zastáncům kupé dopravce nic stát nebude. Jen mám obavy, že do kupé si chtějí sedat zásadně jedinci velmi citliví na cenu jízdenky, takže kupé v první třídě se asi nesetká s očekávaným zájmem…

lokotomy

No pak ale už zbývají jen nedělené lavice a la stará Béčka, aby se na šířku vozu vešla 4 místa. Chcete lowcost kupé, máte ho mít. Dnes je i v železniční dopravě zásadní, kolik sedadel se na danou plochu vejde a zastánci kupé to musí pochopit. V autě ceny fabie taky neočkávají prostornost superbu.

L.P.

Dráha má stále svá specifika, tam mnozí staromilci chtějí hodně prostoru za nízkou cenu. Přitom zapomínají, že existovaly příplatky na rychlíky a spěšné vlaky, později i na vlaky EC a IC. A ty příplatky byly docela mastné a lístek do první třídy už byl mimo možnosti naprosté většiny cestujících. Přitom dnes není žádný finanční problém si lístek do jedničky koupit. Občas to tak při nedostatku míst ve dvojce dělám, jinak bych nejel :-).

Zahn

Pamatuju, že za vlády ruSSáckokomoušských vrahord stála jízdenka z Hradce Králové do PrVysočan osobním vlakemm 16 korun a rychlíkový příplatek byl také 16 korun. Rychlíky ale ve Vysočanech nestavěly a z/na PrHlavní v nich člověk tedy zaplatil 35 korun. Cesta osobním vlakem byla o něco málo přes půl hodiny delší a z mně neznámých příčin mívaly osobní vlaky mnohem menší zpoždění. Coby chudý teenager jsem rychlíkem v podstatě nejezdil, za 19 korun jsem U Pinkasů pořídil guláš a tři tankové Plzně. Mimochodem, ty osobáky na hlavák vůbec nejezdily. Příplatek byl i za spěšný vlak, ale už si nepamatuju, jestli 8… Číst vice »

Samo

Problém je presne to že v Poľsku sa ako prvá trieda používajú kupé, čo v praxi znamená že si priplatíš a dostaneš horší komfort ako dvojka kde väčšinou nejaké veľkopriestory sú (aj keď tiež to je trochu lotéria, keďže veľkopriestory sa majú tendenciu rýchlo vypredať a potom zostanú už len kupé). Celé zle, už som dospel do stavu že buď Pendolino alebo auto/lietadlo, bežné IC sú v Poľsku za trest.

Daniel Jablonecký

Jedouce je přechodník množného čísla. Tedy pokud vás pojede víc můžete napsat „jedouce“, ale pokud jedete sám, musíte použít přechodník pro mužský rod jednotného čísla. Pravidla pravopisu českých přechodníků nejsou jednoduchá a člověk by se do jejich užívání neměl pouštět, pokud si není zcela jistý, jak se správně používají.

Zahn

Zcela pomíjíte provozní reálie v PKP-IC. Jejich vlaky jsou povinně místenkové, jezdí pouze tak často, aby byly alespoň v časti trasy téměř vždy vyprodané a velkoprostorové vozy snad PKP-IC vůbec nemá. Tedy kromě (ne)pendolin.

Twix

Velkoprostorové vozy PKP IC má taky, jezdí s nimi i do ČR. I když kupé jsou ve většině. Pak má PKP IC ještě 20 Dartů a 32 Flirtů, vše osmivozové velkoprostorové jednotky.

L.P.

Kupé vůz je jen návrat do minulosti. To si objedná jen ne zcela příčetný dopravce, což PKP IC zjevně jsou…

lokotomy

Kdyby byl jeden v 10-vozovém vlaku, tak se to ještě pochopit dá. Kdyby to nebyla takováhle sterilní kobka.

Náhodný Kolemjdoucí

Sice sám jednoznačně preferuji velkoprostorové vozy, ale určitá poptávka po oddílových vozech snad stále existuje. Třeba pro cestování s dětmi nebo pro skupinky to může být lepší než jen velkoprostorové vozy. Dopravcům to zase možná dává určitou flexibilitu, protože mohou jednotlivé oddíly upravit specifickým způsobem (dětské kino, služební oddíl, zázemí minibaru apod.)

lokotomy

Pro skupinky 5 až 6 lidí ano. Jinak těžko. Samozřejmě za předpokladu, že si včas zarezervujete místa na jedné čtyřce ve velkoprostoru. Ale bez místenek Vám taky nikdo nezajistí, že najdete prázdné kupé. A pro cestování s dětmi je nejlepší velkoprostorový dětský vůz. Tam kino extra oddíl nepotřebuje a děti mohou běhat po voze, aniž by o nich dozor zcela ztratil přehled. Minibar do téhle kobky nedostanete, ledaže byste vyndal sedadla. V nových soupravách jsou místo minibarů tak jako tak automaty.

Jacob

„Děti mohou běhat po voze“ … to je přesně to co běžný cestující určitě ocení, otevřený dětský vůz kde řvoucí nevychované děti otravují naprostou většinu ostatních cestujících

vlachjan

Když jsem u předchozího článku o veletrhu psal, že bude jistě zajmavé srovnat comfortjet s novým vozem pro PKP, tohle jsem opravdu nečekal. Rovněž mě ale překvapuje, že v rámci procesu vývoje nového vozu Cegielsky a PKP nepostavili maketu části interiéru, kde by si navrhované řešení (ne)odsouhlasili.

TPal.

Oni ji právě postavili, o to je to vtipnější. 🙂 Pravda je, že pro první třídu, ale i tak to kupé vypadalo jinak.

2101

Vůz UIC-Z, tedy o délce 26,4m co by měl 10 kupé ve druhé třídě kromě nějakých deklasovaných jedniček jako např. Bmz 29-91.5 ÖBB neexistuje.
Tudíž fráze: „Zatímco běžně se do takto dlouhých vozů vejde 10 oddílů, v tomto případě jich je 11.“ je poněkud zcestná

Avlaky

Souhlas Bmz mají 11 kupé taky

Martin Chovanec

Tak v čem je zde zakopaný pes? Podle fotek tam toho místa na nohy vskutku moc není, a ne že by to v Bmz byla hitparáda

Twix

Možná FPS tímto zasadil poslední hřebík do rakve kupéčkovým vozům, aby už to nikdo nikdy nechtěl 🙂 Teda kromě nočních vlaků, a tento vůz by se celkem hodil k předělání na lehátko 🙂 Jinak to vypadá opravdu nešťastně a nechtěl bych tím cestovat déle než půl hodiny. Představa že tím jedu pracovně, vykloubím si kolena do strany a s trochou štěstí si budu moct položit noťas aspoň na koš, není moc lákavá. Minule jsem jel s PKP IC do Varšavy, dal jsem si práci abych si koupil místenku do velkoprostoru (tipovačka s číslem vozu a sedačky), ale nakonec jelo stejně… Číst vice »

Bert

„Základním problémem je samotná velikost kupé. Zatímco běžně se do takto dlouhých vozů vejde 10 oddílů, v tomto případě jich je 11.“

To si opravdu PKP IC objednaly v tomto tísíciletí nový vůz UIC-Y?

Kubrt

Zjevně ano. A ještě se tváří, že o tom nevěděly 🙂

2101

11 kupé mají právě UIC-Z, Y měly 10…

Bert

Právě. Ale v článku se píše, že v takto dlouhých vozech jich je obvykle 10. Asi jsem měl být přesnější a napsat „vůz s délkou podle UIC-Y“

milloss
Bert

Jo, mohl jsem se lépe podívat. V tom případě to odpovídá ostatním oddílovým vozům stejné délky.

Mirek/

Podle obrázku to není UIC-Y, ale UIC-Z.

Jméno

Kupéčka jsou snad vhodlá jen pokud je sdílí lidé cestující společně, kterým nevadí sdílet menší prostor. Být tam zavřený s 5ti „cizáky“ jak ve vězeňské cele je pro mne vždy utrpení. Z toho důvodu, pokud cestuji v menším počtu, raději volím velkoprostorový vůz.

filias

Osobně mám raději kupé. Je tam víc prostoru než ve velkoprostorovém. Ve velkoprostoru máte 4 sedačky na řadu, v kupé 3.

Tahle polská verze je ale fiasko.

lokotomy

V plném vlaku kupé může být lepší – pokud nejdete sám a nechystáte se cestu strávit nad laptopem. Zas v poloprázdném je lepší mít pro sebe dvojsedadlo ve velkoprostoru než se dvěma lidmi sdílet kupé. Záleží na okolnostech.

L.P.

Problém je, že plný vlak s šestimístnými kupé vozy druhé třídy v porovnáním s vlakem s velkoprostorovými vozy druhé třídy prohraje na celé čáře, neb vlak se stejným počtem velkoprostorových vozů bude obsazen teprve ze tří čtvrtin. A podle toho se dopravci rozhodují. Takže zastánci kupé vozů mají smůlu. Pro druhou třídu je příčetný dopravce nekoupí a kdyby je koupil pro první třídu, tak si do nich obvykle silně kolenovrtní zastánci kupé vozů nekoupí jízdenku a přirozený jízdní doklad (režijka) jim tam samozřejmě neplatí :-).

Xaver

Také se kupé vyhýbám jak můžu. Navíc z velkoprostoru je vždy lepší výhled.

lokotomy

Vždycky ne: v noci si musíte zhasnout, abyste viděl ven. Což ve velkoprostoru nejde.

Stadler

No tim bych si nebyl tak jisty, zrovna vcera vecer jsem jel ABfbrdtn, kde zhasnout jde a je to mega fajn ;D a Bdtn taky tusim maji vypinace u kazde rady sedacek

L.P.

Ale zase kdo kouká v noci ven, nejspíš téměř nikdo, většinou se kouká do telefonu na internet, případně do knihy či do novin :-).

Standa

Pro mě je zase utrpení poslouchat někoho kdo hodinu nahlas telefonuje, povídá si, cestuje se řvoucím dítětem a pod. Ta pravděpodobnost je v kupé kde je max 5 dalších lidí o dost nižší jako ve velkoprostoru kde jich je 90.
Sluchátka používám a stejně někdy nepomáhají.