Trapas polských drah. Nový vagón vypadá úplně jinak než na vizualizacích. Po kritice ho předělají

Nový vůz na 200 km/h pro PKP Intercity. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNový vůz na 200 km/h pro PKP Intercity. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Málo místa na nohy, strohý interiér, zvláštně řešené stěny. Sociální sítě plní kritika nového vozu.

150 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Baraba

Evidentne je nejvetsi problem v tom, ze dodavatel skel, dodal vyrobci vagonu mensi okna, nez byly puvodne v planu (dle vizualice). Preci ty okna nevyhodi. Tak trosku upravili vnitrni rozmery, no….

sotous108

Zase chtěl někdo odrbat normy kvůli ekonomice. Slušně zprasené kupéčka, doufám že to zavrhnou a nikdy se k tomu paskvilu už nevrátí.

liborzima

Nechápu, proč v dnešní době někdo ještě vyrábí a dopravce nabízí vozy s kupé, když většina cestujících chce jezdit ve velkoprostorových vozech, což i ČD ignorují.

Jan

Vidíte a já nejraději kupé – víc místa pro nohy a oddělení od chodbičky. Nejhorší jsou „letadlové“ velkoprostory. Usazování jak za kulomet a to nemám zas tak dlouhý nohy. Potíž je v tom, že do stejného vagónu naládujete nejvíc sedaček v letadlovém uspořádání a nejméně do kupé – tady bude ten zakopaney dog. Co se týče „oblíbenosti“ jednotlivých řešení, tak se nejdříve obsazuje jeden člověk – jedna jednotka a jednotka je buď celé kupé (dříve 8 míst, nyní 6), celá kójka (4 místa) nebo řada (2 místa). Takto se do velkoprostoru vejde víc lidí a naměří se to jako nejoblíbenější.… Číst vice »

Daja

To je ten pokrok k horšímu. Všechno jednoduché, ale účelné už tady bylo, takže se vymýšlí jen blbosti. To nemůže někdo tomu projektantovi říct, že si cestující budou mlátit o sebe koleny? Připomíná mi to, jak kdesi v Rakousku rekonstruovali WC a dali vedle sebe 2 záchody bez jakéhokoliv oddělení. Takže za prvé to vymyslel blbec a další to tam namontoval…..

none

Tak to budou lehátkový kupé. Člověk si alespoň natáhne nohy má protější sedadlo 🙂

Renata Placková

Polský, ale levný 😁

vetchý stařec

Po přečtení toho popisu (vůz jsem samozřejmě v reálu neviděl) mě maně vytanula vzpomínka na Juru Dukáta a jeho oblíbenou větu z 90. let minulého století, že „nejlepší jednička je rakouská dvojka“ – vozy řady Bmz to ostatně dodnes zcela potvrzují, a hlavní rozdíl mezi 1. a 2. třídou vozovou u vozů pro dálkové cestování je v podstatě už dávno jen v počtu, šířce. a rozteči sedadel. Ty neprosklené přepážky oddělující kupé od chodbičky jsou tím nejmenším nedostatkem, který bych tomu vozu vytkl já – to mnohem víc vadí, pokud jsou tam místo aspoň nějakých pevných stolků jen ty „sklopně… Číst vice »

Hsnm

Předsedo,s tou rakouskou dvojkou má pravdu

Marek

Jinak kromě všech zmíněných nedostatků mě dost udivuje ten materiál, čekal bych, že právě s ohledem na nízké náklady údržby zvolí asi cokoli jiného než tenhle nechutnej zatuchlej lapač prachů, špíny, drobků a všeho, už ani nepamatuji, kdy jsem naposledy tyhle textílie někde v MHD viděl…

Adam

Na této vizualizaci

https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/07/PKP-Intercity_wizualizacja_nowe-wagony_01-300×169.jpg
je
– koš umístěný stejně
– je tam neprůhledná stěna do uličky
– stolky jsou jen desky položené na područkách, aniž by bylo jasné, co se s nimi stane nebo kam se zasunou, když se zrovna nepoužívají.

A reálný interiér je na míle daleko i od téhle vizošky. Vypadá to, že problém bude ve špatném zadání od zadavatele a jeho ještě horší interpretaci výrobcem.

Marek

hlavně je ta vizualizace tak nějak celá neproporční, jak kdyby to někdo kreslil pro kupé o rozměrech 4×3 metry, tak to pak dopadlo jak to dopadlo, když to zkusili nainstalovat do polovičního prostoru..

Karl vB.

No hlavně vidím nepoměr mezi vizualizací cestujícího ca. 70 kg (kterému to sezení docela padne) a představou, že by v tom měl sedět ten pán z Krušnohora v Lovosicích, dne 6.6.2025.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2025/08/20250829_141315.jpg
Tomu by se to asi moc pohodlné nezdálo, ani kdyby podle vzoru také tak elegantně hodil nožku přes nožku.

TPal.

Spíš jednoznačně od zadavatele. Zadavatel musel s výrobcem konzultovat to, co jaké obklady výrobce objedná. Snad to PKP opraví rychle.

Akorát se bojím, že prostoru pro nohy bude málo.

Milan

Hoši, tak ten koš, ten je 🙂

Laren

Tam můžou sedět jen děti nebo trpajzlíci🤣

Michal Tvrdý

No ja neviem, ale počet kupé vo vozni bolo asi zadanie od PKP. Takže výrobca len vyrobil to, čo PKP chcelo. A keď chce niekto vo vozni „Z“ 12 kupé, čo sa čuduje, že to takto dopadlo. To už raz vymysleli v 80-tych rokoch súdruhovia u ČSD pri Honeckeroch (aj keď to nebola Honeckerova pomsta, ale pomsta ČSD, koré to takto požadovali, lebo u DR jazdilo niečo úplne iné) a nemám ten pocit, že by sa od vtedy dĺžka jedného metra nejako zmenila …

Daniel Jablonecký

U Honekrů šlo o něco jiného – primární určení těchto vozů bylo řazení do sanitárního vlaku v případě válečného konfliktu. Tomu bylo podřízeno všechno ostatní. Takže to byl spíš požadavek MNO ČSSR než ČSD.

parmezano

sanitního

Michal Tvrdý

To ja viem, aj keď to nie je celkom tak. Celé to bolo prispôsobené nie potrebám sanitného vlaku, ale sanitným lôžkam, ktoré sa tu povaľovali po tisícoch. Nič to však nemení na tom, že to nebol výmysel DDR/Výrobcu ale výmysel ČSD …

Žuwač Hôrny

Cely barevny motiv PKP je fakt… ne osklivy, ale rozhodne nepritazlivy. Sediva s nemodernim logem opravdu nenadchne. Co me zas opacne velice zaujalo je novy tresnickovy Panter pro ZSSK. Ale musim rict, dekuju zDopravy.cz, jste fakt bajecni ! Hodne sil a stesti !

lvy

To vypadá, že tam omylem dali verzi pro Čínský trh ne? 😀

MajsterN

Jako vtip dobrý, ale aby si někdo nemyslel: v skutečných čínských vagónech je obvykle víc místa na nohy než v českých 😀

lvy

No to záleží, taková ranní špička v některém z větších měst (rozuměj město nad 10M obyvatel), to je docela lahůdka ještě když spěcháte na letiště. 😀

Pan průvodčí

Ty dveře vypadají jak do moderních kabin ruskýho kola. 😄
Šíleně zprasenej interiér. Jak lunapark v 90’s. 😅

Karl vB.

…a já furt vzpomínal, kde jsem to viděl. 🙂
https://www.pexels.com/cs-cz/foto/detail-kabiny-ruskeho-kola-24497355/

TPal.

O to víc vtipnější je, že maketa interiéru (byť určeného pro 1.třídu) byla postavena. Nevzpomenu si, pro jakou příležitost, ale zkusím večer dohledat. Vypadalo to fakt hezky.

Tohle je… Zpracováním horší než mělo být.

Kubrt

Trako 2023 Varšava 🙂

Viktorín

Občas holt přijde tvůrčí krize a namísto moderního vozu vznikne hašišbedna. Poláci aspoň zatáhli za brzdu včas a nepustili tenhle výtvor do běžného provozu.

Jun

To sice ano, ale pořizovat oddílové vozy v dnešní době je úlet.

MajsterN

Větší úlet je mít Bmz jako předlohu a dodrbat to víc než tehdejší Waggonbau Bautzen 😀

Michal Tvrdý

A vy ste robili nejaký prieskum na dostatočne veľkej vzorke cestujúcich, kde Vám 95% a viac ľudí odpovedalo, že chce veľkopriestor a nie kupé. Alebo je to len taký Váš výkrik „čo sa babe chcelo, to sa jej prisnilo“ ?

Daniel Jablonecký

Úlet je to ekonomicky, zejména ve druhé třídě.

Petr0003

Ty sedačky jsou hrozné, soro jako v Bee273 ČD

Zahn

Toto je jednoznačně pokračování toho, jak se vyvíjí PKP IC od svého vzniku. Rok od roku odpornější hnus. Přes všechny výhrady vůči Regiojetu, je právě PKP IC jednoznačným důkazem toho, že polská železniční doprava Jančurův byznys nutně potřebuje.

Pezos

PKP IC, ZSSK, MÁV jsou všichni důkazem toho, co se ve středovýchodní Evropě stane z dopravce, který dostane ochranu před konkurencí.

Jozef

Možno som zaujatý, ale aspoň z vozňov do diaľkovej dopravy z tejto trojice je na tom ZSSK ešte dobre v porovnaní s PKP IC a MAV, aj keď nové vozne „Čičmany“ tiež nie sú moc výhra… Najviac mi všeobecne na nových vozňoch vadí presvietenosť, zlaté ČD Bmz232

Pezos

Jojo, na slovenských Bmz je „úžasné“, že tlačítko „zhasnout“ ve skutečnosti ten ztlumí hlavní světlo asi na polovinu intenzity.

Pitrys

Ale aspoň je ta možnost

Jozef

No práve moc neni, ono to v tme ruší stále rovnako ako plné svetlo

Jun

PKPIC se vyvýjejí dobře (jedna chyba neznamená úpadek) a vliv žlutéhobdopravce nepotřebují. Nebo se smad mají PKPIC inspirovat neuklízením souprav, zanedbávanou údržbou?

Laren

Chlape, aspoň si to po sobě přečtěte. A budu dělat, že nevidím to vyvýjejí…😬🙄

Jun

Místo chytaní za každý překlep si do toho Polska zajeďte a zjistíte jak se věci mají

Petr0003

Pozitivní ale je, že je to kupé a nikoliv hnusný nepraktický velkoprostor.

Matěj

Velkoprostor je naopak v mnoha ohledech oproti kupé velmi praktický.

Ivan_pha

Většina cestujících preferuje velkoprostor, cca 70-80%.

L.P.

Přesto se nám zastánci kupé vozů snaží namluvit opak, jenže jsou jen hodně hlasití a to je asi tak vše. Vlastně ne, ještě je vhodné dodat, že to jsou to většinově starší držitelé přirozeného jízdního dokladu :-).

Jozef

Alebo ľudia jazdiaci na dotovaných linkách, kde štandardne v kupé sedia sami 🙂

Michal Tvrdý

Nejaký odkaz na prieskum na dostatočne veľkej vzorke cestujúcich by nebol. Alebo je to len tak, že si niekto príčinu mení za následok – že všade napcháme veľkopriestor a potom sa tvárime, že väčšina ľudí tým cestuje radšej … a čím má asi tak cestovať ? Keď je vo vlaku 10 veľkopriestorových a jeden kupé …

lokotomy

Už jsem to psal níže: za mě ať v dálkových vlacích nějaká kupé jsou, ať si každý sám vybere, ale buďto se stejnou hustotou sedadel jako ve velkoprostoru (tj. 4 místa na šířku vozu), anebo jen v 1. třídě.

Juraj

Výborně. Tuto hrozbu odvrátili a zůstalo jim kupé, které je ovšem taky hnusné a nepraktické.

Petr

Právě ty kupé považuji za koncepční přešlap, naprosto nechápu.

Ivan_pha

Tady je hezky vidět staré rčení v praxi:

„Papír snese hodně“

Designer vymyslí hezký projekt a pak to vezme do ruky projektant bez citu a ještě šéf s tlakem na cenu „však tam dejte něco, do již máme vymyšlené) a je z toho tenhle průšvih. Neodržení původního nápadu, převedeného na realizační projekt. Vstutku nepovedené.

Juraj

Tady samozřejmě bude mít máslo na hlavě i PKP Intercity, že si ten interiér nedefinovali zcela konkrétně. Takto to maloval někdo, kdo v kupéčku nikdy nejel, a podle toho to dopadlo. Nicméně ať jsme féroví: – Navrhnout fakt účelné kupé je super těžké. Někdo chce pracovat, někdo číst, někdo odpočívat a někdo se baví s ostatními. Kupéčka jsou ideální právě pro malé skupiny, zatímco jednotlivci jdou spíše stranou. – Stolek se dá udělat pořádný, jako u Bmz ZSSK, ovšem bude to omezovat pohyb v kupé. Je to kompromis. Alternativou je mít malý stoleček tak akorát na svačinu. – Koše pod… Číst vice »

MajsterN

Podle té vizualizace výrobce něco vymyslel a pak asi přišel na to, že to nedokáže vyrobit.

Aneb důvod proč má smysl brát ověřené firmy, co něco podobného už dodali a ne každého domácího Přemka z dílny, co se přihlásí s výkresem.

Atwa

Hurtownia bryczek kolejowych

Horizon

Nechce sa mi veriť, že toto vzniklo bez vedomia PKP IC.
Skôr si myslím, že teraz po kritike to chcú hodiť iba na výrobcu. Ten bude ticho.

lokotomy

Udělat „kupé pro všechny“ prostě nejde, právě protože tam nedostanete ty stolky. A časy, kdy stolek skoro nikdo nepotřeboval, jsou pryč, dneska spousta lidí ve vlaku používá laptop nebo něco podobného, co si potřebuje někam položit. Mimochodem, stolek, ten jeden maličký vyklápěcí, jsem vždycky považoval za obrovský handicap Business Class v ČD railjetech. To vymyslel někdo opravdu inteligentní, sedíte sice ve velkém polohovatelném křesle, ale uprostřed ničeho a prakticky bez odkládací plochy. Velké mínus. Že se někdo chce bavit a jiný odpočívat nebo pracovat, na to dnes máme rozlišené vozy. Bohužel to cestující často ignorují.

Twix

Taky jsem ten stolek v business class úplně nepochopil. Jeli jsme tím loni z Vídně (můj kolega Angličan považoval tu cenu za super výhodnou, no zase tak vysoká nebyla) a bylo to takové neútulné, seděli jsme daleko od sebe ve velkém prostoru, venku tma, na stolku se dalo koukat na filmy na noťasu, ale pracovat už úplně moc ne. A když nám donesli jídlo na místo v plastových miskách, nebylo to ani kam dát. To už jsem větší „business“ udělal cestou tam klasicky ve dvojce.

Daniel Jablonecký

Kde jsou ti bezmezní polonofilové, kteří všechno polské nekriticky obdivují, vagóny Českých drah jsou pro ně hrozné a vagóny RegioJetu příšerné?

Zdeněk

To má být argument k věci?

Jun

On si jen nevzal prášky, neberte jej vážně

Daniel Jablonecký

To není argument, to je dotaz.

Bodek

Akurat większość polskich fanów kolei bezkrytycznie podziwia rozwiązania stosowane na kolejach czeskich i uważa je za najlepsze. Wiem, bo sam jestem polskim miłośnikiem kolei, staram się jednak do większości spraw podchodzić racjonalnie, a nie bezkrytycznie.

Nemel

Czyż to nie jest klasyczne powiedzenie: „Trawa jest bardziej zielona po drugiej stronie”?

thomas.horky

Dopadlo to tak jak kdyby to dělal Šumperský Pars před 10 lety. Jen, že to není reko… snaha podporovat domácí průmysl ne vždy pomáhá…

David

Popravdě nevím co by s tím mohli v téhle fázi udělat? Okna už asi u tohoto vozu nepředělají a tak jedině že by opustili koncept kupé.

M 474 003

Zapojit mezi 2 lokomotivy a trochu roztáhnout.

Kicruj

vytrhají vnitřeka u děají to znovu a lépe, jiné sedačky, jiné přepážky, jiný stolek a jiný odpadkový koš. ? PKP mají obejdnáno 300 vagonů ana dalších 150 mají opci, to asi stojí za předělání.

lokotomy

Jenže to krátké kupé zůstane.

Ddd

Mohli by vyrobené prototyp(y) nechat a navrhnout nový vůz prakticky od začátku. Jen nevím, kdo to bude platit.

Tomáš Záruba

Lze z toho udělat první třídu vyhozením poloviny sedaček (= žádné proti sobě). 🙂

Kicruj

to jo, ale když dají nějakou úsprnější sedačku s víc kolmým a kratším sedákem, tak toho místa ušetří dost.

Mi to přijde, jako by se s první sedačko uchtěli vytáhnout, věřím, že bude pohodlná (pro jednoho) neprůhledná přepážka je okoukaná z první třídy v letadlech.. mysleli to dobře, dopadlo to jako vždycky.

Bezytak to předělají na velkoprostor.

Jan Tichavský

Minimálně do toho mohou dát užší sedačky s jiným sklonem, pak se dá vyhodit ten koš, dodat použitelný stolek a možná i normální dveře.

patology_chef

Po vzoru regionovy do dvanácti oken narvat jedenáct čtyřek a la Bdpee231 😉

Bob

Když se ten vůz PKP nelíbil, tak proč ho vystavovali?

Kubrt

Vystavil ho výrobce, FPS.

danaceks

Ty sedačky vypadají, že už mají pár let provozu za sebou, ne že to je prototyp…

kuna

Honecker vzor 2025

michawel2

Rozteč mezi sedačkami je bohužel trochu problém, dle toho obrázku to vypadá strašně. Co mě zaujalo, jsou ty vstupní dveře, to jako fakt? Ty jednostranné šoupačky jsou léta prověřené nejlepší řešení, navíc, co nechápu vůbec jsou ty plné boky. A souhlas, vizualizace vypadala pěkně, ale tohle je docela zprasek. Nejde mi do hlavy jedna věc, co je špatné na řešení jako je slovenský Apeer61? Mě to přišlo jako naprosto geniální kompromis mezi kupé a velkoprostorem. Je tam určitá míra soukromí, ale zároveň to je celkem otevřené. Určitě by to chtělo lehce doupravit, tj. např. vyřešit těsnou uličku. Pohrát si s… Číst vice »

Nádražní blázen

A zase ty vozy vypadají stejně jako všechny ostatní. Proč???
Ta visualizace se mi líbí. Dekor dřeva, tlumené osvětlení, tmavé a černé barvy a jiné super věci. A zase to vypadá stejně. Proč zase ta bílá nebo béžová??
A ty ikony a popisky – když už můžou to změnit do něčeho moderního a oni to zase nechají v 90. letech bez nějakého grafického umu.

Filip Jirsák

Proč to vypadá všechno stejně? Protože už se dokonvergovalo k nějakému lokálnímu optimu, a buď to musíte udělat nějak radikálně jinak (a není vůbec jisté, že to bude lépe), nebo to prostě uděláte podle toho, jak se to za ta léta osvědčilo, a pak je to vše stejné. Stejně jako auta, letadla, pračky, sporáky…

Karl vB.

„Proč zase ta bílá nebo béžová?“
Protože světlé barvy opticky zvětšují.
Kdyby to udělali „tmavé a černé“, mohl by si někdo myslet, že to je ještě mrńavější, než ve skutečnosti.

Pedro

To není ale souboj vekoprostor vs kupě, to je prostě zprasený interiér. Normální kupé vypadá úplně jinak.

Atwa

Kupé je samo o sobě anachronismem.

Jan Tichavský

Jeden velkokoš místo stolku a zbytek cestujích může akorát koukat na blízké sousedy. V našich vozech máme aspoň ten rozkládací stolek pro místa u dveří. Velkoprostor výbavou jasně vítězí, buď je tam velký stůl pro čtyři anebo u dvou sedadel vedle sebe mám vyklápěcí stolek před sebou, často docela velký.

lukas

Stejnou logikou je ten podchod na strakonické ne trapas,ale megaprůšvih. 😄😄 Tam taky nějak vizualizace byla k ničemu…

Juraj

S tím rozdílem, že ten podchod musí pravidelně využívat jen nějaké desítky lidí a nikdo další tam nutně nepotřebuje. To u 300ks flotily vagonů úplně neplatí.

Zahn

A v tom podchodu člověk tráví cca 20 sekund a v tom vlaku několik hodin.

lokotomy

Já myslel, že zastánci kupé, kteří tak hlasitě brečí v každé diskuzi ohledně nových dálkových souprav, že je to jen samý velkoprostor, budou na vrcholu blaha, že někdo vůbec ještě nová kupé pro denní provoz objednává! V zásadě nevidím důvod, v dálkových vlacích pár kupé nenabídnout, ať si cestující vyberou, ale mělo by to vyžadovat jízdenku do 1. třídy, když se tak do vozu vejde o čtvrtinu méně sedaček. Do tohohle bych teda jedouce sám dobrovolně nesednul, snad leda pozdě večer v téměř prázdném vlaku, kdy může být nežádoucí ostré osvětlení ve velkoprostoru.

L.P.

Ano, kupé pouze do první třídy a ještě tak maximálně do třetiny vozu. Tento ústupek zastáncům kupé dopravce nic stát nebude. Jen mám obavy, že do kupé si chtějí sedat zásadně jedinci velmi citliví na cenu jízdenky, takže kupé v první třídě se asi nesetká s očekávaným zájmem…

lokotomy

No pak ale už zbývají jen nedělené lavice a la stará Béčka, aby se na šířku vozu vešla 4 místa. Chcete lowcost kupé, máte ho mít. Dnes je i v železniční dopravě zásadní, kolik sedadel se na danou plochu vejde a zastánci kupé to musí pochopit. V autě ceny fabie taky neočkávají prostornost superbu.

L.P.

Dráha má stále svá specifika, tam mnozí staromilci chtějí hodně prostoru za nízkou cenu. Přitom zapomínají, že existovaly příplatky na rychlíky a spěšné vlaky, později i na vlaky EC a IC. A ty příplatky byly docela mastné a lístek do první třídy už byl mimo možnosti naprosté většiny cestujících. Přitom dnes není žádný finanční problém si lístek do jedničky koupit. Občas to tak při nedostatku míst ve dvojce dělám, jinak bych nejel :-).

Argo

Vždyť přece na lístky do 1. třídy nejsou studentské a důchodcovské slevy, takže je pro zastánce kupé více jak 4x dražší 😀

Martin

Priplatky stale existuji, akorat se jim dnes rika povinna rezervace mista k sezeni 🙂 Jinak souhlas.

Zahn

Pamatuju, že za vlády ruSSáckokomoušských vrahord stála jízdenka z Hradce Králové do PrVysočan osobním vlakemm 16 korun a rychlíkový příplatek byl také 16 korun. Rychlíky ale ve Vysočanech nestavěly a z/na PrHlavní v nich člověk tedy zaplatil 35 korun. Cesta osobním vlakem byla o něco málo přes půl hodiny delší a z mně neznámých příčin mívaly osobní vlaky mnohem menší zpoždění. Coby chudý teenager jsem rychlíkem v podstatě nejezdil, za 19 korun jsem U Pinkasů pořídil guláš a tři tankové Plzně. Mimochodem, ty osobáky na hlavák vůbec nejezdily. Příplatek byl i za spěšný vlak, ale už si nepamatuju, jestli 8… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Příplatek na spěšný vlak byl 10 Kčs ve 2. třídě.

Samo

Problém je presne to že v Poľsku sa ako prvá trieda používajú kupé, čo v praxi znamená že si priplatíš a dostaneš horší komfort ako dvojka kde väčšinou nejaké veľkopriestory sú (aj keď tiež to je trochu lotéria, keďže veľkopriestory sa majú tendenciu rýchlo vypredať a potom zostanú už len kupé). Celé zle, už som dospel do stavu že buď Pendolino alebo auto/lietadlo, bežné IC sú v Poľsku za trest.

Twix

Tak v kategorii IC jezdí také Darty a Flirty, ne? Ty mi za trest nepřijdou – pokud hodnotím jen soupravu.

Jozef

Tie sú výborné.

Daniel Jablonecký

Jedouce je přechodník množného čísla. Tedy pokud vás pojede víc můžete napsat „jedouce“, ale pokud jedete sám, musíte použít přechodník pro mužský rod jednotného čísla. Pravidla pravopisu českých přechodníků nejsou jednoduchá a člověk by se do jejich užívání neměl pouštět, pokud si není zcela jistý, jak se správně používají.

Karl vB.

A jak má vědět, že to nepoužívá správně, když si myslí opak?
Přechodníky jsou poněkud jiná problematika, než měkké „i“ x tvrdé „y“, i když i u nich budou někeří uživatelé argumentovat podobně.

Zahn

Zcela pomíjíte provozní reálie v PKP-IC. Jejich vlaky jsou povinně místenkové, jezdí pouze tak často, aby byly alespoň v časti trasy téměř vždy vyprodané a velkoprostorové vozy snad PKP-IC vůbec nemá. Tedy kromě (ne)pendolin.

Twix

Velkoprostorové vozy PKP IC má taky, jezdí s nimi i do ČR. I když kupé jsou ve většině. Pak má PKP IC ještě 20 Dartů a 32 Flirtů, vše osmivozové velkoprostorové jednotky.

Jun

Škoda že těch jednotek není víc. Bylo by to lepší než tyhle šilené kupé vozy

Twix

A hlavně nechápu že těch klasických vozů kupují tolik… víc bych to chápal kdyby k nim už měli přebytek moderních lokomotiv, ale ty také musejí teprve koupit.

L.P.

Kupé vůz je jen návrat do minulosti. To si objedná jen ne zcela příčetný dopravce, což PKP IC zjevně jsou…

lokotomy

Kdyby byl jeden v 10-vozovém vlaku, tak se to ještě pochopit dá. Kdyby to nebyla takováhle sterilní kobka.

Náhodný Kolemjdoucí

Sice sám jednoznačně preferuji velkoprostorové vozy, ale určitá poptávka po oddílových vozech snad stále existuje. Třeba pro cestování s dětmi nebo pro skupinky to může být lepší než jen velkoprostorové vozy. Dopravcům to zase možná dává určitou flexibilitu, protože mohou jednotlivé oddíly upravit specifickým způsobem (dětské kino, služební oddíl, zázemí minibaru apod.)

lokotomy

Pro skupinky 5 až 6 lidí ano. Jinak těžko. Samozřejmě za předpokladu, že si včas zarezervujete místa na jedné čtyřce ve velkoprostoru. Ale bez místenek Vám taky nikdo nezajistí, že najdete prázdné kupé. A pro cestování s dětmi je nejlepší velkoprostorový dětský vůz. Tam kino extra oddíl nepotřebuje a děti mohou běhat po voze, aniž by o nich dozor zcela ztratil přehled. Minibar do téhle kobky nedostanete, ledaže byste vyndal sedadla. V nových soupravách jsou místo minibarů tak jako tak automaty.

Jacob

„Děti mohou běhat po voze“ … to je přesně to co běžný cestující určitě ocení, otevřený dětský vůz kde řvoucí nevychované děti otravují naprostou většinu ostatních cestujících

Pezos

Nevychované děti mají většinou nevychované rodiče, kteří je vezmou všude, jen ne do dětského vozu. Kromě toho poslední módou je řvát v kupé, ale nechat za sebou otevřené dveře.

lokotomy

No pokud si cestující, který si přeje klid, nesedne do tichého vozu, ale do toho pro cestující s dětmi, tak je to jeho problém. Mnohem horší jsou samozřejmě nevychovaní cestující, kteří se svými dětmi / vnoučaty nastoupí do tichého vozu a pak je tam nechají řvát nebo běhat.

vlachjan

Když jsem u předchozího článku o veletrhu psal, že bude jistě zajmavé srovnat comfortjet s novým vozem pro PKP, tohle jsem opravdu nečekal. Rovněž mě ale překvapuje, že v rámci procesu vývoje nového vozu Cegielsky a PKP nepostavili maketu části interiéru, kde by si navrhované řešení (ne)odsouhlasili.

TPal.

A co Stadler pro Trenitalií?

TPal.

Oni ji právě postavili, o to je to vtipnější. 🙂 Pravda je, že pro první třídu, ale i tak to kupé vypadalo jinak.

2101

Vůz UIC-Z, tedy o délce 26,4m co by měl 10 kupé ve druhé třídě kromě nějakých deklasovaných jedniček jako např. Bmz 29-91.5 ÖBB neexistuje.
Tudíž fráze: „Zatímco běžně se do takto dlouhých vozů vejde 10 oddílů, v tomto případě jich je 11.“ je poněkud zcestná

Avlaky

Souhlas Bmz mají 11 kupé taky

Martin Chovanec

Tak v čem je zde zakopaný pes? Podle fotek tam toho místa na nohy vskutku moc není, a ne že by to v Bmz byla hitparáda

Twix

Tak dostali jedno kupé zdarma nad rámec objednávky, to atrakcyjna oferta 🙂

Michal Němčanský

Jen pro zajímavost uvedu, že existovaly vozy délky 26,4m co měly i 12 oddílů x6 = 72míst – asi dost tlačenka! Jednalo se i první serii vozů UIC-X Bm SBB viz.: https://de.wikipedia.org/wiki/UIC-X-_und_Z2-Wagen_der_SBB. Tyto už nejsou v provozu. Zato 1.tř měla při stejné délce vozu velkoryse pouze 9 oddílů x6= 54 podobně jako některé oddílové vozy DB ex TEE. To co je tam na foto je ex. 11 oddílový z 2. serie Bm po předělání na velkoprostor Bpm 11x4x2.

Twix

Možná FPS tímto zasadil poslední hřebík do rakve kupéčkovým vozům, aby už to nikdo nikdy nechtěl 🙂 Teda kromě nočních vlaků, a tento vůz by se celkem hodil k předělání na lehátko 🙂 Jinak to vypadá opravdu nešťastně a nechtěl bych tím cestovat déle než půl hodiny. Představa že tím jedu pracovně, vykloubím si kolena do strany a s trochou štěstí si budu moct položit noťas aspoň na koš, není moc lákavá. Minule jsem jel s PKP IC do Varšavy, dal jsem si práci abych si koupil místenku do velkoprostoru (tipovačka s číslem vozu a sedačky), ale nakonec jelo stejně… Číst vice »

Bert

„Základním problémem je samotná velikost kupé. Zatímco běžně se do takto dlouhých vozů vejde 10 oddílů, v tomto případě jich je 11.“

To si opravdu PKP IC objednaly v tomto tísíciletí nový vůz UIC-Y?

Kubrt

Zjevně ano. A ještě se tváří, že o tom nevěděly 🙂

2101

11 kupé mají právě UIC-Z, Y měly 10…

Bert

Právě. Ale v článku se píše, že v takto dlouhých vozech jich je obvykle 10. Asi jsem měl být přesnější a napsat „vůz s délkou podle UIC-Y“

milloss
Bert

Jo, mohl jsem se lépe podívat. V tom případě to odpovídá ostatním oddílovým vozům stejné délky.

Mirek/

Podle obrázku to není UIC-Y, ale UIC-Z.

Jozef

Omyl – správna odpoveď je príspevok od 2101.

Jméno

Kupéčka jsou snad vhodlá jen pokud je sdílí lidé cestující společně, kterým nevadí sdílet menší prostor. Být tam zavřený s 5ti „cizáky“ jak ve vězeňské cele je pro mne vždy utrpení. Z toho důvodu, pokud cestuji v menším počtu, raději volím velkoprostorový vůz.

filias

Osobně mám raději kupé. Je tam víc prostoru než ve velkoprostorovém. Ve velkoprostoru máte 4 sedačky na řadu, v kupé 3.

Tahle polská verze je ale fiasko.

lokotomy

V plném vlaku kupé může být lepší – pokud nejdete sám a nechystáte se cestu strávit nad laptopem. Zas v poloprázdném je lepší mít pro sebe dvojsedadlo ve velkoprostoru než se dvěma lidmi sdílet kupé. Záleží na okolnostech.

L.P.

Problém je, že plný vlak s šestimístnými kupé vozy druhé třídy v porovnáním s vlakem s velkoprostorovými vozy druhé třídy prohraje na celé čáře, neb vlak se stejným počtem velkoprostorových vozů bude obsazen teprve ze tří čtvrtin. A podle toho se dopravci rozhodují. Takže zastánci kupé vozů mají smůlu. Pro druhou třídu je příčetný dopravce nekoupí a kdyby je koupil pro první třídu, tak si do nich obvykle silně kolenovrtní zastánci kupé vozů nekoupí jízdenku a přirozený jízdní doklad (režijka) jim tam samozřejmě neplatí :-).

lokotomy

Však to já nikterak nepopírám, psal jsem to tu už jinde, že za mě je v pořádku, ve vlaku pár kupé nabídnout, ale v 1. třídě, aby to odpovídalo prostorovým nárokům. Tady jsem reagoval jen na to „je tam víc prostoru“. Ne nutně.

Twix

A přestože tam jsou jen 3 sedačky na řadu, toho prostoru tam nějak víc není, co? Resp. není efektivně využit. Ve velkoprostoru je často víc místa na nohy a můžu se trochu opřít do strany o stěnu nebo o opěrku v uličce. V kupé na prostřední sedačce se můžu opřít jen o souseda, pokud s tím souhlasí 🙂

Xaver

Také se kupé vyhýbám jak můžu. Navíc z velkoprostoru je vždy lepší výhled.

lokotomy

Vždycky ne: v noci si musíte zhasnout, abyste viděl ven. Což ve velkoprostoru nejde.

Stadler

No tim bych si nebyl tak jisty, zrovna vcera vecer jsem jel ABfbrdtn, kde zhasnout jde a je to mega fajn ;D a Bdtn taky tusim maji vypinace u kazde rady sedacek

L.P.

Ale zase kdo kouká v noci ven, nejspíš téměř nikdo, většinou se kouká do telefonu na internet, případně do knihy či do novin :-).

lokotomy

Řekl bych, že cestující, kteří několikrát týdně jezdí delší trasy, když se večer unavení vrací domů, si často prostě jen sednou a „nedělají nic“ – resp. koukají ven, pokud je na co koukat.

L.P.

Problém je, že za tmy se z okna koukat nedá a co mám zkušenosti, tak i v kupé si obvykle někdo chce číst, tak to se zhasnutím pro možnost koukání ven nevychází. Párkrát se mi stalo, že jsme se v kupé dohodli, že budeme po tmě, ale to je fakt výjimka.

Standa

Pro mě je zase utrpení poslouchat někoho kdo hodinu nahlas telefonuje, povídá si, cestuje se řvoucím dítětem a pod. Ta pravděpodobnost je v kupé kde je max 5 dalších lidí o dost nižší jako ve velkoprostoru kde jich je 90.
Sluchátka používám a stejně někdy nepomáhají.

Twix

Já bych právě řekl že poslouchání cizích rozhovorů, telefonů a řevu dětí je pravděpodobnější v kupé, protože se tam lidi chovají jinak – resp. ani nemusejí, ale když sedím těm 5 lidem tváří v tvář, nemůžu je neslyšet. Ve velkoprostoru zálěží jak je kdo daleko ode mě – pokud to není extrémní řev, o lidech 5 řad ode mě vůbec nevím.

Jeffer

Minule, keď sa nejaká slečna takto telefonicky vybavovala v kupé už asi 15 minút s mamičkou a popisovala jej podrobne zážitky z dovolenky (sedeli sme tam sami dvaja), som sa jej spýtal, či to musím všetko vedieť aj ja – potom už rýchlo prestala.

Nanešťastie sa na pravidlá etikety, ktoré obsahujú aj práve netelefonovanie v dopravných prostriedkoch, zabúda. (Ja sám to prirovnávam takto: „Telefonovať je neslušné tam, kde by ti prišlo neslušné prdnúť si – tiež sú to otravné emisie.“)

lokotomy

Proto v moderních soupravách s velkoprostorovými vozy existují vyhrazené oddíly, na jedné straně tiché, na druhé ty pro cestující s dětmi.