Obrazem: Výšková budova nádraží v Pardubicích se otevírá. Oprava stála přes půl miliardy
Oprava stála téměř stejně, jako rekonstrukce Fantovy budovy. "Nezbývá než důvěřovat, že vybraná nabídka nebyla nadsazená," řekl ministr.
Správa železnic (SŽ) slavnostně otevřela zrekonstruovanou funkcionalistickou dominantu Pardubic. Výšková budova tamního hlavního nádraží z roku 1958 sloužila původně jako hotel. Nyní v ní bude sídlit školicí středisko SŽ a také její ekonomická centrála. V přízemí se obnovila nádražní restaurace.
Rekonstrukce budovy je první fází opravy pardubických nádražních budov, která má celkem vyjít podle odhadů na astronomických 1,72 miliardy korun. To je pro srovnání více, než stála kompletní rekonstrukce Národního muzea v Praze.
Jen oprava nyní otevírané budovy vyšla na 574 milionů korun. To je pouze o 100 milionů méně než je předpokládaná cena náročné opravy obou křídel secesní Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží.
Ministr Martin Kupka (ODS), který se slavnostního otevření zúčastnil, na dotaz Zdopravy.cz uvedl, že cena mu nepřiměřená ani nepatřičná nepřijde.
„Ta cena vzešla z tendrů. Já bych byl samozřejmě rád, kdyby byla nižší. Když se ale podíváte, s čím jsme se museli vypořádat, jaké byly nároky památkářů z hlediska replik a renovací prvků, tak si to ty náklady vyžádalo. Mně tady nezbývá než důvěřovat, že ta soutěž opravdu prověřila konkurenční prostředí a že ta vybraná nabídka neznamenala nadsazenou cenu,“ uvedl ministr.
Dodal, že co se týče kvality odvedené práce, tak se můžeme přesvědčit, že je to zvládnutý projekt.
Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda při otevírání s nadsázkou připomněl, že je z Pardubického kraje, nicméně umístění centrálního školicího centra právě sem v tom nehrálo roli.
Na dotaz Zdopravy.cz ohledně ceny uvedl, že žádná kontrola problém neobjevila. „Nevím, s čím bych to měl srovnávat. Každá památka má svá specifika. Zde byla výrazným specifikem i realizace veškerých technologií a dobudování některých částí. Takže jestli je ta cena adekvátní, tak to už bylo předmětem všech kontrol a kontrol budoucích.“
Rekonstrukce byla náročná
Zástupce firmy Chládek a Tintěra Pardubice, která měla projekt spolu s Eurovií CS na starosti, uvedl, že se jednalo o jednu z prvních zakázek v režimu Design & Build, což obnáší zajištění projektování i stavby samotné. „U toho musí extrémně dobře fungovat komunikace, což se v tomto případě povedlo. Chtěl bych za to poděkovat zejména památkářům.“
Dodal, že stavbaři museli postupovat šetrně. Co se nedalo renovovat, to je nahradilo replikami. Interiér i exteriér se doplnil moderními prvky, aby budova sloužila i do budoucna.
V budově je velké množství podlahových mozaik, některé se podařilo zachovat, jiné se nahradily. Totéž se týkalo i vstupního dřevěného portálu nebo symbolického okřídleného kola nad pódiem velkého promítacího sálu v suterénu.
Součástí budovy je i rozlehlá nádražní restaurace se zahrádkou a samostatnou částí pro zaměstnance. Tu dostala do nájmu společnost JLV, která se stará o servis i ve vlacích Českých drah.
Architektem stavby z roku 1958 je Karel Řepa, jehož manželka Eva se otevření rekonstrukce zúčastnila. Podle ministra Kupky se jedná o jedno z nejkvalitnějších funkcionalistických nádraží v Česku.
Bývalé kino Sirius bude sloužit jako multifunkční místnost. V prvním patře vznikne v budoucnu dopravní sál včetně výcvikových trenažérů ETCS.
V dalších patrech jsou školicí místnosti, zázemí a ubytovací pokoje. V nejvyšších patrech budou sídlit zaměstnanci SŽ zajišťující finanční účetnictví pro celou firmu.
Na rekonstrukci naváže druhá etapa, kdy se opraví nádražní odbavovací hala. „Tendr vypíšeme na podzim, aby se práce rozeběhly na jaře a skončily v roce 2026,“ uvedl ředitel SŽ Svoboda. Náklady na druhou etapu by podle něj neměly překročit miliardu.